31 061 VII
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2007 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 27 juni 2007

De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen.

De door de regering gegeven antwoorden zijn hierbij afgedrukt.

De voorzitter van de commissie,

Leerdam

De griffier van de commissie,

De Gier

1

Wat kost de afwikkeling en liquidatie van de Dienst geneeskundige verzorging politie (DGVP)? Welke afspraken zijn in de arbeidsvoorwaardensfeer gemaakt en wat zijn de kosten hiervan?

Op basis van de Regeling GVP hebben DGVP-verzekerden tot twee jaar na een behandeling de gelegenheid om kosten te declareren. Bijgevolg kunnen DGVP-verzekerden tot 31 december 2007 declareren. De kosten van de afwikkeling van de DGVP zijn dus afhankelijk van de nog in te dienen nota’s van verzekerden.

Daarnaast dienen de nota’s van de zorgaanbieders afgewikkeld te worden. De afwikkeling van deze nota’s wordt vertraagd door de ontwikkelingen omtrent de afrekening van de zogenaamde DBC’s, waarvan de uitkomst nog geheel ongewis is. Daarnaast zijn met de afwikkeling nog uitvoeringskosten gemoeid. Voor 2006 en 2007 samen zijn deze kosten in totaal geraamd op 17,4 miljoen euro.

Aan de liquidatie gekoppeld zijn de kosten voor een Sociaal Plan voor personeel dat als gevolg van de opheffing van de dienst moet afvloeien. Met dit sociaal plan is in totaal een bedrag van 1,7 miljoen euro gemoeid.

In de arbeidsvoorwaardelijke sfeer is met de vakorganisaties afgesproken dat een eventueel positief saldo van de bedrijfsreserve van de DGVP (schommelfonds) bij de arbeidsvoorwaardenruimte wordt betrokken. Hierover moet nog overleg met de vakorganisaties gevoerd worden.

Bij de onderhandelingen voor de CAO 2005 – 2007 is de afspraak gemaakt dat de inkomenscompensatie voor het actief personeel als gevolg van de wijziging van het ziektekostenstelsel in elk geval ten laste van het schommelfonds wordt gebracht. De kosten hiervan bedragen ca 6 miljoen euro.

2

Hoe groot is de bijdrage van de politie- en brandweersector aan de hogere exploitatiekosten van C2000?

De bijdrage van de politiesector was € 30,6 mln en is met € 8,6 mln gestegen naar € 39,2 mln. De bijdrage van de brandweersector was € 7,3 mln en is met € 2 mln gestegen naar € 9,3 mln.

3

Waarom zijn de kosten voor C2000 hoger dan geraamd? Zijn de hogere exploitatiekosten structureel hoger?

De omvang van het C2000 netwerk is groter dan in 2001 was geraamd. Dit resulteert in hogere vergoedingen aan de leveranciers van beheer en onderhoud. De uitbreidingen waren gericht op een grotere beschikbaarheid van het C2000 netwerk. De stijging van deze exploitatiekosten is structureel.

4

Betekent de zinsnede «De politie- en de brandweersector dragen naar rato bij aan de centrale exploitatiekosten van C2000» dat de hogere exploitatiekosten voor C2000 ten laste komen van de reguliere budgetten van de politie en brandweer? Zo ja, wat betekent dit voor de brandweer- en politiezorg? Zo nee, wat wordt er dan bedoeld?

De hogere exploitatiekosten C2000 worden verdeeld over de gebruikers (waaronder de politie- en brandweersector) conform een in 2006 vastgestelde financieringsverdeelsleutel voor het jaar 2007. Door BZK worden geen aanvullende afspraken gemaakt met de politie- en brandweerkorpsen over de door hen te leveren prestaties.

5

Levert de «explosieve groei in het gebruik van DigiD en de overheidstoegangsportal (OTP)» ook geld op door bijvoorbeeld lagere administratieve lasten? Zo ja, hoeveel bedraagt dit?

De gedachte achter de ontwikkeling van DigiD is dat het economisch en praktisch verstandiger is dat er éénmalig een voorziening voor de gehele overheid wordt ontwikkeld en ter beschikking wordt gesteld, in plaats van dat 1600 overheidsorganisaties zelf afzonderlijk een dergelijke voorziening gaan ontwikkelen, beheren en bekostigen (nog los van de digitale sleutelbos die dan bij burgers ontstaat). DigiD levert hierdoor binnen de overheid geld op door vermeden kosten per overheidsorganisaties. Hoeveel deze vermeden kosten bij elk van de 1600 overheidsorganisatie zijn is niet in beeld gebracht.

Digid levert niet zelfstandig minder administratieve lasten op, maar maakt elektronische transacties mogelijk die om een bepaald niveau van authenticatie vragen. Over het algemeen leveren elektronische transacties in vergelijking met papieren transacties minder administratieve lasten op. De potentiële vermindering in lasten voor de burger bedraagt 1,4 miljoen uur per jaar.1

Met de overheidstoegangsportal (=Overheidstransactiepoort) is het mogelijk geworden gegevens op één punt elektronisch bij de overheid in te leveren, waarna de OTP er zorg voor draagt dat (delen van) het bericht bij de juiste overheidsorganisaties terecht komen. De potentiële bijdrage aan administratieve lasten reductie voor het bedrijfsleven door OTP wordt geraamd op € 36,1 mln per jaar.2

6

Wat voor soort kosten moeten er worden gemaakt voor het overgaan van de gemeente Haarlemmermeer naar de regio Kennemerland?

Het kabinet heeft op 30 maart 2006 besloten dat de gemeente Haarlemmermeer, inclusief de luchthaven Schiphol, voor wat betreft brandweer en GHOR wordt overgeheveld van de regio Amsterdam-Amstelland i.o. naar de veiligheidsregio Kennemerland. De bestuurlijke en operationele overdracht moet per 1 januari 2008 zijn gerealiseerd. Om deze overdracht mogelijk temaken wordt in 2007 in grote lijnen projectmatig gewerkt aan het aanpassen en implementeren van plannen, regelingen, procedures en voorschriften; het opleiden en oefenen van (voor het gebied Haarlemmermeer) nieuwe hulpverleners en medewerkers meldkamer en het aanpassen van materieel en systemen.

7

Wat wordt bedoeld met de zin: «De 6 mln. is in 2006 beschikbaar gesteld aan de VtS voor de contractuele betaling door artikel 4 aan de beheerder van het C2000-netwerk voor de periode 2006/2007.»?

De vts Politie Nederland is verantwoordelijk voor het beheer van het C2000 netwerk. Daarom heeft de vts Politie Nederland in december 2006 de jaarlijkse vergoeding voor het onderhoud van het C2000 netwerk aan de onderhoudsleverancier voldaan. BZK heeft de € 6 mln (onderbesteding 2006 voor Haarlemmermeer) aangewend voor deze betaling.

8

Verwacht de regering dat in 2007 de aanbestedingen voor de investeringen in apparatuur die de biometrische chip op het paspoort kan lezen, zullen worden afgerond en investeringen zullen worden gedaan? Zo ja, betekent dit dan ook dat het geraamde budget van € 25,5 mln volledig in 2007 wordt besteed? Zo neen, voor welk deel niet?

Ja, de verwerving van de voorzieningen om voor 28 juni 2009 de vingerafdrukken op te kunnen nemen en op te kunnen slaan in de reisdocumenten zal in 2007 worden afgerond en besteed.

9

Hoeveel hoger worden de exploitatiekosten voor C2000 nu begroot ten opzichte van de begroting 2007? Worden er ook op andere begrotingen gelden ten behoeve van de hogere exploitatiekosten voor C2000 beschikbaar gesteld? Hoeveel bedragen de exploitatiekosten voor C2000 in totaal?

De totale exploitatiekosten C2000 bedragen € 85,3 mln. In de Rijksbegroting 2007 maakt C2000 onderdeel uit van het totale budget ICT-infrastructuur (artikel 4.3) van € 90,268 mln. Naast BZK dragen de vier andere partners ((Politie, Brandweer, Ambulancesector/VWS, KMar/Defensie) bij in de financiering van de exploitatiekosten C2000. Op de begrotingen van BZK, VWS en Defensie zijn tevens hogere bijdragen voor C2000 opgenomen.

10

Kan al een schatting worden gemaakt van de kosten die verbonden zijn aan het beveiligen van stemcomputers? Kan een uitsplitsing worden gegeven van de thans begrote extra raming? Waarom blijven die (extra) kosten beperkt tot het jaar 2007?

Neen, daarvoor moet gewacht worden op het advies van de commissie Inrichting Verkiezingsproces. Het advies van de commissie wordt voor 1 oktober 2007 uitgebracht. Het kabinetsstandpunt zal medio november 2007 aan de Tweede Kamer worden gezonden.

11

Zal de Staatscommissie Grondwet inderdaad dit jaar nog aanvangen met haar werkzaamheden? Mag de Kamer ervan uitgaan van te voren te worden geïnformeerd over de opdracht aan de commissie?

In overleg met de andere leden van het kabinet ben ik bezig met de formulering van de opdrachtverlening aan de staatscommissie Grondwet. Ik zal daarbij tevens bezien op welke wijze ik het parlement zal infomeren over de opdrachtverlening. De staatscommissie zal inderdaad dit jaar aanvangen met haar werkzaamheden.

12

Zijn de hogere uitgaven voor de extra kosten verbonden aan stemcomputers eenmalig? Zo nee, hoeveel extra kosten moeten nog worden gemaakt?

De hier bedoelde uitgaven zijn eenmalig en vloeien voort uit de maatregelen die zijn getroffen in het kader van de verkiezing van 7 maart 2007 en van de werkzaamheden van de commissie Inrichting Verkiezingsproces.

13

Betreffen de begrote uitgaven voor de Staatscommissie Grondwet de totale uitgaven voor deze commissie of komen er in de komende jaren nog meer uitgaven bij?

Als het nog dit jaar tot instelling van de commissie komt, mag worden verwacht dat ook gedurende 2008 kosten zullen worden gemaakt voor de staatscommissie. In de ontwerpbegroting voor 2008 zal daarmee rekening worden gehouden. Afhankelijk van de grootte van de opdracht, is de verwachting dat de staatscommissie eind 2008 haar werkzaamheden kan beëindigen.

14

Waarvoor wordt het budget ter stimulering bestuurlijke initiatieven (EJM) gebruikt?

Van het budget van €1 miljoen dat beschikbaar is in 2007 wordt €0,4 miljoen gebruikt als bijdrage aan de prep-camps. Ook in 2006 is hiervoor €0,4 miljoen beschikbaar gesteld. Samen met SZW, Justitie, OCW en VWS financiert BZK de aanpak van onwillige jongeren (in zogenaamde prep-camps). Deze aanpak houdt in dat het Rijk initiatieven vanuit de gemeenten financieel ondersteunt. Op die manier kan er ervaring worden opgedaan met de opvang van deze jongeren: welke opvangvoorziening boekt de meeste resultaten?

Met betrekking tot het resterende budget zal gekeken worden in hoeverre dit is in te zetten in het verlengde van de beleidsprioriteit «het realiseren van meer beleidsvrijheid voor medeoverheden». Ook moet nog nader bepaald worden of er nadere inzet nodig is vanuit dit budget in het kader van het recent afgesloten bestuursakkoord met de gemeenten.

15

Hoeveel is de groei in het gebruik van DigiD en de overheidstoegangsportal? Waarom is dit gebruik explosief toegenomen? Zet deze groei door?

Begin 2007 waren er 2,6 miljoen DigiD accounts geactiveerd, eind april was dit aantal 5,7 miljoen. Deze explosieve groei is met name veroorzaakt omdat de Belastingdienst voor digitale aangiftes inkomstenbelasting DigiD vereist. De groei van het aantal geactiveerde accounts zal op den duur naar verwachting afvlakken. Het gebruik van DigiD per persoon zal naar verwachting wel blijven groeien.

Het berichtenverkeer over de overheidstoegangsportal (=Overheidstransactiepoort) is tevens sterk gegroeid. Een belangrijke oorzaak daarvan is bovengenoemde explosieve groei van het gebruik van DigiD voor belastingaangiftes die over de Overheidstransactiepoort lopen. Daarnaast laat de Douane het berichtenverkeer onder andere met betrekking tot het klaren van goederen in de haven van Rotterdam en vluchthaven Schiphol verlopen via de Overheidstransactiepoort. Naar verwachting zal ook deze groei doorzetten, omdat steeds meer overheidsorganisaties aansluiten op de Overheidstransactiepoort.

16

Waarom staat er bij de verplichting ten aanzien van de Arbeidsvoorwaardenmiddelen (€ 25 mln) geen toelichting? Kan die alsnog worden gegeven?

In 2006 is de ZVR-regeling afgeschaft. Voor de eenmalige slotuitkering zijn middelen vanuit de jaren 2007 tot en met 2010 naar 2006 gehaald. In 2006 is dit budget niet volledig uitgeput. De resterende middelen worden nu via de eindejaarsmarge overgeheveld naar 2007 en ingezet voor de financiering van de nieuwe arbeidsvoorwaardenovereenkomst voor het Rijk. Bij Miljoenennota worden deze middelen overgeheveld naar de verschillende ministeries. (zie ook het overzicht van de belangrijkste mutaties op pagina 5/6).

17

Hoe kan de circa 100% toename van zowel de baten als de lasten voor P-direct worden verklaard? Waren de op bladzijde 20 onderaan genoemde oorzaken niet voorzien? Zo ja, waarom niet?

In het tweede halfjaar van 2006 is de besluitvorming over de Nieuwe Aanpak P-Direkt afgerond. In het kader hiervan hebben departementen verschillende productiediensten bij P-Direkt ondergebracht. Ook heeft een uitbreiding van het aantal gebruikers in de bestaande dienstverlening plaatsgevonden. Door het tijdstip van de besluitvorming konden de gevolgen van beide ontwikkelingen voor de omvang van de kosten en opbrengsten niet in de ontwerpbegroting worden verwerkt. De centralisatie van de productiediensten leidt tot een besparend effect op de totale departementale uitgaven, voor P-Direkt is deze budgettair neutraal.


XNoot
1

Samenstelling:

Leden: Van Beek (VVD), Van der Staaij (SGP), De Pater-van der Meer (CDA), Van Bochove (CDA), Duyvendak (GL), Wolfsen (PvdA), Hessels (CDA), Gerkens (SP), Haverkamp (CDA), Leerdam (PvdA), voorzitter, De Krom (VVD), ondervoorzitter, Griffith (VVD), Irrgang (SP), Kalma (PvdA), Schinkelshoek (CDA), Van der Burg (VVD), Brinkman (PVV), Pechtold (D66), Van Raak (SP), Thieme (PvdD), Kuiken (PvdA), Leijten (SP), Heijnen (PvdA), Bilder (CDA) en Anker (CU).

Plv. leden: Teeven (VVD), Van der Vlies (SGP), Van de Camp (CDA), Atsma (CDA), Van Gent (GL), Vermeij (PvdA), Knops (CDA), Polderman (SP), Spies (CDA), Wolbert (PvdA), Weekers (VVD), Zijlstra (VVD), Van Gerven (SP), Van der Veen (PvdA), Çörüz (CDA), Ten Broeke (VVD), De Roon (PVV), Van der Ham (D66), Van Bommel (SP), Ouwehand (PvdD), Bouchibti (PvdA), De Wit (SP), Kraneveldt-van der Veen (PvdA), Van Haersma Buma (CDA) en Cramer (CU).

XNoot
1

Uit: Potentiële effecten van ICT basisvoorzieningen op de administratieve lasten voor burgers, EIM, 5 juli 2005.

XNoot
2

Uit: Elektronische overheid en administratieve lasten vermindering voor het bedrijfsleven, EIM, 11 april 2005.

Naar boven