31 061 V
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) voor het jaar 2007 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

Wetsartikelen 1 en 2

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in:

a. de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Buitenlandse Zaken;

b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Buitenlandse Zaken,

M. J. M. Verhagen

De Minister voor Ontwikkelingssamenwerking,

A. G. Koenders

B) BEGROTINGSTOELICHTING

1. Majeure wijzigingen op de begroting van Buitenlandse Zaken

Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld hoofdstuk V (Buitenlandse Zaken) van de begroting van uitgaven van het Rijk voor het jaar 2007 te verlagen met respectievelijk EUR 167,7 mln en de ontvangsten te verhogen met EUR 47,3 mln. Deze mutaties betreffen wijzigingen die ook in de Voorjaarsnota zijn verwerkt.

In de volgende tabel volgt een overzicht van majeure wijzigingen ten opzichte van de Ontwerpbegroting 2007 van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, gevolgd door een toelichting per mutatie. Alleen de beleidsrelevante mutaties zijn in het overzicht opgenomen.

Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2007 (x EUR 1,0 mln)

ArtikelMutatie
1 Mensenrechten8,5
1 VN-contributie14,3
2 Regionale stabiliteit26,2
2 Humanitaire hulpverlening41,0
3 Nederlandse afdrachten aan de EU– 340,0
3 Europees ontwikkelingsfonds– 25,3
4 Overige armoedebestrijding55,6
5 HIV/AIDS en reproductieve gezondheid68,1
6 Milieu en water57,0
7 Vreemdelingenbeleid– 19,4
7 Consulaire informatiesystemen3,8
8 Draagvlak Nederlands Buitenland beleid2,0

Mensenrechten (beleidsartikel 1)

Voor een aantal mensenrechtenprogramma’s wordt meer middelen beschikbaar gesteld. Het betreft onder andere programma’s in de partnerlanden, het FSA-mensenrechtenprogramma en ondersteuning van Nederlandse maatschappelijke organisaties via het nieuwe Medefinancieringsstelsel.

VN-contributie (beleidsartikel 1)

De procentuele bijdrage aan de Verenigde Naties neemt toe als gevolg van een stijging van het Bruto Nationaal Inkomen. Verder vindt er een verplichte bijdrage aan het Capital Master Plan plaats van EUR 5,2 mln voor de komende vijf jaar.

Regionale stabiliteit (beleidsartikel 2)

Meerjarig worden meer middelen beschikbaar gesteld voor activiteiten op het gebied van wederopbouw en voor programma’s op het gebied van vrede en veiligheid binnen het Medefinancieringsstelsel.

Humanitaire hulpverlening (beleidsartikel 2)

In 2007 wordt het beschikbare budget voor humanitaire hulp verhoogd ten behoeve van onder andere extra humanitaire hulp in Sudan (Darfur), de Centraal Afrikaanse Republiek, Indonesië en voor (andere) onvoorziene humanitaire noden.

Europees Ontwikkelingsfonds (beleidsartikel 3)

De verlaging betreft een bijstelling op basis van nieuwe ramingen voor het Europees Ontwikkelingsfonds.

Overige armoedebestrijding (beleidsartikel 4)

De meerjarige ramingen voor schuldverlichting worden bijgesteld. De bestuurssituatie in de partnerlanden is strenger beoordeeld. In een aantal landen heeft dit geleid tot een korting op de algemene begrotingssteun. Het betreft Armenië, Georgië, Uganda en Vietnam.

HIV/AIDS en reproductieve gezondheid (beleidsartikel 5)

De verhoging op dit artikel wordt met name veroorzaakt door de hogere toekenning van subsidies voor productontwikkeling op het gebied van medicijnen en door de meerjarige verwerking van de verhoogde bijdrage aan het Global Fund to fight Aids and Malaria (GFATM). Tevens wordt de meerjarige bijdrage aan de Global Alliance for Vaccines and Immunisation (GAVI) verhoogd en zijn er intensiveringen in enkele landenprogramma’s op het gebied van gezondheidszorg.

Milieu en water (beleidsartikel 6)

De stijging in 2007 wordt met name veroorzaakt door toekenning van middelen voor een energiefonds in Suriname. Ook worden er middelen toegekend voor binnen het Medefinancieringsstelsel goedgekeurde programma’s op het gebied van milieu. Tenslotte worden programma’s op het gebied van drinkwater en sanitaire voorzieningen verder geïntensiveerd, vooral in partnerlanden.

Consulaire informatiesystemen (beleidsartikel 7)

De verhoging is het gevolg van vertraagde uitgaven voor het NVIS-project in 2006 die naar verwachting in 2007 tot uitgaven zullen leiden. Ook worden extra uitgaven voorzien in verband met de aanschaf en invoering van het consulaire automatiseringsprogramma Kompas.

Vreemdelingenbeleid (beleidsartikel 7)

Op grond van informatie over het gebruik van vertrouwensadvocaten ten behoeve van verificatie en legalisatie in 2006 is de raming voor 2007 neerwaarts bijgesteld. Ook zijn er lagere kosten voorzien voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen.

Draagvlak Nederlands Buitenland Beleid (beleidsartikel 8)

Het Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid (POBB) wordt met EUR 2 mln verhoogd. Verwacht wordt dat een aantal activiteiten uit eerdere jaren tot betaling zullen komen. Om ook in 2007 het buitenlandbeleid voldoende te kunnen ondersteunen wordt extra budget toegevoegd voor nieuw te ontwikkelen activiteiten.

Algemeen

Op basis van de meest recente inschatting ten aanzien van de voorziene EKI-kwijtschelding worden de ramingen van de EKI-toerekening in 2007 verlaagd. De hierdoor vrijgekomen middelen worden deels ingezet ten behoeve van de hogere toerekening van de EU-begroting aan het budget voor ontwikkelingssamenwerking en in deze wet genoemde intensiveringen. Tevens wordt het betalingsschema aan internationale financiële instellingen (de International Development Association van de Wereldbank en het African Fund for Development) herschikt. De omvang van deze jaarlijkse betalingen wordt mede bepaald in het licht van de meerjarige beschikbaarheid van middelen. Dit jaar worden voor 2008 geplande betalingen gedeeltelijk naar 2007 en gedeeltelijk naar 2009 geschoven.

2. Wijzigingen in de omvang van de HGIS

In deze paragraaf wordt geschetst welke wijzigingen zijn opgetreden in de omvang van de HGIS sinds de Miljoenennota 2007. Zoals uit de hierna volgende tabel blijkt is de HGIS toegenomen met EUR 46,1 miljoen.

Omvang van de HGIS (bedragen x EUR 1 miljoen)MJN 2007VJN 2007Mutatie
HGIS-uitgaven6 177,46 328,5151,1
HGIS-ontvangsten116,3221,4105,1
Omvang HGIS (uitgaven min ontvangsten)6 061,16 107,146,0

De toename van de HGIS is het gevolg van meerdere mutaties. In de hierna volgende tabellen zijn deze uitgesplitst.

HGIS-uitgaven (bedragen x EUR 1 miljoen)Totaal
Stand Miljoenennota 20076 177,4
1. Aanpassing BNP-raming– 12,4
2. Eindejaarsmarge80,0
3. Desaldering ontvangsten105,1
4. Diverse overboekingen van/naar HGIS (saldo)– 21,6
Totaal mutaties Voorjaarsnota 2007151,1
Stand Voorjaarsnota 20076 328,5
HGIS-ontvangsten (bedragen x EUR 1 miljoen)Totaal
Stand Miljoenennota 2007116,3
5. Desalderingen105,1
Totaal mutaties Voorjaarsnota 2007105,1
Stand Voorjaarsnota 2007221,4

Toelichting:

1. Op basis van wijzigingen in de CPB-ramingen voor het BNP en de prijscomponent van het BBP is de omvang van de HGIS naar beneden bijgesteld.

2. De eindejaarsmarge over 2006 is toegevoegd aan de HGIS. Hierin is de nacalculatie van de EU-toerekening 2005 meegenomen.

3. Zowel de HGIS-uitgaven als de -ontvangsten zijn positief bijgesteld (zie ook 5. Desalderingen ontvangsten).

4. Het saldo van bij- en afboekingen van de HGIS.

C) TOELICHTING PER BELEIDSARTIKEL

Beleidsartikel 1 Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten

Beleidsartikel 1 Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging mensenrechten Bedragen in EUR 1000Stand ontwerpbegroting 2007Mutaties via NvW en amen-dementenMutaties 1e supple-tore begrotingStand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 1e supple-tore begrotingMutaties 1e supple-tore begrotingMutaties 1e supple-tore begrotingMutaties 1e suppletore begroting
(1)(2)(3)(4)=(1+2+3)2008200920102011
Verplichtingen61 190 43 409104 59927 078– 20 9541 9276 465
         
Uitgaven:        
Programma-uitgaven totaal77 797 22 767100 56415 80015 58614 88014 880
1.1 Internationale rechtsorde32 003 14 29046 29313 71013 61013 61013 610
1.2 Mensenrechten29 059 8 47737 5362 0901 9761 2701 270
1.3 Internationale juridische instellingen16 735  16 735    

Verplichtingen

De verhoging van de verplichtingen is onder andere het gevolg van de gestegen procentuele contributie aan de Verenigde Naties en een hogere bijdrage aan het Capital Master Plan.

Uitgaven

1.1 Internationale rechtsorde

De verhoging is met name het gevolg van de verplichte contributie aan het Capital Masterplan met EUR 5,2 mln en een verhoogde procentuele Nederlandse bijdrage aan de Verenigde Naties als gevolg van een BNI-aanpassing. Het Capital Master Plan is opgericht voor de financiering van de renovatie van de permanente huisvesting van de Verenigde Naties.

1.2 Mensenrechten

Voor mensenrechtenprogramma’s worden meer middelen beschikbaar gesteld. Het betreft onder andere programma’s in Sri Lanka, Burkina Faso en de Palestijnse Gebieden. Tevens zijn enkele programma’s goedgekeurd onder het Medefinancieringsstelsel en wordt ook het FSA-mensenrechtenprogramma verhoogd in 2007.

Beleidsartikel 2 Grotere veiligheid en stabiliteit, effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuur

Beleidsartikel 2 Grotere veilig- heid en stabiliteit, effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuurBedragen in EUR 1000Stand ontwerpbegroting 2007Mutaties via NvW en amen-dementenMutaties 1e supple-tore begrotingStand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 1e supple-tore begrotingMutaties 1e supple-tore begrotingMutaties 1e supple-tore begrotingMutaties 1e suppletore begroting
(1)(2)(3)(4)=(1+2+3)2008200920102011
Verplichtingen676 591 261 737938 328– 20 226– 50947 81447 814
         
Uitgaven:        
         
Programma-uitgaven totaal762 747 86 848849 59561 52471 63870 50670 506
         
2.1 Nationale en bondge- nootschappelijke veiligheid13 477 41113 888– 7531 0422 1492 149
2.2 Bestrijding internationaal terrorisme   0    
2.3 Non-proliferatie en ontwapening8 588 338 62133333333
2.4 Conventionele wapenbeheersing   0    
2.5 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing330 145 26 164356 30937 70052 00353 12853 128
2.6 Humanitaire hulpverlening244 481 41 000285 481     
2.7 Goed bestuur166 056 6 390172 44611 0448 0605 6965 696
2.8 Het bevorderen van energievoorzieningszekerheid        
2.9 Grotere veiligheid door strijd tegen milieudegradatie  12 85012 85013 50010 5009 5009 500
         
Ontvangsten224 9261 150    
         
2.10 Nationale en bondge- nootschappelijke veiligheid135 1515020242929
2.70 Humanitaire hulpverlening89 9111 000911911911911

Verplichtingen

De verhoging van de verplichtingen op dit artikel wordt veroorzaakt door nieuwe committeringen voor wederopbouw in Indonesië ten behoeve van Atjeh en Yogjakarta, alsmede invulling van eerdere toezeggingen voor wederopbouw in Sudan. Tevens worden nieuwe verplichtingen aangegaan door ambassades voor programma’s op het gebied van goed bestuur, bijvoorbeeld in Suriname, Indonesië en Bangladesh. Daarnaast is er een verhoogde verplichtingenruimte voor humanitaire hulp in 2007, en wordt er een nieuwe meerjarige verplichting aangegaan met het Wereldvoedselprogramma.

Uitgaven

2.1 Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid

Het betreft een verhoging samenhangend met de nieuwbouw van het NAVO-hoofdkantoor conform de meest recente opgave van de NAVO.

2.5 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing

De verhoging betreft met name de meerjarige toekenning van middelen voor programma’s op het gebied van vrede en veiligheid binnen het Medefinancieringsstelsel. Verder worden in 2007 extra middelen beschikbaar gesteld voor (regionale) activiteiten op het gebied van vredesopbouw in de Hoorn van Afrika en in Colombia.

2.6 Humanitaire hulpverlening

Mede in het licht van de gestegen uitgaven voor humanitaire hulpverlening in de afgelopen jaren wordt het budget voor 2007 verhoogd. Deze extra middelen worden onder andere aangewend ten behoeve van Sudan (Darfur), de Centraal Afrikaanse Republiek, Indonesië (overstroming Jakarta en aardbeving Sumatra) en voor (andere) onvoorziene humanitaire noden.

2.7 Goed bestuur

De meerjarige verhoging op dit artikel wordt veroorzaakt door intensivering van landenprogramma’s op het gebied van goed bestuur in onder andere Afghanistan, Kenia en Benin. Tevens vindt er een intensivering plaats van het programma met de Vereniging van Nederlandse Gemeentes (VNG).

2.9 Grotere veiligheid en stabiliteit door strijd tegen aantasting van het milieu en vernietiging van ecosystemen

De verhoging betreft een tweetal overhevelingen van artikel 6.1 voor het regionale milieuprogramma in de Westelijke Balkan en voor het Congo-bekken programma, aangezien de focus van beide milieuprogramma’s ecologische veiligheid betreft. Tevens wordt gestart met een regionale milieuprogramma in de Grote Meren-regio.

Ontvangsten

2.7

De ontvangsten vallen hoger uit door restituties van contributies van met name de NAVO en de OVSE.

Beleidsartikel 3 Versterkte Europese Samenwerking

Beleidsartikel 3 Versterkte Europese samenwerkingBedragen in EUR 1000Stand ontwerpbegroting 2007Mutaties via NvW en amen-dementenMutaties 1e supple-tore begrotingStand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 1e supple-tore begrotingMutaties 1e supple-tore begrotingMutaties 1e supple-tore begrotingMutaties 1e suppletore begroting
(1)(2)(3)(4)=(1+2+3)2008200920102011
Verplichtingen7 026 591 760 4347 787 025357357– 7 929357
         
Uitgaven:        
         
Programma-uitgaven totaal7 213 261 – 364 9606 848 301– 2 297– 5 951– 731– 731
3.1 Nederlandse afdrachten aan de EU7 014 198 – 340 0006 674 198    
3.2 Ondersteuning bij pre- en postaccessie11 800  11 800     
3.3 Europees ontwikkelingsfonds174 870 – 25 317149 553– 2 654– 6 308– 1 088– 1 088
3.4 Nederlandse positie in de EU3 385 623 44762626262
3.5 Raad van Europa9 008 2959 303295295295295
         
Ontvangsten611 400 0611 4000000
         
3.10 Perceptiekostenvergoe- dingen611 400  611 400    
3.40 Restitutie Raad van Europa0  0    

Verplichtingen

De verhoging van de verplichtingenstand wordt grotendeels veroorzaakt door de dit jaar beoogde committering van de bijdrage aan het Europese Ontwikkelingsfonds (EOF-10).

Uitgaven

3.1 Nederlandse afdrachten aan de EU

Wegens meevallende uitgaven op de EU-begroting in 2006, hoeft Nederland in 2007 EUR 340 mln minder af te dragen.

3.3 Europees Ontwikkelingsfonds

De meerjarige bijstelling betreft een aanpassing op basis van herziene ramingen voor het Europees Ontwikkelingsfonds (EOF).

3.5 Raad van Europa

De verhoging is het gevolg van de gestegen begroting van de Raad van Europa en de daaraan gekoppelde Nederlandse bijdrage.

Beleidsartikel 4 Meer welvaart en minder armoede

Beleidsartikel 4 Meer welvaart en minder armoedeBedragen in EUR 1000Stand ontwerpbegroting 2007Mutaties via NvW en amen-dementenMutaties 1e supple-tore begrotingStand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 1e supple-tore begrotingMutaties 1e supple-tore begrotingMutaties 1e supple-tore begrotingMutaties 1e suppletore begroting
(1)(2)(3)(4)=(1+2+3)2008200920102011
Verplichtingen456 1990514 558970 757217 202– 66 283122 159– 142 552
         
Uitgaven:        
         
Programma-uitgaven totaal690 297041 849732 146– 106 977– 39 480116 214–  100 797
4.1 Handels- en financieel systeem61 569 – 15 18546 384– 15 402– 15 402– 15 402– 15 402
4.2 Armoedebestrijding222 036 55 610277 646– 125 156– 58 083124 938– 144 773
4.3 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden385 4270– 849384 57833 38133 8056 47859 178
4.4 Kwaliteit en effectiviteit ontwikkelingssamenwerking16 000 20016 200200200200200
4.5 Nederlandse handels- en investeringsbevordering5 265 2 0737 338    
         
Ontvangsten34 776 44 76479 540523298– 833– 833
4.10 Ontvangsten tijdelijke financiering NIO en restituties34 776 44 76479 540523298– 833– 833

Verplichtingen

De ophoging van de verplichtingen is met name het gevolg van nieuwe committeringen ten behoeve van PSOM, het Programma Uitzending Managers (PUM), het Nederlandse Investering Matching Fonds (NIMF) investeringsbevordering en de International Finance Corporation (IFC). Daarnaast zijn er extra verplichtingen aangegaan voor de bijdragen aan UNDP, ten behoeve van schuldverlichtingsinitiatieven via de African Development Bank (AfDB) en een bijdrage aan het EU-Africa Infrastructure Partnership Trustfund. De verhoging in 2008 wordt met name veroorzaakt door nieuw beoogde committeringen voor algemene begrotingssteun in een aantal landen.

Uitgaven

4.1 Handels- en financieel systeem

De verlaging is het gevolg van verwachte lagere rentesubsidies op OS-leningen. De inmiddels meerjarige onderuitputting op deze budgettaire stelpost is aanleiding tot een prudente neerwaartse bijstelling.

4.2 Overige armoedebestrijding

De mutatie op dit artikel betreft een saldo. Zo worden de ramingen voor schuldverlichting meerjarig bijgesteld. Tevens worden meerjarig middelen beschikbaar gesteld voor diverse multilaterale activiteiten, zoals kiesgroepondersteuning en schuldenmanagement. De bestuurssituatie in de partnerlanden is strenger beoordeeld. In een aantal landen heeft dit geleid tot een korting op de algemene begrotingssteun. Het betreft Armenië, Georgië, Uganda en Vietnam. Tenslotte wordt de omvang van de mutatie beïnvloed door het gebruikelijke parkeerkarakter van dit artikel.

4.3 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden

De middelen voor ondernemingsklimaat worden in 2007 iets neerwaarts bijgesteld, maar meerjarig aanzienlijk verhoogd. De neerwaarste bijstelling in 2007 betreft een saldo en is vooral technisch van aard. Uitgaven aan het MOL-fonds bij de FMO worden namelijk in 2007 neerwaarts bijgesteld, omdat reeds in 2006 was bevoorschot. De middelen voor NIMF investeringsbevordering worden ook meerjarig neerwaarts bijgesteld. Daarnaast worden meer middelen ter beschikking gesteld voor het versterken van het ondernemingsklimaat in partnerlanden, onder andere op het gebied van Aid for Trade. De uitgaven worden tenslotte naar boven bijgesteld vanwege een meerjarig stijging van middelen voor PSOM, enkele goedgekeurde programma’s onder het Medefinancieringsstelsel en hogere uitgaven aan het partnershipprogramma met de International Finance Corporation (IFC).

4.4 Kwaliteit en effectiviteit ontwikkelingssamenwerking

Deze kleine mutatie betreft een aanpassing van ramingen voor wachtgelden van OS-deskundigen.

4.5 Nederlandse handels en investeringsbevordering

De verhoging is het gevolg van de verdere ontwikkeling van de economische functie in het postennetwerk. De meeruitgaven zijn voor het bouwen en implementeren van een applicatie die de economische afdelingen van posten ondersteunt en voor het openen van twee nieuwe NBSO’s (Netherlands Business Support Office) in Izmir en Jekatarinaburg.

Ontvangsten

4.10 Ontvangsten tijdelijke financiering NIO en restituties

De meerontvangsten zijn het gevolg van een schuldenterugbetaling door Angola.

Beleidsartikel 5 Toegenomen menselijke ontplooiing en sociale ontwikkeling

Beleidsartikel 5 Toegenomen menselijke ontplooiing en sociale ontwikkelingBedragen in EUR 1000Stand ontwerpbegroting 2007Mutaties via NvW en amen-dementenMutaties 1e supple-tore begrotingStand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 1e supple-tore begrotingMutaties 1e supple-tore begrotingMutaties 1e supple-tore begrotingMutaties 1e suppletore begroting
(1)(2)(3)(4)=(1+2+3)2008200920102011
Verplichtingen572 196 382 995955 191280 0342 210 166– 2 362 592– 147 592
         
Uitgaven:        
         
Programma-uitgaven totaal1 634 316 – 15 3321 618 98479 16658 15116 344126 344
5.1 Onderwijs521 035 5 680526 71528 84329 19328 20828 208
5.2 Kennisontwikkeling130 126 – 250129 876– 80– 80– 2 946– 2 946
5.3 Gender4 722 2835 0051 2004 5504 5504 550
5.4 HIV/Aids272 244 25 368297 61238 12830 27326 83526 835
5.5 Reproductieve gezondheid93 715 42 721136 43640 21050 31048 36048 360
5.6 Participatie civil society612 474 – 89 134523 340– 29 135– 56 095– 88 66321 337

Verplichtingen

De verplichtingen nemen meerjarig toe. In 2007 worden verplichtingen aangegaan voor een aantal onderwijsprogramma’s in partnerlanden, onder andere Zambia, Ghana en Pakistan. De verhoging in 2008 betreft het aangaan van een nieuwe verplichting voor het Catalytic Fund voor onderwijs. Voorts worden er in 2007 verplichtingen aangegaan voor de meerjarig verhoogde bijdrage aan het Global Fund to Fight Aids, Tuberculosis and Malaria (GFATM), een meerjarige bijdrage aan het Global Alliance for Vaccines and Immunisation (GAVI) en ten behoeve van subsidies die in 2007 van start gaan onder het SALIN (Strategische Allianties Internationale Netwerken) op het gebied van reproductieve gezondheid. De mutatie in 2009 betreft een technische correctie ten opzichte van 2010.

Uitgaven

5.1 Onderwijs

De verhoging betreft een saldo. Op basis van ervaringen in 2006 en de eerste maanden van 2007 wordt vertraging in landenprogramma’s voorzien in onder andere Pakistan en Indonesië. Daarentegen zijn ook meerjarig intensiveringen van de landenprogramma’s voorzien. Meerjarig is er ook een verhoging voor onderwijs in postconflictlanden via UNICEF en Early Childhood Development. De ramingen voor MFS-programma’s op het gebied van onderwijs worden neerwaarts bijgesteld op basis van de goedkeuringen binnen het Medefinancieringsstelsel.

5.2 Kennisontwikkeling

Deze mutatie betreft een aanpassing in de ramingen voor programma’s op het gebied van hoger onderwijs.

5.3 Gender

De verhogingen op dit artikel zijn een gevolg van nieuwe gender programma’s in Egypte, Uganda en Burkina Faso, alsmede nieuwe programma’s op het gebied van gender binnen het Medefinancieringsstelsel.

5.4 Hiv/Aids

De verhoging op dit artikel wordt met name veroorzaakt door de hogere toekenning van subsidies voor productontwikkeling op het gebied van medicijnen en door de meerjarige verwerking van de verhoogde bijdrage aan het Global Fund to fight Aids and Malaria (GFATM). Verder worden de budgetten van de ambassades in 2007 neerwaarts bijgesteld, deels in verband met lager dan verwachte uitgaven, deels in verband met verschuiving van middelen naar programma’s op het gebied van (algemene) gezondheidszorg.

5.5 Reproductieve gezondheidszorg

De verhoging wordt met name veroorzaakt door verwerking van de meerjarige bijdrage aan GAVI en door verhoging voor landenprogramma’s via de ambassades. Meerjarig wordt vanaf 2008 EUR 10 mln toegekend voor de programma’s via internationale NGO’s die dan van start gaan, als onderdeel van SALIN.

5.6 Participatie Civil Society

De neerwaartse mutatie op dit artikel wordt veroorzaakt door de thematische allocatie over de begroting van de op dit artikel gereserveerde middelen voor het Medefinancieringsstelsel (MFS). Voorts worden middelen toegekend voor de afbouwsubsidie voor organisaties (met name Plan) die geen subsidie onder het MFS hebben toegekend gekregen maar wel voor een afbouwsubsidie in aanmerking kwamen. Verder is er een verhoging ten behoeve van de activiteiten ter bevordering van een onafhankelijke en pluriforme media in Iran (motie-Van Baalen-Karimi (kamerstuk 29 800V, 116) dd. ).

Beleidsartikel 6 Beter beschermd en verbeterd milieu

Beleidsartikel 6 Beter beschermd milieu en verbeterd milieuBedragen in EUR 1000Stand ontwerpbegroting 2007Mutaties via NvW en amen-dementenMutaties 1e supple-tore begrotingStand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 1e supple-tore begrotingMutaties 1e supple-tore begrotingMutaties 1e supple-tore begrotingMutaties 1e suppletore begroting
(1)(2)(3)(4)=(1+2+3)2008200920102011
Verplichtingen180 432 308 016488 4482 427– 41 243– 31 616– 28 116
         
Uitgaven:        
         
Programma-uitgaven totaal371 339 57 011428 3502 336214– 7 881– 427
6.1 Milieu en water237 409 54 201291 610– 4 464– 10 236– 19 531– 12 077
6.2 Water en stedelijke ontwikkeling133 930 2 810136 7406 80010 45011 65011 650

Verplichtingen

De verhoging van verplichtingen in 2007 wordt veroorzaakt door nieuwe committeringen voor landenprogramma’s voor milieu en energie in onder andere Ghana, Indonesië, Kenia en Suriname. Daarnaast wordt er een verplichting aangegaan voor een programma voor biodiversiteit en bossen, en voor de in 2007 te starten programma’s onder het SALIN (Strategische Allianties Internationale Netwerken). Ook zijn er nieuwe programma’s ten behoeve van de doelstelling om 50 miljoen mensen te helpen aan drinkwater en sanitaire voorzieningen in 2015. De meerjarige daling in de verplichtingenstand wordt met name veroorzaakt door bijgestelde ramingen voor de landenprogramma’s.

Uitgaven

6.1 Milieu en Water

De stijging in 2007 wordt met name veroorzaakt door toekenning van de zogenoemde Pariteitsmiddelen (als onderdeel van de Verdragsmiddelen) voor een energiefonds in Suriname. Ook worden er middelen toegekend voor de binnen het Medefinancieringsstelsel goedgekeurde programma’s op het gebied van milieu. Meerjarig worden de budgetten neerwaarts bijgesteld als gevolg van onder andere overhevelingen van dit artikel naar andere artikelen (waaronder artikel 2.9), alsmede een herschikking van het betaalschema voor het Global Environmental Facility (GEF).

6.2 Water en Stedelijke Ontwikkeling

De verhoging wordt met name veroorzaakt door intensivering van programma’s op het gebied van drinkwater en sanitaire voorzieningen, onder andere in Benin, Indonesië en Kenia.

Beleidsartikel 7 Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van personenverkeer

Beleidsartikel 7 Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regule- ring van personenverkeerBedragen in EUR 1000Stand ontwerpbegroting 2007Mutaties via NvW en amen-dementenMutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 1e supple-tore begrotingMutaties 1e supple-tore begrotingMutaties 1e supple-tore begrotingMutaties 1e suppletore begroting
(1)(2)(3)(4)=(1+2+3)2008200920102011
Verplichtingen106 053 – 17 23888 815– 11 982– 10 940– 10 511– 11 102
         
Uitgaven:        
         
Programma-uitgaven totaal106 053 – 17 01889 035– 17 982– 10 940– 10 511– 11 102
7.1 Consulaire dienstverlening12 470 3 78016 250– 3 935665690690
7.2 Vreemdelingenbeleid93 583 – 20 79872 785– 14 047– 11 605– 11 201– 11 792
         
Ontvangsten26 543 1 55828 1011 5581 5581 5581 558
7.10 Consulaire dienstverlening26 543 1 55828 1011 5581 5581 5581 558

Verplichtingen

De verlaging van de verplichtingen hangt samen met de voorziene verlaging van de uitgaven.

Uitgaven

7.1 Consulaire dienstverlening

De verhoging in 2007 is ondermeer het gevolg van in 2006 vertraagde uitgaven voor het NVIS-project (Nieuw Visum Informatie Systeem) die waarschijnlijk in 2007 zullen plaatsvinden en de aanschaf van het consulaire automatiseringsprogramma Kompas. Verder is de kostprijs van reisdocumenten gestegen in verband met de opname van biometrische kenmerken.

7.2 Vreemdelingenbeleid

Op grond van informatie uit 2006 over het gebruik van vertrouwensadvocaten ten behoeve van verificatie en legalisatie in 2006 is de raming voor 2007 neerwaarts bijgesteld. Voorts zijn er lagere kosten voorzien voor eerstejaarsopvang van asielzoekers.

Ontvangsten

7.10 Consulaire dienstverlening

De meerontvangsten zijn het gevolg van afgifte van paspoorten en visa.

Beleidsartikel 8 Versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en buiten Nederland

Beleidsartikel 8 Versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en buiten NederlandBedragen in EUR 1000Stand ontwerpbegroting 2007Mutaties via NvW en amen-dementenMutaties 1e supple-tore begrotingStand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 1e supple-tore begrotingMutaties 1e supple-tore begrotingMutaties 1e supple-tore begrotingMutaties 1e suppletore begroting
(1)(2)(3)(4)=(1+2+3)2008200920102011
Verplichtingen46 510 17 48663 996– 741– 893– 1 041– 1 041
         
Uitgaven:        
         
Programma-uitgaven totaal86 100 8 50194 6013 6332 5212 4212 421
8.1 Nederlandse cultuur13 050 2 66515 7152 8791 9171 9171 917
8.2 Cultureel erfgoed4 971 5215 492281281281281
8.3 Draagvlak Nederlands buitenlands beleid68 079 5 31573 394473323223223
8.4 Vestigingsklimaat internationale organisaties in Nederland   0    
         
Ontvangsten755 1677116161616
8.10 Doorberekening Defensie diversen755 1677116161616

Verplichtingen

De verhoging van de verplichtingen is met name het gevolg van een verhoging van een structurele bijdrage aan het Institut Néerlandais en een financiering van het Azië-project Encompass. Verder worden extra verplichtingen aangegaan voor het Internationaal cultuurbeleid (ICB) en het Programma Ondersteuning Buitenlands beleid (POBB).

Uitgaven

8.1 Nederlandse cultuur

De verhoging wordt veroorzaakt door een bijdrage van EUR 1 mln per jaar ten behoeve van het Huis Kosmopolis en een eenmalige financiering van het Azië-project «Encompass».

Ook worden er middelen toegekend voor programma’s op het gebied van cultuur onder het Medefinancieringsstelsel.

8.2 Cultureel erfgoed

Deze mutatie is een bijstelling van de ramingen voor de bijdrage aan UNESCO. Ook is er in 2007 nog een laatste betaling voor het nationaal geschenk in Suriname.

8.3 Draagvlak Nederlands buitenlands beleid

De verhoging is met name het gevolg van extra middelen (EUR 2,0 mln) voor het Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid (POBB) en extra uitgaven voor staatsbezoeken en voorlichtingsuitgaven.

Niet-beleidsartikel 9 Geheim

Artikel 9 GeheimBedragen in EUR 1000Stand ontwerpbegroting 2007Mutaties via NvW en amen-dementenMutaties 1e supple-tore begrotingStand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 1e supple-tore begrotingMutaties 1e supple-tore begrotingMutaties 1e supple-tore begrotingMutaties 1e suppletore begroting
(1)(2)(3)(4)=(1+2+3)2008200920102011
Verplichtingenpm   pm   
         
Uitgavenpm   pm   
         
Ontvangsten0  00   

Niet-beleidsartikel 10 Nominaal en onvoorzien

Artikel 10 Nominaal en onvoorzien Bedragen in EUR 1000Stand ontwerpbegroting 2007Mutaties via NvW en amen-dementenMutaties 1e sup-pletore begrotingTotaal mutatiesStand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 1e sup-pletore begrotingMutaties 1e sup-pletore begrotingMutaties 1e sup-pletore begrotingMutaties 1e suppletore begroting
(1)(2)(3)(4)=(1+2+3)(5)=(1+4)2008200920102011
Verplichtingen92 254 – 88 870– 88 8703 384– 26 401– 3 508– 52 083– 33 363
          
Uitgaven:92 254 – 88 870– 88 8703 384– 26 401– 3 508– 52 083– 33 363
Nominaal en onvoorzien92 254 – 88 870– 88 8703 384– 26 401– 3 508– 52 083– 33 363

Verplichtingen en uitgaven

Het artikel wordt per saldo verlaagd met EUR 89 miljoen. Dit betreft overboekingen naar artikelen op diverse begrotingen (zie uitsplitsing hierna) in verband met loon- en prijsontwikkeling (EUR 22 mln) en compensatie voor een tegenvaller op de begroting van Defensie bij de voorziening voor crisisbeheersingsoperaties (EUR 92 mln). Daarnaast wordt het artikel verlaagd als gevolg van een aanpassing in de raming voor de prijscomponent van het BBP (EUR 6 mln) en de technische verwerking van het besluit in 2006 om de reservering voor contributies aan VN-crisisbeheersingsoperaties (begroting van Buitenlandse zaken) op te hogen (EUR 8 mln). Hier staan enkele verhogingen tegenover zoals de eindejaarsmarge uit 2006 (EUR 28 mln), de nacalculatie van de EU-toerekening 2005 (EUR 5 mln) en het effect van een kasschuif op de begroting van Justitie (EUR 6 mln).

BegrotingBedrag x EUR 1 mln
Overboekingen: 
V BZ14,48
VI Justitie0,26
IXB Financiën0,06
X, Defensie91,77
XII V&W0,02
XIII EZ1,11
XIV LNV6,10
XVI VWS0,03
Totaal113,83

Niet-beleidsartikel 11 Algemeen

Artikel 11 AlgemeenBedragen in EUR 1000Stand ontwerpbegroting 2007Mutaties via NvW en amen-dementenMutaties 1e sup-pletore begrotingTotaal mutatiesStand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 1e sup-pletore begrotingMutaties 1e sup-pletore begrotingMutaties 1e sup-pletore begrotingMutaties 1e suppletore begroting
(1)(2)(3)(4)=(1+2+3)(5)=(1+4)2008200920102011
Verplichtingen684 513 92 86392 863777 37645 59432 5975 275– 7 664
          
Uitgaven:688 728 101 552101 552790 28055 69427 5974 490– 7 664
          
Apparaatsuitgaven688 728 101 552101 552790 28055 69427 5974 490– 7 664
          
Ontvangsten50 833 0050 8330000
Diverse ontvangsten50 833  050 833    
Koersverschillen0 000    

Verplichtingen

De verhogingen van het verplichtingenbudget hangen samen met de verhoging van de uitgaven.

Uitgaven

De verhoging op artikel 11 is met name het gevolg van een aantal geplande investerings-uitgaven, zoals de bouw van een nieuwe kanselarij in Teheran in verband met de vereiste aardbevingsbestendigheid. Daarnaast zijn er investeringen voorzien op het terrein van ICT en zijn de beveiligingskosten op de Nederlandse vertegenwoordigingen opgelopen. Ook worden extra middelen gereserveerd in verband met de mogelijke fiscalisering van een deel van de buitenlandvergoedingen. Tenslotte zijn er hogere verwachte uitgaven in verband met loon- en prijsontwikkelingen.

Naar boven