31 061 IXB
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2007 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 26 juni 2007

De vaste commissie voor Financiën1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.

Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.

De voorzitter van de commissie,

Blok

De griffier van de commissie,

Berck

1

Hoe hoog is de boete die de Douane heeft gekregen? Is of wordt in beroep gegaan?

Er is een financiële correctie van € 26,7 mln. opgelegd door de Europese Commissie. Dit is gebeurd omdat de Nederlandse douane naar de opvatting van de Europese Commissie niet heeft voldaan aan de norm van substitutiecontroles in de drie kantoren van uitgang in de haven van Rotterdam over de periode 1999 tot en met 2001. Belangrijkste punt was dat het controleren van goederen via een scan, zoals de Nederlandse douane deed, niet wordt geaccepteerd door de Europese Commissie als controlemiddel bij substitutiecontroles. Verder kwam de Commissie tot andere controleaantallen onder meer door het elimineren van dubbel getelde accijns- en zegelcontroles. Bovendien had de douane geen substitutiecontroles in het weekend uitgevoerd.

De Europese Commissie heeft dit standpunt verwoord in haar controlerapport van september 2001. Eind 2001 heeft Nederland zijn visie bij brief neergelegd bij de Europese Commissie. De Commissie heeft in mei 2005 bij brief gereageerd. In de jaren 2002 en 2003 zijn al enkele maatregelen genomen om te voldoen aan de visie van de Commissie. Met ingang van het jaar 2004 heeft de Nederlandse douane haar werkwijze conform de visie van de Commissie aangepast ter voorkoming van eventuele nieuwe correctie over latere jaren. Er wordt visueel nagegaan of de goederen overeenstemmen met de begeleidende documenten. Op alle dagen van aanbod, ook in het weekend, wordt een substitutiecontrole per kantoor van uitgang uitgevoerd. Accijnsen zegelcontroles worden afzonderlijk in de telling opgenomen.

De mogelijkheid voor bezwaar is al uitgeoefend. De Europese Commissie blijft bij haar standpunt. Wel is de oorspronkelijk aangekondigde financiële correctie van € 28,6 mln. verlaagd naar € 26,7 mln. Nederland is niet voornemens in beroep te gaan omdat de Europese Commissie vasthoudt aan haar formeelrechtelijke argumentatie. Om die reden wordt een beroep bij het Europese hof van justitie kansloos geacht.

De boete is al geëffectueerd. Tegelijkertijd met de aankondiging van de definitieve financiële correctie is deze in mindering gebracht op de uitkeringen vanuit Europa aan het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Voedselkwaliteit.

Tot slot wordt opgemerkt dat de Europese Commissie in december 2004 heeft vastgesteld dat ook voor de jaren 2002 (Rotterdam) en 2003 (Schiphol) de Nederlandse douane de normen voor de substitutiecontroles niet heeft gehaald. De hoogte van een mogelijke financiële correctie over die jaren is nog niet vastgesteld.

2

Wat houdt de Basisregistratie Inkomen in? Waarom wordt het bedrag nu al opgenomen in de begroting terwijl het wetsvoorstel nog niet bij de Kamer is?

Door de invoering van de Basisregistratie Inkomen (BRI) moeten uitvoerders van inkomensafhankelijke regelingen, zoals de IB-groep of Raden voor de rechtsbijstand, gebruik maken van gegevens over het inkomen die bij de Belastingdienst aanwezig zijn. Zij mogen de inkomensgegevens dus voortaan niet meer zelf uit te vragen. Door de BRI is een betere dienstverlening door de overheid mogelijk en worden de administratieve lasten voor burgers en bedrijven lager. Op dit moment is de verwachting dat de BRI met ingang van 2009 in werking treedt. Om deze ingangsdatum te realiseren is het niet ongebruikelijk in de begroting al rekening te houden met de te verwachten kosten. Het wetsvoorstel wordt voor de zomer van 2007 bij de Tweede Kamer ingediend.

3

Welke overdrachtsbelasting is vervallen per 1-1-2007?

Voor de overdrachtsbelasting is met ingang van 1 januari 2007 een aantal specifieke vrijstellingen in de landbouwsfeer vervangen door een ruimere, algehele vrijstelling voor cultuurgrond. Deze wijziging is onder andere terug te vinden in het Staatsblad 2006, 684, toelichting pagina 18.

4

Hoe is de verdeling van de kosten van de voorgenomen Basisregistratie Inkomen over de jaren 2007–2010?

De verdeling van de geraamde kosten (in € mln.) voor ontwikkeling van de BRI over de jaren is als volgt:

20072008200920102011
2521 

5

Waarom is een Platform Centiq nodig als er met het Nibud al lang een deskundig en alom erkend instituut op dit terrein bestaat? Hoe is of wordt het Nibud betrokken bij (de uitvoering) van deze plannen? Hoe lang gaat CentiQ duren?

CentiQ is een samenwerkingsverband van partijen in de financiële sector, de overheid, voorlichting- en consumentenorganisaties en de wetenschap. Binnen het platform werken partijen samen die te maken hebben met financiële beslissingen van de Nederlandse consument. Doel van het platform is de financiële kennis en vaardigheden van de consument te verbeteren en een actieve houding te stimuleren. Dit moet ertoe leiden dat de consument zelf goed geïnformeerde en bewuste financiële keuzes kan maken.

Op dit moment zijn 78 organisaties aangesloten bij CentiQ, uiteenlopend van bijvoorbeeld het Verbond van Verzekeraars, de Universiteit van Tilburg, de Consumentenbond, de Vereniging van Bedrijfstakpensioenfondsen en ook het Nibud. Het Nibud heeft zitting in de stuurgroep van CentiQ en neemt deel aan de projectgroepen onderwijs, budgetteren en communicatie. CentiQ ziet derhalve toe op het geheel van financiële beslissingen waar de consument mee te maken heeft en is gericht op gedragsverandering bij de consument. Dit neemt langere tijd in beslag.

Binnen CentiQ worden in 2007 allereerst zoveel mogelijk bestaande activiteiten op het terrein van «bewust omgaan met geld» in kaart gebracht. CentiQ brengt deze in kaart om inzicht te verkrijgen in leemten en overlap en kan op basis van deze informatie prioriteiten vaststellen en bestaande initiatieven versterken of nieuwe ontwikkelen. Ook zullen de bestaande activiteiten op een eenduidige en gestructureerde manier beter toegankelijk worden gemaakt voor de consument. Daarnaast vindt onder meer een groot onderzoek naar het financieel inzicht van de Nederlandse consument plaats, waarin ook aandacht uitgaat naar motivatie- en bewustzijnsaspecten die het financieel gedrag beïnvloeden. De onderzoeksresultaten zijn naar verwachting voorjaar 2008 beschikbaar.

6

Er doet zich een tegenvaller voor van € 26,7 miljoen vanwege een boete die is aangekondigd wegens onvolkomenheden in de controlewerkzaamheden van de Douane.

Waarom wordt een bedrag van € 26,7 miljoen al ingeboekt terwijl in de toelichting staat dat het gaat om een aankondiging van een boete? Betekent dit dat de boete toch al definitief is of taxeert de minister dat bezwaar of beroep kansloos is?

Waarop is de hoogte van de boete gebaseerd? Door wie en op welke punten zijn onvolkomenheden geconstateerd in de controlewerkzaamheden van de Douane?

Ziet de minister dit als incidenteel of worden structurele maatregelen genomen om herhaling te voorkomen?

Zie antwoord vraag 1.

7

De belastingontvangsten vallen in de Voorjaarsnota mee met een bedrag van € 2,6 miljard. Welk gedeelte van deze meevaller is structureel en welk deel is een eenmalige meevaller in 2007?

De opwaartse bijstelling met 2,7 miljard (2670 mln.) in de 1e suppletore is het saldo van enerzijds hogere kasontvangsten van 3,0 miljard euro en anderzijds hogere afdrachten aan het Gemeentefonds en het Provinciefonds (1e suppletore, pagina 10).

In de 1e suppletore worden echter de premies volksverzekeringen niet meegenomen, waardoor een vertekend beeld kan ontstaan. Daarnaast vinden er jaarlijks technische verschuivingen plaats tussen belastingen en premies volksverzekeringen als gevolg van nabetalingen, die ook de belastingontvangsten kunnen beïnvloeden, echter zonder invloed te hebben op de totale ontvangsten.

Daarom kan voor de beoordeling van meevallers beter naar de raming van de totale ontvangsten gekeken worden, zoals weergegeven in de Voorjaarsnota. De raming van de belasting- en premieontvangsten voor 2007 is in de Voorjaarsnota met 1,2 miljard euro opwaarts bijgesteld ten opzichte van de Miljoenennota 2007. Hiervan is 0,2 miljard incidenteel van aard. Deze incidentele opbrengst is het gevolg van een vertraging die is opgetreden in 2006 in de inning van de loonheffing, die in 2007 naar verwachting wordt ingelopen.

8

Wat is de reden van de verhoging met € 350 miljoen van de afdrachten vanuit de Rijksbegroting aan het Gemeente- en Provinciefonds? Waarom wordt de afdracht in 2007 aan het Gemeentefonds met 2,3% verhoogd en het Provinciefonds met maar 1,3%? Is de systematiek van aanpassing van deze fondsen niet zodanig dat provincies en gemeenten in gelijke mate meeprofiteren van meevallers op de Rijksbegroting?

De fondsen ademen inderdaad in gelijke mate mee met de mee- en tegenvallers (= het accres) bij de netto gecorrigeerde rijksuitgaven (grondslag normeringssystematiek). Daarnaast wordt de omvang van de fondsen bijvoorbeeld bepaald door taakmutaties. Overigens geldt dat een deel van het gemeentefonds vanaf 2007 een aparte indexatie kent voor een deel van de WMO gelden in het GF.

Het accres van het gemeentefonds en provinciefonds bedraagt op dit moment voor 2007 6,09%. Dit percentage wordt afgezet tegen de grondslag, zijnde het verplichtingen bedrag van de fondsen in 2006. Dit bepaalt het accres in miljoenen euro. De mutatie in de Voorjaarsnota is het bedrag dat overgeboekt wordt vanuit de aanvullende post naar de fondsen om op het percentage van 6,09% uit te komen. Het accres staat namelijk, net zoals de loon- en prijsbijstelling gereserveerd op een aanvullende post, totdat deze wordt uitgedeeld. Dit gebeurd op verschillende momenten. Uiteindelijk wordt het daadwerkelijke accrespercentage (en bedrag in miljoenen euro) voor jaar T vastgesteld bij voorlopige rekening van het volgende jaar (omstreeks maart). Dit wordt dan bij Voorjaarsnota verwerkt.

 GemeentefondsProvinciefonds
Omvang fonds t-1 (in mln euro)13 4581 083
Accres 2007 in mln euro81966
Accrespercentage6,09%6,09%
Mutatie VJN (overboeking naar GF/PF, in mln euro)35428
Mutatie %2,6%2,6%

9

Is € 6 mln. niet een beetje veel voor een nulmeting van de interdepartementale regeldruk? Of zijn er zoveel regels?

– Het betreft metingen van regeldruk voor het bedrijfsleven met het verbeterde standaard kosten model (SKM-plus). Hierin worden meer aspecten gemeten dan voorheen. Deze metingen vormen de basis voor het vaststellen van het startpunt voor de reductiedoelstellingen van het programma.

– Het betreft meer dan alleen het in kaart brengen van de regels van een departement, er wordt gemeten hoeveel kosten (personeel en materieel) deze regels bij het bedrijfsleven veroorzaken.

– Naast administratieve lasten wordt nu meer gemeten dan voorheen: o.a. subsidies, autonome regels van gemeenten, aanbestedingen en een quick scan van inhoudelijke nalevingskosten.

– Er is voorzien in één automatiseringssysteem waarin de gegevens kunnen worden opgeslagen, vergeleken en geanalyseerd.

– Uitgangspunt is dat de metingen centraal door het ministerie van Financiën wordt gecoördineerd zodat uniforme toepassing van de methodologie en aggregatie van de cijfers beter kan plaatsvinden.

– In 2002 liepen de kosten voor een nulmeting van alleen administratieve lasten, met het oude SKM-model, versnipperd over de betrokken departementen, op tot ruim 3 miljoen euro. De begrote 6 miljoen euro is mede gebaseerd op eerdere metingen en Europese metingen. Wij streven naar efficiency door zoveel mogelijk gebruik te maken van gegevens uit eerdere metingen en door centraal aan te besteden (in plaats van versnipperde opdracht verlening).

10

Artikel 3 laat onder meer een meevaller van € 466 miljoen zien vanwege opbrengsten verkoop vermogenstitels, waaronder de staatsdeelnemingen SDU en NOVEC. Kan de totale meevaller van € 466 miljoen worden opgesplitst naar onderliggende verkooptransacties? Is met deze opbrengst de taakstelling verkoop staatsdeelnemingen in 2007 al gehaald? Voor welk bedrag stonden SDU en NOVEC op de staatsbalans en voor welk bedrag zijn ze feitelijk verkocht in 2007? Hoe groot is de dividendderving SDU en NOVEC en hoeveel is de rentemeevaller die ontstaat door deze eenmalige opbrengst ten gunste van de staatsschuld te brengen? Wordt het verschil ook ten gunste van het FES gebracht? Kan de minister een overzicht geven van alle verkopen van vermogenstitels sinds de Miljoenennota 2007, waarin ook is aangegeven wat de eventuele derving is op de rijksbegroting, wat de structurele rentemeevaller is en of het saldo van beide ten gunste/laste van het FES is gebracht?

Kan de totale meevaller van € 466 miljoen worden opgesplitst naar onderliggende verkooptransacties?

De totale meevaller bestaat uit verkoop SDU en Novec. Daarnaast bestaat de totale meevaller ook uit restitutie dividendbelasting gerelateerd aan de verkoop van aandelen TNT in 2006. In onderstaande tabel is de verkoopopbrengst van SDU en Novec opgenomen. Verder verwijs ik u graag naar kamerstuk 28 165 nr. 58 inzake overdracht aandelen Novec B.V. aan Tennet Holding en naar kamerstuk 27 044 nr. 4 inzake vervreemding aandelenbezit NV Sdu.

Is met deze opbrengst de taakstelling verkoop staatsdeelnemingen in 2007 al gehaald?

Er is geen taakstelling verkoop, wel wordt wanneer er enige zekerheid is dat een deelneming wordt verkocht een inschatting gemaakt van het bedrag en dan wordt dit meegenomen in de begroting.

Voor welk bedrag stonden SDU en NOVEC op de staatsbalans en voor welk bedrag zijn ze feitelijk verkocht in 2007?

Het overzicht van de staatsbalans wordt meegenomen in het financieel jaarverslag. De deelnemingen zijn gewaardeerd tegen de intrinsieke waarde, beursgenoteerde ondernemingen staan gewaardeerd tegen slotkoers einde jaar. De intrinsieke waarde wordt berekend aan de hand van de gepubliceerde jaarrekeningen van de desbetreffende onderneming. Op het moment dat de staatsbalans wordt gepubliceerd in het Financieel Jaarverslag 2006 zijn de jaarverslagen 2006 van de Nederlandse deelnemingen nog niet gepubliceerd. Het waarderen van de deelnemingen ultimo 2006 is hierdoor niet goed mogelijk. Besloten is om de deelnemingen te waarderen tegen de waarde ultimo 2005. De mutaties in de waardering van de deelnemingen, die voortvloeien uit de publicaties van de jaarverslagen meegenomen worden in de waardering van volgend jaar. SDU staat per 31–12–2005 op de staatsbalans voor € 111,74 miljoen en NOVEC voor € 6,89 miljoen. Zie voor verkoopopbrengst ook de eerste vraag.

Hoe groot is de dividendderving SDU en NOVEC en hoeveel is de rentemeevaller die ontstaat door deze eenmalige opbrengst ten gunste van de staatsschuld te brengen? Kan de minister een overzicht geven van alle verkopen van vermogenstitels sinds de Miljoenennota 2007, waarin ook is aangegeven wat de eventuele derving is op de rijksbegroting, wat de structurele rentemeevaller is en of het saldo van beide ten gunste/laste van het FES is gebracht?

StaatsdeelnemingOpbrengstDividenddervingStructurele rentemeevaller
SDURuim Eur 331 miljoenEUR 8 000 000EUR 5 104 201
NOVECEUR 8,19 miljoenn.v.t.EUR 334 516
KPNCa. EUR 1,6 miljardEUR 58 000 000EUR 5 731 387
TNTCa. EUR 1,7 miljardEUR 26 000 000EUR 24 219 141
SaranneEUR 119 126n.v.t.EUR 4 622
ADCEUR 25 000n.v.t. Geen FES voeding i.v.m. rente tegenvaller van EUR 3 563

Wordt het verschil ook ten gunste van het FES gebracht?

Dat klopt. Het Fes wordt gevoed met de structurele rentemeevaller (verminderend met eventuele dividendderving) samenhangend met de ontvangsten uit de verkoop van staatsdeelnemingen. De rentevrijval komt overeen met de rentelasten (verminderd met eventuele dividendderving) die bespaard worden door het in mindering brengen op de staatsschuld van opbrengsten uit de verkoop van staatsdeelnemingen.

11

Voor restituties op de exportkredietverzekering was voor 2007 rekening gehouden met terugontvangsten van € 38 miljoen. Deze raming is nu opgehoogd met € 82 miljoen tot € 120 miljoen. Waarop was de oorspronkelijke raming 2007 voor schaderestituties exportkredietverzekering gebaseerd? Waarom was de huidige meevaller, die ruim tweemaal zo groot is als de totale raming voor 2007, niet voorzien? Wat wordt bedoeld met de in de toelichting verwoorde «onverwachte betaling van Angola»? Wat heeft Angola ertoe bewogen te betalen? Hoe wordt bepaald of een betaling in het kader van exportkredietverzekering nog terugvorderbaar is? Is de verwachting dat nog meer landen, in navolging van Angola, «onverwacht» gaan betalen?

De provenu’s vloeien voornamelijk voort uit schuldenregelingen die in het kader van de Club van Parijs gesloten zijn. Deze regelingen vormen de basis voor de ontvangstenramingen. Angola heeft al jarenlang achterstanden bij de crediteuren van de Club van Parijs. Onverwacht heeft Angola besloten deze achterstanden weg te willen werken. De verandering in betaalgedrag was bij het opstellen van de begroting 2007 niet te voorzien. Met het wegwerken van de achterstanden wil Angola de relaties met de leden van de Club van Parijs normaliseren om zodoende weer toegang tot financiering te krijgen. Angola wil weer volwaardig deelnemen aan het economisch/financiële verkeer.

Door de «lange adem» van de Staat hebben schuldvorderingen geen houdbaarheidsdatum. Gezien de omvang van de vorderingen die thans nog in de portefeuille zitten is de verwachting dat de inkomsten uit provenu’s conform de huidige raming in de komende jaren fors terug zullen lopen.

12

Bij de uitgaven op dit artikel manifesteert zich een tegenvaller van € 6 miljoen in 2007 voor de nulmeting in het kader van het voornemen van het kabinet om de interdepartementale regeldruk te verminderen. Waaraan wordt de € 6 miljoen voor een nulmeting naar interdepartementale regeldruk exact uitgegeven? Waarom kost het gemiddeld circa een half miljoen euro per departement om in kaart te brengen welke regels zij hebben opgesteld?

Zie antwoord vraag 9.

13

In verband met de reductie van administratieve lasten voor bedrijven is een aparte post opgenomen. Waaraan wordt deze € 6 miljoen exact uitgegeven?

Zie antwoord vraag 9.

14

Hoe wordt de € 1,8 miljoen besteed voor het stimuleren van gemeenten om ook daar vermindering van de regeldruk te realiseren? Waaraan wordt dit exact uitgegeven?

Het bedrag is bestemd voor de voucherregeling waarmee gemeenten een bijdrage krijgen in de kosten voor de doorlichting van de lokale regels op knelpunten voor bedrijven en het vinden van oplossingen voor deze knelpunten. Deze regeling is eerder gemeld aan en akkoord bevonden door het Parlement (Kamerstukken 2006–2007 II, 29 515, nr. 162 (Bijlage).


XNoot
1

Samenstelling:

Leden: Van der Vlies (SGP), Crone (PvdA), Vendrik (GL), Blok (VVD), voorzitter, Ten Hoopen (CDA), ondervoorzitter, Weekers (VVD), Gerkens (SP), Van Haersma Buma (CDA), De Nerée tot Babberich (CDA), Dezentjé Hamming (VVD), Omtzigt (CDA), Koşer Kaya (D66), Irrgang (SP), Luijben (SP), Kalma (PvdA), Blanksma-van den Heuvel (CDA), Cramer (CU), J. Kortenhorst (CDA), Van der Burg (VVD), Van Dijck (PVV), Heerts (PvdA), Gesthuizen (SP), Ouwehand (PvdD), Tang (PvdA) en Vos (PvdA).

Plv. leden: Van der Staaij (SGP), Van Dam (PvdA), Halsema (GL), Remkes (VVD), Jonker (CDA), Aptroot (VVD), Van Gerven (SP), De Vries (CDA), Van Hijum (CDA), De Krom (VVD), De Pater-van der Meer (CDA), Pechtold (D66), Kant (SP), Ulenbelt (SP), Van der Veen (PvdA), Vacature (CDA), Anker (CU), Mastwijk (CDA), Schippers (VVD), De Roon (PVV), Smeets (PvdA), Van Gijlswijk (SP), Thieme (PvdD), Heijnen (PvdA) en Spekman (PvdA).

Naar boven