nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel,
heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen.
De door de regering gegeven antwoorden zijn hierbij afgedrukt.
De voorzitter van de commissie,
Leerdam
Adjunct-griffier van de commissie,
Hendrickx
1
Kan de minister een concretere toelichting geven op
de (extra) kosten die samenhangen met het Informatieplan van de Raad van State?
Hoeveel gaat die organisatorische en technische herinrichting van de informatievoorziening
in totaal kosten? Wanneer zal dat project naar verwachting zijn afgerond,
en wat is dan verbeterd?
De kosten hangen samen met vervanging, vernieuwing en modernisering van
de huidige informatiesystemen. De inmiddels meer dan 8 jaar oude systemen
van Advisering en Bestuursrechtspraak zijn verouderd en moeten worden vervangen.
Uit oogpunt van kostenbeheersing worden de beide systemen samengevoegd tot één
systeem op basis van het reeds bestaande systeem van Bestuursrechtspraak.
Daarnaast zijn er thans nieuwe mogelijkheden voor het verwerken en opslaan
van kennis, zoals het digitaliseren van documentstromen en de verdere automatisering
van de werkprocessen in de vorm van elektronische dossiers. Beide dragen bij
aan een toegankelijke ontsluiting van aanwezige kennis.
De totale uitgaven bedragen € 7,4 mln. en leiden in 2009 tot
oplevering van een nieuw ingerichte informatiesysteem.
2
Wanneer zal de renovatie van de gebouwen van de Raad
van State naar verwachting zijn voltooid? Hoeveel gaat die verbouwing in totaal
kosten?
De renovatie van de gebouwen van de Raad van State is op te delen in 2
fasen. Fase 1 wordt in het najaar van 2007 opgeleverd en betreft de nieuwbouw
Parkstraat/Oranjestraat. Fase 2 wordt medio 2010 opgeleverd en betreft de
renovatie van het zogenaamde Sleeswijkgebouw en het monumentale deel aan de
Kneuterdijk.
De totale uitgaven, waarvan € 34 mln. betrekking heeft op fase
1, € 81 mln. op fase 2 en €3 mln. voor tijdelijke huisvesting,
zijn opgenomen op de begroting van Wonen, Wijken en Integratie (RGD-deel) € 107
mln. en de Raad van State € 11 mln.
3
Wat is de reden dat de incidentele kostenpost op de
begrotingsstaat van de Algemene Rekenkamer in verband met de niet-financiële
beleidsinformatie (NFBI) structureel wordt gemaakt? Op wiens verzoek wordt
die (extra) informatie over de departementale jaarverslagen geleverd?
De kwaliteit van de niet-financiële beleidsinformatie is van belang
voor een goed inzicht in de effecten en prestaties van de departementen. De
deugdelijke totstandkoming en de kwaliteit van deze niet-financiële beleidsinformatie
zijn dan ook van belang. De eisen die in dit kader aan het jaarverslag worden
gesteld en de controle hierop door de departementale auditdiensten en de Algemene
Rekenkamer zijn vastgelegd in de artikelen 58, 66 en 82 van de Comptabiliteitswet
2001.
De Algemene Rekenkamer betrekt de niet-financiële beleidsinformatie
daarom al enige jaren in haar onderzoek naar de jaarverslagen. De auditdiensten
controleren wel de totstandkoming van de niet-financiële beleidsinformatie
maar geven geen oordeel over de kwaliteit ervan. De Algemene Rekenkamer beoordeelt
zowel de totstandkoming als de kwaliteit van de niet-financiële beleidsinformatie,
maar kan voor haar oordeelsvorming niet volledig steunen op voorwerk van de
auditdiensten.
Nu duidelijk is geworden dat hier sprake is van een structurele situatie
en omdat inzicht is ontstaan in de kosten die dat met zich meebrengt, heeft
de Algemene Rekenkamer bij eerste suppletoire wet 2007 een structurele claim
ingediend. Het kabinet heeft hiermee ingestemd.
4
Is de inzet van extra capaciteit bij de Nationale Ombudsman –
ter afhandeling van de verhoogde instroom van verzoekschriften en versnelde
afdoening van rapporten – incidenteel?
Ja, vooralsnog wordt de begroting slechts incidenteel verhoogd. Of in
volgende jaren (structureel) meer budget aan de Nationale ombudsman ter beschikking
zal worden gesteld zal alsdan moeten worden bezien. Dit is immers mede afhankelijk
van de ontwikkeling van de instroom van verzoekschriften met betrekking tot
het rijk bij de Nationale ombudsman.
XNoot
1Samenstelling:
Leden: Van Beek (VVD), Van der Staaij (SGP), De Pater-van der Meer (CDA),
Van Bochove (CDA), Duyvendak (GL), Wolfsen (PvdA), Hessels (CDA), Gerkens
(SP), Haverkamp (CDA), Leerdam (PvdA), voorzitter, De Krom (VVD), ondervoorzitter,
Griffith (VVD), Irrgang (SP), Kalma (PvdA), Schinkelshoek (CDA), Van der Burg
(VVD), Brinkman (PVV), Pechtold (D66), Van Raak (SP), Thieme (PvdD), Kuiken
(PvdA), Leijten (SP), Heijnen (PvdA), Bilder (CDA) en Anker (CU).
Plv. leden: Teeven (VVD), Van der Vlies (SGP), Van de Camp (CDA), Atsma
(CDA), Van Gent (GL), Vermeij (PvdA), Knops (CDA), Polderman (SP), Spies (CDA),
Wolbert (PvdA), Weekers (VVD), Zijlstra (VVD), Van Gerven (SP), Van der Veen
(PvdA), Çörüz (CDA), Ten Broeke (VVD), De Roon (PVV), Van
der Ham (D66), Van Bommel (SP), Ouwehand (PvdD), Bouchibti (PvdA), De Wit
(SP), Kraneveldt-van der Veen (PvdA), Van Haersma Buma (CDA) en Cramer (CU).