31 044
Jaarverslag van de Homogene Groep Internationale Samenwerking voor het jaar 2006

nr. 1
BRIEF VAN DE MINISTERS VAN BUITENLANDSE ZAKEN EN VOOR ONTWIKKELINGSSAMENWERKING

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 mei 2007

Graag bieden wij u het jaarverslag 2006 van de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) aan. In het HGIS-jaarverslag 2006 wordt op hoofdlijnen verslag gedaan van de belangrijkste resultaten en uitgaven ten aanzien van HGIS/ODA- en HGIS/non-ODA-middelen. Tevens worden per beleidsthema de gerealiseerde uitgaven gepresenteerd en enkele belangrijke resultaten toegelicht. Tot slot bevat het jaarverslag een aantal bijlagen waarin alle HGIS-uitgaven en -ontvangsten, onder meer per thema en per departement, worden gepresenteerd. Het HGIS-jaarverslag biedt daarmee een integraal overzicht van de uitgaven voor internationale samenwerking.

De minister van Buitenlandse Zaken,

M. J. M. Verhagen

De minister voor Ontwikkelingssamenwerking,

A. G. Koenders

HGIS JAARVERSLAG 2006

Inhoudsopgave blz.

Voorwoord3
1.HGIS op hoofdlijnen: belangrijkste resultaten en uitgaven3
 A. HGIS/non-ODA3
 B. HGIS/ODA4
2.Toelichting op resultaten en realisaties per beleidsthema6
   
Bijlagen:
   
1.HGIS per begroting18
2.ODA-uitgaven naar beleidsthema22
3.ODA-prestatie 200624
4.ODA-uitgaven partnerlanden 200625
5.Uitgaven natuur, milieu en water27
6.Uitgaven HIV/Aids, Malaria en Tuberculose29
7.Uitgaven basisonderwijs30
8.Non-ODA-uitgaven naar beleidsthema31

VOORWOORD

Voor u ligt het HGIS-jaarverslag 2006. Dit verslag geeft, in aanvulling op de departementale jaarverslagen, een integraal overzicht van de besteding van de middelen voor Internationale Samenwerking in 2006.

De Nederlandse uitgaven voor Internationale Samenwerking, die op verschillende departementale begrotingen staan, zijn gebundeld in de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS). De HGIS maakt het mogelijk om buitenlanduitgaven in hun samenhang te bezien en bevordert interdepartementale samenwerking en prioriteitsstelling. Sinds 1997 heeft de HGIS bijgedragen aan een geïntegreerd en coherent buitenlandbeleid en programmatische samenwerking. Enkele aansprekende voorbeelden van deze samenwerking zijn de programma’s «Matra», «Partners voor Water» en het «Stabiliteitsfonds».

In het hoofdstuk «HGIS op hoofdlijnen» worden de realisaties per thema op hoofdlijnen toegelicht. Vervolgens worden per beleidsthema enkele belangrijke resultaten toegelicht en de realisaties gepresenteerd. Meer gedetailleerde toelichtingen op behaalde resultaten en financiële realisaties kunt u vinden in de departementale verantwoordingen.

Tot slot bevat het jaarverslag een aantal bijlagen, waarin alle HGIS-uitgaven en -ontvangsten en dwarsdoorsneden daarvan worden gepresenteerd. Het HGIS-jaarverslag is daarmee het enige document dat een integraal overzicht biedt van de uitgaven voor Internationale Samenwerking.

1. HGIS op hoofdlijnen: belangrijkste resultaten en uitgaven

Binnen de HGIS is een tweedeling te maken tussen de uitgaven aan Official Development Assistance (ODA) met een jaarlijkse omvang van 0,8% van het BNP en de overige uitgaven aan internationale samenwerking, vaak kortweg aangeduid met «non-ODA». De totale realisatie voor de HGIS bedroeg in 2006 EUR 6,1 miljard. Voor de twee hoofdonderdelen van de HGIS, het ODA- en het non-ODA-gedeelte, volgen hieronder de belangrijkste resultaten en uitgavenrealisaties.

A. HGIS/non-ODA

De uitgaven voor de non-ODA begrotingsposten in de HGIS bedroegen in 2006 EUR 1,4 miljard. Dit is een stijging ten opzichte van het uitgavenniveau van 2005 (EUR 1,3 miljard).

Non-ODA-uitgaven naar beleidsthema (bedragen x EUR 1000)

 Realisaties 2005Begroting 2006Realisaties 2006
1. Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten59 81961 64955 803
2. Vrede, veiligheid en conflictbeheersing281 683272 197402 007
3. Versterkte Europese samenwerking130 977127 029123 176
4. Meer welvaart en minder armoede201 538260 013183 573
5. Toegenomen menselijke en sociale ontwikkeling13 54311 81017 716
6. Beter beschermd en verbeterd milieu47 28970 80555 074
7. Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van het personenverkeer11 13914 82013 997
8. Versterkt cultureel profiel, positieve beeldvorming in en buiten Nederland45 93941 33250 682
9. Overige uitgaven504 767588 628498 682
Totaal1 296 6941 448 2831 400 710

Voor het beleidsthema versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten is in 2006 is uiteindelijk minder uitgegeven dan geraamd. Uitgaven die lager uitvielen dan geraamd, zijn de contributiebetaling aan het Internationale Strafhof en de huisvestingskosten voor EUROPOL. Dit laatste als gevolg van vertraging in de nieuwbouw voor EUROPOL.

De uitgaven voor het beleidsthema grotere veiligheid en stabiliteit, effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuur waren hoger dan voorzien. Dat kwam vooral omdat er meer werd uitgegeven voor Nederlandse deelname aan crisisbeheersingsoperaties. Dit betrof met name de hoger dan geraamde kosten van de missie in Afghanistan en de bijdrage aan de vredesmissie in Darfur (AMIS) die verlengd werd.

Voor het beleidsthema versterkte Europese samenwerking werd minder uitgegeven dan verwacht. Dit heeft voornamelijk te maken met een lagere EU-toerekening van de begroting van de Europese Commissie aan de HGIS. De uitgaven voor ondersteuning bij preen postaccessie vielen hoger uit als gevolg van intensivering van het Matra-programma voor Europese samenwerking.

Het beleidsthema meer welvaart en minder armoede laat minder uitgaven zien dan geraamd. De verlaging wordt grotendeels veroorzaakt door de lagere rentestand, een afname van de leningenportefeuille en minder aanspraak op garanties van de Nederlandse Investeringsbank voor Ontwikkelingslanden (NIO). Er werd meer uitgegeven dan geraamd aan programma’s ter bevordering van internationaal ondernemen.

De non-ODA uitgaven binnen het beleidsthema toegenomen menselijke ontplooiing en sociale ontwikkeling zijn gestegen ten opzichte van 2005 en vielen ook hoger uit dan geraamd. Hogere uitgaven hebben voor een deel te maken met financiering van activiteiten ter bevordering van de mediapluriformiteit in Iran (amendement Karimi). Daarnaast is deze verhoging toe te schrijven aan financiering van gezondheidsprojecten van het United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC).

Binnen het beleidsthema beter beschermd en verbeterd milieu stegen de uitgaven ten opzichte van 2005. Zo zijn de bijdragen aan het Global Environmental Facility (GEF) verhoogd. Tevens werd in 2006 meer uitgegeven aan het CO2-reductieprogramma Clean Development Mechanism (CDM), ofschoon minder dan geraamd.

Voor het beleidsthema welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van het personenverkeer stegen de uitgaven ten opzichte van het jaar ervoor. In 2006 werd de evacuatie van Nederlanders uit Libanon gefinancierd alsmede de extra kosten voor consulaire bijstand tijdens het WK voetbal en de Olympische winterspelen.

De hogere uitgaven voor het beleidsthema versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en buiten Nederland houden verband met hogere uitgaven voor het Programma Ondersteuning Buitenlands beleid (POBB) en Europese bewustwording.

B. HGIS/ODA

De ODA-uitgaven aan de beleidsthema’s in de HGIS bedroegen EUR 4,7 miljard in 2006 en waren hiermee EUR 461 miljoen hoger dan in 2005. De uitgaven over 2006 zijn ook EUR 365 miljoen hoger dan begroot. Deze stijging heeft te maken met de herberekening van het Bruto Nationaal Product (BNP), waardoor het ODA-budget steeg. De ODA-prestatie komt in 2006 uit op 0,81%.

ODA-uitgaven naar beleidsthema (bedragen x EUR 1000)

 Realisaties 2005Begroting 2006Realisaties 2006
1. Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten26 45025 47429 834
2. Vrede, veiligheid en conflictbeheersing678 360600 538705 296
3. Versterkte Europese samenwerking347 590364 023344 126
4. Meer welvaart en minder armoede1 355 6151 184 7151 255 049
5. Toegenomen menselijke en sociale ontwikkeling1 239 4261 466 4081 703 471
6. Beter beschermd en verbeterd milieu276 816340 863324 179
7. Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van het personenverkeer75 764108 05990 130
8. Versterkt cultureel profiel, positieve beeldvorming in en buiten Nederland33 24533 72837 576
9. Overige uitgaven193 007199 178197 924
Totaal4 226 2734 322 9864 687 585

De uitgaven voor het thema versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van de mensenrechten zijn toegenomen in 2006. Dit betreft programma’s op het gebied van mensenrechten in zowel partnerlanden als niet-partnerlanden.

De uitgaven voor vrede, veiligheid en conflictbeheersing zijn in 2006 toegenomen ten opzichte van 2005 en zijn EUR 105 miljoen hoger dan geraamd. Er werd extra geld uitgegeven voor slachtoffers van de droogte in de Hoorn van Afrika en voor humanitaire hulp in Sudan, Libanon en Noord-Uganda. Ook is er een extra bijdrage gedaan aan het Central Emergency Response Fund (CERF) en zijn er middelen beschikbaar gesteld voor wederopbouw na de aardbeving in Yogjakarta en voor wederopbouwactiviteiten in Afghanistan.

De uitgaven voor Versterkte Europese Samenwerking zijn lager dan geraamd. Dit komt door lagere uitgaven aan het Europees Ontwikkelingsfonds, alsmede door een lagere toerekening van de EU-begroting aan Ontwikkelingssamenwerking.

De uitgaven voor het beleidsthema Meer welvaart en minder armoede zijn hoger dan geraamd. Enerzijds is de EKI-toerekening over 2006 lager uitgekomen dan oorspronkelijk geraamd, omdat minder schulden zijn kwijtgescholden dan verwacht. Anderzijds zijn de uitgaven voor zowel begrotingssteun in een aantal partnerlanden als het versterken van het ondernemingsklimaat in ontwikkelingslanden toegenomen.

In 2006 werden meer middelen besteed aan het thema Toegenomen menselijke en sociale ontwikkeling dan in 2005. Ook ten opzichte van de ramingen voor 2006 zijn de bestedingen hoger. Met deze verhoging wordt onder andere verder gestalte gegeven aan de intensivering om de motie Hessing (15% van het ontwikkelingsbudget uitgeven aan basisonderwijs) te realiseren in 2007. Ook voor programma’s op het gebied van kennisontwikkeling zijn meer middelen beschikbaar gesteld. Voor de beleidsprioriteit HIV/Aids, tuberculose en malaria heeft een verdere intensivering plaatsgevonden, in lijn met de motie Terpstra/Koenders. De met de motie beoogde verdubbeling van uitgaven in 2007 (ten opzicht van die in 2002) is reeds in 2006 gerealiseerd. Ook voor programma’s op het gebied van (reproductieve) gezondheidszorg zijn meer middelen beschikbaar gesteld.

In 2006 werd meer uitgegeven op het thema Beter beschermd en verbeterd milieu dan in 2005. Ten opzichte van de begroting voor 2006 werd iets minder uitgegeven, met name door vertraging in enkele landenprogramma’s voor milieu. Binnen dit beleidsthema werd meer geld uitgegeven voor water, in verband met de doelstelling om in 2015 duurzame aansluitingen voor drinkwater en sanitaire voorzieningen te hebben gerealiseerd voor 50 miljoen mensen.

Het HGIS-jaarverslag bevat zoals gebruikelijk een apart realisatie-overzicht voor de uitgaven voor basisonderwijs1, HIV/Aids, tuberculose en malaria, en natuur, milieu en water (zie bijlage 5, 6 en 7).

De kosten voor eerstejaarsopvang van asielzoekers (beleidsthema Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van het personenverkeer) zijn lager dan begroot. Dit werd veroorzaakt door met name een kortere verblijfsduur van eerstejaarsasielzoekers in het Centraal Opvang Asielzoekers (COA) dan voorzien.

2. Toelichting op resultaten en realisaties per beleidsthema

In dit hoofdstuk wordt per beleidsthema een aantal belangrijke resultaten toegelicht. Ook worden de realisaties gepresenteerd in een tabel. Daarbij is steeds aangegeven welk deel van de uitgaven als officiële ontwikkelingssamenwerking (ODA) kwalificeert. Voor meer gedetailleerde informatie wordt verwezen naar de jaarverslagen 2006 van de bij de HGIS betrokken ministeries.

Beleidsartikel 1: Versterkte internationale rechtorde en eerbiediging van mensenrechten

Een sterke en goed functionerende internationale rechtsorde is een middel om te komen tot een meer rechtvaardige, vreedzame en welvarende wereld. Nederland zet zich hiervoor in. Niet alleen het vastleggen van normen is belangrijk, maar ook de naleving ervan.

Rechtstoegang en rechtspraak zijn daarbij onmisbare instrumenten.

Beleidsthema 1, Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten (bedragen x EUR 1000)

Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijvingBegroting 2006MutatieRealisaties 2006
  Totaalwv. ODATotaalwv. ODATotaalwv. ODA
BZ01.01 Internationale rechtsorde32 0033 3525 23441437 2373 766
 01.02 Mensenrechten27 60622 1224 7603 94632 36626 068
 01.03 Internationale juridische instellingen11 3490– 2 14709 2020
Justitie13.04.01 Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding/VN-cellen975 0 975 
 91.01.01 Effectieve besturing van het Justitieapparaat/Europol15 190 – 9 333 5 857 
 Totaal87 12325 474– 1 4864 36085 63729 834

Mensenrechten

Nederland heeft zich ook in 2006 sterk gemaakt voor de bevordering van de naleving van mensenrechten in de wereld. In 2006 werden meer mensenrechtenactiviteiten gefinancierd dan in voorgaande jaren, in het bijzonder in het Midden-Oosten. In Jordanië – evenals in een aantal andere Arabische landen – is bijgedragen aan de versterking van de positie van de vrouw. Dit is onder meer bereikt door de instelling en uitbreiding van juridische bijstandskantoren, opvanghuizen, hotlines, websites en bewustwordingscampagnes.

In een aantal partnerlanden werden activiteiten op het gebied van mensenrechten beter geïntegreerd in bilaterale ontwikkelingsprogramma’s. Zo werd in Pakistan in door Nederland ondersteunde leerlooierijen en textielfabrieken aandacht besteed aan arbeidsrechten. Tevens werd in de dialoog over onderwijs met de North Western Frontier Provincehet recht op onderwijs voor meisjes als uitgangspunt genomen.

In 2006 werd Nederland gekozen tot lid van de nieuwe VN-mensenrechtenraad. Deze raad bevindt zich momenteel in een opbouwfase. Nederland heeft voorstellen gedaan voor een krachtig mechanisme om mensenrechtensituaties op landenniveau adequaat te behandelen en heeft de bereidheid getoond dit uitgebreide mensenrechtenexamen af te leggen. Daarnaast heeft Nederland zich ingezet voor versterking van de positie van onafhankelijke VN-mensenrechtenrapporteurs.

Internationaal Strafhof (ICC)

Nederland heeft zich ingezet voor het bevorderen van de integriteit en universaliteit van het Internationale Strafhof, evenals voor de implementatie door landen van de verplichtingen van het Statuut van Rome. Met het Statuut van Rome werd in 1998 op voordracht van de Verenigde Naties de basis gelegd voor de oprichting van het Internationaal Strafhof.

Het ICC heeft het afgelopen jaar zijn eerste inhoudelijke zitting gehouden. Een van oorlogsmisdaden verdachte Congolees werd voorgeleid voor de rechter in Den Haag.

Internationale steun voor het ICC neemt gestaag toe; vier nieuwe landen ratificeerden het Statuut van Rome in 2006.

Beleidsartikel 2: Vrede, veiligheid en conflictbeheersing

Veiligheidsvraagstukken hebben een centrale plaats in het buitenlandbeleid. De bestrijding van internationaal terrorisme en het tegengaan van de verspreiding van massavernietigingswapens staan hoog op de agenda. Veiligheid en stabiliteit zijn belangrijke voorwaarden voor effectieve armoedebestrijding en de opbouw van rechtvaardige en democratische samenlevingen in ontwikkelingslanden. Nederland draagt bij aan veiligheid en stabiliteit door steun aan crisisbeheersingsoperaties, goed bestuur, politieke hervormingen en bestrijding van milieudegradatie.

Beleidsthema 2, Vrede, veiligheid en conflictbeheersing (bedragen x EUR 1000)

Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijvingBegroting 2006MutatieRealisaties 2006
  Totaalwv. ODATotaalwv. ODATotaalwv. ODA
BZ02.01 Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid14 0230– 3 496010 5270
 02.02 Bestrijding internationaal terrorisme000000
 02.03 Non-proliferatie en ontwapening8 319732– 54688 265800
 02.04 Conventionele wapenbeheersing000000
 02.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing265 958253 5338 423– 19 043274 381234 490
 02.06 Humanitaire hulpverlening216 328212 325129 373127 558345 701339 883
 02.07 Goed bestuur154 607120 948– 4 5472 648150 060123 596
 02.09 Grotere veiligheid door strijd tegen milieudegradatie002 0002 0002 0002 000
Defensie09 Crisisbeheersingsoperaties (additionele kosten)153 50013 000106 015– 8 473259 5154 527
 09 Crisisbeheersingsoperaties (VN-contributie)60 0000– 3 146056 8540
 Totaal872 735600 538234 568104 7581 107 303705 296

Humanitaire hulp

Ook in 2006 toonde Nederland zich weer een vooraanstaande en slagvaardige humanitaire donor. De effectiviteit van de Nederlandse hulp werd in een evaluatie-onderzoek van de Inspectie Ontwikkelingssamenwerking en Beleidsevaluatie (IOB) en in het peer review van de OESO/DAC bevestigd. Nederland heeft een vooraanstaande rol gespeeld in het streven naar «Good Humanitarian Donorship», waarin een aantal gelijkgezinde donoren tracht de algehele kwaliteit van humanitaire hulp verder te verbeteren.

De uiteindelijke uitgaven aan noodhulp waren hoger dan geraamd. De belangrijkste verhogingen waren een bijdrage aan het Central Emergency Response Fund (CERF) en de Common Humanitarian Funds (CHF). Het CERF werd in 2006 door de VN opgericht. Deze noodhulpfaciliteit wordt beheerd door het Office for the Coördination of Humanitarian Affairs (OCHA), onderdeel van het VN-secretariaat. Dit fonds moet de VN in staat stellen om bij nieuwe rampen, of in zogenaamde vergeten crises, snel en flexibel hulp te bieden. CERF vloeit voort uit het Good Humanitarian donorshipproces. De ervaringen met het CERF in 2006 waren, ondanks kinderziektes, goed. Nederland droeg in totaal EUR 40 miljoen bij en was daarmee de derde donor.

De nieuwe Common Humanitarian Funds (CHF) in Sudan en de DR Congo hebben aan de verwachtingen voldaan. In een CHF storten een aantal donoren gezamenlijk hun bijdrage, waarna de humanitaire coördinator (HC) in het land zelf de fondsen toewijst. Volgens een evaluatiestudie zijn planning, prioritering en coördinatie van de humanitaire hulp daardoor sterk verbeterd, terwijl de positie van de humanitaire coördinator in beide landen is versterkt. Voorheen niet of nauwelijks gefinancierde sectoren (bijvoorbeeld gezondheid) kunnen nu wel rekenen op middelen.

Vrede en veiligheid

Veiligheidsvraagstukken hebben een centrale plaats in het buitenlandbeleid. Veiligheid en stabiliteit zijn noodzakelijke voorwaarden voor ontwikkeling. Een effectieve, krachtige Nederlandse rol op het internationale toneel is alleen mogelijk met een geïntegreerd buitenlands beleid, waarbij de inspanningen op elkaar aansluiten en Nederland met één stem spreekt. In Den Haag is daarom de interdepartementale samenwerking verder versterkt. In 2006 heeft dat onder andere geleid tot de ontwikkeling van de zogenoemde 3D-benadering van Defense, Diplomacy and Development. Hieraan wordt bijvoorbeeld invulling gegeven in Afghanistan, waar Nederlandse diplomaten, militairen en experts op het terrein van ontwikkelingssamenwerking nauw met elkaar samenwerken.

Met de deelname aan de NAVO-missie in Zuid-Afghanistan, deInternational Security Assistance Force (ISAF), levert Nederland steun aan de Afghaanse regering om stabiliteit, welvaart en veiligheid te bevorderen in de provincie Uruzgan. In de gebieden waar Nederland in 2006 een presentie heeft opgebouwd, heeft het provinciale bestuur zijn gezag kunnen versterken. Het Nederlandse Provinciaal Reconstructie Team in Uruzgan heeft 200 kleine projecten in uitvoering, vooral ten behoeve van rurale basisinfrastructuur, ten bate van 30 000 mensen. Ook is Nederland gestart met het opleiden en toerusten van de lokale politie.

Het Nederlandse optreden buiten de landsgrenzen om bij te dragen aan stabiliteit en veiligheid elders, reikte in 2006 verder dan Afghanistan. In VN-, EU- en NAVO-kader zette Nederland civiele experts en militairen in voor missies in onder meer Afrika (EUFOR/Democratische Republiek van Congo), het Midden-Oosten (UNIFIL) en Europa (EUFOR/Bosnië).

In Burundi heeft Nederland de activiteiten op het gebied vanSecurity Sector Reform (SSR) sterk uitgebreid. Met deze activiteiten draagt Nederland bij aan het hervormen van de veiligheidssector, waardoor de stabiliteit van Burundi wordt vergroot. Nederland is de grootste bilaterale donor van het Demobilisatie en Reïntegratie Programma van de Wereldbank. In zeven landen in het Grote Meren gebied werden tot eind 2006 middels dit programma 277 000 strijders gedemobiliseerd.

Beleidsartikel 3: Versterkte Europese samenwerking

Nederland wil constructief bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen van de Europese Unie, zoals die zijn vastgelegd in de Europese verdragen. Optimale behartiging van de belangen van Nederland, de Nederlanders en de Unie staat centraal. Nederland beoogt een verdere verdieping van de Europese integratie en een nauwere samenwerking tussen de Europese Unie en de Raad van Europa.

Beleidsthema 3, Versterkte Europese samenwerking (bedragen x EUR 1000)

Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijvingBegroting 2006MutatieRealisaties 2006
  Totaalwv. ODATotaalwv. ODATotaalwv. ODA
BZ03.02 Ondersteuning bij pre- en postaccessie10 10002 714012 8140
 03.03 EOF Europees Ontwikkelingsfonds150 071150 071– 10 697– 10 697139 374139 374
 03.04 Nederlandse positie in de EU3 38502503 4100
 03.05 Raad van Europa8 00001 00809 0080
ToerekeningEU-begroting319 496213 952– 16 800– 9 200302 696204 752
 Totaal491 052364 023– 23 750– 19 897467 302344 126

Europees ontwikkelingsbeleid

Nederland probeerde ook in 2006 de effectiviteit van het Europees ontwikkelingsbeleid verder te verbeteren. Dat kan door betere coherentie, coördinatie en complementariteit in de Europese ontwikkelingssamenwerking. Nederland heeft een hoofdrol gespeeld bij de totstandkoming van het raamwerk Policy Coherence for Development waaraan alle EU-lidstaten zich hebben gecommitteerd. Afgesproken is dat nieuw EU-beleid op een systematische wijze zal worden gescreend op de effecten voor de ontwikkelingslanden.

Nederland heeft zich tevens ingezet voor de verbetering van de uitvoering van het Europees Ontwikkelingsfonds (EOF). In 2006 is de aanzet gegeven voor een nieuwe programmering en regelgeving voor de uitvoering van het tiende EOF (2008–2013). Dit zal in 2007 verder worden afgerond. De programmering neemt internationaal afgestemde armoedestrategieën (PRSP) als uitgangspunt. De nieuwe regelgeving voor het EOF zal zorgen voor minder zware procedures en een programmagerichte benadering. Ook krijgt coördinatie tussen delegaties van de Commissie en ambassades van de lidstaten een prominentere rol binnen het EOF. Daarnaast zal er binnen het EOF vanaf 2008 medefinanciering mogelijk zijn waardoor voor gezamenlijke activiteiten geen dubbele administratie gevoerd hoeft te worden. De uitvoering van het lopende negende EOF is in 2006 ook verbeterd ten opzichte van vorige jaren. Hulpgelden blijven minder lang op de plank liggen en het «EOF-stuwmeer» is bijna verdwenen.

Matra

Het Matra-programma heeft als algemene doelstelling de landen in Midden- en Oost-Europa te ondersteunen bij de overgang naar een democratische, plurale samenleving. Het programma is opgebouwd uit twee deelprogramma’s, te weten Matra voor Goed Bestuur (beleidsthema 2) en Matra voor Europese Samenwerking (beleidsthema 3).

In 2006 is het accent van Matra verder verschoven naar Roemenië, Bulgarije, de overige kandidaat-lidstaten en de nieuwe buren van de Europese Unie.

In 2006 waren 117 Matra goed bestuur projecten in uitvoering en zijn 38 nieuwe projecten voor subsidie geselecteerd. In Novosibirsk (Rusland) is in 2006 bijvoorbeeld een debatcentrum opgezet, waar mensen elkaar kunnen ontmoeten om over maatschappelijke onderwerpen te discussiëren. Ook is een project geselecteerd van de rechtenfaculteit van de Universiteit in Zagreb en het Nederlands Helsinki Comité voor het inrichten van een database over oorlogsmisdaden in Kroatië.

Personen uit de in 2004 toegetreden lidstaten konden in 2006 voor het laatst in Nederland een studie of training in het kader van Matra voor Europese Samenwerking beginnen. Sinds 1999 hebben 3446 ambtenaren en studenten deelgenomen. De laatste Matra flexprojecten (korte projecten) voor onder andere juridische samenwerking met Hongarije, werden goedgekeurd en de eerste flexprojecten met Marokko en Oekraïne vonden plaats. Voor het eerst namen Macedonische ambtenaren deel aan de training Administration of Justice.

In 2006 waren 28 lange pre-accessie projecten in de kandidaat-lidstaten in uitvoering, 12 nieuwe projecten werden uitgewerkt. Een voorbeeld hiervan is de ondersteuning door de Nederlandse Politie van hun Roemeense collega’s bij het effectief opzetten van drugsbestrijding. Het Nationaal Contactpunt Twinning (NCT) bij Matra steunde ook in 2006 vakdepartementen bij de inschrijving op EU twinning-projecten. Nederland werd voor 27 projecten geselecteerd, waaronder een twinning in Turkije op het gebied van vrouwenemancipatie en een twinning in Macedonië op het terrein van openbare financiën.

Beleidsartikel 4: Meer welvaart en minder armoede

Nederland streeft naar duurzame vergroting van welvaart en vermindering van armoede. Mondialisering biedt kansen voor welvaartsgroei in Nederland en de Europese Unie en voor armoedebestrijding in ontwikkelingslanden. Om die kansen te realiseren streeft Nederland ernaar de internationale economische rechtsorde te versterken en zo bij te dragen aan het verbeteren van de internationale marktwerking.

Beleidsthema 4, Meer welvaart en minder armoede (bedragen x EUR 1000)

Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijvingBegroting 2006MutatieRealisaties 2006
  Totaalwv. ODATotaalwv. ODATotaalwv. ODA
BZ04.01 Handels- en financieel systeem63 1573 306– 38 746– 2 31624 411990
 04.02 Armoedebestrijding288 974281 657176 255177 451465 229459 108
 04.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden353 764303 126150 656201 294504 420504 420
 04.04 Kwaliteit en effectiviteit ontwikkelingssamenwerking19 77119 771– 1 086– 1 08618 68518 685
 04.05 Nederlandse handels- en investeringsbevordering5 275015905 4340
Justitie13.02.02 Rechtshandh. en crim. bestr./Tech.ass. bij drugsbestr. Suriname 200200200200  
 91.01.01 Effectieve besturing van het Justitieapparaat/WIPO1460– 3001160
Financiën04.20 Mult. Ontw. Banken en Fondsen94 45591 107– 45 370– 46 26849 08544 839
VenW33.03 Veiligheid luchtvaart (ICAO en EASA)3 0150– 1 33001 6850
 33.02 Veiligheid goederenvervoer scheepvaart (IMO)4160204180
EZ2.10 Infrastructuur voor innovatie000000
 2.15 Meer ontwikkeling en benutting van techn. kennis door bedrijven5 13806605 2040
 2.20 Ontwikkeling innovatie in de markt000000
 2.55 Goede randvoorwaarden voor innovatieklimaat3460– 2103250
 3.10 Zorgen voor aantr. regio’s/steden om te kunnen ondern. (WTO)2080– 602020
 4.01 Algemeen (bijdragen aan int. instituten)001 02501 0250
 4.50 Handhaving niveau v. voorzieningszekerh. op korte + lange termijn1 0500– 90801420
 5.01 Algemeen1 315017101 4860
 5.20 Verdere vrijmaking v/h intern. handels-/invest.verkeer en versterking v/d econ. rechtsorde3 948020804 1560
 5.30 Bevorderen van internationaal ondernemen108 3637735 904– 773114 2670
 5.40 CBIN4 952 5 589 10 5410
 10.70 Efficiënt werkende communicatie en postmarkt (bijdr. UPU/ITU)2 2550– 63301 6220
LNV29.01.01 Internationale contributies/FAO6 5233 379– 195– 1526 3283 227
 23.01.04 Beheer van de natuur (Tropisch hout)61000610
ToerekeningEKI-kwijtschelding481 596481 596– 258 016– 258 016223 580223 580
 Totaal1 444 7281 184 715– 6 10670 3341 438 6221 255 049

Armoedebestrijding

In vrijwel alle partnerlanden zijn de Poverty Reduction Strategy Papers (PRSP’s) het beleidskader geworden voor armoedebestrijding. In zeven partnerlanden zijn er tweede generatie PRSP’s. Hierin zijn veel betere armoede-benchmarks afgesproken dan in de eerste generatie PRSP’s. In alle landen waarvoor een tweede generatie PRSP is ontwikkeld, zijn Poverty and Social Impact Assesments (PSIA’s) uitgevoerd.

In 2006 nam de niet-thematische financiering van armoedebestrijding in de vorm van macrosteun toe. Een aantal landen ontving dit jaar additionele macrosteun, waaronder Benin, Burkina Faso, Moldavië, Tanzania en Vietnam. In andere landen werd dit jaar geen of minder macrosteun verleend, zoals in Bolivia, Macedonië en Nicaragua. De uitgaven voor schuldverlichting zijn als gevolg van beslissingen in de Club van Parijs per saldo lager dan voorzien. De uitgaven aan hetMultilateral Debt Relief Initiative (MDRI) zijn in 2006 echter verhoogd. De schuldverlichting op grond van het MDRI is in 2006 voor een eerste groep van twintig landen van start gegaan.

Ondernemersklimaat in ontwikkelingslanden

De capaciteit van bedrijven en individuen in partnerlanden om zelfstandig en duurzaam te exporteren en effectief en efficiënt handel te drijven met de Europese Unie is vergroot. Via het Centrum voor de Bevordering van de Import uit ontwikkelingslanden (CBI) hebben 160 bedrijven relevante competenties verworven, hebben 1276 personen kennis en vaardigheden opgedaan en is informatie (waaronder marktanalyses) verspreid onder bedrijven en bedrijfsondersteunende organisaties.

Onder andere via het partnerschap Nederlands Platform Microfinanciering (NPM) zijn in partnerlanden activiteiten ondernomen voor de ontwikkeling van de financiële sector. Het NPM zorgt voor informatie uitwisseling en afstemming tussen de verschillende aanbieders van financiële diensten. Daarnaast houdt het NPM een database bij, die inzicht geeft in het Nederlandse aanbod op het gebied van microfinanciering. In multilateraal verband is het partnerschap programma met de International Finance Corporation, onderdeel van de Wereldbank, met vier jaar verlengd om extra steun te geven aan de private sector ontwikkeling in ontwikkelingslanden. Ook is in 2006 de samenwerking hernieuwd met Women’s World Banking. Dit is een organisatie die zich inzet voor vergroting van toegang tot financiële diensten, met name gericht op versterking van de economische positie van vrouwen. Daarnaast zijn er ook kleinere activiteiten. Zo is in het kader van de wederopbouw van de financiële sector van Burundi een bedrag ter beschikking gesteld voor kredietverleningen aan het midden- en kleinbedrijf. Afbetalingen van de kredietverlening vinden plaats binnen 18 maanden en komen dan ten goede aan het Burundese ministerie van Financiën.

Internationaal Ondernemen

Het financieel instrumentarium voor internationaal ondernemen is – conform de wens van de Tweede Kamer – in 2006 in belangrijke mate gewijzigd en meer maatwerk geworden. Clusters van ondernemers die op basis van een gezamenlijke strategie internationaal zaken willen doen, kunnen via de programmatische aanpak (2gthere) voorstellen indienen voor meerjarige ondersteuning door de overheid op kansrijke markten. In 2006 is een aantal pilotprogramma’s van start gegaan waarvan in de loop van 2007 de eerste resultaten worden verwacht.

Op het gebied van internationaal ondernemen is er in 2006 bijzondere aandacht geweest voor India, China, Rusland en Turkije. Om meer succes te boeken in India heeft de Dutch Trade Board (DTB) een actieplan in uitvoering genomen. Dit plan versterkt de positie van Nederlandse bedrijven die al zaken doen met India en wijst bedrijven die nog geen zaken doen met India op de kansen van deze groeimarkt. In 2006 hebben twee bedrijvenmissies naar China plaatsgevonden. Tijdens deze bezoeken is er onder andere aandacht geweest voor samenwerking op het terrein van energie, wederzijdse markttoegang, stimuleren van hoogwaardige export en diensten en buitenlandse investeringen in Nederland.

Het in 2005 opgerichte Crash team Oneerlijke Concurrentie kan door middel van economische diplomatie een oplossing bieden voor hindernissen die het Nederlandse bedrijfsleven ondervindt bij het zakendoen op buitenlandse markten. In totaal zijn er sinds de oprichting van het Crash team 93 aanmeldingen binnengekomen. Dat betekent dat het instrument in korte tijd grote bekendheid heeft verworven onder het bedrijfsleven. Het Crash team heeft in 2006 veertien zaken tot een oplossing weten te brengen. Het ging daarbij bijvoorbeeld om douaneprocedures, informatievoorziening over internationaal-rechterlijke procedures in WTO-verband en interventies in onderhandelingen van de Europese Commissie met derde landen.

Beleidsartikel 5: Toegenomen menselijke ontplooiing en sociale ontwikkeling

Ontwikkeling kan alleen duurzaam zijn als naast economische groei (beleidsthema 4) ook aandacht wordt besteed aan de ontwikkeling van mens en maatschappij en aan het milieu (beleidsthema 6).

Beleidsthema 5, Toegenomen menselijke en sociale ontwikkeling (bedragen x EUR 1000)

Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijvingBegroting 2006MutatieRealisaties 2006
  Totaalwv. ODATotaalwv. ODATotaalwv. ODA
BZ05.01 Onderwijs335 143335 14362 31862 318397 461397 461
 05.02 Kennisontwikkeling116 258113 6624 1214 121120 379117 783
 05.03 Gender3 0603 060– 296– 2962 7642 764
 05.04 HIV/AIDS238 987236 97738 88639 009277 873275 986
 05.05 Reproductieve gezondheid95 07495 07419 01319 013114 087114 087
 05.06 Participatie civil society625 815625 815114 962111 466740 777737 281
OCW06.01 HBO (beurzen niet EU)3 4533 453003 4533 453
 06.02 HBO3090003090
 07.10 Wetenschappelijk onderwijs54 39752 08941138854 80852 477
 07.11 WO: beurzenprogramma5600005600
 16.01 Onderzoek en wetenschappen: WOTRO45445400454454
LNV26.01.01 Waarborgen van het kennisstelsel (ASC)6736462323696669
 26.01.01 Waarborgen van het kennisstelsel (Intern. onderwijs)3535003535
 26.01.01 Waarborgen van het kennisstelsel (ISRIC)001 0211 0211 0211 021
VWS98 Projecten via UNODC002 50002 5000
 98 WHO-partnerschap4 00001004 0100
 Totaal1 478 2181 466 408242 969237 0631 721 1871 703 471

Onderwijs

Nederland heeft in 2006 zijn bijdrage aan het behalen van de Millennium Ontwikkelingsdoelen opnieuw verhoogd, onder meer ten behoeve van onderwijsdoelen. Het mede op initiatief van Nederland opgerichte Fast Track Initiative (FTI) voor onderwijs, waarin donoren hun technische en financiële hulp bundelen, is uitgegroeid tot een internationaal geaccepteerd planningsmodel voor onderwijs en heeft ervoor gezorgd dat onderwijs hoog op de politieke agenda staat. Inmiddels hebben 29 landen een «FTI-keurmerk» en komen in aanmerking voor steun. De komende jaren zal deze groep naar verwachting groeien tot ongeveer 50 landen. In 2006 heeft Nederland EUR 151 miljoen aan het FTI bijgedragen. Een andere grote uitgave was die voor onderwijs in crisissituaties via UNICEF. Doel is om in 2010 25 miljoen kinderen in 40 conflictlanden naar school te laten gaan.

Kennisontwikkeling

Uitgaven voor hoger onderwijs vinden plaats via drie programma’s: het Netherlands Programme for the Institutional Strenghtening of Post-Secondary Education and Training Capacity (NPT), het Netherlands Fellowship Programme (NFP) en het South South Cooperation Programme between International Institutes (SII). De NPT en NFP programma’s richten zich met name op het vergroten van de kwaliteit en de kwantiteit van geschoolde arbeidskrachten in ontwikkelingslanden. Het NFP programma doet dit door middel van beurzenverstrekking aan studenten en mid-career professionals. In 2006 zijn 1532 beurzen verstrekt. Het NPT richt zich op een duurzame versterking van onderwijsinstituties in de ontwikkelingslanden. Een voorbeeld hiervan is de capaciteitsopbouw en modernisering van het curriculum van de Public Service College in Tanzania. Het SII-programma richt zich op de samenwerking tussen organisaties in de 36 partnerlanden. Het programma financiert onder andere activiteiten op het gebied van beleidsontwikkeling, onderzoek binnen het hoger onderwijsveld en capaciteitsversterking binnen hoger onderwijs.

Reproductieve gezondheid en HIV/Aids

Nederland droeg ook in 2006 bij aan de bestrijding van de HIV/Aids pandemie. Dit gebeurde onder meer via het Global Fund to fight Aids, Tuberculosis and Malaria (GFATM). Mede dankzij deze steun waren GFATM resultaten aanzienlijk beter dan gepland. Zo zijn 770 000 mensen behandeld met aids-remmers, zijn meer dan 2 miljoen mensen behandeld voor tuberculose en werden meer dan 18 miljoen bednetten voor malariapreventie gedistribueerd.

Een aantal ambassades heeft daarnaast dit jaar omvangrijke meerjarige programma’s afgesloten gericht op de verbetering van de (reproductieve) gezondheidszorg. Zo wordt in Nicaragua bijgedragen aan een programma gericht op het verbeteren van de reproductieve gezondheidszorg aan met name jongeren. In Mozambique is de zorgverlening voor aanstaande moeders uitgebreid door de aanschaf van 88 ambulances met verloskundige apparatuur en training van gezondheidswerkers. In Guatemala wordt de beschikbaarheid van condooms vergroot en in Jemen staat het verlagen van de moedersterfte centraal in het gezondheidsbeleid.

Maatschappelijk middenveld in ontwikkelingslanden

In 2006 zijn aan 58 organisaties subsidies toegekend in het kader van het Medefinancieringsstelstel (MFS) voor de periode 2007 tot 2010. Het nieuwe MFS vervangt het Thematische Medefinancieringsprogramma (TMF) en het Medefinancieringsprogramma (MFP) en is daarmee een subsidiemodaliteit voor zowel brede als themaspecifieke medefinanciering. Centraal in het MFS staan de Millennium Ontwikkelingsdoelen, kwaliteitsverbetering en resultaatgericht werken. Het MFS bevordert onderlinge samenwerking en partnerschappen. Bovendien stimuleert het MFS innovatie, complementariteit met de bilaterale samenwerking en stelt het nieuwe eisen aan financiële zelfstandigheid (tenminste 25 % eigen inkomsten per 1 januari 2009).

Beleidsartikel 6: Beschermd en verbeterd milieu

Duurzame ontwikkeling impliceert dat toekomstige generaties minstens zoveel kans op ontplooiing en ontwikkeling hebben als wijzelf. Duurzaamheid vergt naast aandacht voor economische groei (beleidsthema 4) en menselijke ontplooiing (beleidsthema 5) óók aandacht voor natuur en milieu. Het betekent ook relaties leggen tussen ons handelen «hier» en de gevolgen daarvan elders in de wereld.

Beleidsthema 6, Beter beschermd en verbeterd milieu (bedragen x EUR 1000)

Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijvingBegroting 2006MutatieRealisaties 2006
  Totaalwv. ODATotaalwv. ODATotaalwv. ODA
BZ06.01 Milieu en water253 651248 918– 11 408– 19 018242 243229 900
 06.02 Water en stedelijke ontwikkeling86 67586 6757 3357 33594 01094 010
VROM30.34.02 Internationale samenwerking milieu4 396024704 6430
 26.16.02 Clean development mechanism44 0005 000– 21 471– 5 00022 5290
VenW31.01 Integraal waterbeleid (Partners voor Water)10 5940– 3 13407 4600
 37.01 Weer, klimaat, seismologie, ruimtevaart (WMO)73627– 66– 167026
EZ4.30 Duurzame energiehuishouding (Joint Implementation)11 3730– 4 91806 4550
LNV29.01.01 Organisatie CITES/COP 14001 00001 0000
 29.01.01 Internationale contributies/UNEP24324300243243
 Totaal411 668340 863– 32 415– 16 684379 253324 179

Partners voor water

Partners voor Water II heeft als doel het bundelen van krachten om de internationale positie van de Nederlandse watersector (overheid, bedrijfsleven, kennisinstellingen en NGO’s) te versterken. Door samenwerking wordt Nederlandse expertise structureel ingezet met duurzame oplossingen voor de wereldwaterproblematiek en versterking van de exportpositie.

Zo heeft Nederland tijdens het Vierde Wereldwaterforum het thema «Riskmanagement» op de internationale agenda geplaatst. In het eerste afgeronde stimuleringsproject, uitgevoerd in Ethiopië en Zuid-Afrika, is met behulp van satellietbeelden en regenvalgegevens het optreden van waterschaarste in beeld gebracht en op basis daarvan met verbeterde waterverdeling aantoonbaar schade verminderd.

CO2-reductie

Het Protocol van Kyoto is op 16 februari 2005 in werking getreden. Het doel waar Nederland voor heeft getekend – om in de periode 2008–2012 de emissies van broeikasgassen met gemiddeld 6 procent per jaar te reduceren ten opzichte van 1990 – is hiermee bindend geworden. De reductieverplichting van 6% betekent voor Nederland een te behalen reductie van gemiddeld 40 Mton CO2-equivalenten per jaar over de periode 2008–2012. De helft van de verplichte emissiereductie wordt gerealiseerd door middel van binnenlandse maatregelen. De andere helft, totaal 100 Mton, wordt gerealiseerd met behulp van de in het Kyoto protocol gedefinieerde «flexibele mechanismen»: reductie wordt in het buitenland gerealiseerd via de instrumenten Clean Development Mechanism (CDM) en Joint Implementation (JI). Deze maken het mogelijk dat emissies worden teruggedrongen in die landen waar dat tegen de laagste kosten kan. Emissiereducties die via deze mechanismen in het buitenland worden behaald, tellen mee in de nationale reductieverplichting.

Sinds de inwerkingtreding van het Kyoto Protocol en de start van Europese emissiehandel begin 2005 is de concurrentie op de JI- en CDM-markt flink toegenomen. De concurrentie leidt tot stijgende pijzen. Desondanks ligt Nederland nog goed op koers om de buitenlandse doelstelling te halen.

Geïntegreerd waterbeheer

In vijf partnerlanden zijn de programma’s voor geïntegreerd waterbeheer geïntensiveerd. In zes stroomgebieden, namelijk van de Incomati, de Mekong, de Niger, de Nijl, de Senegal en de Zambezi, wordt gewerkt aan verbeterd waterbeheer. Zo wordt in de bovenloop van de rivier de Niger technische samenwerking van Mali met Guinee ondersteund op het terrein van waterkwaliteit, hydrologische dataverzameling en verantwoord bodem- en watergebruik. In het stroomgebied van de Nijl worden diverse grote programma’s uitgevoerd, gericht op efficiënt watergebruik in de landbouw, behoud van wetlands en training op het gebied van integraal waterbeheer. In Senegal wordt de organisatie ondersteund die verantwoordelijk is voor verbeterd stroomgebiedbeheer van de Senegal rivier, zowel op het gebied van waterbeheerorganisaties (in samenwerking met het Waterschap Rivierenland) als wetlandsbeheer.

Beleidsprogramma Biodiversiteit Internationaal

Het Beleidsprogramma Biodiversiteit Internationaal (BBI) werd in 2006 geëvalueerd. Het omvat de inspanningen op het gebied van internationale biodiversiteit van zes departementen voor de periode 2002–2006. De evaluatie was positief over inhoud van het programma maar kritisch over de aansturing er van. Voor de interdepartementale samenwerking binnen het programma was een bedrag beschikbaar gesteld uit ODA-middelen van ongeveer EUR 15 miljoen. Dit geld is onder andere gebruikt voor het verduurzamen van de productketens hout en vis, het ontwikkelen van ecologische netwerken en het ondersteunen van het secretariaat van het Biodiversiteitsverdrag (CBD). Ook het KNIP programma, een financierings-instrument voor kleine natuurprojecten dat uitgevoerd wordt via de LNV-raden op de Nederlandse ambassades, behoort tot de gefinancierde activiteiten. Er wordt nu gewerkt aan een vervolg van het BBI waarbij opvolging wordt gegeven aan de aanbevelingen van de evaluatie. Inzet is om te concentreren op een beperkt aantal thema’s waarop intensief wordt samengewerkt tussen de betrokken departementen en het maatschappelijk middenveld.

Beleidsartikel 7: Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van het personenverkeer

Nederland wil de belangen van Nederlanders in het buitenland beschermen, en het personenverkeer naar Nederland in goede banen leiden. Met de toegenomen mobiliteit van mensen, door Europese integratie, door het wegvallen van grenzen binnen Europa en door de globalisering, neemt de vraag naar consulaire diensten toe. Ook de regulering van het personenverkeer, waaronder het organiseren van visumuitgifte en asielbeleid, vraagt meer aandacht.

Beleidsthema 7, Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van het personenverkeer (bedragen x EUR 1000)

Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijvingBegroting 2006MutatieRealisaties 2006
  Totaalwv. ODATotaalwv. ODATotaalwv. ODA
BZ07.01 Consulaire dienstverlening11 50201 378012 8800
 07.02 Vreemdelingenbeleid111 377108 059– 20 130– 17 92991 24790 130
Totaal122 879108 059– 18 752– 17 929104 12790 130

Consulaire werkzaamheden

Aan vele landgenoten is door Nederlandse vertegenwoordigingen ondersteuning geboden. Daarnaast werden ruim elfduizend bezoeken afgelegd aan de ruim 2500 in het buitenland gedetineerde Nederlanders.

Tijdens de oorlog in Zuid-Libanon in juli 2006 werden honderden Nederlanders vanuit het oorlogsgebied naar Nederland en andere veilige gebieden geëvacueerd. Om dergelijke grote calamiteiten nog beter het hoofd te kunnen bieden, zijn in 2006 snel inzetbare consulaire ondersteuningteams (SCOT’s) in het leven geroepen. Bij een calamiteit versterken deze teams ter plaatse de ambassade, zodat binnen de kortst haalbare termijn adequate hulp aan getroffen Nederlanders kan worden geboden. Na intensieve en langdurige onderhandelingen met de Syrische autoriteiten konden de op de Nederlandse ambassade verblijvende kinderen Sara en Ammar terugkeren naar Nederland.

Vreemdelingenbeleid

Migratie staat prominent op de (inter)nationale agenda. Denk aan de migratiestromen van Afrika naar Europa en de aandacht van de SGVN voor het onderwerp migratie en ontwikkeling.

In 2006 werd het nieuwe legalisatie- en verificatiebeleid geïmplementeerd. Het inburgeringsexamen buitenland werd op de ambassades ingevoerd. In 2006 is de eerste versie van het Nieuw Visum Informatie Systeem (NVIS) getest op één Nederlandse vertegenwoordiging. De eerste proeven met uitbesteding van belangrijke delen van het visumproces op de posten zijn gestart.

Beleidsartikel 8: Versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en buiten Nederland

Nederland streeft naar een versterkt internationaal cultureel profiel. Internationale culturele samenwerking draagt bij aan de ontwikkeling van de Nederlandse cultuur en beïnvloedt ook de bredere politieke, sociale en economische betrekkingen met andere landen.

Beleidsthema 8, Versterkt cultureel profiel, positieve beeldvorming in en buiten Nederland (bedragen x EUR 1000)

Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijvingBegroting 2006MutatieRealisaties 2006
  Totaalwv. ODATotaalwv. ODATotaalwv. ODA
BZ08.01 Nederlandse cultuur13 08002 688015 7680
 08.02 Cultureel erfgoed4 4111 1038118105 2221 913
 08.03 Draagvlak Nederlands buitenlands beleid56 17232 6259 8143 03865 98635 663
 08.04 Vestigingsklimaat internationale org. in Nederland000000
OCW14.04 Cultureel erfgoed: Sieboldhuis0011001100
 14.05 Cultuur: overig1 3970– 22501 1720
 Totaal75 06033 72813 1983 84888 25837 576

Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid

Uit het Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid (POBB) worden eenmalige activiteiten gefinancierd die bijdragen aan de doelstellingen van het Nederlands buitenlandbeleid en die een katalyserend karakter hebben. Zo werden in 2006 bijdragen geleverd aan het Jakarta Centre for Law Enforcement Cooperation (JCLEC) en het Gerechtsgebouw in Suriname.

Beleidsthema 9: Overige uitgaven

Onder het thema «overige uitgaven» zijn de uitgaven gegroepeerd die niet binnen één van de inhoudelijke beleidsthema’s kunnen worden ondergebracht. Deze uitgaven betreffen met name de apparaatsuitgaven van Buitenlandse Zaken en de middelen voor attachés.

Beleidsthema 9, Overige uitgaven (bedragen x EUR 1000)

Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijvingBegroting 2006MutatieRealisaties 2006
  Totaalwv. ODATotaalwv. ODATotaalwv. ODA
BZ09.01 Geheim000000
 10.01 Nominaal en onvoorzien81 5860– 81 4870990
 11.01 Apparaatsuitgaven656 334199 178– 6 123– 1 254650 211197 924
Div. dept.Attachés49 8860– 3 590046 2960
 Totaal787 806199 178– 91 200– 1 254696 606197 924

BIJLAGE 1

1.1 De HGIS-uitgaven 2006 per begroting en artikel (bedragen x EUR 1000)

Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijvingBegroting 2006MutatieRealisaties 2006
 Totaalwv. ODATotaalwv. ODATotaalwv. ODA
V Buitenlandse Zaken
01.00 Versterkte int. rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten      
  01.01 Internationale rechtsorde32 0033 3525 23441437 2373 766
  01.02 Mensenrechten27 60622 1224 7603 94632 36626 068
  01.03 Internationale juridische instellingen11 349 – 2 14709 202 
02.00 Grotere veiligh. en stabiliteit, effect. hum. hulpverl. en goed bestuur      
  02.01 Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid14 023 3 496010 527 
  02.02 Bestrijding internationaal terrorisme  00  
  02.03 Non-proliferatie en ontwapening8 319732– 54688 265800
  02.04 Conventionele wapenbeheersing  00  
  02.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing265 958253 5338 423– 19 043274 381234 490
  02.06 Humanitaire hulpverlening216 328212 325129 373127 558345 701339 883
  02.07 Goed bestuur154 607120 948– 4 5472 648150 060123 596
  02.09 Grotere veiligheid door strijd tegen milieudegradatie 2 0002 0002 0002 000  
03.00 Versterkte Europese samenwerking      
  03.02 Ondersteuning bij pre- en postaccessie10 100 2 714012 814 
  03.03 EOF Europees Ontwikkelingsfonds150 071150 071– 10 697– 10 697139 374139 374
  03.04 Nederlandse positie in de EU3 385 2503 410 
  03.05 Raad van Europa8 000 1 00809 008 
04.00 Meer welvaart en minder armoede      
  04.01 Handels- en financieel systeem63 1573 306– 38 746– 2 31624 411990
  04.02 Armoedebestrijding288 974281 657176 255177 451465 229459 108
  04.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden353 764303 126150 656201 294504 420504 420
  04.04 Kwaliteit en effectiviteit ontwikkelingssamenwerking19 77119 771– 1 086– 1 08618 68518 685
  04.05 Nederlandse handels- en investeringsbevordering5 275 15905 434 
05.00 Toegenomen menselijke en sociale ontwikkeling      
  05.01 Onderwijs335 143335 14362 31862 318397 461397 461
  05.02 Kennisontwikkeling116 258113 6624 1214 121120 379117 783
  05.03 Gender3 0603 060– 296– 2962 7642 764
  05.04 HIV/AIDS238 987236 97738 88639 009277 873275 986
  05.05 Reproductieve gezondheid95 07495 07419 01319 013114 087114 087
  05.06 Participatie civil society625 815625 815114 962111 466740 777737 281
06.00 Beter beschermd en verbeterd milieu      
  06.01 Milieu en water253 651248 918– 11 408– 19 018242 243229 900
  06.02 Water en stedelijke ontwikkeling86 67586 6757 3357 33594 01094 010
07.00 Welzijn van Nederlanders i.h. buitenl. en regulering v.h. pers. verkeer      
  07.01 Consulaire dienstverlening11 502 1 378012 880 
  07.02 Vreemdelingenbeleid111 377108 059– 20 130– 17 92991 24790 130
08.00 Versterkt cult. profiel, pos. beeldvorming in en buiten Nederland      
  08.01 Nederlandse cultuur13 080 2 688015 768 
  08.02 Cultureel erfgoed4 4111 1038118105 2221 913
  08.03 Draagvlak Nederlands buitenlands beleid56 17232 6259 8143 03865 98635 663
  08.04 Vestigingsklimaat int. organisaties in Nederland  00  
09.00 Geheim      
  09.01 Geheim  00  
10.00 Nominaal en onvoorzien      
  10.01 Nominaal en onvoorzien81 586 – 81 487099 
11.00 Algemeen      
  11.01 Apparaatsuitgaven656 334199 178– 6 123– 1 254650 211197 924
Totaal4 321 8153 457 232561 716690 8504 883 5314 148 082
       
VI Justitie      
13.04.01 Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding/VN-cellen 97500975 
13.02.02 Rechtshandh. en criminalit. bestr./Drugsbestrijding Suriname 200200200200  
91 Algemeen      
  01.01 Effectieve besturing van het Justitieapparaat/Europol15 190 – 9 33305 857 
  01.01 Effectieve besturing van het Justitieapparaat/Attachés73158601 317  
  01.01 Effectieve besturing van het Justitieapparaat/WIPO146 – 300116 
Totaal17 0420– 8 5772008 465200
VII Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties      
06.01 Functioneren Openbaar Bestuur/apparaat (attachés)280 1650445 
Totaal280016504450
       
VIII Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen      
06.01 HBO (beurzen niet EU)3 4533 453003 4533 453
06.02 HBO309 00309 
07.10 Wetenschappelijk onderwijs54 39752 08941138854 80852 477
07.11 WO: beurzenprogramma560 00560 
08.11 Internationaal beleid: attachés150 – 70143 
14.04 Cultuur: Sieboldhuis  1100110 
14.05 Cultuur: overig1 397 – 22501 172 
14.05 Cultuur: overig/attachés100 – 2098 
16.01 Onderzoek en wetenschappen: WOTRO45445400454454
Totaal60 82055 99628738861 10756 384
       
IXB Financiën      
01 Belastingen      
  02 Belastingdienst (attachés)940 – 550885 
04 Internationale betrekkingen      
  20 Mult. Ontw. Banken en Fondsen94 45591 107– 45 370– 46 26849 08544 839
09 Algemeen (apparaat/attachés)947 – 70940 
Totaal96 34291 107– 45 432– 46 26850 91044 839
       
X Defensie      
09 Crisisbeheersingsoperaties (additionele kosten)153 50013 000106 015– 8 473259 5154 527
09 Crisisbeheersingsoperaties (VN-contributie)60 000 – 3 146056 854 
11 Internationale samenwerking      
  03 Attachés20 688 – 3 200017 488 
Totaal234 18813 00099 669– 8 473333 8574 527
       
XI Volkshuisvesting, RO en Milieubeheer      
30.34.02 Internationale samenwerking milieu4 396 24704 643 
26.16.02 Clean development mechanism44 0005 000– 21 471– 5 00022 529 
89.34 Apparaat IZ (attachés)316 00316 
Totaal48 7125 000– 21 224– 5 00027 4880
       
XII Verkeer en Waterstaat      
31.01 Integraal waterbeleid (Partners voor Water)10 594 – 3 13407 460 
33.02 Veiligheid goederenvervoer scheepvaart (IMO)416 20418 
33.03 Veiligheid luchtvaart (ICAO en EASA)3 015 – 1 33001 685 
37.01 Weer, klimaat, seismologie, ruimtevaart (WMO)73627– 66– 167026
41.01 Attachés2 205 – 64801 557 
Totaal16 96627– 5 176– 111 79026
       
XIII Economische Zaken      
2 Bevorderen van innovatiekracht      
  01 Algemeen (attachés)3 740 5003 790 
  10 Infrastructuur voor innovatie  00  
  15 Meer ontwikkeling en benutting van techn. kennis door bedrijven5 138 6605 204 
  20 Ontwikkeling van innovatie in de markt  00  
  55 Goede randvoorwaarden voor innovatieklimaat346 – 210325 
3 Een concurrerend ondernemingsklimaat      
  10 Zorgen voor aantr. regio’s/steden om te kunnen ondern. (WTO)208 – 60202 
4 Doelmatige en duurzame energiehuishouding      
  01 Algemeen (bijdragen aan int. instituten)  1 02501 025 
  30 Duurzame energiehuishouding (Joint Implementation)11 373 – 4 91806 455 
  50 Handhaving niveau v. voorzieningszekerh. op korte + lange termijn1 050 – 9080142 
5 Internationale Economische Betrekkingen      
  01 Algemeen1 315 17101 486 
  20 Verdere vrijmaking v/h intern. handels-/invest.verkeer en versterking v/d econ. rechtsorde3 948 20804 156 
  30 Bevorderen van internationaal ondernemen108 3637735 904– 773114 267 
  40 CBIN4 952 5 589010 541 
10 Elektronische communicatie en post      
  70 Efficiënt werkende communicatie en postmarkt (bijdr. UPU/ITU)2 255 – 63301 622 
Totaal142 6887736 527– 773149 2150
       
XIV Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit      
23 Natuur      
  01.04 Beheer van de natuur (Tropisch hout)61 0061 
26 Kennis en Innovatie      
  01.01 Waarborgen van het kennisstelsel (ASC)6736462323696669
  01.01 Waarborgen van het kennisstelsel (Intern. onderwijs)3535003535
  01.01 Waarborgen van het kennisstelsel (ISRIC)  1 0211 0211 0211 021
29 Algemeen      
  01.01 Internationale contributies/FAO6 5233 379– 195– 1526 3283 227
  01.01 Internationale contributies/UNEP24324300243243
  01.01 Organisatie CITES/COP 14  1 00001 000 
  02.01 Apparaatsuitgaven (attachés)18 271 – 608017 663 
Totaal25 8064 3031 24189227 0475 195
       
XV Sociale Zaken en Werkgelegenheid      
98.08.01 Apparaatsuitgaven (attachés)704 00704 
Totaal7040007040
       
XVI Volksgezondheid, Welzijn en Sport      
98 Projecten via UNODC  2 50002 500 
98 WHO-partnerschap4 000 1004 010 
98.02.01 Algemeen, apparaatsuitgaven (attachés)814 1360950 
Totaal4 81402 64607 4600
       
Toerekeningen      
EU-begroting319 496213 952– 16 800– 9 200302 696204 752
EKI-kwijtschelding481 596481 596– 258 016– 258 016223 580223 580
Totaal801 092695 548– 274 816– 267 216526 276428 332
       
TOTAAL UITGAVEN5 771 2694 322 986317 026364 5996 088 2954 687 585

1.2 De HGIS-ontvangsten 2006 per begroting en artikel (bedragen x EUR 1000)

Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijvin gBegroting 2006MutatieRealisaties 2006
V Buitenlandse Zaken   
22 Grotere veiligh. en stabiliteit, effect. hum. hulpverl. en goed bestuur   
  10 Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid135– 11916
  70 Humanitaire hulpverlening891 0021 091
24 Meer welvaart en minder armoede   
  10 Aflossingen/rente begrotingsleningen en restituties NIO14 59425 13539 729
27 Welzijn van Nederlanders i.h. buitenl. en regulering v.h. pers. verkeer   
  10 Consulaire dienstverlening27 0011 19028 191
28 Versterkt cult. profiel, pos. beeldvorming in en buiten Nederland   
  10 Doorberekening Defensie diversen7551756
31 Algemeen   
  10 Diverse ontvangsten50 833160 431211 264
  20 Koersverschillen 64 67464 674
Totaal93 407252 314345 721
    
VI Justitie   
91.01.01 Effectieve besturing van het Justitieapparaat 247247
Totaal0247247
    
IXB Financiën   
07 Beheer materiële activa (middelenafspraak) 26 16626 166
Totaal026 16626 166
    
X Defensie   
20.01 Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties1 4072 6734 080
Totaal1 4072 6734 080
    
XIII Economische Zaken   
05 Internationale economische betrekkingen   
  21 Ontvangsten kredieten en garanties68110 43811 119
  90 Diverse ontvangsten BEB1 1342 5163 650
Totaal1 81512 95414 769
    
TOTAAL ONTVANGSTEN96 629294 354390 983

BIJLAGE 2

De ODA-uitgaven naar beleidsthema (bedragen x EUR 1000)

  Realisaties 2005Begroting 2006Realisaties 2006Begrotingshoofdstuk
Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging mensenrechten
1.1Internationale rechtsorde3 6223 3523 766V-01.01
1.2Mensenrechten22 82822 12226 068V-01.02
  26 45025 47429 834 
      
Grotere veiligheid en stabiliteit, effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuur
2.3Non-proliferatie en ontwapening732732800V-02.03
2.5Regionale stabiliteit en crisisbeheersing266 225253 533234 490V-02.05
2.6Humanitaire hulpverlening309 563212 325339 883V-02.06
2.7Goed bestuur96 180120 948123 596V-02.07
2.9Grotere veiligheid door strijd tegen milieudegradatie02 000V-02.09  
DefensieToerekening vredesoperatie5 66013 0004 527X-09
  678 360600 538705 296 
      
Versterkte Europese samenwerking
3.3EOF Europees ontwikkelingsfonds137 808150 071139 374V-03.03
Toerek. Toerekening EU-begroting209 782213 952204 752Toerekening
  347 590364 023344 126 
      
Meer welvaart en minder armoede
4.1Handels- en financieel systeem1 6093 306990V-04.01
4.2Armoedebestrijding485 427281 657459 108V-04.02
4.3Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden262 964303 126504 420V-04.03
4.4Kwaliteit en effectiviteit ontwikkelingssamenwerking23 53519 77118 685V-04.04
JustitieRechtshandh. en crim. bestr./Tech.ass. bij drugsbestr. Suriname0200VI-13.02.02  
FinanciënMult. Ontw. Banken en Fondsen315 53591 10744 839IXB-04.20
EZEconomische Samenwerking Indonesie2 6617730XIII-5.30
LNVInternationale contributies/FAO3 9253 3793 227XIV-29.01.01
Toerek.EKI-kwijtschelding259 959481 596223 580Toerekening
  1 355 6151 184 7151 255 049 
      
Toegenomen menselijke en sociale ontwikkeling
5.1Onderwijs218 573335 143397 461V-05.01
5.2Kennisontwikkeling100 829113 662117 783V-05.02
5.3Gender3 2663 0602 764V-05.03
5.4HIV/AIDS198 800236 977275 986V-05.04
5.5Reproductieve gezondheid97 45795 074114 087V-05.05
5.6Participatie civil society562 938625 815737 281V-05.06
OCWHBO (beurzen niet EU)3 4553 4533 453VIII-06.01
OCWWetenschappelijk onderwijs52 97152 08952 477VIII-07.10
OCWOnderzoek en wetenschappen: WOTRO454454454VIII-16.01
LNVWaarborgen van het kennisstelsel (ASC)648646669XIV-26.01.01
LNVWaarborgen van het kennisstelsel (Intern. onderwijs)353535XIV-26.01.01
LNVWaarborgen van het kennisstelsel (ISRIC)01 021XIV-26.01.01 
  1 239 4261 466 4081 703 471 
      
Beter beschermd en verbeterd milieu
6.1Milieu en water209 523248 918229 900V-06.01
6.2Water en stedelijke ontwikkeling67 02586 67594 010V-06.02
VROMToerekening Clean Development Mechanism05 0000XIA-26.16.02
VenWWeer, klimaat, seismologie, ruimtevaart (WMO)252726XII-37.01
LNVInternationale contributies/UNEP243243243XIV-29.01.01
  276 816340 863324 179 
      
Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van personenverkeer
7.2Vreemdelingenbeleid (opvang asielzoekers)75 764108 05990 130V-07.02
  75 764108 05990 130 
      
Versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en buiten Nederland
8.2Cultureel erfgoed1 3231 1031 913V-08.02
8.3Draagvlak Nederlands buitenlands beleid31 92232 62535 663V-08.03
  33 24533 72837 576 
Algemeen
11.1Apparaatsuitgaven193 007199 178197 924V-11.01
 193 007199 178197 924  
      
Totaal ODA binnen HGIS4 226 2734 322 9864 687 585 
ODA buiten HGIS (instituten LNV)4 7254 7254 725 
TOTAAL ODA4 230 9984 327 7114 692 310 

BIJLAGE 3

Oda-prestatie in 2006 (bedragen in miljoenen EUR)

ODA-uitgaven (1)4 692,3
Af: Aflossingen op ODA-leningen (2)104,7
Af: Ontvangsten op eerdere ODA-uitgaven (3)242,5
Netto ODA (1–2-3)4 345,1
  
BNP 2006538 640,0
  
ODA-prestatie 20060,81%

N.B. De ODA-prestatie komt in 2006 uit op 0,81%. Dit percentage is hoger dan de gebruikelijke 0,8%. In 2004 kwam de ODA-prestatie namelijk uit op 0,73% vanwege de terugbetaling van schulden door India. Dit lagere percentage zou in de jaren 2005–2007 worden gecompenseerd zodat de gemiddelde ODA-prestatie over de periode 2004–2007 0,8% zal zijn.

BIJLAGE 4

ODA-UITGAVEN PARTNERLANDEN 2006

Afghanistan Egypte 
2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing50 231 0002.07 Goed bestuur1 103 000
2.07 Goed bestuur1 146 0004.02 Armoedevermindering773 000
 51 377 0004.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden997 000
  5.03 Gender60 000
Albanië 5.05 Reproductieve gezondheid849 000
1.02 Mensenrechten23 0006.02 Water en stedelijke ontwikkeling4 367 000
2.07 Goed bestuur2 100 000 8 149 000
6.01 Milieu en water1 558 000  
 3 681 000Eritrea 
  2.07 Goed bestuur87 000
Armenië 4.02 Armoedevermindering83 000
1.02 Mensenrechten187 0004.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden101 000
2.07 Goed bestuur708 0006.01 Milieu en water100 000
4.02 Armoedevermindering5 000 0006.02 Water en stedelijke ontwikkeling322 000
 5 895 000 693 000
    
Bangladesh Ethiopië 
2.07 Goed bestuur982 0004.02 Armoedevermindering2 712 000
4.02 Armoedevermindering4 621 0004.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden4 776 000
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden1 449 0005.01 Onderwijs8 180 000
5.01 Onderwijs16 999 0005.04 HIV/AIDS4 663 000
5.04 HIV/AIDS100 0005.05 Reproductieve gezondheid7 417 000
5.05 Reproductieve gezondheid9 725 000 27 748 000
6.01 Milieu en water7 633 000  
6.02 Water en stedelijke ontwikkeling7 686 000Georgië 
 49 195 0001.02 Mensenrechten23 000
  2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing118 000
Benin 2.07 Goed bestuur901 000
2.07 Goed bestuur1 720 0004.02 Armoedevermindering5 000 000
4.02 Armoedevermindering10 177 000 6 042 000
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden160 000  
5.01 Onderwijs898 000Ghana 
6.01 Milieu en water1 159 0004.02 Armoedevermindering16 079 000
6.02 Water en stedelijke ontwikkeling3 442 0005.01 Onderwijs2 152 000
 17 556 0005.05 Reproductieve gezondheid22 405 000
  6.01 Milieu en water4 656 000
Bolivia  45 292 000
2.07 Goed bestuur4 168 000  
4.02 Armoedevermindering3 799 000Guatemala 
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden4 478 0001.02 Mensenrechten1 432 000
5.01 Onderwijs9 544 0002.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing1 112 000
6.01 Milieu en water1 370 0002.07 Goed bestuur2 908 000
6.02 Water en stedelijke ontwikkeling1 000 0005.04 HIV/AIDS500 000
 24 359 0005.05 Reproductieve gezondheid978 000
  6.01 Milieu en water5 797 000
Bosnië & Herzegovina  12 727 000
1.02 Mensenrechten307 000  
2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing8 177 000Indonesië 
2.07 Goed bestuur2 653 0002.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing43 190 000
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden3 188 0002.07 Goed bestuur17 483 000
 14 325 0004.02 Armoedevermindering4 279 000
  4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden946 000
Burkina Faso 5.01 Onderwijs9 678 000
1.02 Mensenrechten39 0005.02 Kennisontwikkeling760 000
2.07 Goed bestuur63 0006.01 Milieu en water50 000
4.02 Armoedevermindering18 551 0006.02 Water en stedelijke ontwikkeling10 227 000
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden2 495 000 86 613 000
5.01 Onderwijs14 681 000  
5.03 Gender154 000Jemen 
5.04 HIV/AIDS1 474 0002.07 Goed bestuur115 000
5.05 Reproductieve gezondheid4 918 0004.02 Armoedevermindering3 969 000
6.02 Water en stedelijke ontwikkeling779 0004.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden256 000
 43 154 0005.01 Onderwijs9 313 000
  5.05 Reproductieve gezondheid4 394 000
Colombia 6.01 Milieu en water885 000
1.02 Mensenrechten1 637 0006.02 Water en stedelijke ontwikkeling3 793 000
2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing2 079 000 22 725 000
2.07 Goed bestuur978 000  
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden1 269 000Kaap Verdie 
6.01 Milieu en water12 120 0004.02 Armoedevermindering2 500 000
 18 083 0004.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden300 000
  6.01 Milieu en water6 600 000 9 400 000
  Palestijnse Autoriteiten 
  1.02 Mensenrechten1 506 000
Kenia 2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing16 322 000
2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing504 0002.07 Goed bestuur2 766 000
2.07 Goed bestuur3 495 000 20 594 000
5.04 HIV/AIDS634 000  
 4 633 000Rwanda 
  2.07 Goed bestuur4 800 000
Macedonië 4.02 Armoedevermindering403 000
2.07 Goed bestuur2 823 0004.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden8 640 000
4.02 Armoedevermindering1 652 0006.02 Water en stedelijke ontwikkeling1 969 000
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden1 387 000 15 812 000
5.01 Onderwijs2 194 000  
 8 056 000Senegal 
  4.02 Armoedevermindering359 000
Mali 4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden250 000
1.02 Mensenrechten91 0006.01 Milieu en water14 330 000
2.07 Goed bestuur1 232 0006.02 Water en stedelijke ontwikkeling225 000
4.02 Armoedevermindering10 527 000 15 164 000
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden3 610 000  
5.01 Onderwijs22 000 000Sri Lanka 
5.04 HIV/AIDS270 0002.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing2 294 000
5.05 Reproductieve gezondheid4 400 0002.06 Humanitaire hulpverlening996 000
6.01 Milieu en water1 606 0004.02 Armoedevermindering2 709 000
6.02 Water en stedelijke ontwikkeling5 349 0006.01 Milieu en water3 733 000
 49 085 000 9 732 000
    
Moldavië Suriname 
2.07 Goed bestuur2 085 0002.07 Goed bestuur5 998 000
4.02 Armoedevermindering874 0004.02 Armoedevermindering7 208 000
 2 959 0004.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden2 783 000
  5.01 Onderwijs70 000
Mongolië 5.04 HIV/AIDS173 000
6.01 Milieu en water5 674 0005.05 Reproductieve gezondheid2 752 000
 5 674 0006.01 Milieu en water3 807 000
  8.02 Cultureel erfgoed810 000
Mozambique  23 601 000
2.07 Goed bestuur1 136 000  
4.02 Armoedevermindering17 908 000Tanzania 
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden265 0002.07 Goed bestuur6 035 000
5.01 Onderwijs13 473 0004.02 Armoedevermindering30 000 000
5.04 HIV/AIDS2 204 0004.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden1 887 000
5.05 Reproductieve gezondheid2 257 0005.01 Onderwijs14 102 000
6.01 Milieu en water634 0005.04 HIV/AIDS1 995 000
6.02 Water en stedelijke ontwikkeling4 943 0005.05 Reproductieve gezondheid 11 900 000 
 42 820 000 65 919 000
    
Nicaragua Vietnam 
2.07 Goed bestuur232 0004.02 Armoedevermindering25 102 000
4.02 Armoedevermindering11 746 0005.04 HIV/AIDS300 000
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden3 604 0005.05 Reproductieve gezondheid3 100 000
5.04 HIV/AIDS638 0006.01 Milieu en water6 117 000
5.05 Reproductieve gezondheid5 631 0006.02 Water en stedelijke ontwikkeling4 737 000
6.01 Milieu en water89 000 39 356 000
 21 940 000  
  Zambia 
Oeganda 2.07 Goed bestuur1 764 000
1.02 Mensenrechten963 0004.02 Armoedevermindering7 749 000
2.07 Goed bestuur18 429 0004.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden2 390 000
4.02 Armoedevermindering16 308 0005.01 Onderwijs12 507 000
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden507 0005.05 Reproductieve gezondheid 14 079 000  
5.01 Onderwijs2 818 000 38 489 000
5.03 Gender86 000  
 39 111 000Zuid Afrika 
  2.07 Goed bestuur1 324 000
Pakistan 4.02 Armoedevermindering897 000
2.07 Goed bestuur2 233 0004.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden608 000
5.01 Onderwijs4 285 0005.01 Onderwijs20 997 000
6.01 Milieu en water3 346 0005.04 HIV/AIDS8 946 000
6.02 Water en stedelijke ontwikkeling4 648 000 32 772 000
 14 512 000  

BIJLAGE 5

HGIS-uitgaven Natuur, Milieu en Water (bedragen x EUR 1000)

 Realisatie 2005Realisatie 2006
ODA Natuur en Milieu  
Directe uitgaven Natuur en Milieu  
Landenspecifieke sectorale samenwerking138 713156 319
Thematische samenwerking in landen en regio’s69 40271 145
Subtotaal directe uitgaven Natuur en Milieu208 281227 820
Toerekening macrosteun3 89714 054
Multilateraal  
VN-instellingen  
GEF-ODA/ Montreal Fund24 44840 019
UNEP8 3734 132
Verwoestijningsverdrag109234
UNDP9 6479 217
IFAD3 3673 217
FAO partnershipprogramma3 7503 000
UN-HABITAT7 4807 789
   
Internationale Financiele Instellingen  
IDA en regionale ontwikkelingsbanken31 5544 489
WB-Partnership Programma25 86213 868
   
Europese ontwikkelingssamenwerking  
Europees Ontwikkelingsfonds (EOF)6 8906 969
Toerekening EU-begroting10 48910 238
Subtotaal Multilateraal131 969103 172
Particuliere kanaal  
Speciale Activiteiten20 45036 526
TMF32 18831 042
Oret/Miliev24 93625 989
MFP41 71545 170
MFS11 431  
SNV en PSO13 74816 843
Subtotaal Particulier Kanaal133 037167 001
Overige toerekeningen  
Apparaatsuitgaven15 44115 833
Natuur en Milieu Educatie908908
Int. onderwijs instituten8 1169 850
Subtotaal Overige Toerekeningen24 46526 591
Totaal ODA Natuur en Milieu501 648538 638
Waarvan voor:  
– Regeringsstandpunt Tropisch Regenwoud (RTR)64 00064 000
   
BNP (x mln)502 590538 640,0
ODA Natuur en Milieu als % van het BNP0,1000,100
Natuur en Milieu programma’s  
Clean Development Mechanism16 51322 529
Joint Implementation9 6986 455
GEF non-ODA5 50010 823
Internationale samenwerking Milieu4 3924 643
Waterbeheer (Partners for Water)9 8917 460
Subtotaal45 99451 910
Overig  
MATRA3 318  
MATRA pre-accessie792 
Subtotaal4 110 
Totaal Non-ODA natuur en milieu50 10451 910
TOTAAL NATUUR EN MILIEU IN HGIS551 752590 548

BIJLAGE 6

Uitgaven HIV/AIDS, Malaria en Tuberculose (bedragen x EUR 1000)

 realisatie 2005realisatie 2006
ODA HIV/AIDS, TB en Malaria  
Bilaterale uitgaven HIV/AIDS, Malaria en TB  
Partnerlanden met HIV/AIDS, Malaria en TB71 85184 891
Niet-gedelegeerde middelen14 27537 085
Toerekening macrosteun, noodhulp, en wederopbouw25 56924 245
Subtotaal directe uitgaven HIV/AIDS, Malaria en TB111 695146 221
Multilateraal  
VN-instellingen  
UNHCR3 1082 863
UNDP4 8244 609
UNICEF4 8204 275
UNFPA38 63541 935
UNAIDS24 22430 524
WHO/PAHO4 0674 215
Partnershipprogramma WHO14 03021 392
   
Internationale Financiële Instellingen  
GFATM46 00060 000
IDA en regionale ontwikkelingsfondsen15 7772 242
WB Partnerschapsprogramma3 236  
   
Europese ontwikkelingssamenwerking  
Europees Ontwikkelingsfonds (EOF)8 2688 362
Toerekening EU-begroting12 58710 238
Subtotaal Multilateraal176 340193 891
Particulier Kanaal  
Aandeel HIV/AIDS, Malaria en TB van Medefinancieringsprogramma (MFP)25 02933 961
Thematische medefinanciering16 97327 441
PSO1 4251 650
Subtotaal Particulier Kanaal43 42763 052
Overige toerekeningen  
Apparaatsuitgaven11 58011 875
Int. onderwijsinstituten1 0731 075
Subtotaal Overige toerekeningen12 65312 950
TOTAAL ODA HIV/AIDS, Malaria en TB344 115416 114
Non-ODA HIV/AIDS, TB en Malaria  
Partnership Programma WHO (begroting VWS)400600
Overig5821 220
TOTAAL NON-ODA HIV/AIDS, TB en Malaria9821 820
TOTAAL HIV/AIDS, TB en Malaria in HGIS345 097417 934

BIJLAGE 7

ODA-uitgaven Basic Education (bedragen x EUR 1000)

 Realisatie 2005Realisatie 2006
Bilaterale uitgaven basic education  
Partnerlanden met onderwijs als sector112 040165 429
Silent partnership5 10010 064
Noodhulponderwijs10 00021 580
Andere activiteiten6 8459 981
Education for All (EFA )/ Fast Track Initiative (FTI)44 739151 510
Toerekening macrosteun en schuldkwijtschelding53 39540 207
Toerekening andere thema’s, zoals noodhulp en wederopbouw29 87027 873
Subtotaal bilaterale uitgaven basic education261 989426 644
Multilateraal  
VN-instellingen  
VN organisaties zoals ILO, UNICEF, UNRWA, UNESCO, WFP26 61023 146
   
Internationale Financiële Instellingen  
WB-Partnership Programma1 7256 500
IDA en regionale ontwikkelingsfondsen31 5544 484
   
Europese ontwikkelingssamenwerking  
Europees ontwikkelingsfonds (EOF)5 5125 575
Toerekening EU-begroting10 48910 238
Subtotaal Multilateraal75 89049 943
Particulier Kanaal  
Aandeel voor basic education van Medefinancieringsprogramma (MFP)50 058 67 922  
Thematische Medefinanciering (TMF)4 3004 983
Salin3 382
PSO1 4251 650
Overige39
Subtotaal Particulier Kanaal55 78377 976
Overige toerekeningen  
Apparaatsuitgaven15 44115 834
Subtotaal Overige Toerekeningen15 44115 834
TOTAAL Basic Education409 103570 397
TOTAAL OS-begroting*4 226 2734 526 886
Uitgaven Basic Education als % van de OS-begroting9,7%12,6%

* De totale OS-begroting in 2006 minus de boekhoudkundige verwerking ontvangsten en betalingen FMO ad 165 mln.

BIJLAGE 8

Non-ODA-uitgaven naar beleidsthema (bedragen x EUR 1000)

  Realisaties 2005Begroting 2006Realisaties 2006Begrotingshoofdstuk
Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten
1.1Internationale rechtsorde39 42828 65133 471V-01.01
1.2Mensenrechten5 6745 4846 298V-01.02
1.3Internationale juridische instellingen8 90811 3499 202V-01.03
JustitieRechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding/VN-cellen1 265975975VI-13.04.01
 Preventie en Rechtshandhaving/Europol4 54415 1905 857VI-03
  59 81961 64955 803 
      
Vrede, veiligheid en conflictbeheersing
2.1Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid11 82914 02310 527V-02.01
2.3Non-proliferatie en ontwapening7 4387 5877 465V-02.03
2.5Regionale stabiliteit en crisisbeheersing18 77412 42539 891V-02.05
2.6Humanitaire hulpverlening4 1834 0035 818V-02.06
2.7Goed bestuur30 01533 65926 464V-02.07
DefensieCrisisbeheersingsoperaties (additionele kosten)156 481140 500254 988X-09
 Crisisbeheersingsoperaties (VN-contributie)52 96360 00056 854X-09
  281 683272 197402 007 
      
Versterkte Europese samenwerking
3.2Ondersteuning bij pre- en postaccessie11 89910 10012 814V-03.03
3.4Nederlandse positie in de EU5 8913 3853 410V-03.04
3.5Raad van Europa8 5918 0009 008V-03.05
Toerek.EU-begroting104 596105 54497 944Toerekening
  130 977127 029123 176 
      
Meer welvaart en minder armoede
4.1Handels- en financieel systeem28 80659 85123 421V-04.01
4.2Armoedebestrijding7 1777 3176 121V-04.02
4.3Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden14 18250 6380V-04.03
4.5Nederlandse handels- en investeringsbevordering3 8395 2755 434V-04.05
JustitieAlgemeen, Bestuursdepartement/bijdrage WIPO118146116VI-07.01
FinanciënMult. Ontw. Banken en Fondsen7 7113 3484 246IXB-04.20
VenWVeiligheid goederenvervoer scheepvaart (IMO)416416418XII-33.02
 Veiligheid luchtvaart (ICAO en EASA)9063 0151 685XII-33.03
EZInfrastructuur voor innovatie3 88600XIII-02.10
 Meer ontwikkeling en benutting van techn. kennis door bedrijven05 1385 204XIII-02.15
 Ontwikkeling innovatie in de markt32600XIII-02.20
 Goede randvoorwaarden voor innovatieklimaat193346325XIII-02.55
 Zorgen voor aantr. regio’s/steden om te kunnen ondern. (WTO)931208202XIII-03.10
 Algemeen (bijdragen aan int. instituten)14201 025XIII-04.01
 Handhaving niveau v. voorzieningszekerh. op korte + lange termijn1 5781 050142XIII-04.50
 Algemeen4 3301 3151 486XIII-05.01
 Verdere vrijmaking v/h intern. handels-/invest.verkeer en versterking v/d econ. rechtsorde121 1993 9484 156XIII-05.20
 Bevorderen van internationaal ondernemen 107 590114 267XIII-05.30
 CBIN 4 95210 541XIII-05.40
 Efficiënt werkende communicatie en postmarkt (bijdr. UPU/ITU)2 2282 2551 622XIII-10.70
LNVInternationale contributies/FAO3 5093 1443 101XIV-29.01.01
 Beheer van de natuur (Tropisch hout)616161XIV-23.01.04
  201 538260 013183 573 
      
Toegenomen menselijke en sociale ontwikkeling
5.2Kennisontwikkeling2 5962 5962 596V-05.02
5.4HIV/AIDS1 8212 0101 887V-05.04
5.6Participatie civil society3 84103 496V-05.06
OCWHBO448309309VIII-06.02
 Wetenschappelijk onderwijs2 2352 3082 331VIII-07.10
 WO: beurzenprogramma575560560VIII-07.11
LNVWaarborgen van het kennisstelsel (ASC)272727XIV-26.01.01
VWSProjecten via UNODC002 500XVI-98
 WHO-partnerschap2 0004 0004 010XVI-98
  13 54311 81017 716 
Beter beschermd en verbeterd milieu
6.1Milieu en water6 1284 73312 343V-06.01
VROMInternationale samenwerking milieu4 3924 3964 643XIA-30.34.02
 Clean development mechanism16 51339 00022 529XIA-26.16.02
 Bijdrage in deelnamekosten conferentie INECE20  XIA-13.79.52
VenWIntegraal waterbeleid (Partners voor Water)9 89110 5947 460XII-31.01
 Weer, klimaat, seismologie, ruimtevaart (WMO)647709644XII-37.01
EZDuurzame energiehuishouding (Joint Implementation)9 69811 3736 455XIII-04.30
LNVOrganisatie CITES/COP 14001 000XIV-29.01.01
  47 28970 80555 074 
      
Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van het personenverkeer
7.1Consulaire dienstverlening9 88111 50212 880V-07.01
7.2Vreemdelingenbeleid1 2583 3181 117V-07.02
  11 13914 82013 997 
      
Versterkt cultureel profiel, positieve beeldvorming in en buiten Nederland
8.1Nederlandse cultuur14 22713 08015 768V-08.01
8.2Cultureel erfgoed3 3083 3083 309V-08.02
8.3Draagvlak Nederlands buitenlands beleid27 08523 54730 323V-08.03
8.4Vestigingsklimaat internationale org. in Nederland000V-08.04
OCWCultureel erfgoed: Sieboldhuis1100110VIII-14.04
 Cultuur: overig1 2091 3971 172VIII-14.05
  45 93941 33250 682 
      
Overige uitgaven
10.1Nominaal en onvoorzien15181 58699V-10.01
11.1Apparaatsuitgaven460 436457 156452 287V-11.01
Div. dept. Attachés44 18049 88646 296Div. Begrotingen
  504 767588 628498 682 
Totaal non-ODA1 296 6941 448 2831 400 710 

XNoot
1

In de term «basisonderwijs» zijn in het gehele HGIS-jaarverslag eveneens begrepen voorschools onderwijs, alfabetisering en lager beroepsonderwijs.

Naar boven