Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 31031-XIII nr. 4 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 31031-XIII nr. 4 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 en 2 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2006 wijzigingen aan te brengen in:
a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken;
b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in de onderdelen C en D van deze memorie van toelichting toegelicht.
B. ALGEMENE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De belangrijkste wijzigingen op de oorspronkelijk geautoriseerde begroting 2006 zijn al bij de eerste en tweede suppletore begroting toegelicht. Na de tweede suppletore begroting blijkt het nodig bij diverse artikelen nadere aanpassingen aan te brengen. Als gevolg daarvan wordt het totaal van de EZ-uitgavenbegroting 2006 bij derde – en laatste – suppletore begroting met € 82,7 mln verlaagd. Ten aanzien van de ontvangstenbegroting 2006 vindt bij derde – en laatste – suppletore begroting een verlaging plaats ter grootte van € 20,7 mln.
De verlaging van de uitgavenbegroting is als volgt samengesteld (bedragen x € 1 mln):
Ramingen in budgettaire nota’s:
Stand Miljoenennota 2006 1 631,0
Bij: Voorjaarsnota 2006 627,4
Bij: Miljoenennota 2007 (Vermoed. uitk. 2006) 132,1
Af: Najaarsnota 2006 – 11,4
Af: Slotwet – 82,7
Totaal geraamd 2 296,4
Vastgestelde begroting 2006 1 631,0
Bij: eerste suppletore begroting 2006 (naar aanleiding van de Voorjaarsnota 2006) 627,4
Bij: tweede suppletore begroting 2006(naar aanleiding van de Najaarsnota 2006) 120,7
Opgenomen t/m tweede suppletore begroting 2006 2 379,1
Slotwetmutatie (verlaging) – 82,7
Gerealiseerde uitgaven in 2006 2 296,4
De verlaging van de ontvangstenbegroting is als volgt samengesteld (bedragen x € 1 mln):
Ramingen in budgettaire nota’s:
Stand Miljoenennota 2006 4 139,4
Bij: Voorjaarsnota 2006 788,9
Bij: Miljoenennota 2007 (Vermoed. uitk. 2006) 329,9
Bij: Najaarsnota 2006 4,6
Af: Slotwet – 20,7
Totaal geraamd 5 242,1
Vastgestelde begroting 2006 4 139,4
Bij: eerste suppletore begroting 2006(naar aanleiding van de Voorjaarsnota 2006) 788,9
Bij: tweede suppletore begroting 2006(naar aanleiding van de Najaarsnota 2006) 334,5
Opgenomen t/m tweede suppletore begroting 2006 5 262,8
Slotwetmutatie (verhoging) – 20,7
Gerealiseerde ontvangsten in 2006 5 242,1
Toelichting bij de begrotingsartikelen
1 GOED FUNCTIONERENDE ECONOMIE EN MARKTEN IN NEDERLAND EN EUROPA
Artikel 1 : Goed functionerende economie en markten in Nederland en Europa | |||
---|---|---|---|
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000) | |||
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
Stand vastgestelde begroting 2006 | 66 017 | 66 052 | 69 919 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2006 | 6 652 | 6 298 | – 200 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2006 | 3 816 | 4 153 | 80 900 |
Mutatie slotwet 2006 | – 1 704 | – 9 570 | – 3 415 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Ontvangsten NMa | – 3 383 | ||
Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 1 704 | – 9 570 | 32 |
Stand slotwet 2006 (= realisatie 2006) | 74 781 | 66 933 | 147 204 |
Ad 1 Als gevolg van lopende procedures zijn minder boetes ontvangen dan oorspronkelijk geraamd. Wanneer tegen een beschikking van de NMa beroep wordt aangetekend, heeft dat opschorting van de werking van de beschikking tot gevolg. Het moment van daadwerkelijk ontvangen van de boetes is daardoor lastig in te schatten.
Artikel 2: Een sterk innovatievermogen | |||
---|---|---|---|
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000) | |||
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
Stand vastgestelde begroting 2006 | 540 670 | 559 934 | 182 882 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2006 | 143 647 | 29 103 | – 5 274 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2006 | 27 798 | – 33 749 | 1 714 |
Mutatie slotwet 2006 | – 75 178 | – 52 872 | – 30 148 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Scheidingstechnologie | – 14 113 | – 2 882 | |
2. Bijdrage STW | – 10 987 | 3 662 | |
3. WCFS+ | – 8 980 | 1 | |
4. Uitdagersfaciliteit | – 6 973 | – 4 613 | |
5. Seedregeling | – 6 743 | – 6 160 | |
6. Smart Mix | – 5 128 | – 2 599 | |
7. Creative challenge call | – 4 696 | – 1 915 | |
8. Bijdragen overige instituten | – 4 520 | 59 | |
9. Bijdrage aan Syntens | – 3 000 | – 763 | |
10. Bijdrage DGOI aan agentschappen | – 2 621 | – 1 249 | |
11. Kredietregeling IS | – 2 506 | – 9 241 | |
12. Food and nutrition | – 2 274 | – 2 531 | |
13. Ontvangsten uit het Fes | – 30 205 | ||
14.Ontvangsten EET-geld | – 3 995 | ||
15. Diverse ontvangsten OCNL | 2 252 | ||
Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 2 637 | – 24 641 | 1 800 |
Stand slotwet 2006 (= realisatie 2006) | 636 937 | 502 416 | 149 174 |
Ad 1 Het programma scheidingstechnologie is in 2006 niet meer gereed gekomen omdat de voorbereiding meer tijd vergde.
Ad 2 De committering aan STW voor 2007 bestaat uit 2 delen: het zogenaamde Open Technologie Programma en een deel dat gericht is op innovatie voor EZ. Over het laatste deel was EZ eind 2006 nog in overleg met het STW, zodat committering in 2006 niet meer kon plaatsvinden.
Ad 3 De committering aan het WCFS+ heeft in 2006 niet meer kunnen plaatsvinden, omdat de voorbereiding meer tijd vergde.
Ad 4 De regeling is medio 2006 gepubliceerd. Het resterende halfjaar bleek te kort voor bedrijven om voldoende voorstellen te genereren. Waardoor minder gebruik is gemaakt van de uitdagersfaciliteit.
Ad 5 De mutatie wordt veroorzaakt doordat de tweede tender in 2006 wel is opengesteld, maar de beoordeling van de aanvragen en de committering niet meer kon worden afgerond.
Ad 6 Zoals voorzien zijn in 2006 projectaanvragen voor de Smart Mix-regeling geformuleerd en in december 2006 bij het Smart Mix-secretariaat ingediend. Committering van deze voorstellen zal in 2007 geschieden. De aanloopmiddelen Smart Mix konden derhalve aan andere projecten worden besteed. Het in 2006 niet benutte deel was gereserveerd voor WCFS+, maar deze middelen blijken daarvoor niet eerder dan in 2008 nodig.
Ad 7 De onderuitputting wordt veroorzaakt doordat in 2006 de zogenaamde «grote call» (grote projecten) niet meer is uitgevoerd. Reden hiervoor is dat eerst de uitkomsten van de «kleine call» zijn afgewacht.
Ad 8 De mutatie wordt verklaard doordat de overboeking van de verplichtingenruimte voor het ICT-regieorgaan naar OCW voor de periode 2007 tot en met 2009 bij Slotwet is gerealiseerd.
Ad 9 De committering aan Syntens in 2006 voor het jaar 2007 is € 3,0 mln lager dan geraamd, omdat EZ en Syntens nog in overleg zijn over de kosten en de wijze van financiering van de kwaliteitsslag die Syntens zou doorvoeren.
Ad 10 De onderuitputting op de opdracht aan SenterNovem wordt veroorzaakt doordat in 2006 nog niet alle opdrachten voor 2007 aan SenterNovem konden worden verstrekt. De overige opdrachten zullen begin 2007 worden verstrekt.
Ad 11 In 2006 is minder gebruik gemaakt van de inzet van kredieten dan aanvankelijk geraamd.
Ad 12 De middelen voor Food and Nutrition zijn in 2006 niet uitgeput omdat de tender relatief laat in het jaar sloot en bovendien onvoldoende goede voorstellen beschikbaar waren om te kunnen honoreren.
Ad 13 Per saldo zijn er minder middelen uit het Fes nodig in 2006. Het gaat om enerzijds versnellingen bij met name de projecten Innovatiesubsidie samenwerkingsprojecten, kennis en innovatie-impuls en het Holst Centre en vertragingen bij de projecten BSIK en innovatievouchers. De middelen blijven beschikbaar voor deze projecten in latere jaren.
Ad 14 EZ en OCW betalen elk een deel van dit instrument. Het tempo waarin OCW betaalt aan EZ hangt af van de snelheid waarmee projectindieners kosten bij EZ declareren. Dit verloopt langzamer dan geraamd.
Ad 15 De mutatie betreft de terugontvangst uit de afrekening van de opdracht aan het OCNL van 2004.
3 EEN CONCURREREND ONDERNEMINGSKLIMAAT
Artikel 3: Een concurrerend ondernemingsklimaat | |||
---|---|---|---|
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000) | |||
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
Stand vastgestelde begroting 2006 | 1 646 995 | 250 960 | 34 123 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2006 | 21 949 | 16 234 | 21 699 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2006 | – 774 259 | – 16 553 | – 4 800 |
Mutatie slotwet 2006 | – 111 010 | – 3 534 | – 6 476 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Groeifinancieringsfaciliteit | – 85 000 | – 2 000 | |
2. BBMKB | – 30 206 | 667 | |
3. Garantieregeling scheepsbouw | 15 000 | ||
4. Bedrijventerreinen | – 8 852 | – 4 169 | |
5. Bijdrage DGOI aan agentschappen | 2 302 | 698 | |
6. Ontvangsten uit het Fes fonds | – 3 000 | ||
7. Provisie kredieten | 2 072 | ||
8. Ontvangsten ruimtelijk economisch beleid | – 2 193 | ||
Overige niet beleidsmatig relevante mutaties. | – 4 254 | – 730 | – 1 355 |
Stand slotwet 2006 (= realisatie 2006) | 783 675 | 247 107 | 44 546 |
Ad 1 In december 2006 is de groeifaciliteit gepubliceerd. In de laatste maand van 2006 zijn wel aanvragen binnengekomen, maar deze hebben in 2006 niet meer kunnen leiden tot committeringen. Om deze reden zijn ook nog geen premies afgedragen en ontvangen.
Ad 2 Als gevolg van het verwachte grote beroep op de borgstellingsregeling is het plafond in 2006 met € 150 mln opgehoogd naar € 602,5 mln. De uiteindelijke benutting van het plafond komt uit op circa 95%, wederom hoger dan in de jaren ervoor.
Ad 3 De mutatie betreft een technische verhoging van verplichtingenruimte, omdat de storting in de interne reserve ten laste van de EZ-begroting zowel een kasuitputting als een verplichtingenuitputting tot gevolg heeft.
Ad 4 De projecten die onder de TOPPER-regeling vallen, hebben door veelvuldig overleg tussen gemeenten, provincies en EZ een lange aanlooptijd. Drie projecten hebben in 2006 wel een groot deel van het voorbereidingstraject doorlopen, maar waren eind 2006 nog niet rijp voor committering door EZ, waardoor niet alle verplichtingenruimte is benut. Daarnaast zijn ten laste van dit instrument twee overboekingen geëffectueerd naar het ministerie van LNV, te weten € 5 mln voor de afkoop van de stadsmeierrechten Groningen en € 35 mln ten behoeve van het project Mainport Rotterdam. Laatstgenoemde betreft verplichtingenruimte uit toekomstige jaren die in één keer wordt overgeboekt.
Ad 5 De hogere bijdrage aan SenterNovem betreft de middelen voor de ondernemerschapsprogramma’s Beroepsonderwijs in Bedrijf en Onderwijs en Ondernemen.
Ad 6 Als gevolg van de lagere Fes-waardige uitgaven voor de TIPP-regeling wordt de declaratie uit het Fes-fonds eveneens verlaagd.
Ad 7 De ontvangen provisie voor de BBMKB is hoger dan geraamd als gevolg de verhoging van het borgstellingsplafond en de grote benutting daarvan.
Ad 8 De mutatie betreft voornamelijk het saldo tussen de aanvankelijk niet geraamde ontvangst van de NOM (ad. € 16 mln) en de niet ontvangen terugbetaling op de oude regionale programma’s voor Noord Nederland (ad. € 19 mln).
4 DOELMATIGE EN DUURZAME ENERGIEHUISHOUDING
Artikel 4: Doelmatige en duurzame energiehuishouding | |||
---|---|---|---|
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000) | |||
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
Stand vastgestelde begroting 2006 | 237 277 | 289 672 | 3 829 573 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2006 | 530 339 | 485 571 | 744 291 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2006 | 207 252 | 180 024 | 259 831 |
Mutatie slotwet 2006 | – 31 165 | 12 711 | 18 938 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Joint implementation | – 31 419 | – 4 918 | |
2. COVA | 6 772 | 6 772 | 6 772 |
3. Compensatie Demkolec/OEPS | – 5 156 | – 5 156 | |
4. Lange termijn onderzoek | – 2 674 | – 5 234 | |
5. CO2 reductieplan | 2 127 | 6 879 | |
6. Aardgasbaten | 47 399 | ||
7. Afdracht Fes fonds | – 19 907 | ||
8. Ontvangsten Fes fonds | – 3 734 | ||
9. Diverse ontvangsten DGET | – 12 407 | ||
Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 815 | 14 368 | 815 |
Stand slotwet 2006 (= realisatie 2006) | 943 703 | 967 978 | 4 852 633 |
Ad 1 Het is niet meer gelukt om in 2006 het contract met de wereldbank voor de aankoop van CO2-reductie eenheden aan te passen. Dit zal in 2007 gebeuren. De lagere kasuitgaven zijn het gevolg van lagere declaraties van derden. Met betrekking tot de verplichtingen betreft dit het niet tot stand komen van een verhoging van de contracten die eerder wel voorzien was. De lagere uitgaven betreffen het declaratiegedrag van subsidieontvangers.
Ad 2 Het volume waarover de heffing COVA-heffing wordt geheven is groter dan geraamd. Er zijn meer aardolieproducten ingevoerd dan eerder verwacht (hoger heffingsplichtig volume).
Ad 3 Er is in 2006 een lager beroep op de Overgangswet elektriciteitsproductiesector (OEPS) gedaan dan geraamd.
Ad 4 Op Lange Termijn Onderzoek is een onderuitputting opgetreden, doordat er in het verslagjaar minder verplichtingen op de EOS-tenders zijn aangegaan dan geraamd. Een deel van de onder deze regelingen ingediende voorstellen zijn begin 2007 alsnog verplicht.
Ad 5 De verhoging betreft de aan SenterNovem toegezegde uitvoeringskosten voor het CO2-reductieplan en een toezegging voor het vervolgonderzoek CO2-injektie.
De hogere uitgaven worden veroorzaakt door meer declaraties door derden dan verwacht.
Ad 6 Eerdere ramingen zijn gebaseerd op afronding van bedragen naar het dichtstbijliggende veelvoud van € 50 mln. Deze afronding was bij Najaarsnota naar beneden, waardoor het verschil met het nu onafgeronde definitieve cijfer positief is. Daarnaast wordt de positieve mutatie veroorzaakt doordat de eerdere schatting van de inkomsten voortvloeiende uit de afdrachten op basis van de Mijnwet te voorzichtig is gebleken.
Ad 7 De hoogte van de afdracht aan het Fes fonds is afhankelijk van de ontvangen gasbaten.
Ad 8 De Fes-waardige uitgaven en hiermee samenhangende Fes-ontvangsten voor BSIK zijn als gevolg van het achterblijven van declaraties van derden lager dan geraamd.
Ad 9 De geraamde € 14 mln aan terugontvangsten in het kader van in het verleden verstrekte leningen door Novem BV ten behoeve van energiebesparingprojecten, zijn niet ontvangen in 2006. Deze ontvangsten zullen later alsnog worden gerealiseerd.
5 INTERNATIONALE ECONOMISCHE BETREKKINGEN
Artikel 5: Internationale economische betrekkingen | |||
---|---|---|---|
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000) | |||
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
Stand vastgestelde begroting 2006 | 115 779 | 127 620 | 1 815 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2006 | 14 312 | 14 239 | |
Mutatie 2e suppl. begroting 2006 | 15 248 | 6 272 | 6 531 |
Mutatie slotwet 2006 | 8 910 | – 8 503 | 6 423 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Export herverzekering | 15 530 | 15 530 | 2 400 |
2. PSOM | – 3 677 | – 8 858 | |
3. Beleidsondersteuning | – 2 456 | – 826 | |
4. Diverse ontvangsten DGBEB | 2 516 | ||
Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 487 | – 14 349 | 1 507 |
Stand slotwet 2006 (= realisatie 2006) | 154 249 | 139 628 | 14 769 |
Ad 1 De mutatie betreft voor € 13,1 mln een storting in de interne begrotingsreserve van de instrumenten Garantiefaciliteit Midden- en Oost Europa/Garantiefaciliteit Opkomende Markten (SENO/GOM) en voor € 2,4 mln schadebetalingen in het kader van deze regelingen. Met de storting wordt de reserve op het beleidsmatig gewenste peil gebracht. De schadebetalingen worden gefinancierd uit de laatste tranche ontvangsten aan provisies en revenuen op deze instrumenten, ter grootte van € 2,4 mln.
Ad 2 In het kader van het Programma Samenwerking Opkomende Markten (PSOM) zijn minder verplichtingen aangegaan dan verwacht. Dat is vooral toe te schrijven aan een vertraging bij de committering van twee projecten in PSOM-programmatisch (MKB-Turkije en de Energiesamenwerking met de Russische Federatie). Deze vertraging is te wijten aan uiteenlopende externe omstandigheden. De PSOM is bovendien inhoudelijk aangepast. Onder meer de eigen inbreng van het bedrijfsleven is groter geworden. De kaseffecten van deze aanpassingen zijn anders uitgevallen dan ingeschat, waardoor in 2006 minder kasuitgaven plaatsvonden.
Ad 3 Binnen het budget was ruimte gereserveerd voor zowel publiek-private samenwerking in een aantal platforms als in het nieuwe programmatische instrument 2gthere. Lopende het jaar bleek de beoogde samenwerking in platforms beter te realiseren via vier pilots van 2gthere. De onderuitputting is te herleiden naar de onbesteed gebleven ruimte voor platforms en aan een vertraging bij de pilots van 2gthere, waardoor dit instrument eerst in 2007 een substantieel beslag op het beschikbare budget zal leggen.
Ad 4 De afrekening van de opdracht 2005 aan de EVD (€ 1,5 mln) en de opdracht voor de uitvoering van de TA-OM regeling aan de FMO (€ 0,6 mln) hebben in 2006 tot terugbetalingen geleid.
8 ECONOMISCHE ANALYSES EN PROGNOSES
Artikel 8: Economische analyses en prognoses | |||
---|---|---|---|
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000) | |||
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
Stand vastgestelde begroting 2006 | 11 243 | 11 243 | 43 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2006 | 254 | 248 | |
Mutatie 2e suppl. begroting 2006 | 1 541 | 1 565 | 1 330 |
Mutatie slotwet 2006 | – 64 | – 52 | – 224 |
Stand slotwet 2006 (= realisatie 2006) | 12 974 | 13 004 | 1 149 |
9 VOORZIEN IN MAATSCHAPPELIJKE BEHOEFTE AAN STATISTIEKEN
Artikel 9: Voorzien in maatschappelijke behoefte aan statistieken | |||
---|---|---|---|
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000) | |||
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
Stand vastgestelde begroting 2006 | 164 523 | 169 023 | |
Mutatie 1e suppl. begroting 2006 | 3 806 | 3 806 | |
Mutatie 2e suppl. begroting 2006 | 4 219 | – 281 | |
Mutatie slotwet 2006 | 30 000 | ||
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Bijdrage CBS | 30 000 | ||
Stand slotwet 2006 (= realisatie 2006) | 202 548 | 172 548 |
Ad 1 De mutatie van € 30 mln wordt veroorzaakt doordat EZ conform de regelgeving garant staat voor het beroep dat het CBS doet op de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën. Het CBS gaat zich herhuisvesten in Den Haag, dit heeft tot gevolg dat eind 2007 kosten gemaakt zullen gaan worden voor de aanschaf van investeringsgoederen en BTW-schade die moet worden afgekocht.
10 ELEKTRONISCHE COMMUNICATIE EN POST
Artikel 10: Elektronische communicatie en post | |||
---|---|---|---|
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000) | |||
Verplichtingen | U itgaven | Ontvangsten | |
Stand vastgestelde begroting 2006 | 69 373 | 80 074 | 13 279 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2006 | 16 189 | 19 061 | 28 374 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2006 | 442 | – 9 496 | – 11 100 |
Mutatie slotwet 2006 | – 10 711 | – 12 442 | – 4 615 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Kenniswijk | – 6 397 | – 12 024 | – 6 510 |
Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 4 314 | – 418 | 1 895 |
Stand slotwet 2006 (= realisatie 2006) | 75 293 | 77 197 | 25 938 |
Ad 1 In 2006 zijn minder subsdieaanvragen voor Kenniswijk ingediend dan geraamd. Hierdoor zijn minder verplichtingen aangegaan dan oorspronkelijk verwacht werd. De kasuitgaven verlopen langzamer dan verwacht en schuiven via het Fes door naar latere jaren.
Artikel 21: Algemeen | |||
---|---|---|---|
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000) | |||
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
Stand vastgestelde begroting 2006 | 85 460 | 96 218 | 5 538 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2006 | 9 489 | 9 914 | |
Mutatie 2e suppl. begroting 2006 | 6 029 | 7 946 | 72 |
Mutatie slotwet 2006 | – 6 268 | – 6 765 | – 872 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. PIA | – 2 459 | – 2 606 | |
Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 3 809 | – 4 159 | – 872 |
Stand slotwet 2006 (= realisatie 2006) | 94 710 | 107 313 | 4 738 |
Ad 1 Het Regiebureau Inkoop Rijksoverheid is, als opvolger van PIA, ingesteld per 1 juli 2006. De onderschrijding wordt veroorzaakt doordat het Regiebureau in een aanloopfase verkeert waardoor een vertraging in de uitvoering is ontstaan.
Artikel 22: Nominaal en onvoorzien | |||
---|---|---|---|
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000) | |||
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
Stand vastgestelde begroting 2006 | – 23 687 | – 23 687 | |
Mutatie 1e suppl. begroting 2006 | 42 908 | 42 908 | |
Mutatie 2e suppl. begroting 2006 | – 19 220 | – 19 221 | |
Mutatie slotwet 2006 | – 1 | ||
Stand slotwet 2006 (= realisatie 2006) |
23 AFWIKKELING OUDE VERPLICHTINGEN
Artikel 23: Afwikkeling oude verplichtingen | |||
---|---|---|---|
Opbouw verplichtingen-,uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000) | |||
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
Stand vastgestelde begroting 2006 | 3 848 | 3 873 | 2 248 |
Mutatie slotwet 2006 | – 1 604 | – 1 629 | – 261 |
Stand slotwet 2006 (= realisatie 2006) | 2 244 | 2 244 | 1 987 |
D. OVERZICHTEN VAN BATEN EN LASTEN EN KASSTROOMOVERZICHTEN VAN DE BATEN-LASTENDIENSTEN
Baten-lastendienst SenterNovem Slotwet Exploitatieoverzicht: Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet/rekening Bedragen in € 1 000
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | (5) | (6) = (5) – (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutatie 1e suppletore begroting | Mutatie 2e suppletore begroting | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
Baten | ||||||
Opbrengst moederdepartement | 47 120 | 0 | 0 | 47 120 | 54 370 | 7 250 |
Omzet VROM | 31 850 | 0 | 0 | 31 850 | 37 021 | 5 171 |
Opbrengst overige departementen | 5 180 | 0 | 0 | 5 180 | 9 313 | 4 133 |
Opbrengst derden | 5 680 | 0 | 0 | 5 680 | 4 851 | – 829 |
Overige baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Buitengewone baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Exploitatiebijdrage | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 89 830 | 0 | 0 | 89 830 | 105 555 | 15 725 |
Lasten | ||||||
Apparaatskosten | ||||||
* personele kosten | 72 440 | 0 | 0 | 72 440 | 86 051 | 13 611 |
* materiële kosten | 14 480 | 0 | 0 | 14 480 | 13 508 | – 972 |
Rentelasten | 80 | 0 | 0 | 80 | 82 | 2 |
Afschrijvingskosten | ||||||
* materieel | 3 060 | 0 | 0 | 3 060 | 2 845 | – 215 |
* immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval egalisatierekening | – 550 | 0 | 0 | – 550 | – 554 | – 4 |
Dotaties voorzieningen | 100 | 0 | 0 | 100 | 3 123 | 3 023 |
Buitengewone lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 89 610 | 0 | 0 | 89 610 | 105 055 | 15 445 |
Saldo van baten en lasten | 220 | 0 | 0 | 220 | 500 | 280 |
Baten-lastendienst SenterNovem Slotwet Kasstroomoverzicht per 31 december 2006 Bedragen in € 1 000
(1) | (2) | (3) | (4)= (1)+(2)+(3) | (5) | (6) = (1) + (2)+(3)+(5) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutatie 1e suppletore begroting | Mutatie 2e suppletore begroting | Stand 1e/ 2e suppletore begroting | Mutatie slotwet | Stand slotwet |
1. Rekening-courant RHB 1 januari 2006 | 490 | 0 | 0 | 490 | 3 209 | 3 699 |
2. Totaal operationele kasstroom | 3 712 | 0 | 0 | 3 712 | – 2 410 | 1 302 |
Totaal investeringen (-/-) | – 2 400 | 0 | 0 | – 2 400 | 420 | – 1 980 |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Totaal investeringskasstroom | -2 400 | 0 | 0 | -2 400 | 420 | – 1 980 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aflossing op leningen (-/-) | – 1 155 | 0 | 0 | – 1 155 | 1 155 | 0 |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Totaal financieringskasstroom | – 1 155 | 0 | 0 | – 1 155 | 1 155 | 0 |
5. Rekening-courant RHB 31 december 2006 (= 1+2+3+4)(maximale roodstand 0,5 miljoen euro) | 647 | 0 | 0 | 647 | 2 474 | 3 021 |
Baten-lastendienst EVD Slotwet Exploitatieoverzicht: Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet/rekening Bedragen in € 1 000
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | ( 5) | (6) = (5) – (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutatie 1e suppletore begroting | Mutatie 2e suppletore begroting | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
Baten | ||||||
Opbrengst moederdepartement | 31 345 | 0 | 0 | 31 345 | 31 442 | 97 |
Opbrengst overige departementen | 8 561 | 0 | 0 | 8 561 | 15 897 | 7 336 |
Opbrengst derden | 552 | 0 | 0 | 552 | 665 | 113 |
Rentebaten | 75 | 0 | 0 | 75 | 114 | 39 |
Buitengewone baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Exploitatiebijdrage | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 40 533 | 0 | 0 | 40 533 | 48 118 | 7 585 |
Lasten | ||||||
Apparaatskosten | ||||||
* personele kosten | 17 437 | 0 | 0 | 17 437 | 20 193 | 2 756 |
* materiële kosten | 22 052 | 0 | 0 | 22 052 | 26 638 | 4 586 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | ||||||
* materieel | 750 | 0 | 0 | 750 | 678 | – 72 |
* immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties voorzieningen | 218 | 0 | 0 | 218 | 233 | 15 |
Buitengewone lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 40 457 | 0 | 0 | 40 457 | 47 742 | 7 285 |
Saldo van baten en lasten | 76 | 0 | 0 | 76 | 376 | 300 |
Baten-lastendienst EVD Slotwet Kasstroomoverzicht per 31 december 2006 Bedragen in € 1 000
(1) | (2) | (3) | (4)= (1)+(2)+(3) | (5) | (6) = (1) + (2)+(3)+(5) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutatie 1e suppletore begroting | Mutatie 2e suppletore begroting | Stand 1e/ 2e suppletore begroting | Mutatie slotwet | Stand slotwet |
1. Rekening-courant RHB 1 januari 2006 | 3 788 | 0 | 0 | 3 788 | 3 871 | 7 659 |
2. Totaal operationele kasstroom | 244 | 0 | 0 | 244 | 1 194 | 1 438 |
Totaal investeringen (-/-) | – 400 | 0 | 0 | – 400 | – 348 | – 748 |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Totaal investeringskasstroom | -400 | 0 | 0 | -400 | – 348 | – 748 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aflossing op leningen (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | – 2 | – 2 |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Totaal financieringskasstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | – 2 | – 2 |
5. Rekening-courant RHB 31 december 2006 (= 1+2+3+4)(maximale roodstand 0,5 miljoen euro) | 3 632 | 0 | 0 | 3 632 | 4 715 | 8 347 |
Baten-lastendienst Octrooicentrum Nederland Slotwet Exploitatieoverzicht: Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet/rekening Bedragen in € 1 000
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | ( 5) | (6) = (5) – (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutatie 1e suppletore begroting | Mutatie 2e suppletore begroting | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
Baten | ||||||
Opbrengst moederdepartement | 14 581 | 0 | 0 | 14 581 | 13 224 | – 1 357 |
Opbrengst overige departementen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengst derden | 200 | 0 | 0 | 200 | 304 | 104 |
Rentebaten | 100 | 0 | 0 | 100 | 181 | 81 |
Buitengewone baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
Exploitatiebijdrage | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 14 881 | 0 | 0 | 14 881 | 13 710 | – 1 171 |
Lasten | ||||||
Apparaatskosten | ||||||
* personele kosten | 6 947 | 0 | 0 | 6 947 | 7 103 | 156 |
* materiële kosten | 6 553 | 0 | 0 | 6 553 | 4 777 | – 1 776 |
Rentelasten | 26 | 0 | 0 | 26 | 0 | – 26 |
Afschrijvingskosten | ||||||
* materieel | 970 | 0 | 0 | 970 | 481 | – 489 |
* immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties voorzieningen | 250 | 0 | 0 | 250 | 689 | 439 |
Buitengewone lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 14 746 | 0 | 0 | 14 746 | 13 050 | – 1 696 |
Saldo van baten en lasten | 135 | 0 | 0 | 135 | 660 | 525 |
Baten-lastendienst Octrooicentrum Nederland Slotwet Kasstroomoverzicht per 31 december 2006 Bedragen in € 1 000
(1) | (2) | (3) | (4)= (1)+(2)+(3) | (5) | (6) = (1) + (2)+(3)+(5) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutatie 1e suppletore begroting | Mutatie 2e suppletore begroting | Stand 1e/ 2e suppletore begroting | Mutatie slotwet | Stand slotwet |
1. Rekening-courant RHB 1 januari 2006 | 5 622 | 0 | 0 | 5 622 | 1 815 | 7 437 |
2. Totaal operationele kasstroom | 711 | 0 | 0 | 711 | – 1 215 | – 504 |
Totaal investeringen (-/-) | – 1 200 | 0 | 0 | – 1 200 | 949 | – 251 |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Totaal investeringskasstroom | – 1 200 | 0 | 0 | – 1 200 | 949 | – 251 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | – 351 | – 351 |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | – 200 | – 200 |
Aflossing op leningen (-/-) | – 308 | 0 | 0 | – 308 | – 3 | – 311 |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 1 200 | 0 | 0 | 1 200 | – 1 200 | 0 |
4. Totaal financieringskasstroom | 892 | 0 | 0 | 892 | – 1 754 | – 862 |
5. Rekening-courant RHB 31 december 2006 (= 1+2+3+4)(maximale roodstand 0,5 miljoen euro) | 6 025 | 0 | 0 | 6 025 | – 205 | 5 820 |
Baten-lastendienst Telecom Slotwet Exploitatieoverzicht: Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet/rekening Bedragen in € 1 000
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | ( 5) | (6) = (5) – (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutatie 1e suppletore begroting | Mutatie 2e suppletore begroting | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
Baten | ||||||
Opbrengst moederdepartement | 5 388 | 0 | 0 | 5 388 | 5 749 | 361 |
Opbrengst overige departementen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengst derden | 22 486 | 0 | 0 | 22 486 | 24 258 | 1 772 |
Rentebaten | 30 | 0 | 0 | 30 | 364 | 334 |
Buitengewone baten | 1 710 | 0 | 0 | 1 710 | 1 367 | – 343 |
Exploitatiebijdrage | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 29 614 | 0 | 0 | 29 614 | 31 738 | 2 124 |
Lasten | ||||||
Apparaatskosten | ||||||
* personele kosten | 17 110 | 0 | 0 | 17 110 | 16 375 | – 735 |
* materiële kosten | 7 400 | 0 | 0 | 7 400 | 7 310 | – 90 |
Rentelasten | 310 | 0 | 0 | 310 | 144 | – 166 |
Afschrijvingskosten | ||||||
* materieel | 3 000 | 0 | 0 | 3 000 | 2 379 | – 621 |
* immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties voorzieningen | 560 | 0 | 0 | 560 | 641 | 81 |
Buitengewone lasten | 1 610 | 0 | 0 | 1 610 | 1 004 | – 606 |
Totaal lasten | 29 990 | 0 | 0 | 29 990 | 27 853 | – 2 137 |
Saldo van baten en lasten | – 376 | 0 | 0 | – 376 | 3 885 | 4 261 |
Baten-lastendienst Telecom Slotwet Kasstroomoverzicht per 31 december 2006 Bedragen in € 1 000
(1) | (2) | (3) | (4)= (1)+(2)+(3) | (5) | (6) = (1) + (2)+(3)+(5) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutatie 1e suppletore begroting | Mutatie 2e suppletore begroting | Stand 1e/ 2e suppletore begroting | Mutatie slotwet | Stand slotwet |
1. Rekening-courant RHB 1 januari 2006 | 5 466 | 0 | 0 | 5 466 | 1 457 | 6 923 |
2. Totaal operationele kasstroom | 2 674 | 0 | 0 | 2 674 | 5 247 | 7 921 |
Totaal investeringen (-/-) | – 4 660 | 0 | 0 | – 4 660 | 1 883 | – 2 777 |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 6 | 6 |
3. Totaal investeringskasstroom | – 4 660 | 0 | 0 | – 4 660 | 1 889 | – 2 771 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aflossing op leningen (-/-) | – 2 275 | 0 | 0 | – 2 275 | 1 536 | – 739 |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Totaal financieringskasstroom | – 2 275 | 0 | 0 | – 2 275 | 1 536 | – 739 |
5. Rekening-courant RHB 31 december 2006 (= 1+2+3+4)(maximale roodstand 0,5 miljoen euro) | 1 205 | 0 | 0 | 1 205 | 10 129 | 11 334 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31031-XIII-4.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.