Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 31031-D nr. 4 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 31031-D nr. 4 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven en ontvangsten)
De begrotingsstaat die onderdeel uitmaakt van de Rijksbegroting, wordt op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2006 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van het Fonds economische structuurversterking.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting).
B. ALGEMENE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSSTATEN
In 2006 is door het Fes in totaal € 2 309,0 mln verrekend met andere begrotingen. Aan de ontvangstenkant is in 2006 € 3 941,0 mln gerealiseerd.
De opbouw van de realisatie van de uitgavenbegroting 2006 van het Fes ziet er als volgt uit (in € 1 000):
Vastgestelde begroting 2006 (incl. voordelig eindsaldo) | 5 476 157 | |
Waarvan bijdragen aan departementen: | 2 551 871 | |
Bij: 1e suppletore begroting 2006 | 205 403 | |
Bij: 2e suppletore begroting 2006 | – 33 629 | |
Af: 3e suppletore begroting 2006 (slotwet) | – 414 613 | |
Realisatie bijdragen aan departementen 2006 | 2 309 032 | |
Realisatie voordelig eindsaldo 2006 (artikel U02.01) | 4 148 651 | |
Totaal van de uitgavenbegroting 2006 | 6 457 683 |
De opbouw van de realisatie van de ontvangstenbegroting 2006 van het Fes ziet er als volgt uit (in € 1 000):
Vastgestelde begroting 2006 (incl. voordelig beginsaldo) | 5 476 157 | |
Waarvan ontvangsten in 2006 | 3 295 354 | |
Bij: 1e suppletore begroting 2006 | 402 302 | |
Bij: 2e suppletore begroting 2006 | 175 088 | |
Bij: 3e suppletore begroting 2006 (slotwet) | 68 237 | |
Realisatie ontvangsten in 2006 | 3 940 981 | |
Realisatie voordelig beginsaldo 2006 (artikel O02.01) | 2 516 702 | |
Totaal van de ontvangstenbegroting 2006 | 6 457 683 |
C. TOELICHTING PER BEGROTINGSARTIKEL
01 Bijdragen van het fonds aan andere begrotingen
Artikel 01.01 Bijdragen aan de begroting van het Infrastructuurfonds in het kader van verkeer & vervoer.
Opbouw uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
Uitgaven | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 2006 | 327 491 |
Mutatie slotwet 2006 | – 39 139 |
Stand slotwet 2006 (= realisatie 2006) | 288 352 |
Deze mutatie betreft de middelen voor het amendement van het lid Snijder-Hazelhoff van november 2005 ten behoeve van het versneld aanpakken van zwakke schakels in de Nederlandse kust en dijkversterking (Kamerstukken II 2005–2006, 30 300, nr. 9). De middelen schuiven door naar latere jaren omdat de besluitvorming over de resultaten van de tweede toetsing en de financiering van de prioritaire projecten pas in het najaar van het jaar 2006 naar de Tweede Kamer is verzonden.
Opbouw uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
Uitgaven | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 2006 | – |
Mutatie slotwet 2006 | – 705 |
Stand slotwet 2006 (= realisatie 2006) | – 705 |
Deze mutatie betreft de eindafrekening ten behoeve van het project Bodemsanering van het Ministerie van VROM, vastgesteld op basis van de jaarverantwoordingen van de desbetreffende budgethouders. De middelen zijn teruggeboekt naar het Fes (ten gunste van het voordelig eindsaldo van het jaar 2006).
Artikel 01.03 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van kennisinfrastructuur
Opbouw uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
Uitgaven | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 2006 | 12 916 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2006 | 11 374 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2006 | – 12 000 |
Mutatie slotwet 2006 | – 6 803 |
Stand slotwet 2006 (= realisatie 2006) | 5 487 |
Deze mutatie wordt veroorzaakt doordat de betalingen voor het project Kenniswijk van het Ministerie van EZ minder snel verlopen dan geraamd. De middelen schuiven door naar latere jaren.
Artikel 01.05 Investeringsimpuls 2004
Opbouw uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in €1000)
Uitgaven | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 2006 | 107 345 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2006 | 51 986 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2006 | 20 881 |
Mutatie slotwet 2006 | – 34 271 |
Stand slotwet 2006 (= realisatie 2006) | 145 941 |
De kasuitgaven voor de diverse projecten in het kader van ICES/KIS-3 verlopen minder snel dan geraamd en schuiven daarom door naar latere jaren. Het gaat om projecten van de Ministeries VWS, EZ, OCW, VROM en LNV.
Artikel 01.07 Projecten in voorbereiding
Opbouw uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in €1000)
Uitgaven | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 2006 | 436 375 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2006 | – 242 540 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2006 | – 70 367 |
Mutatie slotwet 2006 | – 123 468 |
Stand slotwet 2006 (= realisatie 2006) | – |
Op dit artikel worden bijdragen geraamd voor projecten waarvoor door de Fes-beheerders aan de betrokken departementen nog geen daadwerkelijke toezegging heeft plaatsgevonden omdat deze projecten nog in de voorbereidende fase zijn. Daarnaast worden op dit artikel alle middelen geraamd die wel zijn toegezegd, maar nog niet zijn overgeheveld naar de desbetreffende departementale begrotingen.
Voorzover de uitgaven niet zijn gerealiseerd, worden deze middelen aan het eind van elk jaar doorgeschoven naar latere jaren. De slotwetmutatie betreft voornamelijk de reserveringen voor de Duurzaamheids enveloppe (€ 50,3 mln, diverse departementen), de enveloppe Luchtkwaliteit van het Ministerie van VROM (€ 18,5 mln), de enveloppe Maatschappelijke Sectoren en ICT (€ 14,3 mln, diverse departementen), het project Bijdrage systeemkosten tolheffing van het Infrastructuurfonds (€ 15,1 mln), het project Topinstituut Pharma van het Ministerie van VWS (€ 8,9 mln), de enveloppe Innovatieprogramma’s en toponderzoek (€ 5,0 mln, diverse departementen) en het project Milieutechnologie (€ 4,6 mln, diverse departementen).
Artikel 01.08 Investeringsimpuls 1998
Opbouw uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in €1000)
Uitgaven | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 2006 | 495 370 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2006 | 128 997 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2006 | 12 137 |
Mutatie slotwet 2006 | – 81 913 |
Specificatie mutatie slotwet | |
1. Sleutelprojecten (NSP), VROM | – 87 507 |
2. Milieutechnologie: Besluit Innovatiesubsidie Samenwerkingsprojecten, EZ | 6 500 |
3. Milieutechnologie: PromT, VROM | – 808 |
4. Overig | – 99 |
Stand slotwet 2006 (= realisatie 2006) | 554 591 |
1. De mutatie wordt veroorzaakt doordat meerdere NSP projecten vertragingen hebben opgelopen en deels later worden gerealiseerd dan aanvankelijk verwacht. Reden voor de vertraging is dat de onderhandelingen tussen de gemeenten, het Rijk en de NS langer duren dan voorzien. De middelen schuiven door naar latere jaren.
2. De mutatie wordt veroorzaakt doordat de kasbetalingen sneller verlopen dan aanvankelijk geraamd. De mutatie betreft het naar voren halen van middelen uit latere jaren.
3. Omdat de kasbetalingen minder snel verlopen dan aanvankelijk geraamd, schuiven de middelen door naar latere jaren.
Artikel 01.09 Investeringsimpuls 2001
Opbouw uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in €1000)
Uitgaven | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 2006 | 745 704 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2006 | 176 937 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2006 | – 26 370 |
Mutatie slotwet 2006 | – 51 213 |
Specificatie mutatie slotwet | |
1. Birk en saneringsregeling, VROM | – 56 003 |
2. Kennis, onderzoek en innovatie, EZ | 7 788 |
3. Bedrijventerreinen, EZ | – 3 000 |
4. Overig | 2 |
Stand slotwet 2006 (= realisatie 2006) | 845 058 |
1. De mutatie wordt veroorzaakt doordat meerdere BIRK-projecten vertragingen hebben opgelopen en deels later worden gerealiseerd dan aanvankelijk verwacht. De middelen schuiven door naar latere jaren.
2. De mutatie wordt veroorzaakt doordat de kasbetalingen sneller verlopen dan aanvankelijk geraamd. De mutatie betreft het naar voren halen van middelen uit latere jaren.
3. Omdat de projecten minder snel verlopen dan aanvankelijk geraamd, worden door de provincies lagere voorschotten opgevraagd en schuiven de middelen door naar latere jaren.
Artikel 01.10 Investeringsimpuls 2005
Opbouw uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in €1000)
Uitgaven | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 2006 | 327 725 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2006 | 78 649 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2006 | 15 304 |
Mutatie slotwet 2006 | – 55 889 |
Specificatie mutatie slotwet | |
1. Innovatievouchers, EZ | – 18 657 |
2. Transitie samenwerking TU’s, OCW | – 10 066 |
3. Luchtkwaliteit, VROM | – 6 408 |
4. Sleutelgebieden, EZ | – 4 611 |
5. Technostarters, EZ | – 4 500 |
6. Bescherming OV tegen terroristische aanslagen, IF | – 3 483 |
7. Scheidingstechnologie PPS, EZ | – 3 383 |
8. Topinstituut Pharma | – 3 206 |
9. Overig (diverse mutaties) | – 1 575 |
Stand slotwet 2006 (= realisatie 2006) | 365 789 |
1. De uitbetalingen bij de innovatievouchers zijn afhankelijk van de declaraties van de kennisinstellingen nadat de vouchers daadwerkelijk hebben geleid tot de inkoop van kennis. De mutatie wordt veroorzaakt doordat dit traject langzamer verloopt dan aanvankelijk verwacht. De middelen schuiven door naar latere jaren.
2. De mutatie betreft het doorschuiven van middelen naar latere jaren als gevolg van gewijzigde inzichten in het verloop van het project.
3. Door opstartproblemen is het project later gestart dan aanvankelijk gepland en wordt een deel van de middelen doorgeschoven naar latere jaren.
4. Omdat de kasbetalingen minder snel verlopen dan aanvankelijk geraamd, schuiven de middelen door naar latere jaren.
5. De mutatie wordt veroorzaakt doordat de kasbetalingen minder sneller verlopen dan aanvankelijk geraamd. De middelen schuiven door naar latere jaren.
6. De mutatie wordt veroorzaakt doordat het bedrag niet in de aanvullende beschikking aan ProRail over het jaar 2006 is meegenomen maar in de beschikking over het jaar 2007. De middelen schuiven daarom door naar latere jaren.
7. Het programma Scheidingstechnologie PPS is in 2006 niet meer gereed gekomen. De in het jaar 2006 geraamde middelen schuiven daarom door naar latere jaren.
8. De mutatie wordt veroorzaakt door een vertraging in het opstellen van de partnercontracten voor de projecten. De middelen schuiven daarom door naar latere jaren.
Artikel 01.11 Investeringsimpuls 2006
Opbouw uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in €1000)
Uitgaven | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 2006 | – |
Mutatie 1e suppl. begroting 2006 | – |
Mutatie 2e suppl. begroting 2006 | 26 786 |
Mutatie slotwet 2006 | – 21 212 |
Specificatie mutatie slotwet | |
1. ITER, OCW | – 15 000 |
2. Programma filevermindering, IF | – 6 212 |
Stand slotwet 2006 (= realisatie 2006) | 5 574 |
1. Het project ITER is in 2006 niet meer gereed gekomen. De in het jaar 2006 geraamde middelen schuiven door naar latere jaren.
2. In het jaar 2006 is het project in een voorbereidende fase geweest. Er zijn minder kasuitgaven gerealiseerd dan geraamd. De middelen schuiven door naar latere jaren.
Artikel 02.01 Voordelig eindsaldo/beginsaldo
Opbouw uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in €1000)
Uitgaven (eindsaldo) | Ontvangsten(beginsaldo) | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2006 | 2 924 286 | 2 180 803 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2006 | 532 798 | 335 899 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2006 | 208 717 | – |
Mutatie slotwet 2006 | 482 850 | – |
Stand slotwet 2006 (= realisatie 2006) | 4 148 651 | 2 516 702 |
De mutatie in het voordelig eindsaldo is het gevolg van de mutaties in de bijdragen aan de begrotingshoofdstukken en bij de ontvangsten. Lagere uitgaven en hogere ontvangsten in enig jaar leiden tot een hoger voordelig eindsaldo in dat jaar (en vice versa).
Het voordelig beginsaldo van het fonds in enig jaar is gelijk aan het voordelig eindsaldo van het fonds van het voorafgaande jaar.
De opgenomen slotwetmutatie vloeit voort uit de volgende mutaties:
Lagere uitgaven | U01.01 | 39 139 |
Lagere uitgaven | U01.02 | 705 |
Lagere uitgaven | U01.03 | 6 803 |
Lagere uitgaven | U01.05 | 34 271 |
Lagere uitgaven | U01.07 | 123 468 |
Lagere uitgaven | U01.08 | 81 913 |
Lagere uitgaven | U01.09 | 51 213 |
Lagere uitgaven | U01.10 | 55 889 |
Lagere uitgaven | U01.11 | 21 212 |
Hogere ontvangsten | O03.01 | 19 907 |
Hogere ontvangsten | O03.02 | 48 330 |
Slotwetmutatie | 482 850 |
Artikel 03.01 Overige ontvangsten uit aardgas
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in €1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 2006 | 2 756 000 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2006 | 415 000 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2006 | 189 000 |
Mutatie slotwet 2006 | 19 907 |
Stand slotwet 2006 (= realisatie 2006) | 3 379 907 |
De slotwetmutatie is het gevolg van de definitieve vaststelling van de ontvangen aardgasbaten, die verhoudingsgewijs nauwelijks afwijken van de raming.
Artikel 03.02 Rentebesparingen uit incidentele baten
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in €1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 2006 | 539 354 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2006 | – 12 698 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2006 | – 13 912 |
Mutatie slotwet 2006 | 48 330 |
Stand slotwet 2006 (= realisatie 2006) | 561 074 |
De mutatie wordt onder andere veroorzaakt door de rentevrijval uit de verkoop van aandelen TPG, KPN en NOZEMA. Verder zijn er zero base frequenties geveild en zijn de doorwerking van de zero base ontvangsten van het Ministerie van OCW uit het jaar 2004 en de opbrengst uit hoofde van de Common Area Baten verwerkt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31031-D-4.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.