31 031 D
Jaarverslag en slotwet Fonds Economische Structuurversterking 2006

nr. 1
JAARVERSLAG VAN HET FONDS ECONOMISCHE STRUCTUURVERSTERKING (D)

Aangeboden 16 mei 2007

Inhoudsopgave blz.

A.Algemeen4
 Aanbieding van het jaarverslag en verzoek tot dechargeverlening4
 Bedrijfsvoeringsparagraaf7
    
BJaarrekening8
1.Verantwoordingsstaten8
 1.1. De verantwoordingsstaat van het Fonds economische structuurversterking voor de uitgaven en de ontvangsten8
2.Financiële toelichting bij de verantwoordingsstaten9
 I.Inleiding9
 II.Financieel beheer9
 III.Grondslagen van de financiële verantwoording9
 2.1.toelichting bij de uitgavenartikelen10
 2.2.toelichting bij de ontvangstenartikelen18
3.Saldibalans20

A ALGEMEEN

Aanbieding van het jaarverslag en verzoek tot dechargeverlening van de Minister van Economische Zaken en de Minister van Financiën aan de Voorzitters van de Eerste en Tweede Kamer van de Staten-Generaal.

Hierbij bieden wij het jaarverslag over het jaar 2006 van het Fonds economische structuurversterking aan.

Onder verwijzing naar de artikelen 63 en 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verzoeken wij de beide Kamers van de Staten-Generaal de Ministers van Economische Zaken en Financiën decharge te verlenen over het in het jaar 2006 gevoerde financiële beheer met betrekking tot de uitvoering van de begroting van het Fonds economische structuurversterking (Fes).

Ten behoeve van de oordeelsvorming van de Staten-Generaal over dit verzoek tot dechargeverlening is door de Algemene Rekenkamer als externe controleur op grond van artikel 82 van de Comptabiliteitswet 2001 een rapport opgesteld van haar bevindingen en haar oordeel met betrekking tot:

a. het gevoerde financieel en materieelbeheer;

b. de ten behoeve van dat beheer bijgehouden administraties;

c. de financiële informatie in het jaarverslag;

d. de saldibalans;

e. de totstandkoming van de informatie over het gevoerde beleid en de bedrijfsvoering;

f. de in het jaarverslag opgenomen informatie over het gevoerde beleid en de bedrijfsvoeringvan het Fes.

Dit rapport wordt separaat door de Algemene Rekenkamer aan de Staten-Generaal aangeboden.

Bij het besluit tot dechargeverlening dienen, naast het onderhavig jaarverslag en het hierboven genoemde rapport van de Algemene Rekenkamer, de volgende, wettelijk voorgeschreven, stukken te worden betrokken:

a. Het Financieel jaarverslag van het Rijk over 2006. Dit jaarverslag wordt separaat aangeboden.

b. De slotwet van het Fes over het jaar 2006. De slotwet is als afzonderlijk kamerstuk gepubliceerd.

c. Het rapport van de Algemene Rekenkamer over het jaar 2006 met betrekking tot de onderzoeken, bedoeld in artikel 83 van de Comptabiliteitswet 2001. Dit rapport, dat betrekking heeft op het onderzoek van de centrale administratie van ’s Rijks schatkist en van het Financieel jaarverslag van het Rijk, wordt separaat door de Algemene Rekenkamer aangeboden.

d. De verklaring van goedkeuring van de Algemene Rekenkamer met betrekking tot de in het Financieel jaarverslag van het Rijk over 2006 opgenomen rekening van uitgaven en ontvangsten van het Rijk over 2006, alsmede met betrekking tot de Saldibalans van het Rijk over 2006 (de verklaring van goedkeuring, bedoeld in artikel 83, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001). Het besluit tot dechargeverlening kan niet worden genomen, voordat de verklaring van goedkeuring van de Algemene Rekenkamer is ontvangen.

De Minister van Economische Zaken,

De Minister van Financiën,

Dechargeverlening door de Tweede Kamer

Onder verwijzing naar artikel 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verklaart de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal dat de Tweede Kamer aan het hiervoor gedane verzoek tot dechargeverlening tegemoet is gekomen door een daartoe strekkend besluit, genomen in de vergadering van

De Voorzitter van Tweede Kamer,

Handtekening:

Datum:

Op grond van artikel 64, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2001 wordt dit originele exemplaar van het onderhavige jaarverslag, na ondertekening van de hierboven opgenomen verklaring, ter behandeling doorgezonden aan de voorzitter van de Eerste Kamer.

Dechargeverlening door de Eerste Kamer

Onder verwijzing naar artikel 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verklaart de voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal dat de Eerste Kamer aan het hiervoor gedane verzoek tot dechargeverlening tegemoet is gekomen door een daartoe strekkend besluit, genomen in de vergadering van

De Voorzitter van de Eerste Kamer,

Handtekening:

Datum:

Op grond van artikel 64, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 wordt dit originele exemplaar van het onderhavige jaarverslag, na ondertekening van de hierboven opgenomen verklaring, doorgezonden aan de Minister van Financiën.

Bedrijfsvoeringsparagraaf van het Fonds Economische Structuurversterking

De Minister van Economische Zaken en de Minister van Financiën verklaren hierbij als volgt:

Het kabinet besluit dat de projecten binnen de Fes-wet vallen en stelt de toekenning vast van de bijdragen uit het Fes aan de departementen.

Volgens de bestaande afspraken is de controle op de rechtmatigheid van de uitgaven en de ontvangsten onderdeel van de accountantscontrole van de financiële overzichten, die deel uitmaken van het jaarverslag van de departementen waaraan bijdragen in de begroting worden verleend respectievelijk van welke ontvangsten worden overgedragen aan het Fes. De uitkomsten van deze accountantscontrole maken derhalve onderdeel uit van de jaarverslagen van deze departementen.

De Fes-beheerder ontvangt in januari van het jaar t+1 verrekenstukken van de betrokken departementen betreffende de projectuitgaven in het jaar t. Een medeparaaf van de betrokken departementale auditdienst op het verrekenstuk zorgt voor assurance.

In het voorjaar van jaar t+1 ontvangt de Fes-beheerder van elk betrokken departement eenverantwoording met de uitgaven in jaar t van het Fes voorzien van een specifieke accountantsverklaring van de desbetreffende departementale auditdienst.

In 2006 is op een gestructureerde wijze aandacht besteed aan het financieel beheer, het materieel beheer en de daartoe behorende administraties van het Fes. Dit heeft geleid tot beheerste bedrijfsprocessen.

B JAARREKENING

1. Verantwoordingsstaat

1.1. De verantwoordingsstaat van het Fonds economische structuurversterking voor de uitgaven en de ontvangsten

Verantwoordingsstaat 2006 van het Fonds economische structuurversterkingBedragen in € 1000

   (1) (2) (3)=(2)-(1)
OmschrijvingOorspronkelijk vastgestelde begrotingRealisatie*Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting
   uitgavenontvangstenuitgavenontvangstenuitgavenontvangsten
1 Bijdragen van het fonds aan andere begrotingen      
  1 Bijdragen aan de begroting van het Infrastructuurfonds in het kader van verkeer & vervoer327 491 288 352 – 39 139 
  2Bodemsanering  – 705 – 705 
  3 Bijdragen aan andere begrotingen in hetkader van kennisinfrastructuur12 916 5 487 – 7 429 
  4Overige bijdragen vanuit het fonds98 945 98 945   
  5Investeringsimpuls 2004107 345 145 941 38 596 
  7Projecten in voorbereiding436 375   – 436 375 
  8Investeringsimpuls 1998495 370 554 591 59 221 
  9Investeringsimpuls 2001745 704 845 058 99 354 
 10Investeringsimpuls 2005327 725 365 789 38 064 
 11Investeringsimpuls 2006  5 574 5 574 
         
  Sub-totaal uitgaven2 551 871 2 309 032 – 242 839 
         
2 Saldi      
  1Voordelig eindsaldo/beginsaldo2 924 2862 180 8034 148 6512 516 7021 224 365335 899
         
  Sub-totaal saldi2 924 2862 180 8034 148 6512 516 7021 224 365335 899
         
3 Ontvangsten van het fonds      
  1Overige ontvangsten uit aardgas 2 756 000 3 379 907 623 907
  2Rentebesparingen uit incidentele baten 539 354 561 074 21 720
         
  Sub-totaal ontvangsten 3 295 354 3 940 981 645 627
         
  Totaaltelling5 476 1575 476 1576 457 6836 457 683981 526981 526

* De gerealiseerde uitgavenbedragen zijn steeds naar boven afgerond (€ 1000). De gerealiseerde ontvangstenbedragen zijn steeds rekenkundig afgerond (€ 1000).

De Minister van Economische Zaken,

De Minister van Financiën,

2 FINANCIËLE TOELICHTING BIJ DE VERANTWOORDINGSSTATEN

Algemeen

I. Inleiding

In 2006 is vanuit het fonds € 2 309,0 mln aan bijdragen verstrekt aan de diverse begrotingen en is € 3 941,0 mln ontvangen.

(x € 1 000)
 uitgavenontvangsten
Raming in de begroting 20062 551 8713 295 354
Realisatie 20062 309 0323 940 981
Verschil– 242 839645 627

Dit overzicht is exclusief de voordelige- en/of nadelige begin- en eindsaldi. Deze saldi houden (boekhoudkundig) de ontvangsten en de uitgaven per jaar in evenwicht. Het cumulatieve eindsaldo van het fonds ultimo 2006 is € 4 148,7 mln.

Bijdragen aan begrotingen worden verstrekt op basis van door de fondsbeheerders verstuurde toezeggingsbrieven. In deze brieven is in totaal ultimo 2006 € 26 355,0 mln toegezegd, waarvan tot en met 2006 € 19 629,9 mln is verrekend met het fonds. In Bijlage I bij dit jaarverslag vindt u een specificatie van de toezeggingsbrieven.

II. Financieel beheer

Het Fes is een verdeelfonds dat bijdragen verstrekt aan de begrotingen van de vakdepartementen ten behoeve van economische structuurversterkende projecten. Ten laste van het fonds komen derhalve geen directe betalingen aan projecten. De feitelijke projectuitgaven worden verantwoord in de jaarverslagen van de desbetreffende vakdepartementen. Deze departementen zijn verantwoordelijk voor de rechtmatigheid en doelmatigheid van de met Fes-bijdragen gedekte uitgaven. Wel stuurt de eerstverantwoordelijke ICRE-bewindspersoon (de Minister van Economische Zaken) periodiek een globale monitoringsrapportage naar de Tweede Kamer. Daarin wordt op hoofdlijnen de voortgang van de uit het Fes gefinancierde projecten weergegeven.

III. Grondslagen van de financiële verantwoording

De financiële verantwoording is opgesteld overeenkomstig de Comptabiliteitswet. In de instellingswet van 21 december 1995 is opgenomen dat in afwijking van de Comptabiliteitswet de begroting en de financiële verantwoording van het Fes uitsluitend op kasbasis worden gepresenteerd. De uitgaven en ontvangsten worden middels verrekeningen ten laste, respectievelijk ten gunste van het Fes gebracht. Bepalend voor het dienstjaar waarin de verrekeningen worden geboekt is de valutadatum waarop de boeking door de Rijkshoofdboekhouding (RHB) is verwerkt.

In afwijking van de Wet Fonds economische structuurversterking en op basis van de eerste suppletore begrotingswet 2006, zijn de aardgasbatendie ten gunste van het Fes komen, vastgesteld op 42,0% van de totale aardgasbaten (excl. vennootschapsbelasting) die door EZ zijn ontvangen. De EZ-ontvangsten van Energie beheer Nederland (EBN) B.V., voortkomend uit de verwerving van de certificaten EBN, hoeven o.b.v. dezelfde suppletore begrotingswet in 2006 niet te worden uitgezonderd voor de berekening van de voeding Fes.

De realisatie 2006 van de aardgasbaten is als volgt:

Realisatie aardgasbaten (excl. Common Area Baten,8 047 398.574,45
zie tevens jaarverslag 2006 van de EZ-begroting) 
waarvan 42,0% voor het Fes3 379 907.401,27

2.1 Toelichting bij de uitgavenartikelen

01 Bijdragen van het fonds aan andere begrotingen

Artikel 01.01 Bijdragen aan de begroting van het Infrastructuurfonds in het kader van verkeer & vervoer

Uitgavenraming vastgestelde begroting versus realisatie (x € 1000)
 Uitgaven
Stand vastgestelde begroting 2006327 491
Realisatie 2006288 352
Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd)– 39 139

Op dit artikel worden de bijdragen verantwoord die zijn verrekend met het Infrastructuurfonds ten behoeve van het onderdeel Verkeer & Vervoer, de Enveloppe Mobiliteit en het amendement van het lid Snijder-Hazelhoff van november 2005 ten behoeve van het versneld aanpakken van zwakke schakels in de Nederlandse kust en dijkversterking (Kamerstukken II 2005–2006, 30 300, nr. 9).

Het verschil betreft de middelen voor het amendement Snijder-Hazelhoff die naar latere jaren worden verschoven.

Specificatie
(x € 1 000)RamingRealisatieVerschilBegr.Art.
Overig V&V IF31 49131 4921IFDivers
Enveloppe Mobiliteit246 000246 000IFDivers
Amendement Snijder-Hazelhoff50 00010 860– 39 140IF11
Totaal327 491288 352– 39 139  

Artikel 01.02 Bodemsanering

Uitgavenraming vastgestelde begroting versus realisatie (x € 1000)
 Uitgaven
Stand vastgestelde begroting 2006
Realisatie 2006– 705
Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd)– 705

Op dit artikel wordt de bijdrage aan het project Bodemsanering van het Ministerie van VROM geraamd. De realisatie betreft de eindafrekening ten behoeve van dit project, vastgesteld op basis van de jaarverantwoordingen van de desbetreffende budgethouders. De middelen zijn teruggeboekt naar het Fes (ten gunste van het voordelig eindsaldo van het jaar 2006).

Artikel 01.03 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van de kennisinfrastructuur

Uitgavenraming vastgestelde begroting versus realisatie (x € 1000)
 Uitgaven
Stand vastgestelde begroting 200612 916
Realisatie 20065 487
Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd)– 7 429

Op dit artikel wordt de bijdrage aan het project Kenniswijk van het Ministerie van EZ geraamd. De kasuitgaven verlopen minder snel dan geraamd.

Artikel 01.05 Investeringsimpuls 2004

Uitgavenraming vastgestelde begroting versus realisatie (x € 1000)
 Uitgaven
Stand vastgestelde begroting 2006107 345
Realisatie 2006145 941
Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd)38 596

Op dit artikel worden de bijdragen verantwoord in het kader van de derde investeringimpuls in de kennisinfrastructuur (ICES/KIS-3).

Specificatie
(x € 1 000)RamingRealisatieVerschilBegr.Art.
1. Kennis ICES/KIS-311 97010 921– 1 049VenW/IFDivers
2. Kennis ICES/KIS-310 69010 690VWS23
3. Kennis ICES/KIS-356 95044 554– 12 396EZDivers
4. Kennis ICES/KIS-333 00055 35122 351OCW16
5. Kennis ICES/KIS-318 69818 698VROMDivers
6. Kennis ICES/KIS-35 4255 727302LNV07.14
Totaal107 345145 94138 596  

De diverse mutaties worden allemaal veroorzaakt door het sneller of trager verlopen van de desbetreffende ICES/KIS-3 projecten.

Artikel 01.07 Projecten in voorbereiding

Uitgavenraming vastgestelde begroting versus realisatie (x € 1000)
 Uitgaven
Stand vastgestelde begroting 2006436 375
Realisatie 2006
Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd)– 436 375

Op het artikel «Projecten in voorbereiding» worden bijdragen geraamd aan projecten waarvoor door de Fes-beheerders aan de betrokken departementen nog geen daadwerkelijke (definitieve) toezegging heeft plaatsgevonden, omdat deze projecten nog in de voorbereidende fase zijn. Daarnaast worden op dit artikel alle middelen geraamd die wel zijn toegezegd, maar nog niet zijn overgeheveld naar de desbetreffende departementale begrotingen. Voor zover middelen niet in 2006 worden aangewend, schuiven ze ten behoeve van die projecten door naar latere jaren.

De voornaamste mutaties zijn:

1. Bij Voorjaarsnota 2006 is een bedrag van € 176,6 mln doorgeschoven uit 2005.

2. Bij Voorjaarsnota 2006 en Najaarsnota 2006 zijn meerdere mutaties verwerkt (totaal circa € 429 mln), die de overboeking van middelen van artikel 01.07/Projecten in voorbereiding naar de desbetreffende uitgavenartikelen betreffen. Het gaat om projecten in het kader van ICES/KIS-3 van VROM en VWS (€ 22,9 mln), Vitaliteit steden/Sleutelprojecten VROM (€ 147,0 mln), BIRK&Saneringsconcept VROM (€ 91,3 mln), Luchtkwaliteit VROM (€ 84,5 mln), Grootschalige researchfaciliteiten OCW (€ 20,0 mln), Transitie samenwerking TU’s van OCW (€ 14,6 mln), Kennis Technocentra van OCW (€ 12,8 mln), de MEP op de EZ-begroting (€ 2,7 mln), Topinstituut Pharma van VWS (€ 8,3 mln) en projecten in het kader van de enveloppen Innovatieprogramma’s en toponderzoek (€ 18,8 mln, diverse departementen) en Bescherming Vitale Infrastructuur (€ 5,8 mln, diverse departementen).

3. Daarnaast is bij Voorjaarsnota 2006 het verschuiven van middelen naar latere jaren voor het project Topinstituut Farma van VWS (€ 21,8 mln) en het Waddenfonds(€ 37,5 mln) verwerkt.

4. De overige middelen (€ 123,5 mln) worden bij Slotwet 2006 doorgeschoven naar latere jaren. De slotwetmutatie betreft voornamelijk de reserveringen voor de Duurzaamheids enveloppe (€ 50,3 mln, diverse departementen), de enveloppe Luchtkwaliteit van het Ministerie van VROM (€ 18,5 mln), de enveloppe Maatschappelijke Sectoren en ICT (€ 14,3 mln, diverse departementen), het project Bijdrage systeemkosten tolheffing van het Infrastructuurfonds (€ 15,1 mln), het project Topinstituut Pharma van het Ministerie van VWS (€ 8,9 mln) de enveloppe Innovatieprogramma’s en toponderzoek (€ 5,0 mln, diverse departementen) en het project Milieutechnologie (€ 4,6 mln, diverse departementen).

Artikel 01.08 Investeringsimpuls 1998

Uitgavenraming vastgestelde begroting versus realisatie (x € 1000)
 Uitgaven
Stand vastgestelde begroting 2006495 370
Realisatie 2006554 591
Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd)59 221

Op dit artikel worden de bijdragen geraamd voor projectvoorstellen van de Investeringsimpuls 1998, die door de Interdepartementale Commissie voor Ruimtelijke Economie (ICRE) zijn goedgekeurd. De verschillen tussen raming en realisatie worden in onderstaande tabel gepresenteerd.

Specificatie
(x € 1 000)RamingRealisatieVerschilBegr.Art.
1. Bereikbaarheid/Voorfinanciering482 377496 70314 326IFDivers
2. Sleutelprojecten22 30022 300VROM25
3. Milieutechnologie / IS12 07622 65110 575EZ2
4. Milieutechnologie / ProMT9173 9002 983VROM30
5. Kennis Technocentra9 0379 037OCW5
Totaal495 370554 59159 221  

De belangrijkste verschillen zijn:

1. De mutatie betreft de doorwerking in het jaar 2006 van de prijscompensatie in het kader van de bereikbaarheidsprojecten.

2. De mutatie betreft de doorwerking van de Slotwet 2005 (€ 8,0 mln) en het overboeken van middelen ten behoeve van de Sleutelprojecten van artikel 01.07/Projecten in voorbereiding.

3. Op de eerste plaats betreft de mutatie de doorwerking van de Slotwet 2005 (€ 4,1 mln). Daarnaast wordt de mutatie veroorzaakt doordat de kasbetalingen voor het project sneller verlopen dan aanvankelijk geraamd. Een bedrag van € 6,5 mln is bij de Slotwet 2006 naar voren gehaald uit latere jaren.

4. De mutatie is te verklaren door de doorwerking van de Slotwet 2005 (€ 3,3 mln) en de aanpassing van de raming in verband met het minder snel verlopen van de kasbetalingen ten opzichten van de raming (– € 0,3 mln).

5. De mutatie is grotendeels te verklaren door het overhevelen van middelen vanuit artikel 01.07/Projecten in voorbereiding bij Voorjaarsnota 2006. Deze uitgaven zijn in 2006 gerealiseerd.

Artikel 01.09 Investeringsimpuls 2001

Uitgavenraming vastgestelde begroting versus realisatie (x € 1000)
 Uitgaven
Stand vastgestelde begroting 2006745 704
Realisatie 2006845 058
Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd)99 354

Op dit artikel worden de bijdragen geraamd voor projectvoorstellen van de Investeringsimpuls 2001, die door de Interdepartementale Commissie Ruimtelijke Economie (ICRE) zijn goedgekeurd. Ook wordt op dit artikel de bijdrage geraamd aan het Infrastructuurfonds voor reeds bestaande Fes-waardige projecten die voorheen ten laste van de reguliere Rijksbegroting werden gefinancierd (het zogenaamde Fes-bruggetje).

Specificatie
(x € 1 000)RamingRealisatieVerschilBegr.Art.
1. Bereikbaarheid (BOR)444 761444 761IFDivers
2. Kennis, ICT&Onderwijs47 77647 776OCW10
3. Bedrijventerreinen4 7784 351– 427EZ03.10
4. Kennis, onderzoek en innovatie18 73822 4773 739EZ2
5. Kennis, onderzoek en innovatie11 94411 9473OCW16
6. BIRK&Saneringsconcept15 10020 7045 604VROM6.14.03
7. BIRK A2 Maastricht18 00018 000IF12
8. Fes-brug202 607275 04272 435IFDivers
Totaal745 704845 05899 354  

De voornaamste mutaties zijn:

4. De mutatie wordt met name veroorzaakt door een snellere uitfinancieringvan het EZ project Kennis, Onderzoek&Innovatie dan geraamd.

6. De kasuitgaven vinden sneller plaats dan geraamd.

7. De mutatie is te verklaren door het overhevelen van de middelen vanuit artikel 01.07/Projecten in voorbereiding bij Voorjaarsnota 2006.

8. Deze mutatie, verwerkt bij de Voorjaarsnota 2006 is veroorzaakt doordat de nadeelcompensatie in verband met de beëindiging van de mechanische kokkelvisserij in de Waddenzee ten laste van het Waddenfonds gebracht wordt. Omdat het Waddenfonds nog niet operationeel is, wordt het voor de nadeelcompensatie benodigde budget zonder tussenkomst van het Waddenfonds aan de LNV begroting toegevoegd. Daarnaast komt een deel van de nadeelcompensatie ten laste van de algemene middelen.

Artikel 01.10 Investeringsimpuls 2005

Uitgavenraming vastgestelde begroting versus realisatie (x € 1000)
 Uitgaven
Stand vastgestelde begroting 2006327 725
Realisatie 2006365 789
Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd)38 064

Op dit artikel worden de bijdragen geraamd voor projecten van de Investeringsimpuls 2005.

(x € 1 000)RamingRealisatieVerschilBegr.Art.
 1. VMBO/funderend onderwijs150 000144 943– 5 057OCW/1 en 3
    LNV26.13
 2. VVE9 500963– 8 537OCW1 en 19
 3. Beroepskolom81 00081 000OCW/LNV426.13
 4. Innovatievouchers21 0002 343– 18 657EZ2
 5. Faciliteiten nanotechnologie (cleanrooms)17 00017 000OCW16
 6. Holst center15 0009 700– 5 300EZ2
 7. Technostarters5 000500– 4 500EZ2
 8. Plantkundig onderzoek1 025466– 559LNV21.12
 9. TNO Automotive10 70010 800100OCW16
10. Sleutelgebieden9 000500– 8 500EZ2
11. Westerschelde (inrichten EHS)3 000914– 2 086LNV23.11
12. Monumenten2 500– 2 500OCW14
13. Malta3 0001 969– 1 031OCW14
14. Topinstituut Pharma5 1005 100VWS23
15. Luchtkwaliteit VROM39 97839 978VROM28
16. Luchtkwaliteit V&W (roetfilters)4 0004 000V&W36
17. Luchtkwaliteit LNV140140LNV21.13
18. Transgene gewassen200200VROM29
19. Grootschalige research faciliteiten29 47229 472OCW16
Enveloppe Innovatieprogramma’s en toponderzoek     
20. GATE1 0661 066OCW16
21. Phytophthora560560LNV26.11
22. Scheidingstechnologie PPS367367EZ2
23. Uitwerking voorstel RSV3 6503 650VWS21
24. Uitwerking voorstel Passie2 9202 920Def.25.30
25. Uitwerking voorstel NICIS797797BZK9.2
Enveloppe Vitale infrastructuur     
26. Cybercrime900900EZ10
27. Centrale technische fall back voorziening600600BZK4.3
28. NAVI6868BZK15.2
29. XIRAF1212Just13
30. Reconstructie dmv 3D camerabeelden165165Just13
31. CBRN-secutiry236236Just13
Enveloppe MS&ICT     
32. Madonna200200VWS30
33. Koala600600VWS30
34. Opschaling beveiligingsketens 960960BZK4.2
35. MEP2 7002 700EZ4
Totaal327 725365 78938 064  

De belangrijkste verschillen zijn:

1 t/m 13. De mutaties betreffen hoofdzakelijk de aanpassing van de ramingen aan het tragere verloop van de uitgaven dan aanvankelijk was geraamd.

2. De mutatie wordt met name veroorzaakt (€ 8,1 mln) door een vertraging in de realisatie van het project VVE van het Ministerie van OCW als gevolg van een langdurige aanbestedingsprocedure.

4. De uitbetalingen bij de innovatievouchers zijn afhankelijk van de declaraties van de kennisinstellingen nadat de vouchers daadwerkelijk hebben geleid tot de inkoop van kennis. Deze mutatie, verwerkt bij de Slotwet 2006, wordt veroorzaakt doordat dit traject langzamer verloopt dan aanvankelijk verwacht.

10. Omdat de kasbetalingen minder snel verlopen dan aanvankelijk geraamd, schuiven de middelen door naar latere jaren. De mutatie is verwerkt bij Voorjaarsnota 2006 (€ 3,9 mln) en bij Slotwet 2006 (€ 4,6 mln).

14 t/m 35. De mutaties zijn veroorzaakt door de verwerking van de toezeggingen voor de bovengenoemde projecten bij de Voorjaarsnota of de Najaarsnota 2006 waarbij de middelen zijn overgeboekt vanuit artikel 01.07/Projecten in voorbereiding.

Artikel 01.11 Investeringsimpuls 2006

Uitgavenraming vastgestelde begroting versus realisatie (x € 1000)
 Uitgaven
Stand vastgestelde begroting 2006
Realisatie 20065 574
Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd)5 574

Op dit artikel worden de bijdragen geraamd voor projecten van de Investeringsimpuls 2006.

(x € 1 000)RamingRealisatieVerschilBegr.Art.
1. Beelden voor de toekomst160160OCW14
2. Programma filevermindering20002000IF12
3. Versnelling hoofdwegen3 4143 414IF12
Totaal5 5745 574  

2. De mutatie betreft de verwerking van de toezegging voor het Programma filevermindering van het Infrastructuurfonds.

3. De mutatie is veroorzaakt door de verwerking van de toezegging voor de Versnelling hoofdwegen van het Infrastructuurfonds bij de Najaarsnota 2006.

Saldi

Artikel 02.01 Voordelig eindsaldo/beginsaldo

Uitgavenraming vastgestelde begroting versus realisatie (x € 1000)
 Uitgaven (eindsaldo)Ontvangsten (beginsaldo)
Stand vastgestelde begroting 20062 924 2862 180 803
Realisatie 20064 148 6512 516 702
Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd)1 224 365335 899

Het voordelig eindsaldo is gelijk aan het positieve verschil in enig jaar tussen de ontvangsten (eventueel inclusief batig beginsaldo) en de uitgaven (eventueel inclusief nadelig beginsaldo).

Het verschil tussen de stand in de vastgestelde begroting 2006 en de realisatie ontstaat door mutaties bij de ontvangsten en de uitgaven en de uiteindelijke realisatie van het eindsaldo 2005. Lagere uitgaven en hogere ontvangsten leiden daarbij tot een hoger voordelig eindsaldo en omgekeerd.

De mutatie in het voordelig beginsaldo is het gevolg van de realisatie 2005 die na Miljoenennota 2006 tot stand is gekomen.

Specificatie (x € 1 000)
Stand in vastgestelde begroting 2006 2 924 286
Mutaties in eerste suppletore begroting: 532 798
– per saldo hogere uitgaven– 205 403 
– per saldo hogere ontvangsten (incl. hoger voordelig eindsaldo 2005)738 201 
Mutatie in tweede suppletore begroting: 208 717
– per saldo lagere uitgaven33 629 
– per saldo hogere ontvangsten175 088 
Mutatie in slotwet: 482 850
– per saldo lagere uitgaven414 613 
– per saldo hogere ontvangsten68 237 
Realisatie 4 148 651

2.2 Toelichting bij de ontvangstenartikelen

01 Ontvangsten van het fonds

Artikel 03.01 Overige ontvangsten uit aardgas

Ontvangstenraming vastgestelde begroting versus realisatie (x € 1000)
 Ontvangsten
Stand vastgestelde begroting 20062 756 000
Realisatie 20063 379 709
Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd)623 709

De meevaller ten opzichte van de ontwerpbegroting 2006 is met name toe te schrijven aan de hogere olieprijs.

Kengetallen aardgasraming (x € mln)
 RamingRealisatieVerschil
 Ontwerpbegroting 20062006  
Prijsgegevens   
Euro/dollarkoers1,201,260,06
Olieprijs in dollar per vat50,065,115,1
Hoeveelheidgegevens (mrd m3)   
Nederlandse productie7271– 1
Ontvangsten aardgasbaten (mld €)   
Niet belasting middelen:6 5008 1041 604
– EZ-begroting3 7444 724980
– Fes2 7563 380624

Artikel 03.02 Rentebesparingen uit incidentele besparingen

Ontvangstenraming vastgestelde begroting versus realisatie (x € 1000)
 Ontvangsten
Stand vastgestelde begroting 2006539 354
Realisatie 2006561 074
Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd)21 720

Volledigheid ontvangsten

De over 2006 gerealiseerde vervreemdingen van staatsdeelnemingen en veilingen van rechten alsmede de hiermee gemoeide verkoopkosten zijn gebaseerd op de beschikbare, door de departementen verstrekte en door hun Departementale Accountantsof Auditdiensten (DAD’s) gecontroleerde opgaven. Op basis van deze opgaven is de omvang van de in 2006 gerealiseerde rentevrijval bepaald. Voorzover nagekomen informatie bijstellingen noodzakelijk maakt, zullen deze in 2007 worden verwerkt.

Berekeningswijze Fes-voeding

De netto hoofdsom van vervreemdingen van staatsdeelnemingen wordt in mindering gebracht op de staatsschuld, gerekend vanaf de dag waarop deze hoofdsom daadwerkelijk op een rekening van het Rijk is bijgeschreven. De rentevrijval die dit tot gevolg heeft, wordt berekend vanaf de dag van ontvangst, verminderd met eventuele dividendderving. De dividendderving wordt vastgesteld conform de van de departementen ontvangen en door de DAD’s gecontroleerde opgave. De netto opbrengst van veilingen wordt ten gunste van het Fes gebracht via een annuïteit met een looptijd die overeenkomt met de looptijd van de geveilde vergunning.

Realisatie 2006

Een belangrijk deel van de ontvangsten in 2006 bestaat uit de doorwerking van vervreemdingen en veilingen in voorgaande jaren (€ 518,2 mln). Daarnaast is in 2006 een deel van het belang van het Rijk in TPG, KPN en in NOZEMA vervreemd. Dit heeft geleid tot een netto rentevrijval in 2006 van ca. € 23,1 mln. Het Rijk heeft nu geen belang meer in deze ondernemingen. Verder zijn er zero base frequenties geveild (€ 3,1 mln) en is de doorwerking van de zero base ontvangsten van het Ministerie van OCW uit het jaar 2004 verwerkt (€ 16,2 mln). Ten slotte is de opbrengst uit hoofde van de Common Area Baten € 1,1 mln.

Daarnaast is bij de realisatie over het jaar 2006 de bijstelling naar aanleiding van nagekomen informatie over de realisatie over het jaar 2005 verwerkt (– € 0,5 mln).

3 Saldibalans

Saldibalans per 31 december 2006 van het Fonds economische structuurversterking (bedragen x € 1 mln)
Uitgaven ten laste van de begroting2 309,0Ontvangsten ten gunste van de begroting 3 941,0
Rekening-courant RIC ultimo 20064 148,7 Rekening-courant RIC ultimo 20052 516,7
Totaal6 457,7Totaal6 457,7

Omdat regelgeving op het punt van autorisatie voorschrijft dat uitgaven in de jaarrekening altijd naar boven en ontvangsten rekenkundig worden afgerond, is de optelling van de uitgaven in de jaarrekening altijd hoger dan de werkelijke begrotingsbelasting. Daardoor zijn de saldo’s rekening-courant in werkelijkheid iets hoger dan in de jaarrekening. Zodra dit verschil significant wordt, zal de Fes-begroting hiervoor worden gecorrigeerd.

Toelichting (bedragen x € 1000)

Uitgaven ten laste van de begroting (€ 2 309 032)

Betreft de in 2006 verrekende bijdragen aan andere departementen.

Rekening-courant RIC ultimo 2006 (€ 4 148 654)

Saldo op valutadatum 31 december 2006.

Ontvangsten ten gunste van de begroting (€ 3 940 981)

Betreft de in 2006 verrekende ontvangsten.

Rekening-courant RIC ultimo 2005 (€ 2 516 704)

Saldo op valutadatum 31 december 2005.

BIJLAGE I

Specificatie toezeggingsbrieven
Ten behoeve vanToegezegd (mln)Betaald t/m 2006 (mln)
V&V Impuls2 777,32 777,3
Overig V&V IF887,6882,8
Overig V&V VROM11,311,1
Voorfinanciering GIS169,0169,0
Hubertustunnel11,411,4
Enveloppe mobiliteit1 476,0492,0
Amendement Snijder-Hazelhoff50,010,9
Bodemsanering VROM136,1135,0
Bodem V&V / VINEX69,569,7
Bodem NS22,722,7
NOBIS11,311,3
HPCN15,915,3
Agro-ketenmanagement13,613,6
Transporttechnologie15,915,9
Ondergronds bouwen18,218,2
LWI18,218,1
MIBITON9,19,0
Mainport Rotterdam11,311,3
Marin45,445,4
Kenniswijk33,726,9
Betuweroute2 989,62 814,4
HSL1 826,51 710,3
SWAB549,4549,4
Bereikbaarheid/voorfinanciering3 225,83 181,8
Nieuwe Sleutelprojecten341,337,3
Milieutechnologie (EET) / SPS IS72,661,0
Milieutechnologie (ProMT)26,417,0
Kennis NIDO12,712,7
Kennis SKB15,915,9
Kennis OLS4,14,1
Kennis experiment. faciliteiten11,311,3
Kennis Gigaport64,464,4
Kennis Konnekt15,915,9
Kennis EMR15,915,9
Kennis Watergraafsmeer13,613,6
Kennis Biomade6,86,8
Kennis Technocentra91,153,7
KLICT13,213,2
Delfts kenniscluster19,119,1
Bereikbaarh en stedelijke ontwikkeling3 207,83 177,7
Impuls 2001: Kennis491,6300,5
Natuur milieu en stedelijke ontwikkeling (bedrijventerreinen)47,744,7
Kennis onderzoek en innovatie (EZ)238,7171,3
Kennis onderzoek en innovatie (OCW)119,473,1
BIRK&Saneringsregeling358,7146,8
BIRK (VenW)70,125,9
FES-brug1 546,81 540,1
ICES/KIS-3 impuls801,2295,0
Modernisering VMBO scholen, OCW283,7136,8
Modernisering VMBO scholen, LNV16,38,1
VVE19,01,0
Beroepskolom MBO, OCW76,776,7
Beroepskolom MBO, LNV4,34,2
Innovatievouchers60,02,3
Faciliteiten nanotechnologie (cleanrooms)17,017,0
Holst Center40,09,7
Technostarters12,00,5
Plantkundig onderzoek9,00,5
TNO Automotive10,810,8
Sleutelgebieden40,00,5
Westerschelde (inrichten EHS)30,00,9
Zuidas100,0 
Monumenten (restauratie rijksmonum.)100,097,5
Malta (archeologisch bodemonderzoek)10,02,0
Topinstituut Farma130,86,1
Bodemsanering, VROM50,3 
Luchtkwaliteit VROM388,640,0
Luchtkwaliteit V&W (roetfilters)12,14,0
Luchtkwaliteit LNV1,90,1
Transgene gewassen10,10,2
Grootschalige researchfaciliteiten100,729,5
Transitie samenwerking TU’s50,3 
Inn.progr. en toponderzoek-GATE10,11,1
Inn.progr. en toponderzoek-Haaglanden3,0 
Inn.progr. en toponderzoek-Phytophthora10,00,6
Inn.progr. en toponderzoek-WCFS+33,2 
Inn.progr. en toponderzoek-scheidingstechnologie PPS15,10,5
Inn.progr. en toponderzoek-technostarters in de creatieve industrie5,0 
Inn.progr. en toponderzoek-potato genoom sequencing3,0 
Inn.progr. en toponderzoek-TTI Groene Genetica20,1 
Inn.progr. en toponderzoek-VIA(ICT schil CT infobox), Just3,1 
Inn.progr. en toponderzoek-VIA, BZK1,9 
Inn.progr. en toponderzoek-uitwerking voorstel RSV3,73,7
Inn.progr. en toponderzoek-uitwerking voorstel Passie2,92,9
Inn.progr. en toponderzoek-uitwerking voorstel NICIS0,80,8
Vit. Infra-compartimentering dijken2,0 
Vit. infra-cybercrime4,00,9
Vit. infra-centrale technische fall back voorziening5,00,6
Vit. infra-bescherming tegen elektronische aanvallen1,5 
Vit. infra-nationaal adviescentrum vitale infrastructuren (NAVI)5,00,1
Vit. infra-XIRAF2,3 
Vit. infra-reconstructie dmv 3D camerabeelden2,90,2
Vit. infra-CBRN-security1,40,2
Vit. infra-cameratoezicht sensoring en triggering1,0 
Vit.infra-bescherming OV tegen terroristische aanslagen5,0 
MS&ICT-Madonna1,20,2
MS&ICT-Koala1,20,6
MS&ICT-Opschaling beveiligingsketens1,21,0
MS&ICT-Contentstimuleringsregeling1,2 
MS&ICT-MulitModaal Mobiliteitsplatform1,2 
MEP993,62,7
Bijdrage systeemkosten tolheffing100,7 
MS&ICT-Frequentie Nu: Games Atelier0,5 
MS&ICT- Groeien door Games1,2 
MS&ICT- Leren in een virtuele wereld1,2 
MS&ICT- Games to learn1,1 
MS&ICT- LOGO0,6 
MS&ICT- Virtuele games als uitdagend Leermiddel1,1 
Duurzaamheid-UKR15,4 
Duurzaamheid-Biobrandstoffen12,5 
Parelsnoer35,0 
Impuls veterinaire aviaire influenza15,0 
TTI watertechnologie17,5 
NICIS15,0 
Centre for Translational Molecular Medicine75,0 
ITER15,0 
RSV27,9 
Rendement&excellentie50,0 
Investeringsagenda beta&techniek60,0 
Leren door te experimenteren25,0 
Leerwerktrajecten voor jongeren op maat26,3 
Fonds «versterking beroepsonderwijs-bedrijfsleven» (incl. Regie regionale keten)32,5 
EVC trajecten en procedures10,5 
Docentstages in het bedrijfsleven16,0 
Leermateriaal en examenmateriaal29,5 
Beelden voor de toekomst90,00,2
Onderwijs&ondernemerschap20,0 
VVE (versnelling)45,0 
Programma filevermindering (betere benutting hoofdwegen)65,02,0
Dynamisch verkeersmanagement (betere benutting hoofdwegen)50,0 
Slimme benuttingsmaatregelen spoor20,0 
Versnelling hoofdwegen362,03,4
Beheer en onderhoud107,0 
Waterveiligheid109,2 
Zwakke schakels177,0 
Groninger pijpleiding9,0 
Totaal uitgaven26 355,019 629,9
Naar boven