31 031
Financieel jaarverslag van het Rijk 2006

nr. 15
BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 15 juni 2007

Hierbij doe ik u, mede namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en mede namens de Staatssecretaris van Justitie, de antwoorden toekomen op de mondelinge vragen die tijdens het plenaire debat over het Rijksjaarverslag zijn gesteld (Handelingen der Kamer II, vergaderjaar 2006–2007, nr. 70, blz. 3757–3812). Hierbij is ook de vraag beantwoord inzake het jaarverslag Hoge Colleges van Staat (zie Kamerstuk 31 031 IIB, nr. 5, vraag 18).

De antwoorden zijn verwerkt in de aangeboden lijst met vragen (bijlage 1).

De minister van Justitie,

E. M. H. Hirsch Ballin

1

Mijn tweede vraag betreft de terreurbestrijding. Ik wil toch echt van de minister weten of hij het met mij eens is dat het nu echt noodzakelijk is dat terrorisme- en terreurbestrijding bij één minister wordt ondergebracht. (VVD)

In het Coalitieakkoord is afgesproken dat de minister van Justitie verantwoordelijk is voor terrorismebestrijding en daartoe doorzettingsmacht heeft. In de brief aan uw Kamer van 15 mei jongstleden (Tweede Kamer, vergaderjaar 2006–2007, 29 754, nr. 98) is aangegeven dat deze afspraak zal worden uitgewerkt. Over deze uitwerking zal de Kamer zo spoedig mogelijk worden geïnformeerd.

2

Ten slotte de blijvend ondoorzichtige structuur bij het belangrijkste vraagstuk van dit moment: de terreurbestrijding. De VVD is al lange tijd voorstander van een eenduidige leiding, want juist terroristenbestrijding leent zich niet voor de poldercultuur. De twee nieuwe ministers lijken het probleem echter niet te zien. Is in dit huidige kabinet het politieke machtsevenwicht tussen CDA, Justitie, en de Partij van de Arbeid, Binnenlandse Zaken, belangrijker dan effectieve terreurbestrijding? Dat kan en wil ik niet geloven. (VVD)

Zie antwoord op vraag 1.

3

Het ministerie van Justitie verstrekt in zijn jaarverslag veel cijfers, onder andere over het opleggen van werkstraffen. Veel belangrijker is het antwoord op de vraag of recidive wordt voorkomen doordat beginnende crimineeltjes gaan schoffelen in plaats van dat zij naar de hogeschool van de misdaad gaan. Kan het kabinet toezeggen om in het volgende jaarverslag die cijfers ook te geven? Dezelfde vraag speelt ook ten aanzien van kinderen die in een jeugdgevangenis gezeten hebben. Dan mogen er wat de SP betreft in het jaarverslag van Justitie veel minder cijfers verstrekt worden over bijvoorbeeld de doorlooptijden, maar laten het dan wel de goede cijfers zijn.

De effectiviteit van interventies en het terugdringen van recidive staan centraal in het beleid van het ministerie van Justitie. Daarom is in augustus 2005 de Erkenningscommissie Gedragsinterventies Justitie ingesteld die alle gedragsinterventies, die bij jeugdige en volwassen justitiabelen worden ingezet, toetst op hun vermogen recidive te voorkomen. Op dit moment zijn er al zes gedragsinterventies door deze commissie voorlopig erkend.

4

Hoeveel naturalisatieverzoeken zijn op de Nederlandse Antillen ingediend en behandeld? Vertoont dit aantal een soorgelijke daling als op Aruba?

In de Nederlandse Antillen wordt een naturalisatieverzoek ingediend bij de gezaghebber, niet bij de Gouverneur van de Nederlandse Antillen. In 2006 is in Nederland van de gezaghebbers van de Antilliaanse eilandgebieden in totaal 1202 vreemdelingen een naturalisatieverzoek ontvangen. Er wordt op gewezen dat het dan minder dan 1202 naturalisatieverzoeken kan betreffen, aangezien in één naturalisatieverzoek een meerderjarige vreemdeling tevens voor zijn minderjarige kinderen een verzoek tot medenaturalisatie kan hebben gedaan. In Nederland wordt namelijk het aantal te naturaliseren vreemdelingen geregistreerd, niet het aantal ontvangen verzoeken.

Een soortgelijke daling als in 2006 op Aruba is geschied als gevolg van de invoering op 1 mei 2006 van de naturalisatietoets, is niet aan de orde in de Nederlandse Antillen. De werkzaamheden in de Nederlandse Antillen om de naturalisatietoets in te voeren zijn nog niet afgerond.

Naar boven