30 921
Vaststelling van tijdelijke regels voor mediaconcentraties en enige daarmee verband houdende wijzigingen in de Mediawet en de Mededingingswet (Tijdelijke wet mediaconcentraties)

nr. 4
OORSPRONKELIJKE TEKST VAN HET VOORSTEL VAN WET EN VAN DE MEMORIE VAN TOELICHTING ZOALS VOORGELEGD AAN DE RAAD VAN STATE EN VOORZOVER NADIEN GEWIJZIGD

Voorstel van wet

In het opschrift is toegevoegd de zinsnede: en enige daarmee verband houdende wijzigingen in de Mediawet en de Mededingingswet.

Memorie van toelichting

Algemeen deel

De slotalinea van paragraaf 9 is vervangen door: De specifieke mediaconcentratietoets die de NMa op grond van het wetsvoorstel zal uitvoeren, heeft betrekking op concentraties met een effect op de Nederlandse markt. Concentraties met een communautaire dimensie – dat zijn grote, grensoverschrijdende concentraties – dienen op grond van Verordening (EG) nr. 139/2004 van de Raad van 20 januari 2004 betreffende de controle op concentraties van ondernemingen (de «EG-concentratieverordening») in beginsel bij de Europese Commissie te worden gemeld. De Europese Commissie toetst of door een concentratie de daadwerkelijke mededinging op significante wijze wordt belemmerd en niet wat de gevolgen zijn voor de pluriformiteit. Een toets gericht op pluriformiteit is op grond van de EG-verordening voorbehouden aan de lidstaten. Zij kunnen passende maatregelen nemen ter bescherming van de «pluraliteit van de media». Dit kan ertoe leiden dat de concentratie alsnog verboden wordt. Nadat de Europese Commissie een mediaconcentratie heeft goedgekeurd kan de NMa volgend op de mediaconcentratietoets, die zij ook dan na advisering door het Commissariaat voor de Media uitvoert, geen extra voorwaarden of vereisten opleggen: de mediaconcentratietoets leidt slechts tot een goedkeuring of een afwijzing van de concentratie. Indien de Commissie een concentratie verbiedt, volgt er geen mediaconcentratietoets. In geval een mediaconcentratie met een effect op de Nederlandse markt bij de Europese Commissie wordt aangemeld zullen Europese Commissie en NMa in overleg treden om de afstemming tussen mediaconcentratietoets en mededingingstoets te waarborgen. Op grond van de Europese Concentratieverordening is het ook mogelijk dat een concentratie met een communautaire dimensie door de Europese Commissie naar de NMa wordt verwezen voor een toetsing op grond van de Mededingingswet. In dat geval zal een mediaconcentratie worden behandeld als een nationale mediaconcentratie: de NMa voert na advisering door het Commissariaat voor de Media een mediaconcentratietoets uit. Indien de NMa op grond van de mediaconcentratietoets concludeert dat er geen strijd is met artikel 2, toetst zij vervolgens op grond van de Mededingingswet.

Artikelsgewijze deel

1. Aan het slot van de toelichting op artikel 8 is de volgende passage toegevoegd: De markten voor de informatievoorziening veranderen voortdurend. Nieuwe vormen van informatievoorziening, nieuwe distributiemogelijkheden en nieuwe aanbieders dienen zich aan. Een voorbeeld daarvan is de ontwikkeling van mobiele informatiediensten. Het Commissariaat voor de Media het beste in staat om te beoordelen welke ontwikkelingen in de informatievoorziening relevant zijn om meegenomen te worden in de Mediamonitor. De formulering van de taakopdracht is om die reden open gehouden en niet op voorhand gekoppeld aan bepaalde mediamarkten. Het zou zonde zijn als onderzoek naar nieuwe ontwikkelingen zou stuiten op een wettelijke definitie.

2. In de eerste alinea van de toelichting op de artikelen 9 en 10 is na de zin «Voordat de NMa besluiten neemt ... het Commissariaat.» de volgende zin ingevoegd: Dit advies heeft betrekking op de vraag of een mediaconcentratie de objectieve grenzen van 35% en 90% overschrijdt.

Naar boven