30 902
Wijziging van de Gemeente- en Provinciewet in verband met de evaluatie van de dualisering van het gemeente- en provinciebestuur

nr. 11
AMENDEMENT VAN HET LID BRINKMAN

Ontvangen 5 maart 2008

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

Artikel I wordt als volgt gewijzigd:

I

Ingevoegd wordt een nieuw onderdeel A, luidende:

A

Artikel 8, eerste lid, komt te luiden:

1. De raad bestaat uit:

5 leden in een gemeente beneden de 10 000 inwoners;

7 leden in een gemeente van 10 001–20 000 inwoners;

9 leden in een gemeente van 20 001–30 000 inwoners;

11 leden in een gemeente van 30 001–40 000 inwoners;

13 leden in een gemeente van 40 001–50 000 inwoners;

15 leden in een gemeente van 50 001–60 000 inwoners;

17 leden in een gemeente van 60 001–80 000 inwoners;

19 leden in een gemeente van 80 001–100 000 inwoners;

21 leden in een gemeente van 100 001–200 000 inwoners;

23 leden in een gemeente boven de 200 000 inwoners.

II

Onderdeel D wordt vervangen door:

D

Artikel 36 wordt vervangen door:

Artikel 36

Het aantal wethouders bedraagt:

2 wethouders in een gemeente beneden de 10 000 inwoners;

3 wethouders in een gemeente van 10 001–40 000 inwoners;

4 wethouders in een gemeente van 40 001–80 000 inwoners;

5 wethouders in een gemeente van 80 001–100 000 inwoners;

6 wethouders in een gemeente van 100 001–200 000 inwoners;

7 wethouders in een gemeente boven de 200 000 inwoners.

Toelichting

De fractie van de PVV is een groot voorstander van het professionaliseren van de democratisch controlerende taak binnen de gemeentelijke overheid. De fractie van de PVV hecht grote waarde aan het bestaan van kleine gemeenten. De overheidsdienstverlening op kleine schaal is een groot goed en brengt de overheid dichter bij de burger. Deze dienstverlening verdient echter evengoed een professionele democratische controle en een dagelijks bestuur. De fractie van de PVV is van mening dat het zijn van gemeenteraadslid een dagtaak zou moeten zijn, waar ook een levensonderhoudende schadeloosstelling tegenover staat. Niet van belang is hierbij of het een kleine, middelgrote of grote gemeente betreft. Elke gemeente heeft zijn recht op goede raadsleden en bestuurders. Bij de voorgestelde drastische vermindering van het aantal raadsleden en wethouders dienen de vrijgekomen gelden gebruikt te worden voor het ophogen van de financiële tegemoetkomingen voor raadsleden en wethouders. Hierbij zal de marktwerking zorg dragen voor kwalitatief hoogstaande raadsleden en wethouders, waardoor de democratie op lokaal niveau op een hoger plan komt te staan.

De binding van raadsleden en wethouders met de maatschappij, die voor de overheid altijd een belangrijk punt is geweest, te kiezen voor een systeem van het bestaan als gemeenteraadslid, naast het hebben van een vaak dagelijkse baan, is volgens de fractie van de PVV een farce. In de praktijk bestaat deze binding wel enigszins, echter de meerwaarde die vanuit die binding zijn invloed zou moeten hebben op het democratisch controlerende werk is nagenoeg niet aanwezig. In de praktijk wordt het democratisch controlerende werk veel meer op partijpolitieke gronden gevoerd. Veel beter is te kiezen voor een full-time gemeenteraadslid en wethouder.

Het opnieuw vastgestelde artikel 36 Gemeentewet brengt mee dat de mogelijkheid van uitoefening van het wethouderschap in deeltijd vervalt.

Brinkman

Naar boven