30 885 X
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2006 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 14 december 2006

De vaste commissie voor Defensie1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.

Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.

De fungerend voorzitter van de commissie,

Albayrak

De griffier van de commissie,

De Lange

1 en 5

Op welke wijze hebben de hogere domeinverkopen een doorwerking op de uitgaven voor IV-investeringen en investeringen in infrastructuur?

Kan toegelicht worden waarom het nodig is om extra geld beschikbaar te stellen voor IV-investeringen (in totaal € 37 miljoen) en investeringen in infrastructuur (in totaal € 20 miljoen)?

Door de hogere domeinverkopen is het mogelijk geweest het budget voor investeringen in IV en infra te verhogen. Deze verhoging was noodzakelijk om lopende en geplande projecten uit te voeren.

2

Kan meer informatie worden verstrekt over de extra uitgaven die worden gedaan voor de materiele exploitatie bij de Defensie Materieelorganisatie? Waardoor waren daar tekorten opgetreden? Gaat het daarbij om een structureel tekort?

De invoering van het nieuwe besturingsmodel heeft geleid tot een groot aantal herschikkingen tussen de defensieonderdelen. Een aantal daarvan behoefde nog nadere correcties en bijstellingen. De herschikkingen werken budgetneutraal uit en hebben deels een structureel karakter.

3 en 4

Kan meer informatie worden verstrekt over de vertraging die is opgelopen bij de infrastructurele opbouwwerkzaamheden in het kader van ISAF Stage III?

Klopt het dat, ondanks dat alle mutaties op artikel 20 (uitvoeren crisisbeheersingsoperaties) per saldo niet tot een aanpassing van het budget leiden, er meerjarig wél sprake is van hogere uitgaven, nu de uitgaven voor ISAF Stage III uitgesteld zijn?

Bij de planning voor ISAF Stage III bestonden initieel onzekerheden over de kosten van de infrastructurele opbouwwerkzaamheden. Naar verwachting zullen niet alle infraprojecten in 2006 gerealiseerd worden. Uiteindelijk is in het najaar van 2006 de vertraging bij de opbouwwerkzaamheden ingelopen. Voor 2007 staan nog een aantal infraprojecten op het programma.

Uitstel van uitgaven ten behoeve van ISAF Stage III leidt niet tot bijstelling van de raming, maar tot een herschikking van de uitgaven van 2006 naar 2007.

6

Wat is de oorzaak van het overschot aan liquide middelen bij de Dienst Vastgoed Defensie? Is dit overschot naar verwachting structureel?

De Dienst Vastgoed Defensie is een baten-lastendienst die wordt gestuurd op resultaat. Dat neemt niet weg dat ook de liquiditeitspositie punt van aandacht is. DVD voert voor het moederdepartement diensten uit waarvoor zij wordt betaald.

In de dienstverleningsovereenkomst met DVD is een betaalschema opgenomen dat correspondeert met het uitvoeringstempo van de te leveren diensten. In de loop van dit jaar bleek dat dit uitvoeringstempo wat lager lag dan gebruikelijk waardoor het financieringsschema kon worden aangepast. Dit heeft voor het resultaat van de DVD echter geen effect. Het geconstateerde overschot aan liquide middelen is dan ook niet structureel.

7

Kan de verlaging van de verplichtingen voor «Investeringen luchtmachtstrijdkrachten» (€ 114 mln) worden toegelicht?

De verlaging hangt samen met de «special billing arrangement» die met de betreffende Amerikaanse instantie is overeengekomen. Deze overeenkomst leidt tot éénmalig lagere uitgaven in 2006, die eerst in latere jaren tot betaling zullen komen. De lagere uitgaven bedragen voor dit jaar € 144 miljoen.

Voor de vervanging van gecrashte helikopters in Afghanistan is, uit de generale middelen, een bedrag van € 30 miljoen toegevoegd aan de investeringen voor de luchtstrijdkrachten binnen het DMO-artikel.

Per saldo is dit jaar dus een bedrag van € 114 miljoen minder benodigd.

8

Kan een specificatie met nadere toelichting gegeven worden van de eerder begrote uitgaven en nu te verwerken mutaties onder «Overige mutaties» t.b.v. «zaken die Defensie heeft lopen bij de landsadvocaat»?

Is er sprake van een stijging in het aantal processen over de afgelopen 5 jaar? Onder welke categorie processen is deze stijging te verdelen?

De eerder begrote uitgaven zijn € 0,4 miljoen. Dit bedrag is met deze 2e suppletore begroting 2006 verhoogd met € 0,8 miljoen naar € 1,2 miljoen. De toename van de uitgaven is het gevolg van een aantal grote processen dat de Landsadvocaat voor Defensie voert.

Defensie constateert een grotere bereidheid om processen aan te gaan. Daarbij is niet altijd sprake van een toename in het aantal toewijzingen van claims, maar eerder van het totale aantal lopende processen. Dit geldt voor alle categorieën processen.


XNoot
1

Samenstelling:

Leden: Koenders (PvdA), Van Beek (VVD), Timmermans (PvdA), Van Bommel (SP), Albayrak (PvdA), fng. voorzitter, Van der Staaij (SGP), Van Baalen (VVD), Snijder-Hazelhoff (VVD), Mastwijk (CDA), Ormel (CDA), Ferrier (CDA), Kortenhorst (CDA), De Vries (CDA), Van Velzen (SP), Haverkamp (CDA), Blom (PvdA), Eijsink (PvdA), Van Miltenburg (VVD), Irrgang (SP), Irrgang (SP), Brinkman (PVV), Voordewind (CU), Peters (GL), Lempens (SP), Lempens (SP), Vacature (D66) en Vacature (PvdD).

Plv. leden: Dijksma (PvdA), Boekestijn (VVD), Dijsselbloem (PvdA), Poppe (SP), Heerts (PvdA), van der Vlies (SGP), Van der Burg (VVD), Teeven (VVD), Çörüz (CDA), Van Hijum (CDA), Spies (CDA), van Bochove (CDA), Van Dijk (CDA), De Wit (SP), Hessels (CDA), Kuiken (PvdA), Wolbert (PvdA), Zijlstra (VVD), Roemer (SP), Roemer (SP), Wilders (PVV), Huizinga-Heringa (CU), Vendrik (GL), Polderman (SP), Polderman (SP), Vacature (D66) en Vacature (PvdD).

Naar boven