nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 14 december 2006
De vaste commissie voor Defensie1, belast
met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer verslag
uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling
van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
De fungerend voorzitter van de commissie,
Albayrak
De griffier van de commissie,
De Lange
1 en 5
Op welke wijze hebben de hogere domeinverkopen een
doorwerking op de uitgaven voor IV-investeringen en investeringen in infrastructuur?
Kan toegelicht worden waarom het nodig is om extra
geld beschikbaar te stellen voor IV-investeringen (in totaal € 37
miljoen) en investeringen in infrastructuur (in totaal € 20 miljoen)?
Door de hogere domeinverkopen is het mogelijk geweest het budget voor
investeringen in IV en infra te verhogen. Deze verhoging was noodzakelijk
om lopende en geplande projecten uit te voeren.
2
Kan meer informatie worden verstrekt over de extra
uitgaven die worden gedaan voor de materiele exploitatie bij de Defensie Materieelorganisatie?
Waardoor waren daar tekorten opgetreden? Gaat het daarbij om een structureel
tekort?
De invoering van het nieuwe besturingsmodel heeft geleid tot een groot
aantal herschikkingen tussen de defensieonderdelen. Een aantal daarvan behoefde
nog nadere correcties en bijstellingen. De herschikkingen werken budgetneutraal
uit en hebben deels een structureel karakter.
3 en 4
Kan meer informatie worden verstrekt over de vertraging
die is opgelopen bij de infrastructurele opbouwwerkzaamheden in het kader
van ISAF Stage III?
Klopt het dat, ondanks dat alle mutaties op artikel
20 (uitvoeren crisisbeheersingsoperaties) per saldo niet tot een aanpassing
van het budget leiden, er meerjarig wél sprake is van hogere uitgaven,
nu de uitgaven voor ISAF Stage III uitgesteld zijn?
Bij de planning voor ISAF Stage III bestonden initieel onzekerheden over
de kosten van de infrastructurele opbouwwerkzaamheden. Naar verwachting zullen
niet alle infraprojecten in 2006 gerealiseerd worden. Uiteindelijk is in het
najaar van 2006 de vertraging bij de opbouwwerkzaamheden ingelopen. Voor 2007
staan nog een aantal infraprojecten op het programma.
Uitstel van uitgaven ten behoeve van ISAF Stage III leidt niet tot bijstelling
van de raming, maar tot een herschikking van de uitgaven van 2006 naar 2007.
6
Wat is de oorzaak van het overschot aan liquide middelen
bij de Dienst Vastgoed Defensie? Is dit overschot naar verwachting structureel?
De Dienst Vastgoed Defensie is een baten-lastendienst die wordt gestuurd
op resultaat. Dat neemt niet weg dat ook de liquiditeitspositie punt van aandacht
is. DVD voert voor het moederdepartement diensten uit waarvoor zij wordt betaald.
In de dienstverleningsovereenkomst met DVD is een betaalschema opgenomen
dat correspondeert met het uitvoeringstempo van de te leveren diensten. In
de loop van dit jaar bleek dat dit uitvoeringstempo wat lager lag dan gebruikelijk
waardoor het financieringsschema kon worden aangepast. Dit heeft voor het
resultaat van de DVD echter geen effect. Het geconstateerde overschot aan
liquide middelen is dan ook niet structureel.
7
Kan de verlaging van de verplichtingen voor «Investeringen
luchtmachtstrijdkrachten» (€ 114 mln) worden toegelicht?
De verlaging hangt samen met de «special billing arrangement»
die met de betreffende Amerikaanse instantie is overeengekomen. Deze overeenkomst
leidt tot éénmalig lagere uitgaven in 2006, die eerst in latere
jaren tot betaling zullen komen. De lagere uitgaven bedragen voor dit jaar € 144
miljoen.
Voor de vervanging van gecrashte helikopters in Afghanistan is, uit de
generale middelen, een bedrag van € 30 miljoen toegevoegd aan de
investeringen voor de luchtstrijdkrachten binnen het DMO-artikel.
Per saldo is dit jaar dus een bedrag van € 114 miljoen minder
benodigd.
8
Kan een specificatie met nadere toelichting gegeven
worden van de eerder begrote uitgaven en nu te verwerken mutaties onder «Overige
mutaties» t.b.v. «zaken die Defensie heeft lopen bij de landsadvocaat»?
Is er sprake van een stijging in het aantal processen
over de afgelopen 5 jaar? Onder welke categorie processen is deze stijging
te verdelen?
De eerder begrote uitgaven zijn € 0,4 miljoen. Dit bedrag is
met deze 2e suppletore begroting 2006 verhoogd met € 0,8 miljoen
naar € 1,2 miljoen. De toename van de uitgaven is het gevolg van
een aantal grote processen dat de Landsadvocaat voor Defensie voert.
Defensie constateert een grotere bereidheid om processen aan te gaan.
Daarbij is niet altijd sprake van een toename in het aantal toewijzingen van
claims, maar eerder van het totale aantal lopende processen. Dit geldt voor
alle categorieën processen.
XNoot
1Samenstelling:
Leden: Koenders (PvdA), Van Beek (VVD), Timmermans (PvdA), Van Bommel
(SP), Albayrak (PvdA), fng. voorzitter, Van der Staaij (SGP), Van Baalen (VVD),
Snijder-Hazelhoff (VVD), Mastwijk (CDA), Ormel (CDA), Ferrier (CDA), Kortenhorst
(CDA), De Vries (CDA), Van Velzen (SP), Haverkamp (CDA), Blom (PvdA), Eijsink
(PvdA), Van Miltenburg (VVD), Irrgang (SP), Irrgang (SP), Brinkman (PVV),
Voordewind (CU), Peters (GL), Lempens (SP), Lempens (SP), Vacature (D66) en
Vacature (PvdD).
Plv. leden: Dijksma (PvdA), Boekestijn (VVD), Dijsselbloem (PvdA), Poppe
(SP), Heerts (PvdA), van der Vlies (SGP), Van der Burg (VVD), Teeven (VVD), Çörüz
(CDA), Van Hijum (CDA), Spies (CDA), van Bochove (CDA), Van Dijk (CDA), De
Wit (SP), Hessels (CDA), Kuiken (PvdA), Wolbert (PvdA), Zijlstra (VVD), Roemer
(SP), Roemer (SP), Wilders (PVV), Huizinga-Heringa (CU), Vendrik (GL), Polderman
(SP), Polderman (SP), Vacature (D66) en Vacature (PvdD).