30 885 VII
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2006 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 20 december 2006

De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen.

De door de regering gegeven antwoorden zijn hierbij afgedrukt.

De voorzitter van de commissie,

Leerdam

De griffier van de commissie,

De Gier

1

Hoe is de kostprijs van een Nederlandse identiteitskaart opgebouwd en hoe is de meevaller tot stand gekomen? Is het waar dat de identiteitskaart (gezien deze meevaller) onder de kostprijs wordt verkocht? Zo ja, waarom is ervoor gekozen de identiteitskaart te subsidiëren?

De kostprijs van de Nederlandse identiteitskaart bestaat uit de kosten van de productie en distributie van het document, de kosten van de beheerorganisatie en de kosten van de gemeente voor het aanvragen en uitgeven van de documenten.

In 2005 heeft het kabinet besloten om de prijs van de Nederlandse identiteitskaart in 2006 en 2007 niet te laten stijgen en om de eerste identiteitskaart voor 14-jarigen, gratis ter beschikking te stellen. De reden is dat met de invoering van de gelaatscan op de Nederlandse identiteitskaart en het paspoort, de prijs aanzienlijk zou stijgen. Door de identificatieplicht zou dit voor de burger een flinke lastenverzwaring opleveren. Door de prijsstijging van de identiteitskaart niet door te berekenen aan de burger maar voor rekening van het rijk te laten komen, heeft de burger een goedkoper alternatief voor het paspoort. Ook de gratis identiteitskaart voor 14-jarigen moet in het licht van de identificatieplicht en de kosten voor de burger, worden gezien.

De meevaller is ontstaan doordat de kosten van de invoering van de gelaatscan lager uitvallen dan geraamd en omdat er minder identiteitskaarten worden uitgegeven dan geraamd.

2

Betreft de mutatie ten behoeve van de realisatie van het project eXtensible Business Reporting Language (XBRL) een uitgave? Zo ja, waarom is deze uitgave dan als een negatieve mutatie opgenomen in de tweede suppletoire begroting?

Nee, het betreft geen uitgave, maar een overboeking van een budget. De Belastingdienst zorgt voor de realisatie van het XBRL-project en BZK levert een bijdrage in de kosten door een bedrag over te boeken naar Financiën, vandaar de negatieve mutatie.

3

Welke projecten worden uitgevoerd met de extra middelen voor het nationaal actieplan elektronische snelwegen? Is de uitvoering van motie op stuknummer 29 362 nr. 88 over de toegankelijkheid van overheidswebsites voor mensen met een functiebeperking hier ook bij betrokken? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welk aandeel van de middelen gaat naar dit project?

In 2006 zijn uitgaven gedaan voor de volgende projecten waarvan ten minste een deel van de dekking bestond uit middelen voor het Programma Implementatie ICT-Agenda (PRIMA)1;

– Transparantie (van overheidsinformatie);

– Architectuur (van de elektronische overheid);

– I-teams;

– Egem;

– DigiD;

– Stroomlijning BasisGegevens (SBG);

– e-Inspecties

– De Persoonlijke InternetPagina (PIP) en;

– Internetstemmen.

De uitvoering van de motie op stuknummer 29 362 nr. 88 over de toegankelijkheid van overheidswebsites voor mensen met een functiebeperking is in 2006 niet met middelen van het Programma Implementatie ICT-Agenda (PRIMA) uitgevoerd maar vanuit de reguliere BZK begroting gefinancierd. In 2006 zijn de webrichtlijnen via een kabinetsbesluit bekrachtigd en is een monitor gebouwd om de voortgang inzichtelijk te krijgen. Voor de jaren 2007 t/m 2010 wordt een verzoek voorbereid ter financiering via het Programma Implementatie ICT-Agenda (PRIMA) om zo verder uitvoering te kunnen geven aan het kabinetsbesluit webrichtlijnen.


XNoot
1

Samenstelling:

Leden: Van Beek (VVD), fng. ondervoorzitter, Van der Staaij (SGP), Blok (VVD), De Pater-van der Meer (CDA), Slob (CU), Van Bochove (CDA), Duyvendak (GL), Gerkens (SP), Spies (CDA), Sterk (CDA), Van der Ham (D66), Haverkamp (CDA), Leerdam (PvdA), Voorzitter, Griffith (VVD), Irrgang (SP), Kalma (PvdA), Schinkelshoek (CDA), Jacobi (PvdA), Van der Burg (VVD), Brinkman (PVV), Heerts (PvdA), Van Raak (SP), Kuiken (PvdA), Leijten (SP) en Vacature (PvdD).

Plv. leden: Teeven (VVD), Van der Vlies (SGP), Weekers (VVD), Van de Camp (CDA), Cramer (CU), Ormel (CDA), Van Gent (GL), Polderman (SP), Van Haersma Buma (CDA), Van Heugten (CDA), Koşer Kaya (D66), Van Hijum (CDA), Wolbert (PvdA), Zijlstra (VVD), Van Gerven (SP), Van der Veen (PvdA), Çörüz (CDA), Albayrak (PvdA), Ten Broeke (VVD), De Roon (PVV), Koenders (PvdA), Van Bommel (SP), Bouchibti (PvdA), De Wit (SP) en Vacature (PvdD).

XNoot
1

Nationaal ActiePlan elektronische snelwegen = NAP.

Programma Implementatie ICT-Agenda (PRIMA) is de nieuwe benaming van NAP.

Naar boven