Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 30885-VI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 30885-VI nr. 2 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2006 wijzigingen aan te brengen in: a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Justitie,
E. M. H. Hirsch Ballin
De Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie,
M. C. F. Verdonk
1. Inleiding 3
2. Het beleid 3
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties 3
2.2 De beleidsartikelen 6
11 Nederlandse rechtsorde 6
12 Rechtspleging en rechtsbijstand 6
13 Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding 7
14 Jeugd 9
15 Vreemdelingen 10
16 Integratie 11
17 Internationale rechtsorde 12
2.3 De niet-beleidsartikelen 12
Niet-beleidsartikel 91 Algemeen 12
Niet-beleidsartikel 92 Nominaal en onvoorzien 13
Niet-beleidsartikel 93 Geheime uitgaven 13
Dit is de 2e suppletore begroting 2006 van het ministerie van Justitie. Deze suppletore begroting hangt samen met de Najaarsnota 2006.
In hoofdstuk 2 zijn allereerst de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel opgenomen (paragraaf 2.1). Vervolgens is per (niet-)beleidsartikel de tabel budgettaire gevolgen van beleid opgenomen (paragraaf 2.2 en 2.3). Hierin staan per beleidsartikel kolomsgewijs:
• de vastgestelde begroting 2006,
• de stand 1e suppletore begroting 2006,
• de mutaties 2e suppletore begroting 2006 en
• de stand 2e suppletore begroting 2006 met daarbij de budgetflexibiliteit.
Bij de beleidsartikelen en de niet-beleidsartikelen worden alle uitgaven- en ontvangstenmutaties groter dan € 5,0 miljoen en alle overige politiek relevante mutaties toegelicht.
In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de beleidsartikelen (2.2) en de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2006 (Najaarsnota) x € 1 000
Beleidsartikel | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2006 | 5 421 699 | |
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 5 731 956 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1) Desaldering Openbaar Ministerie | 13 | 12 563 |
2) Gerechtskosten | 13/91 | – 20 481 |
3) Verdeling middelen verbeterprogramma opsporing en vervolging (Posthumus) | 13 | – 13 600 |
4) Uitstel wetsvoorstel voorwaardelijke invrijheidsstelling | 13 | – 10 000 |
5) Wetsvertraging LBIO | 14 | – 13 356 |
6) Asiel: bezetting COA | 15 | 23 500 |
7) Afrekening Inburgering WIN | 16 | 10 700 |
8) Wet Inburgering – voorbereidingskosten | 16 | 54 100 |
9) Middelen wet inburgering (naar Gemeentefonds) | 16 | – 52 000 |
Overige mutaties | 11 677 | |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 5 735 059 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
1) Desaldering Openbaar Ministerie
In het kader van onder andere kinderopvang zijn op operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging» uitgaven gedaan. Tegenover deze uitgaven staan even grote ontvangsten. Het betreft daarnaast uitgaven en ontvangsten op het gebied van detacherings-vergoedingen, bijdrage regiopolitie (verkeersprojecten), UWV (vergoeding in het kader van zwangerschapsverlof), bijdragen van gemeenten en provincies in het kader van justitiekantoren en andere projecten en dergelijke. Via een desaldering wordt het uitgaven- en ontvangstenkader met circa € 12,6 miljoen verhoogd.
Als gevolg van het feit dat in 2006 niet of nauwelijks facturen van telecomproviders kunnen worden betaald blijft een bedrag van circa € 20,5 miljoen onbesteed. Dit hangt samen met het feit dat de EZ-tapregeling die per 2 april 2005 van kracht is, door de providers ter discussie wordt gesteld waardoor zij geen facturen indienen dan wel facturen indienen die een veel hoger tarief opleveren dan de tarieven in de tapregeling. Een gedeelte van deze meevaller, te weten € 6,1 miljoen, vindt plaats op het niet-beleidsartikel 91.1 «Algemeen», vanwege het niet uitputten van het bedrag dat uit de eindejaarsmarge 2005 hiervoor gereserveerd was.
3) Verdeling middelen verbeterprogramma opsporing en vervolging (Posthumus)
Bij 1e suppletore begroting is op operationele doelstelling 13.2 «Opsporing en forensisch onderzoek» in 2006 € 13,6 oplopend tot € 28,4 miljoen in 2011 beschikbaar gesteld voor het verbeterprogramma «Versterking Opsporing en Vervolging». Door middel van deze mutatie worden de middelen toebedeeld aan het Openbaar Ministerie (€ 4,0 miljoen in 2006) en het Nederlands Forensisch Instituut (€ 9,6 miljoen in 2006). Zoals in de 1e suppletore begroting reeds is aangegeven wordt bij het OM vooral geïnvesteerd in capaciteit voor complexe onderzoeken, het organiseren van tegenspraak en review en forensische opsporing. Bij het NFI hebben de investeringen vooral betrekking op capaciteit voor duidelijker rapporteren, versterking kwaliteit plaats delict en forensische intake, de invoering van de landelijke sporendatabank en de organisatie van 24 uurs-beschikbaarheid.
4) Uitstel wetsvoorstel voorwaardelijke invrijheidstelling
Het wetsvoorstel voorwaardelijke invrijheidstelling (TK 29 800, nrs. 2/8/106), dat het huidige systeem van vervroegde invrijheidstelling moet gaan vervangen, is nog niet in werking getreden. De hiervoor binnen Modernisering Sanctietoepassing (MST) gereserveerde middelen op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» (€ 10 miljoen) blijven dus onbesteed.
Het kabinet is voornemens het wetsvoorstel kinderalimentatie in te trekken, zodat de gereserveerde middelen op de Landelijk Bureau Inning Ouderbijdragen (LBIO) begroting 2006 voor een bedrag van € 13,4 miljoen op operationele doelstelling 14.1 «Uitvoering jeugdbescherming» niet meer nodig zijn.
De uitstroom bij het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) valt tegen, omdat minder mensen met onbekende bestemming vertrekken. Op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» is om die reden een tegenvaller ingeboekt van € 23,5 miljoen.
In het kader van de afrekening Wet Inburgering Nieuwkomers (WIN) 2005 van de niet-G31-gemeenten worden aan gemeenten – die beter hebben gepresteerd – in totaal voor € 10,7 miljoen nabetaald.
8) Wet Inburgering – voorbereidingskosten
Het nieuwe inburgeringsstelsel betekent vooral voor de grote(re) gemeenten wijzigingen in de bestaande organisatiestructuur, werkwijze en- processen. Deze nieuwe positionering vergt tevens organisatorische (en personele) aanpassingen en aanpassingen van ICT-systemen (gereed maken van aansluiting op portal inburgering). De gemeenten worden gecompenseerd voor deze invoeringskosten (zie mutatie 9). Tot slot heeft een aantal ontwikkelingen geleid tot het aanpassen van de begroting voor de activiteiten van de Informatie Beheer Groep. Het gaat onder meer om de latere invoeringsdatum van de Wet inburgering (nu voorzien op 1 januari 2007) en de noodzakelijke aanpassing van het programma van eisen als gevolg van onder meer de amendementen van de Tweede Kamer. Op operationele doelstelling 16.1 «Inburgering etnische minderheden» wordt het uitgavenkader derhalve in totaal met € 54,1 miljoen verhoogd.
9) Voorbereidingsmiddelen Wet Inburgering (naar Gemeentefonds)
Als gevolg van het nieuwe inburgeringsstelsel – die per 1 januari 2007 wordt ingevoerd – worden gemeenten geconfronteerd met invoeringskosten. Met het oog daarop wordt van operationele doelstelling 16.1 «Inburgering etnische minderheden» € 52 miljoen overgeheveld naar het Gemeentefonds.
Overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties 2006 (Najaarsnota) x € 1 000
Beleidsartikel | Ontvangsten | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2006 | 1 017 389 | |
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 1 030 016 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1) Tegenvallende griffierechten | 12 | – 7 500 |
2) Desaldering Openbaar Ministerie | 13 | 12 563 |
3) Uitstel wetsvoorstel bestuurlijke boete fout parkeren en tegenvallende ontvangsten Boetes en Transacties | 13 | – 18 000 |
4) Afrekening inburgering | 16 | 31 100 |
Overige mutaties | 39 432 | |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 1 087 611 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
1) Tegenvallende griffierechten
Naar verwachting vallen de griffierechten tegen met € 7,5 miljoen. Momenteel vindt consolidatie van de gegevens van de gerechten plaats. Op basis daarvan kan waarschijnlijk de oorzaak van deze tegenvaller op operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardig en kwalitatief goede rechtspleging» (€ 7,5 miljoen) nader worden verklaard.
2) Desaldering Openbaar Ministerie
Zie toelichting bij de belangrijkste uitgaven.
3) Uitstel wetsvoorstel bestuurlijke boete fout parkeren & tegenvallende ontvangsten Boetes en Transacties
Op het ontvangstenartikel 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» doet zich een tegenvaller voor van € 50,0 miljoen, met name als gevolg van een lager aantal WAHV-sancties dan waar in het ontvangstenkader rekening mee is gehouden. Tevens vallen de ontvangsten op dit artikel, vanwege het feit dat de invoering van de bestuurlijke boete fout parkeren is uitgesteld tot 1-1-2007, in 2006 mee met € 32 miljoen. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat circa 1,2 miljoen WAHV-sancties fout parkeren in 2006 nog door het CJIB worden geïnd. Per saldo resteert een tegenvaller van € 18 miljoen.
Als gevolg van afrekeningen van gemeenten van regelingen inburgering oudkomers en nieuwkomers 2001–2005 wordt € 31,1 miljoen terugontvangen op operationele doelstelling 16.1 «Inburgering etnische minderheden». Dit geld wordt ingezet ter dekking van de voorbereidingskosten van de invoering van de Wet Inburgering en de uitgaven voor de afrekeningen inburgering WIN.
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 15 929 | 12 704 | – 1 534 | 11 170 |
Apparaat-uitgaven | 15 929 | 12 704 | – 1 534 | 11 170 |
11.1 (Nationale) wetgeving | 5 327 | 5 208 | 52 | 5 260 |
11.1.1 Directie Wetgeving | 5 327 | 5 208 | 52 | 5 260 |
11.2 Wetgevingskwaliteitsbeleid | 10 602 | 7 496 | – 1 586 | 5 910 |
11.2.1 Directie Wetgeving | 10 602 | 7 496 | – 1 586 | 5 910 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 1 221 | 1 221 |
12 RECHTSPLEGING EN RECHTSBIJSTAND
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 220 468 | 1 265 360 | 28 341 | 1 293 701 |
Waarvan juridisch verplicht | 1 293 701 | |||
Programma-uitgaven | 1 220 468 | 1 265 360 | 28 341 | 1 293 701 |
12.1 Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging | 811 142 | 838 809 | 27 491 | 866 300 |
12.1.1 Raad voor de rechtspraak – gerechten | 766 742 | 785 213 | 30 240 | 815 453 |
12.1.2 Hoge Raad | 24 871 | 24 871 | 593 | 25 464 |
12.1.3 Overige diensten | 19 529 | 28 725 | – 3 342 | 25 383 |
12.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel | 409 326 | 426 551 | 850 | 427 401 |
12.2.1 Raden voor rechtsbijstand | 376 498 | 393 723 | 3 383 | 397 106 |
12.2.2 Overig | 32 828 | 32 828 | – 2 533 | 30 295 |
Ontvangsten | 178 606 | 183 567 | – 1 000 | 182 567 |
Waarvan Griffie-ontvangsten | 170 237 | 175 198 | – 7 500 | 167 698 |
Toelichting op beleidsartikel 12
De instroom is in de sectoren civiel, bestuur en kanton gestegen. Om deze autonome groei op te vangen wordt momenteel de bijdrage aan de Raad op operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging», naast een eerdere verhoging bij 1e suppletore begroting, met € 6 miljoen verhoogd in 2006.
Voor het overige betreft deze mutatie de jaarlijkse loon- en prijsbijstelling, evenals een technische verrekening van huisvestingsmiddelen ten behoeve van het Openbaar Ministerie.
Meevaller juridische beroepsgroepen en tolken, Wet schuldsanering natuurlijke personen en buitengerechtelijke geschilbeslechting
Op operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel» doet zich een meevaller voor van € 5,1 miljoen. Het bedrag van€ 5,1 miljoen bestaat uit verschillende mee- en tegenvallers, op het gebied van tolken, mediation en schuldsanering. De grootste zijn:
• De liquidatie van de stichting Tolk- en vertaaldiensten (TVCN), meevaller van € 4,4 miljoen (incidentele meevaller als gevolg van het aanbestede van tolken en vertaaldiensten);
• Schuldsanering, tegenvaller van € 0,6 miljoen;
• Buitengerechtelijke geschilbeslechting (mediation), meevaller van ongeveer € 1.3 miljoen.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardig en kwalitatief goede rechtspleging» met een omvang van € 7,5 miljoen toegelicht.
13 RECHTSHANDHAVING EN CRIMINALITEITSBESTRIJDING
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 080 616 | 2 082 467 | 59 056 | 2 141 523 |
Waarvan juridisch verplicht | 2 004 643 | |||
Programma-uitgaven | 2 080 616 | 2 082 467 | 59 056 | 2 141 523 |
13.1 Preventieve maatregelen | 7 950 | 8 327 | 3 085 | 11 412 |
13.1.1 Dienst Justis | 228 | 228 | 651 | 879 |
13.1.2 Overig | 7 722 | 8 099 | 2 434 | 10 533 |
13.2 Opsporing en forensisch onderszoek | 60 912 | 76 706 | 2 332 | 79 038 |
13.2.1 NFI | 42 476 | 42 476 | 12 033 | 54 509 |
13.2.2 Overig | 18 436 | 34 230 | – 9 701 | 24 529 |
13.3 Handhaving en vervolging | 510 323 | 513 830 | 21 649 | 535 479 |
13.3.1 Rechtshandhaving | 15 988 | 11 096 | 8 919 | 20 015 |
13.3.2 Openbaar Ministerie | 494 335 | 502 734 | 12 730 | 515 464 |
13.4 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties | 1 447 648 | 1 431 241 | 17 618 | 1 448 859 |
13.4.1 DJI-gevangeniswezen-regulier | 1 051 030 | 1 040 176 | 20 311 | 1 060 487 |
13.4.2 DJI-TBS | 131 022 | 126 010 | 4 871 | 130 881 |
13.4.3 3 Reclasseringsorganisaties | 139 830 | 136 535 | – 15 035 | 121 500 |
13.4.4 SRN – taakstraffen | 40 735 | 40 735 | 370 | 41 105 |
13.4.5 CJIB | 80 186 | 82 360 | 6 986 | 89 346 |
13.4.6 Overig | 4 845 | 5 425 | 115 | 5 540 |
13.5 Slachtofferzorg | 29 273 | 29 876 | 310 | 30 186 |
13.5.1 Slachtofferhulp Nederland (SHN) | 12 063 | 12 678 | 113 | 12 791 |
13.5.2 Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) | 17 210 | 17 198 | 197 | 17 395 |
13.6 Terrorismebestrijding | 24 510 | 22 487 | 14 062 | 36 549 |
13.6.1 NCTb | 21 510 | 19 487 | 14 002 | 33 489 |
13.6.2 IND | 3 000 | 3 000 | 60 | 3 060 |
Ontvangsten | 709 147 | 710 145 | 4 986 | 715 131 |
Waarvan Boeten & Transacties | 691 960 | 692 425 | – 11 743 | 680 682 |
Waarvan Pluk ze | 12 089 | 12 620 | 0 | 12 620 |
Toelichting op beleidsartikel 13
Desaldering Openbaar Ministerie
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 13.3«Handhaving en vervolging» met een omvang van € 12,6 miljoen in 2006 toegelicht.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 14,3 miljoen op operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging» toegelicht.
Verdeling middelen verbeterprogramma opsporing en vervolging
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 13.2 «Opsporing en forensisch onderzoek» met een omvang van € 13,6 miljoen in 2006 toegelicht.
Uitstel wetsvoorstel voorwaardelijke invrijheidstelling
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» met een omvang van € 10 miljoen in 2006 toegelicht.
Uitstel wetsvoorstel bestuurlijke boete fout parkeren & tegenvallende ontvangsten
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze tegenvaller op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» van per saldo € 18 miljoen toegelicht.
Desaldering Openbaar Ministerie
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging» met een omvang van € 12,6 miljoen in 2006 toegelicht.
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 754 240 | 751 939 | – 18 873 | 733 066 |
Waarvan juridisch verplicht | 722 342 | |||
Programma-uitgaven | 754 240 | 751 939 | – 18 873 | 733 066 |
14.1 Uitvoering jeugdbescherming | 330 705 | 322 736 | – 17 363 | 305 373 |
14.1.1 RvdK – civiele maatregelen | 101 717 | 104 033 | 10 770 | 114 803 |
14.1.2 Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) | 16 930 | 17 254 | – 13 976 | 3 278 |
14.1.3 Bureau’s jeugdzorg – (gezins)voogdij | 163 316 | 170 993 | 412 | 171 405 |
14.1.4 Overig | 48 742 | 30 456 | – 14 569 | 15 887 |
14.2 Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd | 377 564 | 383 124 | 8 558 | 391 682 |
14.2.1 DJI – jeugd | 298 899 | 292 257 | 6 785 | 299 042 |
14.2.2 RvdK – strafzaken | 23 929 | 29 129 | 1 693 | 30 822 |
14.2.3 HALT | 11 913 | 11 913 | 98 | 12 011 |
14.2.4 Bureau’s jeugdzorg – jeugdreclassering | 42 823 | 49 825 | – 18 | 49 807 |
14.3 Voogdij ama’s | 45 971 | 46 079 | – 10 068 | 36 011 |
14.3.1 NIDOS – opvang | 35 015 | 35 015 | – 6 588 | 28 427 |
14.3.2 NIDOS – voogdij | 10 956 | 11 064 | – 3 480 | 7 584 |
Ontvangsten | 12 339 | 12 663 | 4 175 | 16 838 |
Toelichting op beleidsartikel 14
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 14.1 «Uitvoering jeugdbescherming» met een omvang van € 13,4 miljoen in 2006 toegelicht.
Binnen Jeugd Terecht op operationele doelstelling 14.1 «Uitvoering Jeugdbescherming» wordt circa € 7 miljoen onderuitputting verwacht als gevolg van het niet of vertraagd doorgang vinden van een deel van de voor het jaar 2006 geplande activiteiten. Dit betreft onder meer herstelbemiddeling en jeugdreclassering.
De verdeling van de pupillen over de woonvoorzieningen is veranderd. Naar verhouding zitten er minder pupillen in de duurdere woonvoorzieningen, met name in de Kleine Wooneenheid (KWE). Hierdoor dalen de gemiddelde kosten van opvang aanzienlijk (ca. € 1 400 per pupil). Daarnaast is met NIDOS overeengekomen de kosten van de leegstand vanwege contractuele verplichtingen in 2006 ten laste te brengen van de opgebouwde reserves.
De middelen (€ 3 miljoen) die voor dit doel gereserveerd waren binnen het kader vallen hierdoor vrij. In totaal resulteert dit in een verwachte onderuitputting op operationele doelstelling 14.3 «Voogdij – Amv’s» van € 7,1 miljoen.
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 831 031 | 943 565 | 31 746 | 975 311 |
Waarvan juridisch verplicht | 975 311 | |||
Programma-uitgaven | 831 031 | 943 565 | 31 746 | 975 311 |
15.1 Verblijfsrechten vreemdelingen | 131 167 | 184 487 | 5 579 | 190 066 |
15.1.1 IND | 131 167 | 184 487 | 5 579 | 190 066 |
15.2 Opvang gedurende beoordeling verblijf | 427 811 | 472 360 | 21 586 | 493 946 |
15.2.1 COA en overige opvanginstellingen | 418 052 | 458 306 | 22 899 | 481 205 |
15.2.2 Overige instellingen | 9 759 | 14 054 | – 1 313 | 12 741 |
15.3 Terugkeer vreemdelingen | 272 053 | 286 718 | 4 581 | 291 299 |
15.3.1 DJI – vreemdelingenbewaring | 130 550 | 130 550 | 2 781 | 133 331 |
15.3.2 DJI – uitzetcentra | 52 654 | 52 654 | 1 158 | 53 812 |
15.3.3 IND | 82 630 | 86 676 | 1 559 | 88 235 |
15.3.4 Overig | 6 219 | 16 838 | – 917 | 15 921 |
Ontvangsten | 103 676 | 113 870 | 13 308 | 127 178 |
Toelichting op beleidsartikel 15
Naar aanleiding van het rapport van de Algemene Rekenkamer (TK 30 240, nrs. 1–2) heeft het Kabinet ingestemd met een aantal verbetermaatregelen. Bij 1e suppletore begroting 2006 is als onderdeel van het verbeterprogramma een verhoging aangebracht van € 14,5 miljoen voor de reductie van beslistermijnen en programmakosten. Bij vermoedelijke uitkomsten is € 5,1 miljoen beschikbaar gesteld voor het jaar 2006. Dit heeft betrekking op de overige maatregelen, te weten overdracht front-office, programmakosten en fraudebestrijding.
Op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» vindt een besparing ter hoogte van € 6 miljoen plaats in de krimpkosten als gevolg van tegenvallende uitstroom.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» met een omvang van € 23,5 miljoen in 2006 toegelicht.
Op basis van de subsidieafrekening 2005 heeft op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» een terugbetaling plaatsgevonden van het COA aan Justitie ter hoogte van € 5,2 miljoen.
ODA-toerekening eerstejaarsopvang asielzoekers
De totale kosten van de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit ontwikkelingslanden worden volgens internationale afspraken toegerekend aan ODA (Official Development Assistance). Door een hogere instroom dan bij 1e suppletore begroting werd verwacht, worden meerkosten voor eerstejaars asiel toegerekend aan het ODA-budget. Hierdoor wordt de ontvangstenraming op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» verhoogd met € 8,1 miljoen.
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 320 810 | 358 811 | 14 831 | 373 642 |
Waarvan juridisch verplicht | 370 675 | |||
Programma-uitgaven | 320 110 | 358 111 | 14 831 | 372 942 |
16.1 Inburgering etnische minderheden | 270 070 | 303 071 | 14 538 | 317 609 |
16.1.1 Gemeenten | 270 070 | 303 071 | 14 538 | 317 609 |
16.2 Gelijke toegankelijkheid voorzieningen | 50 040 | 55 040 | 293 | 55 333 |
16.2.1 Sociale Verzekeringsbank (SVB) | 31 237 | 31 237 | – 1 743 | 29 494 |
16.2.2 Overig | 18 803 | 23 803 | 2 036 | 25 839 |
Ontvangsten | 5 154 | 454 | 31 100 | 31 554 |
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 16.1 «Inburgering etnische minderheden» met een omvang van € 10,7 miljoen in 2006 toegelicht.
Wet Inburgering – voorbereidingskosten
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 16.1 «Inburgering etnische minderheden» met een omvang van € 54,1 miljoen in 2006 toegelicht.
Voorbereidingsmiddelen Wet Inburgering (naar Gemeentefonds)
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 16.1 «Inburgering etnische minderheden» met een omvang van € 52 miljoen in 2006 toegelicht.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 16.1 «Inburgering etnische minderheden» met een omvang van € 31,1 miljoen in 2006 toegelicht.
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 765 | 1 765 | 26 | 1 791 |
Apparaat-uitgaven | 1 765 | 1 765 | 26 | 1 791 |
17.1 Internationale regelgeving | 1 765 | 1 765 | 26 | 1 791 |
17.1.1 Directie Wetgeving | 1 765 | 1 765 | 26 | 1 791 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 68 | 68 |
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 195 820 | 189 481 | 12 934 | 202 415 |
Programma-uitgaven | 22 296 | 8 942 | 17 038 | 25 980 |
91.1 Algemeen | 22 296 | 8 942 | 17 038 | 25 980 |
91.1.1 Effectieve besturing van het Justitie apparaat | 22 296 | 8 942 | 17 038 | 25 980 |
Apparaat-uitgaven | 174 205 | 181 220 | – 4 104 | 177 116 |
91.1 Algemeen | 174 205 | 181 220 | – 4 104 | 177 116 |
91.1.1 Effectieve besturing van het Justitie apparaat | 174 205 | 181 220 | – 4 104 | 177 116 |
Ontvangsten | 8 467 | 9 317 | 3 737 | 13 054 |
Toelichting niet-beleidsartikel 91
Overheveling Directie Internationale Strafrechtelijke Aangelegenheden en Drugsbeleid (DISAD) naar het Directoraat Generaal Rechtspleging en Rechtshandhaving
In verband met een interne reorganisatie wordt van operationele doelstelling 91.1 «Algemeen» het budget van DISAD ter hoogte van € 5,1 miljoen in 2006 overgeheveld naar operationele doelstelling 91.1 «Algemeen» en operationele doelstelling 13.2 «Rechtsthandhaving en criminaliteitsbestrijding».
Ter dekking van justitiebrede problematiek wordt in 2006 een bedrag van € 11,9 miljoen justitie breed versleuteld. De problematiek betreft onder meer diverse interdepartementale taakstellingen, dekking van de moties uit de Algemene Politieke Beschouwingen, bijdrage aan de Raad voor de Rechtspraak en dekking van diverse interne problematiek, zoals bijvoorbeeld programma informatievoorziening strafrechtsketen (PROGIS) en diverse programma’s op het gebied van bedrijfsvoering.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 6,2 miljoen op het niet-beleidsartikel 91.1 «Algemeen» toegelicht.
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | – 930 | 123 457 | – 123 457 | 0 |
Apparaat-uitgaven | – 930 | 123 457 | – 123 457 | 0 |
92.1 Nominaal en onvoorzien | – 930 | 123 457 | – 123 457 | 0 |
92.1.1 Nominaal en onvoorzien | – 930 | 123 457 | – 123 457 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op niet-beleidsartikel 92
De bij 1e suppletore begroting vastgestelde prijsbijstelling van € 33,2 miljoen wordt thans over de Justitie-onderdelen doorverdeeld vanaf niet-beleidsartikel 92.1 «Nominaal en onvoorzien».
De bij 1e suppletore begroting vastgestelde loonbijstelling van in totaal € 62,9 miljoen wordt thans over de Justitie-onderdelen doorverdeeld vanaf niet-beleidsartikel 92.1 «Nominaal en onvoorzien».
De eindejaarsmarge 2005 (€ 29,5 miljoen) is vanaf niet-beleidsartikel 92.1 «Nominaal en onvoorzien» doorverdeeld over de Justitie-onderdelen die voor eindejaarsmarge in aanmerking komen.
Loonbijstelling CAO Rijk (van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties)
De loonbijstelling CAO Rijk van € 8,8 miljoen wordt vanaf niet-beleidsartikel 92.1 «Nominaal en onvoorzien» loonsomevenredig doorverdeeld over de betrokken Justitie-onderdelen. Het BZK-deel van de CAO-dekking bestaat uit twee componenten: enerzijds het arbeidsvoorwaardenbudget Rijk dat na herprioritering binnen de begroting van BZK beschikbaar is voor de arbeidsvoorwaarden Rijk; anderzijds het restant van het budget voor de Regeling ziektekostenvoorziening rijkspersoneel (ZVR). De ZVR is afgeschaft per 1 januari 2006. In 2006 worden nog betalingen verricht voor de declaraties over 2005. Het restant budget is ingezet ter dekking van de CAO.
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 969 | 2 426 | 33 | 2 459 |
Programma-uitgaven | 1 969 | 2 426 | 33 | 2 459 |
93.1 Geheim | 1 969 | 2 426 | 33 | 2 459 |
93.1.1 Geheime uitgaven | 1 969 | 2 426 | 33 | 2 459 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30885-VI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.