30 885 IXB
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2006 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2006 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Financiën (IXB).

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Financiën,

G. Zalm

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

Deze 2e suppletore begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de 1e suppletore begroting 2006. De begroting bestaat uit 7 beleidsartikelen en 2 niet-beleidsartikelen. De beleidsartikelen weerspiegelen bijna het gehele werkterrein van het Ministerie van Financiën; het beheer van de staatsschuld en het kasbeleid zijn opgenomen in de begroting van Nationale Schuld (IX-A).

In paragraaf 2.1 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste mutaties (groter dan € 10 mln.).

Paragraaf 2.2 bevat per beleidsartikel een tabel budgettaire gevolgen van beleid. Voor zover dit van toepassing is, worden de garantieverplichtingen en de daarbij behorende uitgaven en ontvangsten in een aparte tabel gepresenteerd.

In de tabel budgettaire gevolgen van beleid is bij de beleidsartikelen 1 t/m 5 en 7 door middel van de regel «waarvan juridisch verplicht» informatie over de budgetflexibiliteit opgenomen.1 Het nog niet juridisch verplichte deel van de geraamde programma-uitgaven (peildatum 1 oktober 2006) vormt een indicatie voor de mate van budgetflexibiliteit, dat wil zeggen de budgetruimte die budgettair-technisch beschikbaar is. Voor de apparaatsuitgaven geldt dat de verplichtingen gelijk worden gesteld aan de kasuitgaven. Een groot deel van de apparaatsuitgaven betreft personele uitgaven. Deze zijn naar hun aard op korte termijn weinig flexibel.

Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 2e suppletore begroting» gegeven. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch (bijvoorbeeld overboekingen en ramingsbijstellingen) van aard zijn. Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften behoeven de technische mutaties niet te worden toegelicht. Ter vergroting van de informatiewaarde is ervoor gekozen een korte toelichting bij alle programmamutaties op te nemen. Mutaties in de apparaatsuitgaven worden, voor zover deze betrekking hebben op overheveling van formatieplaatsen binnen de begroting of op overheveling tussen Financiën en andere departementen, niet nader toegelicht. De toelichting op de mutaties in de belastingontvangsten is in de Najaarsnota opgenomen.

2. Het beleid

2.1. Belangrijkste suppletore mutaties

De belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties zijn in onderstaande tabellen samengevat.

Onder de tabellen is een korte toelichting opgenomen, voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar de toelichting bij het betreffende beleidsartikel. Voor een nadere toelichting op de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Miljoenennota 2007 en de Najaarsnota 2006.

Tabel: overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties (x € 1000)

 UitgavenArtikel
Stand ontwerp-begroting 20063 888 088 
Stand 1e suppletore begroting 20063 916 611 
   
Belangrijkste suppletore mutaties:   
1) Apparaat Belastingdienst89 2591
2) Heffings- en invorderingsrente30 0001
3) Multilaterale ontw. Banken20 5324
4) Exportkredietverzekering, schade-uitkeringen– 40 0005
5) Overige uitgaven (saldo)– 52 837 
Stand 2e suppletore begroting 20063 963 565 

Toelichting

1. Hogere apparaatsuitgaven Belastingdienst: diverse redenen, onder meer uitdeling loon- en prijsbijstelling, uitvoeringskosten diverse fiscale wetsvoorstellen en diverse overboekingen van andere departementen.

2. De rente-uitgaven lopen licht voor op het historisch kaspatroon. Op grond van de huidige realisaties wordt een overschrijding van ca. € 30 mln. verwacht.

3. Deze bijdrage aan Multilaterale ontwikkelingsbanken betreft de Nederlandse bijdrage aan het Afrikaanse Ontwikkelingsfonds (AfDF).

4. De ramingen van de schade-uitkeringen EKV zijn gebaseerd op verwachtingen omtrent de verzekeringsportefeuille. Op basis van de actuele situatie zijn de verwachte claims voor 2006 neerwaarts bijgesteld.

Tabel: overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties (x € 1000)

 Ontvangsten Artikel
Stand ontwerp-begroting 2006102 537 978 
Stand ontwerp-begroting 2006 (incl. Nota van wijziging)102 555 978 
Stand 1e suppletore begroting 2006108 013 139 
   
Belangrijkste suppletore mutaties:   
1) Belastingontvangsten na afdracht5 708 6331
2) Afname munten in circulatie– 17 5122
3) Opbrengst verkoop vermogenstitels1 620 0983
4) Opbrengst onttrekking vermogenstitels250 0003
5) Dividend staatsdeelnemingen446 7073
6) Winstafdracht DNB– 98 0003
7) Rente en aflossing diverse leningen17 2433
8) Afdracht Holland Casino– 20 0003
9) Exportkredietverzekering, provenuen293 0005
10) Verkoop onroerende zaken26 0007
11) Overige ontvangsten (saldo)7 587 
Stand 2e suppletore begroting 2006116 246 895 

Toelichting

1. Voor een nadere toelichting op de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Miljoenennota 2007 en de Najaarsnota 2006.

2. Als gevolg van het uit de circulatie terugkomen van € 1 en € 2 munten, worden de ontvangsten naar beneden worden bijgesteld.

3. De mutatie heeft betrekking op de verkoop van de staatsdeelnemingen ADC (€ 25 000), Nozema (€ 45 mln.) en KPN (€ 1 575 mln.).

4. De staat is aandeelhouder in de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG). De BNG gaat een deel van haar reserves uitkeren aan haar aandeelhouders. Dit leidt tot extra ontvangsten van € 250 mln. in 2006. Voor 2007 en 2009 worden tevens ontvangsten voorzien van respectievelijk € 250 mln. en € 100 mln.

5. Over 2005 is het uitgekeerde dividend voor een aantal deelnemingen hoger uitgevallen dan op basis van de ramingen verwacht mocht worden.

6. De lagere winstafdracht DNB hangt voornamelijk samen met de hogere rente.

7. Er is ongeveer 17 mln. euro ontvangen aan Herzieningsbaten KPN.

8. Door de verhoging van de kansspelbelasting zal de afdracht van Holland Casino naar verwachting lager uitvallen.

9. In de Club van Parijs zijn afspraken gemaakt over de vervroegde aflossing van een aantal landen. Dit leidt tot een positieve bijstelling van de provenuontvangsten in 2006 en een negatieve bijstelling voor latere jaren.

10. De mutatie betreft de verkoopopbrengsten van ambassadegebouwen van het ministerie van Buitenlandse Zaken. De opbrengst komt ten gunste van de Homogene Groep Internationale Samenwerking.

2.2 De beleidsartikelen

Artikel 1 Belastingen

Algemene beleidsdoelstelling:Het ontwerpen van beleid gericht op het genereren van inkomsten en het realiseren van niet-fiscale doelstellingen van het overheidsbeleid en het onderhouden en versterken van de bereidheid van burgers en bedrijven tot nakoming van hun wettelijke verplichting ten aanzien van de BelastingdienstStand ontwerpbegroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2)Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)= (2+3)
Verplichtingen3 367 3533 425 803120 3653 546 168
     
Uitgaven3 367 2933 425 743120 3653 546 108
Programma-uitgaven826 147797 64731 106828 753
Waarvan juridisch verplicht   828 753
     
Doelst. 2 Door toezicht en opsporing bevorderen dat belastingplichtigen hun wettelijke verplichtingen nakomen    
Programma61 14765 1471 10666 253
Heffings- en invorderingsrente765 000732 50030 000762 500
     
Apparaatsuitgaven2 541 1462 628 09689 2592 717 355
     
Ontvangsten100 400 212105 371 9485 848 933111 220 881
Programma-ontvangsten100 381 540105 343 2765 840 633111 183 909
Algemene doelstelling    
Belastingontvangsten99 035 417104 068 1535 840 633109 908 786
     
Doelst. 2 Door toezicht en opsporing bevorderen dat belastingplichtigen hun wettelijke verplichtingen nakomen    
Programma291 123305 123 305 123
Heffings- en invorderingsrente1 055 000970 000 970 000
     
Apparaatsontvangsten18 67228 6728 30036 972

In verband met de geringe omvang van de raming voor garantieverplichtingen van dit artikel is geen aparte tabel budgettaire gevolgen voor garantieverplichtingen opgenomen. De gegevens over de garantieverplichtingen betreffende faillissementscuratoren procesrisico’s zijn verwerkt in bovenstaande tabel. De raming in ontwerpbegroting, 1e en 2e suppletore begroting voor garantieverplichtingen bedraagt € 45 000. De uitgaven- en ontvangstenraming zijn 0.

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Doelstelling 2 Door toezicht en opsporing bevorderen dat belastingplichtigen hun wettelijke verplichtingen nakomen

Programma-uitgaven

Overige programma-uitgaven (+ € 1,1 mln.)

De mutatie betreft de uitgedeelde prijsbijstelling in verband met door de Belastingdienst verrichte werkzaamheden voor derden.

Heffings- en invorderingsrente (+ € 30 mln)

De rente-uitgaven lopen licht voor op het historisch kaspatroon. Op grond van de huidige realisaties wordt een overschrijding van ca. € 30 mln. verwacht.

Apparaatsuitgaven

Apparaat Belastingdienst (+ € 89,2 mln.)

– Hogere uitvoeringskosten van fiscale wetsvoorstellen (7,6 mln.). Hierbij gaat het met name om het dekken van incidentele uitvoeringskosten van de Belastingdienst voor de uitvoering van het VPB-pakket, het tijdevenredig maken van de BPM voor auto’s die Nederlanders in het buitenlands hebben gehuurd en extra uitvoeringskosten voor Paarse Krokodil.

– Loon- en prijsbijstelling (+ 57,8). Deze mutatie betreft het saldo van uitdeling van loon- en prijsbijstelling.

– Diverse overboekingen van en naar andere departementen voor uitvoeringskosten (saldo + € 14,9 mln.) zoals:

– van VROM naar Financiën in verband met de uitvoeringskosten huurliberalisatie (€ 3,5 mln);

– van Sociale Zaken en Werkgelegenheid naar Financiën in verband met de uitvoering van de Kindertoeslag die in plaats is gekomen van de kinderkorting, te financieren uit het SZA kader (€ 3,3 mln.);

– van Financiën naar VROM in verband met de ontwikkeling van de landelijke voorziening van de Basisregistratie voor Adressen en Gebouwen (€ 1,5 mln.);

– van BZK naar MinFin in verband met terugboeking XBRL middelen (€ 7,0 mln.);

– van Justitie naar Financiën voor fase 4 & 5 van het XBRL-project (€ 1,8 mln.). XBRL is een interdepartementaal ICT-project wat o.a. voorziet in het in kaart brengen van financiële verslaggevingsketens met als doel administratieve lastenverlichting voor het bedrijfsleven.

– Uitvoeringskosten in verband met extra werkzaamheden voor derden zoals GBO (Gemeenschappelijke Beheer Organisatie voor de Overheid) en P-Direkt (+€ 8,3 mln). Voor deze uitgaven staan ook extra apparaatontvangsten tegenover.

Ontvangsten

Algemene beleidsdoelstelling: Het ontwerpen van beleid gericht op het genereren van inkomsten en het realiseren van niet-fiscale doelstellingen van het overheidsbeleid

Belastingontvangsten (+ € 5 840 mln.)

Voor de toelichting op de mutaties van de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Miljoenennota 2007 en Najaarsnota 2006.

De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting (beleidsartikel 1, tabel budgettaire gevolgen van beleid) is als volgt:

Tabel: aansluiting met begrotingstoelichting IX B, beleidsartikel 1 (x € 1 mln.)

 Stand ontwerpbegroting IXBMutatie 1e suppletore begroting IXBStand 1e suppletore begroting IXBMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
Totaal belastingontvangsten115 0055 325120 3306 036126 366
Afdracht Gemeentefonds– 13 032– 264– 13 296– 134– 13 430
Afdracht Provinciefonds– 1 052– 28– 1 081– 7– 1 088
Afdracht BTW-Compensatiefonds– 1 8840– 1 884– 55– 1 940
Totaal belastingontvangsten IX B, art.199 0355 033104 0685 840109 908

Voor een toelichting op de afdracht Gemeente- en Provinciefonds en de afdracht BTW-compensatiefonds wordt verwezen naar de 2e suppletore begroting van de betreffende fondsen. Verschillen hebben betrekking op afrondingen.

Apparaatsontvangsten

Apparaatsontvangsten Belastingdienst (+ € 8,3 mln.)

In verband met extra werkzaamheden voor derden zoals GBO (voor DigiD) en P-Direkt factureert de Belastingdienst de integrale kosten. Dit leidt tot extra ontvangsten.

Artikel 2 Financiële Markten

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 2 Financiële Markten A. Garantieverplichtingen Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling:Het bevorderen van goed functionerende en internationaal concurrerende financiële markten en integriteit van het financiële stelselStand ontwerpbegroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2)Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)= (2+3)
Verplichtingen017 000017 000
Schatkistbankieren AFM017 000 17 000
Vrijwaring aansprakelijkheidclaims DNB    
     
Uitgaven00 0
Programma-uitgaven00 0
Waarvan juridisch verplicht     
     
Ontvangsten3222 700 2 700
Programma-ontvangsten3222 700 2 700

Toelichting

Verplichtingen

Doelstelling 1 Goed functionerende financiële markten

Vrijwaring aansprakelijkheidsclaims DNB:

Tussen het Ministerie van Financiën en de voormalige Pensioen- en Verzekeringskamer (thans, na een juridische fusie: De Nederlandsche Bank (DNB)) en de leden van de directie en de raad van commissarissen van de voormalige PVK geldt een vrijwaringsregeling voor schadeclaims als gevolg van aansprakelijkheid voor falend toezicht. De huidige regeling wordt aangepast zodanig dat deze gaat gelden voor de gehele toezichttaak van DNB. De Staat vrijwaart DNB en (indirect) de leden van de directie en de raad van commissarissen van DNB, boven een eigen risico van 10% respectievelijk 5% van de toezichtbegroting, voor de geldelijke gevolgen van falend toezicht. Deze vrijwaring is zoveel mogelijk in lijn met de bestaande vrijwaring van de Stichting Autoriteit Financiële Markten en de voormalige PVK.

B. Overige verplichtingen Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling:Het bevorderen van goed functionerende en internationaal concurrerende financiële markten en integriteit van het financiële stelselStand ontwerpbegroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2)Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)= (2+3)
Verplichtingen36 64965 922– 3 50162 421
Programma-uitgaven30 21157 711– 4 01953 692
Apparaatsuitgaven6 4388 2115188 729
     
Uitgaven36 64965 922– 3 50162 421
Programma-uitgaven30 21157 711– 4 01953 692
Waarvan juridisch verplicht   51 532
     
Doelst. 1 Goed functionerende financiële markten    
Bijdrage toezicht AFM11 00022 0001 96023 960
Bijdrage toezicht DNB 17 000 17 000
Maatschappelijk overleg betalingsverkeer200200 200
Rechtspraak Financiële Markten1 000500– 5000
     
Doelst. 2 Integriteit van het financiële stelsel    
Caribbean Financial Action Taskforce3232 32
     
Doelst. 3 Goed functionerend muntwezen    
Muntcirculatie13 97913 979– 3 97910 000
Retouren guldenmunten4 0004 000– 1 5002 500
     
Apparaatsuitgaven6 4388 2115188 729
     
Ontvangsten692 19625 196– 15 3229 874
Totaal programma-ontvangsten692 19625 196– 15 3229 874
     
Doelst. 1. Goed functionerende financiële markten    
Winstuitkering DNB667 0000 0
Overige programma-ontvangsten002 1902 190
     
Doelst. 3 Goed functionerend muntwezen    
Ontvangsten muntwezen5 1845 184 5 184
Toename munten in circulatie20 01220 012– 17 5122 500

Toelichting

Uitgaven

Doelstelling 1 Goed functionerende financiële markten

Bijdrage toezicht Autoriteit Financiële Markten (+ 1 960)

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft zich voorbereid op de inwerkingtreding van de Wet Handhaving Consumentenbescherming. De uitvoeringskosten van deze wet komen volledig voor rekening van de overheid. Hiermee was vooralsnog geen rekening gehouden.

De kosten die de AFM eenmalig heeft gemaakt ter voorbereiding op de Wet toezicht financiële verslaggeving (Wtfv) zijn opgelopen. Bij de Kamerbehandeling van deze wet op 4 juli jongstleden is toegezegd dat de aan marktpartijen door te berekenen voorbereidingskosten geplafonneerd worden. De overige voorbereidingskosten komen voor rekening van de Staat. (Handelingen II 2005/06, nr. 93, pag. 5719–5726).

Rechtspraak Financiële Markten (FM) (– 500)

De mutatie is het gevolg van de later dan verwachte inwerkingtreding van de nieuwe toezichtwetgeving op de financiële markten de Wet tuchtrechtspraak Accountants (Wtra).

Doelstelling 3 Goed functionerend muntwezen

Muntcirculatie (– 3 979)

Er zullen minder munten worden gemaakt dan verwacht, waardoor de uitgaven voor muntmetaal lager zullen uitkomen. De kosten voor de huur van het ODC (Opslag- en Distributiecentrum) zullen lager uitkomen dan oorspronkelijk geraamd.

Retouren guldenmunten (– 1 500)

De uitgaven voor de retouren guldenmunten liggen vooralsnog lager dan geraamd. De actie «Maak euro’s van uw guldens» zal er naar verwachting toe leiden dat uitgaven zullen overlopen naar 2007.

Ontvangsten

Doelstelling 1 Goed functionerende financiële markten

Overige programma-ontvangsten (+ 2 190)

Op basis van de nacalculatie is gebleken dat de in 2005 verleende voorschotten aan de toezichthouders te hoog waren.

Doelstelling 3 Goed functionerend muntwezen

Toename munten in circulatie (– 17 512)

Als gevolg van het uit de circulatie terugkomen van € 1 en € 2 munten, kunnen de ontvangsten naar beneden worden bijgesteld.

Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector A. Garantieverplichtingen Bedragen x 1 000

Algemene beleidsdoelstelling:Bevorderen van bedrijfseconomische doelmatigheid en optimaal financieel resultaat bij verwerven, afstoten en beheer van de activa van de StaatStand ontwerpbegroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2)Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen00 0
Regeling BF00 0
     
Uitgaven10 58310 583– 5 0005 583
Programma-uitgaven10 58310 583– 5 0005 583
Waarvan juridisch verplicht   5 129
     
Doelst. 2 Verhelpen knelpunten in ondernemingsfinanciering    
Regeling BF10 12910 129– 5 0005 129
PPM454454 454
     
Ontvangsten9 5299 529 5 529
Programma-ontvangsten9 5299 529 5 529
     
Doelst. 2 Verhelpen knelpunten in ondernemingsfinanciering    
BF/PPM9 5299 529– 4 0005 529

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Overige programma-uitgaven

Regeling BF (– € 5 mln.)

De uitgaven in het kader van de Regeling BF blijven achter bij de raming, mede vanwege het in 2005 stopzetten van de regeling. De volledige afwikkeling zal naar verwachting bij VJN 2007 budgettair verwerkt worden.

Ontvangsten

Overige programma-ontvangsten BF/PPM (– € 4 mln.)

De ontvangsten van de Regeling BF blijven achter bij de raming, mede vanwege het in 2005 stopzetten van de regeling. De volledige afwikkeling zal naar verwachting bij VJN 2007 budgettair verwerkt worden.

B. Overige verplichtingen Bedragen x 1 000

Algemene beleidsdoelstelling:Bevorderen van bedrijfseconomische doelmatigheid en optimaal financieel resultaat bij verwerven, afstoten en beheer van de activa van de StaatStand ontwerpbegroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2)Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen5 8406 34744910 324
Apparaatsuitgaven5 8405 847– 519 324
Programma-uitgaven05005001 000
     
Uitgaven5 8406 3473 97710 324
Programma-uitgaven 5005001 000
Waarvan juridisch verplicht   1 000
     
Overig    
PPS/Scholen 5005001 000
     
Apparaatsuitgaven5 8405 8473 4779 324
Waarvan: Personeel en materieel3 2403 247133 260
Waarvan: Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen2 6002 6003 4646 064
     
Ontvangsten975 4801 639 6272 322 2743 961 901
     
Programma-ontvangsten975 4801 639 6272 322 2743 961 901
     
Doelst. 1 Beheer van staatsdeelnemingen    
Opbrengst onttrekking vermogenstitels 0379 000379 000
Dividend staatsdeelnemingen684 446622 593317 707940 300
Winstafdracht DNB 726 00011 000737 000
Rente en aflossing div. leningen83 03483 03417 243100 277
Afdrachten Holland Casino110 000110 000– 20 00090 000
Afdrachten Staatsloterij78 00078 0005 22683 226
Terugstorting agio20 00020 000– 8 00012 000
     
Doelst. 3 Verkoop van staatsdeelnemingen    
Opbrengst verkoop vermogenstitels  1 620 0981 620 098

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Doelstelling 5 PPS PPS (+ € 0,5 mln.)

De mutatie houdt verband met een hogere dan geraamde betaling voor het project Zuid-as.

Apparaatsuitgaven

Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen (+ € 3,464 mln.)

In verband met de verkochte staatsdeelneming KPN en het uitblijven van verdere verkopen vallen de uitvoeringskosten hoger uit dan geraamd.

Ontvangsten

Doelstelling 1 Beheer van staatsdeelnemingen

Opbrengst onttrekking vermogenstitels (+ € 379,0 mln.)

In 2006 wordt € 379 mln. aan superdividend ontvangen. Deze ontvangst bestaat uit een superdividend van Staatsdeelneming UCN (€ 129 mln.) en een superdividend van BNG (€ 250 mln.). Vanuit BNG worden in 2007 en 2009 tevens extra ontvangsten voorzien van respectievelijk € 250 mln. en € 100 mln.

Dividend staatsdeelnemingen (+ € 317,7 mln.)

In 2006 is het uitgekeerde dividend voor een aantal deelnemingen hoger uitgevallen dan op basis van de ramingen verwacht mocht worden. Daarnaast is de raming voor 2006 positief bijgesteld, mede als gevolg van interim-dividend van KPN en restitutie van dividendbelasting.

Rente en aflossing div. leningen (+ € 17,2 mln.)

Er is ca. 17 mln. euro ontvangen aan Herzieningsbaten KPN. Conform verantwoording in 2004 wordt deze ontvangst opgenomen onder Rente en Aflossingen.

Winstafdracht DNB (€ 11,0 mln.)

In de eerste twee kwartalen van 2006 steeg de koers van de Europese en Amerikaanse rente. Enerzijds daalde hierdoor de waarde van obligaties, anderzijds stegen de opbrengsten uit zowel de rente als bankbiljettencirculatie. In het derde kwartaal daalde de Europese rente en verlaagde DNB de verwachte bedrijfslasten, waardoor de verwachte winstafdracht toenam. Het cumulatieve effect is een positieve bijstelling van € 11 mln.

Afdrachten Holland Casino (– 20 mln.)

Door de recente verhoging van de kansspelbelasting zal de afdracht van Holland Casino naar verwachting lager uitvallen.

Afdrachten Staatsloterij (+ € 5,2 mln.)

De verwachting is dat de omzet (en winst) van de Staatsloterij licht zal toenemen. Voor het eerst sinds jaren is er weer sprake van een kleine autonome groei; waarschijnlijk door verbetering van economische ontwikkeling.

Terugstorting Agio (– € 8 mln.)

De Nederlandse staat is samen met de provincie Zeeland (4,6%) eigenaar van de Westerscheldetunnel. Uit hoofde van het aandeelhouderschap heeft de staat tijdens de bouw van de tunnel agio gestort, dit is het bedrag dat gestort wordt op een aandeel boven de nominale waarde van het aandeel. De winst die een onderneming maakt, kan als dividend worden uitgekeerd, maar kan ook worden gereserveerd (winstreserve). Naast dividend stort WST ieder jaar agio terug vanuit de bij uitgifte van aandelen ontstane agioreserve. De totale uitkering aan de aandeelhouders is afhankelijk van de kasstroom van de onderneming (immers er kan niet meer worden uitgekeerd dan de positieve kasstroom). Omdat er in 2006 al een meer dividend dan geraamd is uitgekeerd, is er een relatief laag bedrag aan agio uitgekeerd.

Doelstelling 3 Verkoop van staatsdeelnemingen

Opbrengst verkoop vermogenstitels (+ € 1 620 mln.)

De mutatie heeft betrekking op de verkoop van de staatsdeelnemingen ADC (€ 25 000), Nozema (€ 45 mln.) en KPN (€ 1 575 mln.).

Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 4 Internationale financiële betrekkingen A. Garantieverplichtingen Bedragen x 1 000

Algemene beleidsdoelstelling:Het bevorderen van een financieel-economisch gezond en welvarend Europa en een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkelingStand ontwerpbegroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2)Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen113 445131 303 131 303
Multilaterale ontw.banken en fondsen,     
EIB: overeenkomsten Lomè en Cotonou en     
DNB: kredietfaciliteiten BIS113 445131 303 131 303
     
Uitgaven00 0
Programma-uitgaven    
     
Ontvangsten00 0
Programma-ontvangsten    

B. Overige verplichtingen Bedragen x 1 000

Algemene beleidsdoelstelling:Het bevorderen van een financieel-economisch gezond en welvarend Europa en een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkelingStand ontwerpbegroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2)Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen2 3544 10720 53724 644
Multilaterale ontw.banken en fondsen01 73420 53222 266
Apparaatsuitgaven2 3542 37352 378
     
Uitgaven96 8098 281528 818
Programma-uitgaven94 4555 90820 53226 440
Waarvan juridisch verplicht   5 908
     
Doelst. 2 Evenwichtige financieeleconomische ontwikkeling    
Instrument: deelneming multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen94 4555 90820 53226 440
     
Apparaatsuitgaven2 3542 37352 378
     
Ontvangsten1 0281 028– 176852
Doelst. 2 Evenwichtige financieeleconomische ontwikkeling    
Programma-ontvangsten1 0281 028– 176852

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Doelstelling 2 Bevorderen van een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkeling

Multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen (+ 20 532 000) (HGIS)

De tiende middelenaanvulling van het Afrikaanse Ontwikkelingsfonds (AfDF) die in 2004 werd afgerond kent een financieringsgat van 28%. Het bestaande financieringsgat verzwakt de financiële positie van de Bank. Bij een – als verwacht – positief oordeel tijdens de Mid Term Review van de tiende middelenaanvulling begin december is de regering voornemens additioneel bij te dragen aan het fonds in de vorm van een eenmalige extra middelenaanvulling van € 20 532 000. Hiermee draagt Nederland bij aan vermindering van het structurele tekort en geeft Nederland een duidelijk signaal van steun af voor de hervormingen van Bankpresident Kaberuka. Andere landen zoals het Verenigd Koninkrijk en Zweden zijn dit ook van plan. Als gevolg van deze additionele bijdrage zal het Nederlandse aandeel met een half procent stijgen naar ca. 3,8%.

Ontvangsten

Doelstelling 2 Bevorderen van een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkeling

Programma-ontvangsten (– 176 000)

De mutatie heeft betrekking op lagere aflossingen uit hoofde van de IDA Special Action Account als gevolg schuldkwijtschelding.

Uit dit speciale fonds van IDA (International Development Association), het zachte leningenloket van de Wereldbank, zijn leningen verstrekt ten bate van de economische ontwikkeling van ontwikkelingslanden. Bij een klein deel van deze leningen vloeien de aflossingen op die leningen, als gevolg van de afspraken die destijds zijn gemaakt niet terug naar IDA, maar naar de landen die oorspronkelijk geld ter beschikking hadden gesteld, waaronder Nederland. De raming van deze ontvangsten wordt nu verlaagd, omdat een deel van de leningen is kwijtgescholden, als onderdeel van de schuldkwijtschelding aan ontwikkelingslanden waartoe in internationaal verband waartoe in 2005 is besloten.

Artikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties A. Garantieverplichtingen Bedragen x 1 000

Algemene beleidsdoelstelling:Het bijdragen aan een goed functionerende en complete markt voor verzekering van risico’s verbonden aan export en investeringen in het buitenlandStand ontwerpbegroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2)Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen11 936 05611 936 056011 936 056
Exportkredietverzekering (EKV)11 332 27611 332 276 11 332 276
Regeling Herverzekering Investeringen (RHI)453 780453 780 453 780
MIGA150 000150 000 150 000
     
Uitgaven124 00881 000– 38 94442 056
Programma-uitgaven124 00881 000– 38 94442 056
Waarvan juridisch verplicht   41 056
     
Doelst. 1 Doelmatige inzet herverzekeringsfaciliteiten    
Schade-uitkering EKV124 00880 000– 38 94441 056
Schade-uitkering Rhi01 000 1 000
Schade-uitkering MIGA00 0
     
Ontvangsten262 261661 250288 000949 250
Programma-ontvangsten262 261661 250288 000949 250
     
Doelst. 1 Doelmatige inzet herverzekeringsfaciliteiten    
Premies EKV39 034100 000– 5 00095 000
Premies Rhi1 0001 250 1 250
     
Doelst. 2 Kostendekkendheid    
Schaderestituties EKV222 227560 000293 000853 000

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Doelstelling 1 Herverzekeringsfaciliteiten

Schade-uitkering EKV (– € 38,9 mln.)

De ramingen van de schade-uitkeringen EKV zijn gebaseerd op verwachtingen omtrent de verzekeringsportefeuille. Op basis van de actuele situatie zijn de verwachte claims voor 2006 neerwaarts bijgesteld.

Apparaatsuitgaven

Uitvoeringskosten DNB-EXIM (+ € 2,7 mln.)

De raming voor de uitvoeringskosten van DNB-EXIM ten behoeve van de exportkredietfaciliteit (ad. € 3 mln.) zijn overgeheveld van artikel 3 naar artikel 5. DNB verwacht dat de uitvoeringskosten voor EXIM 0,3 miljoen euro achter blijven bij de raming voor 2006.

Ontvangsten

Premies EKV (– € 5 mln.)

De premieontvangsten van EKV blijven ongeveer 5 miljoen euro achter bij de raming voor 2006. De reden is uitstel dan wel afstel van enkele verwachte grote transacties.

Schaderestituties EKV (+ € 293 mln.)

In de Club van Parijs zijn afspraken gemaakt over de vervroegde aflossing van een aantal landen. Dit leidt tot een positieve bijstelling van de provenuontvangsten in 2006 en een negatieve bijstelling voor latere jaren.

B. Overige verplichtingen Bedragen x 1 000

Algemene beleidsdoelstelling:Het bijdragen aan een goed functionerende en complete markt voor verzekering van risico’s verbonden aan export en investeringen in het buitenlandStand ontwerp-begroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2)Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen13 97813 9782 80416 782
Apparaatsuitgaven13 97813 9782 80416 782
Waarvan: personeel en materieel1 1221 1221041 226
Waarvan: Uitvoeringskosten DNB-EXIM002 7002 700
Waarvan: Kostenvergoeding Atradius DSB12 85612 856 12 856
     
Uitgaven13 97813 9782 70416 782
Apparaatsuitgaven13 97813 9782 70416 782
Waarvan: personeel en materieel1 1221 12241 226
Waarvan: Uitvoeringskosten DNB-EXIM002 7002 700
Waarvan: Kostenvergoeding Atradius DSB12 85612 856 12 856

Artikel 7 Beheer materiële activa

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 7 Beheer materiële activa Bedragen x 1 000

Algemene beleidsdoelstelling:Het doelmatig verwerven, beheren en vervreemden van roerende en onroerende zaken voor het Rijk en het bevorderen van een optimale allocatie van onroerende zaken voor het RijkStand ontwerp-begroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2)Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen98 599106 489– 1 344105 145
     
Uitgaven98 599106 489– 1 348105 141
Programma-uitgaven75 53980 43990981 348
Waarvan juridisch verplicht   56 348
     
Doelst. 1 Bewaring/vervreemding Roerend    
Beheerskosten0000
     
Doelst. 2 Beheer/verkoop Onroerend    
Onderhoud en beheerskosten6 23211 13211211 244
Zakelijke lasten44 30744 30779745 104
     
Doelst. 3 Optimaal handelen in vastgoed    
Anticiperende aankopen25 00025 000025 000
     
Overige programma-uitgaven   0
     
Apparaatsuitgaven23 06026 050– 2 25723 793
     
Ontvangsten205 030285 46832 232317 700
Programma-ontvangsten202 001283 05132 745315 796
     
Doelst. 1 Bewaring/vervreemding Roerend    
Verkoop roerende zaken1 8131 8133 6875 500
     
Doelst. 2 Beheer/verkoop Onroerend    
Verkoop onroerende zaken96 407161 40726 000187 407
Beheerontvangsten76 81187 561087 561
Overige programma-ontvangsten26 97032 2701 86134 131
     
Doelst. 3 Optimaal handelen in vastgoed    
Anticiperende aankopen en gebiedsgerichte ontwikkeling001 1971 197
     
Apparaatsontvangsten3 0292 417– 5131 904

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Doelstelling 3 Optimaal handelen in vastgoed

Apparaatsuitgaven (– 2 257)

De geplande verhuizingen van het Domeinen Informatiecentrum en van de Regionale directie Domeinen IJsselmeerpolders zijn verschoven naar 2007. Daarnaast zijn apparaatsbudgetten overgeheveld naar artikel 9 in verband met de afsplitsing van Domeinen Roerende Zaken (DRZ) en is de uitgedeelde loon- en prijsbijstelling verwerkt.

Ontvangsten

Doelstelling 1 Bewaring/vervreemding Roerend

Verkoop roerende zaken (+ 3 687)

De mutatie heeft betrekking op een incidentele verkoop van een in beslag genomen partij goederen.

Doelstelling 2 Beheer/verkoop onroerend

Verkoop Onroerende Zaken (+ 26 000)

De mutatie betreft de verkoopopbrengsten van panden van het ministerie van Buitenlandse Zaken in Ottawa, Brussel, Pretoria, New Delhi en Santiago de Chile. De opbrengst komt ten gunste van de Homogene Groep Internationale Samenwerking.

Overige programma-ontvangsten (+ 1 861)

De van de Rijksgebouwendienst ontvangen vergoeding voor de zakelijke lasten (eigenarendeel) komt hoger uit.

Anticiperende aankopen en gebiedsgerichte ontwikkeling (+ 1 197)

De mutatie betreft de niet voorziene, maar juridisch wel toegestane, vervroegde aflossing (inclusief opgelopen rente) van het restant van een lening die aan Rijkswaterstaat is verstrekt voor het doortrekken van de A4 Dinteloord – Bergen op Zoom.

Artikel 8 Financieel-economisch beleid van de overheid

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 8 Financieel-economisch beleid van de overheid Bedragen x 1 000

Algemene beleidsdoelstelling:Het bevorderen van doelmatig, doeltreffend en rechtmatig overheidsbeleid binnen de overeengekomen beleidsprioriteiten gericht op houdbare overheidsfinanciënStand ontwerp-begroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2)Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen24 05530 61636030 976
Apparaatsuitgaven24 05530 61636030 976
     
Uitgaven24 05530 61636030 976
Apparaatsuitgaven24 05530 61636030 976
     
Ontvangsten2 6135 3861105 496
Apparaatsontvangsten2 6135 3861105 496

2.3 Niet-beleidsartikelen

Artikel 9 Algemeen

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting 2006 naar de stand 2e suppletore begroting 2006 – artikel 9 Algemeen Bedragen x 1 000

AlgemeenStand ontwerp-begroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2)Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen103 941111 4251 947113 372
     
Uitgaven103 941111 4251 947113 372
Totaal apparaatsuitgaven103 741110 9751 947112 922
     
Apparaatsuitgaven98 141105 1751 947107 122
Uitvoeringskosten omslagstelsel Rijkswagenpark5 6005 800 5 800
Tegoeden WOII200450 450
     
Ontvangsten7 30711 0072 70513 712
Apparaatsontvangsten1 7075 2072 7057 912
Omslagstelsel Rijkswagenpark5 6005 800 5 800

Toelichting

Apparaatsuitgaven

De mutatie is een saldo van diverse ramingsbijstellingen en overboekingen.

Apparaatsontvangsten

De mutatie wordt voornamelijk verklaard door een ontvangst van € 2,5 mln. van het UWV. Het betreft een teruggave voor teveel betaalde WAO-premies over oude jaren in verband met het in dienst hebben van arbeidsgehandicapten.

Artikel 10 Onvoorzien

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting 2006 naar de stand 1e suppletore begroting 2006 – artikel 10 Nominaal en onvoorzien Bedragen x € 1 000

Nominaal en onvoorzienStand ontwerpbegroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2)Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)= (2+3)
Verplichtingen6 33356 227– 54 2431 984
     
Uitgaven6 33356 227– 54 2431 984
Onvoorzien6 33394239981
Loonbijstelling036 636– 36 139497
Prijsbijstelling018 649– 18 143506

Toelichting

Bij 1e suppletore begroting en Vermoedelijke Uitkomsten (loonbijstelling) is de loon- en prijsbijstelling uit de aanvullende post aan de IXB-begroting toegedeeld. De loon- en prijsbijstelling wordt thans over de loon- en prijsgevoelige artikelen op IXB verdeeld. De loonbijstelling van enkele apparaatsbudgetten van het kerndepartement is vooralsnog geparkeerd op artikel 9. De interne verdeling zal bij 1e suppletore begroting 2007 definitief worden verwerkt.

Verdeling loon- en prijsbijstelling, voor zowel verplichtingen als uitgaven bedragen x € 1000

Art.nr.OmschrijvingLoonbijstellingPrijsbijstelling
1.1Apparaat DG Fiscale Zaken20727
1.2Apparaat Belastingdienst & DG Belastingdienst42 13715 664
1.26Overige programma uitgaven1 106
 Totaal artikel 1 Belastingen42 3416 797
    
1.2Appraat Financiële Markten18
2.29Muntvoorziening221
3.1Apparaat Financieringen13
3.25Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen47
4.1Apparaat Buitenl. Fin. Betrekkingen5
5.1Apparaat Exportkredietverzekeringen4
7.1Apparaat Domeinen & Vastgoed421138
7.25/7.27Onderhoud-/beheerskosten en zakelijke lasten909
8.1Apparaat DG Rijksbegroting & Alg. Fin. Ec. Politiek256102
9.1Apparaat Centr. directies en algemeen1 000967
10.20Nominaal en onvoorzien344490
 Totaal van de verdeling44 36519 711
 (Nog) niet verdeeld419238

XNoot
1

Voor de overige artikelen is geen tabel opgenomen: artikel 6 is vervallen, artikel 8 betreft apparaatsuitgaven en de artikelen 9 en 10 zijn niet-beleidsartikelen. Beleidsartikel 6 Staatsloterij is met ingang van 2005 vervallen, omdat de beleidsverantwoordelijkheid is overgegaan naar het ministerie van Justitie. Het beheer van de Staatsloterij is onder verantwoordelijkheid van Financiën gebleven. De budgettaire aspecten (afdracht) zijn opgenomen bij artikel 3.

Naar boven