30 885 IV
Wijziging van de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2006 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 20 december 2006

De vaste commissie voor Nederlands-Antilliaanse en Arubaanse Zaken1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen.

De door de regering gegeven antwoorden zijn hierbij afgedrukt.

De fungerend voorzitter van de commissie,

Van Beek

De griffier van de commissie,

Franke

1

a. Aan welke afspraken en met wie en van wanneer dan wel aan wiens standpunt inzake de schuldsanering Aruba wordt gerefereerd bij de hier geponeerde stelling: «Als drie achtereenvolgende jaren niet aan de voorwaarde (van begrotingsevenwicht) is voldaan, vindt politiek overleg plaats tussen Nederland en Aruba over de besteding van de hiervoor gereserveerde middelen»?

b. Hoeveel achtereenvolgende jaren voldoet Aruba niet aan deze voorwaarde van begrotingsevenwicht?

c. Waarom wordt op deze wijze aan Aruba zeggenschap gegeven over een andere besteding van de gereserveerde middelen, indien het land niet aan de voorwaarde van begrotingsevenwicht voldoet?

Deze afspraken zijn onderdeel van het totaal aan afspraken die met Aruba in 1999 zijn gemaakt over de te bereiken financiële zelfstandigheid. Deze zogenoemde Arubadeal is uitgewerkt in het rapport «Op afstand verbonden» van maart 2000. Toen is vastgelegd dat politiek overleg met Aruba zou plaatsvinden als na drie aaneengesloten jaren niet aan de voorwaarde van een «balanced budget» zou zijn voldaan. De aanwending van de dan gereserveerde middelen zou deel uitmaken van dit overleg.

Sinds het ingangsjaar 2000 heeft Aruba nog niet aan de voorwaarde voldaan.

Tot nu toe heeft het overleg over de alternatieve aanwending van de gereserveerde middeleneen keer plaatsgevonden. Voorop stond dat de gereserveerde middelen ten behoeve van een Nederlandse beleidsprioriteit moest worden ingezet. De Nederlandse bijdrage aan het programma rechtshandhaving van Aruba (looptijd 2005 t/m 2007) wordt hieruit voldaan.

Over het bereiken van begrotingsevenwicht en het voeren van een stringent financieel beleid vindt periodiek overleg met Aruba plaats naar aanleiding van de financiële rapportages die ieder half jaar aan de RMR worden aangeboden. Recent zijn in de RMR afspraken gemaakt over intensivering van de samenwerking op het terrein van de overheidsfinanciën. Het gaat hierbij onder meer om structureel overleg tussen de ministers van Financiën van Nederland en Aruba.

2

a. Kan een geactualiseerd overzicht gegeven worden van de (ook gecumuleerde) achterstanden bij het voldoen aan de rente- en aflossingsverplichtingen door de Nederlandse Antillen?

b. Kan toegelicht worden of hier al dan niet sprake is van een bewuste beleidskeuze om deze achterstand aan de ontvangstenkant te compenseren met het lager uitgevallen beslag op de begrote onvoorziene uitgaven?

Tegenvallende ontvangsten mogen worden gecompenseerd met meevallende uitgaven. Aangezien vaststond dat het artikel onvoorzien niet zou worden uitgeput in 2006 is deze meevaller gebruikt als dekking. Bij slotwet zal worden aangeven hoe het resterende bedrag aan tegenvallende ontvangsten, dat wordt veroorzaakt door het niet voldoen aan aflossings- en renteverplichtingen door de NA, zal worden gecompenseerd.

3

a. Welke bestemming heeft het «Nieuwbouw kantoor Aruba»?

b. Om welke oorspronkelijk begrote bedragen over de verschillende begrotingsjaren gaat het hierbij?

c. Wanneer is de Kamer hierover eerder geïnformeerd? Waar in de oorspronkelijke begroting Koninkrijksrelaties 2006 en bijbehorende memorie van toelichting0 zijn deze plannen en begrote uitgaven terug te vinden?

Het kantoor Aruba betreft de nieuwbouw van het kantoor van de Vertegenwoordiging van Nederland in Aruba. Vanaf 2003 is gezocht naar een geschikt alternatief voor het huidige pand. Het huidige pand is te klein en deelt noodgewongen een aantal voorzieningen met het kantoor van het kabinet van de Gouverneur in Aruba.

In 2003 is na beoordeling van een aantal alternatieven besloten tot de nieuwbouw van een nieuw kantoor. De kosten van de erfpachtovereenkomst – circa € 350 000 – zijn in 2003 reeds betaald ten laste van de begroting Hoofdstuk IV.

Vanaf 2004 is begonnen met een ontwerp van het gebouw. In 2005 is het project aanzienlijk vertraagd omdat het toenmalige ontwerp grondig is aangepast om de kosten binnen de oorspronkelijke begroting te houden. In 2006 is begonnen met de aanbesteding van het ontwerp en is in het Najaar begonnen met de daadwerkelijke realisatie. De investering (inclusief inrichting) in het kantoorpand wordt geschat op totaal € 800 000. Voor een deel zullen de uitgaven nog in het kalenderjaar 2006 worden betaald. De overige uitgaven zullen in 2007 plaatsvinden.

In 2003 is een eerste voorziening gecreëerd binnen de apparaatsuitgaven van Hoofdstuk IV. Sindsdien is een bedrag van € 0,4 mln. doorgeschoven op de begroting van Hoofdstuk IV. Dit is in 2e suppletore wet 2003 voor het eerst opgenomen. Vervolgens is dit in de 1e en 2e suppletore begrotingen van 2004, 2005 en 2006 zichtbaar gemaakt.

Achterstallige rente en aflossing NA (antwoord op vraag 2a)

 19961997199819992000200120022003200420052006Totaal
Achterst.afl.begr.leningen        147 321,133 789 730,673 884 468,597 821 520,39
             
Achterst.afl.kap.marktleningen11 086 982,7511 364 157,3211 648 261,2611 939 467,7912 237 954,4812 543 903,3412 857 500,9213 178 938,4413 508 411,9013 846 122,2114 192 275,25138 403 975,66
Niet bet.rente op begr.leningen       106 302,70106 302,701 004 255,81909 512,552 126 373,76
Niet bet. rente op kap.marktleningen       2 807 409,302 477 935,832 140 225,541 810 408,579 235 979,24
             
SUBTOTAAL11 086 982,7511 364 157,3211 648 261,2611 939 467,7912 237 954,4812 543 903,3412 857 500,9216 092 650,4416 239 971,5620 780 334,2320 796 664,96157 587 849,05
Achterstand ALM-lening           2 212 957,36
Achterstallige rente liquiditeitssteun        1 372 000,00956 800,00956 800,003 285 600,00
             
TOTAAL11 086 982,7511 364 157,3211 648 261,2611 939 467,7912 237 954,4812 543 903,3412 857 500,9216 092 650,4417 611 971,5621 737 134,2321 753 464,96163 086 406,41

XNoot
1

Samenstelling:

Leden: Van Beek (VVD), fng. voorzitter, Van Gent (GL), Van Bommel (SP), Van der Staaij (SGP), Blok (VVD), Dijsselbloem (PvdA), Çörüz (CDA), Remkes (VVD), Van Bochove (CDA), Wolfsen (PvdA), Van Haersma Buma (CDA), Sterk (CDA), Van Velzen (SP), Eijsink (PvdA), Leerdam (PvdA), fng. ondervoorzitter, Van Hijum (CDA), Griffith (VVD), Schinkelshoek (CDA), Ortega-Martijn (CU), Van Dijck (PVV), Van Raak (SP), Gill’ard (PvdA), Lempens (SP), Vacature (D66) en Vacature (PvdD).Plv. leden: Verdonk (VVD), Halsema (GL), Van Leeuwen (SP), Van der Vlies (SGP), Teeven (VVD), Wolbert (PvdA), Schermers (CDA), Weekers (VVD), Van Vroonhoven-Kok (CDA), Spekman (PvdA), Jager (CDA), De Pater-van der Meer (CDA), Poppe (SP), Albayrak (PvdA), Kuiken (PvdA), Joldersma (CDA), Van Miltenburg (VVD), De Vries (CDA), Voordewind (CU), Graus (PVV), Abel (SP), Bouchibti (PvdA), Van Dijk (SP) en Vacature (D66).

Naar boven