Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 30885-IIA nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 30885-IIA nr. 2 |
A. Artikelsgewijze toelichting bij het voorstel 2
B. De Begrotingstoelichting 3
1.
Leeswijzer 3
2.
Beleid 3
2.1
Overzicht van de totale uitgaven- en ontvangstenmutaties 3
2.2
De artikelen 4
1. Wetgeving en controle Eerste Kamer 4
2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer alsmede leden van het Europees Parlement 5
3. Wetgeving en controle Tweede Kamer 6
4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer 7
10. Nominaal en onvoorzien 7
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 en 2 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2006 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van de Staten-Generaal.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
B. DE BEGROTINGSTOELICHTING (IIA) STATEN-GENERAAL
Deze tweede suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting van de Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal voor 2006.
In paragraaf 2.1 wordt het totaal aan mutaties in een tabel gepresenteerd. In paragraaf 2.2 is steeds per beleidsartikel een tabel met de mutaties opgenomen. De stand van de tweede suppletore begroting (stand Najaarsnota) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de eerste suppletore begroting (stand Voorjaarsnota).
In paragraaf 2.2 worden de mutaties toegelicht onder de tabellen budgettaire gevolgen van beleid voor zover deze mutaties nog niet waren opgenomen in de vermoedelijke uitkomsten van de ontwerpbegroting 2007.
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid is voor de Staten-Generaal geen regel met juridisch verplicht opgenomen. Met juridisch verplicht wordt bedoeld om inzichtelijk te maken welk deel van programmagelden juridisch verplicht is. Bij de Staten-Generaal zijn echter de verschillende budgetten te duiden als apparaatskosten.
De reeds bij de eerste suppletore begroting toegekende middelen voor de loon- en prijsbijstelling 2006 worden in de tweede suppletore begroting over de diverse beleidsartikelen verdeeld vanuit het niet-beleidsartikel Nominaal en onvoorzien.
2.1 Overzicht van de totale uitgaven- en ontvangstenmutaties
In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen/uitgaven en de ontvangsten van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2006 te wijzigen:
Totaaloverzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 113 260 | 120 730 | – 615 | 120 115 |
Uitgaven | 113 260 | 120 730 | – 615 | 120 115 |
Ontvangsten | 2 061 | 2 061 | 0 | 2 061 |
Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
1: Wetgeving en controle Eerste Kamer | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 8 344 | 9 426 | – 39 | 9 387 |
Uitgaven | 8 344 | 9 426 | – 39 | 9 387 |
1. apparaat | 4 705 | 5 787 | – 161 | 5 626 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | 103 | |||
b. vertraging uitgaven bedrijfsvoering | – 256 | |||
c. bijdrage aan AZ voor digitale nieuwsvoorziening | – 8 | |||
2. vergoedingen voorzitter en leden Eerste Kamer | 3 616 | 3 616 | 122 | 3 738 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | 61 | |||
b. aanvulling vanuit artikel 10.3 | 61 | |||
3. verenigde vergadering | 23 | 23 | 0 | 23 |
Ontvangsten | 63 | 63 | 0 | 63 |
1.1.b
Vertraging uitgaven bedrijfsvoering. Diverse uitgaven die voor 2006 geraamd waren voor de bedrijfsvoering (zoals aanpassing geluidsinstallaties, ontwikkelen huisstijl, aanschaffing hardware) zijn vertraagd.
1.1.c
Bijdrage aan AZ voor digitale nieuwsvoorziening. Betreft de bijdrage van de Eerste Kamer voor de digitale nieuwsvoorziening die wordt gefaciliteerd door het ministerie van Algemene Zaken.
1.2.b
Aanvulling vanuit artikel 10.3. Het restant van artikel 10 wordt naar rato verdeeld over artikel 1 van de Eerste Kamer en artikel 2 naar de Tweede Kamer.
Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer alsmede leden van het Europees Parlement
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
2: Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer alsmede leden | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 30 904 | 29 754 | 1 062 | 30 816 |
Uitgaven | 30 904 | 29 754 | 1 062 | 30 816 |
1. schadeloosstelling | 20 751 | 19 351 | 553 | 19 904 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | 454 | |||
b. inschatting reiskosten (OV) nieuwe leden | 16 | |||
c. aanvulling vanuit artikel 10.3 | 83 | |||
2. pensioenen en wachtgelden | 8 058 | 8 058 | 449 | 8 507 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | 249 | |||
b. inschatting wachtgelden niet herkozen Leden | 200 | |||
3. schadeloosstelling Europarlementariërs | 2 095 | 2 345 | 60 | 2 405 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | 47 | |||
b. aanvulling vanuit artikel 10.3 | 13 | |||
Ontvangsten | 286 | 286 | 0 | 286 |
2.1.a
Inschatting reiskosten (OV) nieuwe leden. In verband met de vervroegde verkiezingen worden in 2006 OV-kaarten aangeschaft voor nieuwe Leden.
2.1.c en 2.3b
Aanvulling vanuit artikel 10.3. Het restant van artikel 10 wordt naar rato verdeeld over artikel 1 van de Eerste Kamer en artikel 2 naar de Tweede Kamer.
2.2b
Inschatting wachtgelden niet herkozen Leden. In verband met de vervroegde verkiezingen zullen niet herkozen Leden nog in 2006 een beroep doen op de wachtgeldregeling.
Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
3: Wetgeving en controle Tweede Kamer | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Garantieverplichtingen | ||||
Verplichtingen | 72 117 | 77 137 | 861 | 77 998 |
Uitgaven | 72 117 | 77 137 | 861 | 77 998 |
1. apparaat | 50 012 | 54 425 | 191 | 54 616 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | 1 115 | |||
b. E-Parlement | 600 | |||
c. vertraging ICT-projecten, ASRG, doorlichting F-functie | – 1 058 | |||
d. bijdrage aan AZ voor digitale nieuwsvoorziening | – 66 | |||
e overboeking VROM huisvesting kinderopvang | – 400 | |||
2. onderzoeksbudget | 511 | 1 011 | 10 | 1 021 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | 10 | |||
3. drukwerk | 3 798 | 2 705 | 69 | 2 774 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | 69 | |||
4. fractiekosten | 17 384 | 18 584 | 584 | 19 168 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | 384 | |||
b. inschatting kosten i.v.m. nieuwe fracties | 200 | |||
5. uitzending leden | 412 | 412 | 7 | 419 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | 7 | |||
6. enquêtes | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 1 689 | 1 689 | 0 | 1 689 |
3.1.b
E-Parlement. Voorgesteld wordt om in 2006 budget toe te voegen voor het project E-Parlement dat zich richt op het transparanter en toegankelijker maken van parlementaire processen voor burger en de Tweede Kamerleden zelf.
3.1.c
Vertraging ICT-projecten, ASRG, doorlichting F-functie. Door de vertraging van enkele ICT-projecten en de doorlichting van de financiële functie is minder geld benodigd in 2006. Daarnaast worden minder uitgaven in 2006 verwacht dan geraamd voor de bekostiging van de overgangsregeling Ambtenarenreglement Staten-Generaal.
3.1.d
Bijdrage aan AZ voor digitale nieuwsvoorziening. Betreft de bijdrage van de Tweede Kamer voor de digitale nieuwsvoorziening die wordt gefaciliteerd door het ministerie van Algemene Zaken.
3.1.e
Overboeking VROM huisvesting kinderopvang. Er wordt budget overgeheveld naar het ministerie van VROM voor de realisatie van de huisvesting van de kinderopvang.
3.4.b
Inschatting kosten i.v.m. nieuwe fracties. Conform de fractiekostenregeling ontvangen de nieuwe/zittende fracties een vergoeding gebaseerd op het aantal zetels. Fracties die na de verkiezingen niet meer terugkeren hebben nog enige tijd recht op een vergoeding. Bij toename van het zetelaantal van een fractie – dit geldt ook voor fracties die voor het eerst hun intrede doen in de Tweede Kamer – gaat de verhoging van het fractiebudget direct in.
Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
4: Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 1 895 | 1 895 | 19 | 1 914 |
Uitgaven | 1 895 | 1 895 | 19 | 1 914 |
2. apparaat griffie interparlementaire betrekkingen | 448 | 448 | 12 | 460 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | 12 | |||
3. interparlementaire betrekkingen | 1 447 | 1 447 | 7 | 1 454 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | 7 | |||
Ontvangsten | 23 | 23 | 0 | 23 |
Artikel 10. Nominaal en onvoorzien
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
10: Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 0 | 2 518 | – 2 518 | 0 |
Uitgaven | 0 | 2 518 | – 2 518 | 0 |
1. loonbijstelling | 0 | 1 795 | – 1 795 | 0 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | – 1 795 | |||
2. prijsbijstelling | 0 | 589 | – 589 | 0 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | – 589 | |||
3. onvoorzien | 0 | 134 | – 134 | 0 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | 39 | |||
b. saldo overhevelen naar Eerste en Tweede Kamer | – 173 | |||
4. waarde-overdracht en waarde-overname | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. taakstellingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
In de navolgende tabel is aangegeven hoe de loon- en prijsbijstelling wordt verdeeld over de artikelen van de Staten-Generaal.
Bedragen in (x € 1 000) loon- en prijsbijstelling
Art. | Omschrijving | Loonbijstelling | Prijsbijstelling | |
---|---|---|---|---|
1 | 1 | Wetgeving en Controle Eerste Kamer – apparaat | 68 | 38 |
1 | 2 | Wetgeving en Controle Eerste Kamer – vergoedingen voorzitter en leden Eerste Kamer | 61 | 147 |
2 | 1 | Uitgaven t.b.v. oud-leden Tweede Kamer etc – schadeloosstelling | 307 | |
2 | 2 | Uitgaven t.b.v. oud-leden Tweede Kamer etc – pensioenen en wachtgelden | 249 | |
2 | 3 | Uitgaven t.b.v. oud-leden Tweede Kamer etc- schadeloosstelling EP-ers | 47 | |
3 | 1 | Wetgeving en Controle Tweede Kamer – apparaat | 866 | 285 |
3 | 2 | Wetgeving en Controle Tweede Kamer – onderzoek | 6 | 4 |
3 | 3 | Wetgeving en Controle Tweede Kamer – drukwerk | 69 | |
3 | 4 | Wetgeving en Controle Tweede Kamer – fractiekosten | 352 | 32 |
3 | 5 | Wetgeving en Controle Tweede Kamer – uitzending leden | 7 | |
4 | 2 | Wetgeving en Controle Eerste en Tweede Kamer – apparaat griffie int.betrekkingen | 12 | |
4 | 3 | Wetgeving en Controle Eerste en Tweede Kamer – interparlementaire betrekkingen | 7 | |
Totaal van de verdeling | 1 968 | 589 | ||
Nog niet verdeeld | 0 | 0 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30885-IIA-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.