Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 30885-A nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 30885-A nr. 2 |
A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2006 te wijzigen.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
1.
Leeswijzer 3
2.
De producten 3
2.1
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties 4
2.2
De productartikelen 7
Allereerst is de begrotingsstaat voor het Infrastructuurfonds voor het jaar 2006 opgenomen. Hierbij wordt inzicht gegeven in de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, de uitgaven- en de ontvangstenramingen worden voorgesteld.
Daarna is onder 2.1 in overzichten met de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Najaarsnota) van het ministerie van Financiën. Vervolgens worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Tenslotte wordt onder 2.2 De productartikelen inzicht verstrekt in de mutaties op financieel instrumentniveau.
Wat betreft de mutaties die zijn opgenomen in deMiljoenennota 2007 (Vermoedelijke Uitkomsten 2006), wordt opgemerkt dat deze op dezelfde wijze als de voorgestelde Najaarsnotamutaties in de onder 2.2 opgenomen opbouw van de productartikelen per financieel instrument inzichtelijk zijn gemaakt.
Deze mutaties zijn toegelicht in de begroting 2007 en daarmee reeds aan de Kamer voorgelegd.
Dit wetsvoorstel sluit aan bij de Najaarsnota 2006 van het Ministerie van Financiën en bevat alleen begrotingsmutaties die betrekking hebben op de uitvoering van reeds ingezet beleid.
De belangrijkste zijn onder 2.1 in tabelvorm weergegeven en toegelicht.
De budgettaire gevolgen van de begrotingsmutaties zijn verder onder 2.2 op de productartikelen zichtbaar gemaakt.
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties
Belangrijkste suppletore mutaties 2006 ( x EUR 1 mln.)
Art.nr. | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2006 | 6 352,5 | 6 420,3 | |
Amendement Snijder-Hazelhof, 30 300 A, nr. 18 | 11 | 50,0 | |
Amendement Gerkens c.s. 30 300 A, nr. 43 | 12 | – 50,0 | |
Amendement Gerkens c.s. 30 300 A, nr. 43 | 15 | 50,0 | |
Amendement Snijder-Hazelhof, 30 300 A, nr. 18 | 19 | 50,0 | |
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 6 198,0 | 6 256,7 | |
– mutaties Miljoenennota 2007 (uitkomst 2006) | 25,8 | 25,8 | |
– mutaties Najaarsnota 2006 (belangrijkste): | |||
1. BTW vergoeding | div. | 428,4 | 428,4 |
2. Realisatie Waterkeren | 11.03.01 | – 80,1 | |
3. Realisatie Waterbeheren | 11.03.02 | – 68,1 | |
4. B&O infra-hoofdwegen | 12.02.01 | 194,6 | |
5. Regulier onderhoud railwegen | 13.02.01 | 50,5 | |
6. Spoor personenvervoer | 13.03.01 | – 137,8 | |
7. Spoor goederenvervoer | 13.03.02 | – 24,3 | |
8. Regionaal/lokaal | 14.01.03 | 2,6 | |
9. Verenfonds | 14.02.01 | – 10,0 | |
10. Realisatie hoofdvaarwegen | 15.03.01 | – 37,3 | |
11. Planstudieprogramma hoofdvaarwegen | 15.05.02 | – 9,7 | |
12. Planstudie PMR | 16.01.01 | 29,0 | |
13. Realisatie PMR | 16.01.02 | – 7,5 | |
14. Maaswerken | 16.03.01 | – 34,3 | |
15. Westerscheldetunnel | 17.02 | – 7,4 | |
16. Betuweroute | 17.02 | – 82,4 | |
17. HSL-zuid | 17.03 | – 15,2 | |
18. Railinfrabeheer | 18.05 | 34,8 | |
Diversen | div. | – 23,1 | 0,7 |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 6 426,5 | 6 711,6 |
Per saldo resulteren de bovenstaande mutaties, die voornamelijk het gevolg zijn van kastechnische oorzaken, tot een verschuiving van ca. € 225 mln. vanuit het jaar 2006 naar 2007 en later.
1. Dit betreft de BTW die op basis van declaraties (en verantwoording over de werkelijk betaalde BTW over de relevante onderdelen) uit een aanvullende post van het ministerie van Financiën (via ontvangstenartikel: 19.09 Bijdragen ten laste van de begroting van VenW) wordt gecompenseerd.
De toevoeging kan als volgt worden gespecificeerd:
13 Spoorwegen € 330,3 mln.
17.02 Betuweroute € 55,0 mln.
17.03 HSL-Zuid € 43,1 mln.
Totaal € 428,4 mln.
2. Het opgenomen kasoverschot ontstaat door:
– Achterblijvende verzoeken tot uitkering van verscheidene subsidies aan Waterschappen en Provincies, die worden uitgekeerd ten behoeve van het Deltaplan Grote Rivieren en het Hoogwaterbeschermingsprogramma;
– Vertraging in de midtermreview Nadere Uitwerking voor het RivierenGebied (NURG), waardoor nog geen betalingen kunnen worden verricht;
– Een aanpassing van het kasritme omdat de steenbekleding aan de Ooster- en Westerschelde voor ligt op de planning;
– Het bedrag van € 50 mln. dat is toegevoegd naar aanleiding van amendement 18 van het lid Snijder-Hazelhoff (Kamerstukken II, 2005–2006, 30 300A, nr. 18) kan niet uitgegeven worden vóórdat de besluitvorming over de resultaten van de tweede toetsing en de financiering van de prioritaire projecten rond is. Die resultaten zijn in september 2006 naar de Tweede Kamer gezonden. In 2006 zal naar verwachting ca. € 10 mln. worden uitgegeven. In 2007 dat dit naar verwachting € 25 mln. zijn. Het restant wordt in daaropvolgende jaren ingezet
3. De belangrijkste posten die de lagere uitgaven op dit artikelonderdeel veroorzaken zijn:
– Latere indiening of lagere declaraties van subsidieaanvragers (gemeenten en waterschappen) in het kader van de Regeling eenmalige uitkering baggerwerkzaamheden bebouwd gebied (SUBBIED);
– Verschil van inzicht tussen de provincie en de grootste drinkwaterleverancier, waardoor het project zoetwatervoorziening bij de Haringvliet/De Kier niet op tijd kan starten;
– Door onder andere bezwaren bij de grondverwerving zijn de projecten sanering waterbodems, inrichting IJsselmeermonding en de vispassages bij Grave en Borgharen vertraagd;
– Vertraging bij de integrale inrichting van het Veluwe randmeer en IJsselmeergebied als gevolg van een langere doorlooptijd bij het opstellen van de contracten en het verkrijgen van de benodigde vergunningen.
4. De hogere uitgaven op dit onderdeel worden veroorzaakt door de overdracht van de N34 en N46 aan de provincies Overijssel, Drenthe en Groningen alsmede de overdracht van wegen aan de provincie Zeeland. Dit om uitvoering te geven aan demotie van het lid Hofstra (2004–2005, 29 800A, nr. 28) over deze wegen.
5. In plaats van ProRail een beroep te laten doen op de leenfaciliteit is besloten een bedrag van € 75 mln. á fonds perdu te financieren. Dit past in het beleid van schuldreductie ProRail.
Daarnaast is € 29 mln. (19e Voortgangsrapportage HSL;Kamerstukken II, 2006–2007, 22 026, nr. 255) voor de noodzakelijke vergoeding voor exploitatie en onderhoud HSL in verband met areaaluitbreiding (bij Miljoenennota 2007) begrotingstechnisch volledig toegevoegd aan 2006. Omdat de uitgaven zich over een langere periode voordoen, wordt dit thans verwerkt.
6. Het overschot op dit onderdeel bestaat uit:
– een aanpassing van het kasritme aan de uitvoering van de projecten spooruitbreiding Amsterdam-Utrecht en Vleuten-Geldermalsen;
– de post afdekking risico’s spoorprogramma’s; verwacht wordt dat de daarvoor beschikbare gelden dit jaar niet meer tot betaling zullen leiden;
– een vertraging op het project Beter Benutten 21 die het gevolg is van de samenhang tussen het ontwikkelgedeelte en de realisatieprojecten Betuweroute en de spooruitbreiding Amsterdam-Utrecht.
7. De afrekening van het realisatieproject Sloelijn vindt plaats na een bepaald percentage van afronding dat door vertraging in de werkzaamheden nog niet is gehaald (onder andere door bomopsporing en -opruiming). Hierdoor zal dit jaar € 13,1 mln. niet tot betaling leiden.
Voorts zullen de beschikbare middelen voor PAGE risico reductie Almelo-Sittard ad € 4 mln. verschuiven naar 2007, omdat het besluitvormingsproces nog niet is afgerond.
Het resterende kasoverschot wordt vooral veroorzaakt doordat de juridische overdracht van de verbindingssporen ECT nog niet is afgerond en door opgetreden vertraging in de aanleg van het beveiligingssysteem ten behoeve van de spoorontsluiting Noord West Hoek Maasvlakte.
8. De voorgestelde mutatie betreft enerzijds een neerwaartse aanpassing van de kasramingen voor de projecten NZ-lijn met ca. € 52,8 mln. (doordat de gemeente Amsterdam eerst na het behalen van mijlpalen kan declareren) en N210 met ca. € 15,1 mln. (beschikkingsaanvraag is nog niet compleet waardoor geen betaling kan plaatsvinden).
Anderzijds kan er door de snellere voortgang op het project RandstadRail, fase 1, ca. € 70,6 mln. meer worden betaald dan eerder werd verwacht (prestatie is geleverd).
9. De middelen uit hetamendement van het lid van der Staaij c.s. ten behoeve van de oprichting van een landelijk Verenfonds gaan via de BDU in 2007 (zie ook mijn brief van 23 oktober 2006, kenmerk DGP/WV/u.06.02317) en komen dit jaar derhalve niet tot betaling.
10. Met name als gevolg van trage vergunningverlening, traag verlopend bestuurlijk overleg met gemeenten, latere aanbestedingen en gewijzigde uitvoeringsplanningen, ontstaat op dit onderdeel per saldo een kasoverschot van ca. € 37,3 mln.
11. Voornamelijk door vertraagde grondaankopen wordt het verwachte kasoverschot van ca. € 9,7 mln. doorgeschoven naar 2007.
12. Deze versnelling is het directe gevolg van mijn toezegging aan de Provincie Zuid Holland (PZH) om, na parlementaire goedkeuring van de PKB PMR, de bijdrage van VenW voor het PMR-deelproject 750 ha Natuur- en recreatieterreinen in 2006 in één keer in de vorm van een eenmalige vaste bijdrage over te maken aan de PZH.
13. Als gevolg van het noodzakelijk gebleken hersteltraject van de PKB kan niet worden gestart met de uitvoering zoals oorspronkelijk is gepland. Het verwachte kasoverschot zal hierdoor pas in een later jaar benodigd zijn.
14. De onderuitputting manifesteert zich onder andere op het project de Rijkelse Bemden, de vertraagde aanleg van de kaden in Roermond, Venlo en Gennep en een afwijking van de masterplanning ten opzichte van het kasritme van het beschikbare budget. Daartegenover heeft een ophoging van het projectbudget van de Zandmaas plaatsgevonden als gevolg van ontvangsten (€ 1,9 mln.) voor de aankoop van ruilgronden.
15. Met betrekking tot de Westerscheldetunnel zijn er 20 schadeclaims ontvangen, waarvan er inmiddels 6 definitief zijn afgehandeld. De verwachting is dat niet het gehele hiervoor bestemde budget dit jaar tot betaling zal leiden.
16./17.
Met deze mutaties wordt aangesloten bij de onlangs aan de Kamer gezonden 20e Voortgangsrapportage Betuweroute (Kamerstukken II, 2006–2007, 22 589, nr. 273) en de 19e Voortgangsrapportage HSL-zuid (Kamerstukken II, 2006–2007, 22 026, nr. 255).
18. In het kader van de schuldreductie Prorail wordt vervroegd afgelost op leningen.
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
11 Hoofwatersystemen | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting: | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 302 259 | 458 445 | – 7 184 | – 147 834 | 303 427 |
Uitgaven | 473 648 | 679 834 | – 7 184 | – 147 834 | 524 816 |
11.01 Watermanagement | 70 353 | 118 246 | 0 | 0 | 118 246 |
11.01.01 Basispakket watermanagement | 70 353 | 118 246 | – 56 790 | 148 | 61 604 |
11.02 Beheer en Onderhoud | 191 857 | 233 355 | – 2 179 | 225 | 231 401 |
11.02.01 Basispakket B&O waterkeren | 115 551 | 150 341 | – 2 150 | 136 | 148 327 |
11.02.05 Basispakket B&O integraal waterbeheer | 70 395 | 74 970 | – 66 | 83 | 74 987 |
11.02.08 Groot var.onderh.waterbeheer | 5 911 | 8 044 | 37 | 6 | 8 087 |
11.03 Aanleg | 200 802 | 313 423 | 54 956 | – 148 207 | 220 172 |
11.03.01 Real.programma waterkeren | 91 116 | 137 685 | 62 996 | – 80 110 | 120 571 |
11.03.02 Real.programma waterbeheer | 109 686 | 175 738 | – 8 040 | – 68 097 | 99 601 |
11.05 Verkenning en planstudie | 10 636 | 14 810 | – 3 171 | 0 | 11 639 |
11.05.01 Verkenn.progr.hoofdwatersystemen | 1 000 | 1 000 | 1 127 | 0 | 2 127 |
11.05.02 Planstudieprogr.waterkeren | 3 167 | 3 568 | 2 526 | 0 | 6 094 |
11.05.03 Planstudieprogr.waterbeheer | 6 469 | 10 242 | – 6 824 | 0 | 3 418 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 331 566 | ||||
– Restant | 193 250 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht | 83% | ||||
11.09 Ontvangsten | 6 156 | 6 156 | 0 | 0 | 6 156 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
12 Hoofdwegennet | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting: | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 2 125 087 | 1 532 524 | 217 404 | 671 777 | 2 421 705 |
Uitgaven | 2 542 951 | 1 950 388 | – 68 252 | 195 244 | 2 077 380 |
12.01 Verkeersmanagement | 54 292 | 56 135 | 5 666 | 150 | 61 951 |
12.01.01 Basispakket verkeersmanagement | 54 292 | 56 135 | 348 | 150 | 56 633 |
12.01.02 Servicepakket verkeersmanagement | 0 | 0 | 5 318 | 0 | 5 318 |
12.02 Beheer en onderhoud | 836 106 | 890 702 | – 45 525 | 194 677 | 1 039 854 |
12.02.01 Basispakket B&O infrastr.hoofdwegen | 677 447 | 732 043 | – 47 069 | 194 563 | 879 537 |
12.02.02 Service pakket B&O infrastr.hoofdwegen | 158 659 | 158 659 | 1 544 | 114 | 160 317 |
12.03 Aanleg, benutting en planst. na tracebesl. | 1 172 628 | 747 735 | – 56 796 | 127 | 691 066 |
12.03.01 Real.progr.hoofdwegen | 724 703 | 494 924 | 16 833 | 193 | 511 950 |
12.03.02 Planstudieprogr. na tracebesluit | 447 925 | 252 811 | – 73 629 | 66 | 179 116 |
12.04 Geintegreerde contractvormen/PPS | 117 978 | 117 978 | 3 721 | 2 | 121 701 |
12.04.01 Geintegreerde contractvormen/PPS | 117 978 | 117 978 | 3 721 | 2 | 121 701 |
12.05 Verkenn. en planst. voor tracebesluit | 361 947 | 137 838 | 24 682 | 288 | 162 808 |
12.05.01 Verkenningen | 700 | 704 | 0 | 0 | 704 |
12.05.02 Planstudieprogr. voor tracebesluit | 361 247 | 137 134 | 24 682 | 288 | 162 104 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 1 408 543 | ||||
– Restant | 668 837 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht | 79% | ||||
12.09 Ontvangsten | 32 764 | 29 064 | 0 | 0 | 29 064 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
13 Spoorwegen | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting: | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 2 532 363 | 2 559 709 | 2 360 546 | 103 492 | 5 023 747 |
Uitgaven | 1 775 840 | 1 815 186 | 85 688 | 216 311 | 2 117 185 |
13.01 Railverkeersleiding | 75 970 | 76 943 | 1 419 | 14 889 | 93 251 |
13.02 Onderhoud en vervanging | 927 542 | 974 854 | 262 314 | 284 376 | 1 521 544 |
13.02.01 Regulier onderhoud | 412 042 | 434 354 | 85 834 | 167 562 | 687 750 |
13.02.02 Grote onderhoudsprojecten | 409 000 | 409 000 | 155 700 | 96 579 | 661 279 |
13.02.03 Rentelasten | 106 500 | 131 500 | 1 780 | 20 235 | 153 515 |
13.02.04 Betuweroute | 0 | 0 | 19 000 | 0 | 19 000 |
13.03 Aanleg | 718 358 | 697 098 | – 169 642 | – 92 717 | 434 739 |
13.03.01 Real.progr.personenvervoer | 645 061 | 619 074 | – 171 540 | – 77 521 | 370 013 |
13.03.02 Real.progr.goederenvervoer | 46 851 | 48 798 | 4 678 | – 15 196 | 38 280 |
13.03.03 Uitg.leenfaciliteit versnelde aanleg | 26 446 | 29 226 | – 2 780 | 0 | 26 446 |
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 44 374 | 44 374 | 1 293 | 8 677 | 54 344 |
13.05 Verkenningen en planstudies | 9 596 | 21 917 | – 9 696 | 1 086 | 13 307 |
13.05.01 Planstudieprogr. personenvervoer | 6 487 | 16 754 | – 9 754 | 1 729 | 8 729 |
13.05.02 Planstudieprogr. goederenvervoer | 1 047 | 3 101 | 19 | – 643 | 2 477 |
13.05.03Verkenningenprogramma | 2 062 | 2 062 | 39 | 0 | 2 101 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 0 | ||||
– Restant | 2 117 185 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht | 100% | ||||
13.09 Ontvangsten | 38 200 | 38 200 | – 14 100 | – 7 200 | 16 900 |
– HSA | 15 000 | 15 000 | – 15 000 | 0 | 0 |
– Overige | 23 200 | 23 200 | 900 | – 7 200 | 16 900 |
14 Regionale, lokale infrastructuur
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
14 Regionale/lokale infra. Stand | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting: | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 225 977 | 240 415 | 59 776 | – 25 480 | 274 711 |
Uitgaven | 327 108 | 299 685 | 2 163 | – 5 945 | 295 903 |
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 235 567 | 232 334 | 1 559 | 4 055 | 237 948 |
14.01.01 Verkenningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.01.02 Planstudieprogr.reg./lok | 5 992 | 10 485 | – 44 | – 891 | 9 550 |
14.01.03 Real.progr.reg./lok. 229 575 | 221 849 | 1 603 | 4 946 | 228 398 | |
14.02 Regionale mob fondsen | 91 541 | 67 351 | 604 | – 10 000 | 57 955 |
14.02.01 Rijksbijdrage | 49 680 | 67 351 | 604 | – 10 000 | 57 955 |
14.02.02 Terugsluisopbrengsten | 41 861 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 729 | ||||
– Restant | 295 174 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht | 26% | ||||
14.03 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
15 Hoofdvaarwegennet | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting: | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 405 090 | 512 955 | 88 604 | 19 724 | 621 283 |
Uitgaven | 452 210 | 518 758 | 49 208 | – 50 781 | 517 185 |
15.01 Verkeersmanagement | 73 558 | 71 450 | 510 | 249 | 72 209 |
15.01.01 Basispakket verkeersmanagement | 73 558 | 71 450 | 510 | 249 | 72 209 |
15.02 Beheer en onderhoud | 265 062 | 288 810 | 45 824 | 282 | 334 916 |
15.02.01 Basispakket B&O hoofdvaarwegen | 137 774 | 142 257 | 45 002 | 282 | 187 541 |
15.02.02 Servicepakket B&O hoofdvaarwegen | 37 500 | 34 000 | 248 | 0 | 34 248 |
15.02.04 Groot var.onderhoud hoofdvaarwegen | 89 788 | 112 553 | 574 | 0 | 113 127 |
15.03 Aanleg en planstudie na tracebesluit | 92 504 | 120 804 | 2 741 | – 41 591 | 81 954 |
15.03.01 Realisatieprogr. hoofdvaarwegen | 84 584 | 112 884 | 2 146 | – 37 290 | 77 740 |
15.03.02 Planstudieprogr. na tracebesluit | 7 920 | 7 920 | 595 | – 4 301 | 4 214 |
15.05 Verkenningen en planstudies voor tracebesluit | 21 086 | 37 694 | 133 | – 9 721 | 28 106 |
15.05.01 Verkenningen | 6 446 | 6 446 | – 91 | 16 | 6 371 |
15.05.02 Planstudieprogramma voor tracebesluit | 14 640 | 31 248 | 224 | – 9 737 | 21 735 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 341 610 | ||||
– Restant | 175 575 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht | 54% | ||||
15.09 Ontvangsten | 22 732 | 20 748 | 0 | 0 | 20 748 |
16 Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
16 Megaproj.niet Verkeer en Vervoer | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting: | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 79 934 | 110 776 | 12 309 | 31 018 | 154 103 |
Uitgaven | 86 054 | 116 626 | 12 309 | – 15 508 | 113 427 |
16.01 Project Mainportontwikkeling R’dam | 16 798 | 17 079 | 7 899 | 18 807 | 43 785 |
16.01.01 Planstudie PMR | 0 | 0 | 2 725 | – 2 725 | 0 |
16.01.02 Realisatieprogramma PMR | 16 798 | 17 079 | 5 174 | 21 532 | 43 785 |
16.02 Ruimte voor de rivier | 6 024 | 36 315 | 1 436 | 0 | 37 751 |
16.03 Maaswerken | 63 232 | 63 232 | 2 974 | – 34 315 | 31 891 |
16.03.01 Realisatie Zandmaas | 63 232 | 63 232 | 474 | – 31 815 | 31 891 |
16.03.02 Realisatie Grensmaas | 0 | 0 | 2 500 | – 2 500 | 0 |
Van totAle uitgaven: | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 19 910 | ||||
– Restant | 93 517 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht | 44% | ||||
16.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 1 900 | 1 900 |
17 Megaprojecten Verkeer en vervoer
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting: | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 243 729 | 379 666 | – 43 791 | 97 518 | 433 393 |
Uitgaven | 644 583 | 763 821 | – 43 791 | – 18 478 | 701 552 |
17.01 Westerscheldetunnel | 0 | 7 549 | 0 | – 7 449 | 100 |
17.02 Betuweroute | 325 561 | 399 776 | – 22 935 | – 27 352 | 349 489 |
17.03 Hoge snelheidslijn | 311 605 | 336 391 | – 20 940 | 27 866 | 343 317 |
17.03.01 Realisatie HSL-zuid | 300 605 | 319 127 | – 20 985 | 8 994 | 307 136 |
17.03.02 Realisatie HSL-zuid spoorwegen | 2 000 | 4 264 | 4 | – 1 177 | 3 091 |
17.03.03 Realisatie HSL-zuid hoofdwegen | 9 000 | 13 000 | 41 | 20 049 | 33 090 |
17.03.04 Realisatie snelle treinverbindingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.04 Anders betalen voor mobiliteit | 2 398 | 7 870 | 43 | – 5 370 | 2 543 |
17.05 Zuiderzeelijn | 5 019 | 12 235 | 41 | – 6 173 | 6 103 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 58 529 | ||||
– Restant | 643 023 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht | 100% | ||||
17.09 Ontvangsten | 33 988 | 43 264 | – 6 000 | 0 | 37 264 |
18 Overige uitgaven en ontvangsten
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
18 Overige uitgaven en ontvangsten | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting: | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 49 500 | 53 057 | – 4 312 | 30 026 | 78 771 |
Uitgaven | 50 114 | 53 671 | – 4 312 | 29 734 | 79 093 |
18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.02 Bodemsanering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.03 Intermodaal vervoer | 3 087 | 5 831 | 50 | – 4 646 | 1 235 |
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (Noordvleugel) | 1 000 | 1 813 | 23 | – 431 | 1 405 |
18.05 Railinfrabeheer | 40 215 | 40 215 | – 4 418 | 34 800 | 70 597 |
18.07 Modaliteitsonafhankelijke kennis en expert. | 5 812 | 5 812 | 33 | 11 | 5 856 |
18.07.01 Natl.basisinfo.voorziening en ov.uitgaven | 5 282 | 5 282 | 33 | 11 | 5 326 |
18.07.02 Subsidies algemeen | 530 | 530 | 0 | 0 | 530 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 5 856 | ||||
– Restant | 73 237 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht | 20% | ||||
18.09 Ontvangsten | 40 215 | 40 215 | – 4 418 | 0 | 35 797 |
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 231 178 | 0 | 0 | 231 178 |
19 Bijdragen andere begrotingen Rijk
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
19 Bijdragen andere begrotingen Rijk | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting: | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Ontvangsten | 6 246 245 | 5 847 876 | 50 347 | 434 390 | 6 332 613 |
19.09 Ten laste van begroting VenW | 4 745 454 | 4 193 325 | 29 221 | 430 907 | 4 653 453 |
19.10 Ten laste van het FES | 1 500 791 | 1 654 551 | 21 126 | 3 483 | 1 679 160 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30885-A-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.