nr. 15
BRIEF VAN DE MINISTER PRESIDENT, MINISTER VAN ALGEMENE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 juli 2007
Jaarlijks wordt de Tweede Kamer geïnformeerd over de resultaten van
de Postbus 51-campagnes van het afgelopen jaar. Deze publiekscampagnes van
de verschillende ministeries worden op systematische en vergelijkbare wijze
onderzocht op aspecten als bereik, waardering en effectiviteit. Hierbij bied
ik u de Jaarevaluatie aan van de Postbus 51-campagnes die in 2006 zijn gevoerd.1
De Jaarevaluatie geeft per campagne de doelstellingen, de kosten en de
resultaten weer en biedt inzicht in de algemene ontwikkelingen die zich voordoen
rond publiekscampagnes. De rapportage informeert u verder over de bekendheid
en het imago van Postbus 51 onder burgers.
De belangrijkste bevindingen zijn in hoofdstuk 2 van het rapport samengevat.
In deze brief licht ik daar een viertal elementen uit: Uit het jaarlijkse
onderzoek naar het imago van Postbus 51 blijkt dat het Nederlandse publiek
onverminderd een hoge waardering heeft voor Postbus 51 als afzender van voorlichtingcampagnes
en als instantie waar de burger met vragen terecht kan. Het imago van Postbus
51 is na een lichte daling weer terug op het oude niveau. De informatie van
Postbus 51 wordt over het algemeen betrouwbaar, geloofwaardig en informatief
gevonden.
De gemiddelde kosten van de 32 Postbus 51-campagneroulementen in 2006
bedroegen € 535 809,–. Dit is een daling van 12%
ten opzichte van 2005.
Een campagneroulement is een pakket aan programmazendtijd op de publieke
radio-en televisieomroepen en een aantal commerciële radio-en televisieomroepen.
De communicatieve werking van de campagnes in 2006 laat blijkens het onderzoek
een aantal positieve ontwikkelingen zien. Zo is de herkenning en herinnering
van de campagnes verder toegenomen. De waardering voor de campagnes
is in 2006 licht gedaald, maar blijft met een gemiddeld rapportcijfer van
6,9 nog altijd op een hoog niveau.
Bij 80% van de campagnes zijn aantoonbare effecten gerealiseerd
in termen van de beoogde verandering qua kennis, houding en gedrag bij de
doelgroep. Dat is een verbetering ten opzichte van voorgaande jaren. De mate
van effectiviteit verschilt sterk per campagne, maar laat gemiddeld een stabiel
niveau zien ten opzichte van voorgaande jaren.
De Jaarevaluatie levert steeds nieuwe inzichten voor de verdere kwaliteitsverbetering
en kostenefficiency van Postbus 51-campagnes. Op basis van het onderzoek zijn
nieuwe instrumenten ontwikkeld, zoals de Mediatool voor optimalisatie van
het mediabudget over verschillende mediumtypen, en pretestonderzoek om in
een vroeg stadium van de campagneontwikkeling de communicatieve werking zo
effectief mogelijk te maken.
Daarnaast wordt nu vooronderzoek uitgevoerd (voorafgaand aan de campagneontwikkeling)
ter aanscherping van de communicatiestrategie en de campagnedoelstellingen.
Op Prinsjesdag ontvangt u als gebruikelijk het overzicht van voor het
jaar 2008 voorgenomen Postbus 51-campagnes.
De minister-president, Minister van Algemene Zaken,
J. P. Balkenende