nr. 11
BRIEF VAN DE MINISTER PRESIDENT, MINISTER VAN ALGEMENE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 januari 2007
Tijdens de behandeling van de begroting van het ministerie van Algemene
Zaken in uw Kamer op 6 december 2006 (Handelingen der Kamer II, vergaderjaar
2006–2007, nr. 23, blz. 1589–1602), is gesproken over
de besparingen in de publieksvoorlichting. Met deze brief informeer ik u,
zoals toegezegd, over deze besparingen. Daarbij ga ik ook in op andere maatregelen
ter verbetering van de efficiëntie en kwaliteit van de overheidscommunicatie
in de afgelopen jaren.
In 2003 is gestart met het samenvoegen van de publieksvoorlichting van
de departementen bij de Postbus 51 Informatiedienst. Dit met als doel om een
rijksbrede frontoffice in te richten voor het beantwoorden van publieksvragen.
De achterliggende gedachte was dat door het bundelen van de publieksvoorlichting
de burger beter te woord kan worden gestaan en dat er efficiënter kan
worden gewerkt. Op dit moment is de Postbus 51 Informatiedienst iedere werkdag
van 9.00 uur tot 21.00 uur bereikbaar.1 Vóór
het samenvoegen van de publieksvoorlichting waren de publieksvoorlichters
op de departementen gemiddeld zo’n 6,5 uur per dag bereikbaar. De overheid
is nu 12 uur onafgebroken geopend voor het beantwoorden van vragen.
In 2002 werkten er 22 fte bij de toenmalige Postbus 51 Informatielijn,
het aantal publieksvoorlichters bij de departementen was op dat moment 46
fte (exclusief de publieksvoorlichters bij Defensie). Bij elkaar dus zo’n
68 fte. Op dit moment werken bij de Postbus 51 Informatiedienst 33 fte voor
het beantwoorden van vragen van burgers2. Bij
de meeste departementen is voor de voorlichting aan het publiek nog één
liaison werkzaam. Deze coördineert de beantwoording van vragen die de
expertise van beleidsdirecties vergt. Het ministerie van Defensie maakt tot
op heden geen deel uit van deze gemeenschappelijke dienst. En het ministerie
van SZW heeft slechts een deel van hun publieksvoorlichting overgeheveld naar
Postbus 51. Het gaat om de beantwoording van zo’n 25 000 telefonische
en 3000 emailvragen per jaar (omgerekend in fte’s is dat 2,5 fte). De
afdelingPublieksvoorlichting bij SZW houdt zich nu voornamelijk
bezig met het beantwoorden van vragen van professionals.
Kort samengevat: met minder mensen is de overheid nu veel langer en beter
bereikbaar voor het telefonisch beantwoorden van vragen van het publiek.
Het samenvoegen van de publieksvoorlichting van de departementen bij de
Postbus 51 Informatiedienst is onderdeel van het interdepartementale project «Samenwerking
Uitvoering Rijksbrede Communicatie1 ». Doel
van dit project is het met alle ministeries opzetten van gedeelde diensten
op het gebied van communicatie. Dit om enerzijds structureel kosten te besparen
en anderzijds de kwaliteit te verbeteren.
De financiële doelstelling bij de start was om jaarlijks structureel
5 miljoen euro te besparen. In de bijgevoegde eindrapportage is te lezen dat
in totaal een jaarlijkse besparing van ruim 6 miljoen euro is gerealiseerd.2
Tijdens de looptijd van het project zijn de volgende plannen gerealiseerd:
Eén rijksbreed loket voor publieksvoorlichting bij de Postbus 51 Informatiedienst,
een bedrijvenloket waar ondernemers met hun vragen terecht kunnen, een rijksbrede
arbeidsmarktcommunicatie, waarin imago- en wervingscampagnes van verschillende
departementen zijn samengevoegd, de inrichting van een unit Campagnemanagement
bij de RVD/DPC, waar alle massamediale campagnes van de Rijksoverheid voortaan
worden uitgevoerd en begeleid, de invoering van de Stijlgids op bijna alle
departementale websites en talrijke gebundelde aanbestedingen die inkoopvoordelen
hebben opgeleverd. De samenwerking heeft, naast de genoemde besparingen, tot
aantoonbare kwaliteitsverbetering geleid.
De Minister-President, Minister van Algemene Zaken,
J. P. Balkenende