Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 30800-A nr. 47 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 30800-A nr. 47 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 november 2006
Met deze brief informeer ik u over het besluitvormingsproces rondom de Regeling eenmalige uitkering spoorse doorsnijdingen (hierna: regeling). Met deze regeling help ik gemeenten met een financiële bijdrage om de barrièrewerking van het spoor in stedelijk gebied te verminderen of op te heffen. Ik richt me daarbij op bestaande plannen die net dat laatste financiële zetje nodig hadden. In de begroting van Verkeer en Waterstaat is hiervoor een bedrag van € 300 miljoen opgenomen.
De regeling is een groot succes. Ik heb meer dan 100 aanvragen ontvangen van gemeenten die plannen hebben om de barrière werking van het spoor te verminderen en de stedelijke bereikbaarheid te vergroten.
Om alle gemeenten een gelijke kans te geven heb ik een transparant en objectief beoordelingsproces ontworpen en doorlopen. Dit betekent onder meer dat ik ieder plan door meerdere onafhankelijke experts heb laten beoordelen en toetsen. Daarnaast heeft een onafhankelijke tenderboard van deskundigen op juridisch, financieel en bestuurlijk terrein het proces begeleid en getoetst. Het eindoordeel van deze tenderboard is dat het beoordelingsproces zorgvuldig is doorlopen en alle gemeenten gelijk zijn behandeld.
Randvoorwaarden in de regeling
De spelregels om voor een bijdrage in aanmerking te komen waren voor iedereen van tevoren bekend en zijn opgenomen in de regeling. Daardoor wisten alle gemeenten van tevoren waar zij aan moesten voldoen.
Het gaat onder meer om de volgende randvoorwaarden:
• Het project moet gericht zijn op het opheffen of verminderen van de barrièrewerking die wordt veroorzaakt door het spoor.
• De eenmalige uitkering zal ten hoogste 25% van de totale investeringskosten tot een maximum van € 40 miljoen per project bedragen. Dit betekent dat de gemeente zelf verantwoordelijk is voor de overige benodigde middelen. Dit kan door een eigen gemeentelijke bijdrage, een bijdrage van de provincie, van andere overheden of van private partijen. Indien er geen aantoonbaar financieel dekkend plan ligt voor de dekking van de overige investeringskosten, komt de gemeente niet in aanmerking voor een bijdrage uit dit budget.
• De bijdrage die na een positief beoordelingsproces wordt toegekend is een lump sum bijdrage. Dit betekent dat een gemeente, indien het project duurder wordt, geen extra geld aan VenW kan vragen. Indien de investeringskosten lager uitvallen is dit voordeel voor de gemeente.
• Projecten of onderdelen van projecten die al zijn opgenomen in het MIT of programma’s in het MIT (bijvoorbeeld het programma Kleine stations of Programma Verbetering Veiligheid Overwegen) komen niet voor een bijdrage in aanmerking. Dit om te voorkomen dat projecten dubbel worden gesubsidieerd met middelen uit mijn begroting.
Uiteindelijk heb ik 61 projecten dat laatste zetje kunnen geven door een financiële bijdrage. Het gaat om allerlei soorten projecten: de aanleg van nieuwe tunnels onder het spoor om woonwijken beter met elkaar te verbinden, het amoveren van ongebruikte emplacementen en het ontwikkelen van een woonwijk op die plek, voetgangersbruggen, fietstunnels, het verdiept aanleggen van het spoor of het opheffen van bestaande gelijkvloerse kruisingen gecombineerd met het vervangen door een tunnel.
In essentie gaat het om gemeentelijke plannen die gebiedsontwikkeling stimuleren en de stedelijke bereikbaarheid ten goede komen, waarbij ze de de inpassing en veiligheid van het spoor verbeteren en de barrièrewerking van het spoor verminderen.
In de bijlage heb ik in alfabetische volgorde een overzicht van gemeenten bijgevoegd die een bijdrage voor hun project ontvangen. Over de hoogte van de bijdragen wil ik geen uitspraken doen, daar diverse gemeenten bezig zijn met de voorbereiding van hun aanbesteding. Dat wil ik niet doorkruisen door nu openbaar te maken welke middelen zij beschikbaar hebben.
Het is nu aan de gemeenten om hun plannen te realiseren. Ik heb hen gestimuleerd met een forse bijdrage in de financiële middelen. Nu zijn de gemeenten aan zet om de projecten ten uitvoer te brengen. In 2007 zal de regeling worden geëvalueerd. Het is aan mijn opvolger om te bezien in hoeverre de regeling dan een vervolg dient te krijgen. Hierbij zal uiteraard rekening moeten worden houden met de dan beschikbare middelen in de Rijksbegroting.
Nr. | Gemeente | Naam project |
---|---|---|
1 | Achtkarspelen | Rondweg Buitenpost |
2 | Almere | Almere Buiten |
3 | Alphen aan de Rijn | Spooronderdoorgang ihkv herontwikkeling stationsomgeving. |
4 | Amsterdam | Sciencepark-ontsluiting naar A10 |
5 | Arnhem | Tunnel de Laar Schuytgraaf-Zuid |
6 | Arnhem | Onderdoorgang Dordrechtweg-Schuytgraaf Noord |
7 | Bergen op Zoom | Augustapolder |
8 | Beverwijk | Passerelle Stationsplein-Scheg-Parallelweg/fietstunnel |
9 | Boskoop | Fietstunnel |
10 | Boxmeer | Fietstunnel |
11 | Den Haag | Planonderdoorgang Valliantlaan «De Put» |
12 | Den Bosch/Vught | Randweg ’s-Hertogenbosch-Vught en onderdoorgang aansluiting Vught noord |
13 | Deurne | Masterplan Spoorzone |
14 | Deventer | Aanleg oostelijke ontsluiting bedrijvenpark A1 |
15 | Enschede | Euregioweg |
16 | Enschede | Fiets/voetgangerstunnel onder Centraal Station Enschede |
17 | Franekeradeel | Kruising rondweg Franeker met spoor |
18 | Geldrop-Mierlo | Spoorzone Geldrop |
19 | Goes | Kern Goes |
20 | Haren | Spooronderdoorgang Haren |
21 | Heerhugowaard | Verkeerstunnel onder spoorlijn A-dam-Den Helder |
22 | Heiloo | Ondertunneling spooroverweg Vennewatersweg |
23 | Helmond | Spoorknoop Helmond Centraal |
24 | Hengelo | Onderdoorgang station Hengelo |
25 | Hoogeveen | Voetgangerstunnel onder het spoor |
26 | Hoogezand-Sappemeer | Woldweg |
27 | Hoogezand-Sappemeer | Kieldiep west tracé |
28 | Hoogezand-Sappemeer | Kerkstraat |
29 | Hoogezand-Sappemeer | Kalkwijk |
30 | Hoogezand-Sappemeer | Bestemmingsplan De Vosholen |
31 | Hoogezand-Sappemeer | Klinkertunnel |
32 | Hoogezand-Sappemeer | Kleinemeersterstraat-Borgercompagniesterstraat |
33 | Houten | Voet/fietsbrug Vijfwal |
34 | Houten | Houten Castellum |
35 | Houten | Houten Centrum |
36 | Kapelle | Spooronderdoorgang |
37 | Leerdam | Ontwikkeling nieuwe woonwijk Leerdam West West |
38 | Lelystad | Onderdoorgang spoordijk |
39 | Maassluis | Verkeerstunnel Mozartlaan t.b.v. ontsluiting «het balkon» |
40 | Maassluis | Langzaam verkeerstunnel Maassluis-West t.b.v. ontsluiting «het balkon» |
41 | Nunspeet | Tunnel Eperweg |
42 | Oldenzaal | Stationspark Oldenzaal Centraal |
43 | Oudewater | Spooronderdoorgang Papekop |
44 | Overbetuwe | Langzaamverkeerstunnel rijksweg noord |
45 | Overbetuwe | Elst centraal: Tunnel Aamsestraat en Passerelle |
46 | Raalte | Onderdoorgang spoor |
47 | Rijssen-Holten | Tunnel verlengde Holterstraatweg |
48 | Rotterdam | Parkstad |
49 | Rotterdam | Vierhavensstrip |
50 | Sliedrecht | Onderdoorgang, langzaam en HOV verkeer |
51 | Steenwijkerland | Loopbrug over spoor steenwijk, traverse |
52 | Tilburg | Spoorzone |
53 | Tilburg | Fiets/voetgangerstunnel in Tilburg west, Academielaan |
54 | Utrecht | Langzaamverkeersverbinding bij Utrecht cs |
55 | Utrecht | Vaartse Rijn |
56 | Vlaardingen | Tunnel marathonweg |
57 | Waddinxveen | Onderdoorgang verlegde dreef |
58 | Zaanstad | Zaanstad Verbonden |
59 | Zeevang | Spoortunnel Oosthuizen |
60 | Zutphen | Aanleg fiets/voettunnel tussen de binnenstad en De Mars |
61 | Zwolle | Stadshagen I en II |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30800-A-47.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.