30 560 XVI
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2006 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Compatibiliteitswet elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor het jaar 2006 te wijzigen.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting). Tevens wordt in onderdeel B een actueel beeld gegeven van de uitgaven onder het Budgettair Kader Zorg (BKZ) en van de financiering van de zorgsector in het jaar 2006.

Wetsartikel 4

In maart 2005 is door de Minister van Financiën met de Tweede Kamer overleg gevoerd over de uitkomsten van het interdepartementale beleidsonderzoek (IBO) regeldruk en controletoren en de naar aanleiding daarvan door het kabinet in december 2004 gedane voorstellen. Tijdens het algemeen overleg op 2 en 3 maart 2005 en in de brief van 9 maart 2005 (Kamerstukken II, 29 949 en 29 950, nr. 5) is toegezegd de getrouwbeeldverklaring van de departementale auditdiensten parallel aan de gewijzigde bedrijfsvoeringsparagraaf over het verslagjaar 2006 in te voeren. De departementen hebben sindsdien belangrijke voortgang geboekt met het treffen van de hiervoor noodzakelijke maatregelen. Om op het ingroeitraject naar met name de getrouwbeeldverklaring geen wettelijke obstakels te laten ontstaan, dienen enkele bepalingen in de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001) te worden aangepast. Dat zal regulier gebeuren via het moderniseringsproject van die wet dat thans gaande is. Om de getrouwbeeldverklaring al over het jaar 2006 te kunnen toepassen is echter een tijdelijke – op het jaar 2006 gerichte – afwijking van de wet nodig. Dat gebeurt via het onderhavige wetsartikel. Het betreft concreet de aanpasing van artikel 66, vijfde en zesde lid, van de CW 2001. De gewijzigde insteek voor de bedrijfsvoeringsparagraaf in het jaarverslag leidt niet tot een aanpassing van de CW 2001. De inhoud van die paragraaf wordt in de Rijksbegrotingsvoorschriften geregeld.

Samengevat komen de wijzigingen in de bedrijfsvoeringsparagraaf en in de accountantsverklaring op het volgende neer.

Over eventuele rechtmatigheidsfouten en -onzekerheden die de terzake gestelde artikelsgewijze tolerantiegrenzen te boven gaan, zal door de betrokken minister in de bedrijfsvoeringsparagraaf van zijn departementaal jaarverslag worden gerapporteerd. De departementale auditdienst verstrekt bij het aldus opgestelde jaarverslag (en saldibalans) een getrouwbeeldverklaring in plaats van een zogenaamde eisenverklaring. De getrouwbeeldverklaring heeft betrekking op de elementen die onder a tot en met d van het nieuwe zesde lid van artikel 66 in de CW 2001 zijn opgenomen. Daarbij beoordeelt de auditdienst op grond van onderdeel b of de rapportage over de rechtmatigheid van de begrotingsuitvoering klopt en op grond van onderdeel d of er in het jaarverslag eventueel sprake is van strijdigheid tussen de gepresenteerde financiële informatie en de opgenomen beleidsinformatie.

Om aan te sluiten bij de in artikel 58 gehanteerde terminologie wordt in lid 6 van artikel 66 gesproken van deugdelijke weergave in plaats van de in accountantskring gebruikelijke formulering van getrouwe weergave. Daarmee wordt echter hetzelfde bedoeld. Het is geen bezwaar dat de accountant in zijn verklaring het begrip getrouwe weergave gebruikt.

De oordeelsvorming van de Rekenkamer blijft ten opzichte van het verleden ongewijzigd.

In het oude vijfde lid van artikel 66 kan de reikwijdte van de accountantsverklaring (een verklaring omtrent de financiële informatie in het jaarverslag en de saldibalans) worden geschrapt. De reikwijdte staat thans geheel in het zesde lid.

De formulering van de aanhef van het onderhavige wetsartikel luidende: «....komt voor de accountantsdienst van het ministerie van .....voor het jaar 2007 als volgt te luiden» is zodanig gekozen, dat de accountantsdienst de gewijzigde reikwijdte van de verklaring zowel dient toe te passen met betrekking tot het departementale jaarverslag van het betrokken departement als met betrekking tot een eventueel niet-departementaal jaarverslag waarvoor de betrokken minister verantwoordelijk is (zoals bijvoorbeeld een jaarverslag van een begrotingsfonds of van een van de begrotingshoofdstukken I, II, IV of IXA).

Er wordt in de wettekst nog gesproken van accountantsdienst in plaats van auditdienst, omdat die terminologie in de Comptabiliteitswet 2001 nog wordt gehanteerd. Bij de voorziene modernisering van de Comptabiliteitswet zal accountantsdienst worden vervangen door auditdienst.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

J. F. Hoogervorst

B. TOELICHTING

1. Leeswijzer

De mutaties in deze suppletore wet bestaan uit herschikkingen binnen de begrotingsuitgaven of binnen de premie-uitgaven, uit overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, uit financieringsverschuivingen tussen premiemiddelen en begrotingsmiddelen en uit middelen die generaal aan de VWS-begroting zijn toegevoegd, dan wel middelen die generaal vrijvallen.

De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Voorjaarsnota 2006, die de minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.

Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsartikelen te bevorderen zijn de volgende beginselen toegepast:

1. Naast beleidsmatig relevante mutaties worden enkel de mutaties toegelicht als het hiermee gepaard gaande bedrag hoger is dan € 1 miljoen. Mutaties die afzonderlijk lager zijn dan € 1 miljoen en/of die betrekking hebben op interne verrekeningen binnen de administratie van VWS, staan gesaldeerd toegelicht met de algemene tekst Technische mutaties. Hierdoor kan het saldo uiteindelijk hoger zijn dan € 1 miljoen;

2. Bij een overheveling tussen twee artikelen is volstaan met één toelichting. Deze toelichting is opgenomen bij het artikel dat middels deze overheveling wordt verhoogd. Bij het andere artikel is de toelichting beperkt tot de algemene tekst Overheveling naar (niet-)beleidsartikel. De toelichting aangaande desalderingen wordt opgenomen bij de uitgaven;

3. Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven;

4. Overhevelingen tussen operationele doelstellingen van eenzelfde artikel worden niet toegelicht.

Voor wat betreft de premie-uitgaven en -ontvangsten worden in principe alleen mutaties die groter zijn dan € 10 miljoen toegelicht. In enkele gevallen is van deze regel afgeweken.

In paragraaf 2 wordt het beleid met betrekking tot de begrotingsuitgaven- en ontvangsten besproken. Paragraaf 3 behandelt het beleid met betrekking tot de premie-uitgaven en premie-ontvangsten. Ten slotte volgt in paragraaf 4 de artikelsgewijze toelichting met een verdiepingsbijlage per (niet-)beleidsartikel. In de verdiepingsbijlage worden allereerst de begrotingsmutaties toegelicht en vervolgens – indien relevant – de premiemutaties.

2. Het beleid met betrekking tot de begrotingsuitgaven en -ontvangsten

In paragraaf 2.1 wordt een overzicht gegeven van de tijdens de begrotingsbehandeling aangenomen amendementen. De belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties op de begroting worden in paragraaf 2.2 toegelicht. Vervolgens volgt in paragraaf 2.3 een specificatie van de invulling van de eindejaarsmarge. In paragraaf 2.4 worden de structuurwijzigingen van de begroting toegelicht. Ten slotte worden in paragraaf 2.5 de overige onderwerpen besproken.

2.1 Amendementen

Tijdens de behandeling van de VWS-begroting 2006 zijn de volgende amendementen aangenomen:

Kamerstukken 30 300 XVI nr. 36 van de leden Vietsch en Verbeet. Dit amendement beoogt cliëntenraden in verpleeg- en verzorgingshuizen die zijn verbonden aan het Landelijk Overleg Cliëntenraden, door middel van een eenmalige projectsubsidie in hun werk te ondersteunen. Dit voor de overbrugging van de periode totdat de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ) is gewijzigd waardoor een commissie van vertrouwenslieden een bindende uitspraak kan doen over de financiering van cliëntenraden. Om dit amendement goed uit te voeren, is € 1 miljoen overgeheveld van artikel 27 naar artikel 30.

Amendement 30 300 XVI nr. 37 van de leden Vietsch en Verbeet. Dit amendement beoogt het Steunpunt Landbouw en Zorg te blijven financieren door middel van een bijdrage van zowel LNV als VWS.

Amendement 30 300 XVI nr. 38 van de leden Vietsch en Verbeet. Dit amendement beoogt de subsidie voor de Landelijke Stichting Ouders en Verwanten van Drugsgebruikers (LSOVD) en het Nationaal Actiecomité Drugsoverlast te continueren na 1 juli 2006.

Amendement 30 300 XVI nr. 66 van het lid Heemskerk. Dit amendement beoogt middelen vrij te maken voor de subsidie voor het basisprogramma ADHD.

Amendement 30 300 XVI nr. 93 van de leden Van der Sande en Verbeet. Binnen het sportbeleid worden middelen gericht ingezet voor samenwerking tussen naschoolse activiteiten en sport.

Amendement 30 300 XVI nr. 97 van de leden Van Miltenburg en Van der Laan. Dit amendement heeft tot doel om voor de jaren 2006 en 2007 honderd behandelplaatsen voor chronisch heroïneverslaafden te financieren onder medefinanciering door de desbetreffende gemeenten.

De budgettaire consequenties van deze amendementen zijn in onderstaande tabel opgenomen

Tabel 1: Budgettaire consequenties amendementen (bedragen x € 1 000)

 Bijstelling  
ArtikelKasVerplichtingenToelichting dekkingAmendement
21 +40 +650 +40 +1 950Overheveling van artikel 34. Overige dekking (60) binnen artikel Overige dekking (650) uit begroting van Justitie38. Vietsch, Verbeet 97. Van Miltenburg, Van der Laan
27 0 0 0 0Dekking (1 000) binnen artikel 27 Dekking (61) binnen artikel 2736. Vietsch, Verbeet 37. Vietsch, Verbeet
3000Dekking (150) binnen artikel 3066. Heemskerk
34– 40– 40Overheveling naar artikel 2138. Vietsch, Verbeet
3500Dekking (20 000) binnen artikel 3593. Van der Sande, Verbeet

2.2 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

Onderstaand overzicht geeft inzicht in de belangrijkste beleidsmatige mutaties. Hierbij is een ondergrens van € 5 miljoen gehanteerd.

Tabel 2: Belangrijkste begrotingsuitgavenmutaties

(bedragen x € 1 000)ArtikelUitgaven
Stand ontwerpbegroting 2006 12 658 137
   
1. Preventief jeugdbeleid2110 000
2. Preventie jeugd217 500
3. Voorkomen infectieziekten2110 662
4. Elektronisch kinddossier2120 000
5. C200022– 6 400
6. ICES KIS2311 152
7. Zorgzwaartebekostiging255 000
8. Centralisatie indicatiestelling255 500
9. Wegwerken non-indicaties255 300
10. Kwaliteit in verpleeghuizen277 000
11. Invoeringskosten WMO2730 000
12. Voorlichting Zvw en Wet op de Zorgtoeslag317 700
13. Elektronisch kinddossier335 000
14. Optimalisering jeugdzorg337 200
15. Terugdringen wachtlijsten jeugdzorg3367 000
16. Kwaliteitsimpuls van sportaccommodaties3510 000
17. Topsportfaciliteiten3510 000
18. Ramingsbijstelling99– 25 000
   
Overige mutaties 99 183
   
Stand na 1e suppletore begroting 2006 12 951 334

Onderstaand worden de belangrijkste mutaties toegelicht.

1. Als gevolg van de motie Verhagen (kamerstuk 30 300 XVI, nr. 9) worden middelen beschikbaar gesteld voor preventief jeugdbeleid.

2. Er zijn generaal middelen beschikbaar gesteld voor de vroegsignalering en opvoedondersteuning van risicogezinnen. Daarnaast worden middelen uitgetrokken voor het Centrum Gezond Leven. Dit centrum richt zich op het ondersteunen van preventieprogramma’s op onder meer de terreinen overgewicht, roken en alcoholmisbruik door jeugdigen.

3. Er worden generaal middelen ingezet voor het voorkomen van infectieziekten. Het gaat hier om drie clusters, te weten de voorbereiding op de grieppandemie, «gewone» infectieziekten en SOA-bestrijding.

4. Er worden eenmalig generale middelen ingezet voor het elektronisch kinddossier in de jeugdgezondheidszorg. Naast deze € 20 miljoen wordt € 5 miljoen ingezet op artikel 33 voor het elektronisch kinddossier (In totaal wordt € 25 miljoen ingezet; zie ook punt 12).

5. Overheveling naar het ministerie van BZK in verband met een bijdrage in de exploitatiekosten van het nieuwe digitale radionetwerk voor mobiele communicatie van hulpdiensten (C2000).

6. Betreft toekenning van Fonds Economische Structuur (FES)-middelen voor vier zogenaamde Interdepartementale Commissie voor Economische Structuurversterking/Kennisinfrastructuur (ICES/KIS)-projecten.

7. Er worden middelen beschikbaar gesteld voor de invoering van de zorgzwaartebekostiging in de AWBZ.

8. Vanuit de eindejaarsmarge worden middelen beschikbaar gesteld voor de vergoeding aan gemeenten van de kosten die zijn veroorzaakt door centralisatie van de indicatiestelling.

9. Vanuit de eindejaarsmarge worden middelen beschikbaar gesteld voor het indiceren van mensen die op dit moment zorg ontvangen zonder geldige indicatie.

10. Overheveling vanuit de premiemiddelen (artikel 25) ten behoeve van de kwaliteit in verpleeghuizen. Er wordt getracht om een groot deel van de verpleeghuizen te laten voldoen aan de kwaliteitseisen zoals geformuleerd door de IGZ en de cliënten. Men doet dit door het samenstellen van consulententeams, het opstellen van zorgplannen, het opzetten van een landelijk plan dementie, het benoemen van een gezant die verpleeghuizen gaat bezoeken en het doen van onderzoek naar de kwaliteit van de verpleeghuizen.

11. Er worden generaal middelen beschikbaar gesteld in verband met de invoeringskosten van de WMO.

12. Er worden generaal middelen beschikbaar gesteld voor een zorgvuldige voorlichting aan alle burgers om ervoor te zorgen dat de implementatie van de Zorgverzekeringswet en de Wet op de Zorgtoeslag zo goed mogelijk verloopt.

13. Er worden eenmalig generale middelen ingezet voor het elektronisch kinddossier in de jeugdgezondheidszorg. Naast deze € 5 miljoen wordt € 20 miljoen ingezet op artikel 21 voor het elektronisch kinddossier (In totaal wordt € 25 miljoen ingezet; zie ook punt 4).

14. Overheveling van het ministerie van Justitie in verband met de optimalisering jeugdzorg voor de realisatie van alternatief zorgaanbod voor civielrechtelijk geplaatste jeugdigen.

15. Er worden structureel generale middelen ingezet voor de terugdringing van wachtlijsten in de jeugdzorg.

16. Er worden eenmalig extra middelen beschikbaar gesteld voor een kwaliteitsimpuls van sportaccommodaties rond scholen en buurten (kamerstuk 30 300 XVI, nr. 9.

17. Er worden eenmalig extra middelen beschikbaar gesteld voor topsportfaciliteiten (kamerstuk 30 300 XVI, nr. 16.

18. Taakstellende onderuitputting ter dekking van algehele begrotingsproblematiek

2.3 Eindejaarsmarge

Volgens de regels van de systematiek van de eindejaarsmarge kan van de onderuitputting in 2005 in totaal € 30,5 miljoen naar de begroting 2006 worden overgeheveld. De specifieke invulling staat in het overzicht hieronder.

Tabel 3: Overzicht invulling eindejaarsmarge

(Bedragen x € 1000)ArtikelUitgaven
Van een aantal opdrachten uit 2005 is de factuur begin 2006 binnengekomen. Deze leiden tot betalingen in begrotingsjaar 2006. 222 550
Doordat een aantal in 2005 geplande DBC-activiteiten is vertraagd, is besloten om in 2006 een inhaalslag te plegen. 226 793
Vergoeding aan gemeenten van de kosten die veroorzaakt zijn door de centralisatie van de indicatiestelling. 255 500
Middelen voor het indiceren van mensen die op dit moment zorg ontvangen zonder geldige indicatie. 255 300
Een deel van de werkzaamheden aangaande de ontwikkeling van het communicatietraject heeft door uitstel van de wet in 2005 geen doorgang kunnen vinden. 27300
Uitgifte van de eerste gratis Unieke Zorgverlener Identificatienummer (UZI)-passen heeft vertraging opgelopen.302 000
Uitgaven ten behoeve van de gefaseerde invoering overheveling curatieve GGZ. 311 000
De communicatiecampagne op radio en TV voor de Zorgverzeke- ringswet (Zvw) heeft vanaf september 2005 gelopen. Enkele verplichtingen zijn aangegaan in 2005, maar niet meer tot betaling gekomen.311 100
Van een aantal opdrachten uit 2005 is de factuur begin 2006 binnengekomen. Deze leiden tot betalingen in begrotingsjaar 2006. 34150
De aanbesteding van levering en diensten met betrekking tot het Welzijn Informatie Lokaal en Landelijk (WILL) ICT-registratiesysteem heeft vertraging opgelopen. 341 100
Uitgaven ten behoeve van de vervanging van netwerkcomponenten, waarmee in 2005 is gestart. 981 000
Bouw van internet-portal Subsidies. 98100
Uitgaven voor een onderzoek naar de toxiciteit van stoffen. 98250
Bij de behandeling van de Zvw heeft de minister toegezegd extra middelen beschikbaar te stellen voor patiëntondersteuning (in totaal betreft dit 3 500, waarvan 3 357 uit de eindejaarsmarge wordt gefinancierd). 993 357
Totale inzet via de eindejaarsmarge 30 500

2.4 Structuurwijzigingen

Binnen VWS hebben enkele reorganisaties plaatsgevonden. Deze reorganisaties hebben vooral consequenties voor de apparaatsuitgaven. Het betreft de volgende veranderingen:

• De directies die zorgen voor de uitvoering van artikel 25 «AWBZ-brede zorg», artikel 26 «Gehandicapten- en hulpmiddelenbeleid», artikel 27 «Verpleging, verzorging en ouderen», artikel 28 «Wet voorziening Gehandicapten» en artikel 34 «Maatschappelijke ondersteuning» zijn na een reorganisatie verdeeld over twee nieuwe directies die zich bezighouden met de «Langdurige zorg» en «Maatschappelijke ondersteuning». Alle apparaatsuitgaven van de «Langdurige zorg» worden verantwoord onder artikel 25. De apparaatsuitgaven van de «Maatschappelijke ondersteuning» worden verantwoord onder artikel 34.

• Een deel van de apparaatsuitgaven van artikel 30 «Markt, consument, innovatie, informatie en opleidingen» is als gevolg van een reorganisatie verdeeld over de artikelen 21 «Preventie en gezondheidsbescherming», artikel 22 «Curatieve zorg», artikel 23 «Geneesmiddelen en medische technologie», artikel 25 «AWBZ-brede zorg», artikel 29 «Arbeidsmarktbeleid», 34 «Maatschappelijke ondersteuning» en artikel 98 «Algemeen».

Bovengenoemde structuurwijzigingen lopen vooruit op de nieuwe artikelindeling (Begroting Nieuwe Stijl) die in de Ontwerpbegroting 2007 zal worden gepresenteerd.

2.5 Overige onderwerpen

Topinstituut Pharma

In 2005 zijn door het kabinet middelen in het FES gereserveerd voor het Topinstituut Pharma voor de periode 2005–2009. Hierbij is uitgegaan van een start van het Topinstituut op 1 januari 2006. Het Topinstituut zal pas in de loop van 2006 van start kunnen gaan, nadat de voorhangprocedure bij het parlement is doorlopen. De reservering van de middelen in het FES vindt daardoor over een langere periode plaats. Dit leidt niet tot een verhoging van de oorspronkelijke reservering.

Tabel 4: Indicatieve uitgaven aan Topinstituut Pharma Bedragen in € 1 000

 20062007200820092010
Indicatieve uitgaven aan Topinstituut Pharma17 19832 19832 19832 19816 000

De uitgaven worden gedekt door ontvangsten uit het FES.

Donorregister

Op dit moment is een wijziging van de Wet op de orgaandonatie in voorbereiding. Deze wijziging voorziet onder meer in een begrotingsfinanciering van het Donorregister en de daarmee verbonden taken. De Eerste Kamer beraadt zich op dit moment over het voorliggende wetsvoorstel. Financiering van niet-aanspraakgerelateerde taken vanuit de premie is niet wenselijk. U wordt daarom verzocht in te stemmen met financiering op basis van de begrotingswet tot het moment waarop de wetswijziging zijn beslag heeft gekregen.

Nulmeting doelmatigheidsindicatoren NVI

InvalshoekDoelmatigheidsindicatorOperationeelOpmerking
FinancieelKostprijs€ 151Gebaseerd op voorlopige uitkomst kostprijsmodel 2005.
 Loonkostenontwikkeling€ 54 280 
 Aandeel overhead37%Gebaseerd op voorlopige uitkomst kostprijsmodel 2005.
 Declarabele uren per medewerker1 310De uren zijn exclusief de uren ten behoeve van het verhogen van het GMP kwaliteitsniveau.
 Aandeel opdrachten van derden21%Gebaseerd op de jaarrekening waarbij het percentage is uitgedrukt exclusief de eenmalige bate ven- nootschapsbelasting.
    
KwaliteitLeverbetrouwbaarheid RVP100% 
 Serviceniveau Score wordt verdeeld over een schaal van 1 t/m 5 1 = zeer slecht 2 = slecht 3 = matig 4 = goed 5 = zeer goedCommunicatie (4,4) Producten (3,8) Verkoop (4) Logistiek (4)Betreft het serviceniveau van de levering van vaccins.
 Beoordeling per project in de 4 maandsrapportagen.n.b. De opdrachtgever gaat een externe beoordeling van de kwaliteit van de projecten instellen.
    
Wetenschappelijke kwaliteit productieJournal Impact Factor3,66 
 Aantal publicaties per wetenschappelijke fte1,03 
    
Kwaliteit infrastructuurZelfstandig oordeel van Raad van Toezichtn.v.t. Is een kwalitatief oordeel, geen cijfer.
    
Wetenschappelijke kwaliteit onderzoekAchteraf meting of SVOP aan heeft gesloten bij strategie en/of opdrachtenn.v.t. Is een kwalitatief oordeel, geen cijfer.

In de ontwerpbegroting 2006 is aangekondigd dat de nulmeting van de doelmatigheidsindicatoren in de eerste suppletore wet wordt gepresenteerd. Bij de agentschapsvorming van het NVI zijn de indicatoren geïdentificeerd aan de hand waarvan de doelmatigheidsontwikkeling bij het NVI kan worden gevolgd. Voor een goede analyse van de doelmatigheid is het van belang dat, voorafgaand aan de formele start, een nulmeting wordt uitgevoerd. De doelmatigheidsindicatoren met de waarde die in de nulmeting zijn bepaald, zijn in onderstaande tabel opgenomen.

3. Het beleid met betrekking tot de premie-uitgaven

Deze paragraaf geeft een actueel beeld van de uitgaven onder het Budgettair Kader Zorg (BKZ) en van de financiering van de zorgsector in het jaar 2006. Naast de doorwerking van de afrekening 2005 (zoals gepresenteerd in het Jaarverslag 2005, dat op de derde woensdag in mei verschijnt), geeft deze paragraaf de mutaties weer die voortkomen uit in gang gezet beleid en onvermijdelijke knelpunten, die in 2006 voorzien worden.

De netto BKZ-relevante uitgaven nemen ten opzichte van de VWS begroting 2006 af met € 30,6 miljoen. Paragraaf 3.1 geeft een nadere specificatie van de mutaties. In paragraaf 3.2 worden de mutaties in het Budgettair Kader Zorg toegelicht. Het kader wordt met € 41 miljoen verhoogd als gevolg van nominale ontwikkelingen en technische ijklijnmutaties. Tot slot worden in paragraaf 3.3 de netto BKZ relevante uitgaven geconfronteerd met het beschikbare kader, het BKZ. De netto BKZ-relevante uitgaven komen volgens de huidige stand € 277 miljoen boven het BKZ uit.

3.1 Ontwikkelingen in uitgaven en ontvangsten 2006

Tabel 5 geeft een overzicht van de mutaties in de zorguitgaven 2006. De belangrijkste mutaties worden vervolgens kort toegelicht; voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar de verdiepingsbijlage.

Tabel 5 Mutaties in de bruto BKZ relevante uitgaven 2006 (bedragen in € miljoen)

 2006
Bruto BKZ relevante uitgaven stand VWS begroting 200647 637,7
  
Mutaties 
Doorwerking afrekening 20052,3
Convenant Geneesmiddelen– 88,0
Experiment fysiotherapie17,0
Ombuigingsbijdrage65,0
Macro loon- en prijsbijstelling (CEP tranche 2006)– 63,4
Diversen37,5
IJklijnmutaties– 1,0
  
Totaal mutaties– 30,6
Bruto BKZ relevante uitgaven stand 1e suppletore begroting 200647 607,1

Toelichting uitgaven- en ontvangstenmutaties

Uitgaven

Doorwerking afrekening

Op basis van gegevens van CVZ, CTG en Vektis zijn de uitgaven 2005 voorlopig afgerekend. Uit deze afrekening blijkt per saldo een structurele meevaller van € 0,3 miljoen. De afrekening 2005 leidt voor 2006 tot een (incidentele) financieringsmutatie van € 2,6 miljoen.

Meevallers deden zich voor bij de geneesmiddelen (€ 104,9 miljoen), hulpmiddelen (€ 96,9 miljoen) en kraamzorg (€ 35,6 miljoen). Tegenvallers deden zich onder andere voor bij de fysiotherapie (€ 28,6 miljoen), tandheelkundige specialistische zorg (€ 17,8 miljoen) en overig curatieve zorg (€ 16,3 miljoen), preventie (€ 3,6 miljoen) en ergotherapie (€ 0,8 miljoen).

Verder was voor het jaar 2005 al rekening gehouden met een volume-effect dat verwacht werd door de invoering van de no-claimteruggaveregeling in de zorgverzekeringswet (€ 170 miljoen). Bij de raming van dit bedrag is destijds uitgegaan van CPB-ramingen. Aangezien uit de afrekening forse meevallers zijn gebleken, is ervan uitgegaan dat het volume-effect van de no-claimteruggaveregeling is gerealiseerd. Per saldo resteert een structurele meevaller van € 0,3 miljoen.

Convenant geneesmiddelen

Dit betreft de geraamde meeropbrengst van het geneesmiddelenconvenant in 2006.

Experiment fysiotherapie

De verwachting is dat de prijzen in de fysiotherapie in 2006 zo’n 8,5% zullen stijgen, hiervan is ongeveer 3% een reguliere loonprijsstijging. Dit zorgt voor een feitelijke extra prijsstijging van 5,5% en brengt € 17 miljoen aan meerkosten met zich mee.

Ombuigingsbijdrage

Naar aanleiding van de uitspraak van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB), dat de (incidentele) extra korting voor de periode 1 juli 2003 tot en met 31 december 2003 in strijd is geweest met wet dan wel enig beginsel van behoorlijk bestuur, heeft CTG/ZAio besloten de incidentele korting terug te draaien. Voor de AWBZ-sectoren is dit reeds in 2005 gerealiseerd en voor de cure zal dit naar verwachting in 2006 gebeuren (€ 65 miljoen).

Macro loon- en prijsbijstelling (CEP tranche 2006)

De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de meest recente macro-economische inzichten in het Centraal Economisch Plan 2006 van het Centraal Planbureau (CPB).

Diversen

Dit betreft met name het terugdraaien van de eerder bij begroting 2006 voor de AWBZ-sectoren doorgevoerde intertemporele schuif van € 34 miljoen uit 2006 naar 2005.

IJklijnmutaties

Dit betreft een saldo van diverse mutaties tussen de verschillende uitgavenkaders en het BKZ. De grootste posten betreffen overhevelingen naar de begroting ten behoeve van kwaliteit in verpleeghuizen (€ 7 miljoen), inzet van budget voor investeringen in ICT en vermindering van de administratieve lasten (€ 7,8 miljoen) en een overboeking naar de begroting van BZK (het Gemeentefonds) in verband met gemaakte afspraken rond de onverzekerdenproblematiek (€ 5 miljoen). Daarnaast wordt uit de aanvullende post arbeidsvoorwaarden € 22 miljoen toegevoegd aan het kader ten behoeve van de compensatie van de hogere werkgeverslasten voor Academische Ziekenhuizen als gevolg van de invoering van de Zorgverzekeringswet.

Ontvangsten

Er zijn geen ontvangstenmutaties ten opzichte van de begroting 2006.

Als gevolg van de bovenstaande mutaties is de raming van de netto BKZ relevante uitgaven met € 30,6 miljoen verlaagd.

Tabel 6 geeft een overzicht van de bijstellingen in de netto BKZ relevante uitgaven.

Tabel 6 Ontwikkelingen in de netto BKZ relevante uitgaven (bedragen in € miljoen)

 2006
Bruto BKZ relevante uitgaven stand VWS-begroting 200647 637,7
Af: BKZ relevante ontvangsten stand VWS-begroting 20063 856,9
Netto BKZ relevante uitgaven stand VWS-begroting 200643 780,8
Mutatie bruto BKZ relevante uitgaven 1e suppletore wet 2006– 30,6
Mutatie BKZ relevante ontvangsten 1e suppletore wet 20060,0
Netto BKZ relevante uitgaven stand 1e suppletore wet 200643 750,2

3.2 Bijstellingen van het kader

Tabel 7 geeft een overzicht van de bijstellingen in het Budgettair Kader Zorg (het BKZ). In totaal is het BKZ met € 40,8 miljoen opwaarts bijgesteld.

Tabel 7 Mutaties in het Budgettair Kader Zorg 2006 (bedragen in € miljoen)

 2006
Kader BKZ-stand VWS begroting 200643 432,2
  
Bij: Bijstelling op basis van deflator Nationale Bestedingen41,8
Af: IJklijnmutaties begrotingsgefinancierde uitgaven– 1,0
Kader BKZ stand 1e suppletore begroting 200643 473,0

Bijstellingen op basis van de deflator Nationale Bestedingen

Het BKZ wordt conform de afgesproken systematiek aangepast aan de ontwikkelingen van de prijs Nationale Bestedingen (pNB). Bij de opstelling van de VWS-begroting is de Macro Economische Verkenning (MEV) 2005 als basis gebruikt. Omdat het Centraal Planbureau (CPB) in het Centraal Economisch Plan 2006 de prijsontwikkeling van de NB hoger raamt dan in de MEV is het BKZ opwaarts bijgesteld.

IJklijnmutaties begrotingsgefinancierde uitgaven

Zie de toelichting bij de uitgavenmutaties in paragraaf 3.1.

3.3 Confrontatie van de netto BKZ relevante uitgaven met het kader BKZ

De uitgavenmutaties leiden per saldo tot een verlaging van de netto BKZ-relevante uitgaven met € 30,6 miljoen. Het Budgettair Kader Zorg (het BKZ) neemt toe met € 40,8 miljoen. De geraamde meeruitgaven boven het BKZ dalen derhalve met € 72 miljoen ten opzichte van de overschrijding ten tijde van de VWS-begroting 2006. In totaal komt de overschrijding volgens de huidige stand uit op € 277 miljoen.

Tabel 8 Confrontatie netto BKZ-uitgaven met het kader BKZ (bedragen in € miljoen)

 BKZNetto BKZ relevante uitgavenOverschrijding
Stand Hoofdlijnenakkoord44 65744 6570
Stand begroting 200643 43243 781349
Stand 1e suppletore begroting 200643 47343 750277

4 Artikelsgewijze toelichting

Beleidsartikel 21: Preventie en gezondheidsbescherming

Algemene doelstelling:

De volksgezondheid bevorderen en beschermen.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegroting 2006Mutaties via NvW en amendementen 2006Mutaties 1e suppletore 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 [1][2][3][4]=[1]+[2]+[3]    
Verplichtingen462 96111 99026 886501 83721 35838 33837 24230 169
         
Uitgaven688 59810 69050 420749 70839 24438 82237 24230 169
         
Programma-uitgaven681 45610 69049 175741 32138 11037 77236 19229 119
Gedragsgerichte gezondheidsbevordering7 97002 36610 3362 1491 9991 9991 999
Bestrijden van infectieziekten82 9400– 54982 3914711 1391 1391 139
Consumenten- en productveiligheid87 8570– 1 59286 265– 1 702– 1 685– 1 744– 1 744
Toegankelijkheid en kwaliteit preventieve zorg219 15610 00024 897254 05312 34912 28212 28212 282
Coördinatie/nazorg bij crises en rampen5 9060– 1 7004 206– 2 350– 500– 500500
Programmering onderzoek/ontwikkeling253 773024 335278 10823 01320 35718 83614 263
Vermijden ziektelast door chronische ziekten3 9950– 273 9680000
Bevorderen gezonde en veilige leefomgeving1 484001 4840000
Voorkomen drugsgebruik6 17403 7089 8826 2936 2936 2933 793
Verslavingszorg12 201690– 2 26310 628– 2 113– 2 113– 2 113– 2 113
         
Apparaatsuitgaven7 14201 2458 3871 1341 0501 0501 050
         
Ontvangsten8 623008 6230000

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 2006
Stand VWS-begroting 2006688 598
  
Amendementen en moties 
Overheveling van artikel 34 als gevolg van een amendement van de Tweede-Kamerleden Vietsch en Verbeet (kamerstuk 30 300 XVI, nr. 38). Dit amendement beoogt de subsidie voor de Landelijke Stichting Ouders en Verwanten van Drugsgebruikers en het Nationaal Actiecomité Drugsoverlast te continueren na 1 juli 2006. 40
Overheveling van het ministerie van Justitie als gevolg van een amendement van de Tweede Kamerleden Van Miltenburg en Van der Laan (kamerstuk 30 300 XVI, nr. 97). Dit amendement heeft tot doel om voor de jaren 2006 en 2007 honderd behandelplaatsen voor chronisch heroïneverslaafden te financieren onder medefinanciering van de betreffende gemeenten.650
Als gevolg van de motie Verhagen (kamerstuk 30 300 XVI, nr. 9) worden middelen beschikbaar gesteld voor preventief jeugdbeleid. 10 000
  
Reguliere mutaties 
Overheveling van artikel 22 in verband met een bijdrage aan het Landelijk Actieprogramma Kwaliteit bij ZonMW, voor wat betreft de geestelijke gezondheidszorg. 1 300
Overheveling vanuit artikel 27. In het AWBZ-convenant zijn financiële (premie-)middelen gereserveerd voor innovatie in de care. De middelen worden via de begroting bij ZonMw weggezet. 3 956
Als gevolg van een reorganisatie worden middelen overgeheveld van artikel 30.4 604
Overheveling naar artikel 98. – 2 139
Er worden middelen ingezet voor het voorkomen van infectieziekten. Het gaat hier om drie clusters, te weten de voorbereiding op de grieppandemie, «gewone» infectieziekten en SOA-bestrijding.10 662
Er worden middelen ingezet voor het elektronisch kinddossier in de jeugdgezondheidszorg. Naast deze € 20 miljoen wordt € 5 miljoen ingezet op artikel 33 voor het elektronisch kinddossier. 20 000
Overheveling naar het ministerie van LNV in verband met de aan de Voedsel en Waren Autoriteit opgelegde efficiencytaakstelling als gevolg van de motie Dittrich. – 2 000
Om de snelle verspreiding van Hiv en Aids onder drugsgebruikers een halt toe te roepen, zijn preventieve maatregelen dringend nodig en worden middelen beschikbaar gesteld aan het United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC). Het UNODC voert projecten uit in landen die kampen met een enorme Hiv/Aids-epidemie en die behoefte hebben aan steun bij de implementatie van projecten om Hiv/Aids onder drugsgebruikers te voorkomen. Deze middelen worden hiertoe ingezet.2 500
Er zijn generaal middelen beschikbaar gesteld voor de vroegsignalering en opvoedondersteuning van risicogezinnen. Daarnaast worden middelen uitgetrokken voor het Centrum Gezond Leven. Dei centrum richt zich op het ondersteunen van preventieprogramma’s op onder meer de terreinen overgewicht, roken en alcoholmisbruik door jeugdigen.7 500
  
Technische mutaties4 037
  
Stand 1e suppletore begroting 2006749 708

Premie-uitgaven (bedragen x € 1 000 000)

 Stand VWS-begroting 2006Mutaties 1e suppletore 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 (1)(2)(3)=(1)+(2)    
Premie-uitgaven61,83,265,03,23,23,23,2

Toelichting op de belangrijkste mutaties

Stand VWS-begroting 200661,8
  
Op basis van gegevens van CVZ en CTG zijn de uitgaven 2005 voorlopig afgerekend. Uit deze afrekening blijkt per saldo een structurele tegenvaller van € 3,6 miljoen. 3,6
Technische mutatie– 0,4
  
Stand 1e suppletore begroting 200665,0

Beleidsartikel 22: Curatieve zorg

Algemene doelstelling:

Zorgen dat er een kwalitatief hoogwaardige, toegankelijke en betaalbare zorgverlening is ter bevordering van de lichamelijke en geestelijke gezondheidssituatie van de Nederlandse bevolking.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegroting 2006Mutaties via NvW en amendementen 2006Mutaties 1e suppletore 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 [1][2][3][4]=[1]+[2]+[3]    
Verplichtingen51 94903 14455 0938611 221571571
         
Uitgaven52 17403 14455 3188611 221571571
         
Programma-uitgaven47 58503 10950 6948851 312662662
Eerstelijns zorg9 1670– 3 4885 679– 3 488– 1 568– 1 338– 1 338
Tweedelijns zorg32 018012 99745 0154 3732 8802 0002 000
Effectieve en efficiënte zorgverlening00000000
Spoedeisende medische hulpverlening6 4000– 6 40000000
         
Apparaatsuitgaven4 5890354 624– 24– 91– 91– 91
         
Ontvangsten1 0980– 551 043– 55– 55– 55– 55

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 2006
Stand VWS-begroting 200652 174
  
Reguliere mutaties 
Overheveling naar artikel 30. – 3 393
Overheveling naar artikel 21. – 1 300
Overheveling naar het ministerie van BZK in verband met een bijdrage in de exploitatiekosten van het nieuwe digitale radionetwerk voor mobiele communicatie van hulpdiensten (C2000). – 6 400
Als gevolg van een reorganisatie worden middelen overgeheveld van artikel 30.3 302
Doordat een aantal in 2005 geplande DBC-activiteiten is vertraagd, is besloten om in 2006 een inhaalslag te plegen. 6 793
Vanuit de eindejaarsmarge wordt in 2006 een aantal opdrachten betaald waarvan in 2005 geen factuur is binnengekomen. 2 550
  
Technische mutaties1 592
  
Stand 1e suppletore begroting 200655 318

Premie-uitgaven (bedragen x € 1 000 000)

 Stand VWS-begroting 2006Mutaties 1e suppletore 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 (1)(2)(3)=(1)+(2)    
Premie-uitgaven18 717,166,718 783,866,866,966,966,9

Toelichting op de belangrijkste mutaties

Stand VWS-begroting 200618 717,1
  
Op basis van gegevens van CVZ, CTG en Vektis zijn de uitgaven 2005 voorlopig afgerekend. Uit deze afrekening blijkt per saldo een structurele tegenvaller van € 27,9 miljoen. Hogere uitgaven dan geraamd deden zich onder andere voor bij fysiotherapie (€ 28,6 miljoen), tandheelkundige specialistische zorg (€ 17,8 miljoen), ergotherapie (€ 0,8 miljoen) en overig curatieve zorg (€ 16,3 miljoen). Daarnaast was sprake van een meevaller bij Kraamzorg (€ 35,6 miljoen). 27,9
De verwachting is dat de prijzen in de fysiotherapie in 2006 zo’n 8,5% zullen stijgen. Hiervan is ongeveer 3% een reguliere loonprijsstijging. Dit zorgt voor een feitelijke extra prijsstijging van 5,5% en brengt € 17 miljoen aan meerkosten met zich mee. 17,0
Deze mutatie betreft de compensatie uit de aanvullende post arbeidsvoorwaarden ten behoeve van de Academische Ziekenhuizen voor de hogere werkgeverslasten ten gevolge van de invoering van de Zorgverzekeringswet. 22,0
  
Technische mutaties– 0,2
  
Stand 1e suppletore begroting 200618 783,8

Beleidsartikel 23: Geneesmiddelen en medische technologie

Algemene doelstelling:

Kwalitatief goede en veilige medische producten toegankelijk en betaalbaar maken, houden en steeds aan de eisen van de tijd laten voldoen.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegroting 2006Mutaties via NvW en amendementen 2006Mutaties 1e suppletore 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 [1][2][3][4]=[1]+[2]+[3]    
Verplichtingen21 097011 32432 4218 8829 3073 8401 219
         
Uitgaven22 218011 32433 5428 8829 3073 8401 219
         
Programma-uitgaven19 441010 52029 9618 0968 6283 161540
Geneesmiddelen8 1930– 7277 466– 542– 89– 89– 89
Medische technologie en transplantaten11 24809511 343– 8– 8– 8– 8
Vernieuwingen in de zorg0011 15211 1528 6468 7253 258637
         
Apparaatsuitgaven2 77708043 581786679679679
         
Ontvangsten0011 33411 3348 8288 9073 440819

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 2006
Stand VWS-begroting 200622 218
  
Reguliere mutaties 
Betreft toekenning van Fonds Economische Structuur (FES)-middelen voor vier zogenaamde Interdepartementale Commissie voor Economische Structuurversterking/Kennisinfrastructuur (ICES/KIS)-projecten. 11 152
Als gevolg van een reorganisatie worden middelen overgeheveld van artikel 30. 418
  
Technische mutaties246
  
Stand 1e suppletore begroting 200633 542

Premie-uitgaven (bedragen x € 1 000 000)

 Stand VWS-begroting 2006Mutaties 1e suppletore 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 (1)(2)(3)=(1)+(2)    
Premie-uitgaven4903,2– 324,74 578,5– 322,2– 322,5– 322,5– 322,5

Toelichting op de belangrijkste mutaties

Stand VWS-begroting 20064 903,2
  
Op basis van gegevens van het CVZ zijn de uitgaven 2005 voorlopig afgerekend. Uit deze afrekening blijkt per saldo een structurele meevaller van € 104,9 miljoen. – 104,9
Deze mutatie betreft de overheveling van uitgaven voor verbandmiddelen en blaasspoelvloeistoffen naar artikel 26. – 132,5
Dit betreft de geraamde meeropbrengst van het geneesmiddelenconvenant in 2006.– 88,0
Deze mutatie betreft de toevoeging van middelen ten behoeve van een duurzame en toegankelijke geneesmiddelenvoorziening.3,0
Door middel van de voorlopige herstructurering van uitnameteams moet worden bereikt dat er geen voor transplantatie geschikte organen verloren gaan. Hiertoe worden extra middelen beschikbaar gesteld. Onderzocht wordt welke maatregelen na 2007 hierop structureel moeten worden genomen. 0,5
  
Technische mutaties– 2,8
  
Stand 1e suppletore begroting 20064 578,5

Beleidsartikel 25: AWBZ-brede zorg

Algemene doelstelling:

Op een doelmatige wijze van aanbodsturing naar vraagsturing in de langdurige zorg komen.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegroting 2006Mutaties via NvW en amendementen 2006Mutaties 1e suppletore 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 [1][2][3][4]=[1]+[2]+[3]    
Verplichtingen164 826019 890184 7166 4204 5764 0864 086
         
Uitgaven164 826019 890184 7166 4204 5764 0864 086
         
Programma-uitgaven164 286015 540179 8262 24049000
Vraaggestuurd systeem/zorg op maat (AWBZ)164 286015 540179 8262 24049000
         
Apparaatsuitgaven54004 3504 8904 1804 0864 0864 086
         
Ontvangsten00000000

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 2006
Stand VWS-begroting 2006164 826
  
Reguliere mutaties 
Als gevolg van een reorganisatie worden de P&M-gelden van de artikelen 26, 27 en 34 ondergebracht bij artikel 25 (voor zover deze betrekking hebben op langdurende zorg) en artikel 34 (voor zover deze betrekking hebben op maatschappelijke ondersteuning).4 237
Er worden middelen beschikbaar gesteld voor de invoering van de zorgzwaartebekostiging in de AWBZ. 5 000
Vanuit de eindejaarsmarge worden middelen beschikbaar gesteld voor de vergoeding aan gemeenten van de kosten die zijn veroorzaakt door de centralisatie van de indicatiestelling. 5 500
Vanuit de eindejaarsmarge worden middelen beschikbaar gesteld voor het wegwerken van non-indicaties. 5 300
Als gevolg van een reorganisatie worden middelen overgeheveld van artikel 30. 113
  
Technische mutaties– 260
  
Stand 1e suppletore begroting 2006184 716

Premie-uitgaven (bedragen x € 1 000 000)Geestelijke Gezondheidszorg

 Stand VWS-begroting 2006Mutaties 1e suppletore 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 (1)(2)(3)=(1)+(2)    
Premie-uitgaven3721,18,93 730,08,78,78,78,7
        
Ontvangsten93,10,093,1    

Toelichting op de belangrijkste mutaties

Stand VWS-begroting 20063 721,1
  
Deze mutatie betreft de overheveling van middelen uit de begroting van Justitie in verband met uitbreiding van de TBS-capaciteit. 5,3
  
Technische mutaties3,6
  
Stand 1e suppletore begroting 20063 730,0

Premie-uitgaven (bedragen x € 1 000 000)AWBZ-brede zorg

 Stand VWS-begroting 2006Mutaties 1e suppletore 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 (1)(2)(3)=(1)+(2)    
Premie-uitgaven1908,121,41 929,5– 10,1– 9– 8,7– 5,3

Toelichting op de belangrijkste mutaties

Stand VWS-begroting 20061 908,1
  
Deze mutatie betreft het terugdraaien van de eerder bij begroting 2006 doorgevoerde intertemporele schuif van € 34 miljoen uit 2006 naar 2005. 34,0
Deze mutatie betreft de overheveling van middelen naar artikel 27 ten behoeve van de CVZ-subsidie Coördinatie Vrijwillige Thuiszorg en Mantelzorg (CVTM). – 5,0
Deze mutatie betreft de overheveling van premiemiddelen naar de begroting (artikel 27) ten behoeve van kwaliteit in verpleeghuizen. – 7,0
Deze mutatie betreft de overheveling van premiemiddelen naar de begroting (artikel 27) ten behoeve van de mantelzorger in beeld (TK 2004–2005, 30 169, nr. 1).– 1,9
Deze mutatie betreft de overheveling van in het convenant gereserveerde middelen voor innovatie in de care naar de begroting (artikel 27). De uitvoering vindt plaats door ZonMw.– 4,2
  
Technische mutaties5,5
  
Stand 1e suppletore begroting 20061 929,5

Beleidsartikel 26: Gehandicapten- en hulpmiddelenbeleid

Algemene doelstelling:

Het volwaardig deelnemen van mensen met beperkingen aan de samenleving bevorderen.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegroting 2006Mutaties via NvW en amendementen 2006Mutaties 1e suppletore 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 [1][2][3][4]=[1]+[2]+[3]    
Verplichtingen15 5240– 4 47311 051– 4 050– 3 661– 3 509– 3 471
         
Uitgaven16 2810– 3 88712 394– 3 796– 3 471– 3 471– 3 471
         
Programma-uitgaven13 4080– 1 01412 394– 999– 674– 674– 674
Gedifferentieerd aanbod van zorgvoorzieningen4 9120– 2154 697– 200– 200– 200– 200
Bevorderen rechtspositie van mensen met beperking4 7790– 2004 579– 200– 275– 275– 275
Regelen randvoorwaarden voor zorg, wonen en MO8000– 17783– 17– 17– 17– 17
Verbeteren doelmatigheid zorg- en dienstverlening2 9170– 5822 335– 582– 182– 182– 182
         
Apparaatsuitgaven2 8730– 2 8730– 2 797– 2 797– 2 797– 2 797
         
Ontvangsten1820– 1820– 182– 182– 182– 182

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 2006
Stand VWS-begroting 200616 281
  
Reguliere mutaties 
Overheveling naar artikel 25 en 34. – 2 330
  
Technische mutaties– 1 557
  
Stand 1e suppletore begroting 200612 394

Premie-uitgaven (bedragen x € 1 000 000)

 Stand VWS-begroting 2006Mutaties 1e suppletore 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 (1)(2)(3)=(1)+(2)    
Premie-uitgaven6189,228,86 218,033,233,233,233,2
        
Ontvangsten264,90,0264,9    

Toelichting op de belangrijkste mutaties

Stand VWS-begroting 20066 189,2
  
Op basis van gegevens van het CVZ zijn de uitgaven 2005 voorlopig afgerekend. Uit deze afrekening blijkt per saldo voor de hulpmiddelen een structurele meevaller van € 96,9 miljoen. – 96,9
Deze mutatie betreft de overheveling van uitgaven voor verbandmiddelen en blaasspoelvloeistoffen vanuit artikel 23. 132,5
  
Technische mutaties– 6,8
  
Stand 1e suppletore begroting 20066 218,0

Beleidsartikel 27: Verzorging, verpleging en ouderen

Algemene doelstelling:

Tijdige en adequate verpleging, verzorging en dienstverlening bieden aan mensen en samenhang aanbrengen in het ouderenbeleid.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegroting 2006Mutaties via NvW en amendementen 2006Mutaties 1e suppletore 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 [1][2][3][4]=[1]+[2]+[3]    
Verplichtingen23 329– 1 00036 00458 3336 422640– 1 190– 1 265
         
Uitgaven24 527– 1 00037 30260 8296 696871– 1 129– 1 129
         
Programma-uitgaven21 646– 1 00040 18360 8299 4653 6401 6401 640
Tijdigheid en toegankelijkheid ouderenzorg1 512001 5120000
Passendheid en keuzevrijheid ouderenzorg7 866030 22538 0912 925000
Samenwerking mantel- en professionele ouderenzorg4 74201 9006 6421 750750750750
Coördinatie en communicatie ouderenbeleid632006320000
Kwaliteit ouderenzorg6 294– 1 0008 05813 3524 7902 890890890
Doelmatigheid ouderenzorg600006000000
         
Apparaatsuitgaven2 8810– 2 8810– 2 769– 2 769– 2 769– 2 769
         
Ontvangsten00000000

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 2006
Stand VWS-begroting 200624 527
  
Amendementen 
Overheveling naar artikel 30.– 1 000
  
Reguliere mutaties 
Overheveling vanuit de premiemiddelen (artikel 25) ten behoeve van de kwaliteit in verpleeghuizen. Er wordt getracht om een groot deel van de verpleeghuizen te laten voldoen aan de kwaliteitseisen zoals geformuleerd door de IGZ en de cliënten. Men doet dit door het samenstellen van consulententeams, het opstellen van zorgplannen, het opzetten van een landelijk plan dementie, het benoemen van een gazant die verpleeghuizen gaat bezoeken en het doen van onderzoek naar de kwaliteit van de verpleeghuizen. 7 000
Overheveling vanuit de premiemiddelen (artikel 25) ten behoeve van «de mantelzorger in beeld» (TK 2004–2005, 30 169, nr. 1)1 900
Overheveling uit de premiemiddelen (artikel 25). In het AWBZ convenant zijn financiële premiemiddelen gereserveerd voor innovatie in de care. De middelen worden via de begroting bij ZonMw weggezet.4 224
Overheveling naar artikel 21. – 3 956
Overheveling naar artikelen 25 en 34. – 2 825
Er worden middelen beschikbaar gesteld in verband met de invoeringskosten van de WMO. 30 000
Als gevolg van een reorganisatie worden middelen overgeheveld van artikel 30. 100
  
Technische mutaties– 1 637
  
Stand 1e suppletore begroting 200658 333

Premie-uitgaven (bedragen x € 1 000 000)

 Stand VWS-begroting 2006Mutaties 1e suppletore 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 (1)(2)(3)=(1)+(2)    
Premie-uitgaven11 465,65,011 470,610,010, 010,010,0
        
Ontvangsten1412,60,01 412,6    

Toelichting op de belangrijkste mutaties

Stand VWS-begroting 200611 465,6
  
Deze mutatie betreft de overheveling van middelen uit artikel 25 ten behoeve van de CVZ-subsidie Coördinatie Vrijwillige Thuiszorg en Mantelzorg (CVTM). 5,0
  
Stand 1e suppletore begroting 200611 470,6

Beleidsartikel 28: Wet voorzieningen gehandicapten

Algemene doelstelling:

Voorzieningen op het gebied van wonen, vervoer en rolstoelen bieden aan ouderen en gehandicapten.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegroting 2006Mutaties via NvW en amendementen 2006Mutaties 1e suppletore 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 [1][2][3][4]=[1]+[2]+[3]    
Verplichtingen90 2970– 17 94572 352– 4 251444444444
         
Uitgaven90 29707590 372254444444444
         
Programma-uitgaven89 947042590 372604794794794
Maatschappelijke participatie ouderen+gehandicapten89 947042590 372604794794794
         
Apparaatsuitgaven3500– 3500– 350– 350– 350– 350
         
Ontvangsten00000000

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 2006
Stand VWS-begroting 200690 297
  
Overheveling naar artikelen 25 en 34.– 350
  
Technische mutaties75
  
Stand 1e suppletore begroting 200690 372

Beleidsartikel 29: Arbeidsmarktbeleid

Algemene doelstelling:

Een goed functionerende arbeidsmarkt in zorg en welzijn stimuleren en het algemene arbeidsmarkt- en werkgelegenheidsbeleid implementeren.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegroting 2006Mutaties via NvW en amendementen 2006Mutaties 1e suppletore 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 [1][2][3][4]=[1]+[2]+[3]    
Verplichtingen32 97202 57335 5452 7202 9052 2752 275
         
Uitgaven32 97702 57335 5502 7202 9052 2752 275
         
Programma-uitgaven30 1260– 28529 841– 300000
Terugdringen personeelstekorten5 6710– 2005 471– 300000
Regulier maken gesubsidieerde banen24 4550– 8524 3700000
         
Apparaatsuitgaven2 85102 8585 7093 0202 9052 2752 275
         
Ontvangsten280– 280– 28– 28– 28– 28

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 2006
Stand VWS-begroting 200632 977
  
Reguliere mutaties 
Overheveling vanuit de premiemiddelen (artikel 99) in verband met de inzet van budget voor investeringen in ICT.1 630
Als gevolg van een reorganisatie worden middelen overgeheveld van artikel 30. 1 097
  
Technische mutaties– 154
  
Stand 1e suppletore begroting 200635 550

Beleidsartikel 30: Markt, consument, kwaliteit, innovatie, informatie en opleidingen

Algemene doelstelling:

Een moderne en evenwichtige zorgmarkt door posities in de zorg te ordenen en vernieuwingen te stimuleren.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegroting 2006Mutaties via NvW en amendementen 2006Mutaties 1e suppletore 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 [1][2][3][4]=[1]+[2]+[3]    
Verplichtingen317 8641 000– 8 065310 7999 10430 32731 87132 149
         
Uitgaven339 9831 0003 794344 77716 76532 42832 76832 768
         
Programma-uitgaven332 5961 0006 239339 83519 62035 57035 91035 910
Vernieuwingen in de zorg41 3290– 5 51135 8189 71426 15427 28527 285
Modernisering beroepenstructuur159 9510– 553159 398– 566– 451– 451– 451
Ethisch verantwoord handelen13 4340– 40813 02687123127127
Informatie over het zorgaanbod2 52006 9109 4308 9789 1488 6138 613
Evenwicht in de marktposities45 0311 0001 14147 172957413413413
Regulering van de zorg70 33104 66074 991450183– 77– 77
         
Apparaatsuitgaven7 3870– 2 4454 942– 2 855– 3 142– 3 142– 3 142
         
Ontvangsten1 08305781 661144000

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 2006
Stand VWS-begroting 2006339 983
  
Amendementen 
Overheveling van artikel 27 als gevolg van amendement 36 van de Tweede Kamerleden Vietsch en Verbeet. Dit amendement beoogt cliëntenraden in verpleeg- en verzorgingshuizen die zijn verbonden aan het Landelijk Overleg Cliëntenraden, door middel van een eenmalige projectsubsidie in hun werk te ondersteunen.1 000
  
Reguliere mutaties 
Overheveling van artikel 22 van het budget voor het Nederlands Instituut voor Onderzoek in de Gezondheidszorg (NIVEL). 3 393
Overheveling vanuit de premiemiddelen (artikel 99) in verband met de inzet van budget voor investeringen in ICT en vermindering van administratieve lasten. 6 170
Overheveling naar de artikelen 21, 22, 23 en 29.– 9 725
Vanuit de eindejaarsmarge worden middelen beschikbaar gesteld voor het gratis verstrekken van de eerste unieke zorgverleners identificatie (UZI)-passen; het gaat hier om middelen die vorig jaar al waren gereserveerd. 2 000
Overheveling vanuit de premiemiddelen (artikel 31) ten behoeve van onder andere de AWBZ-brede zorgregistratie (AZR) en de uitvoering van de vrijwillige AWBZ. 1 320
  
Technische mutaties636
  
Stand 1e suppletore begroting 2006344 777

Beleidsartikel 31: Zorgverzekeringen

Algemene doelstelling:

Iedere ingezetene van Nederland is verzekerd voor geneeskundige en langdurige zorg.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegroting 2006Mutaties via NvW en amendementen 2006Mutaties 1e suppletore 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 [1][2][3][4]=[1]+[2]+[3]    
Verplichtingen4 476011 30915 7851 5001 5001 500500
         
Uitgaven4 476013 01917 4951 5001 5001 500500
         
Programma-uitgaven4 476013 01917 4951 5001 5001 500500
Stelselherziening4 476013 01917 4951 5001 5001 500500
         
Apparaatsuitgaven00000000
         
Ontvangsten00000000

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 2006
Stand VWS-begroting 20064 476
  
Reguliere mutaties 
Er worden middelen beschikbaar gesteld voor verdere ontwikkeling van het verdeelmodel risicoverevening. Middels de risicoverevening wordt jaarlijks ongeveer € 15 miljard verdeeld over de zorgverzekeraars. Doel van de risicoverevening is het creëren van een gelijk speelveld voor zorgverzekeraars. Hierbij worden zorgverzekeraars gecompenseerd voor hogere kosten die voortvloeien uit een «ongezonde» verzekerdenportefeuille. 1 000
Er worden middelen beschikbaar gesteld voor de inningskosten van verzekerden in het buitenland. De minister heeft in het spoeddebat met de Tweede Kamer in december 2005 toegezegd dit goed te zullen regelen. 3 000
Vanuit de eindejaarsmarge worden middelen beschikbaar gesteld voor de gefaseerde invoering van de overheveling van de curatieve GGZ naar de Zorgverzekeringswet. Deze overheveling stond eerder gepland voor 1 januari 2006. Op 13 april is richting de Tweede Kamer gecommuniceerd dat de overheveling per 1 januari 2007 plaatsvindt.1 000
Vanuit de eindejaarsmarge worden middelen beschikbaar gesteld voor de communicatiecampagne van de Zorgverzekeringswet; het gaat om middelen die vorig jaar al waren gereserveerd. 1 100
Er worden generaal middelen beschikbaar gesteld voor een zorgvuldige voorlichting aan alle burgers om ervoor te zorgen dat de implementatie van de Zorgverzekeringswet en de Wet op de Zorgtoeslag zo goed mogelijk verloopt. 7 700
  
Technische mutaties– 781
  
Stand 1e suppletore begroting 200617 495

Premie-uitgaven (bedragen x € 1 000 000)

 Stand VWS-begroting 2006Mutaties 1e suppletore 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 (1)(2)(3)=(1)+(2)    
Premie-uitgaven230,1– 6,3223,8– 3,0– 3,0– 3,0– 3,0
        
Ontvangsten13,00,013,0    

Toelichting op de belangrijkste mutaties

Stand VWS-begroting 2006230,1
  
Deze mutatie betreft een overboeking van premiemiddelen naar de begroting van BZK (het Gemeentefonds) i.v.m. gemaakte afspraken rond de onverzekerdenproblematiek. – 5,0
Overheveling van middelen naar de begroting (artikel 30) ten behoeve van onder andere de AWBZ-brede zorgregistratie (AZR) en de uitvoering van de vrijwillige AWBZ. – 1,3
  
Stand 1e suppletore begroting 2006223,8

Beleidsartikel 32: Rijksbijdragen Volksgezondheid

Algemene doelstelling:

De zorgverzekering mede bekostigen uit schatkistmiddelen.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegroting 2006Mutaties via NvW en amendementen 2006Mutaties 1e suppletore 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 [1][2][3][4]=[1]+[2]+[3]    
Verplichtingen6 605 000017 2006 622 2000000
         
Uitgaven6 605 000017 2006 622 2000000
         
Programma-uitgaven6 605 000017 2006 622 2000000
Dekking uitgaven AWBZ4 741 100017 2004 758 3000000
Rijksbijdrage kinderen tot 181 863 900001 863 9000000
         
Apparaatsuitgaven00000000
         
Ontvangsten00000000

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 2006
Stand VWS-begroting 20066 605 000
  
Reguliere mutaties 
Aanpassing van de bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) ten guste van het Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten. 17 200
  
Technische mutaties 
  
Stand 1e suppletore begroting 20066 622 200

Beleidsartikel 33: Jeugdbeleid

Algemene doelstelling:

De ontwikkeling van jeugdigen in de samenleving bevorderen en uitval door kwalitatief hoogwaardige, toegankelijke en betaalbare voorzieningen voor jeugd te waarborgen.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegroting 2006Mutaties via NvW en amendementen 2006Mutaties 1e suppletore 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 [1][2][3][4]=[1]+[2]+[3]    
Verplichtingen958 5570223 4881 182 04580 23332 42039 96940 113
         
Uitgaven956 790080 1431 036 93391 84443 89839 96940 113
         
Programma-uitgaven953 985080 1431 034 12891 84443 89839 96940 113
Kwaliteit jeugdzorg21 2540– 17221 082– 169– 115– 1440
Toegankelijkheid jeugdzorg1 856001 8560000
Betaalbaarheid jeugdzorg889 226075 681964 90792 11344 11340 11340 113
Ontwikkeling van jeugdigen41 64904 63446 283– 100– 10000
         
Apparaatsuitgaven2 805002 8050000
         
Ontvangsten7 53001 2568 7860000

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 2006
Stand VWS-begroting 2006956 790
  
Reguliere mutaties 
Er worden middelen ingezet voor het elektronisch kinddossier in de jeugdgezondheidszorg. Naast deze € 5 miljoen wordt € 20 miljoen ingezet op artikel 21 voor het elektronisch kinddossier. 5 000
Overheveling van het ministerie van Justitie in verband met de optimalisering jeugdzorg voor de realisatie van alternatief zorgaanbod voor civielrechtelijk geplaatste jeugdigen.7 200
Er worden structureel middelen ingezet voor de terugdringing van wachtlijsten in de jeugdzorg. 67 000
  
Technische mutaties943
  
Stand 1e suppletore begroting 20061 036 933

Beleidsartikel 34: Maatschappelijke ondersteuning

Algemene doelstelling:

Burgers beter in staat stellen hun eigen verantwoordelijkheid te nemen in het verbeteren van hun leefsituatie en leefomgeving en te participeren in de samenleving.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegroting 2006Mutaties via NvW en amendementen 2006Mutaties 1e suppletore 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 [1][2][3][4]=[1]+[2]+[3]    
Verplichtingen273 082– 401 853274 895566746791791
         
Uitgaven278 403– 402 284280 647865791791791
         
Programma-uitgaven275 758– 40953276 671– 297– 297– 297– 297
Maatschappelijke en vrouwenopvang238 681– 40– 294238 347– 294– 294– 294– 294
Transparantie en kwaliteit maatschappelijke zorg13 56501 62515 190525525525525
Zelfredzaamheid van burgers215002150000
Maatschappelijke participatie en leefbaarheid21 723015021 8730000
Afbouw/overdracht van taken1 5740– 5281 046– 528– 528– 528– 528
         
Apparaatsuitgaven2 64501 3313 9761 1621 0881 0881 088
         
Ontvangsten00000000

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 2006
Stand VWS-begroting 2006278 403
  
Amendementen 
Overheveling naar artikel 21.– 40
  
Reguliere mutaties 
Als gevolg van een reorganisatie worden de P&M-gelden van de artikelen 26, 27 en 28 ondergebracht bij artikel 25 (voor zover deze betrekking hebben op langdurende zorg) en artikel 34 voor zover deze betrekking hebben op maatschappelijke ondersteuning). 1 268
Vanuit de eindejaarsmarge worden middelen beschikbaar gesteld voor het project «Welzijn Informatie Lokaal en Landelijk» (WILL). Dit project heeft als doel een informatiesysteem tot stand te brengen dat verantwoordings-, management- en beleidsinformatie genereert voor welzijnsinstellingen en gemeenten. 1 100
Als gevolg van een reorganisatie worden middelen overgeheveld van artikel 30. 43
  
Technische mutaties– 127
  
Stand 1e suppletore begroting 2006280 647

Beleidsartikel 35: Sportbeleid

Algemene doelstelling:

Het bevorderen van de gezondheid door sport, van meedoen door sport en van sport aan de top.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegroting 2006Mutaties via NvW en amendementen 2006Mutaties 1e suppletore 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 [1][2][3][4]=[1]+[2]+[3]    
Verplichtingen71 85720 000– 1 02890 8292 8992 8992 9502 950
         
Uitgaven98 15820 0003 451121 6093 2692 8992 9502 950
         
Programma-uitgaven95 68320 0003 468119 1513 3022 9493 0003 000
Gezond door sport7 2630– 827 181– 68– 5100
Meedoen door sport57 54010 00055068 090370000
Normen en waarden door sport5 139005 1390000
Sport aan de top25 74110 0003 00038 7413 0003 0003 0003 000
         
Apparaatsuitgaven2 4750– 172 458– 33– 50– 50– 50
         
Ontvangsten310– 310– 31– 31– 31– 31

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 2006
Stand VWS-begroting 200698 158
  
Moties 
Er worden eenmalig extra middelen beschikbaar gesteld voor een kwaliteitsimpuls van sportaccommodaties rond scholen en buurten (motie Verhagen: kamerstuk 30 300 XVI, nr. 9). 10 000
Er worden eenmalig extra middelen beschikbaar gesteld voor topsportfaciliteiten (motie Van Aartsen: kamerstuk 30 300 XVI, nr. 16. 10 000
  
Reguliere mutaties 
Er worden generaal middelen beschikbaar gesteld voor innovatie in de sport. Het geld zal besteed worden aan de ontwikkeling van vernieuwingen op het gebied van sportproducten, voeding en trainingsmethoden. Voorwaarde is dat de sport (met name NOC*NSF), kennisinstituten (TNO en universiteiten) en het bedrijfsleven een even grote financiële bijdrage leveren aan het innovatieprogramma. 3 000
  
Technische mutaties451
  
Stand 1e suppletore begroting 2006121 609

Beleidsartikel 36: Oorlogsgetroffenen en herinnering WO II

Algemene doelstelling:

Materiële en immateriële hulp verlenen aan slachtoffers van WO II en levend houden van de herinnering aan deze oorlog.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegroting 2006Mutaties via NvW en amendementen 2006Mutaties 1e suppletore 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 [1][2][3][4]=[1]+[2]+[3]    
Verplichtingen412 81604 240417 0568 30612 43414 56115 857
         
Uitgaven413 54904 240417 7898 30612 43414 56115 857
         
Programma-uitgaven412 44304 240416 6838 30612 43414 56115 857
Kwaliteit stelsel hulpverlening oorlogsgetroffenen405 03904 300409 3398 36912 49714 62415 857
Infrastructuur herinnering WO II7 4040– 607 344– 63– 63– 630
         
Apparaatsuitgaven1 106001 1060000
         
Ontvangsten00000000

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 2006
Stand VWS-begroting 2006413 549
  
Reguliere mutaties 
Vanuit de generale middelen wordt de raming voor «wetten en regelingen oorlogsgetroffenen» naar boven bijgesteld in verband met een verwachte stijging van de uitgaven van de Wet uitkeringen vervolgingsslachtoffers 1940–1945 (Wuv) en de Wet uitkeringen burgerslachtoffers 1940–1945 (Wubo) als gevolg van het project «Gerichte benadering». 4 300
  
Technische mutaties– 60
  
Stand 1e suppletore begroting 2006417 789

Beleidsartikel 37: Inspecties

Algemene doelstellingen:

IGZ: Bijdragen aan veilige, effectieve en patiëntgerichte zorg.

IJZ: Toezicht houden op de kwaliteit van de jeugdzorg.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegroting 2006Mutaties via NvW en amendementen 2006Mutaties 1e suppletore 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 [1][2][3][4]=[1]+[2]+[3]    
Verplichtingen42 26203 60845 8703 7002 6942 7322 811
         
Uitgaven42 26203 75646 0183 7332 7272 7322 811
         
Programma-uitgaven00000000
         
Apparaatsuitgaven42 26203 75646 0183 7332 7272 7322 811
Inspectie Gezondheidszorg (IGZ)38 70203 75642 4583 7332 7272 7322 811
Inspectie Jeugdzorg (IJZ)3 560003 5600000
         
Ontvangsten470004700000

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 2006
Stand VWS-begroting 200642 262
  
Reguliere mutaties 
Er zijn middelen beschikbaar gesteld voor de herhuisvesting van de IGZ. Vanwege de versterking van het operationele toezicht, een betere communicatie en de onafhankelijke positie als toezichthouder, is besloten het huidige hoofdkantoor te verplaatsen naar Utrecht.2 013
Er worden generaal middelen beschikbaar gesteld voor het versterken van de IGZ waardoor meer inspecties kunnen worden uitgevoerd gericht op de kwaliteit en de veiligheid van de gezondheidszorg.1 000
  
Technische mutaties743
  
Stand 1e suppletore begroting 200646 018

Beleidsartikel 38: Tegemoetkomingen in zorgkosten

Algemene doelstelling:

Het bieden van een tegemoetkoming in de kosten van zorg.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegroting 2006Mutaties via NvW en amendementen 2006Mutaties 1e suppletore 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 [1][2][3][4]=[1]+[2]+[3]    
Verplichtingen2 691 989002 691 9890000
         
Uitgaven2 691 989002 691 9890000
         
Programma-uitgaven2 690 500002 690 5000000
Tegemoetkoming buitengewone uitgaven88 8000088 8000000
Tegemoetkomen in de kosten van zorg2 601 700002 601 7000000
         
Apparaatsuitgaven1 489001 4890000
         
Ontvangsten00000000

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 2006
Stand VWS-begroting 20062 691 989
  
Technische mutaties0
  
Stand 1e suppletore begroting 20062 691 989

Niet-beleidsartikel 98: Algemeen

In dit niet-beleidsartikel worden de uitgaven beschreven die niet specifiek aan een van de beleidsdoelstellingen uit de voorgaande beleidsartikelen zijn toe te rekenen. Het gaat hierbij om ministeriebrede programma- en apparaatsuitgaven.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegroting 2006Mutaties via NvW en amendementen 2006Mutaties 1e suppletore 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 [1][2][3][4]=[1]+[2]+[3]    
Verplichtingen143 0330– 1 111141 922– 1 474– 2 5107 4847 072
         
Uitgaven143 13203 215146 3474 5263 4907 4847 072
         
Programma-uitgaven5 402005 4020000
Internationale samenwerking5 402005 4020000
         
Apparaatsuitgaven137 73003 215140 9454 5263 4907 4847 072
Gezondheidsraad4 6320– 1404 492– 390– 390– 390– 390
Personeel en materieel kernministerie97 96603 050101 0165 0464 0944 1103 698
Raad voor de Volksgezondheid en Zorg2 8760– 4902 386– 640– 640– 640– 640
Raad voor Gezondheidsonderzoek5740– 220354– 220– 220– 220– 220
Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling1 2520– 370882– 370– 370– 370– 370
Sociaal en Cultureel Planbureau6 5130– 6595 854– 747– 830– 830– 830
Strategisch onderzoek NVI3 01502 3335 3482 2712 2702 2702 270
Strategisch onderzoek RIVM20 9020– 28920 613– 424– 4243 5543 554
         
Ontvangsten2 54601142 660364364364364

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 2006
Stand VWS-begroting 2006143 132
  
Reguliere mutaties 
Diverse middelen worden ingezet ter dekking van algehele begrotingsproblematiek. – 2 631
Vanuit de eindejaarsmarge worden middelen beschikbaar gesteld voor de vervanging van netwerkcomponenten. 1 000
Overheveling van beleidsartikel 21, omdat de middelen voor zogenaamd strategisch vaccinonderzoek door het Nederlands Vaccin Instituut (NVI) in de ontwerpbegroting 2005 ten onrechte op dat artikel waren geraamd. 2 139
Als gevolg van een reorganisatie worden middelen overgeheveld van artikel 30. 48
  
Technische mutaties2 659
  
Stand 1e suppletore begroting 2006146 347

Niet-beleidsartikel 99: Nominaal en Onvoorzien

Dit is een technisch, administratief artikel.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegroting 2006Mutaties via NvW en amendementen 2006Mutaties 1e suppletore 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 [1][2][3][4]=[1]+[2]+[3]    
Verplichtingen– 5 745010 6044 8595 479624– 9– 4 297
         
Uitgaven– 7 503010 6043 1015 479624– 9– 4 297
         
Programma-uitgaven– 7 503010 6043 1015 479624– 9– 4 297
Loonbijstelling60019 68419 74417 99717 86718 01818 178
Prijsbijstelling3 19907 49910 6986 2315 6385 5961 128
Onvoorzien0077– 2 760– 1 976– 2 846– 2 846
Taakstelling– 10 7620– 16 586– 27 348– 15 989– 20 905– 20 77720 757
         
Apparaatsuitgaven00000000
         
Ontvangsten00000000

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 2006
Stand VWS-begroting 2006– 7 503
  
Reguliere mutaties 
Dekking van de nog openstaande taakstellingen, zoals de taakstelling «doelmatig aanbesteden bouw», de taakstelling «elektronisch overheid», en de taakstelling «inkoop en aanbesteding».3 984
De prijsbijstelling tranche 2006 wordt deels ingezet ter dekking van algehele begrotingsproblematiek.– 6 500
Uit de eindejaarsmarge worden middelen beschikbaar gesteld voor patiëntenondersteuning in het kader van de Zorgverzekeringswet. Hiervoor was een taakstelling geboekt. Middels deze mutatie wordt deze taakstelling ingevuld. 3 500
Taakstellende onderuitputting ter dekking van algehele begrotingsproblematiek– 25 000
Loonbijstelling tranche 200619 744
Prijsbijstelling tranche 200615 521
  
Technische mutaties– 645
  
Stand 1e suppletore begroting 20063 101

Premie-uitgaven (bedragen x € 1 000 000)

 Stand VWS-begroting 2006Mutaties 1e suppletore 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 (1)(2)(3)=(1)+(2)    
Premie-uitgaven447,998,8546,732,113,84,4– 3,2
        
Ontvangsten2073,30,02 073,3    

Toelichting op de belangrijkste mutaties

Stand VWS-begroting 2006447,9
  
De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de meest recente macro-economische inzichten in het Centraal Economisch Plan 2006 van het Centraal Planbureau (CPB). – 63,4
Voor het jaar 2005 was rekening gehouden met een volume-effect dat verwacht werd door de invoering van de no-claimteruggaveregeling in de zorgverzekeringswet (€ 170 miljoen). Bij de raming van dit bedrag is destijds uitgegaan van CPB-ramingen. Deze raming van het totale gedragseffect was met grote onzekerheid omgeven. Dit was in nog sterkere mate het geval indien dit effect moest worden uitgesplitst naar de sectoren waarop het effect zich zou gaan voordoen. In verband daarmee is ervoor gekozen om het gedragseffect van de no-claimteruggaveregeling op de aanvullende post te parkeren. Ook achteraf is het gedragseffect van de no-claimteruggaveregeling niet goed meetbaar. Daarom is ervoor gekozen om alle sectoren af te rekenen zonder rekening te houden met het gedragseffect van de no claim en het bedrag op de aanvullende post af te boeken. Aangezien uit de afrekening forse meevallers zijn gebleken, is ervan uitgegaan dat het volume-effect van de no-claimteruggaveregeling structureel is gerealiseerd. 170,0
Deze mutatie betreft de overheveling van de premiemiddelen naar de begroting (artikel 29 en 30) in verband met de inzet van budget voor investeringen in ICT en vermindering van de administratieve lasten.– 7,8
  
Stand 1e suppletore begroting 2006546,7
Naar boven