30 560 XIV
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (XIV) voor het jaar 2006 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 16 juni 2006

De vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.

Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.

De voorzitter van de commissie,

Schreijer-Pierik

De griffier van de commissie,

Van Leiden

1

Waarom worden de verplichtingen die voortvloeien uit de derogatiebeschikking voor de Nitraatrichtlijn geboekt op doelstelling 21.12?

Nederland is verplicht de (milieu)effecten van de door de Europese Commissie toegekende derogatie actief te monitoren. De verplichtingen die voortvloeien uit de derogatiebeschikking voor de Nitraatrichtlijn worden geboekt op doelstelling 21.12, omdat deze vallen binnen de operationele doelstelling «verminderen milieubelasting» en de daarbij behorende instrumenten «nieuw mestbeleid» en «nitraatrichtlijn».

2

Hoe is de verschuiving van middelen van verwerving en inrichting EHS naar agrarisch natuurbeheer precies doorgevoerd, waarom hebben er een aantal mutaties plaatsgevonden?

Het beleid om meer natuurbeheer te realiseren via agrarisch en particulier natuurbeheer heeft in 2004 geleid tot een groot aantal aanvragen voor de subsidieregeling Agrarisch natuurbeheer. In het voorjaar van 2004 heb ik besloten om de aanvragen voor deze regeling te honoreren met compensatie op het verwervingsbudget. In de Najaarsnota 2004 is daartoe het verplichtingenbudget bijgesteld. Als vervolg op deze verplichtingenmutatie vindt thans de noodzakelijke verhoging van de kasuitgaven plaats voor de financiering van deze 6jarige contracten. Het betreft een meerjarige kasmutatie van € 15,4 mln. in 2006, € 13,9 mln. in 2007 en € 12,3 mln. in 2008, 2009 en 2010.

Daarnaast heeft een mutatie plaatsgevonden van inrichting naar beheer van structureel € 5 mln. vanaf 2007. Deze mutatie is het gevolg van de begrotingsbehandeling 2006 waarbij de 2e Kamer extra € 5 mln. per jaar wilde uittrekken voor de SAN.

3

Waarom is er op de balans van Dienst Regelingen nog een post van nog te betalen van € 39 mln.

De post nog te betalen is een verzamelpost die uit een aantal (grotere en kleinere) posten opgebouwd is. De grootste zijn:

– Aflossingsverplichting < 1 jaar (€ 12,9 mln.), betreft de aflossingsverplichting in 2006 op in eerdere jaren opgenomen leningen.

– Vooruit ontvangen bedragen (€ 11,7 mln.) heeft betrekking op werkzaamheden die in 2005 nog niet in de exploitatierekening konden worden gebracht.

– Nog te ontvangen facturen (€ 9,6 mln.), voor prestaties door derden die in 2005 geleverd zijn, maar nog gefactureerd moesten worden.

– Een bedrag van € 2,8 mln. heeft betrekking op verlofuren en vakantierechten ultimo 2005.


XNoot
1

Samenstelling: Leden: Van der Vlies (SGP), ondervoorzitter, Buijs (CDA), van Beek (VVD), Schreijer-Pierik (CDA), voorzitter, Atsma (CDA), Van Gent (GL), Oplaat (VVD), Mosterd (CDA), Waalkens (PvdA), Snijder-Hazelhoff (VVD), Verbeet (PvdA), Van den Brink (LPF), Vergeer (SP), Tichelaar (PvdA), Ormel (CDA), Duyvendak (GL), Koopmans (CDA), Eerdmans (LPF), Van der Ham (D66), Van Velzen (SP), Boelhouwer (PvdA), Douma (PvdA), Dubbelboer (PvdA), Kruijsen (PvdA), Nijs (VVD), Lenards (VVD) en Willemse-van der Ploeg (CDA).

Plv. leden: Slob (CU), Spies (CDA), Dezentjé Hamming (VVD), Mastwijk (CDA), Ten Hoopen (CDA), Vendrik (GL), Hofstra (VVD), Vacature (CDA), Samsom (PvdA), De Krom (VVD), Krähe (PvdA), Herben (LPF), Vacature (SP), Van Heteren (PvdA), Van Lith (CDA), Özütok (GL), Van Bochove (CDA), Van As (LPF), Van der Laan (D66), Gerkens (SP), Timmer (PvdA), Depla (PvdA), Fierens (PvdA), Verdaas (PvdA), Veenendaal (VVD), Örgü (VVD) en Jager (CDA).

Naar boven