30 560 X
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2006 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

(A) ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Toelichting bij wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2006 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Defensie (X).

De in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.

Toelichting bij wetsartikel 4

In maart 2005 is door de Minister van Financiën met de Tweede Kamer overleg gevoerd over de uitkomsten van het interdepartementale beleidsonderzoek (IBO) regeldruk en controletoren en de naar aanleiding daarvan door het kabinet in december 2004 gedane voorstellen. Tijdens het algemeen overleg op 2 en 3 maart 2005 en in de brief van 9 maart 2005 (Kamerstukken II, 29 949 en 29 950, nr. 5) is toegezegd de getrouwbeeldverklaring van de departementale auditdiensten parallel aan de gewijzigde bedrijfsvoeringparagraaf over het verslagjaar 2006 in te voeren. De departementen hebben sindsdien belangrijke voortgang geboekt met het treffen van de hiervoor noodzakelijke maatregelen. Om op het ingroeitraject naar met name de getrouwbeeldverklaring geen wettelijke obstakels te laten ontstaan, dienen enkele bepalingen in de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001) te worden aangepast. Dat zal regulier gebeuren via het moderniseringsproject van die wet dat thans gaande is. Om de getrouwbeeldverklaring al over het jaar 2006 te kunnen toepassen is echter een tijdelijke – op het jaar 2006 gerichte – afwijking van de wet nodig. Dat gebeurt via het onderhavige wetsartikel. Het betreft concreet de aanpassing van artikel 66, vijfde en zesde lid, van de CW 2001. De gewijzigde insteek voor de bedrijfsvoeringparagraaf in het jaarverslag leidt niet tot een aanpassing van de CW 2001. De inhoud van die paragraaf wordt in de Rijksbegrotingvoorschriften geregeld.

Samengevat komen de wijzigingen in de bedrijfsvoeringparagraaf en in de accountantsverklaring op het volgende neer.

Over eventuele rechtmatigheidfouten en -onzekerheden die de terzake gestelde artikelsgewijze tolerantiegrenzen te boven gaan, zal door de betrokken minister in de bedrijfsvoeringparagraaf van zijn departementaal jaarverslag worden gerapporteerd. De departementale auditdienst verstrekt bij het aldus opgestelde jaarverslag (en saldibalans) een getrouwbeeldverklaring in plaats van een zogenaamde eisenverklaring. De getrouwbeeldverklaring heeft betrekking op de elementen die onder a tot en met d van het nieuwe zesde lid van artikel 66 in de CW 2001 zijn opgenomen. Daarbij beoordeelt de auditdienst op grond van onderdeel b of de rapportage over de rechtmatigheid van de begrotingsuitvoering klopt en op grond van onderdeel d of er in het jaarverslag eventueel sprake is van strijdigheid tussen de gepresenteerde financiële informatie en de opgenomen beleidsinformatie.

Om aan te sluiten bij de in artikel 58 gehanteerde terminologie wordt in lid 6 van artikel 66 gesproken van deugdelijke weergave in plaats van de in accountantskring gebruikelijke formulering van getrouwe weergave. Daarmee wordt echter hetzelfde bedoeld. Het is geen bezwaar dat de accountant in zijn verklaring het begrip getrouwe weergave gebruikt.

De oordeelsvorming van de Rekenkamer blijft ten opzichte van het verleden ongewijzigd.

In het oude vijfde lid van artikel 66 kan de reikwijdte van de accountantsverklaring (een verklaring omtrent de financiële informatie in het jaarverslag en de saldibalans) worden geschrapt. De reikwijdte staat thans geheel in het zesde lid.

De formulering van de aanhef van het onderhavige wetsartikel luidende: «...komt voor de accountantsdienst van het ministerie van .....voor het jaar 2007 als volgt te luiden» is zodanig gekozen, dat de accountantsdienst de gewijzigde reikwijdte van de verklaring zowel dient toe te passen met betrekking tot het departementale jaarverslag van het betrokken departement als met betrekking tot een eventueel niet-departementaal jaarverslag waarvoor de betrokken minister verantwoordelijk is (zoals bijvoorbeeld een jaarverslag van een begrotingsfonds of van een van de begrotingshoofdstukken I, II, IV of IXA).

Er wordt in de wettekst nog gesproken van accountantsdienst in plaats van auditdienst, omdat die terminologie in de Comptabiliteitswet 2001 nog wordt gehanteerd. Bij de voorziene modernisering van de Comptabiliteitswet zal accountantsdienst worden vervangen door auditdienst.

De Minister van Defensie,

H. G. J. Kamp

(B) BEGROTINGSTOELICHTING

De departementale begroting

1. Leeswijzer

Samenvatting belangrijkste begrotingswijzigingen

Met de Voorjaarsnota zijn verschillende wijzigingen in de uitgavenbegroting aangebracht. Tot de belangrijkste kunnen worden gerekend de toekenning van € 65,8 miljoen voor loonbijstelling 2006 en de toekenning van € 59,1 miljoen voor prijsbijstelling 2006. Daarnaast is een aantal overhevelingen tussen de departementen verwerkt wat leidt tot een verlaging van per saldo € 25,9 miljoen.

Deze wijzigingen zijn voorlopig gestald op het niet-beleidsartikel 80 Nominaal en onvoorzien. Een andere belangrijke wijziging is de eindejaarsmarge 2005, die met een bedrag van € 75,7 miljoen aan het defensiebudget is toegevoegd. Van dit bedrag is het HGIS-deel op de uitgavenbegroting voor crisisbeheersingsoperaties verhoogd met € 22,3 miljoen. Een belangrijke wijziging in de ontvangstenbegroting is de verlaging daarvan met € 19,9 miljoen in verband met voortschrijdend inzicht in de autorisatie van Navo-projecten en een bijstelling van de raming verkoopopbrengsten met een bedrag van – € 15,0 miljoen.

Personele exploitatie

De uitvoering van de migratieplannen om per 2007 te komen tot een volledig gevulde en op de taken afgestemde organisatie is in volle gang. De reorganisatietrajecten en het daaraan verbonden (her)plaatsen van personeel is een weerbarstige materie die meer tijd in beslag neemt en meer obstakels te zien geeft dan oorspronkelijk voorzien. Dit leidt tot een druk op de personele exploitatie die, zonder ingrijpen, kan uitmonden in een significante budgettaire overschrijding. Op dit moment worden ter zake aanvullende acties in gang gezet. Het streven is de migratieplannen nog dit jaar volledig uit te voeren. Ophoging van de personele exploitatie in deze suppletore begroting is dan ook niet aan de orde. In de tweede suppletore begroting zullen de budgettaire kaders voor de personele exploitatie 2006 definitief worden afgestemd op de personele omvang en samenstelling naar de inzichten van dat moment.

Toelichtingen

Per begrotingsartikel zijn de wijzigingen naar aard en oorzaak gerangschikt in een tabel met autonome en beleidsmatige mutaties. Naast de beleidsmatige mutaties zijn ook omvangrijke autonome mutaties toegelicht. De wijzigingen van deze eerste suppletore begroting 2006 hebben grotendeels een beleidsmatig karakter.

Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties

Op de website van Defensie (www.defensie.nl/missies) is actuele informatie beschikbaar over de verschillende crisisbeheersingsoperaties.

2. Het beleid

Algemeen

Met dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begrotingen van de uitgaven en de ontvangsten van het ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2006, met € 154,738 miljoen te verhogen, respectievelijk met € 34,948 miljoen te verlagen.

De mutaties die tot deze aanpassingen leiden worden in de Voorjaarsnota 2006 (Kamerstukken II, 2005–2006, ......., nr. 1) opgenomen.

De cijfermatige aansluiting van de begrotingsstaten is als volgt:

Uitgaven

Stand geautoriseerde begroting 2006 € 7 768,660 miljoen

Wijzigingen 1e suppletore begroting 2006 + €  154,738 miljoen

Voorjaarsnota 2006 € 7 923,398 miljoen

Ontvangsten

Stand geautoriseerde begroting 2006 € 362,685 miljoen

Wijzigingen 1e suppletore begroting 2006 – €  34,948 miljoen

Voorjaarsnota 2006 € 327,737 miljoen

Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties

bedragen x EUR 1 000

Artikel20212223242526708090Totaal
Stand ontwerpbegroting 2006 (incl. NvW)213,5629,41 470,8609,4371,72 190,3656,21,8– 24,41 650,07 768,7
            
Belangrijkste suppletore mutaties           
1) Definitieve eindejaarsmarge 200522,3– 12,9– 0,9– 51,211,8– 179,349,5 235,31,175,7
2) Overhevelingen tussen defensieonderdelen 23,8– 23,277,0– 7,1188,1– 79,1 – 224,044,60,0
3) Overhevelingen tussen departementen46,20,1  – 2,7   – 69,1– 0,4– 25,9
4) Toekenning loonbijstelling        65,8 65,8
5) Toekenning prijsbijstelling        59,1 59,1
6) Regeling personeelsvoorziening (Art 20)21,8       – 21,8 0,0
7) Bijstelling ontvangsten         – 19,9– 19,9
           0,0
           0,0
           0,0
Afrondingsverschillen0,0 0.10,0     – 0.1– 0,1
Stand 1e suppletore begroting 2006303,8640,41 446,8635,2373,72 199,0626,61,820,91 675,37 923,4

Toelichting

1. Definitieve eindejaarsmarge 2005

De toevoeging van in totaal € 75,7 miljoen aan het defensiebudget betreft de doorwerking in 2006 van de eindejaarsmarge 2005 en is inclusief het HGIS-deel.

2. Overhevelingen tussen defensieonderdelen

Tussen de defensieonderdelen zijn verschillende budgetten overgeheveld. Deze hebben onder andere betrekking op de ontvlechting voor energie, IV-exploitatie, wetenschappelijk onderzoek en een andere verdeling van de uitgaven (niet zijnde HGIS-uitgaven attachés) voor internationale functies.

3. Overhevelingen tussen departementen

De overhevelingen tussen het ministerie van Defensie en andere departementen hebben per saldo geleid tot een verlaging van uitgavenbegroting met € 25,9 miljoen. Dit bedrag is onder andere het gevolg van het (anticiperen op) het eerder bereikte onderhandelingsresultaat over de arbeidsvoorwaarden. In de komende jaren bestaat een overschot aan arbeidsvoorwaardengeld. Vanaf 2017 slaat dit overschot om in tekorten, met name in verband met het overgangsregime voor functioneel leeftijdsontslag. Via een intertemporele schuif worden de overschotten ingezet om de tekorten in de latere jaren te compenseren, waardoor in alle jaren tot en met 2030 een sluitend beeld ontstaat. In 2006 is hiermee een bedrag van – € 134,7 miljoen gemoeid. Door de beëindiging van de interim-uitkering in 2005 vinden in 2006 nabetalingen plaats. Defensie is hiervoor gecompenseerd met een bedrag van € 15,1 miljoen.

Voor de vervanging van twee in Afghanistan gecrashte Chinook helikopters worden middelen beschikbaar gesteld (€ 30,0 miljoen in 2006). Ook wordt de gederfde verkoopopbrengst van een gecrashte Apache-helikopter (waarvan verkoop was voorzien) gecompenseerd. In het verlengde daarvan wordt rekening gehouden met waarschijnlijke materieelverliezen als gevolg van operationele inzet. Dit is nodig om de inzetgereedheid van de krijgsmacht op peil te houden.

In het kader van civiel-militaire samenwerking is dit jaar (€ 23,4 miljoen) en in latere jaren extra geld beschikbaar voor explosievenopruiming en nucleaire-biologische-chemische (NBC) bescherming.

Vanwege de autonome groei van het luchtverkeer zal de komende jaren meer inzet van de Koninklijke marechaussee nodig zijn. Met het amendement Herben zijn hiervoor extra middelen beschikbaar gekomen.

Als uitkomst van de algemene politieke beschouwingen zijn afspraken gemaakt over de verdeling van een efficiencytaakstelling. Deze heeft betrekking op huisvesting van ZBO’s en baten-lastendiensten en bedraagt voor Defensie € 3,9 miljoen.

Van het ministerie van Buitenlandse Zaken is een bedrag van € 45,7 miljoen ontvangen voor de uitvoering van crisisbeheersingsoperaties en een bedrag van € 0,5 miljoen voor CIMIC-Afghanistan. Van het ministerie van Verkeer en Waterstaat is een bedrag van € 0,145 miljoen ontvangen voor de overname van enkele contracten voor de Kustwacht Nederland. Naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zijn de volgende bedragen overgemaakt: € 0,4 miljoen voor de Onderzoeksraad voor Veiligheid, € 2,7 miljoen voor de jaarlijkse exploitatiekosten van het C-2000 communicatiesysteem en € 0,014 miljoen voor de bijdrage van Defensie in het Rijkstraineeprogramma.

4. Uitdeling loonbijstelling 2006

Met de toekenning van € 65,8 miljoen voor loonbijstelling 2006 kan het loongebouw 2006 op het niveau worden gebracht van het in oktober 2001 gesloten en nog steeds vigerende arbeidsvoorwaardenakkoord. Tijdens de verdere uitvoering van de begroting zal dit bedrag worden uitgedeeld aan de daarvoor in aanmerking komende begrotingsartikelen.

5. Uitdeling prijsbijstelling 2006

Met de toekenning van € 59,1 miljoen voor prijsbijstelling 2006 kan het prijspeil worden aangepast. Tijdens de verdere uitvoering van de begroting zal dit bedrag worden uitgedeeld aan de daarvoor in aanmerking komende begrotingsartikelen.

6. Regeling personeelsvoorziening UCBO

Met de vakbonden is overeengekomen dat de voorziening bij vredes- en humanitaire operaties (VVHO) met ingang van 1 januari 2006 wordt verhoogd. Deze VVHO-toelage bestaat uit een onbelaste onkostenvergoeding en een afkoopbedrag voor extra en onregelmatige werktijden. De verhoging bedraagt € 40 per persoon per dag. Hiermee rekening houdend zijn de verwachte uitgaven van alle lopende en nieuwe operaties aangepast met in totaal € 21,8 miljoen.

7. Bijstelling ontvangsten

De uitgavenbegroting is neerwaarts aangepast met € 19,9 miljoen in verband met voortschrijdend inzicht in de autorisatie door de Navo van infrastructuurprojecten.

Overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties

Bedragen x EUR 1 000

Artikel20212223242526708090Totaal
Stand ontwerpbegroting 2006 (incl. NvW)1,422,837,314,28,060,527,70,00,0190,8362,7
            
Belangrijkste suppletore mutaties           
1) Bijstelling ontvangsten Navo         – 19,9– 19,9
2) Bijstelling ontvangsten verkoopopbrengsten         – 15,0– 15,0
            
Afrondingsverschillen          – 0,1
Stand 1e suppletore begroting 20061,422,837,314,28,060,527,70,00,0155,9327,7

Toelichting

Bijstelling ontvangsten

De ontvangstenbegroting is neerwaarts aangepast met € 19,9 miljoen in verband met voortschrijdend inzicht in de autorisatie door de Navo van infrastructuurprojecten. Gezien de onderhandelingsresultaten en verschuivingen van geplande materieelverkopen wordt de raming verkoopopbrengsten voor 2006–2011 bijgesteld. Voor 2006 gaat het om een bedrag van € 15 miljoen.

Budgettaire gevolgen van beleid

Beleidsartikel 20 Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties

Bedragen in EUR 1 000

OmschrijvingStand OntwerpBegroting (1) Mutaties via NvW en amen-dementen (2) Mutaties 1e sup-pletore begroting (3)Stand 1e suppletore begroting (4)=(1+2+3)Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
Verplichtingen213 500 90 262303 76218 00018 00018 00018 000
Uitgaven        
Operaties        
EUFOR Operatie Althea22 000 – 3 00019 000    
EUPM2 000 – 1 750250    
KFOR0 100100    
PSO/EU contributies5 000 – 1 0004 000    
Afdracht premie/koopsom pensioenen4 000 04 000    
Stabilisatiemacht Irak (SFIR)5 000 05 000    
NATO Training Mission Irak (NTM-I)0 650650    
ISAF PRT Afghanistan12 000 1 80013 800    
ISAF Afghanistan Apaches/F-1612 000 1 50013 50013 50015 700  
ISAF/HQ ISAF500 2 0002 5001 2001 000  
ISAF STAGE III (Afghanistan Zuid)0 149 300149 300127 600130 700  
Enduring Freedom12 000 – 1 00011 000    
SRF0 7 7007 700    
CTF1506 000 3 3009 300    
Overige operaties3 700 – 5383 162    
CIMIC-projecten  500500    
Voorziening crisisbeheersingoperaties69 300 – 69 300042 00042 00042 00042 000
Totaal Operaties153 500 90 262243 762184 300189 40042 00042 000
Contributies        
VN-contributies60 000 060 000– 60 000– 60 000– 60 000– 60 000
Totaal Contributies60 000 060 000– 60 000– 60 000– 60 000– 60 000
Totale uitgaven213 500090 262303 762124 300129 400– 18 000– 18 000
Ontvangsten1 407 01 4070000

Bedragen x EUR 1 000

OmschrijvingProgramma uitgaven Apparaat uitgavenTotaal
Beleidsmatige mutaties   
CIMIC projecten500 500
Doorwerking eindejaarsmarge22 262 22 262
Wijziging VVHO-toelagen21 800 21 800
Overheveling van Buitenlandse zaken t.b.v. UCBO45 700 45 700
Wijziging nieuwe en lopende operaties69 300 69 300
Vermindering voorziening operaties– 69 300 – 69 300
Totaal beleidsmatige mutaties90 262 90 262
Totaal mutaties90 262 90 262

Toelichting

Algemeen

Het ministerie van Defensie is met de vakbonden overeengekomen dat de voorziening bij vredes- en humanitaire operaties (VVHO) met ingang van 1 januari 2006 wordt aangepast. Deze VVHO-toelage bestaat uit een onbelaste onkostenvergoeding en een afkoopbedrag voor extra en onregelmatige werktijden. De mutatie van € 21,8 miljoen beslaat alle lopende en nieuwe operaties. Compensatie van deze mutatie vindt plaats uit de arbeidsvoorwaardengelden.

EUFOR operatie Althea

De raming van additionele uitgaven voor de EUFOR operatie Althena is aangepast aan de afloop van mandaatperiode op 2 juni 2006.

ISAF Stage III (Afghanistan zuid)

Op 3 februari 2006 heeft het Kabinet ingestemd met de Nederlandse bijdrage aan ISAF stage III. De Nederlandse bijdrage omhelst ongeveer 1 370 militairen en duurt 28 maanden, inclusief de periode van deployment. Door de uitbreiding van de Taskforce Unit neemt het aantal militairen met 170 toe ten opzichte van de gemelde omvang van 1 200 militairen. Vanaf het begin van het opbouwen tot en met het einde van bijdrage is luchtsteun beschikbaar door de aanwezigheid van Apaches en F-16’s. De additionele uitgaven van het F-16 detachement zullen door de besluitvorming over Stage III ook meerjarig doorwerken.

NATO Training Mission Irak (NTM-I)

Op 10 februari 2006 heeft het Kabinet besloten om de Nederlandse deelname (omvang 15 militairen) aan NTM-I te verlengen met een half jaar tot medio augustus 2006. De stafofficieren binnen het NTM-I hoofdkwartier vervullen functies variërend van administratieve ondersteuning tot training van Irakese staven.

CIMIC-projecten

De mutatie betreft een overheveling van het ministerie van Buitenlandse Zaken voor de uitvoering van CIMIC-activiteiten in Baghlan (Afghanistan) door het Nederlandse Provincial Reconstruction Team.

VN-contributies

Het budget voor VN-contributies is vastgesteld op structureel € 60 miljoen. Het laat zich, bij ongewijzigd beleid, aanzien dat dit voor 2006 afdoende zal zijn. Het budget VN-contributies wordt met de ontwerpbegroting 2007 vanaf 2007 structureel overgeheveld naar het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Wijziging nieuwe en lopende operaties

De in de begroting opgenomen voorziening crisisbeheersingsoperaties van € 69,3 miljoen is over de in 2006 uit te voeren operaties verdeeld. In deze verdeling is ook rekening gehouden met de bijdrage van € 45,7 miljoen van het ministerie van Buitenlandse Zaken en de doorwerking van de eindejaarsmarge uit 2005. De verdeling heeft grotendeels betrekking op de deelname aan ISAF Stage III.

Beleidsartikel 21 Commando zeestrijdkrachten

Bedragen in EUR 1 000

OmschrijvingStand OntwerpBegroting (1) Mutaties via NvW en amen-dementen (2) Mutaties 1e sup-pletore begroting (3)Stand 1e suppletore begroting (4)=(1+2+3)Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
Verplichtingen586 78906 946597 8431 4271 4251 4371 433
Uitgaven        
Programmauitgaven        
Commandant ZSK Nederland438 306 9 869448 175231231231231
Commandant ZSK Caribisch Gebied53 600 1 40555 0051 2511 2491 2611 257
Opleidingen81 373 – 20081 173– 200– 200– 200– 200
Militaire bijstand en ondersteuning0 00    
Explosievenopruiming1 584 01 584    
Kustwacht Nederland4 833 1454 978145145145145
Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba6 236 06 236    
Totaal programmauitgaven585 932011 219597 1521 4271 4251 4371 433
Apparaatsuitgaven        
Staf Commando ZSK32 823 – 16532 658    
Bijdragen aan baten-lastendiensten10 598 010 598    
Totaal apparaatsuitgaven43 4210– 16543 256    
         
Totale uitgaven629 353011 054640 4071 4271 4251 4371 433
Ontvangsten22 775 022 7750000

Bedragen x EUR 1 000

Omschrijving Programma uitgaven Apparaat uitgavenTotaal
Beleidsmatige mutaties   
Overname contracten voor KWNED145 145
Koersontwikkeling NA1 900 1 900
Beveiliging defensiewoningen NA295 295
HiTec Masterclass– 200 – 200
Kleding en voeding4 864 4 864
Doorwerking eindejaarsmarge 2005– 12 858 – 12 858
Herschikking exploitatiebudgetten21 973– 16521 808
Commandantenvoorziening900 900
Brandstof Caribisch gebied– 790 – 790
Centralisatie van energiebudgetten– 3 710 – 3 710
Centralisatie van IV-exploitatie (niet-werkplek georiënteerd)– 1 300 – 1 300
Totaal beleidsmatige mutaties11 219– 16511 054
Totaal mutaties11 219– 16511 054

Toelichting

Overname contracten voor Kustwacht Nederland

Deze mutatie betreft een overheveling van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, behorende bij de overname van een aantal contracten voor de Kustwacht Nederland.

Koersontwikkeling Nederlandse Antillen

De mutatie betreft een aanpassing van het budget voor de zeestrijdkrachten in het Caribisch Gebied in verband met de ontwikkelingen van de valutakoers in de Antillen.

Beveiliging defensiewoningen Nederlandse Antillen

De veiligheid van defensiemedewerkers en hun gezinsleden op Curaçao wordt verbeterd in verband met de stijgende criminaliteit. Dit wordt gerealiseerd door de woningen van defensiemedewerkers en hun gezinsleden te voorzien van alarmsystemen en het uitbreiden van de objectbeveiliging.

HiTec Masterclass

DMO organiseert een masterclass voor academici met een technische opleiding om deze te interesseren voor een carrière bij Defensie. De mutatie is een overheveling van beleidsartikel 21 CZSK naar beleidsartikel 25 DMO.

Kleding en voeding

Een deel van de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden met betrekking tot het voorzieningenniveau van kleding en voeding zijn verschoven van beleidsartikel 25 DMO (artikelonderdeel logistieke ondersteuning CZSK) naar beleidsartikel 21 CZSK.

Doorwerking eindejaarsmarge 2005

Door de sterk gestegen brandstofprijzen in 2005 en de hogere (versnelde) uitgaven voor het onderhoud van af te stoten vliegtuigen, is er in 2005 sprake van een overschrijding. Conform de methodiek van de eindejaarsmarge worden deze hogere uitgaven in 2006 tegen geboekt.

Herschikking exploitatiebudgetten

Deze herschikking hangt samen met de doorwerking van de eindejaarsmarge 2005 en betreft de compensatie voor het (vanwege de doorwerking eindejaarsmarge) verminderde budget, aangevuld met een compensatie voor de sterk gestegen brandstofprijzen.

Commandantenvoorziening

Deze mutatie is het gevolg van een herschikking tussen de defensieonderdelen van de zogenaamde commandantenvoorziening. Deze voorziening stelt de commandant, als drijver van de inrichting, in staat om kleine infrastructurele aanpassingen te laten uitvoeren.

Brandstof Caribisch gebied

Dit is een overheveling van beleidsartikel 21 CZSK naar beleidsartikel 25 DMO voor scheepsbrandstof en vliegtuigbrandstof en volgt de centralisatie van expertise op het gebied van brandstoffen.

Centralisatie van energiebudgetten

De ontwikkelingen op de energiemarkt vereisen centrale regie op het gebied van inkoop en beheer. Deze mutatie is een overheveling van alle budgetten voor energie (elektriciteit, gas, water, stadsverwarming, kabel) naar beleidsartikel 25 DMO.

Centralisatie van IV-exploitatie

Tot nu toe werd de IV-legacy naar behoefte aangepast door de defensieonderdelen. Om de aanpassing van de legacy in lijn te brengen met het project SPEER wordt de regie gecentraliseerd. Deze mutatie is een overheveling van IV-exploitatiebudgetten van beleidsartikel 21 CZSK naar beleidsartikel 26 CDC.

Beleidsartikel 22 Commando landstrijdkrachten

Bedragen in EUR 1 000

OmschrijvingStand OntwerpBegroting (1) Mutaties via NvW en amen-dementen (2) Mutaties 1e sup-pletore begroting (3)Stand 1e suppletore begroting (4)=(1+2+3)Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
Verplichtingen1 515 401 – 24 0471 491 354– 35 955– 35 955– 35 955– 35 955
Uitgaven        
Programmauitgaven        
Operationeel Commando LAS926 432 9 613936 045– 3 800– 3 800– 3 800– 3 800
Opleidingen247 010 744247 754    
Militaire bijstand en ondersteuning0 00    
Explosievenopruiming5 508 05 508    
Totaal programmauitgaven1 178 950010 3571 189 307– 3 800– 3 800– 3 800– 3 800
Apparaatsuitgaven        
Staf Commando LAS258 623 – 30 654227 969– 32 155– 32 155– 32 155– 32 155
Bijdragen aan baten-lastendiensten33 265 – 3 75029 515    
Totaal apparaatsuitgaven291 888 – 34 404257 484– 32 155– 32 155– 32 155– 32 155
Totale uitgaven1 470 8380– 24 0471 446 791– 35 955– 35 955– 35 955– 35 955
Ontvangsten37 324 037 3240000

Bedragen x EUR 1 000

Omschrijving Programma uitgaven Apparaat uitgavenTotaal
Autonome mutaties   
Multinationale budgetten – 520– 520
Milieuprojecten 300300
Rijopleiding744 744
Totaal autonome mutaties744– 220524
Beleidsmatige mutaties   
Commandantenvoorziening– 1 500 – 1 500
Doorwerking eindejaarsmarge 2005– 880 – 880
Herschikking exploitatiebudgetten14 293– 2 54911 744
Centralisatie van energiebudgetten – 31 635– 31 635
Centralisatie van IV-exploitatie (niet-werkplek georiënteerd)– 2 300 – 2 300
Totaal beleidsmatige mutaties9 613– 34 184– 24 571
Totaal mutaties10 357– 34 404– 24 047

Toelichting

Multinationale budgetten

Defensie draagt bij in de kosten van de Navo hoofdkwartieren waar Nederlandse defensiemedewerkers zijn geplaatst tijdens oefeningen met Navo-partners. De verantwoording van deze kosten geschiedt op het niet-beleidsartikel 90 Algemeen. Deze mutatie is een overheveling van beleidsartikel 22 CLAS naar niet-beleidsartikel 90 Algemeen.

Milieuprojecten

Verschillende kleine milieuprojecten worden door de defensieonderdelen uitgevoerd. Hiertoe worden budgetten overgeheveld van niet-beleidsartikel 90 Algemeen.

Rijopleiding

Deze mutatie is een overheveling van beleidsartikel 24 KMAR naar beleidsartikel 22 CLAS voor rijopleidingen die de CLAS verzorgt voor de KMAR.

Commandantenvoorziening

Deze mutatie is het gevolg van een herschikking tussen de defensieonderdelen van de zogenaamde commandantenvoorziening. Deze voorziening stelt de commandant, als drijver van de inrichting, in staat om kleine infrastructurele aanpassingen te laten uitvoeren.

Doorwerking eindejaarsmarge 2005

De overschrijding van verschillende exploitatie-uitgavensoorten is in 2005 meegenomen in de eindejaarsmarge. Conform de methodiek van de eindejaarsmarge wordt voor deze hogere uitgaven het budget in 2006 aangepast.

Herschikking exploitatiebudgetten

Met deze mutatie wordt het budget voor exploitatie in lijn gebracht met het activiteitenniveau. Een groot deel van de mutatie betreft aanvullend budget voor oefeningen (Caribbean Lion).

Centralisatie van energiebudgetten

De ontwikkelingen op de energiemarkt vereisen centrale regie op het gebied van inkoop en beheer. Deze mutatie is een overheveling van alle budgetten voor energie (elektriciteit, gas, water, stadsverwarming, kabel) naar beleidsartikel 25 DMO.

Centralisatie van IV-exploitatie

Tot nu toe werd de IV-legacy naar behoefte aangepast door de defensieonderdelen. Om de aanpassing van de legacy in lijn te brengen met het project SPEER wordt de regie gecentraliseerd. Deze mutatie is een technische herschikking van IV-exploitatiebudgetten van beleidsartikel 22 CLAS naar beleidsartikel 26 CDC.

Beleidsartikel 23 Commando luchtstrijdkrachten

Bedragen in EUR 1 000

OmschrijvingStand OntwerpBegroting (1) Mutaties via NvW en amen-dementen (2) Mutaties 1e sup-pletore begroting (3)Stand 1e suppletore begroting (4)=(1+2+3)Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
Verplichtingen613 238 25 757638 99513 07113 07113 07113 071
Uitgaven        
Programmauitgaven        
Operationeel Commando Luchtstrijdkrachten460 740 – 1 779458 961    
Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba0 15 30415 304    
Opleidingen78 567 – 18078 387    
Explosievenopruiming1 248 01 248    
Militaire bijstand en ondersteuning0 00    
Totaal programmauitgaven540 555013 345553 9000000
Apparaatsuitgaven        
Staf Commando Landstrijdkrachten57 035 12 41269 44713 07113 07113 07113 071
Bijdragen aan baten-lastendiensten11 830 011 830    
Totaal apparaatsuitgaven68 865012 41281 27713 07113 07113 07113 071
Totaal uitgaven609 420025 757635 17713 07113 07113 07113 071
Totaal ontvangsten14 171  14 171    

Bedragen x EUR 1 000

Omschrijving Programma uitgaven Apparaat uitgavenTotaal
Autonome mutaties   
Milieuprojecten 170170
Totaal autonome mutaties0170170
Beleidsmatige mutaties   
Doorwerking eindejaarsmarge 2005– 51 225 – 51 225
Herschikking exploitatiebudgetten42 56726 71669 283
Commandantenvoorziening – 1 500– 1 500
Centralisatie van energiebudgetten – 11 774– 11 774
Onderhoud infrastructuur22 003 22 003
Centralisatie van IV-exploitatie (niet-werkplek georiënteerd) – 1 200– 1 200
Totaal beleidsmatige mutaties13 34512 24225 587
Totaal mutaties13 34512 41225 757

Toelichting

Milieuprojecten

Verschillende kleine milieuprojecten worden door de defensieonderdelen uitgevoerd. Hiertoe worden budgetten overgeheveld van niet-beleidsartikel 90 Algemeen.

Doorwerking eindejaarsmarge 2005

Door de veranderde samenstelling van de organisatie is de realisatie in 2005 anders verlopen dan initieel gepland en zijn overschrijdingen gerealiseerd. Deze zijn meegenomen in de eindejaarsmarge, evenals de hogere uitgaven vanwege de sterk gestegen brandstofprijzen. Conform de methodiek van de eindejaarsmarge wordt voor deze hogere uitgaven het budget in 2006 aangepast.

Herschikking exploitatiebudgetten

Deze mutatie hangt samen met de doorwerking van de eindejaarsmarge en betreft een gedeeltelijke compensatie voor het verminderde budget, aangevuld met een compensatie voor de sterk gestegen brandstofprijzen.

Commandantenvoorziening

Deze mutatie is het gevolg van een herschikking tussen de defensieonderdelen van de zogenaamde commandantenvoorziening. Deze voorziening stelt de commandant, als drijver van de inrichting, in staat om kleine infrastructurele aanpassingen te laten uitvoeren.

Centralisatie van energiebudgetten

De ontwikkelingen op de energiemarkt vereisen centrale regie op het gebied van inkoop en beheer. Deze mutatie is een overheveling van alle budgetten voor energie (elektriciteit, gas, water, stadsverwarming, kabel) naar beleidsartikel 25 DMO.

Onderhoud infrastructuur

Met het oog op de omvorming van de Dienst Gebouwen, Werken en Terreinen (DGWT) naar de Dienst Vastgoed Defensie (DVD) wordt een nieuwe systematiek voor de raming en verrekening van het gebruik van infrastructuur ontwikkeld. In deze nieuwe systematiek worden de uitgaven voor klein en groot onderhoud, alsmede het honorarium van DGWT omgezet naar een eenheidsprijs per oppervlakte en inhoud. Met deze mutatie wordt de gebruiksvergoeding voor CLSK op het juiste niveau gebracht.

Centralisatie van IV-exploitatie

Tot nu toe werd de IV-legacy naar behoefte aangepast door de defensieonderdelen. Om de aanpassing van de legacy in lijn te brengen met het project SPEER wordt de regie gecentraliseerd. Deze mutatie is een technische herschikking van IV-exploitatiebudgetten van beleidsartikel 23 CLSK naar beleidsartikel 26 CDC.

Beleidsartikel 24 Commando Koninklijke marechaussee

Bedragen in EUR 1 000

OmschrijvingStand OntwerpBegroting (1) Mutaties via NvW en amen-dementen (2) Mutaties 1e sup-pletore begroting (3)Stand 1e suppletore begroting (4)=(1+2+3)Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
Verplichtingen363 2631 0002 045366 3085 5237 52311 52312 523
Uitgaven        
Programmauitgaven        
Operationele taakvelden274 823750737276 3103 1534 6537 6538 403
Opleidingen36 896 – 61636 280– 664– 664– 664– 664
Militaire bijstand en steunverlening0  00000
Totaal programmauitgaven311 719750121312 5902 4893 9896 9897 739
Apparaatsuitgaven        
Staf Koninklijke marechaussee56 5092501 92458 6833 0343 5344 5344 784
Bijdragen aan baten-lastendiensten2 469 02 4690000
Totaal apparaatsuitgaven58 9782501 92461 1523 0343 5344 5344 784
Totaal uitgaven370 6971 0002 045373 7425 5237 52311 52312 523
Totaal ontvangsten8 010008 010    

Bedragen x EUR 1 000

Omschrijving Programma uitgaven Apparaat uitgavenTotaal
Autonome mutaties   
Exploitatie C-2000 – 2 700– 2 700
Milieuprojecten50 50
Rijopleiding– 744 – 744
Voorlichting – 66– 66
Totaal autonome mutaties– 694– 2 766– 3 460
Beleidsmatige mutaties   
Beëindiging GOC-convenant– 756 – 756
Doorwerking eindejaarsmarge 20059 6151 27210 887
Herschikking exploitatiebudgetten– 971 – 971
Commandantenvoorziening– 1 062– 138– 1 200
Onderhoud infrastructuur280– 2800
Centralisatie van energiebudgetten– 1 917– 238– 2 155
Herschikking programma-en apparaatsuitgaven– 1 3741 3740
Centralisatie van IV-exploitatie (niet-werkplek georiënteerd)– 300 – 300
Totaal beleidsmatige mutaties3 5151 9905 505
Totaal mutaties2 821– 7762 045

Toelichting

Exploitatie C-2000

Dit is een overheveling van budget naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor de exploitatie van C-2000.

Milieuprojecten

Verschillende kleine milieuprojecten worden door de defensieonderdelen uitgevoerd. Hiertoe worden budgetten overgeheveld van niet-beleidsartikel 90 Algemeen.

Rijopleiding

Deze mutatie is een overheveling van beleidsartikel 24 KMAR naar beleidsartikel 22 CLAS voor rijopleidingen die de landmacht verzorgt voor de KMAR.

Voorlichting

Deze mutatie is een overheveling van één functie van beleidsartikel 24 KMAR naar niet-beleidsartikel 90 Algemeen voor KMAR-gerelateerde werkzaamheden bij de directie Voorlichting.

Beëindiging GOC-convenant

Als gevolg van een wijziging in de opzet van de bestrijding van grensoverschrijdende capaciteit door de politiekorpsen is het GOC-convenant tussen de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Justitie en Defensie per 01 januari 2006 beëindigd. Volgens dit convenant stelde de KMAR personele capaciteit beschikbaar voor assistentie aan de politiekorpsen langs de grenzen met België en Duitsland. Met de beëindiging van het convenant wordt de begroting aangepast.

Doorwerking eindejaarsmarge 2005

Door de tegenvallende gemiddelde personele sterkte was in 2005 sprake van lagere exploitatie-uitgaven. Daarnaast is in deze mutatie tevens de hogere ontvangsten in 2005 verwerkt die eveneens doorwerkt naar 2006. Deze lagere uitgaven en hogere ontvangsten zijn meegenomen in de eindejaarsmarge. Conform de methodiek van de eindejaarsmarge is voor de gewijzigde uitgaven het budget in 2006 aangepast.

Herschikking exploitatiebudgetten

Deze mutatie is het saldo van meerdere verschuivingen van in 2005 aangegane verplichtingen en betalingen. Naar aanleiding hiervan is het budget voor 2006 aangepast.

Commandantenvoorziening

Deze mutatie is het gevolg van een herschikking tussen de defensieonderdelen van de zogenaamde commandantenvoorziening. Deze voorziening stelt de commandant, als drijver van de inrichting, in staat om kleine infrastructurele aanpassingen te laten uitvoeren.

Onderhoud infrastructuur

Deze mutatie is een herschikking tussen apparaatuitgaven en programmauitgaven voor de vergoedingen voor het gebruik van infrastructuur.

Centralisatie van energiebudgetten

De ontwikkelingen op de energiemarkt vereisen centrale regie op het gebied van inkoop en beheer. Deze mutatie is een overheveling van alle budgetten voor energie (elektriciteit, gas, water, stadsverwarming, kabel) naar beleidsartikel 25 DMO.

Herschikking van programma- en apparaatsuitgaven

Deze mutatie is een herschikking tussen apparaatuitgaven en programmauitgaven als gevolg van een actualisatie van de ramingen.

Centralisatie van IV-exploitatie

Tot nu toe werd de IV-legacy naar behoefte aangepast door de defensieonderdelen. Om de aanpassing van de legacy in lijn te brengen met het project SPEER wordt de regie gecentraliseerd. Deze mutatie is een technische herschikking van IV-exploitatiebudgetten van beleidsartikel 24 KMAR naar beleidsartikel 26 CDC.

Beleidsartikel 25 Defensie Materieelorganisatie

Bedragen in EUR 1 000

OmschrijvingStand OntwerpBegroting (1) Mutaties via NvW en amen-dementen (2) Mutaties 1e sup-pletore begroting (3)Stand 1e suppletore begroting (4)=(1+2+3)Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
Verplichtingen4 636 22008 7384 644 95831 19626 37426 15826 158
Uitgaven        
Programmauitgaven        
Investeringen zeestrijdkrachten356 930 – 2 216354 714– 2 091– 2 091– 2 091– 2 091
Investeringen landstrijdkrachten565 554 – 7 145558 409– 6 962– 6 784– 7 000– 7 000
Investeringen luchtstrijdkrachten292 006  292 006    
Investeringen Koninklijke marechaussee17 524 6 40023 924    
Investeringen overig19 585 1 73721 322    
Logistieke ondersteuning zeestrijdkrachten167 470 – 11 315156 155– 3 551– 3 551– 3 551– 3 551
Logistieke ondersteuning landstrijdkrachten171 803 – 27 194144 609    
Logistieke ondersteuning luchtstrijdkrachten320 461 10 301330 762– 4 402– 4 402– 4 402– 4 402
Totaal programmauitgaven1 911 3330– 29 4331 881 901– 17 006– 16 828– 17 044– 17 044
Apparaatsuitgaven        
Staf Directie Materieel Organisatie278 945 38 171317 11648 20243 20243 20243 202
Bijdragen aan baten-lastendiensten0  0    
Totaal apparaatsuitgaven278 945038 171317 11648 20243 20243 20243 202
Totaal uitgaven2 190 27808 7392 199 01731 19626 37426 15826 158
Totaal ontvangsten60 455  60 455    

Bedragen x EUR 1 000

Omschrijving Programma uitgaven Apparaat uitgavenInvesteringenTotaal
Autonome mutaties    
Milieuprojecten  200200
Nationale SIGINT Organisatie  1 5371 537
HiTec Masterclass 200 200
Totaal autonome mutaties02001 7371 937
Beleidsmatige mutaties    
Doorwerking eindejaarsmarge 2005– 18 064 – 161 264– 179 328
Herschikking exploitatiebudgetten– 1 669250 – 1 419
Herschikking investeringsbudgetten  167 664167 664
Wetenschappelijk onderzoek– 4 402 – 9 361– 13 763
Kleding en voeding– 4 864  – 4 864
Brandstof Caribisch gebied790  790
Afstotingskosten 19 000 19 000
Commandantenvoorziening 2 400 2 400
Onderhoud infrastructuur – 26 680 – 26 680
Centralisatie van energiebudgetten 51 702 51 702
Centralisatie van IV-exploitatie (niet-werkplek georiënteerd) – 8 700 – 8 700
Totaal beleidsmatige mutaties– 28 20937 972– 2 9616 802
Totaal mutaties– 28 20938 172– 1 2248 739

Toelichting

Milieuprojecten

Verschillende kleinere milieuprojecten worden door de defensieonderdelen uitgevoerd. Hiertoe worden budgetten overgeheveld van niet-beleidsartikel 90 Algemeen.

Nationale SIGINT Organisatie

Deze mutatie is een overheveling van budget van artikel 90 Algemeen naar beleidsartikel 25 DMO voor het project Nationale SIGINT(-signal intelligence) Organisatie. Omdat de NSO in 2006 nog niet volledig operationeel is, wordt de onderrealisatie die daardoor ontstaat aangewend voor de additionele investeringen in infrastructuur binnen dit project.

HiTec Masterclass

DMO organiseert een masterclass voor academici met een technische opleiding om deze interesseren voor een carrière bij Defensie. De mutatie is een overheveling van beleidsartikel 21 CZSK naar beleidsartikel 25 DMO.

Doorwerking eindejaarsmarge investeringen

In 2005 heeft zich een aantal versnellingen en vertragingen voorgedaan in het investeringsprogramma voor groot materieel. Dit betreft de projecten NH-90, All Terrain Vehicles, Fennek/LVB, IGV, Vervanging M109, Wissellaadsystemen, MRAT en TACTIS. Bovendien is in 2005 een aantal niet in de Ontwerpbegroting geraamde projecten gerealiseerd, zoals de verwerving van kantooraccommodatie in Breda en het derde en vierde C-130 Hercules transportvliegtuig. Het saldo van deze versnellingen en vertragingen bedraagt € 161,2 miljoen en is meegenomen in de eindejaarsmarge. Conform de methodiek van de eindejaarsmarge wordt voor deze hogere uitgaven het budget in 2006 aangepast.

Herschikking investeringsbudgetten

Met deze mutatie wordt het investeringsbudget in lijn gebracht met het niveau in de ontwerpbegroting 2006. In de opmaat naar de ontwerpbegroting 2007 zal de gehele investeringsraming worden herzien waarbij tevens wordt beschouwd de overrealisatie op investeringen in de jaren 2004 en 2005. Het investeringsniveau 2006 kan op basis van deze beschouwing nog wijzigen.

Doorwerking eindejaarsmarge exploitatie

In de categorieën personele exploitatie en materiële exploitatie zijn in 2005 hogere uitgaven gerealiseerd. Dit als gevolg van verschuivingen in de personeelsopbouw, wijzigingen in de Foreign Military Sales betaalschema’s en uitbesteding van werkzaamheden. Conform de methodiek van de eindejaarsmarge wordt voor deze hogere uitgaven het budget in 2006 aangepast.

Herschikking exploitatiebudgetten

Deze mutatie betreft een aantal kleine aanpassingen van uiteenlopende aard om het exploitatieniveau in lijn te krijgen met de uit te voeren taken.

Wetenschappelijk onderzoek

Onderdeel van de Reorganisatie Wetenschappelijk Onderzoek is de centralisatie van budgetten voor wetenschappelijk onderzoek. Hiertoe worden budgetten overgeheveld van beleidsartikel 25 DMO naar niet-beleidsartikel 90 Algemeen.

Kleding en voeding

Een deel van de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden met betrekking tot het voorzieningenniveau van kleding en voeding zijn verschoven van beleidsartikel 25 DMO (artikelonderdeel logistieke ondersteuning CZSK) naar beleidsartikel 21 CZSK.

Brandstof Caribisch gebied

Dit is een overheveling van beleidsartikel 21 CZSK naar beleidsartikel 25 DMO voor scheepsbrandstof en vliegtuigbrandstof en volgt de centralisatie van expertise op het gebied van brandstoffen.

Afstotingskosten

Deze mutatie betreft zowel het in lijn brengen van de budgetten voor afstoting met de voorcalculatorische projectramingen als het in lijn brengen van de budgetten met de daadwerkelijke uitgaven voor afstoting.

Commandantenvoorziening

Deze mutatie is het gevolg van een herschikking tussen de defensieonderdelen van de zogenaamde commandantenvoorziening. Deze voorziening stelt de commandant, als drijver van de inrichting, in staat om kleine infrastructurele aanpassingen te laten uitvoeren.

Onderhoud infrastructuur

Met het oog op de omvorming van de Dienst Gebouwen, Werken en Terreinen (DGWT) naar de Dienst Vastgoed Defensie (DVD) wordt een nieuwe systematiek voor de raming en verrekening van het gebruik van infrastructuur ontwikkeld. In deze nieuwe systematiek worden de uitgaven voor klein en groot onderhoud, alsmede het honorarium van DGWT omgezet naar een eenheidsprijs per oppervlakte en inhoud. Met deze mutatie wordt de gebruiksvergoeding voor DMO op het juiste niveau gebracht.

Centralisatie van energiebudgetten

De ontwikkelingen op de energiemarkt vereisen centrale regie op het gebied van inkoop en beheer. Deze mutatie is een overheveling van alle budgetten voor energie (elektriciteit, gas, water, stadsverwarming, kabel) naar beleidsartikel 25 DMO.

Centralisatie van IV-exploitatie

Tot nu toe werd de IV-legacy naar behoefte aangepast door de defensieonderdelen. Om de aanpassing van de legacy in lijn te brengen met het project SPEER wordt de regie gecentraliseerd. Deze mutatie is een overheveling van IV-exploitatiebudgetten naar beleidsartikel 26 CDC.

Beleidsartikel 26 Commando Dienstencentra

Bedragen in EUR 1 000

OmschrijvingStand OntwerpBegroting (1) Mutaties via NvW en amen-dementen (2) Mutaties 1e sup-pletore begroting (3)Stand 1e suppletore begroting (4)=(1+2+3)Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
Verplichtingen653 059 29 628623 43117 09517 09517 09517 022
Uitgaven        
Programmauitgaven        
Bedrijfsgroep informatievoorziening28 450  28 450    
Bedrijfsgroep Telematica20 856  20 856    
Bedrijfsgroep Vervoer54 489  54 489    
Bedrijfsgroep Gezondheidszorg61 307  61 307    
Bedrijfsgroep Personeelsondersteuning55 999 3 87259 8713 8723 8723 8723 872
Bedrijfsgroep Personeelszorg86 767 – 60 12626 641400400400400
Bedrijfsgroep Hogere Opleidingen35 834 7335 9077676763
Attachés20 668  20 668    
Investeringen infrastructuur174 420  174 420    
Investeringen informatievoorziening86 460 – 8 02278 438    
Exploitatie informatievoorziening13 587 13 53627 12313 90013 90013 90013 900
Totaal programmauitgaven638 8370– 50 667588 17018 24818 24818 24818 175
Apparaatsuitgaven        
Staf Commando Dienstencentra15 367 21 03936 406– 1 153– 1 153– 1 153– 1 153
Bijdragen aan baten-lastendiensten2 044  2 044    
Totaal apparaatsuitgaven17 411021 03938 450– 1 153– 1 153– 1 153– 1 153
Totaal uitgaven656 2480– 29 628626 62017 09517 09517 09517 022
Totaal ontvangsten27 696  27 696    

Bedragen x EUR 1 000

Omschrijving Programma uitgaven Apparaat uitgavenInvesteringenTotaal
Beleidsmatige mutaties    
Doorwerking eindejaarsmarge 200533 412 16 13149 543
Herschikking exploitatiebudgetten– 33 776692 – 33 084
Herschikking investeringsbudgetten  – 20 837– 20 837
Internationale functies– 60 526  – 60 526
SPEER  – 15 431– 15 431
Claims3 872  3 872
Faculteit Militaire Wetenschappen73  73
Bankkosten400  400
Commandantenvoorziening – 100 – 100
Onderhoud infrastructuur 21 500 21 500
Centralisatie van energiebudgetten – 1 053 – 1 053
Centralisatie van IV-exploitatie (niet-werkplek georiënteerd)13 900 12 11526 015
Totaal beleidsmatige mutaties– 42 64521 039– 8 022– 29 628
Totaal mutaties-42 64521 039– 8 022– 29 628

Toelichting

Doorwerking eindejaarsmarge

Deze mutatie is de doorwerking van de eindejaarsmarge uit 2005. De lagere uitgaven in 2005 zijn vooral het gevolg van een groot aantal wijzigingen in de uitvoering van infrastructurele projecten, de reguliere vervanging van voertuigen en verschillende wijzigingen in de uitgaven van geplande investeringen in informatievoorziening. In de categorieën personele exploitatie en materiële exploitatie zijn in 2005 lagere uitgaven gerealiseerd. Dit als gevolg van verschuivingen in de personeelsopbouw en een herschikking van budgetten in combinatie met de exploitatie van informatievoorziening. Conform de methodiek van de eindejaarsmarge is voor deze doorwerking het budget 2006 aangepast.

Herschikking investeringsbudgetten

Met deze mutatie wordt het investeringsbudget voor infrastructuur en informatievoorziening in lijn gebracht met het niveau in de ontwerpbegroting 2006. In de opmaat naar de ontwerpbegroting 2007 zal de gehele investeringsraming worden herzien waarbij tevens wordt beschouwd de overrealisatie op investeringen in de jaren 2004 en 2005. Het investeringsniveau 2006 kan op basis van deze beschouwing nog wijzigen.

Herschikking exploitatiebudgetten

Met deze mutatie wordt het uitgavenbudget voor exploitatie van informatievoorziening in lijn gebracht met de ramingen.

Internationale functies

De ontvlechting van internationale functies naar beleidsartikel 26 CDC is met één jaar uitgesteld tot 1 januari 2007. De mutatie betreft een correctie van de uitgaven voor internationale functies. In afwachting van nieuwe ramingen wordt deze mutatie gestald op niet-beleidsartikel 80 Nominaal en onvoorzien.

SPEER

Het project Strategic Process and Enterprice Resource Planning Enabled Reengineering (SPEER) maakt als bijzondere organisatie eenheid vanaf 2006 deel uit van de bestuursstaf. De budgetten voor SPEER worden met deze mutatie overgeheveld van beleidsartikel 26 CDC naar niet-beleidsartikel 90 Algemeen.

Claims

Deze mutatie is een overheveling van niet-beleidsartikel 90 Algemeen naar beleidsartikel 26 CDC, verbonden aan de vorming van de Afdeling Claims binnen CDC. Deze afdeling behandelt claims van derden op Defensie.

Faculteit Militaire Wetenschappen

Deze mutatie is een overheveling van niet-beleidsartikel 90 Algemeen naar beleidsartikel 26 CDC, voor de inhuur van docenten door de faculteit Militaire Wetenschappen van de Nederlandse Defensie Academie.

Bankkosten

Deze mutatie betreft een overheveling van niet-beleidsartikel 90 Algemeen naar beleidsartikel 26 CDC verbonden aan de overdracht van bankkosten.

Commandantenvoorziening

Deze mutatie is het gevolg van een herschikking tussen de defensieonderdelen van de zogenaamde commandantenvoorziening. Deze voorziening stelt de commandant, als drijver van de inrichting, in staat om kleine infrastructurele aanpassingen te laten uitvoeren.

Onderhoud infrastructuur

Met het oog op de omvorming van de Dienst Gebouwen, Werken en Terreinen (DGWT) naar de Dienst Vastgoed Defensie (DVD) wordt een nieuwe systematiek voor de raming en verrekening van het gebruik van infrastructuur ontwikkeld. In deze nieuwe systematiek worden de uitgaven voor klein en groot onderhoud, alsmede het honorarium van de DGWT omgezet naar een eenheidsprijs per oppervlakte en inhoud. Met deze mutatie worden de eerder, door de defensieonderdelen, aangegane verplichtingen voor groot en klein onderhoud «afgekocht» om de overgang van klein en groot onderhoud van het kasverplichtingenstelsel naar het baten-lastenstelsel mogelijk te maken.

Centralisatie van energiebudgetten

De ontwikkelingen op de energiemarkt vereisen centrale regie op het gebied van inkoop en beheer. Deze mutatie is een overheveling van alle budgetten voor energie (elektriciteit, gas, water, stadsverwarming, kabel) naar beleidsartikel 25 DMO.

Centralisatie van IV-exploitatie

Tot nu toe werd de IV-legacy naar behoefte aangepast door de defensieonderdelen. Om de aanpassing van de legacy in lijn te brengen met het project SPEER wordt de regie gecentraliseerd. Deze mutatie is een overheveling van IV-exploitatiebudgetten naar beleidsartikel 26 CDC.

Niet-beleidsartikel 80 Nominaal en onvoorzien

Bedragen in EUR 1 000

OmschrijvingStand OntwerpBegroting (1) Mutaties via NvW en amen-dementen (2) Mutaties 1e sup-pletore begroting (3)Stand 1e suppletore begroting (4)=(1+2+3)Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
Verplichtingen– 24 423 – 21 883– 2 54043 79332 40611 15313 400
Uitgaven        
Loonbijstelling133 937 25 893159 830– 41 012– 37 881– 34 327– 31 959
Prijsbijstelling– 158 360 – 31 113– 189 47330 83134 24934 43734 246
Onvoorzien0 50 50350 50385 17469 63878 94389 413
Totaal uitgaven– 24 423 45 28320 86074 99366 00679 05391 700

Toelichting

Loonbijstelling

De belangrijkste wijzigingen van het artikelonderdeel Loonbijstelling zijn de volgende:

– De overboeking van € 21,8 miljoen naar beleidsartikel 20 Uitvoeren Crisisbeheersingsoperaties in verband met de (bij dat artikel toegelichte) aanpassing van de Voorziening bij Vredes- en Humanitaire Operaties (VVHO) – toelage.

– Door het uitblijven van een nieuw arbeidsvoorwaardenakkoord is het hiervoor in 2005 beschikbare bedrag van € 101,5 miljoen niet tot realisatie gekomen. Dit bedrag blijft voor arbeidsvoorwaarden beschikbaar in 2006.

– Anticiperend op het arbeidsvoorwaardenonderhandelingsresultaat bestaat de komende jaren een overschot aan arbeidsvoorwaardengeld. Vanaf 2017 slaat dit overschot om in tekorten, met name in verband met het overgangsregime voor functioneel leeftijdsontslag. Via een intertemporele schuif worden de overschotten ingezet om de tekorten in de latere jaren te compenseren zodat in alle jaren tot en met 2030 een sluitend beeld ontstaat. Voor 2006 is hiermee een bedrag gemoeid van – € 134,7 miljoen.

– Door de beëindiging van de interim-uitkering in 2005 vinden in 2006 nog nabetalingen plaats. Defensie is hiervoor met een bedrag van € 15,1 miljoen gecompenseerd.

– De met de Voorjaarsnota toegekende loonbijstelling van € 65,8 miljoen. In het verloop van de begrotingsuitvoering wordt dit bedrag over de daarvoor in aanmerking komende artikelen verdeeld.

Prijsbijstelling

De belangrijkste wijzigingen van het artikelonderdeel Prijsbijstelling zijn de volgende:

– De doorwerking van de eindejaarsmarge als gevolg van de door het ministerie van Defensie gerealiseerde bedragen in het jaar 2005 en de herschikkingen tussen de defensieonderdelen voor een bedrag van per saldo – € 61,3 miljoen.

– De overboeking van € 28,9 miljoen naar het niet-beleidsartikel 90 Algemeen voor de huisvesting van de Haagse regio.

– De met de Voorjaarsnota toegekende prijsbijstelling van € 59,1 miljoen. In het verloop van de begrotingsuitvoering zal dit bedrag over de daarvoor in aanmerking komende artikelen worden verdeeld.

Onvoorzien

De belangrijkste wijzigingen van het artikelonderdeel Onvoorzien zijn het gevolg van de besluitvorming over de Voorjaarsnota. Het betreft de volgende:

– De voorziening van € 30,0 miljoen (2006) voor de vervanging van twee in Afghanistan gecrashte Chinook helikopters. In deze voorziening is ook rekening gehouden met de gederfde verkoopopbrengst van een gecrashte Apache helikopter (€ 15 miljoen). Voor de structurele materieelverliezen tijdens operationele inzet is een voorziening opgenomen voor de latere jaren. Deze voorziening is noodzakelijk om de inzetgereedheid van de krijgsmacht op peil te houden. In juni 2006 zal de Kamer worden geïnformeerd over een nadere regeling.

– De voorziening van € 23,4 miljoen in 2006 met een doorwerking naar de latere jaren is ten behoeve van de explosievenopruiming en nucleaire-biologische-chemische bescherming in het kader van civiel-militaire samenwerking.

– De voorziening van € 1,0 miljoen in 2006 (en oplopend in latere jaren) voor uitbreiding van de Koninklijke marechaussee in verband met de autonome groei van het luchtverkeer.

– Een (negatieve) voorziening van – € 3,9 miljoen voor een efficiencytaakstelling als uitkomst van de algemene politieke beschouwingen. De voorziening heeft betrekking op huisvesting van ZBO’s en baten-lastendiensten.

Met het opstellen van de ontwerpbegroting 2007 zullen deze wijzigingen worden verdeeld over de daarvoor in aanmerking komende (niet-)beleidsartikelen en deze inhoudelijk worden toegelicht.

Niet-beleidsartikel 90 Algemeen

Bedragen in EUR 1 000

OmschrijvingStand OntwerpBegroting (1) Mutaties via NvW en amen-dementen (2) Mutaties 1e sup-pletore begroting (3)Stand 1e suppletore begroting (4)=(1+2+3)Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
Verplichtingen1 647 621– 1 000– 23 4731 671 894– 16 714– 18 892– 22 676– 23 603
Uitgaven        
Programmauitgaven        
Pensioenen en uitkeringen1 048 534 1 2061 049 740    
Wachtgelden en inactiviteitswedden131 341– 1 0009 962140 303– 9 994– 11 994– 15 994– 16 994
Ziektekostenvoorziening35 108  35 108    
Milieu-uitgaven23 153 – 11 31311 840    
Subsidies en bijdragen17 945 8318 028    
Bijdragen aan Navo95 154 – 16 44678 708    
Internationale samenwerking2 141 1 0223 163940940940940
Overige uitgaven49 271 – 17 41831 853– 20 744– 20 744– 20 744– 20 744
Wetenschappelijk onderzoek63 375 13 84377 21812 98012 80213 01813 018
Totaal programmauitgaven1 466 022– 1 000– 19 0611 445 961– 16 818– 18 996– 22 780– 23 780
Apparaatsuitgaven        
Bestuursstaf127 377 45 803173 180187187187260
Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst57 385 – 1 46955 916– 83– 83– 8383
Bijdragen aan baten-lastendiensten205  205    
Totaal apparaatsuitgaven184 967044 334229 301104104104177
Totaal uitgaven1 650 989– 1 00025 2731 675 262– 16 714– 18 892– 22 676– 23 603
Totaal ontvangsten190 847 – 34 948155 899    

Bedragen x EUR 1 000

Omschrijving Programma uitgaven Apparaat uitgavenTotaal
Autonome mutaties   
Multinationale budgetten 520520
Voorlichting 6666
Onderzoeksraad voor Veiligheid – 400– 400
Navo ontvangsten– 19 948 – 19 948
Rijkstraineeprogramma – 14– 14
Bankkosten – 400– 400
Faculteit Militaire Wetenschappen – 73– 73
NSO – 1 537– 1 537
Claims– 3 872 – 3 872
Van apparaat naar programma– 4644640
Milieuprojecten– 720 – 720
Totaal autonome mutaties-25 004– 1 374– 26 378
Beleidsmatige mutaties   
SPEER 15 43115 431
Cannerberg– 1 758 – 1 758
NIVP804 804
AWACS795 795
EDA1 903 1 903
Vertraging Windmolens– 11 100 – 11 100
Huisvesting Haagse Regio 28 88328 883
Centralisatie van IV-exploitatie – 100– 100
Centralisatie van energiebudgetten – 1 375– 1 375
Commandantenvoorziening 1 4001 400
Doorwerking eindejaarsmarge– 5 9958 4482 453
Herschikking exploitatiebudgetten5 871– 6 515– 644
Luchtverkeersbeveiliging vliegbasis Twente1 196 1 196
Wetenschappelijk onderzoek13 763 13 763
Totaal beleidsmatige mutaties4 94345 70850 651
Totaal mutaties– 19 06144 33425 273

Toelichting

Multinationale budgetten

Defensie draagt bij in de kosten van de Navo hoofdkwartieren waar Nederlandse defensiemedewerkers zijn geplaatst tijdens oefeningen met Navo-partners. De verantwoording van deze kosten geschiedt op niet-beleidsartikel 90 Algemeen. Deze mutatie is een overheveling van beleidsartikel 22 CLAS naar niet-beleidsartikel 90 Algemeen.

Voorlichting

Deze mutatie is een overheveling van één functie van beleidsartikel 24 KMAR naar niet-beleidsartikel 90 Algemeen voor KMAR-gerelateerde werkzaamheden bij de directie Voorlichting.

Onderzoeksraad voor Veiligheid

Met de detachering van vier militairen levert het ministerie van Defensie levert een structurele bijdrage aan de Onderzoeksraad voor Veiligheid. De mutatie betreft de overheveling van de personele uitgaven die achteraf worden verrekend.

Bijstelling Navo ontvangsten

Deze mutatie is verbonden aan de mutatie voor Navo Veiligheids- en Investeringsprojecten (NVIP).

Rijkstraineeprogramma

Deze mutatie betreft een overheveling naar het ministerie van Buitenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vanwege de deelname van Defensie aan het Rijkstraineeprogramma.

Bankkosten

Deze mutatie betreft een overheveling van niet-beleidsartikel 90 Algemeen naar beleidsartikel 26 CDC verbonden aan de overdracht van bankkosten.

Faculteit Militaire Wetenschappen

Deze mutatie is een overheveling van niet-beleidsartikel 90 Algemeen naar beleidsartikel 26 CDC, voor de inhuur van docenten door de faculteit Militaire Wetenschappen van de Nederlandse Defensie Academie.

NSO

Deze mutatie is een overheveling van budget van niet-beleidsartikel 90 Algemeen naar beleidsartikel 25 DMO voor het project Nationale SIGINT (-signal intelligence) Organisatie (NSO). Omdat de NSO in 2006 nog niet volledig operationeel is, wordt de onderrealisatie die daardoor ontstaat aangewend voor de onvoorziene investeringen in infrastructuur binnen dit project.

Claims

Deze mutatie is een overheveling van niet-beleidsartikel 90 Algemeen naar beleidsartikel 26 CDC, verbonden aan de vorming van de Afdeling Claims binnen het CDC. Deze afdeling behandelt claims van derden op Defensie.

Van apparaat naar programma

Deze mutatie is het saldo van enkele herschikkingen tussen programma- en apparaatuitgaven als gevolg van een actualisatie van de ramingen.

Milieuprojecten

Verschillende kleinere milieuprojecten worden door de defensieonderdelen uitgevoerd. Hiertoe worden budgetten overgeheveld van niet-beleidsartikel 90 Algemeen.

SPEER

Het project Strategic Process and Enterprice Resource Planning Enabled Reengineering (SPEER) maakt als bijzondere organisatie eenheid vanaf 2006 deel uit van de bestuursstaf. De budgetten voor SPEER worden met deze mutatie overgeheveld van beleidsartikel 26 CDC naar niet-beleidsartikel 90 Algemeen.

Cannerberg

Het voormalige hoofdkwartier van de Navo in de Cannerberg wordt gesaneerd. Het niet door de NAVO gefinancierde deel van de sanering komt ten laste van niet-beleidsartikel 90 Algemeen. De sanering verloopt voorspoedig met voordelige aanbestedingen en weinig calamiteiten. De mutatie betreft een neerwaartse bijstelling van het saneringsbudget.

NIVP

De realisatie van het Navo Veiligheids- en Investeringsprogramma (NVIP) in de afgelopen jaren noodzaakt een herziening van de methode van ramen. Gelet op de doorlooptijd van het autorisatietraject is onderscheid aangebracht in het NVIP wat betreft geautoriseerde en nog niet geautoriseerde projecten. Met de mutatie wordt het budget in lijn gebracht met de nieuwe ramingen.

AWACS

Nederland draagt 3,6% bij aan het Midterm Modernization Program van de AWACS-vliegtuigen. Dezelfde relatieve bijdrage is van toepassing voor de exploitatie van de AWACS-vliegtuigen. Met de mutatie wordt het budget op niet-beleidsartikel 90 Algemeen in lijn gebracht met de kosten van het moderniseringsprogramma en het exploitatieprogramma.

EDA

De mutatie betreft het in lijn brengen van het budget op niet-beleidsartikel 90 Algemeen met de overeengekomen bijdrage aan het Europese Defensie Agentschap.

Vertraging windmolens

De uitvoering van het windturbinepark Coevorden heeft in 2005 vertraging opgelopen in de RO-procedure. De bouw van het windturbinepark is daardoor ook vertraagd.

Huisvesting Haagse Regio

Vooruitlopend op de oprichting van een Haagse facilitaire organisatie is een raming gemaakt voor de facilitaire ondersteuning van de complexen van Alkemadelaan (Frederik- en Alexanderkazerne), Prinses Julianakazerne en Binckhorsthof. Met de mutatie wordt het benodigde budget op niet-beleidsartikel 90 Algemeen in lijn gebracht met de raming. De mutatie wordt gestald op niet-beleidsartikel 80 Nominaal en onvoorzien in afwachting van inzicht in structurele dekking en inzicht in doelmatigheidswinsten, op basis waarvan ontvlechting kan plaatsvinden. Deze ontvlechting wordt verwerkt in de 2e suppletore begroting 2006.

Centralisatie van IV-exploitatie

Tot nu toe werd de IV-legacy naar behoefte aangepast door de defensieonderdelen. Om de aanpassing van de legacy in lijn te brengen met het project SPEER wordt de regie gecentraliseerd. Deze mutatie is een overheveling van IV-exploitatiebudgetten naar beleidsartikel 26 CDC.

Centralisatie van energiebudgetten

De ontwikkelingen op de energiemarkt vereisen centrale regie op het gebied van inkoop en beheer. Deze mutatie is een overheveling van alle budgetten voor energie (elektriciteit, gas, water, stadsverwarming, kabel) naar beleidsartikel 25 DMO.

Commandantenvoorziening

Deze mutatie is het gevolg van een herschikking tussen de defensieonderdelen van de zogenaamde commandantenvoorziening. Deze voorziening stelt de commandant, als drijver van de inrichting, in staat om kleine infrastructurele aanpassingen te laten uitvoeren.

Doorwerking eindejaarsmarge

In 2005 heeft zich een aantal versnellingen en vertragingen voorgedaan. Zo is bijvoorbeeld sprake van hogere uitgaven voor pensioenen en de afwikkeling met terugwerkende kracht van inhaalacties door het ABP en lagere uitgaven voor brandveiligheidvergunningen. Per saldo heeft dit in 2005 lagere uitgaven opgeleverd die conform de methodiek van de eindejaarsmarge in 2006 worden gespiegeld.

Herschikking exploitatiebudgetten

Met deze mutatie wordt het uitgavenbudget voor exploitatie in lijn gebracht met de ramingen.

Luchtverkeersbeveiliging

Bij het besluit tot sluiting van de vliegbasis Twente is de gemeente Enschede en de provincie Overijssel toegezegd dat de opening van de vliegbasis voor burgerluchtvaart tot en met 2007 gegarandeerd is. Met deze mutatie wordt het budget voor luchtverkeersbeveiliging in lijn gebracht met de ramingen voor de openstelling.

Wetenschappelijk onderzoek

Onderdeel van de Reorganisatie Wetenschappelijk Onderzoek is de centralisatie van budgetten voor wetenschappelijk onderzoek. Hiertoe worden budgetten overgeheveld van beleidsartikel 25 DMO naar niet-beleidsartikel 90 Algemeen.

Ontvangsten

De ontvangstenbegroting is neerwaarts aangepast met € 34,948 miljoen in verband met voortschrijdend inzicht in de autorisatie door de Navo van infrastructuurprojecten voor een bedrag van € 19,948 miljoen. Daarnaast is op grond van onderhandelingsresultaten en verschuivingen van geplande materieelverkopen de raming verkoopopbrengsten voor 2006–2011 bijgesteld. Voor 2006 gaat het om een bedrag van – € 15 miljoen. Voor de latere jaren vallen de verkoopopbrengsten hoger uit.

Naar boven