30 560 IIB
Wijziging van de begrotingsstaat van de overige hoge colleges van staat, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba (IIB) voor het jaar 2006 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2006 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaten van de overige hoge colleges van staat, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

J. W. Remkes

B. DE BEGROTINGSTOELICHTING OVERIGE HOGE COLLEGES VAN STAAT EN KABINETTEN (IIB)

Inhoudsopgave

1.Leeswijzer3
   
2.Het beleid3
2.1. De artikelen3
 1. Raad van State3
 2. Algemene Rekenkamer4
 3. De Nationale ombudsman4
 4. Kanselarij der Nederlandse Orden5
 5. Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen6
 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba6
 10. Nominaal en onvoorzien6

B. BEGROTINGSTOELICHTING (IIB)

1. Leeswijzer

Deze eerste suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2006 en van de nieuwe beleidsplannen die het kabinet in het lopende jaar nog wil uitvoeren. In de begrotingstoelichting worden de mutaties die groter zijn dan € 1 mln en/of opvallende beleidsmatig relevante mutaties in de overzichtstabel gepresenteerd en toegelicht. In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden alle mutaties, zowel beleidsmatige als technische mutaties opgenomen.

De stand van de eerste suppletore begroting (Voorjaarsnotastand) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2006.

2. Het beleid (IIB)

De aansluiting

Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen/uitgaven en de ontvangsten van de overige hoge colleges van staat en kabinetten (IIB) voor het jaar 2006 te wijzigen:

Totaal overzicht IIB(bedragen in € 1 000)

 Stand ontwerpbegroting (1) Mutaties 1e suppletore begroting (2) Stand 1e suppletore begroting (3)=(1)+(2) Mutaties 2007 Mutaties 2008Mutaties 2009 Mutaties 2010
Verplichtingen89 7125 33595 0474 9304 1743 6293 602
        
Uitgaven89 7125 33595 0474 9304 1743 6293 602
        
Ontvangsten2 8241002 9240000

2.1. De artikelen (IIB)

Artikel 1. Raad van State

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

1: Raad van StateStand ontwerpbegroting (1) Mutaties 1e suppletore begroting (2) Stand 1e suppletore begroting (3)=(1)+(2)Mutaties 2007 Mutaties 2008 Mutaties 2009 Mutaties 2010
Verplichtingen48 3011 27549 5762 6902 0031 4441 419
        
Uitgaven48 3011 27549 5762 6902 0031 4441 419
        
1. advisering 6 983 707 053     
a project nieuwbouw, opleidingen, netwerk  70      
        
2 bestuursrechtspraak41 318 1 205 42 523     
a project nieuwbouw, opleidingen, netwerk  417     
b Hoger Beroep Vreemdelingen asiel 2 348  3 010 2 003 1 444 1 419
c overheveling naar VROM/RGD i.v.m. project huisvesting – 940  – 940    
d temporisering nieuwbouw fase 1  – 620  620    
        
Ontvangsten1 49901 4990000

2b HBV asiel.

In het kader van de afdoening van zaken voor HBV (asiel en regulier) zijn kostprijsafspraken gemaakt tussen Raad van State, ministerie van Financiën en ministerie BZK. Verhoging van het kader betreft financiële verwerking van de gewijzigde (verwachte) instroom van zaken.

2c en d overheveling naar VROM/RGD i.v.m. project huisvesting, temporisering nieuwbouw fase 1.

Dit is een overheveling van budget van de Raad naar de RGD. Dit budget is bedoeld voor uitgaven aan bouwkosten waarvoor de verplichtingen door de RGD aangegaan zullen worden. Daarnaast wordt als gevolg van vertraging een deel van het budget voor het project nieuwbouw, renovatie en restauratie van de huisvesting doorgeschoven van 2006 naar 2007.

Artikel 2. Algemene Rekenkamer

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

2: Algemene RekenkamerStand ontwerpbegroting (1) Mutaties 1e suppletore begroting (2) Stand 1e suppletore begroting (3)=(1)+(2)Mutaties 2007 Mutaties 2008 Mutaties 2009 Mutaties 2010
Verplichtingen25 99927026 2690000
        
Uitgaven25 99927026 2690000
1 recht- en doelmatigheidsbevordering bij het Rijk en verbonden organisaties en institutionele programma’s25 999 270 26 269     
a overloop projecten  270      
        
Ontvangsten1 21701 2170000
 1 217 1 217     

Artikel 3. De Nationale ombudsman

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

3: De Nationale ombudsmanStand ontwerpbegroting (1) Mutaties 1e suppletore begroting (2) Stand 1e suppletore begroting (3)=(1)+(2)Mutaties 2007 Mutaties 2008 Mutaties 2009 Mutaties 2010
Verplichtingen8 4771 4749 951558558558558
        
Uitgaven8 4771 4749 951558558558558
1. reguliere klachten 7 666 870 8 536    
a extra fte voor hogere instroom klachten 648      
b 2e substituut ombudsman 54  54 54 54 54
c wachtgeld  78     
d tijdschrijfsysteem  40     
e project dienstbare overheid  50     
        
2. klachten van lagere overheden 00 0     
        
3. onderzoek 54 504 558    
a extra fte onderzoek op eigen initiatief 504  504 504 504 504
        
4. communicatie 714 0 714    
        
5. internationale contacten 43 100143     
a projecten buitenland/ desaldering 100      
        
Ontvangsten391001390000
f projecten buitenland/ desaldering  100      

1a extra fte hogere instroom klachten.

Begin 2006 heeft zich een forse stijging van verzoekschriften/klachten voorgedaan; deze stijging wordt met name veroorzaakt door klachten over de WIA en het zorgstelsel. Voorgesteld wordt om de begroting op te hogen voor de inzet van extra capaciteit zodat de verzoekschriften/klachten tijdig kunnen worden afgehandeld.

1b 2e substituut ombudsman.

Voorgesteld wordt om de begroting op te hogen voor het aanstellen van een tweede substituut ombudsman. Door de stijgende instroom van klachten (zie ook Jaarverslag IIB 2005 en Jaarverslag 2005 van de Nationale ombudsman) en het meer naar buiten treden in de media door de Nationale ombudsman is aanvullende capaciteit nodig voor het afdoen van klachten en onderzoeksrapporten.

3a extra fte voor onderzoek op eigen initiatief.

Om meer onderzoeken op eigen initiatief te kunnen uitvoeren is extra capaciteit benodigd.

5a projecten NO buitenland/desaldering.

De Nationale ombudsman ontvangt een subsidie voor de zgn. MATRA-projecten en daartegenover staan aan die projecten gerelateerde uitgaven. MATRA is het Programma Maatschappelijke Transformatie Midden- en Oost Europa van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

4: Kanselarij der Nederlandse Orden Stand ontwerpbegroting (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2) Stand 1e suppletore begroting (3)=(1)+(2) Mutaties 2007 Mutaties 2008 Mutaties 2009 Mutaties 2010
Verplichtingen3 1435093 65240000
        
Uitgaven3 1435093 65240000
1. apparaat 1 704 173 1 877    
a kosten ontslagzaken  90     
b voorlichtingsfilm en apparaat diversen 83  40    
        
2. decoraties 1 434336 1 770     
a politiemedaille, officiersdienstkruis, overig  336     
        
3. riddertoelagen 5 0 5    
        
Ontvangsten290290000

2b. politiemedaille, officiersdienstkruis, overig.

De Kanselarij heeft extra middelen benodigd voor aanschaf van politiemedailles, officiersdienstkruizen en overige decoraties.

Artikel 5. Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

5: Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen Stand ontwerpbegroting (1) Mutaties 1e suppletore begroting (2) Stand 1e suppletore begroting (3)=(1)+(2) Mutaties 2007 Mutaties 2008Mutaties 2009 Mutaties 2010
Verplichtingen2 543– 1062 4370000
        
Uitgaven2 543– 1062 4370000
1. apparaat 2 543 – 106 2 437    
a. compensatie juridisch adviseur (HVII art. 1) – 106      
        
Ontvangsten0000000

Artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

6: Kabinet van de Gouverneur van Aruba Stand ontwerpbegroting (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2) Stand 1e suppletore begroting (3)=(1)+(2) Mutaties 2007 Mutaties 2008 Mutaties 2009 Mutaties 2010
Verplichtingen1 24901 2490000
        
Uitgaven1 24901 2490000
1. apparaat 1 249 0 1 249    
        
Ontvangsten0000000

Artikel 10. Nominaal en onvoorzien

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

10: Nominaal en onvoorzienStand ontwerpbegroting (1) Mutaties 1e suppletore begroting (2) Stand 1e suppletore begroting (3)=(1)+(2)Mutaties 2007 Mutaties 2008 Mutaties 2009 Mutaties 2010
Verplichtingen01 9131 9131 6421 6131 6271 625
        
Uitgaven01 9131 9131 6421 6131 6271 625
1 loonbijstelling 0 1 425 1 425     
a loonbijstelling  1 425  1 237 1 2341 248 1 246
        
2. prijsbijstelling 0 438438     
a prijsbijstelling  438  433405 405 405
        
3. onvoorzien 0 50 50    
a eindejaarsmarge  904     
b verdeling eindejaarsmarge  – 825     
c moties APB  – 29  – 28– 26 – 26 – 26
        
4. waarde-overdracht en waarde-overname 0 0 0    
        
5. taakstellingen 0 0 0    
        
Ontvangsten0000000
Naar boven