30 560 D
Wijziging van de begrotingsstaat van het Fonds economische structuurversterking voor het jaar 2006 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

nr. 4
AMENDEMENT VAN DE LEDEN CRONE EN HAMER

Ontvangen 27 juni 2006

De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:

De begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:

I

In artikel 1.4 Overige bijdragen vanuit het fonds wordt het uitgavenbedrag verhoogd met € 50 000 (x € 1 000).

II

In artikel 2.1 Voordelig eindsaldo/beginsaldo wordt het uitgavenbedrag verlaagd met € 50 000 (x € 1 000).

Toelichting

De kosten van schoolboeken voor leerlingen in het voortgezet onderwijs zijn voor veel ouders een zware aanslag op het huishoudbudget in een levensfase waarin de uitgaven gewoonlijk relatief zeer hoog zijn ten opzichte van het inkomen. Door de zorg voor huishouden en kinderen zijn de mogelijkheden om door méér arbeid extra inkomsten te verwerven zeer beperkt.

Onderwijs is een investering met een zeer hoog maatschappelijk rendement. De kosten van onderwijs mogen daarom geen belemmering zijn.

De kosten kunnen voor de ouders worden beperkt door een overheidsinvestering in de schoolboeken. De boeken worden dan eigendom van de school, die ze vervolgens tegen kostprijs verhuurt aan de leerlingen. De beperking van de kosten werkt dan langs twee kanten: omdat de school de boeken moet aanschaffen zal gemiddeld langer met de boeken worden gewerkt. En door niet te kopen maar te huren dalen vervolgens voor ouders de kosten.

De indieners gaan ervan uit dat voor de bekostiging van de schoolboeken een bedrag nodig is van € 200 miljoen. Verondersteld wordt dat de boeken vier jaar lang mee kunnen en worden verhuurd tegen een kwart van de kosten.

Door een opbouw in vier jaar kan worden volstaan met een investering van € 50 miljoen per jaar, gedurende vier jaar. Dit amendement voorziet in de financiering voor 2006.

Het investeringskarakter en het economisch rendement van onderwijs rechtvaardigen de bekostiging uit het Fonds Economische Structuurversterking.

Crone

Hamer

Naar boven