Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2005-2006 | 30550-XIV nr. 4 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2005-2006 | 30550-XIV nr. 4 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in:
a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;
b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze Memorie van Toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
01 Versterking landelijk gebied
Budgettaire gevolgen van beleid beleidsartikel x € 1 000
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | (5) | (6) = (5) – (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
01 Versterking landelijk gebied | Stand ontwerp-begroting | Mutaties (+ of –) op grond van eerste suppletore begroting | Mutaties (+ of –) op grond van tweede suppletore begroting | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
VERPLICHTINGEN | 220 335 | 1 105 | 114 330 | 335 770 | 334 298 | – 1 472 |
UITGAVEN | 279 382 | 5 411 | 12 203 | 296 996 | 293 003 | – 3 993 |
Programma-uitgaven | 218 645 | 4 276 | 9 829 | 232 750 | 228 182 | – 4 568 |
U0111 Gebiedenbeleid | 64 916 | 1 865 | 3 875 | 70 656 | 71 634 | 978 |
U0112 Kwaliteitsimpuls zandgebieden/reconstructie | 14 006 | – 600 | – 300 | 13 106 | 8 950 | – 4 156 |
U0113 Landelijk Natuurlijk | 53 629 | 2 306 | 4 936 | 60 871 | 59 860 | – 1 011 |
U0114 De stedelijke omgeving «Groen in en om de stad» | 50 243 | – | 50 243 | 47 317 | – 2 926 | |
U0115 Realisering gevarieerde recreatiemogelijkheden in het landelijk gebied | 33 637 | 705 | 1 040 | 35 382 | 37 989 | 2 607 |
U0116 Internationaal natuurlijk | 2 214 | 278 | 2 492 | 2 432 | – 60 | |
Apparaatsuitgaven | 60 737 | 1 135 | 2 374 | 64 246 | 64 821 | 575 |
U0121 Apparaat | 5 863 | 809 | 6 672 | 6 908 | 236 | |
U0122 Baten-lastendiensten | 54 874 | 1 135 | 1 565 | 57 574 | 57 913 | 339 |
ONTVANGSTEN | 76 299 | – | 76 299 | 81 808 | 5 509 |
De lagere uitgavenrealisatie is het gevolg van een trager verloop van het uitvoeren van projecten door de provincies in het kader van het urgentieprogramma Reconstructie vanwege het feit dat contracten later zijn getekend dan gepland. Voorts is sprake van lagere uitgaven voor Groen in en om de stad (Randstadgroenstructuur en VINAC).
Hiertegenover staan hogere uitgaven als gevolg van een wijziging van de Natuurbeschermingswet 1998. In verband met de intrekking van de Wet deelnemingen Grevelingen is nl. ultimo 2005 een 1e termijn betaald voor de afkoop van het Rijksaandeel in de beheerskosten van het Natuur- en recreatieschap de Grevelingen.
De hogere ontvangstenrealisatie wordt o.m. veroorzaakt door meer terugontvangen subsidievoorschotten en een hoger bedrag aan landinrichtingsrente.
02 Realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur (verwerving en inrichting)
Budgettaire gevolgen van beleid beleidsartikel x € 1 000
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | (5) | (6) = (5) – (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
02 Realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur (verwerving en inrichting) | Stand ontwerp-begroting | Mutaties (+ of –) op grond van eerste suppletore begroting | Mutaties (+ of –) op grond van tweede suppletore begroting | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
VERPLICHTINGEN | 136 186 | 20 930 | 1 420 | 158 536 | 181 807 | 23 271 |
Waarvan garanties | 9 076 | 21 170 | 30 246 | 47 241 | 16 995 | |
UITGAVEN | 149 027 | – 2 719 | – 25 947 | 120 361 | 127 319 | 6 958 |
Programma-uitgaven | 131 065 | – 3 054 | – 27 263 | 100 748 | 107 043 | 6 295 |
U0211 Verwerving droge EHS | 74 004 | – 7 000 | 687 | 67 691 | 75 033 | 7 342 |
U0212 Verwerving natte EHS | 11 563 | – 6 900 | 4 663 | 6 012 | 1 349 | |
U0213 Inrichting droge EHS | 32 217 | 5 360 | – 15 612 | 21 965 | 19 437 | – 2 528 |
U0214 Inrichting natte EHS | 13 281 | – 1 414 | – 5 438 | 6 429 | 6 561 | 132 |
Apparaatsuitgaven | 17 962 | 335 | 1 316 | 19 613 | 20 276 | 663 |
U0221 Apparaat | 2 927 | – 17 | 2 910 | 3 572 | 662 | |
U0222 Baten-lastendienst | 15 035 | 335 | 1 333 | 16 703 | 16 704 | 1 |
ONTVANGSTEN | 10 568 | – 5 988 | 4 580 | 6 195 | 1 615 |
De hogere realisatie aan garantieverplichtingen houdt verband met het oversluiten van bestaande leningen die in opdracht van LNV zijn gesloten door het Groenfonds ten behoeve van de realisatie van de EHS.
De hogere uitgaven voor verwerving EHS wordt met name veroorzaakt doordat er gebruik is gemaakt van de mogelijkheden die zich op de grondmarkt hebben voorgedaan ten behoeve van de realisatie van de EHS. De lagere inrichtingsuitgaven voor de EHS zijn het gevolg van vertragingen bij de inrichtingsmaatregelen door planologische en technische problemen.
De hogere ontvangstenrealisatie houdt voornamelijk verband met meer EU-ontvangsten voor inrichting in het kader van het Plattelandsontwikkelingsplan (POP).
03 Realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur (beheer)
Budgettaire gevolgen van beleid beleidsartikel x € 1 000
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | (5) | (6) = (5) – (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
03 Realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur (beheer) | Stand ontwerp-begroting | Mutaties (+ of –) op grond van eerste suppletore begroting | Mutaties (+ of –) op grond van tweede suppletore begroting | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
VERPLICHTINGEN | 141 849 | 17 205 | 51 270 | 210 324 | 246 075 | 35 751 |
UITGAVEN | 173 067 | 20 185 | – 7 593 | 185 659 | 182 857 | – 2 802 |
Programma-uitgaven | 153 853 | 19 740 | – 12 339 | 161 254 | 159 165 | – 2 089 |
U0311 Beheer van de EHS | 153 853 | 19 740 | – 12 339 | 161 254 | 159 165 | – 2 089 |
Apparaatsuitgaven | 19 214 | 445 | 4 746 | 24 405 | 23 692 | – 713 |
U0321 Apparaat | 2 139 | – 12 | 2 127 | 2 609 | 482 | |
U0322 Baten-lastendienst | 17 075 | 445 | 4 758 | 22 278 | 21 083 | – 1 195 |
ONTVANGSTEN | 14 163 | 8 000 | – | 22 163 | 17 023 | – 5 140 |
De hogere verplichtingenrealisatie wordt vnl. veroorzaakt door het honoreren van de subsidieaanvragen die in 2005 aan de subsidievoorwaarden van de subsidieregelingen Natuurbeheer en Agrarisch natuurbeheer hebben voldaan.
De lagere uitgaven voor het beheer van de EHS wordt vnl. veroorzaakt doordat de Natuurbeschermingswet per 1 oktober 2005 in werking is getreden en dit tot minder uitgaven heeft geleid voor het aanwijzen van de gebieden die onder de gewijzigde Natuurbeschermingswet 1998 vallen.
De ontvangsten zijn lager uitgevallen vanwege lagere EU-ontvangsten voor beheersvergoedingen in het kader van het Plattelandsontwikkelingsplan.
04 Economisch perspectiefvolle agroketens
Budgettaire gevolgen van beleid beleidsartikel x € 1 000
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | (5) | (6) = (5) – (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
04 Economisch perspectiefvolle agroketens | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties (+ of –) op grond van eerste suppletore begroting | Mutaties (+ of –) op grond van tweede suppletore begroting | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
VERPLICHTINGEN | 51 942 | 14 181 | 29 871 | 95 994 | 83 104 | – 12 890 |
UITGAVEN | 66 320 | 2 712 | 3 005 | 72 037 | 61 353 | – 10 684 |
Programma-uitgaven | 41 606 | 2 712 | 2 228 | 46 546 | 34 860 | – 11 686 |
U0411 Versterking concurrentiekracht agrofoodcomplex | 6 419 | – 146 | 697 | 6 970 | 6 630 | – 340 |
U0412 Herstructurering veehouderij | 4 857 | – 35 | – 962 | 3 860 | 2 905 | – 955 |
U0413 Herstructurering glastuinbouw | 23 401 | 2 893 | – 7 561 | 18 733 | 15 525 | – 3 208 |
U0414 Herstructurering visserij | 6 929 | 10 054 | 16 983 | 9 800 | – 7 183 | |
Apparaatsuitgaven | 24 714 | 777 | 25 491 | 26 493 | 1 002 | |
U0421 Apparaat | 5 122 | – 18 | 5 104 | 5 650 | 546 | |
U0422 Baten-lastendienst | 19 592 | 795 | 20 387 | 20 843 | 456 | |
ONTVANGSTEN | 12 842 | 2 874 | – 1 301 | 14 415 | 10 061 | – 4 354 |
De lagere verplichtingen- en uitgavenrealisatie wordt met name veroorzaakt doordat voor € 14 mln. minder verplichtingen is aangegaan en voor € 7 mln. minder uitgaven zijn gedaan in het kader van de sanering van de kottersector voor het uit de vaart nemen van schepen. De lagere uitgaven worden veroorzaakt doordat een aantal aanvragers voor de kottersanering en de vrijwillige sanering IJsselmeer niet voor de jaarwisseling aan alle vereiste vormvoorschriften had voldaan.
Daarnaast vallen de uitgaven in het kader van herstructurering veehouderij en glastuinbouw lager uit doordat een deel van de uitgaven voor de uitvoering van diverse projecten door DLO is verantwoord op artikel 7 resp. € 1,7 mln. minder is uitgegeven in het kader van de Infrastructuurregeling Glastuinbouw (IRG) als gevolg van vertraging in de uitfinanciering.
De lagere ontvangstenrealisatie is met name het gevolg van lager dan geraamde ontvangsten vanuit (EU en O&S-fonds).
05 Bevorderen duurzame productie
Budgettaire gevolgen van beleid beleidsartikel x € 1 000
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | (5) | (6) = (5) – (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
05 Bevorderen duurzame productie | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties (+ of –) op grond van eerste suppletore begroting | Mutaties (+ of –) op grond van tweede suppletore begroting | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
VERPLICHTINGEN | 196 225 | 2 070 | 30 879 | 229 174 | 229 405 | 231 |
UITGAVEN | 181 971 | 1 486 | 36 232 | 219 689 | 218 332 | – 1 357 |
Programma-uitgaven | 37 568 | 1 428 | 32 838 | 71 834 | 65 003 | – 6 831 |
U0511 Bevorderen biologische landbouw | 6 714 | 600 | 690 | 8 004 | 7 865 | – 139 |
U0512 Vermindering milieu-belasting door gebruik van dierlijke mest en mineralen binnen milieunormen | 17 274 | 328 | 9 434 | 27 036 | 27 132 | 96 |
U0513 Een duurzamer gewasbeschermingspraktijk | 4 515 | 500 | 157 | 5 172 | 4 236 | – 936 |
U0514 Verbetering dierenwelzijn | 342 | 932 | 1 274 | 1 471 | 197 | |
U0515 Ecologisch duurzame visserij | 8 723 | 21 625 | 30 348 | 24 299 | – 6 049 | |
Apparaatsuitgaven | 144 403 | 58 | 3 394 | 147 855 | 153 329 | 5 474 |
U0521 Apparaat | 12 749 | 33 | 12 782 | 13 414 | 632 | |
U0522 Baten-lastendienst | 131 654 | 58 | 3 361 | 135 073 | 139 915 | 4 842 |
ONTVANGSTEN | 30 660 | 402 | 1 725 | 32 787 | 23 169 | – 9 618 |
De lagere uitgavenrealisatie houdt verband met vertraging van een aantal projecten in het kader van de duurzame visserij. Ook de hiermee samenhangende ontvangsten (EU en O&S-fonds) vallen lager uit.
De bijdrage aan de baten-lastendienst Plantenziektenkundige Dienst (PD) is € 3,6 mln. hoger dan begroot, met name als gevolg van een extra betaling ad € 2,3 mln. in verband met de liquiditeitspositie ultimo 2005 van de PD.
De bijdrage aan de Algemene Inspectiedienst is ruim € 1 mln. hoger uitgevallen in verband met de uitvoering van benodigde cross compliance maatregelen.
06 Voedselveiligheid, voedselkwaliteit en diergezondheid
Budgettaire gevolgen van beleid beleidsartikel x € 1 000
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | (5) | (6) = (5) – (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
06 Voedselveiligheid, voedselkwaliteit en diergezondheid | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties (+ of –) op grond van eerste suppletore begroting | Mutaties (+ of –) op grond van tweede suppletore begroting | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
VERPLICHTINGEN | 90 402 | 11 814 | 7 578 | 109 794 | 109 978 | 184 |
UITGAVEN | 92 863 | 11 814 | 7 578 | 112 255 | 110 856 | – 1 399 |
Programma-uitgaven | 50 077 | 9 347 | – 1 756 | 57 668 | 55 735 | – 1 933 |
U0611 Bewaking en verhoging van diergezondheidsniveau en effectieve bestrijding van dierziekten | 18 207 | 9 418 | 2 528 | 30 153 | 27 803 | – 2 350 |
U0612 Bevorderen van de veiligheid van voedsel ten behoeve van de consumentenbescherming en de stimulering van voedselkwaliteit | 31 870 | – 71 | – 4 284 | 27 515 | 27 932 | 417 |
Apparaatsuitgaven | 42 786 | 2 467 | 9 334 | 54 587 | 55 121 | 534 |
U0621 Apparaat | 12 259 | – 488 | 11 771 | 7 429 | – 4 342 | |
U0622 Baten-lastendienst | 30 527 | 2 467 | 9 822 | 42 816 | 47 692 | 4 876 |
ONTVANGSTEN | 0 | 12 450 | 9 500 | 21 950 | 15 295 | – 6 655 |
In het kader van het fokverbod KVP zijn niet alle geplande schikkingsvoorstellen in 2005 afgewikkeld.
Naar aanleiding van de inhaalslag met het betrekking tot het afwikkelen van oude verplichtingen inzake monitoringsprogramma’s zijn voorziene afrekeningen lager uitgevallen.
De bijdrage aan de baten-lastendienst VWA valt hoger als gevolg van een hogere bijdrage voor de transitie roodvleeskeuring en een daling van de bedrijfsdrukte en extra kosten voor IZA, FLO en wachtgeld.
De lagere ontvangstenrealisatie houdt verband met een lagere EU-bijdrage inzake AJ (vogelpest).
07 Kennisontwikkeling en innovatie
Budgettaire gevolgen van beleid beleidsartikel x € 1 000
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | (5) | (6) = (5) – (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
07 Kennisontwikkeling en innovatie | Stand ontwerp-begroting | Mutaties (+ of –) op grond van eerste suppletore begroting | Mutaties (+ of –) op grond van tweede suppletore begroting | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
VERPLICHTINGEN | 201 490 | 19 | 9 971 | 211 480 | 213 251 | 1 771 |
UITGAVEN | 205 556 | 4 692 | 9 277 | 219 525 | 220 163 | 638 |
Programma-uitgaven | 201 181 | 4 692 | 9 301 | 215 174 | 215 979 | 805 |
U0713 Kennisbasis | 26 551 | 5 789 | 250 | 32 590 | 32 581 | – 9 |
U0714 Beleidsondersteunend onderzoek | 123 180 | – 1 797 | – 2 120 | 119 263 | 120 077 | 814 |
U0715 Wettelijke onderzoekstaken | 51 450 | 700 | 11 171 | 63 321 | 63 321 | 0 |
Apparaatsuitgaven | 4 375 | – 24 | 4 351 | 4 184 | – 167 | |
U0721 Apparaat | 4 375 | – 24 | 4 351 | 4 184 | – 167 | |
ONTVANGSTEN | 15 158 | 4 144 | – 2 254 | 17 048 | 10 646 | – 6 402 |
De hogere verplichtingenrealisatie hangt met name samen met het vastleggen van de rijksbijdrage DLO 2006, die al in 2005 wordt vastgelegd.
De lagere ontvangstenrealisatie heeft met name betrekking op een vertraging in de declaratie van de uitgaven van het project Kennisnetwerken Transitie Duurzame Landbouw bij het Fonds Economische Structuurversterking (FES).
Budgettaire gevolgen van beleid beleidsartikel x € 1 000
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | (5) | (6) = (5) – (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
08 Kennisvoorziening | Stand ontwerp-begroting | Mutaties (+ of –) op grond van eerste suppletore begroting | Mutaties (+ of –) op grond van tweede suppletore begroting | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
VERPLICHTINGEN | 574 228 | 5 885 | 15 459 | 595 572 | 615 532 | 19 960 |
UITGAVEN | 561 971 | 5 819 | 11 958 | 579 748 | 590 380 | 10 632 |
Programma-uitgaven | 561 971 | 5 819 | 11 958 | 579 748 | 590 380 | 10 632 |
U0811 Voorzieningen groen onderwijs | 561 971 | 5 819 | 11 958 | 579 748 | 590 380 | 10 632 |
ONTVANGSTEN | 30 | 30 | 2 297 | 2 267 |
De hogere verplichtingenrealisatie hangt voor € 9,3 mln. samen met het vastleggen van de rijksbijdrage 2006 voor het HBO, VMBO en MBO, die al in 2005 wordt vastgelegd. Daarnaast hangt de hogere verplichtingen- en kasrealisatie voor € 10,6 mln. samen met de invoering van de nieuwe zorgverzekeringswet per 1 januari 2006 waarbij de tegemoetkoming ZKOO die normaliter in 2006 zou worden uitbetaald vervroegd in 2005 ter beschikking is gesteld.
De hogere ontvangsten zijn het gevolg van terugvorderingen uit hoofde van afrekening van voorschotten uit voorgaande jaren.
Budgettaire gevolgen van beleid beleidsartikel x € 1 000
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | (5) | (6) = (5) – (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
09 Kennisverspreiding | Stand ontwerp-begroting | Mutaties (+ of –) op grond van eerste suppletore begroting | Mutaties (+ of –) op grond van tweede suppletore begroting | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
VERPLICHTINGEN | 61 981 | – 3 829 | – 3 840 | 54 312 | 54 207 | 105 |
UITGAVEN | 63 241 | – 3 929 | – 6 174 | 53 138 | 54 045 | 907 |
Programma-uitgaven | 62 632 | – 3 956 | – 6 322 | 52 354 | 53 281 | 927 |
U0916 Vakdepartementaal onderwijsbeleid | 29 694 | – 2 644 | 3 853 | 30 903 | 31 293 | 390 |
U0917 Algemeen onderwijsbeleid | 24 800 | – 712 | – 8 111 | 15 977 | 16 529 | 552 |
U0918 Voorlichting | 8 138 | – 600 | – 2 064 | 5 474 | 5 459 | – 15 |
Apparaatsuitgaven | 609 | 27 | 148 | 784 | 764 | – 20 |
U0922 Baten-lastendienst | 609 | 27 | 148 | 784 | 764 | – 20 |
ONTVANGSTEN | 45 | 0 | 45 | 105 | 60 |
Budgettaire gevolgen van beleid beleidsartikel x € 1 000
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | (5) | (6) = (5) – (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
10 Nominaal en Onvoorzien | Stand ontwerp-begroting | Mutaties (+ of –) op grond van eerste suppletore begroting | Mutaties (+ of –) op grond van tweede suppletore begroting | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
VERPLICHTINGEN | 69 | 17 256 | – 2 600 | 14 725 | 0 | – 14 725 |
UITGAVEN | 69 | 17 256 | – 2 600 | 14 725 | 0 | – 14 725 |
Programma-uitgaven | ||||||
Apparaatsuitgaven | 69 | 17 256 | – 2 600 | 14 725 | 0 | – 14 725 |
U 1021 Prijsbijstelling | 7 117 | – 7 117 | 0 | 0 | 0 | |
U 1022 Loonbijstelling | 69 | 14 536 | 117 | 14 722 | 0 | – 14 722 |
U 1023 Onvoorzien | 0 | – 4 397 | 4 400 | 3 | 0 | – 3 |
ONTVANGSTEN |
Door de invoering van de Zorgverzekeringswet in 2006 vervalt de tegemoetkoming ziektekosten voor overheidspersoneel en onderwijspersoneel. Om de regeling in 2005 af te kunnen sluiten, wordt deze mutatie verwerkt in de LNV-begroting.
Budgettaire gevolgen van beleid beleidsartikel x € 1 000
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | (5) | (6) = (5) – (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
11 Algemeen | Stand ontwerp-begroting | Mutaties (+ of –) op grond van eerste suppletore begroting | Mutaties (+ of –) op grond van tweede suppletore begroting | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
VERPLICHTINGEN | 200 769 | 378 | 23 693 | 224 840 | 238 409 | 13 569 |
UITGAVEN | 200 765 | 378 | 23 693 | 224 836 | 238 408 | 13 572 |
Programma-uitgaven | 41 661 | 1 000 | 9 345 | 52 006 | 49 612 | – 2 394 |
U1111 Emancipatie | 204 | 0 | 204 | 28 | – 176 | |
U1113 Internationale contributies | 7 419 | 1 000 | 0 | 8 419 | 8 228 | – 191 |
U1114 Uitvoering van EU-maatregelen | 34 038 | 9 345 | 43 383 | 0 | 41 356 | – 2 027 |
Apparaatsuitgaven | 159 104 | – 622 | 14 348 | 172 830 | 188 796 | 15 966 |
U1121 Apparaat | 159 104 | – 622 | 14 348 | 172 830 | 188 796 | 15 966 |
U1122 Baten-lastendiensten | 0 | 0 | ||||
ONTVANGSTEN | 259 534 | 30 000 | 78 599 | 368 133 | 420 646 | 52 513 |
De lagere uitgaven bij uitvoering van EU maatregelen houdt verband met de lager dan geraamde uitgaven aan interventie en medebewind.
De hogere apparaatskosten worden veroorzaakt door uitgaven in het kader van de FPU (Remkes) regeling, de uitgaven in het kader van de renovatie van het hoofdgebouw, verplaatsing van het rekencentrum en concernbrede ICT impuls en uitgaven voor herplaatsingskandidaten ten tijde van het opleidingstraject tot controleur.
De hogere ontvangsten hebben met name betrekking op landbouwheffingen vanwege toename van de importvolumes.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30550-XIV-4.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.