30 550 X
Jaarverslag en slotwet ministerie van Defensie 2005

nr. 7
LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 7 juni 2006

De vaste commissie voor Defensie1 heeft over het rapport van de Algemene Rekenkamer over het jaarverslag 2005 van het ministerie van Defensie (kamerstuk 30 550 X, nr. 2) de navolgende vragen ter beantwoording aan de regering voorgelegd.

De regering heeft deze vragen beantwoord bij brief van 7 juni 2006.

De vragen en antwoorden zijn hieronder afgedrukt.

De voorzitter van de commissie,

Albayrak

De adjunct-griffier van de commissie,

De Boer

1

Hoe beoordeelt het kabinet de overschrijding van de totaaltolerantie voor de verplichtingen met 17,5 miljoen euro?

Een overschrijding van de totaaltolerantie voor de verplichtingen wordt door het kabinet als onwenselijk beschouwd. De berekeningswijze door de Algemene Rekenkamer wijkt echter af van de Rijksbrede, door accountantsdiensten, gebruikte normering. Op grond van deze laatstgenoemde normering is een goedkeurende accountantsverklaring bij de jaarrekening afgegeven

2

Welke type fouten met betrekking tot onrechtmatigheid zijn door Defensie geïdentificeerd?

Deze fouten betreffen vooral het niet goed naleven van de regels over Europese aanbestedingen voor ICT-uitgaven, inhuur en onderhoudscontracten.

3

Op welke uitzonderingen wordt gedoeld als gesproken wordt over «op enkele uitzonderingen na» is sprake van een ordelijk wapenbeheer?

Bij een klein aantal eenheden zijn administratieve tekortkomingen vastgesteld, zoals het ontbreken van zogenoemde telverslagen en het niet op orde zijn van de bruikleenadministratie.

4 en 17

Wat zijn de plannen om de situatie met het wapenbeheer bij de Koninklijke Marechaussee (Kmar) te verbeteren? Of deelt de minister de constatering van de Algemene Rekenkamer aangaande de Kmar niet?

Hoe staat het kabinet tegenover de aanbeveling van de Algemene Rekenkamer om een meerjarenplan op te stellen om het wapen- en munitiebeheer onder controle te krijgen? Kan zij dat toelichten?

Vanaf 2006 hanteert de KMar de werkwijze die ook wordt gevolgd bij de andere operationele commando’s en die daar tot goede resultaten heeft geleid. Voor de langere termijn wordt het defensiebrede wapen- en munitiebeheer vastgelegd en gewaarborgd in een meerjarenplan.

5

Wat is de reden dat het Centraal Wapen Registratiesysteem nog niet overal wordt gebruikt?

Het Centraal Wapen Registratiesysteem wordt thans per defensieonderdeel geïmplementeerd. Voor een defensiebrede invoering is onvoldoende capaciteit beschikbaar. Het Commando Landstrijdkrachten en het Commando Luchtstrijdkrachten gebruiken het systeem inmiddels. Het Commando Zeestrijdkrachten volgt binnenkort.

6

Hoe beoordeelt het kabinet de nog altijd voortdurende problemen op het gebied van wapen- en munitiebeheer in het licht van haar eigen vaststelling in 2004 dat Defensie op dit punt eigenlijk geen krediet meer verdient van de Kamer?

In juni 2005 is aan de Kamer gemeld dat wordt gestreefd naar een optimaal wapen- en munitiebeheer. In 2005 is veel aandacht besteed aan het op orde brengen van het wapen- en munitiebeheer, waarbij de nadruk lag op het handhaven en controleren van de kwaliteit van het beheer. Dit geldt ook voor het wapen- en munitiebeheer tijdens crisisbeheersingsoperaties. Het resultaat is dat het wapen- en munitiebeheer in het afgelopen jaar sterk is verbeterd en dat een aanvaardbaar minimum kwaliteitsniveau is bereikt. In 2006 worden de resterende knelpunten opgelost.

7

Is het kabinet het eens met de Algemene Rekenkamer dat het gebrek aan administratieve discipline één van de belangrijkste oorzaken is van de problemen op het gebied van materieelbeheer? Zo nee, waarom niet?

Een gebrek aan administratieve discipline is slechts één van de oorzaken. Materieelbeheer is een ruim begrip dat betrekking heeft op een breed werkterrein. Het afgelopen jaar is een groot aantal verbeteringen doorgevoerd. De problemen die zijn geconstateerd, werden onder andere veroorzaakt door verouderde ICT-systemen, koppelvlakproblemen als gevolg van de reorganisatie, het ontbreken van de juiste normen én een gebrek aan administratieve discipline bij het betrokken personeel.

8

Op welke onvolkomenheden in het materieelbeleid wordt gedoeld tijdens de «redeployment» van twee van de drie missies in Irak van de Koninklijke Landmacht (KL)?

Hiermee wordt gedoeld op de opgelopen achterstand en het niet goed administreren van het transport van materieel terug naar Nederland.

9

Welke consequenties heeft het vanaf nu wel realistisch plannen van verbeterprocessen, bijvoorbeeld voor de risicovolle conversie naar WMS?

Het realistisch plannen van verbeterprocessen heeft geen direct gevolg voor de genoemde conversie naar het Warehouse Management System (WMS). Voor de overgang naar WMS geldt wel dat deze op een beheerste wijze met geschoonde data dient te geschieden.

10

Kan het kabinet ingaan op het herhaalde advies van de Algemene Rekenkamer om te komen tot een duidelijke normatiek bij materieelbeheer en kan het kabinet daarbij aangeven of Defensie daadwerkelijk zal overgaan tot aanpassing van de normatiek en wanneer implementatie bij benadering zal plaatsvinden?

Het advies van de Algemene Rekenkamer wordt door het kabinet ondersteund. Reeds in 2005 is (voorzichtig) gestart met het aanpassen van de normen voor materieelbeheer. In de komende maanden worden de bestaande normen verder aangepast en worden nieuwe normen ontwikkeld. Hierbij wordt tevens aansluiting gezocht bij de voorbereidingen op de invoering van nieuwe automatiseringssystemen.

11

Wordt door Defensie gekeken naar de werkwijze bij andere departementen die er wel of beter in geslaagd zijn onvolkomenheden op gelijke of vergelijkbare terreinen weg te werken (zie onvolkomenheden overzichten andere departementen)?

Waar sprake is van vergelijkbare problemen wordt overlegd met andere departementen over mogelijke oplossingsrichtingen.

12

Wat wordt bedoeld met de «vangnetconstructie» in verband met (de problemen rond) Peoplesoft? Wat wordt in 2006 «verder verbeterd» aan de vangnetconstructie? Hoeveel extra kosten brengt dit met zich mee?

In 2005 was binnen Peoplesoft nog geen sprake van een toereikend stelsel van interne controle-maatregelen. Om de kwaliteit van de gegevens in PeopleSoft zeker te stellen is een vangnetconstructie tot stand gebracht, die bestaat uit handmatige controle-activiteiten ten behoeve van een 100% controle achteraf. Naarmate de interne controle en beveiliging in het systeem beter worden, wordt de vangnetconstructie verminderd. Aan de vangnetconstructie zijn geen extra kosten verbonden.

13

Hoe zullen de problemen rondom ordelijk algemeen financieel beheer die te wijten zijn aan onduidelijkheden over taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, uit de weg worden geruimd?

De genoemde problemen komen voort uit het overgangsproces bij de invoering van het nieuwe besturingsmodel en de daarbij behorende reorganisatie. Een goede invulling van de klant-leverancierrelaties en het optimaliseren van dienstverleningsovereenkomsten zullen een bijdrage leveren aan de oplossing van de genoemde problemen.

14

Wie gaat het nader onderzoek uitvoeren naar de achterliggende oorzaken van de geconstateerde onvolkomenheden bij de materieelinventarisadministraties? Welke kosten zijn met dit onderzoek gemoeid? Wat zijn de «passende maatregelen», met name op het gebied van personeel?

Voor dit onderzoek wordt een extern bureau ingehuurd. Over het plan van aanpak vindt momenteel overleg plaats. Hierdoor is het niet mogelijk een beeld te geven van de benodigde kosten en de eventueel te nemen maatregelen.

15

Welke concrete acties gaat het kabinet op touw zetten om de deskundigheid en beschikbare capaciteit van IC-personeel te vergroten?

Gegeven het kleine aanbod van controle- en onderzoekpersoneel op de arbeidsmarkt blijft het moeilijk alle vacante functies te vullen. Om de beschikbare IC-capaciteit defensiebreed beter te benutten is de onderzoekscapaciteit geconcentreerd bij de defensieonderdelen. Hierdoor wordt ook beter gebruik gemaakt van de beschikbare deskundigheid. Bovendien geeft de bestuursstaf meer sturing aan de inzet van capaciteit op grond van een defensiebrede risicoafweging. Daarnaast worden aanvullende maatregelen genomen om personeel in ieder geval te behouden voor werkzaamheden op het IC-terrein en zo mogelijk meer benodigd personeel te werven. Tenslotte worden de betreffende opleidingen momenteel beoordeeld en indien nodig aangepast. Ook zijn kennisgroepen ingesteld waarmee kennisuitwisseling plaatsheeft tussen de defensieonderdelen, de Audit Dienst Defensie (ADD) en andere onderdelen.

16

Waarom heeft de Tweede Kamer geen toegang tot de defensiestukken met betrekking tot de VBTB-toets?

Zoals reeds in de reactie op het rijksjaarverslag is gemeld, is het niet gebruikelijk dat interne Defensiedocumenten automatisch aan de Tweede Kamer worden verstrekt.

18

Op welke wijze wil het kabinet de koppeling tussen doelen en middelen in de begroting en jaarverslag zichtbaar maken?

In de leeswijzer van de begroting 2006 is de ontwikkeling van een integrale doelstellingenmatrix aangekondigd. Hiermee wordt de totale systematiek beter inzichtelijk en transparanter gemaakt. In nauw overleg met het ministerie van Financiën worden de mogelijkheden bezien om de koppeling tussen doelen en middelen beter zichtbaar te maken. De resultaten zullen in de defensiebegroting voor het jaar 2007 zichtbaar worden.


XNoot
1

 Samenstelling:

Leden: De Vries (PvdA), Bakker (D66), Koenders (PvdA), Van Beek (VVD), Karimi (GL), Timmermans (PvdA), Van Bommel (SP), Albayrak (PvdA), voorzitter, Balemans (VVD), Van Baalen (VVD), Snijder-Hazelhoff (VVD), Van Winsen (CDA), Van den Brink (LPF), Mastwijk (CDA), Herben (LPF), ondervoorzitter, Duyvendak (GL), Kortenhorst (CDA), Huizinga-Heringa (CU), Van Velzen (SP), Algra (CDA), Haverkamp (CDA), Aasted Madsen-van Stiphout (CDA), Straub (PvdA), Blom (PvdA), Eijsink (PvdA), Brinkel (CDA) en Szabó (VVD).

Plv. leden: Van Dam (PvdA), Van der Laan (D66), Waalkens (PvdA), Lenards (VVD), Halsema (GL), Fierens (PvdA), Vacature (SP), Meijer (PvdA), Van Miltenburg (VVD), Visser (VVD), Oplaat (VVD), De Haan (CDA), Kraneveldt (LPF), Smilde (CDA), Hermans (LPF), Vendrik (GL), Knops (CDA), Van der Staaij (SGP), De Wit (SP), De Vries (CDA), Ormel (CDA), Ferrier (CDA), Vacature (algemeen), Tichelaar (PvdA), Noorman-den Uyl (PvdA), Jonker (CDA) en Veenendaal (VVD).

Naar boven