Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2005-2006 | 30550-IIA nr. 1 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2005-2006 | 30550-IIA nr. 1 |
Aangeboden 17 mei 2006
Ontvangsten (bedragen x € 1 000)
Inhoudsopgave Jaarverslag 2005 Staten-Generaal (IIA) blz.
A. | Algemeen | 5 |
1. | Door de minister getekende voorwoordbladzijde | 5 |
2. | Dechargeverlening | 6 |
3. | Leeswijzer | 11 |
B. | Beleidsverslag | 12 |
4. | Tabel budgettaire gevolgen van beleid voor IIA | 12 |
5. | De artikelen | 13 |
1. Wetgeving en controle Eerste Kamer | 13 | |
2. Uitgaven ten behoeve van de leden en oud-leden Tweede Kamer en schadeloosstellingen Europarlemetariërs | 14 | |
3. Wetgeving en controle Tweede Kamer | 17 | |
4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | 22 | |
10. Nominaal en onvoorzien | 23 | |
C. | Jaarrekening | 24 |
6. | Verantwoordingsstaat | 24 |
7. | Saldibalans | 25 |
D. | Bijlage | 30 |
8. | Wet openbaarmaking uit publieke middelen gefinancierde topinkomens | 30 |
1. DOOR DE MINISTER GETEKENDE VOORWOORDBLADZIJDE
Verzoek tot dechargeverlening van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties inzake de Staten-Generaal aan de Voorzitters van de Eerste en de Tweede Kamer van de Staten-Generaal.
Onder verwijzing naar de artikelen 63 en 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verzoek ik de beide Kamers van de Staten-Generaal de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties decharge te verlenen over het in het jaar 2005 gevoerde financiële beheer met betrekking tot de uitvoering van de begroting van de Staten-Generaal (II).
Ten behoeve van de oordeelsvorming van de Staten-Generaal over dit verzoek tot dechargeverlening is door de Algemene Rekenkamer als externe controleur op grond van artikel 82 van de Comptabiliteitswet 2001 een rapport opgesteld van haar bevindingen en haar oordeel met betrekking tot:
a. het gevoerde financieel en materieelbeheer;
b. de ten behoeve van dat beheer bijgehouden administraties;
c. de financiële informatie in de jaarverslagen;
d. de departementale saldibalansen;
e. de totstandkoming van de informatie over het gevoerde beleid en de bedrijfsvoering;
f. de in het jaarverslag opgenomen informatie over het gevoerde beleid en de bedrijfsvoering;
van de Staten-Generaal (II). Dit rapport wordt separaat door de Algemene Rekenkamer aan de Staten-Generaal aangeboden.
Bij het besluit tot dechargeverlening dienen, naast het onderhavige jaarverslag/de onderhavige jaarverslagen en het hierboven genoemde rapport van de Algemene Rekenkamer, de volgende, wettelijk voorgeschreven, stukken te worden betrokken:
a. het Financieel jaarverslag van het Rijk over 2005; dit jaarverslag wordt separaat aangeboden.
b. de slotwet van de Staten-Generaal (IIA) over het jaar 2005; deze slotwet is als afzonderlijk kamerstuk gepubliceerd. Het besluit tot dechargeverlening kan niet worden genomen, voordat de betrokken slotwet is aangenomen;
c. Het rapport van de Algemene Rekenkamer over het jaar 2005 met betrekking tot de onderzoeken, bedoeld in artikel 83 van de Comptabiliteitswet 2001. Dit rapport, dat betrekking heeft op het onderzoek van de centrale administratie van ’s Rijks schatkist en van het Financieel jaarverslag van het Rijk, wordt separaat door de Algemene Rekenkamer aangeboden.
d. De verklaring van goedkeuring van de Algemene Rekenkamer met betrekking tot de in het Financieel jaarverslag van het Rijk over 2005 opgenomen rekening van uitgaven en ontvangsten van het Rijk over 2005 alsmede met betrekking tot de Saldibalans van het Rijk over 2005 (de verklaring van goedkeuring, bedoeld in artikel 84, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001). Het besluit tot dechargeverlening kan niet worden genomen, voordat de verklaring van goedkeuring van de Algemene Rekenkamer is ontvangen.
Dechargeverlening door de Tweede Kamer
Onder verwijzing naar artikel 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verklaart de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal dat de Tweede Kamer aan het hiervoor gedane verzoek tot dechargeverlening tegemoet is gekomen door een daartoe strekkend besluit, genomen in de vergadering van
De Voorzitter van Tweede Kamer,
Handtekening:
Datum:
Op grond van artikel 64, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2001 wordt dit originele exemplaar van het onderhavige jaarverslag, na ondertekening van de hierboven opgenomen verklaring, ter behandeling doorgezonden aan de voorzitter van de Eerste Kamer.
Dechargeverlening door de Eerste Kamer
Onder verwijzing naar artikel 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verklaart de voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal dat de Eerste Kamer aan het hiervoor gedane verzoek tot dechargeverlening tegemoet is gekomen door een daartoe strekkend besluit, genomen in de vergadering van
De Voorzitter van de Eerste Kamer,
Handtekening:
Datum:
Op grond van artikel 64, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 wordt dit originele exemplaar van het onderhavige jaarverslag, na ondertekening van de hierboven opgenomen verklaring, doorgezonden aan de Minister van Financiën.
De Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal spannen zich in om de begroting en verantwoording zoveel mogelijk op te stellen conform de VBTB-regels. Nieuw ten opzichte van het Jaarverslag 2004 is het gebruik van de tabel beleidsprestaties 2005 in de paragraaf 2b. Met deze tabel is de realisatie van de voorgenomen prestaties in een oogopslag inzichtelijk. Voor de toelichtingen op deze tabel geldt dat het «comply or explain»-principe is gebruikt.
Het jaarverslag over 2005 bestaat conform de regelgeving uit de volgende delen:
A. Een algemeen deel met o.a. dechargeverlening;
B. een totaaltabel (IIA) budgettaire gevolgen van beleid;
C. jaarrekening;
D. Bijlage Wet openbaarmaking uit publieke middelen gefinancierde topinkomens.
De paragraafindeling van de artikelen 1 en 3 is als volgt:
1. Algemeen
2. Budgettaire gevolgen van beleid
2a. Financiële toelichting
2b. Beleidsmatige toelichting (tabel beleidsprestaties)
3. Nader geoperationaliseerde doelstellingen
4. Bedrijfsvoeringsparagraaf
Voor de afwijkende opbouw van de artikelen 2 en 4 is gekozen om de volgende redenen.
De artikelen 2, 3 en 4 hebben betrekking op de Tweede Kamer. Om dubbelingen te voorkomen is de bedrijfsvoeringsparagraaf opgenomen bij het daartoe meest aangewezen artikel, te weten artikel 3. Aangezien in de begroting voor artikel 4 geen beleidsdoelstellingen zijn geformuleerd is ervoor gekozen om de paragrafen 2b en 3 weg te laten.
Er is alleen een inhoudelijke toelichting gegeven bij opmerkelijke verschillen tussen de oorspronkelijke vastgestelde begroting 2005 en de realisatie 2005.
Aanbevelingen Algemene Rekenkamer
De Algemene Rekenkamer constateert (zie Audit Actielijst 2005 die is opgesteld naar aanleiding van het rechtmatigheidsonderzoek voor het begroting IIA) bij artikel 3.1 van de Tweede Kamer dat het contractbeheer, het naleven van de aanbestedingsrichtlijnen, de verplichtingen en betalingsverificatie niet voldoen aan de eisen. In de bedrijfsvoeringsparagraaf van artikel 3 geeft de Tweede Kamer aan welke maatregelen zijn genomen.
Om herhaling van informatie te voorkomen is ervoor gekozen om geen afzonderlijke bijlage Aanbevelingen Algemene Rekenkamer op te nemen.
4. TABEL BUDGETTAIRE GEVOLGEN VAN BELEID VOOR IIA
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000) | |||||||
Totaalbegroting IIA 2005 | Realisatie 2001 | Realisatie 2002 | Realisatie 2003 | Realisatie 2004 | Realisatie 2005 | Vastgestelde begroting | Verschil |
Verplichtingen | 91 953 | 114 557 | 116 524 | 111 158 | 124 036 | 112 267 | 11 769 |
Uitgaven | 92 410 | 113 490 | 110 344 | 110 699 | 115 576 | 112 267 | 3 309 |
Ontvangsten | 3 094 | 2 393 | 2 738 | 3 569 | 2 975 | 1 938 | 1 037 |
Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
1. Algemene beleidsdoelstelling
De Eerste Kamer heeft als hoofddoelstelling het toetsen van de door de Tweede Kamer aanvaarde wetsvoorstellen. In de Kanteling (de visie op het functioneren van de Eerste Kamer richting toekomst) is besloten dat het ambtelijk apparaat de Kamer hierbij meer (inhoudelijke) ondersteuning zal bieden.
Jaarlijks wordt de Verenigde Vergadering verzorgd.
2. Budgettaire gevolgen van beleid
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000) | |||||||
1: Wetgeving en controle Eerste Kamer | Realisatie 2001 | Realisatie 2002 | Realisatie 2003 | Realisatie 2004 | Realisatie 2005 | Vastgestelde begroting | Verschil |
Verplichtingen | 6 002 | 8 820 | 7 584 | 8 018 | 9 780 | 8 197 | 1 583 |
Uitgaven | 6 123 | 8 851 | 7 490 | 7 896 | 9 655 | 8 197 | 1 458 |
1. apparaat | 3 637 | 4 590 | 3 972 | 4 523 | 5 721 | 4 573 | 1 148 |
2. vergoedingen voorzitter en leden EK | 2 486 | 4 222 | 3 492 | 3 314 | 3 763 | 3 601 | 162 |
3. verenigde vergadering | 39 | 26 | 59 | 171 | 23 | 148 | |
Ontvangsten | 71 | 65 | 66 | 71 | 70 | 63 | 7 |
De uitgaven van het apparaat op artikelonderdeel 1 vertonen opmerkelijke verschillen. Deze worden veroorzaakt door: de reorganisatie, de verbouwing van een deel van het pand waarbij de bekabeling is vervangen, de aanschaf van nieuw meubilair als gevolg van de verbouwing, de migratie van ICT activiteiten naar de Tweede Kamer, de realisatie toezeggingenregistratie, de ontwikkeling educatieve website, de verruimde openingstijden van het gebouw en verbeterde beveiliging.
Het verschil in artikelonderdeel 2 wordt veroorzaakt door een nabetaling van reiskosten over het jaar 2004 aan de Leden.
De uitgaven van de verenigde vergadering zijn verhoogd door de viering van het zilveren regeringsjubileum op 30 april 2005 in de Ridderzaal.
Beleidsprestaties 2005 | Realisatie |
Apparaat | |
• Het verzorgen van Openbare vergaderingen | Ja |
• Het verzorgen van Commissievergaderingen | Ja |
• Het informeren van Kamerleden | Gedeeltelijk |
• Het onderhouden van externe betrekkingen | Ja |
• Het faciliteren van activiteiten betrekking hebbende op het wetgevings proces | Gedeeltelijk |
Vergoedingen voorzitter en leden Eerste Kamer | |
• Het verzorgen van vergoedingen aan Voorzitter en leden. | Ja |
Verenigde Vergadering | |
• Het verzorgen van Verenigde vergaderingen | Ja |
3. Nader geoperationaliseerde doelstellingen
Met verbeterde informatie aan de Kamerleden is een begin gemaakt.
Als gevolg van de reorganisatie, die per eind oktober was afgerond, konden de meeste beleidsmedewerkers niet in 2005 worden aangesteld. Daarom is het faciliteren van de activiteiten op het wetgevingsproces in 2005 slechts gedeeltelijk gerealiseerd. In 2006 zal hier verdere uitvoering aan worden gegeven.
4. De bedrijfsvoeringparagraaf
De reorganisatie is afgerond. Er is een begin gemaakt met de implementatie van de reorganisatie, waarbij de processen worden ingericht conform de reorganisatiedoelstellingen.
In 2005 is gestart met de verbeterslag van de voorraadadministraties. Dit zal tevens een speerpunt zijn voor 2006.
• Een herijking van de beveiliging van het gebouw in samenspraak met de Tweede Kamer.
• De huisvestingaspecten conform het masterplan.
• Het uitbreiden c.q. vormgeven van de inhoudelijke ondersteuning van de Leden van de Eerste Kamer.
• De samenwerking met de Tweede Kamer op het gebied van ICT geformaliseerd door een dienstverleningsovereenkomst.
Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer en schadeloostellingen Europarlementariërs
1. Algemene beleidsdoelstelling
Het zorgdragen voor het doen van uitgaven ten behoeve van de leden en oud-leden van de Tweede Kamer met betrekking tot het volgende:
– de schadeloosstelling en de reis- en overige kosten van de leden,
– de wachtgelden van oud-leden, outplacement oud-leden, de pensioenen van oud-leden en hun nabestaanden.
Met ingang van 2005 omvat deze doelstelling tevens het uitbetalen van de schadeloosstelling van de Nederlandse leden van het Europese Parlement.
2. Budgettaire gevolgen van beleid
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000) | |||||||
2: Uitgaven ten behoeve van leden en (oud)-leden Tweede Kamer en schadeloosstellingen Europarlementariërs | Realisatie 2001 | Realisatie 2002 | Realisatie 2003 | Realisatie 2004 | Realisatie 2005 | Vastgestelde begroting | Verschil |
Verplichtingen | 22 217 | 30 096 | 29 538 | 28 047 | 29 768 | 29 165 | 603 |
Uitgaven | 22 217 | 30 086 | 29 547 | 28 047 | 29 767 | 29 165 | 602 |
1. schadeloosstelling | 15 705 | 21 726 | 18 847 | 18 677 | 19 384 | 21 607 | – 2 223 |
2. pensioenen en wachtgelden | 6 512 | 8 360 | 10 700 | 9 370 | 8 092 | 7 558 | 534 |
3. schadeloosstellingen Europarlementariërs | 2 291 | 0 | 2 291 | ||||
Ontvangsten | 410 | 426 | 477 | 0 | 353 | 286 | 67 |
Bij de eerste suppletore begroting 2005 heeft een correctie plaatsgevonden van € 1,0 mln van artikel 2.1 naar artikel 2.2. Bij de tweede suppletore begroting 2005 zijn deze artikelonderdelen opgehoogd met loon- en prijsbijstellingen. De onderuitputting ten opzichte van de stand van de tweede suppletore begroting wordt als volgt verklaard.
2.1 schadeloosstelling – € 0,98 mln
2.1 reiskosten – € 0,62 mln
2.2 pensoenen – € 0,46 mln
2.3 schadeloosstelling Europarlementariërs + € 0,20 mln
+ € 1,86 mln
Op artikel 2.1 Schadeloosstelling staan de budgetten voor de schadeloosstellingen en de reiskosten.
• Ten aanzien van de schadeloosstellingen geldt dat de loonbijstellingsberekening waarop de hoogte voor de post schadeloosstellingstellingen is gebaseerd niet aansluit bij de werkelijke uitgavenontwikkeling.
• Voor de totstandkoming van de budgetten voor reiskosten geldt dat deze niet individueel per Kamerlid worden berekend, maar op basis van gemiddelden. Daarnaast maken niet alle Kamerleden gebruik van deze voorziening.
Verder is er nog een onderuitputting ad € 0,46 mln op artikelonderdeel 2.2 (pensioenen en wachtgelden) en een overschrijding op artikelonderdeel 2.3 (Schadeloosstelling Europarlementariers inclusief tegemoetkoming ziektekosten) ad € 0,196 mln.
Met ingang van 1 januari 2005 verzorgt de Tweede Kamer de uitbetaling van de schadeloosstellingen en tegemoetkoming ziektekosten voor Europarlementariërs. Dit gebeurde daarvoor door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. In de loop van 2005 heeft een budgetoverheveling plaatsgevonden tussen het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Tweede Kamer.
Beleidsprestaties 2005 | Realisatie |
2.1 Schadeloosstellingen | |
• Een juiste uitvoering van de Wet schadeloosstelling leden Tweede Kamer ingevolge Wet schadeloosstelling leden Tweede Kamer (Stb. 1997, 250) | Ja |
2.2 Pensioenen en wachtgelden | |
• Een juiste uitvoering van de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers ingevolge Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Stb. 1969, 594) | Ja |
• Outplacement | N.v.t. |
2.3 Schadeloosstellingen Europarlementariërs | |
• Uitbetalen van de schadeloosstelling aan Europarlementariërs (in de loop van 2005 aan dit artikel toegevoegd) | Ja |
3. Nader geoperationaliseerde doelstellingen
In 2005 is door één deelnemer gebruik gemaakt van de outplacementfaciliteit. In beginsel kunnen alle niet-herkozen leden een beroep doen op deze (vrijwillige) faciliteit. Hier is geen kwalitatieve dan wel kwantitatieve doelstelling aan gekoppeld. Ervaring leert dat direct na de verkiezingen het aantal deelnemers groter is dan in de twee jaren voorafgaand aan de verkiezingen.
Kengetallen m.b.t. artikelonderdeel 2.2 pensioenen en wachtgelden
Specificatie (in aantallen) | |||||
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | |
Pensioenen oud-leden | 198 | 209 | 218 | 222 | 242 |
Wachtgelden oud-leden* | 62 | 134 | 121 | 91 | 62 |
Weduwen-/weduwnaarspensioenen | 124 | 124 | 121 | 118 | 124 |
Wezenpensioenen | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Totaal | 387 | 471 | 464 | 435 | 432 |
* Exclusief wachtgeldaanspraken die door korting van inkomsten niet tot betaling leiden (2001: 44, 2002: 34, 2003: 88, 2004: 50, 2005: 82).
Ingediende moties per fractie (2005) | Aantal | Schriftelijke vragen per fractie | Aantal | |
PvdA | 334 | PvdA | 621 | |
Groenlinks | 211 | SP | 460 | |
CDA | 202 | CDA | 292 | |
SP | 201 | VVD | 230 | |
VVD | 150 | GroenLinks | 227 | |
D66 | 126 | D66 | 120 | |
LPF | 119 | LPF | 85 | |
ChristenUnie | 37 | Groep Wilders | 62 | |
SGP | 33 | ChristenUnie | 55 | |
Groep Wilders | 10 | SGP | 54 | |
Groep Nawijn | 5 | Groep Nawijn | 31 | |
Groep Lazrak | – | Groep Lazrak | – |
Specificatie inzake de werkzaamheden van de Kamer (in aantallen) | ||||
2002 | 2003 | 2004 | 2005 | |
Vergaderingen | ||||
Plenaire vergaderingen | 91 | 95 | 97 | 106 |
Commissievergaderingen | ||||
– openbaar | 520 | 590 | 801 | 873 |
– besloten | 596 | 700 | 770 | 711 |
Overige vergaderingen | 7 068 | 7 808 | 7 531 | 6 678 |
Werkbezoeken commissies | ||||
Binnenland | 53 | 48 | 54 | 66 |
Buitenland | 6 | 4 | 25 | 23 |
Wetsvoorstellen, moties en vragen | ||||
Ingediende wetsvoorstellen | 252 | 267 | 275 | 291 |
– initiatief wetsvoorstellen | 13 | 8 | 11 | 9 |
– rijksbegrotingen | 17 | 17 | 18 | 18 |
– fondsen | 6 | 7 | 7 | 7 |
– suppletore begrotingen | 67 | 66 | 68 | 54 |
In stemming gebrachte wetsvoorstellen* | 213 | 195 | 253 | 183 |
Ingediende moties | 1 158 | 1 007 | 1 309 | 1 434 |
– aangenomen* | 391 | 327 | 437 | 513 |
– verworpen* | 363 | 433 | 568 | 513 |
– ingetrokken | 38 | 61 | 55 | 85 |
– aangehouden* | 44 | 42 | 52 | 85 |
– gewijzigd | 45 | 56 | 66 | 109 |
– in behandeling* | 266 | 52 | 60 | 8 |
– vervallen | 11 | 36 | 71 | 121 |
Schriftelijke vragen | 1 563 | 1 678 | 2 101 | 2 045 |
– waarvan beantwoord* | 1 551 | 1 668 | 2 121 | 2 225 |
Mondelinge vragen | 96 | 65 | 98 | 96 |
Interpelaties | 13 | 5 | 5 | 5 |
* waaronder ook in voorgaande jaren ingediende wetsvoorstellen, moties en vragen.
Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
1. Algemene beleidsdoelstelling
Naast de apparaatskosten van de Tweede Kamer in strikte zin, zijn onder dit artikel ook de budgetten voor onderzoek, drukwerk kamerstukken, fractieondersteuning, de uitzending van leden en, indien van toepassing, enquêtes opgenomen.
2. Budgettaire gevolgen van beleid
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000) | |||||||
3: Wetgeving en controle Tweede Kamer | Realisatie 2001 | Realisatie 2002 | Realisatie 2003 | Realisatie 2004 | Realisatie 2005 | Vastgestelde begroting | Verschil |
Verplichtingen | 58 883 | 70 813 | 73 781 | 72 874 | 82 863 | 74 521 | 8 342 |
Uitgaven | 59 226 | 69 724 | 67 868 | 72 349 | 74 528 | 74 521 | 7 |
1. apparaat | 39 133 | 43 919 | 44 522 | 49 297 | 53 972 | 52 577 | 1 395 |
2. onderzoeksbudget | 556 | 122 | 408 | 843 | 222 | 511 | – 289 |
3. drukwerk | 3 928 | 4 172 | 3 701 | 3 518 | 2 847 | 3 750 | – 903 |
4. fractiekosten | 15 112 | 19 867 | 18 553 | 18 521 | 17 347 | 17 276 | 71 |
5. uitzending leden | 428 | 188 | 267 | 170 | 140 | 407 | – 267 |
6. enquêtes | 0 | 1 349 | 417 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7. garanties | 69 | 107 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 2 571 | 1 901 | 2 193 | 3 497 | 2 540 | 1 566 | 974 |
Bij de eerste suppletore begroting heeft de Tweede Kamer een taakstelling ad – € 1,491 mln ingeboekt. Daarnaast is de begroting opgehoogd met € 2,7 mln voor beveiliging, REA, salarisadministratie en diverse kleinere posten. Per saldo werd de begroting met € 1,2 mln Opgehoogd. Bij de tweede suppletore begroting is de raming per saldo verlaagd met € 0,2 mln.
Het verschil ten opzichte van de tweede suppletore begroting kan worden verklaard door een overschrijding op de personele uitgaven ad € 0,177 mln en een onderuitputting op het materiele budget ad € 0,741 mln op artikelonderdeel 3.1 en diverse kleinere posten op de artikelonderdelen.
De overschrijding van de verplichtingenstand betreft het wijzigen van de systematiek in het vastleggen van meerjarige verplichtingen; dit op aangeven van de departementale auditdienst van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Beleidsprestaties 2005 | Realisatie |
De ondersteuning van de kerntaken van het Parlement (wetgeving en controle) | |
1. Symposium over wetgevingsproces en -kwaliteit | Nee |
2. Onderzoek naar nut en noodzaak wetgevingsrapporten | Gedeeltelijk |
3. Implementatie subsidiariteitstoets | Gedeeltelijk |
4. Nadere invulling rol permanente ambtelijk vertegenwoordiger bij EP | Gedeeltelijk |
5. Bevordering VBTB-proces | Ja |
Papierarm parlement/Parlis | |
1. Systeem voor Primaire Parlementaire Procesinformatie (Parlis) | Gedeeltelijk |
E(lectronic) parlement | |
1. Blijvend ontwikkelen en verfijnen van de website | Gedeeltelijk |
2. Ontwikkelen van digitale vorm van Centraal Informatie Punt (CIP) | Gedeeltelijk |
3. Realiseren van het Educatief programma | Ja |
4. Integratie van informatie | Gedeeltelijk |
5. Internationale website | Nee |
6. Onderzoeken van vormen van interactiviteit voor fracties | Gedeeltelijk |
7. Inzet mobiele technologie voor toegankelijk maken Tweede Kamer informatie | Nee |
8. Rol van audio en video uitbouwen | Gedeeltelijk |
Samenwerking met de Eerste Kamer | |
1. Samenwerking met de Eerste Kamer | Ja |
Managementstijl en personeelsbeleid | |
1. Management(stijl) en peroneelsontwikkeling | Ja |
2. Competentiemanagement | Gedeeltelijk |
Ziekteverzuim | |
1. Verzuimbeleid en -begeleiding | Ja |
Huisvesting | |
1. Huisvesting 2005 door middel van onderhoud en vernieuwing in plaats van uitbreiding | Ja |
2. De voorbereidingen voor het project Plenaire zaal 2006 zijn grotendeels afgerond. | Ja |
3. Uitbreiding van kantoorruimte in de onmiddellijke omgeving van de in gebruik zijnde gebouwen. | nee |
3. Nader geoperationaliseerde doelstellingen
De ondersteuning van de kerntaken van het Parlement (wetgeving en controle)
1. In de loop van het jaar werd duidelijk dat de Kamer een symposium wilde wijden aan een ander thema, te weten de trias politica. De reeds voor het symposium over wetgeving opgezette projectgroep heeft de bakens derhalve verzet. Het symposium over de trias heeft plaats gevonden in januari 2006. Het symposium over de wetgeving zal op een nader te bepalen tijdstip plaats vinden.
2. De vraag naar het nut van wetgevingsrapporten is opgenomen in de interviewvragen van de werkgroep die de verdergaande reorganisatie van de Diensten Commissieondersteuning (DCO’s) heeft geëvalueerd en die begin 2005 zijn verslag heeft gepresenteerd. Een eventuele verdere bevraging van de Kamer(leden) zal plaats kunnen vinden in de aanloop naar het onder 1 genoemde symposium over wetgeving(skwaliteit).
3. De gemengde commissie Subsidiariteitstoets heeft, na de verwerping van het nieuwe EU-Verdrag door Nederland, een aangepast voorstel uitgebracht, dat eerst in december 2005 door de Kamer is besproken en aanvaard. In 2005 is op experimentele basis de subsidiariteitstoets op één dossier uitgevoerd.
4. De rol van de permanente vertegenwoordiger heeft nadere invulling gekregen wat betreft zijn bijdrage aan de voorbereiding van de zgn. Europa-overleggen en aan de Nieuwsbrief van de vaste commissie voor EU-zaken (in 2005 ingevoerd nieuw product). Zijn rol in de uitvoering van de subsidiariteitstoets moet nader gestalte krijgen. Daarnaast is met ingang van 2005 halfjaarlijks een adjunct-griffier aan de permanente vertegenwoordiger toegevoegd, om geleidelijk de kennis van en ervaring met Europese instituties en procedures in het ambtelijke apparaat van de Kamer te versterken.
1. In 2005 heeft de Europese aanbesteding voor de bouw van een systeem voor Primaire Parlementaire Procesinformatie (Parlis) plaats gevonden. Er is een bedrijf geselecteerd en begin 2006 start de bouw van dit systeem waarin de 21 hoofdprocessen van de Kamer als constitutioneel orgaan transparant en up to date kunnen worden weergegeven. Dit systeem zal voor veel andere applicaties gaan functioneren als back office. Zo zal bijvoorbeeld de Primaire Parlementaire Procesinformatie op de internetapplicatie van de Kamer gebaseerd zijn op dit systeem.
1. In 2005 is de nieuwe intranetsite gerealiseerd. Dit betekent voor de medewerkers een andere, betere, manier van ontsluiting van de bedrijfsinformatie en procesinformatie. Het intranet is blijvend in ontwikkeling. Die ontwikkeling wordt gestuurd vanuit de websiteredactie die ook in 2005 is ingesteld.
2. De nieuwe internetsite is in ontwikkeling. Dit project is gestart in het voorjaar van 2005 en zal naar verwachting in september 2006 worden opgeleverd. Ook die site zal daarna blijvend in ontwikkeling zijn. Deels vanwege het steeds meer koppelen van backoffice applicaties, deels om de communicatie met de eindgebruiker levend te houden. Ook hier vervult de redactie een centrale rol.
3. In het najaar 2005 heeft de regiegroep e-parlement het project 1-loket functie gestart. Dit project heeft tot doel te komen tot een uniforme afhandeling van (schriftelijke) vragen aan de organisatie van de Tweede Kamer. Dit vereist samenwerking van verschillende diensten en de keus en inzet van geavanceerde software. De stafdienst Voorlichting is benoemd tot «eigenaar» van deze service. Naar verwachting zal een en ander eind tweede kwartaal 2006 worden opgeleverd.
4. Integratie van informatie is één van de kerndoelen van e-parlement. Het resultaat kan niet uit één project komen, maar is de resultante van verschillende projecten. Naar verwachting wordt het eerste, meer volwassen, niveau van integratie bereikt met de realisatie van de systemen Parlis, VLOS en Centre Court. Feitelijk drie kernsystemen op het terrein van het primaire proces. Deze drie systemen vormen ook de ruggengraat van zowel internet als intranet waar het gaat om geïntegreerde primaire informatie.
5. In 2005 is een eerste aanzet, integrale commissiepagina’s, gerealiseerd. Er is gestart met het project Centre Court dat de technologische infrastructuur levert ten einde alle projecten te koppelen. Parlis zal naar verwachting begin 2006 worden gerealiseerd.
6. Dit project loopt gelijk op met het project nieuwe internetsite. Naar verwachting gereed in september 2006.
7. Het nieuwe intranet biedt de mogelijkheden om te komen tot eerste vormen van interactiviteit. Speciaal voor (tijdelijke) commissies is een community mogelijkheid gebouwd die in 2005 al is gebruikt door de themacommissie technologiebeleid. Het delen van informatie en samenwerken staat hierbij centraal. De website van de themacommissie Ouderenbeleid is een ander voorbeeld van interactieve communicatie. De resultaten van deze tijdelijke site vormen input voor eventuele verdere ontwikkelingen in het kader van het project nieuwe internetsite.
8. Ten einde dit project te kunnen starten is het voordien noodzakelijk dat de informatiearchitectuur is afgerond. Dat vindt in 2006 plaats.
9. In 2005 is gewerkt aan het functioneel ontwerp voor het duiden en «on demand» beschikbaar stellen van audio en video. In samenwerking met de omroepen wordt geïnvesteerd in de camerakwaliteit in de commissiezalen. Ook op het nieuwe internet krijgen beeld en geluid een dominante plaats. In 2006 zullen delen van het project Duiding Beeld en Geluid worden gerealiseerd.
Samenwerking met de Eerste Kamer
1. Dienst Automatisering
Naast deze -in het jaarplan genoemdedoelstellingen is in 2005 ook het project «Realisatie Intentieverklaring Eerste Kamer» uitgevoerd. Sinds de zomer wordt de ICT-dienstverlening aan de Eerste kamer door de Dienst Autmatisering verzorgd. De tweede helft van 2005 is gebruikt om alle knelpunten die in (en na) de migratie naar voren zijn gekomen op te lossen. Nog open staat de (defintieve) afronding van de DVO (Dienst Verlenings Overeenkomst). Deze wordt begin 2006 verwacht.
Dienst verslag en redactie (DVR)
De Dienst Verslag en Redactie vervaardigt de verslagen van de plenaire vergaderingen van de Eerste Kamer en de mondelinge overleggen. Daarnaast maakt de dienst het verslag van de (bijzondere) Verenigde Vergaderingen (30 april 2005 en 20 september 2005). Ook verslagen van andere – bijeenkomsten worden op verzoek voorzover de capaciteit dit toelaat gemaakt. De DVO is in mei/juni 2005 conform afspraak geëvalueerd.
Managementstijl en personeelsbeleid
2. Alle leidinggevenden tot en met het niveau onder het diensthoofd hebben inmiddels een competentieprofiel en een feedbackscan uitgezet. De verdere realisatie van competentieprofielen tot en met medewerkerniveau wordt in 2006 opgepakt. Op basis van een evaluatie van het voorgaande traject wordt de werkwijze voor het vervolgtraject vastgesteld en de koppeling aangegeven met het HRM-beleid.
3. De Rijksgebouwendienst voert een ruimtebehoefteonderzoek uit. Aan de hand van de uitkomsten zal er over uitbreiding van kantoren worden besloten.
4. De bedrijfsvoeringsparagraaf
Bij het aantreden van de nieuwe Griffier heeft een wijziging van de hoofdstructuur plaats gevonden waarbij ook de nieuwe directie DIB (Directie InformatiseringsBeleid) is ingesteld.
Management Control/ Aandachtspunten voor de bedrijfsvoering
De Tweede Kamer heeft mede naar aanleiding van de aanbevelingen van de Auditdienst en de Algemene Rekenkamer de volgende stappen genomen:
1 De procedure contractbeheer is besproken met de diensthoofden en medewerkers. Daarbij is ook de rol van de diensthoofden, de budgethouders, de afdeling Inkoop en de stafdienst FEZ toegelicht.
Voorts is extra aandacht besteed aan het naleven van de procedures ten aanzien van aanbesteding en het vastleggen van verplichtingen.
2 De procedure contractbeheer is in verkorte vorm als folder verspreid onder de diensthoofden en medewerkers.
3 De stafdienst FEZ heeft verificatie-instructies aangaande verplichtingen en facturen opgesteld en vastgesteld. De verificatie verloopt nu conform de instructie.
4 De afdeling Inkoop heeft een eigen verificatie ingesteld.
5 Procedureel is vastgelegd dat afwijkingen ten opzichte van de procedure contractbeheer worden geautoriseerd door de directeur Bedrijfsvoering, Financiën en Personeel&Organisatie.
6 De tekenbevoegdheid is geactualiseerd en er zijn nieuwe handtekeningen- en parafenlijsten opgesteld.
7 De afdeling Inkoop is belast met de registratie van contracten en het bewaken van de expiratie daarvan.
8 De procedure contractbeheer wordt periodiek aangepast aan gewijzigde omstandigheden. Zo zal op korte termijn de procedure worden geactualiseerd in verband met de nieuwe drempelbedragen voor de periode 2006–2008.
9 Er bestaat extra aandacht voor het aanbesteden van de zogenoemde 1B diensten. De Tweede Kamer werkt nu conform de EU-aanbestedingsregels.
Er wordt van uitgegaan dat bovenstaande maatregelen zodanig aansluiten op de hiervoor genoemde aanbevelingen dat de werking van het contractbeheer thans voldoet aan de gestelde eisen.
Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
1. Algemene beleidsdoelstelling
Het onder dit artikel opgenomen budget betreft, naast de apparaatskosten van de Griffie interparlementaire betrekkingen, tevens de kosten van interparlementaire activiteiten.
2. Budgettaire gevolgen van beleid
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000) | |||||||
4: Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | Realisatie 2001 | Realisatie 2002 | Realisatie 2003 | Realisatie 2004 | Realisatie 2005 | Vastgestelde begroting | Verschil |
Verplichtingen | 4 851 | 4 828 | 5 621 | 2 219 | 1 625 | 1 875 | – 250 |
Uitgaven | 4 844 | 4 829 | 5 439 | 2 407 | 1 626 | 1 875 | – 249 |
1. apparaat stenografische dienst | 3 231 | 3 523 | 3 451 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. apparaat griffie interparlementaire betrekkingen | 382 | 40 | 42 | 444 | 452 | 446 | 6 |
3. interdepartementale betrekkingen | 1 231 | 1 266 | 1 946 | 1 963 | 1 174 | 1 429 | – 255 |
Ontvangsten | 42 | 1 | 2 | 1 | 12 | 23 | – 11 |
Met name op artikelonderdeel 4.3 doet zich een verschil voor. Verwezen wordt naar onderstaande tabel waarin de verschillen tussen de begroting en realisatie nader zijn uitgesplitst.
Nadere uitsplitsing realisatie artikelonderdeel 4.3 Interparlementaire betrekkingen (in € 1 000) | ||
Realisatie 2005 | Begroting 2005 | |
01. uitzending leden naar internationale organen | 370 | 599 |
02. aandeel Nederland in de kosten van interparlementaire organen | 439 | 475 |
03. contacten tussen de parlementen van het koninkrijk | 108 | 86 |
04. ontvangst van buitenlandse parlementsleden en delegaties van internationale organen | 101 | 117 |
05. subsidie aan de Nederlandse groep van de Union Interparlementaire | 156 | 156 |
Totaal | 1 174 | 1 429 |
Aantal vergaderuren met verslag | 2005 |
– aantal (plenaire en commissie vergaderuren waarvan verslag is gemaakt | 1 469 |
– aantal uren algemeen overleg met beknopt verslag | 1 203 |
– overige werkzaamheden ten behoeve van Eerste en Tweede Kamer | 500 |
Artikel 10. Nominaal en Onvoorzien
2. Budgettaire gevolgen van beleid
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000) | |||||||
10: Nominaal en onvoorzien | Realisatie 2001 | Realisatie 2002 | Realisatie 2003 | Realisatie 2004 | Realisatie 2005 | Vastgestelde begroting | Verschil |
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | – 1 491 | 1 491 |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | – 1 491 | 1 491 |
1. loonbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. prijsbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. waarde-overdracht en waarde-overname | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
5. taakstellingen | 0 | 0 | – 1 491 | 1 491 | |||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verantwoordingsstaat 2005 van de Staten Generaal (II) Bedragen in EUR1000 | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | 92) | (3)=(2)–(1) | ||||||||
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | |||||||
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | ||
TOTAAL | 112 267 | 112 267 | 1 938 | 124 036 | 115 576 | 2 975 | 11 769 | 3 309 | 1 037 | |
1 | Wetgeving en controle Eerste Kamer | 8 197 | 8 197 | 63 | 9 780 | 9 655 | 70 | 1 582 | 1 458 | 7 |
2 | Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer en schadeloosstellingen Europarlementariërs | 29 165 | 29 165 | 286 | 29 768 | 29 767 | 353 | 603 | 602 | 67 |
3 | Wetgeving en controle Tweede Kamer | 74 521 | 74 521 | 1 566 | 82 863 | 74 528 | 2 540 | 8 342 | 7 | 974 |
4 | Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | 1 875 | 1 875 | 23 | 1 625 | 1 626 | 12 | – 250 | – 249 | – 11 |
10 | Nominaal en onvoorzien | – 1 491 | – 1 491 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 491 | 1 491 | 0 |
SALDIBALANS PER 31 DECEMBER 2005 VAN DE STATEN GENERAAL (IIA) | (in euro’s) | ||||
1) | Uitgaven 2005 | 115 574 042 | 2) | Ontvangsten 2005 | 2 974 233 |
3) | Liquide middelen | 13 914 | |||
4) | Rekening-courant RHB | 4a) | Rekening-courant RHB | 110 525 777 | |
5) | Uitgaven buiten begrotingsverband (intra-comptabele vorderingen) | 265 074 | 6) | Ontvangsten buiten begrotingsverband (intra-comptabele schulden) | 2 353 020 |
7) | Openstaande rechten | 7a) | Tegenrekening openstaande rechten | ||
8) | Extra-comptabele vorderingen | 124 113 | 8a) | Tegenrekening extra-comptabele vorderingen | 124 113 |
9a) | Tegenrekening extra-comptabele schulden | 9) | Extra-comptabele schulden | ||
10) | Voorschotten | 54 414 538 | 10a) | Tegenrekening voorschotten | 54 414 538 |
11a) | Tegenrekening garantieverplichtingen | 6 828 923 | 11) | Garantieverplichtingen | 6 828 923 |
12a) | Tegenrekening openstaande verplichtingen | 9 718 041 | 12) | Openst. verplichtingen | 9 718 041 |
13) | Deelnemingen | 13a) | Tegenrekening deelnemingen | ||
TOTAAL | 186 938 645 | TOTAAL | 186 938 645 |
Toelichting op de saldibalans van de Staten-Generaal (II A) over het jaar 2005
Ad 1 en 2. Uitgaven en ontvangsten 2005
Bij de begrotingsuitgaven en -ontvangsten zijn de gerealiseerde uitgaven en ontvangsten opgenomen met betrekking tot het jaar waarvoor de Rijksrekening nog niet door de Tweede Kamer is goedgekeurd (2005).
De post liquide middelen is opgebouwd uit het saldo bij de banken (gebaseerd op het laatste dagafschrift) en de contante gelden aanwezig in de kluis van de kasbeheerders.
Het totaalbedrag van € 13 914 is als volgt opgebouwd:
Eerste Kamer | € | 1 272 |
---|---|---|
Tweede Kamer | € | 12 642 |
Totaal | € | 13 914 |
Op de Rekening-courant met de Rijkshoofdboekhouding is de financiële verhouding met het ministerie van Financiën weergegeven.
Ad 5. Uitgaven buiten begrotingsverband (intra-comptabele vorderingen)
Het bedrag van € 265 074 aan uitgaven buiten begrotingsverband is als volgt opgebouwd:
a Vorderingen kasbeheerders Staten-Generaal: | ||
Eerste Kamer | € | 17 096 |
Tweede Kamer | € | 239 872 |
b Overige intracomptable vorderingen | € | 8 106 |
Totaal | € | 265 074 |
Ad a. Vorderingen kasbeheerders Staten-Generaal
De vorderingen van de Eerste Kamer bestaan voornamelijk uit voorschotten UWV (€ 2000), reisdeclaraties/vliegtickets (€ 7 948), openstaande kantine nota’s (€ 1 498), cadeaubonnen (€1 455) en aankoop kerstkaarten personeel (€ 2 607).
Het grootste deel van de vorderingen van de Tweede Kamer bestaat uit voorschotten lonen (€ 17 048), reisvoorschotten (€ 152 138) en posten in onderzoek (€ 57 168).
Ad 6. Ontvangsten buiten begrotingsverband (intra-comptabele schulden)
Het bedrag van € 2 353 020 aan ontvangsten buiten begrotingsverband is als volgt opgebouwd:
a Schulden kasbeheerders Staten-Generaal: | ||
Eerste Kamer | € | 1 299 |
Tweede Kamer | € | 2 351 721 |
Totaal | € | 2 353 020 |
Ad a. Schulden kasbeheerders Staten-Generaal
De intra-comptabele schulden van de Eerste Kamer bestaan voor het grootste gedeelte uit hotelkosten (€ 1 230). Deze zullen worden afgewikkeld in het eerste kwartaal van 2006.
De intra-comptabele schulden van de Tweede Kamer bestaan voor het grootste gedeelte uit afdracht loonheffing en sociale premies (€ 2 324 155).
Ad 8. Extra-comptabele vorderingenAd 8a. Tegenrekening extra-comptabele vorderingen
Het totaalbedrag van € 124 113 is als volgt opgebouwd:
Tweede Kamer | € | 124 113 |
---|---|---|
Totaal | € | 124 113 |
De posten van de Tweede Kamer betreffen een vordering van de Stichting Bedrijfsrestaurant van de Tweede Kamer (€ 83 714) en vorderingen op diverse debiteuren (€ 40 399).
Ad 10. Extra-comptabele voorschottenAd 10a. Tegenrekening extra-comptabele voorschotten
De saldi van de per 31 december 2005 openstaande voorschotten en van de in 2005 afgerekende voorschotten kunnen als volgt worden gespecificeerd:
Stand openstaande voorschotten per 31 december 2005:
Eerste Kamer | € | 215 844 |
---|---|---|
Tweede Kamer | € | 54 198 694 |
Totaal | € | 54 414 538 |
Overzicht afgerekende voorschotten in 2005:
Eerste Kamer | € | 16 302 |
---|---|---|
Tweede Kamer | € | 23 847 |
Totaal | € | 40 149 |
Toelichting stand openstaande voorschotten:
De posten van de Eerste Kamer bestaan voornamelijk uit verstrekte voorschotten aan UWV 2005 (€ 70 652) en Fractieondersteuning 2004 en 2005 (€ 119 084). Deze worden afgewikkeld na ontvangst van een (goedkeurende) accountantsverklaring.
De posten van de Tweede Kamer bestaan uit voorschotten Fractiekosten in 2004 en 2005 die zijn verstrekt (€ 35 338 847). Afrekening vindt plaats na vaststelling Presidium.
Daarnaast zijn in 2004 en 2005 voorschotten verstrekt aan de UWV (€ 8 638 202) en het ABP (€ 8 945 391). Afwikkeling van deze voorschotten kan plaatsvinden nadat een (goedkeurende) accountantsverklaring is ontvangen. In afwachting op een afrekening van Kidsconcern staat nog een voorschot open van € 438 550.
Ad 11. Openstaande garantieverplichtingenAd 11a. Tegenrekening openstaande garantieverplichtingen
Het bedrag van € 6 828 923 aan openstaande garanties is als volgt opgebouwd:
Garanties 1 januari 2005 | € | 6 828 923 | |
Verleende garanties in 2005 | € | 17 347 202 | + |
€ | 24 176 125 | ||
Vervallen garanties | € | 17 347 202 | -/- |
Totaal openstaande garanties per 31 december 2005 | € | 6 828 923 |
De garanties vloeien voort uit het gestelde in de regeling «Tegemoetkoming in de kosten van de fracties».
Ad 12. Openstaande verplichtingen Ad 12a. Tegenrekening openstaande verplichtingen
Het bedrag van € 9 718 041 aan openstaande verplichtingen is als volgt opgebouwd:
Verplichtingen 1 januari 2005 | € | 2 099 974 | |||
Aangegane verplichtingen in 2005 | € | 106 688 397 | + | ||
€ | 108 788 371 | ||||
Tot betaling gekomen in 2005 | € | 98 226 839 | |||
Negatieve bijstellingen verplichtingen uit eerdere begrotingsjaren | € | 843 491 | |||
€ | 99 070 330 | -/- | |||
Totaal openstaande verplichtingen per 31 december 2005 | € | 9 718 041 |
8. Publicatieplicht op grond van de Wet openbaarmaking uit publieke middelen gefinancierde topinkomens bij de Staten-Generaal
Op grond van artikel 6 van de Wet openbaarmaking uit publieke middelen gefinancierde topinkomens (Stb. 2006, 95) dient elk departement alsook de Hoge Colleges van Staat en de Kabinetten, via het jaarverslag een overzicht op te nemen van medewerkers die in het verslagjaar meer verdiend hebben dan het gemiddelde belastbare jaarloon van een minister. Dit gemiddelde belastbare jaarloon is voor 2005 vastgesteld op € 158 000 (zie de Mededeling van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 28 februari 2006 in de Staatscourant van 14 maart 2006 (Stcrt. 2006, 52, blz. 9). Voor de Staten-Generaal heeft de publicatieplicht betrekking op de navolgende functionarissen.
Bedragen in euro’s | |||||||||
Functie | Belastbaar jaarloon 2004 | Pensioenbijdrage werkgever 2004 | Totaal 2004 | Belastbaar jaarloon 2005 | Pensioenbijdrage werkgever 2005 | Ontslagvergoeding 2005 | Totaal 2005 | Motivatie | |
Hoofd Griffie (Eerste Kamer) | 54 496 | 10 356 | 64 852 | 80 203 | 10 957 | 68 122 | 159 282 | Koopsom FPU+. Uit dienst per 1 december 2005. |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30550-IIA-1.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.