30 550 IIA
Jaarverslag en slotwet Staten-Generaal 2005

nr. 1
JAARVERSLAG STATEN-GENERAAL (IIA)

Aangeboden 17 mei 2006

Ontvangsten (bedragen x € 1 000)

kst-30550-IIA-1-1.gif

Uitgaven (bedragen x € 1 000)

kst-30550-IIA-1-2.gif

Inhoudsopgave Jaarverslag 2005 Staten-Generaal (IIA) blz.

A.Algemeen5
1.Door de minister getekende voorwoordbladzijde5
2.Dechargeverlening6
3.Leeswijzer11
   
B.Beleidsverslag12
4.Tabel budgettaire gevolgen van beleid voor IIA12
5.De artikelen13
  1. Wetgeving en controle Eerste Kamer13
  2. Uitgaven ten behoeve van de leden en oud-leden Tweede Kamer en schadeloosstellingen Europarlemetariërs14
  3. Wetgeving en controle Tweede Kamer17
  4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer22
 10. Nominaal en onvoorzien23
   
C.Jaarrekening24
6.Verantwoordingsstaat24
7.Saldibalans25
   
D.Bijlage30
8.Wet openbaarmaking uit publieke middelen gefinancierde topinkomens30

A. ALGEMEEN

1. DOOR DE MINISTER GETEKENDE VOORWOORDBLADZIJDE

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

J. W. Remkes

2. DECHARGEVERLENING

Verzoek tot dechargeverlening van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties inzake de Staten-Generaal aan de Voorzitters van de Eerste en de Tweede Kamer van de Staten-Generaal.

Onder verwijzing naar de artikelen 63 en 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verzoek ik de beide Kamers van de Staten-Generaal de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties decharge te verlenen over het in het jaar 2005 gevoerde financiële beheer met betrekking tot de uitvoering van de begroting van de Staten-Generaal (II).

Ten behoeve van de oordeelsvorming van de Staten-Generaal over dit verzoek tot dechargeverlening is door de Algemene Rekenkamer als externe controleur op grond van artikel 82 van de Comptabiliteitswet 2001 een rapport opgesteld van haar bevindingen en haar oordeel met betrekking tot:

a. het gevoerde financieel en materieelbeheer;

b. de ten behoeve van dat beheer bijgehouden administraties;

c. de financiële informatie in de jaarverslagen;

d. de departementale saldibalansen;

e. de totstandkoming van de informatie over het gevoerde beleid en de bedrijfsvoering;

f. de in het jaarverslag opgenomen informatie over het gevoerde beleid en de bedrijfsvoering;

van de Staten-Generaal (II). Dit rapport wordt separaat door de Algemene Rekenkamer aan de Staten-Generaal aangeboden.

Bij het besluit tot dechargeverlening dienen, naast het onderhavige jaarverslag/de onderhavige jaarverslagen en het hierboven genoemde rapport van de Algemene Rekenkamer, de volgende, wettelijk voorgeschreven, stukken te worden betrokken:

a. het Financieel jaarverslag van het Rijk over 2005; dit jaarverslag wordt separaat aangeboden.

b. de slotwet van de Staten-Generaal (IIA) over het jaar 2005; deze slotwet is als afzonderlijk kamerstuk gepubliceerd. Het besluit tot dechargeverlening kan niet worden genomen, voordat de betrokken slotwet is aangenomen;

c. Het rapport van de Algemene Rekenkamer over het jaar 2005 met betrekking tot de onderzoeken, bedoeld in artikel 83 van de Comptabiliteitswet 2001. Dit rapport, dat betrekking heeft op het onderzoek van de centrale administratie van ’s Rijks schatkist en van het Financieel jaarverslag van het Rijk, wordt separaat door de Algemene Rekenkamer aangeboden.

d. De verklaring van goedkeuring van de Algemene Rekenkamer met betrekking tot de in het Financieel jaarverslag van het Rijk over 2005 opgenomen rekening van uitgaven en ontvangsten van het Rijk over 2005 alsmede met betrekking tot de Saldibalans van het Rijk over 2005 (de verklaring van goedkeuring, bedoeld in artikel 84, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001). Het besluit tot dechargeverlening kan niet worden genomen, voordat de verklaring van goedkeuring van de Algemene Rekenkamer is ontvangen.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

J. W. Remkes

Dechargeverlening door de Tweede Kamer

Onder verwijzing naar artikel 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verklaart de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal dat de Tweede Kamer aan het hiervoor gedane verzoek tot dechargeverlening tegemoet is gekomen door een daartoe strekkend besluit, genomen in de vergadering van

De Voorzitter van Tweede Kamer,

Handtekening:

Datum:

Op grond van artikel 64, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2001 wordt dit originele exemplaar van het onderhavige jaarverslag, na ondertekening van de hierboven opgenomen verklaring, ter behandeling doorgezonden aan de voorzitter van de Eerste Kamer.

Dechargeverlening door de Eerste Kamer

Onder verwijzing naar artikel 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verklaart de voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal dat de Eerste Kamer aan het hiervoor gedane verzoek tot dechargeverlening tegemoet is gekomen door een daartoe strekkend besluit, genomen in de vergadering van

De Voorzitter van de Eerste Kamer,

Handtekening:

Datum:

Op grond van artikel 64, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 wordt dit originele exemplaar van het onderhavige jaarverslag, na ondertekening van de hierboven opgenomen verklaring, doorgezonden aan de Minister van Financiën.

3. LEESWIJZER

VBTB

De Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal spannen zich in om de begroting en verantwoording zoveel mogelijk op te stellen conform de VBTB-regels. Nieuw ten opzichte van het Jaarverslag 2004 is het gebruik van de tabel beleidsprestaties 2005 in de paragraaf 2b. Met deze tabel is de realisatie van de voorgenomen prestaties in een oogopslag inzichtelijk. Voor de toelichtingen op deze tabel geldt dat het «comply or explain»-principe is gebruikt.

Opbouw Jaarverslag

Het jaarverslag over 2005 bestaat conform de regelgeving uit de volgende delen:

A. Een algemeen deel met o.a. dechargeverlening;

B. een totaaltabel (IIA) budgettaire gevolgen van beleid;

C. jaarrekening;

D. Bijlage Wet openbaarmaking uit publieke middelen gefinancierde topinkomens.

De paragraafindeling van de artikelen 1 en 3 is als volgt:

1. Algemeen

2. Budgettaire gevolgen van beleid

2a. Financiële toelichting

2b. Beleidsmatige toelichting (tabel beleidsprestaties)

3. Nader geoperationaliseerde doelstellingen

4. Bedrijfsvoeringsparagraaf

Voor de afwijkende opbouw van de artikelen 2 en 4 is gekozen om de volgende redenen.

De artikelen 2, 3 en 4 hebben betrekking op de Tweede Kamer. Om dubbelingen te voorkomen is de bedrijfsvoeringsparagraaf opgenomen bij het daartoe meest aangewezen artikel, te weten artikel 3. Aangezien in de begroting voor artikel 4 geen beleidsdoelstellingen zijn geformuleerd is ervoor gekozen om de paragrafen 2b en 3 weg te laten.

Er is alleen een inhoudelijke toelichting gegeven bij opmerkelijke verschillen tussen de oorspronkelijke vastgestelde begroting 2005 en de realisatie 2005.

Aanbevelingen Algemene Rekenkamer

De Algemene Rekenkamer constateert (zie Audit Actielijst 2005 die is opgesteld naar aanleiding van het rechtmatigheidsonderzoek voor het begroting IIA) bij artikel 3.1 van de Tweede Kamer dat het contractbeheer, het naleven van de aanbestedingsrichtlijnen, de verplichtingen en betalingsverificatie niet voldoen aan de eisen. In de bedrijfsvoeringsparagraaf van artikel 3 geeft de Tweede Kamer aan welke maatregelen zijn genomen.

Om herhaling van informatie te voorkomen is ervoor gekozen om geen afzonderlijke bijlage Aanbevelingen Algemene Rekenkamer op te nemen.

B. BELEIDSVERSLAG

4. TABEL BUDGETTAIRE GEVOLGEN VAN BELEID VOOR IIA

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000)
Totaalbegroting IIA 2005Realisatie 2001Realisatie 2002Realisatie 2003Realisatie 2004Realisatie 2005Vastgestelde begrotingVerschil
Verplichtingen91 953114 557116 524111 158124 036112 26711 769
Uitgaven92 410113 490110 344110 699115 576112 2673 309
Ontvangsten3 0942 3932 7383 5692 9751 9381 037

5. DE ARTIKELEN

Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer

1. Algemene beleidsdoelstelling

De Eerste Kamer heeft als hoofddoelstelling het toetsen van de door de Tweede Kamer aanvaarde wetsvoorstellen. In de Kanteling (de visie op het functioneren van de Eerste Kamer richting toekomst) is besloten dat het ambtelijk apparaat de Kamer hierbij meer (inhoudelijke) ondersteuning zal bieden.

Jaarlijks wordt de Verenigde Vergadering verzorgd.

2. Budgettaire gevolgen van beleid

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000)
1: Wetgeving en controle Eerste KamerRealisatie 2001Realisatie 2002Realisatie 2003Realisatie 2004Realisatie 2005Vastgestelde begrotingVerschil
Verplichtingen6 0028 8207 5848 0189 7808 1971 583
Uitgaven6 1238 8517 4907 8969 6558 1971 458
1. apparaat3 6374 5903 9724 5235 7214 5731 148
2. vergoedingen voorzitter en leden EK2 4864 2223 4923 3143 7633 601162
3. verenigde vergadering 39265917123148
Ontvangsten7165667170637

2a. Financiële toelichting

De uitgaven van het apparaat op artikelonderdeel 1 vertonen opmerkelijke verschillen. Deze worden veroorzaakt door: de reorganisatie, de verbouwing van een deel van het pand waarbij de bekabeling is vervangen, de aanschaf van nieuw meubilair als gevolg van de verbouwing, de migratie van ICT activiteiten naar de Tweede Kamer, de realisatie toezeggingenregistratie, de ontwikkeling educatieve website, de verruimde openingstijden van het gebouw en verbeterde beveiliging.

Het verschil in artikelonderdeel 2 wordt veroorzaakt door een nabetaling van reiskosten over het jaar 2004 aan de Leden.

De uitgaven van de verenigde vergadering zijn verhoogd door de viering van het zilveren regeringsjubileum op 30 april 2005 in de Ridderzaal.

2b. Beleidsmatige toelichting

Beleidsprestaties 2005Realisatie
Apparaat 
• Het verzorgen van Openbare vergaderingenJa
• Het verzorgen van CommissievergaderingenJa
• Het informeren van KamerledenGedeeltelijk
• Het onderhouden van externe betrekkingenJa
• Het faciliteren van activiteiten betrekking hebbende op het wetgevings procesGedeeltelijk
Vergoedingen voorzitter en leden Eerste Kamer 
• Het verzorgen van vergoedingen aan Voorzitter en leden.Ja
Verenigde Vergadering 
• Het verzorgen van Verenigde vergaderingenJa

3. Nader geoperationaliseerde doelstellingen

Informeren van Kamerleden

Met verbeterde informatie aan de Kamerleden is een begin gemaakt.

Faciliteren wetgevingsproces

Als gevolg van de reorganisatie, die per eind oktober was afgerond, konden de meeste beleidsmedewerkers niet in 2005 worden aangesteld. Daarom is het faciliteren van de activiteiten op het wetgevingsproces in 2005 slechts gedeeltelijk gerealiseerd. In 2006 zal hier verdere uitvoering aan worden gegeven.

4. De bedrijfsvoeringparagraaf

Organisatieontwikkeling

De reorganisatie is afgerond. Er is een begin gemaakt met de implementatie van de reorganisatie, waarbij de processen worden ingericht conform de reorganisatiedoelstellingen.

Management Control

In 2005 is gestart met de verbeterslag van de voorraadadministraties. Dit zal tevens een speerpunt zijn voor 2006.

Aandachtspunten

• Een herijking van de beveiliging van het gebouw in samenspraak met de Tweede Kamer.

• De huisvestingaspecten conform het masterplan.

• Het uitbreiden c.q. vormgeven van de inhoudelijke ondersteuning van de Leden van de Eerste Kamer.

• De samenwerking met de Tweede Kamer op het gebied van ICT geformaliseerd door een dienstverleningsovereenkomst.

Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer en schadeloostellingen Europarlementariërs

1. Algemene beleidsdoelstelling

Het zorgdragen voor het doen van uitgaven ten behoeve van de leden en oud-leden van de Tweede Kamer met betrekking tot het volgende:

– de schadeloosstelling en de reis- en overige kosten van de leden,

– de wachtgelden van oud-leden, outplacement oud-leden, de pensioenen van oud-leden en hun nabestaanden.

Met ingang van 2005 omvat deze doelstelling tevens het uitbetalen van de schadeloosstelling van de Nederlandse leden van het Europese Parlement.

2. Budgettaire gevolgen van beleid

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000)
2: Uitgaven ten behoeve van leden en (oud)-leden Tweede Kamer en schadeloosstellingen EuroparlementariërsRealisatie 2001Realisatie 2002Realisatie 2003Realisatie 2004Realisatie 2005Vastgestelde begrotingVerschil
Verplichtingen22 21730 09629 53828 04729 76829 165603
Uitgaven22 21730 08629 54728 04729 76729 165602
1. schadeloosstelling15 70521 72618 84718 67719 38421 607– 2 223
2. pensioenen en wachtgelden6 5128 36010 7009 3708 0927 558534
3. schadeloosstellingen Europarlementariërs    2 29102 291
Ontvangsten410426477035328667

2a. Financiële toelichting

Artikelonderdeel 2.1 en 2.2

Bij de eerste suppletore begroting 2005 heeft een correctie plaatsgevonden van € 1,0 mln van artikel 2.1 naar artikel 2.2. Bij de tweede suppletore begroting 2005 zijn deze artikelonderdelen opgehoogd met loon- en prijsbijstellingen. De onderuitputting ten opzichte van de stand van de tweede suppletore begroting wordt als volgt verklaard.

2.1 schadeloosstelling – € 0,98 mln

2.1 reiskosten – € 0,62 mln

2.2 pensoenen – € 0,46 mln

2.3 schadeloosstelling Europarlementariërs + € 0,20 mln

  + € 1,86 mln

Op artikel 2.1 Schadeloosstelling staan de budgetten voor de schadeloosstellingen en de reiskosten.

• Ten aanzien van de schadeloosstellingen geldt dat de loonbijstellingsberekening waarop de hoogte voor de post schadeloosstellingstellingen is gebaseerd niet aansluit bij de werkelijke uitgavenontwikkeling.

• Voor de totstandkoming van de budgetten voor reiskosten geldt dat deze niet individueel per Kamerlid worden berekend, maar op basis van gemiddelden. Daarnaast maken niet alle Kamerleden gebruik van deze voorziening.

Verder is er nog een onderuitputting ad € 0,46 mln op artikelonderdeel 2.2 (pensioenen en wachtgelden) en een overschrijding op artikelonderdeel 2.3 (Schadeloosstelling Europarlementariers inclusief tegemoetkoming ziektekosten) ad € 0,196 mln.

Artikelonderdeel 2.3

Met ingang van 1 januari 2005 verzorgt de Tweede Kamer de uitbetaling van de schadeloosstellingen en tegemoetkoming ziektekosten voor Europarlementariërs. Dit gebeurde daarvoor door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. In de loop van 2005 heeft een budgetoverheveling plaatsgevonden tussen het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Tweede Kamer.

2b. Beleidsmatige toelichting

Beleidsprestaties 2005Realisatie
2.1 Schadeloosstellingen 
• Een juiste uitvoering van de Wet schadeloosstelling leden Tweede Kamer ingevolge Wet schadeloosstelling leden Tweede Kamer (Stb. 1997, 250)Ja
  
2.2 Pensioenen en wachtgelden 
• Een juiste uitvoering van de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers ingevolge Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Stb. 1969, 594)Ja
• OutplacementN.v.t.
  
2.3 Schadeloosstellingen Europarlementariërs 
• Uitbetalen van de schadeloosstelling aan Europarlementariërs (in de loop van 2005 aan dit artikel toegevoegd)Ja

3. Nader geoperationaliseerde doelstellingen

Outplacement

In 2005 is door één deelnemer gebruik gemaakt van de outplacementfaciliteit. In beginsel kunnen alle niet-herkozen leden een beroep doen op deze (vrijwillige) faciliteit. Hier is geen kwalitatieve dan wel kwantitatieve doelstelling aan gekoppeld. Ervaring leert dat direct na de verkiezingen het aantal deelnemers groter is dan in de twee jaren voorafgaand aan de verkiezingen.

Kengetallen m.b.t. artikelonderdeel 2.2 pensioenen en wachtgelden

Specificatie (in aantallen)
 20012002200320042005
Pensioenen oud-leden198209218222242
Wachtgelden oud-leden*621341219162
Weduwen-/weduwnaarspensioenen124124121118124
Wezenpensioenen34444
Totaal387471464435432

* Exclusief wachtgeldaanspraken die door korting van inkomsten niet tot betaling leiden (2001: 44, 2002: 34, 2003: 88, 2004: 50, 2005: 82).

Overige getallen

Ingediende moties per fractie (2005)Aantal Schriftelijke vragen per fractieAantal
PvdA334 PvdA621
Groenlinks211 SP460
CDA202 CDA292
SP201 VVD230
VVD150 GroenLinks227
D66126 D66120
LPF119 LPF85
ChristenUnie37 Groep Wilders62
SGP33 ChristenUnie55
Groep Wilders10 SGP54
Groep Nawijn5 Groep Nawijn31
Groep Lazrak Groep Lazrak
Specificatie inzake de werkzaamheden van de Kamer (in aantallen)
 2002200320042005
Vergaderingen    
Plenaire vergaderingen919597106
Commissievergaderingen    
– openbaar520590801873
– besloten596700770711
Overige vergaderingen7 0687 8087 5316 678
Werkbezoeken commissies    
Binnenland53485466
Buitenland642523
Wetsvoorstellen, moties en vragen    
Ingediende wetsvoorstellen252267275291
– initiatief wetsvoorstellen138119
– rijksbegrotingen17171818
– fondsen6777
– suppletore begrotingen67666854
In stemming gebrachte wetsvoorstellen*213195253183
Ingediende moties1 1581 0071 3091 434
– aangenomen*391327437513
– verworpen*363433568513
– ingetrokken38615585
– aangehouden*44425285
– gewijzigd455666109
– in behandeling*26652608
– vervallen113671121
Schriftelijke vragen1 5631 6782 1012 045
– waarvan beantwoord*1 5511 6682 1212 225
Mondelinge vragen96659896
Interpelaties13555

* waaronder ook in voorgaande jaren ingediende wetsvoorstellen, moties en vragen.

Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer

1. Algemene beleidsdoelstelling

Naast de apparaatskosten van de Tweede Kamer in strikte zin, zijn onder dit artikel ook de budgetten voor onderzoek, drukwerk kamerstukken, fractieondersteuning, de uitzending van leden en, indien van toepassing, enquêtes opgenomen.

2. Budgettaire gevolgen van beleid

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000)
3: Wetgeving en controle Tweede KamerRealisatie 2001Realisatie 2002Realisatie 2003Realisatie 2004Realisatie 2005Vastgestelde begrotingVerschil
Verplichtingen58 88370 81373 78172 87482 86374 5218 342
Uitgaven59 22669 72467 86872 34974 52874 5217
1. apparaat39 13343 91944 52249 29753 97252 5771 395
2. onderzoeksbudget556122408843222511– 289
3. drukwerk3 9284 1723 7013 5182 8473 750– 903
4. fractiekosten15 11219 86718 55318 52117 34717 27671
5. uitzending leden428188267170140407– 267
6. enquêtes01 3494170000
7. garanties6910700000
Ontvangsten2 5711 9012 1933 4972 5401 566974

2a. Financiële toelichting

Bij de eerste suppletore begroting heeft de Tweede Kamer een taakstelling ad – € 1,491 mln ingeboekt. Daarnaast is de begroting opgehoogd met € 2,7 mln voor beveiliging, REA, salarisadministratie en diverse kleinere posten. Per saldo werd de begroting met € 1,2 mln Opgehoogd. Bij de tweede suppletore begroting is de raming per saldo verlaagd met € 0,2 mln.

Het verschil ten opzichte van de tweede suppletore begroting kan worden verklaard door een overschrijding op de personele uitgaven ad € 0,177 mln en een onderuitputting op het materiele budget ad € 0,741 mln op artikelonderdeel 3.1 en diverse kleinere posten op de artikelonderdelen.

De overschrijding van de verplichtingenstand betreft het wijzigen van de systematiek in het vastleggen van meerjarige verplichtingen; dit op aangeven van de departementale auditdienst van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

2b. Beleidsmatige toelichting

Beleidsprestaties 2005Realisatie
De ondersteuning van de kerntaken van het Parlement (wetgeving en controle) 
1. Symposium over wetgevingsproces en -kwaliteitNee
2. Onderzoek naar nut en noodzaak wetgevingsrapportenGedeeltelijk
3. Implementatie subsidiariteitstoetsGedeeltelijk
4. Nadere invulling rol permanente ambtelijk vertegenwoordiger bij EPGedeeltelijk
5. Bevordering VBTB-procesJa
Papierarm parlement/Parlis 
1. Systeem voor Primaire Parlementaire Procesinformatie (Parlis)Gedeeltelijk
E(lectronic) parlement 
1. Blijvend ontwikkelen en verfijnen van de websiteGedeeltelijk
2. Ontwikkelen van digitale vorm van Centraal Informatie Punt (CIP)Gedeeltelijk
3. Realiseren van het Educatief programmaJa
4. Integratie van informatieGedeeltelijk
5. Internationale websiteNee
6. Onderzoeken van vormen van interactiviteit voor fractiesGedeeltelijk
7. Inzet mobiele technologie voor toegankelijk maken Tweede Kamer informatieNee
8. Rol van audio en video uitbouwenGedeeltelijk
Samenwerking met de Eerste Kamer 
1. Samenwerking met de Eerste KamerJa
Managementstijl en personeelsbeleid 
1. Management(stijl) en peroneelsontwikkelingJa
2. CompetentiemanagementGedeeltelijk
Ziekteverzuim 
1. Verzuimbeleid en -begeleidingJa
Huisvesting 
1. Huisvesting 2005 door middel van onderhoud en vernieuwing in plaats van uitbreidingJa
2. De voorbereidingen voor het project Plenaire zaal 2006 zijn grotendeels afgerond.Ja
3. Uitbreiding van kantoorruimte in de onmiddellijke omgeving van de in gebruik zijnde gebouwen. nee

3. Nader geoperationaliseerde doelstellingen

De ondersteuning van de kerntaken van het Parlement (wetgeving en controle)

1. In de loop van het jaar werd duidelijk dat de Kamer een symposium wilde wijden aan een ander thema, te weten de trias politica. De reeds voor het symposium over wetgeving opgezette projectgroep heeft de bakens derhalve verzet. Het symposium over de trias heeft plaats gevonden in januari 2006. Het symposium over de wetgeving zal op een nader te bepalen tijdstip plaats vinden.

2. De vraag naar het nut van wetgevingsrapporten is opgenomen in de interviewvragen van de werkgroep die de verdergaande reorganisatie van de Diensten Commissieondersteuning (DCO’s) heeft geëvalueerd en die begin 2005 zijn verslag heeft gepresenteerd. Een eventuele verdere bevraging van de Kamer(leden) zal plaats kunnen vinden in de aanloop naar het onder 1 genoemde symposium over wetgeving(skwaliteit).

3. De gemengde commissie Subsidiariteitstoets heeft, na de verwerping van het nieuwe EU-Verdrag door Nederland, een aangepast voorstel uitgebracht, dat eerst in december 2005 door de Kamer is besproken en aanvaard. In 2005 is op experimentele basis de subsidiariteitstoets op één dossier uitgevoerd.

4. De rol van de permanente vertegenwoordiger heeft nadere invulling gekregen wat betreft zijn bijdrage aan de voorbereiding van de zgn. Europa-overleggen en aan de Nieuwsbrief van de vaste commissie voor EU-zaken (in 2005 ingevoerd nieuw product). Zijn rol in de uitvoering van de subsidiariteitstoets moet nader gestalte krijgen. Daarnaast is met ingang van 2005 halfjaarlijks een adjunct-griffier aan de permanente vertegenwoordiger toegevoegd, om geleidelijk de kennis van en ervaring met Europese instituties en procedures in het ambtelijke apparaat van de Kamer te versterken.

Papierarm parlement/Parlis

1. In 2005 heeft de Europese aanbesteding voor de bouw van een systeem voor Primaire Parlementaire Procesinformatie (Parlis) plaats gevonden. Er is een bedrijf geselecteerd en begin 2006 start de bouw van dit systeem waarin de 21 hoofdprocessen van de Kamer als constitutioneel orgaan transparant en up to date kunnen worden weergegeven. Dit systeem zal voor veel andere applicaties gaan functioneren als back office. Zo zal bijvoorbeeld de Primaire Parlementaire Procesinformatie op de internetapplicatie van de Kamer gebaseerd zijn op dit systeem.

E(lectronic) parlement

1. In 2005 is de nieuwe intranetsite gerealiseerd. Dit betekent voor de medewerkers een andere, betere, manier van ontsluiting van de bedrijfsinformatie en procesinformatie. Het intranet is blijvend in ontwikkeling. Die ontwikkeling wordt gestuurd vanuit de websiteredactie die ook in 2005 is ingesteld.

2. De nieuwe internetsite is in ontwikkeling. Dit project is gestart in het voorjaar van 2005 en zal naar verwachting in september 2006 worden opgeleverd. Ook die site zal daarna blijvend in ontwikkeling zijn. Deels vanwege het steeds meer koppelen van backoffice applicaties, deels om de communicatie met de eindgebruiker levend te houden. Ook hier vervult de redactie een centrale rol.

3. In het najaar 2005 heeft de regiegroep e-parlement het project 1-loket functie gestart. Dit project heeft tot doel te komen tot een uniforme afhandeling van (schriftelijke) vragen aan de organisatie van de Tweede Kamer. Dit vereist samenwerking van verschillende diensten en de keus en inzet van geavanceerde software. De stafdienst Voorlichting is benoemd tot «eigenaar» van deze service. Naar verwachting zal een en ander eind tweede kwartaal 2006 worden opgeleverd.

4. Integratie van informatie is één van de kerndoelen van e-parlement. Het resultaat kan niet uit één project komen, maar is de resultante van verschillende projecten. Naar verwachting wordt het eerste, meer volwassen, niveau van integratie bereikt met de realisatie van de systemen Parlis, VLOS en Centre Court. Feitelijk drie kernsystemen op het terrein van het primaire proces. Deze drie systemen vormen ook de ruggengraat van zowel internet als intranet waar het gaat om geïntegreerde primaire informatie.

5. In 2005 is een eerste aanzet, integrale commissiepagina’s, gerealiseerd. Er is gestart met het project Centre Court dat de technologische infrastructuur levert ten einde alle projecten te koppelen. Parlis zal naar verwachting begin 2006 worden gerealiseerd.

6. Dit project loopt gelijk op met het project nieuwe internetsite. Naar verwachting gereed in september 2006.

7. Het nieuwe intranet biedt de mogelijkheden om te komen tot eerste vormen van interactiviteit. Speciaal voor (tijdelijke) commissies is een community mogelijkheid gebouwd die in 2005 al is gebruikt door de themacommissie technologiebeleid. Het delen van informatie en samenwerken staat hierbij centraal. De website van de themacommissie Ouderenbeleid is een ander voorbeeld van interactieve communicatie. De resultaten van deze tijdelijke site vormen input voor eventuele verdere ontwikkelingen in het kader van het project nieuwe internetsite.

8. Ten einde dit project te kunnen starten is het voordien noodzakelijk dat de informatiearchitectuur is afgerond. Dat vindt in 2006 plaats.

9. In 2005 is gewerkt aan het functioneel ontwerp voor het duiden en «on demand» beschikbaar stellen van audio en video. In samenwerking met de omroepen wordt geïnvesteerd in de camerakwaliteit in de commissiezalen. Ook op het nieuwe internet krijgen beeld en geluid een dominante plaats. In 2006 zullen delen van het project Duiding Beeld en Geluid worden gerealiseerd.

Samenwerking met de Eerste Kamer

1. Dienst Automatisering

Naast deze -in het jaarplan genoemdedoelstellingen is in 2005 ook het project «Realisatie Intentieverklaring Eerste Kamer» uitgevoerd. Sinds de zomer wordt de ICT-dienstverlening aan de Eerste kamer door de Dienst Autmatisering verzorgd. De tweede helft van 2005 is gebruikt om alle knelpunten die in (en na) de migratie naar voren zijn gekomen op te lossen. Nog open staat de (defintieve) afronding van de DVO (Dienst Verlenings Overeenkomst). Deze wordt begin 2006 verwacht.

Dienst verslag en redactie (DVR)

De Dienst Verslag en Redactie vervaardigt de verslagen van de plenaire vergaderingen van de Eerste Kamer en de mondelinge overleggen. Daarnaast maakt de dienst het verslag van de (bijzondere) Verenigde Vergaderingen (30 april 2005 en 20 september 2005). Ook verslagen van andere – bijeenkomsten worden op verzoek voorzover de capaciteit dit toelaat gemaakt. De DVO is in mei/juni 2005 conform afspraak geëvalueerd.

Managementstijl en personeelsbeleid

2. Alle leidinggevenden tot en met het niveau onder het diensthoofd hebben inmiddels een competentieprofiel en een feedbackscan uitgezet. De verdere realisatie van competentieprofielen tot en met medewerkerniveau wordt in 2006 opgepakt. Op basis van een evaluatie van het voorgaande traject wordt de werkwijze voor het vervolgtraject vastgesteld en de koppeling aangegeven met het HRM-beleid.

Huisvesting

3. De Rijksgebouwendienst voert een ruimtebehoefteonderzoek uit. Aan de hand van de uitkomsten zal er over uitbreiding van kantoren worden besloten.

4. De bedrijfsvoeringsparagraaf

Organisatieontwikkelingen

Bij het aantreden van de nieuwe Griffier heeft een wijziging van de hoofdstructuur plaats gevonden waarbij ook de nieuwe directie DIB (Directie InformatiseringsBeleid) is ingesteld.

Management Control/ Aandachtspunten voor de bedrijfsvoering

De Tweede Kamer heeft mede naar aanleiding van de aanbevelingen van de Auditdienst en de Algemene Rekenkamer de volgende stappen genomen:

1 De procedure contractbeheer is besproken met de diensthoofden en medewerkers. Daarbij is ook de rol van de diensthoofden, de budgethouders, de afdeling Inkoop en de stafdienst FEZ toegelicht.

Voorts is extra aandacht besteed aan het naleven van de procedures ten aanzien van aanbesteding en het vastleggen van verplichtingen.

2 De procedure contractbeheer is in verkorte vorm als folder verspreid onder de diensthoofden en medewerkers.

3 De stafdienst FEZ heeft verificatie-instructies aangaande verplichtingen en facturen opgesteld en vastgesteld. De verificatie verloopt nu conform de instructie.

4 De afdeling Inkoop heeft een eigen verificatie ingesteld.

5 Procedureel is vastgelegd dat afwijkingen ten opzichte van de procedure contractbeheer worden geautoriseerd door de directeur Bedrijfsvoering, Financiën en Personeel&Organisatie.

6 De tekenbevoegdheid is geactualiseerd en er zijn nieuwe handtekeningen- en parafenlijsten opgesteld.

7 De afdeling Inkoop is belast met de registratie van contracten en het bewaken van de expiratie daarvan.

8 De procedure contractbeheer wordt periodiek aangepast aan gewijzigde omstandigheden. Zo zal op korte termijn de procedure worden geactualiseerd in verband met de nieuwe drempelbedragen voor de periode 2006–2008.

9 Er bestaat extra aandacht voor het aanbesteden van de zogenoemde 1B diensten. De Tweede Kamer werkt nu conform de EU-aanbestedingsregels.

Er wordt van uitgegaan dat bovenstaande maatregelen zodanig aansluiten op de hiervoor genoemde aanbevelingen dat de werking van het contractbeheer thans voldoet aan de gestelde eisen.

Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer

1. Algemene beleidsdoelstelling

Het onder dit artikel opgenomen budget betreft, naast de apparaatskosten van de Griffie interparlementaire betrekkingen, tevens de kosten van interparlementaire activiteiten.

2. Budgettaire gevolgen van beleid

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000)
4: Wetgeving en controle Eerste en Tweede KamerRealisatie 2001Realisatie 2002Realisatie 2003Realisatie 2004Realisatie 2005Vastgestelde begrotingVerschil
Verplichtingen4 8514 8285 6212 2191 6251 875– 250
Uitgaven4 8444 8295 4392 4071 6261 875– 249
1. apparaat stenografische dienst3 2313 5233 4510000
2. apparaat griffie interparlementaire betrekkingen38240424444524466
3. interdepartementale betrekkingen1 2311 2661 9461 9631 1741 429– 255
Ontvangsten421211223– 11

2a. Financiële toelichting

Met name op artikelonderdeel 4.3 doet zich een verschil voor. Verwezen wordt naar onderstaande tabel waarin de verschillen tussen de begroting en realisatie nader zijn uitgesplitst.

Nadere uitsplitsing realisatie artikelonderdeel 4.3 Interparlementaire betrekkingen (in € 1 000)
 Realisatie 2005Begroting 2005
01. uitzending leden naar internationale organen370599
02. aandeel Nederland in de kosten van interparlementaire organen439475
03. contacten tussen de parlementen van het koninkrijk10886
04. ontvangst van buitenlandse parlementsleden en delegaties van internationale organen101117
05. subsidie aan de Nederlandse groep van de Union Interparlementaire156156
Totaal1 1741 429
Aantal vergaderuren met verslag2005
– aantal (plenaire en commissie vergaderuren waarvan verslag is gemaakt1 469
– aantal uren algemeen overleg met beknopt verslag1 203
– overige werkzaamheden ten behoeve van Eerste en Tweede Kamer500

Artikel 10. Nominaal en Onvoorzien

2. Budgettaire gevolgen van beleid

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000)
10: Nominaal en onvoorzienRealisatie 2001Realisatie 2002Realisatie 2003Realisatie 2004Realisatie 2005Vastgestelde begrotingVerschil
Verplichtingen00000– 1 4911 491
Uitgaven00000– 1 4911 491
1. loonbijstelling0000000
2. prijsbijstelling0000000
3. onvoorzien0000000
4. waarde-overdracht en waarde-overname   0000
5. taakstellingen   00– 1 4911 491
Ontvangsten0000000

C. JAARREKENING

6. VERANTWOORDINGSSTAAT

Verantwoordingsstaat 2005 van de Staten Generaal (II) Bedragen in EUR1000
  (1)92)(3)=(2)–(1)
 OmschrijvingOorspronkelijk vastgestelde begrotingRealisatieVerschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting
  VerplichtingenUitgavenOntvangstenVerplichtingenUitgavenOntvangstenVerplichtingenUitgavenOntvangsten
 TOTAAL112 267112 2671 938124 036115 5762 97511 7693 3091 037
           
1Wetgeving en controle Eerste Kamer8 1978 197639 7809 655701 5821 4587
2Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer en schadeloosstellingen Europarlementariërs29 16529 16528629 76829 76735360360267
3Wetgeving en controle Tweede Kamer74 52174 5211 56682 86374 5282 5408 3427974
4Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer1 8751 875231 6251 62612– 250– 249– 11
10Nominaal en onvoorzien– 1 491– 1 49100001 4911 4910

7. SALDIBALANS

SALDIBALANS PER 31 DECEMBER 2005 VAN DE STATEN GENERAAL (IIA)(in euro’s)
1)Uitgaven 2005115 574 0422)Ontvangsten 20052 974 233
      
3)Liquide middelen13 914   
      
4)Rekening-courant RHB 4a)Rekening-courant RHB110 525 777
      
5)Uitgaven buiten begrotingsverband (intra-comptabele vorderingen)265 0746)Ontvangsten buiten begrotingsverband (intra-comptabele schulden)2 353 020
      
7)Openstaande rechten 7a)Tegenrekening openstaande rechten 
      
8) Extra-comptabele vorderingen 124 113 8a)Tegenrekening extra-comptabele vorderingen124 113
      
9a)Tegenrekening extra-comptabele schulden 9)Extra-comptabele schulden 
      
10)Voorschotten54 414 53810a)Tegenrekening voorschotten54 414 538
      
11a)Tegenrekening garantieverplichtingen6 828 92311)Garantieverplichtingen6 828 923
      
12a)Tegenrekening openstaande verplichtingen9 718 04112)Openst. verplichtingen9 718 041
      
13)Deelnemingen 13a)Tegenrekening deelnemingen 
 TOTAAL186 938 645 TOTAAL186 938 645

Toelichting op de saldibalans van de Staten-Generaal (II A) over het jaar 2005

Ad 1 en 2. Uitgaven en ontvangsten 2005

Bij de begrotingsuitgaven en -ontvangsten zijn de gerealiseerde uitgaven en ontvangsten opgenomen met betrekking tot het jaar waarvoor de Rijksrekening nog niet door de Tweede Kamer is goedgekeurd (2005).

Ad 3. Liquide middelen

De post liquide middelen is opgebouwd uit het saldo bij de banken (gebaseerd op het laatste dagafschrift) en de contante gelden aanwezig in de kluis van de kasbeheerders.

Het totaalbedrag van € 13 914 is als volgt opgebouwd:

Eerste Kamer1 272
Tweede Kamer12 642
Totaal13 914

Ad 4. Rekening-courant RHB

Op de Rekening-courant met de Rijkshoofdboekhouding is de financiële verhouding met het ministerie van Financiën weergegeven.

Ad 5. Uitgaven buiten begrotingsverband (intra-comptabele vorderingen)

Het bedrag van € 265 074 aan uitgaven buiten begrotingsverband is als volgt opgebouwd:

a Vorderingen kasbeheerders Staten-Generaal:  
  Eerste Kamer17 096
  Tweede Kamer239 872
b Overige intracomptable vorderingen8 106
Totaal265 074

Ad a. Vorderingen kasbeheerders Staten-Generaal

De vorderingen van de Eerste Kamer bestaan voornamelijk uit voorschotten UWV (€ 2000), reisdeclaraties/vliegtickets (€ 7 948), openstaande kantine nota’s (€ 1 498), cadeaubonnen (€1 455) en aankoop kerstkaarten personeel (€ 2 607).

Het grootste deel van de vorderingen van de Tweede Kamer bestaat uit voorschotten lonen (€ 17 048), reisvoorschotten (€ 152 138) en posten in onderzoek (€ 57 168).

Ad 6. Ontvangsten buiten begrotingsverband (intra-comptabele schulden)

Het bedrag van € 2 353 020 aan ontvangsten buiten begrotingsverband is als volgt opgebouwd:

a Schulden kasbeheerders Staten-Generaal:  
  Eerste Kamer1 299
  Tweede Kamer2 351 721
Totaal2 353 020

Ad a. Schulden kasbeheerders Staten-Generaal

De intra-comptabele schulden van de Eerste Kamer bestaan voor het grootste gedeelte uit hotelkosten (€ 1 230). Deze zullen worden afgewikkeld in het eerste kwartaal van 2006.

De intra-comptabele schulden van de Tweede Kamer bestaan voor het grootste gedeelte uit afdracht loonheffing en sociale premies (€ 2 324 155).

Ad 8. Extra-comptabele vorderingenAd 8a. Tegenrekening extra-comptabele vorderingen

Het totaalbedrag van € 124 113 is als volgt opgebouwd:

Tweede Kamer124 113
Totaal124 113

De posten van de Tweede Kamer betreffen een vordering van de Stichting Bedrijfsrestaurant van de Tweede Kamer (€ 83 714) en vorderingen op diverse debiteuren (€ 40 399).

Ad 10. Extra-comptabele voorschottenAd 10a. Tegenrekening extra-comptabele voorschotten

De saldi van de per 31 december 2005 openstaande voorschotten en van de in 2005 afgerekende voorschotten kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Stand openstaande voorschotten per 31 december 2005:

Eerste Kamer215 844
Tweede Kamer54 198 694
Totaal54 414 538

Overzicht afgerekende voorschotten in 2005:

Eerste Kamer16 302
Tweede Kamer23 847
Totaal40 149

Toelichting stand openstaande voorschotten:

De posten van de Eerste Kamer bestaan voornamelijk uit verstrekte voorschotten aan UWV 2005 (€ 70 652) en Fractieondersteuning 2004 en 2005 (€ 119 084). Deze worden afgewikkeld na ontvangst van een (goedkeurende) accountantsverklaring.

De posten van de Tweede Kamer bestaan uit voorschotten Fractiekosten in 2004 en 2005 die zijn verstrekt (€ 35 338 847). Afrekening vindt plaats na vaststelling Presidium.

Daarnaast zijn in 2004 en 2005 voorschotten verstrekt aan de UWV (€ 8 638 202) en het ABP (€ 8 945 391). Afwikkeling van deze voorschotten kan plaatsvinden nadat een (goedkeurende) accountantsverklaring is ontvangen. In afwachting op een afrekening van Kidsconcern staat nog een voorschot open van € 438 550.

Ad 11. Openstaande garantieverplichtingenAd 11a. Tegenrekening openstaande garantieverplichtingen

Het bedrag van € 6 828 923 aan openstaande garanties is als volgt opgebouwd:

Garanties 1 januari 20056 828 923 
Verleende garanties in 200517 347 202+
 24 176 125 
    
Vervallen garanties17 347 202-/-
Totaal openstaande garanties per 31 december 20056 828 923 

De garanties vloeien voort uit het gestelde in de regeling «Tegemoetkoming in de kosten van de fracties».

Ad 12. Openstaande verplichtingen Ad 12a. Tegenrekening openstaande verplichtingen

Het bedrag van € 9 718 041 aan openstaande verplichtingen is als volgt opgebouwd:

Verplichtingen 1 januari 2005  2 099 974 
Aangegane verplichtingen in 2005  106 688 397+
   108 788 371 
      
Tot betaling gekomen in 200598 226 839   
Negatieve bijstellingen verplichtingen uit eerdere begrotingsjaren843 491   
   99 070 330-/-
Totaal openstaande verplichtingen per 31 december 2005  9 718 041 

D. BIJLAGE

8. Publicatieplicht op grond van de Wet openbaarmaking uit publieke middelen gefinancierde topinkomens bij de Staten-Generaal

Op grond van artikel 6 van de Wet openbaarmaking uit publieke middelen gefinancierde topinkomens (Stb. 2006, 95) dient elk departement alsook de Hoge Colleges van Staat en de Kabinetten, via het jaarverslag een overzicht op te nemen van medewerkers die in het verslagjaar meer verdiend hebben dan het gemiddelde belastbare jaarloon van een minister. Dit gemiddelde belastbare jaarloon is voor 2005 vastgesteld op € 158 000 (zie de Mededeling van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 28 februari 2006 in de Staatscourant van 14 maart 2006 (Stcrt. 2006, 52, blz. 9). Voor de Staten-Generaal heeft de publicatieplicht betrekking op de navolgende functionarissen.

Bedragen in euro’s
FunctieBelastbaar jaarloon 2004Pensioenbijdrage werkgever 2004Totaal 2004Belastbaar jaarloon 2005Pensioenbijdrage werkgever 2005Ontslagvergoeding 2005Totaal 2005Motivatie
Hoofd Griffie (Eerste Kamer)54 49610 35664 85280 20310 95768 122159 282Koopsom FPU+. Uit dienst per 1 december 2005.
Naar boven