30 550 I
Jaarverslag en slotwet Huis der Koningin 2005

nr. 2
RAPPORT BIJ HET JAARVERSLAG 2005 VAN HET HUIS DER KONINGIN (I)

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

’s-Gravenhage, 17 mei 2006

Hierbij bieden wij u aan het op 8 mei 2006 door ons vastgestelde «Rapport bij het Jaarverslag 2005 van het Huis der Koningin (I)».

Algemene Rekenkamer

drs. Saskia J. Stuiveling,

president

Jhr. mr. W.M. de Brauw,

secretaris

Inhoud

Samenvatting5
   
1Inleiding6
1.1Rapport bij het jaarverslag6
   
2Het Huis der Koningin7
2.1Uitgaven en verplichtingen7
   
3Jaarverslag8
3.1Oordeel jaarverslag8
3.2Financiële informatie8
3.3Saldibalans en toelichting8
3.4Informatie over de bedrijfsvoering9
   
4Reactie minister11

SAMENVATTING

De Algemene Rekenkamer heeft onderzocht of het jaarverslag 2005 van het Huis der Koningin (begrotingshoofdstuk I) voldoet aan de eisen die de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001) stelt. Daarnaast hebben wij de bedrijfsvoering onderzocht en het financieel beheer en materieelbeheer beoordeeld.

Op grond van haar bevindingen is de Algemene Rekenkamer van oordeel dat het jaarverslag over 2005 van het Huis der Koningin voldoet aan de gestelde eisen.

De Algemene Rekenkamer heeft in 2005 inzage gekregen in de onderliggende processen die ten grondslag liggen aan het overzicht van de functionele en de overige uitgaven die te relateren zijn aan het Huis der Koningin. Dit overzicht is sinds 2004 mede op verzoek van de Tweede Kamer als bijlage toegevoegd aan het jaarverslag van het Huis der Koningin. Dit overzicht wordt opgesteld op basis van opgaven van de vakdepartementen die de uitgaven verrichten.

De Algemene Rekenkamer heeft vastgesteld dat de procedureregels voor de declarabele functionele uitgaven in 2005 zijn geactualiseerd. Uiteraard is het van belang dat de verantwoordelijke vakministers een adequate toelichting geven in hun jaarverslag over de uitgaven die zij in hun opgave aan het Ministerie van Algemene Zaken hebben opgenomen.

Reactie minister

De minister-president, minister van Algemene Zaken, heeft in een brief van 20 april jongstleden op het conceptrapport bij het Jaarverslag 2005 van het Huis der Koningin gereageerd. Hij deelt mee dat het positieve oordeel hem geen aanleiding geeft voor een nadere reactie.

1 INLEIDING

1.1 Rapport bij het jaarverslag

De Algemene Rekenkamer heeft onderzocht of het jaarverslag 2005 van het Huis der Koningin (begrotingshoofdstuk I) voldoet aan de eisen die de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001) stelt. Daarnaast hebben wij de bedrijfsvoering van het Huis der Koningin onderzocht en het financieel beheer en materieelbeheer beoordeeld. In dit rapport staan de oordelen en de belangrijkste resultaten van het onderzoek.

2 HET HUIS DER KONINGIN

2.1 Uitgaven en verplichtingen

De uitgaven en verplichtingen van het Huis der Koningin in 2005 bedragen € 5,7 miljoen.

In het Jaarverslag 2005 van het Huis der Koningin wordt verantwoording afgelegd over de uitkeringen aan de leden van het Koninklijk Huis die in 2005 zijn betaald. De uitkeringen worden verstrekt op grond van de Wet Financieel Statuut van het Koninklijk Huis uit 1972, wijziging daarvan op grond van de wijziging van de Algemene Pensioenwet en de Aanpassingswet inkomstenbelasting 2001. Het Ministerie van Algemene Zaken is belast met de uitvoering van het beheer van dit begrotingshoofdstuk.

3 JAARVERSLAG

De Algemene Rekenkamer heeft het Jaarverslag 2005 van het Huis der Koningin beoordeeld. In paragraaf 3.1 staat het oordeel van de Algemene Rekenkamer over dit jaarverslag als geheel. In de daarop volgende paragrafen wordt dit oordeel nader toegelicht.

3.1 Oordeel jaarverslag

Het jaarverslag over 2005 van het Huis der Koningin voldoet aan de eisen die de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001) stelt.

De Algemene Rekenkamer heeft het jaarverslag 2005 van het Huis der Koningin onderzocht en heeft oordelen over de financiële informatie, de saldibalans en de toelichting.

3.2 Financiële informatie

De CW 2001 stelt de volgende eisen aan de financiële informatie:

– rechtmatig totstandgekomen;

– op deugdelijke wijze weergegeven;

– overeenkomstig de verslaggevingseisen opgesteld.

Oordeel financiële informatie

De financiële informatie in het jaarverslag over 2005 van het Huis der Koningin voldoet aan de eisen die de CW 2001 stelt.

Verantwoordingsstaat Huis der Koningin en toelichting

Onderstaand overzicht laat de totaalbedragen zien waaruit de verantwoordingsstaat 2005 is opgebouwd. De Algemene Rekenkamer heeft geen fouten, onzekerheden en onvolledigheden geconstateerd.

Overzicht 1 Bedragen van de verantwoordingsstaat 2005, Huis der Koningin (x € 1 miljoen)

 VerplichtingenUitgavenOntvangsten
Totaalbedragen verantwoordingsstaat5,75,70,0

Het bedrag aan verplichtingen en uitgaven bevat in totaal € 60 000 respectievelijk € 60 000 aan overschrijdingen. Als de Staten-Generaal niet akkoord gaan met de desbetreffende Slotwet-mutaties, zal de Algemene Rekenkamer het positieve oordeel over de financiële informatie in het jaarverslag mogelijk moeten herzien.

3.3 Saldibalans en toelichting

De saldibalans 2005 van het Huis der Koningin en de toelichting daarop voldoen aan de eisen die de CW 2001 stelt.

Onderstaand overzicht laat de totaalbedragen zien waaruit de saldibalans 2005 is opgebouwd. De Algemene Rekenkamer heeft geen fouten, onzekerheden en onvolledigheden geconstateerd.

Overzicht 2 Saldibalans per 31 december 2005, Huis der Koningin (x € 1 miljoen)

Totaalsaldo (debet + credit)11,4
Beoordeeld totaal saldibalans debet + credit10,0

1 Uitgaven en ontvangsten ten laste van de begroting en tegenrekeningen tellen niet mee voor het beoordeelde totaal.

3.4 Informatie over de bedrijfsvoering

De onderzochte onderdelen van het financieel beheer, het materieelbeheer en de daartoe bijgehouden administraties in 2005 van het Huis der Koningin hebben voldaan aan de gestelde eisen.

In het jaarverslag van het Huis der Koningin is geen informatie over de bedrijfsvoering opgenomen. De gelden die op dit begrotingshoofdstuk worden verantwoord, worden namelijk door het Ministerie van Algemene Zaken uitgekeerd en verantwoord. De informatie over het beheer van de uitkeringen aan de leden van het Koninklijk Huis, is daarom opgenomen in het jaarverslag 2005 van het Ministerie van Algemene Zaken. De Algemene Rekenkamer heeft onderzocht of die informatie voldoet aan de eisen en of die op deugdelijke wijze tot stand is gekomen. De Algemene Rekenkamer is van oordeel dat de informatie over de bedrijfsvoering op deugdelijke wijze tot stand is gekomen en voldoet aan de verslaggevingseisen.

Mede op verzoek van de Tweede Kamer is aan het jaarverslag van het Huis der Koningin een bijlage toegevoegd met een overzicht van de declarabele functionele uitgaven en een overzicht van de overige uitgaven in andere jaarverslagen die zijn te relateren aan het Huis der Koningin. De cijfers worden opgenomen aan de hand van opgaven van de ministeries die deze uitgaven doen. De Algemene Rekenkamer gaf in haar rapport bij het Jaarverslag 2004 van het Huis der Koningin aan, dat zij de onderliggende processen niet kon beoordelen en dat zij hieraan in 2005 aandacht zal besteden. Hieronder geven we de bevindingen en conclusies weer voor de twee verschillende categorieën uitgaven.

Declarabele functionele uitgaven

De Algemene Rekenkamer heeft in 2005 inzage gekregen in de onderliggende processen die ten grondslag liggen aan het overzicht van de functionele uitgaven die zijn gedaan voor het Huis der Koningin. Zij heeft vastgesteld dat de procedureregels voor de declarabele functionele uitgaven in 2005 zijn geactualiseerd. De Algemene Rekenkamer is van mening dat met de wijze waarop dit is gedaan recht wordt gedaan aan de verantwoordelijkheden van de Minister-President enerzijds en die van de vakministers anderzijds. De controle op de rechtmatigheid is in opzet goed gewaarborgd met de herziene procedureregels.

Blijkens de bijlage declareert de Thesaurier van Hare Majesteit de Koningin bij vier ministeries uitgaven voor het Huis der Koningin tot een totaal bedrag van € 25,5 miljoen.

Het betreft enerzijds de uitgaven van het hofpersoneel (uitgezonderd die, welke zijn opgenomen in de A-component van de uitkering) en anderzijds uitgaven samenhangend met onder meer het gebruik van de paleizen, auto’s, paarden en rijtuigen.

De betrokken ministeries hebben de uitgaven expliciet in hun jaarverslag 2005 opgenomen.

Overige uitgaven in andere jaarverslagen

Er zijn blijkens de bijlage vijf ministeries die uitgaven verrichten in relatie tot het Huis der Koningin, tot een totaal bedrag van € 57,8 miljoen. De betrokken ministeries zijn verantwoordelijk voor specifieke beleidsterreinen. Zoals blijkt uit de toelichting bij het overzicht met uitgaven, maakt de rechtmatigheid van deze uitgaven deel uit van de accountantscontrole bij de desbetreffende ministeries. De Algemene Rekenkamer constateert dat de bedragen die zijn opgenomen in het overzicht, ook expliciet tot uitdrukking komen in het Jaarverslag 2005 van de vakministeries.

4 REACTIE MINISTER

De minister-president, minister van Algemene Zaken, heeft in een brief van 20 april jongstleden op het conceptrapport bij het Jaarverslag 2005 van het Huis der Koningin gereageerd. Hij deelt mee dat het positieve oordeel hem geen aanleiding geeft voor een nadere reactie.

Naar boven