Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 november 2013
Hierbij treft u ter informatie een brief aan gericht aan de vice-voorzitter van de
Europese Commissie Siim Kallas in verband met de economische situatie in de binnenvaart
in Nederland1. Deze beoogt ondersteuning te geven aan de brief van de Belgische staatssecretaris
Wathelet van Mobiliteit en Transport d.d. 23 oktober 2013, eveneens gericht aan de
vice-voorzitter van de Europese Commissie.
De brief van de staatssecretaris Wathelet bevat geen formeel verzoek aan de Commissie
om de crisis in de binnenvaart uit te roepen zoals bepaald in artikel 7 van Richtlijn
96/75, op basis waarvan capaciteitsmaatregelen getroffen kunnen worden.
Afgelopen juli is reeds uit het door de Commissie geïnitieerde overleg met de binnenvaart-
en verladersorganisaties op Europees niveau gebleken dat het draagvlak ontbreekt voor
het treffen van maatregelen gericht op capaciteitsreductie. In het overleg in juni
jl. van mijn ministerie met de Nederlandse binnenvaartorganisaties bleek eveneens
geen overeenstemming tussen partijen over het treffen van capaciteitsmaatregelen.
Vanuit dit overleg op nationaal niveau heb ik derhalve geen gedragen voorstellen kunnen
inbrengen in het overleg op Europees verband.
De brief van de Belgische staatssecretaris is voor mij aanleiding geweest om een brief
van gelijke strekking aan de Europese Commissie te sturen. In mijn brief aan de EC
is ook aangegeven welke maatregelen nu – mede in reactie op voorstellen van Nederland
– op Europees niveau besproken worden:
-
– versterking van de marktobservatie op Europees niveau;
-
– heroverweging van de overgangsbepalingen voor de technische regelgeving van de CCR
voor de Rijn;
-
– Europese ondersteuning van vergroening van de binnenvaartvloot;
-
– stimulering van samenwerking van binnenvaartondernemingen.
Het Europese actieprogramma voor de binnenvaart Naiades II biedt naar mijn oordeel
een geschikt kader voor de uitwerking en realisatie van maatregelen.
Daarnaast zal de Commissie op basis van de nieuwe CEF- en TEN-verordeningen (2014–2020) in infrastructuur, innovatie, vergroening en logistiek voor onder
meer vaarwegen en binnenhavens blijven investeren. Dit zal op langere termijn bijdragen
aan de versterking van het goederenvervoer over binnenwateren.
Voor de aanpak van de bestaande overcapaciteit van grote schepen in het segment droge
lading in Nederland betekent bovenstaande dat maatregelen zoals tijdelijk opleggen
alleen onderdeel kunnen zijn van private afspraken tussen binnenvaartondernemingen
en banken, uiteraard binnen de kaders van de mededingingsregels. Ik blijf bereid om
in samenwerking met de banken te verkennen of nog andere mogelijkheden beschikbaar
zijn. Begin 2014 zal ik uw Kamer hierover nader informeren.
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus