30 421
Evaluatie Wet Personenvervoer 2000

nr. 28
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 9 juli 2009

In mijn brief van 13 mei 2009 (Kamerstuk 30 421, nr. 27) heb ik toegezegd om in overleg met de branche en marktpartijen na te gaan of zij mogelijkheden zien om een navigatie- of informatiesysteem in een later stadium aan de boordcomputer toe te voegen en u daarover voor het zomerreces te berichten. Op basis van dit overleg en onderzoek van mijn departement bericht ik u het volgende.

Het verplicht koppelen van een navigatie- of informatiesysteem aan de boordcomputer taxi (BCT) leidt tot een onvoorspelbare vertraging in de invoering van de BCT. Ik acht dit niet aanvaardbaar. Voor de vertraging zijn een aantal redenen.

Koppeling van een informatiesysteem vraagt om herziening of aanvulling van de specificaties die de Inspectie Verkeer en Waterstaat in september zal publiceren.

Op basis van deze specificaties zal de industrie aan de slag gaan om de eerste boordcomputers te vervaardigen. Een herziening of aanvulling van de specificaties leidt onherroepelijk tot vertraging van de invoering van de BCT.

Wijziging of aanvulling van de specificaties betekent dat de BCT in Brussel opnieuw genotificeerd moet worden. De uitkomst hiervan in de tijd is ongewis.

De Europese Commissie eist dit om nieuwe belemmeringen voor het vrije verkeer van personen, goederen, diensten en de vrijheid van vestiging te voorkomen.

Afgezien van vertraging in het invoeringstraject is een informatiesysteem niet nodig voor de handhaving van de Wet Personenvervoer 2000 (ritadministratie) en de Arbeidstijdenwet (rij- en rusttijden). Het verplicht stellen van een informatiesysteem is in strijd met de afspraken die met de sector zijn gemaakt om alleen datgene verplicht te stellen wat nodig is voor handhaving.

Verder zal met een navigatie- of informatiesysteem de BCT niet langdurig gecertificeerd kunnen worden. Geografische kaarten die in navigatiesystemen gebruikt worden, wijzigen zeer regelmatig en bij iedere update ervan zou de BCT weer gecertificeerd moeten worden.

Zoals u bekend is, zal ik gemeenten de mogelijkheid bieden om groepsvorming in de taxibranche te introduceren. In samenhang hiermee kan in plaatselijke regelgeving een aanvullend navigatieof informatiesysteem verplicht worden gesteld. Hetzelfde geldt voor het gebruik van informatiepanelen bij opstapplaatsen. Een landelijke verplichting is hier niet op zijn plaats.

De taxibranche, die ik over dit onderwerp heb geraadpleegd, stelt dat door de beoogde invoering van de groepsvorming de herkenbaarheid en aanspreekbaarheid van de taxionderneming geborgd is. Indien deze als extra service een navigatiesysteem wil aanbieden aan zijn klant om zich te onderscheiden van andere ondernemers, moet dat zijn eigen keuze zijn.

De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

J. C. Huizinga-Heringa

Naar boven