30 391 XVI
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2005 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

De in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting).

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

H. Hoogervorst

B. TOELICHTING

1. Leeswijzer

De mutaties in deze suppletore wet bestaan uit herschikkingen binnen de begroting, uit overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, uit financieringsverschuivingen tussen premiemiddelen en begrotingsmiddelen en uit middelen die generaal aan de VWS-begroting zijn toegevoegd, dan wel middelen die generaal ten gunste komen van het EMU-saldo. De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2005, die de Minister van Financiën aan de Kamer aanbiedt.

Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsmatig relevante begrotingsmutaties te bevorderen zijn de volgende beginselen toegepast:

1. Overhevelingen van en naar andere begrotingen, tussen artikelen en desalderingen die afzonderlijk lager zijn dan € 500 000,– en/of die betrekking hebben op interne verrekeningen binnen de administratie van het Rijk, staan gesaldeerd toegelicht met de algemene tekst Technische mutaties op dit artikel. Het saldo kan uiteindelijk wel hoger zijn dan € 500 000,–. Deze mutaties zijn vanwege het geringe financiële belang niet toegerekend aan de operationele doelstellingen.

2. Bij een overheveling tussen twee artikelen is volstaan met één toelichtende tekst. Deze tekst over overhevelingen tussen twee artikelen is opgenomen bij het artikel dat bij deze overheveling wordt verhoogd. Bij het andere artikel is de toelichting beperkt tot de algemene tekst Overheveling naar artikel.

3. Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven. Dit saldo bestaat uit de bij de kasmutaties behorende verplichtingenmutaties en de mutaties die voortkomen uit het aangaan van meerjarige projectsubsidies en structurele subsidies.

In paragraaf 2 wordt het beleid met betrekking tot de begrotingsuitgaven- en ontvangsten besproken. Paragraaf 3 behandelt het beleid met betrekking tot de premie-uitgaven en premie-ontvangsten. Ten slotte volgt in paragraaf 4 de artikelsgewijze toelichting met een verdiepingsbijlage per artikel. In de verdiepingsbijlage worden allereerst de begrotingsmutaties toegelicht en vervolgens – indien relevant – de premiemutaties.

Structuurwijzigingen

Vanaf begrotingsjaar 2006 is het artikel 24 «Geestelijke gezondheidszorg, verslavingszorg en maatschappelijke opvang» vervallen (zie VWS-begroting 2006). In begrotingsjaar 2005 – waarin verantwoording wordt afgelegd conform de structuur uit de begroting 2005 – blijft artikel 24 gehandhaafd. Daarom is in de 2e suppletore wet artikel 24 opgenomen.

De structuur van artikel 38 «Tegemoetkomingen in zorgkosten» wijkt af van de structuur zoals gepresenteerd in de ontwerpbegroting 2005. Gedurende het begrotingsjaar 2005 is de algemene doelstelling van dit artikel verruimd en is een operationele doelstelling toegevoegd, zodat de zorgtoeslag op dit artikel kan worden begroot en verantwoord. De toegevoegde operationele doelstelling luidt: «Niemand betaalt een groter deel van zijn inkomen aan de gemiddelde Zvw-premie dan wat als aanvaardbaar wordt berekend.»

2. Het beleid met betrekking tot de begrotingsuitgaven en -ontvangsten

In paragraaf 2.1 worden de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties op de begroting toegelicht. Deze suppletore wet vormt de juridische basis voor de enkele uitgaven in 2005. Deze staan in paragraaf 2.2.

2.1 Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties (bedragen x € 1 000)

Onderstaand overzicht geeft inzicht in de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties. Dit zijn mutaties groter dan € 10 miljoen en toevoegingen uit de generale middelen.

Tabel 1 – Belangrijkste uitgavenmutaties

 ArtikelUitgaven
Stand ontwerpbegroting 2005  
   
Stand na 1e suppletore begroting 2005  
   
Belangrijkste suppletore mutaties  
1. Elektronisch kinddossier jeugdgezondheidszorg2125 000
2. Bijdrage FES aan Topinstituut Pharma23750
3. Heroïnebehandelplaatsen2411 000
4. Tolk- en vertaalcentrum Nederland24– 4 298
5. Kwaliteit in verpleeghuizen276 000
6. Invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)27– 45 000
7. Valys-regeling28– 10 000
8. Gesubsidieerde banen29– 26 000
9. Herstructurering zbo’s in premie30– 7 000
10. Aanpassing van de Bijdrage in de Kosten van Kortingen (BIKK)32– 39 000
11. Justitiële Jeugdinrichtingen3312 000
12. Verscherping criteria voor uithuisplaatsingen335 000
13. Zorgtoeslag38215 000
14. Afkoop huisvestingscontracten RIVM en NVI9811 100
   
Overige mutaties  
   
Stand na 2e suppletore begroting 2005  

Toelichting

1. Middelen bestemd voor de invoering van het elektronisch kinddossier (EKD) in de jeugdgezondheidszorg (JGZ) gekoppeld aan het Burger Service Nummer (BSN). Vanaf 1 januari 2007 – zo is het streven – krijgen alle nieuwgeborenen een EKD in de JGZ.

2. Uit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) zijn middelen bestemd voor onderwijs, kennis en innovatie. Het Topinstituut Pharma is een gehonoreerd voorstel van VWS waarvoor € 130 miljoen is gereserveerd in het FES. Voor het definitief opzetten van het Topinstituut Pharma en het uitwerken van de condities waaronder dat gebeurt, wordt dit jaar een beroep gedaan op de gereserveerde FES-middelen. Dit zal gebeuren op basis van cofinanciering. Naar verwachting zal het benodigde bedrag voor 2005 € 750 000 zijn.

3. Overboeking van Justitie (€ 6 miljoen) voor heroïnebehandelplaatsen in verband met het amendement Van der Laan (29 800 VI nr. 92). In aanvulling op een bijdrage bij eerste suppletore wet (€ 1 miljoen) heeft BVK hiervoor nogmaals € 1 miljoen beschikbaar gesteld. Daarnaast worden de door BVK beschikbaar gestelde middelen (totaal € 4 miljoen) voor de uitbreiding van heroïnebehandeling aan verslaafden ten laste van de VWS-begroting in 2005 beschikbaar gesteld aan de gemeenten.

4. Overboeking naar Justitie in verband met de overheveling van het budget voor de tolkdiensten van het Tolk- en vertaal centrum Nederland (TVCN).

5. Overheveling vanuit de premiemiddelen ten behoeve van de kwaliteit in verpleeghuizen. Er wordt getracht om een groot deel van de verpleeghuizen te laten voldoen aan de kwaliteitseisen zoals geformuleerd door de IGZ en de cliënten. Men doet dit door het samenstellen van consulententeams, het opstellen van zorgplannen, het opzetten van een landelijk plan dementie, het benoemen van een gezant die verpleeghuizen gaat bezoeken en het doen van een onderzoek naar de kwaliteit van de verpleeghuizen.

6. Overboeking naar het Gemeentefonds in verband met de invoering van de WMO.

7. Overboeking naar Verkeer en Waterstaat in verband met alternatieve benutting van de middelen uit het amendement Dijksma & Van der Ham.

8. Vanwege een beperkte benutting van de subsidieregeling voor het omzetten van gesubsidieerde banen in reguliere banen in 2005 wordt dit bedrag incidenteel afgeboekt.

9. Overboeking naar de premie in verband met de herstructurering van zelfstandige bestuursorganen (zbo’s).

10. Overboeking naar de generale middelen in verband met de aanpassing van de bijdrage in de kosten van kortingen.

11. Overboeking van Justitie in verband met Justitiële Jeugd Inrichtingen (JJI) voor civielgerechtelijk geplaatste jeugdigen.

12. Als gevolg van een aantal recente incidenten zijn de criteria voor uithuisplaatsingen verscherpt. Hierdoor hebben provincies en stadsregio’s te maken met een stijging van het aantal kinderbeschermingsmaatregelen en een groter beroep op de jeugdzorg. Het kabinet heeft met ingang van 2006 structureel nog meer middelen beschikbaar gesteld voor de extra kosten van jeugdzorg die door VWS worden gefinancierd.

13. Met deze mutatie worden de uitgaven voor de zorgtoeslag in de begroting verwerkt.

14. Afkoop huisvestingscontracten RIVM en NVI. Door de lopende contracten in 2005 af te kopen, gaan de structurele huisvestingslasten van RIVM en NVI omlaag. Dit vertaalt zich in een verlaging van de tarieven van RIVM en NVI vanaf 2007.

2.2 Overige onderwerpen

Deze suppletore wet vormt de juridische basis voor de volgende uitgaven in 2005.

Zorgtoeslag

Deze suppletore begrotingswet vormt de wettelijke basis voor de betaling van de eerste voorschotten voor de Zorgtoeslag in 2005. Deze toeslag vloeit voort uit de Wet op de Zorgtoeslag die op 1 januari 2006 in werking zal treden. Betaling van het voorschot vindt plaats op basis van de nieuwe zorgverzekeringspolis die per 1 januari 2006 ingaat, of indien deze nog niet is afgesloten, de huidige zorgverzekeringspolis van de aanvrager. Informatieverstrekking en uitbetaling van voorschotten vindt al in december 2005 plaats gezien de wenselijkheid dat de Belastingdienst Toeslagen, als zorgvuldig handelend bestuursorgaan, anticipeert op zijn komende taak (de uitvoering van de zorgtoeslag). De Belastingdienst Toeslagen dient te handelen overeenkomstig hetgeen de wetgever heeft beoogd en informeert de aanvrager van de zorgtoeslag zo vroeg mogelijk (december) over zijn situatie (het recht op zorgtoeslag inclusief uitbetaling van het eerste voorschot). De verantwoordelijkheidsverdeling tussen het ministerie van VWS en het ministerie van Financiën voor de Zorgtoeslag is opgenomen in de 3e voortgangsrapportage Zorgverzekeringswet die aan de Tweede Kamer is verzonden (TK 29 689 nr. 31).

Heroïnebehandeling

De middelen voor de financiering van de heroïnebehandeling zijn de afgelopen jaren op basis van convenanten aan de gemeenten verstrekt. In overeenstemming met de Financiële verhoudingswet wordt thans gewerkt aan een ministeriële regeling om de financiering van een adequate basis te voorzien. Een convenant past bij nieuwe ontwikkelingen; in een«stabiele omgeving» ligt een ministeriële regeling voor de hand. Om de incidenteel beschikbare extra middelen voor uitbreiding van de heroïne-behandeling tijdig aan de gemeenten beschikbaar te stellen, wordt het instrument convenant gebruikt. Voor in totaal 415 uitbreidingsplaatsen worden in 2005 eenmalig extra middelen verstrekt aan de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Groningen, Haarlem, Enschede, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Den Bosch, Tilburg en Eindhoven.

NVI

Op basis van de uitkomsten van besluitvorming over de vermogenspositie van het NVI, zal bekeken worden of er aanleiding is voor een vermogensinjectie. Als de Tweede Kamer er mee instemt dat NVI per 1 januari a.s. definitief baten-lastendienst wordt en de vermogenspositie reeds per die datum in overeenstemming met de agentschapsvoorwaarden wordt gebracht, zal een eventuele vermogensinjectie in de slotwet worden verantwoord.

Donorregister

De financiering van het Donorregister, de raadpleegfunctie daarvan en de gegevensleverantie door gemeenten worden in tegenstelling tot het bepaalde in de Wet op de orgaandonatie (WOD) gefinancierd uit de Rijksbegroting. Een wijziging van de WOD die de financiering uit de Rijksbegroting regelt is op dit moment bij het parlement in behandeling. Naar verwachting zal begin 2006 de wijziging een feit zijn. Tot dat tijdstip dient deze begrotingswet als grondslag voor de financiering.

Pharma

De financiering van de oprichtings- en vormgevingskosten van het Topinstituut Pharma (TIP) vanuit de FES-gelden vindt plaats op grond van deze begrotingswet. Op dit moment wordt gewerkt aan regelgeving en randvoorwaarden voor de financiering van de programmakosten van het TIP.

3. Het beleid met betrekking tot de premiegefinancierde uitgaven en ontvangsten

Deze paragraaf geeft een overzicht van de ontwikkeling van de uitgaven in de zorgsector in het lopende jaar. De gepresenteerde mutaties zijn bijstellingen ten opzichte van de standen die zijn opgenomen in de 1e Suppletore Wet 2005 en de VWS-begroting 2006. Daarvoor is voornamelijk gebruik gemaakt van de informatie die het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) ons in oktober ter beschikking heeft gesteld. Dit betreft informatie over de kosten en financiering van de Algemene Kas van de ZFW en het Algemeen Fonds van de AWBZ. Deze cijfers zijn gebaseerd op realisatiecijfers over 2004 en het eerste deel van 2005, en op inschattingen van het CVZ. Daarnaast is van het Centraal Administratie Kantoor (CAK) informatie ontvangen met betrekking tot nabetalingen over voorgaande jaren als gevolg van bijstellingen van instellingsbudgetten in die jaren. Ten slotte zijn van het College Tarieven Gezondheidszorg/Zorgautoriteit i.o. (CTG/ZAio) gegevens ontvangen over de instellingsbudgetten.

3.1 Bijstellingen van de uitgaven en ontvangsten in 2005

De netto zorguitgaven, die relevant zijn voor het Budgettair Kader Zorg (het BKZ), stijgen ten opzichte van de stand 1e Suppletore wet met circa € 0,3 miljard. Dit is het saldo van diverse mee- en tegenvallers in de verschillende BKZ-sectoren, die in tabel 2 en 3 zijn opgenomen.

In tabel 2 worden de mutaties in de bruto BKZ-uitgaven kort toegelicht.1

Tabel 2 Ontwikkeling bruto BKZ-uitgaven 2005 (bedragen in € miljoen)

 2005
Bruto BKZ-uitgaven stand 1e suppletore begroting 200545 734,4
Mutaties gemeld in de VWS-Begroting 2006203,1
Bruto BKZ-uitgaven stand VWS-begroting 200645 937,5
  
Nieuwe mutaties 
Ziekenhuizen84,6
Kraamzorg– 30,0
Verloskundige zorg– 8,0
AWBZ– 34,0
Ombuigingsbijdrage60,0
Subtotaal mee- en tegenvallers72,6
  
Technische mutaties 
IJklijnmutaties1,1
Subtotaal technische mutaties1,1
  
Totaal uitgavenmutaties73,7
Bruto BKZ-uitgaven stand 2e suppletore begroting 200546 011,2

Toelichting uitgavenmutaties

Mee- en tegenvallers

Ziekenhuizen

Door het CTG/ZAio wordt, op basis van de per 1 oktober 2005 bekende gegevens, voor 2005 ten aanzien van het A-segment uitgegaan van een volumestijging van 1,87% ten opzichte van 2004. Dit is iets hoger dan de ruimte van 1,55% die medio 2004 in de convenanten met de ziekenhuizen is verwerkt. In vergelijking met de volume ontwikkeling in de afgelopen jaren is echter sprake van een gematigde ontwikkeling. Op basis van het huidige beeld wordt de ruimte die voor 2005 binnen het convenant beschikbaar is overschreden met € 44,6 miljoen. Over het B-segment zijn nog geen omzetcijfers beschikbaar. Wel is in een oriënterende monitor van het CTG/ZAio een prijsontwikkeling van 5% geconstateerd. Bij een gelijkblijvende volume-ontwikkeling heeft dit een mogelijke overschrijding ten opzichte van de verwachte loon- en prijsontwikkeling tot gevolg van € 40 miljoen. Het uitgaven beeld in 2005 zal in overleg met convenantspartijen worden betrokken bij de inzet van de groeiruimte 2006.

Kraamzorg

Op basis van de van het CVZ ontvangen cijfers, is bij de uitgaven voor kraamzorg een overschot van ca. € 30 miljoen te verwachten. Dit is een gevolg van een daling van het aantal geboortes en dus uren geleverde kraamzorg. Deze daling loopt mogelijk ook vooruit op het landelijke indicatieprotocol voor de kraamzorg.

Verloskundige zorg

Op basis van de van het CVZ ontvangen cijfers, is bij de uitgaven voor verloskundige zorg een overschot van ca. € 8 miljoen te verwachten. Naast het lagere geboortecijfer is een mogelijke verklaring dat, doordat er geen landelijk tekort meer is aan verloskundigen, de ziekenfondsen onder de maximumtarieven kunnen contracteren.

AWBZ

Naar aanleiding van actuele gegevens van het CVZ en CTG/ZAio, is de verwachting dat op het totaal van de AWBZ-uitgaven ten opzichte van de bij VWS-begroting 2006 aangepaste ramingen (inclusief groeiruimte) enige onderuitputting zal optreden. De eerder bij Begroting 2006 doorgevoerde intertemporele schuif van € 34 miljoen uit 2006 naar 2005 wordt daarom teruggedraaid.

Ombuigingsbijdrage

Naar aanleiding van de uitspraak van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB), dat de (incidentele) extra korting voor de periode 1 juli 2003 tot en met 31 december 2003 in strijd is geweest met wet dan wel enig geschreven of ongeschreven algemeen beginsel van behoorlijk bestuur, heeft het CTG/ZAio besloten de incidentele korting van 0,8% (€ 125 miljoen) over half 2003 terug te draaien. De huidige verwachting is dat ongeveer de helft (€ 60 miljoen) tot financiering in 2005 zal komen.

Technische mutaties

• IJklijnmutaties

Deze post is het saldo van mutaties, die samenhangen met overboekingen tussen het Budgettair Kader Zorg en de ijklijn Rijksbegroting eng.

In tabel 3 is de ontvangstenraming opgenomen.

Tabel 3 Ontwikkeling BKZ-Ontvangsten 2005 (bedragen in € miljoen)

 2005
BKZ-ontvangsten stand 1e suppletore wet3 870,2
Mutaties gemeld in de VWS-begroting 2006– 40,0
BKZ-ontvangsten stand VWS-begroting 20063 830,2
  
Nieuwe mutaties0,0
BKZ-ontvangsten stand 2e suppletore begroting 20053 830,2

3.2 Bijstellingen van het Budgettair Kader Zorg

Tabel 4 geeft een overzicht van de bijstellingen van het Budgettair Kader Zorg (BKZ). In totaal is het BKZ sinds de opstelling van de 1e Suppletore begroting met € 7,6 miljoen bijgesteld.

Tabel 4 Mutaties in het Budgettair Kader Zorg 2005 (bedragen in € miljoen)

 2005
BKZ-stand 1e suppletore begroting 200541 679,7
Mutaties t/m VWS-begroting 20066,6
BKZ-stand VWS-begroting 200641 686,3
  
Bij: IJklijnmutaties begrotingsgefinancierde uitgaven1,1
BKZ-stand 2e suppletore begroting 200541 687,4

3.3 Confrontatie van de netto BKZ-uitgaven met het BKZ

De uitgavenmutaties leiden tot een verhoging van de netto BKZ-uitgaven met € 73,6 miljoen. Het Budgettair Kader Zorg (BKZ) neemt toe met € 1 miljoen. De geraamde meeruitgaven boven het BKZ stijgen derhalve met € 72,6 miljoen ten opzichte van de stand Miljoenennota 2006. In totaal komt de overschrijding nu uit op € 494 miljoen.

Tabel 5 Ontwikkeling Budgettair Kader Zorg (bedragen in € miljoen)

 BKZNetto BKZ-uitgavenOverschrijding
Stand begroting 200541 73241 77846
Stand 1e suppletore begroting 200541 68041 864184
Stand begroting 200641 68642 107421
Stand 2e suppletore begroting 200541 68742 181494

4. Artikelsgewijze toelichting

Beleidsartikel 21 Preventie en gezondheidsbescherming

Algemene doelstelling:

Het bevorderen en beschermen van de gezondheid van de burger in de Nederlandse samenleving.

Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Verplichtingen234 884258 50944 924303 433
     
Uitgaven458 392486 47435 414521 888
     
Programma-uitgaven452 246480 22334 991515 214
Bestrijden van infectieziekten53 56974 421– 9 63964 782
Bevorderen gezonde en veilige leefomgeving1 97074512757
Consumenten- en productveiligheid86 86791 215– 1 71289 503
Coördinatie/nazorg bij crises en rampen6 5277 032– 1 8765 156
Gedragsgerichte gezondheidsbevordering16 85911 45620011 656
Programmering onderzoek/ontwikkeling84 42495 33517 840113 175
Toegankelijkheid en kwaliteit OGZ195 643194 63224 702219 334
Vermijden onnodige ziektelast door chronische ziekten6 3875 387– 5364 851
Verslavingszorg006 0006 000
     
Apparaatsuitgaven6 1466 2514236 674
     
Ontvangsten8 7558 0723 58511 657
 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 2005258 509486 474
   
Verplichtingenmutaties 2e suppletore begroting44 924 
   
Bestrijden van infectieziekten  
Overheveling naar artikel 98. – 2 231
Overheveling naar operationele doelstelling «Programmering onderzoek/ontwikkeling». 3 550
Als gevolg van de BTW-heffing bij de aanbesteding van antivirale middelen door het NVI is er sprake van meerkosten. 2 500
Het voorgenomen programma Priority Medicine is aangehouden in het licht van de oprichting van het Technologisch Topinstituut Pharma. – 2 500
De bouw van het Biosafety Level 4-lab (BSL4-lab) is vertraagd, waardoor de geraamde exploitatiekosten voor 2005 gedeeltelijk vrijvallen. – 1 000
Lager uitgaven als gevolg van vertraging van het gezamenlijke onderzoeksprogramma met de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en lagere kosten voor de opstart van een centrum infectieziektenbestrijding bij het RIVM. – 2 650
   
Consumenten- en productveiligheid  
Overheveling naar operationele doelstelling «Programmering onderzoek/ontwikkeling». – 2 000
Voor 2005 wordt het exploitatietekort als gevolg van boventalligheid bij de VWA geraamd op € 4,3 miljoen. Voor VWS betekent dit een kostenpost van € 1,3 miljoen, gezien de kostenverdeling tussen LNV en VWS van 70/30, zoals afgesproken in het aansturingsconvenant. 1 300
Er is sprake van onderuitputting op het opdrachtgeversbudget voor de VWA, met name als gevolg van het lager uitvallen van de regelingsafspraken met de VWA. – 1 450
Op grond van een afspraak met LNV betaalt VWS € 0,6 miljoen aan de VWA ter dekking van oude personele problematiek. 558
   
Coördinatie/nazorg bij crises en rampen  
De vrije ruimte in het budget voor het opvangen van rampen en crises wordt conform afspraak jaarlijks bij 2e suppletore wet opnieuw gealloceerd. – 2 477
   
Programmering onderzoek/ontwikkeling  
Overheveling van operationele doelstelling «Consumenten- en productveiligheid» in verband met de financiering van 24-uurs informatie intoxicatie en calamiteitengeneeskunde bij het RIVM. 2 000
Overheveling van artikel 26 voor subsidieverlening door ZonMw aan instellingen die best practices/innovaties invoeren ter verbetering van de kwaliteit in de ouderen- en gehandicaptenzorg (onderdeel van actieprogramma kwaliteit pijler 3). 1 500
Overheveling van artikel 27 voor subsidieverlening door ZonMw voor het onderwerp «voeding en vocht» (onderdeel van actieprogramma kwaliteit pijler 3). 1 400
Overheveling van artikel 27 voor de uitvoering van het landelijk dementieprogramma van ZonMw. 613
Overheveling van artikel 30 in verband met de bekostiging van het programma patiëntveiligheid van ZonMw. 500
Overheveling van operationele doelstelling «Toegankelijkheid en kwalitatieve voorzieningen preventieve zorg» in verband met de coördinatie door ZonMw van de implementatie van de standaard hartafwijkingen, de update van de standaard gehoorstoornissen, de ontwikkeling van de standaarden borstvoeding en primaire preventie kindermishandeling, de regionale implementatie van de Jeugdgezondheidszorg-standaarden en de ontwikkeling van E-learningmodules voor de implementatie van de JGZ-standaarden. 696
Overheveling van artikel 30 in verband met het maken van een campagne met als doel het vergroten van het bewustzijn van alle Nederlanders omtrent hun eigen verantwoordelijkheid in zorg en zorgverzekering en het bevorderen van consumentkritisch gedrag onder verzekerden en patiënten/cliënten bij de zorgverzekeraar en -aanbieder. 550
Overheveling van operationele doelstelling «Bestrijden van infectieziekten» in verband met opdrachtverlening aan het centrum voor infectieziektebestrijding bij het RIVM, dat nieuwe en bestaande taken op het gebied van infectieziektebestrijding en -onderzoek bundelt. 3 550
Overheveling van operationele doelstelling «Vermijden onnodige ziektelast door chronische ziekten» in verband met de overgang van programmatische preventie naar het RIVM. 574
Overheveling van artikel 30 in verband met de aan ZonMw verstrekte opdracht tot evaluatie van de Euthanasiepraktijk. 750
Er is sprake van een groter beroep op diagnostiek van seksueel overdraagbare aandoeningen door het RIVM en streeklabs. 1 427
Hogere uitgaven dan geraamd in verband met het uitvoeren van de programma’s Doelmatigheids-onderzoek en Chronische ziekten die eerdere jaren gepland stonden en destijds niet zijn uitgevoerd. 884
   
Toegankelijkheid en kwalitatieve voorzieningen preventieve zorg  
Extra middelen bestemd voor de invoering van het elektronisch kinddossier (EKD) in de jeugdgezondheidszorg (JGZ) gekoppeld aan het Burger Service Nummer (BSN). Vanaf 1 januari 2007 – zo is het streven – krijgen alle nieuwgeborenen een EKD in de JGZ. 25 000
Overheveling naar de operationele doelstelling «Programmering onderzoek/ontwikkeling». – 696
   
Vermijden onnodige ziektelast door chronische ziekten  
Overheveling naar operationele doelstelling «Programmering onderzoek/ontwikkeling». – 574
   
Verslavingszorg  
Overheveling van artikel 24. 6 000
   
Technische mutaties op dit artikel 4 740
   
Stand 2e suppletore begroting 2005303 433521 888
 Ontvangsten
Stand 1e suppletore begroting 20058 072
  
Meerontvangsten als gevolg van de definitieve vaststellingen van subsidies in voorgaande jaren. 3 100
  
Technische mutaties op dit artikel485
  
Stand 2e suppletore begroting 200511 657

Premie-uitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1 miljoen)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2) (5)=(2 t/m 4)
Premie-uitgaven235,6236,1– 29,1207,0
     
Ontvangsten0,00,00,00,0
Stand 1e suppletore begroting 2005236,1
Vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. 0,8
  
Structurele doorwerking van de herziene afrekening 2004 voor deze sector. – 2,6
De uitgaven voor dieetadvisering zijn met ingang van 2005 overgeheveld naar artikel 22 (van AWBZ naar ZFW/ZVW).– 27,3
Overheveling van subsidies uit de AWBZ naar de begroting van VWS (artikel 21 en 98). – 0,3
Overboeking vanuit de begroting (artikel 21) ten behoeve van de jaarlijkse bijdrage aan het CVZ voor de AWBZ-subsidieregeling voor SOA-klinieken. 0,3
  
Stand 2e suppletore begroting 2005207,0

Beleidsartikel 22 Curatieve zorg

Algemene doelstelling:

Het instandhouden en bevorderen van een kwalitatief verantwoorde en in financiële zin beheersbare zorgverlening ter bevordering van de lichamelijke gezondheidssituatie van de Nederlandse bevolking.

Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Verplichtingen43 84150 495– 4 78345 912
     
Uitgaven36 88343 561– 4 81438 747
     
Programma-uitgaven33 20039 655– 4 68034 975
Eerstelijns zorg1 261941– 231710
Tweedelijns zorg31 72238 696– 4 94933 747
Effectieve en efficiënte zorgverlening2202
Spoedeisende medische hulpverlening21516500516
     
Apparaatsuitgaven3 6833 906– 1343 772
     
Ontvangsten1 0981 098– 551 043
 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 200550 49543 561
   
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet– 4 783 
   
Tweedelijns zorg  
Overheveling naar operationele doelstelling «Spoedeisende medische hulpverlening». – 500
Overheveling naar artikel 30. – 3 393
Extra uitgaven aan het Academisch Ziekenhuis Groningen in verband met de realisatie van een gedwongen opname unit voor tuberculosepatiënten in het Tuberculosecentrum Beatrixoord te Haren. 1 300
Door vertragingen en of gewijzigde bron van financiering zijn voornemens (zoals het experiment fysiotherapie, de inhoudelijke ontwikkeling ziekenhuis topzorg, de benchmark ziekenhuizen en DBC-zorg) gedeeltelijk of niet gerealiseerd. – 2 900
   
Spoedeisende medische hulpverlening  
Overheveling van operationele doelstelling «Tweedelijns zorg» in verband met de bouw van een centraal meldkamersysteem voor het Korps landelijke politiediensten (KLPD). 500
   
Technische mutaties op dit artikel 179
   
Stand 2e suppletore begroting 200545 91238 747

Premie-uitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1 miljoen)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Premie-uitgaven17 303,917 401,8238,717 640,5
     
Ontvangsten494,5494,50,0494,5
Stand 1e suppletore begroting 200517 401,8
  
Vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. 62,7
  
Uit de afrekening 2004 blijkt een structurele tegenvaller van € 79,6 miljoen. Hogere uitgaven dan geraamd deden zich onder andere voor bij de tandheelkunde (€ 31,1 miljoen), huisartsen (€ 12,1 miljoen), overige curatieve zorg (€ 31,5 miljoen) en de medisch specialisten (€14,1 miljoen). Meevallers traden op bij de kraamzorg (€ 13,6 miljoen) en de verloskunde (€ 5,2 miljoen). 79,6
  
In de VWS-begroting 2005 was op artikel 99 een structureel bedrag van € 25 miljoen beschikbaar gesteld voor specifiek beleid chronisch zieken. Hiervan wordt nu € 13 miljoen overgeheveld naar dit artikel ten behoeve van een ruimere toepassing van de hardheidsclausule binnen de regeling overig ziekenvervoer. 13,0
  
De uitgaven voor dieetadvisering zijn met ingang van 2005 overgeheveld vanuit artikel 21 (van AWBZ naar ZFW). 27,3
  
Door het CTG/ZAio wordt, op basis van de per 1 oktober 2005 bekende gegevens, voor 2005 ten aanzien van het A-segment uitgegaan van een volumestijging van 1,87% ten opzichte van 2004. Dit is iets hoger dan de ruimte van 1,55% die medio 2004 in de convenanten met de ziekenhuizen is verwerkt. In vergelijking met de volume ontwikkeling in de afgelopen jaren is echter sprake van een gematigde ontwikkeling. Op basis van het huidige beeld wordt de ruimte die voor 2005 binnen het convenant beschikbaar is overschreden met € 44,6 miljoen. Over het B-segment zijn nog geen omzetcijfers beschikbaar. Wel is in een oriënterende monitor van het CTG/ZAio een prijsontwikkeling van 5% geconstateerd. Bij een gelijkblijvende volume-ontwikkeling heeft dit een mogelijke overschrijding ten opzichte van de verwachte loon- en prijsontwikkeling tot gevolg van € 40 miljoen. Het uitgaven beeld in 2005 zal in overleg met convenantspartijen worden betrokken bij de inzet van de groeiruimte 2006. 84,6
  
Op basis van de van het CVZ ontvangen cijfers, is bij de uitgaven voor kraamzorg een overschot van ca. € 30 miljoen te verwachten. Dit is een gevolg van een daling van het aantal geboortes en dus uren geleverde kraamzorg. Deze daling loopt mogelijk ook vooruit op het landelijke indicatieprotocol voor de kraamzorg. – 30,0
  
Op basis van de van het CVZ ontvangen cijfers, is bij de uitgaven voor verloskundige zorg een overschot van ca. € 8 miljoen te verwachten. Naast het lagere geboortecijfer is een mogelijke verklaring dat, doordat er geen landelijk tekort meer is aan verloskundigen, de ziekenfondsen onder de maximumtarieven kunnen contracteren. – 8,0
  
Deze mutatie is het saldo van diverse ontwikkelingen in de bouwramingen. 8,7
  
Deze mutatie betreft de overheveling van de middelen t.b.v. de eerste verstrekking van het uitwendige deel van het BAHA (Bone Anchored Hearing Aid) van artikel 26 naar artikel 22. 0,8
  
Stand 2e suppletore begroting 200517 640,5

Beleidsartikel 23 Geneesmiddelen en medische technologie

Algemene doelstelling:

Een doelmatige zorg aan de burger waarborgen met kwalitatief hoogwaardige en veilige producten op het terrein van geneesmiddelen, medische technologie en transplantaten.

Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Verplichtingen22 49620 170– 1 01519 155
     
Uitgaven23 19922 936– 1 05621 880
     
Programma-uitgaven20 32520 094– 1 22018 874
Geneesmiddelen8 4478 187– 2 2255 962
Medische technologie en transplantaten11 87811 9071 00512 912
     
Apparaatsuitgaven2 8742 8421643 006
     
Ontvangsten01 5657502 315
 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 200520 17022 936
   
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet– 1 015 
   
Geneesmiddelen  
De door Z-index (een intermediair in zorginformatie) uitgevoerde taken op het gebied van de geneesmiddelentaxe voor apothekers verenigt zich waarschijnlijk niet met de Europese mededingingsrichtlijnen. De NMA bereidt hierover een uitspraak voor. Deze uitspraak zal er waarschijnlijk toe leiden dat VWS deze taken moet overnemen. Hieraan zijn kosten verbonden die voor 2005 waren geraamd op 2 miljoen. Door het uitblijven van de uitspraak van de NMA worden dit jaar geen kosten gemaakt. – 2 000
Minder uitgaven in verband met een vertraging in de uitvoering van projecten en activiteiten in het kader van het doelmatig voorschrijven. – 1 100
Niet geraamde uitgaven in verband met de informatievoorziening op het terrein van de ontwikkeling van de uitgaven aan geneesmiddelen. 768
Uit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) zijn middelen bestemd voor onderwijs, kennis en innovatie. Het Topinstituut Pharma is een gehonoreerd voorstel van VWS waarvoor € 130 miljoen is gereserveerd in het FES. Voor het definitief opzetten van het Topinstituut Pharma en het uitwerken van de condities waaronder dat gebeurt, wordt dit jaar een beroep gedaan op de gereserveerde FES-middelen. Dit zal gebeuren op basis van cofinanciering. 750
   
Medische technologie en transplantaten  
Minder uitgaven dan geraamd voor onder meer agenda medische biotechnologie, normalisatie lichaamsmateriaal, implementatie wetgeving, meldingssysteem voor lichaamsmateriaal en de voorlichting medische hulpmiddelen. – 784
Als gevolg van de evaluatie van de Wet op de Orgaandonatie, is veel publiciteit rondom dit onderwerp ontstaan. Dit heeft geleid tot extra registraties ten opzichte van de oorspronkelijke opdracht aan het Donorregister. 1 985
   
Technische mutaties op dit artikel – 675
   
Stand 2e suppletore begroting 200519 15521 880
 Ontvangsten
Stand 1e suppletore begroting 20051 565
  
Desaldering Fonds Economische Structuurversterking (FES). Zie toelichting aan de uitgavenzijde. 750  
  
Stand 2e suppletore begroting 20052 315

Premie-uitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1 miljoen)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Premie-uitgaven4 463,04 484,769,04 553,7
     
Ontvangsten92,192,10,092,1
Stand 1e suppletore begroting 20054 484,7
  
Vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. 57,0
  
In de VWS- begroting 2005 was op artikel 99 een structureel bedrag van € 25 miljoen beschikbaar gesteld voor specifiek beleid chronisch zieken. Hiervan wordt nu € 12 miljoen overgeheveld ter verzachting van de maatregel beperking vergoeding zelfzorggeneesmiddelen. 12,0
  
Stand 2e suppletore begroting 20054 553,7

Beleidsartikel 24: Geestelijke gezondheidszorg, verslavingszorg en maatschappelijke opvang

Algemene doelstelling:

Een gezonde en veilige samenleving door preventie en behandeling van psychosociale en psychiatrische problemen.

Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Verplichtingen314 678286 0901 259287 349
     
Uitgaven317 867300 411– 1 419298 992
     
Programma-uitgaven314 926297 257– 1 421295 836
Drugsgebruik5 8995 776– 1 0914 685
Geestelijke gezondheidszorg31 50326 713– 5 69521 018
Verslavingszorg12 22013 3885 79119 179
Maatschappelijke en vrouwenopvang238 838228 2713 016231 287
Specifieke doelgroepen en samenleving26 46623 109– 3 44219 667
     
Apparaatsuitgaven2 9413 15423 156
     
Ontvangsten1 3611 3837142 097
 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 2005286 090300 411
   
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet1 259 
   
Drugsgebruik  
Onderuitputting als gevolg van het deels vrijvallen van het wachtgeldenbudget. Daarnaast vallen de kosten van een aantal projecten (o.a. XTC en cannabis) lager uit en valt er geld vrij wegens de 90% bevoorschotting van projectsubsidies. – 1 200
   
Geestelijke gezondheidszorg  
Overheveling naar artikel 31 – 2 067
Onderuitputting in verband met een vertraging op de uitgaven van het GGZ budget. – 2 874
   
Verslavingszorg  
Overboeking van Justitie (€ 6 miljoen) voor heroïnebehandelplaatsen in verband met het amendement Van der Laan (29 800 VI nr. 92). In aanvulling op een bijdrage bij eerste suppletore wet (€ 1 miljoen) heeft BVK hiervoor nogmaals € 1 miljoen beschikbaar gesteld. Daarnaast worden de door BVK beschikbaar gestelde middelen (totaal € 4 miljoen) voor de uitbreiding van heroïnebehandeling aan verslaafden ten laste van de VWS-begroting in 2005 beschikbaar gesteld aan de gemeenten. Overigens is de bijdrage van Justitie (€ 6 miljoen) overgeheveld naar artikel 21. 11 000 – 6 000
   
Maatschappelijke en vrouwenopvang  
Overheveling van artikel 29. Bij beëindiging van de subsidierelatie met het Sectorfonds Welzijn is afgesproken dat de middelen voor doorstroomsubsidies maatschappelijke opvang worden toegevoegd aan de specifieke uitkering maatschappelijke opvang. 1 000
   
Specifieke doelgroepen en samenleving  
Overboeking naar Justitie in verband met de overheveling van het budget voor de tolkdiensten van het Tolk- en vertaal centrum Nederland (TVCN). – 4 298
Hogere uitgaven dan geraamd in verband met de gestegen kosten voor de medische zorg voor illegalen. 800
   
Technische mutaties op dit artikel – 3 780
   
Stand 2e suppletore begroting 2005287 349292 992
 Ontvangsten
Stand 1e suppletore begroting 20051 383
  
Technische mutaties op dit artikel714
  
Stand 2e suppletore begroting 20052 097

Premie-uitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1 miljoen)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Premie-uitgaven3 581,73 650,040,53 690,5
     
Ontvangsten89,389,33,893,1
Stand 1e suppletore begroting 20053 650,0
  
Vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. 33,5
  
Aan de hand van de in juni van het CTG gekregen cijfers over de gerealiseerde productie 2004 voor de sectoren geestelijke gezondheidszorg die onder het AWBZ-convenant vallen blijkt dat er voor een bedrag van € 26,8 miljoen minder aan productie is gerealiseerd dan dat er voor 2004 was afgesproken. Deze volumemutatie voor de sector geestelijke gezondheidszorg wordt vanwege het afgesloten convenant in de AWBZ in positieve zin toegevoegd aan de groeiruimte AWBZ.– 26,8
  
Deze mutatie betreft een volumemutatie naar aanleiding van de afrekening 2004 bij de vrijgevestigde psychiaters en psychologen en tbs (de niet-convenantsectoren). 12,7
  
Deze mutatie betreft een volumemutatie naar aanleiding van de afrekening 2004 voor bovenbudgettaire vergoedingen. – 0,2
  
Deze mutatie betreft de overheveling van middelen uit de begroting van Justitie in verband met uitbreiding van de TBS-capaciteit. 6,7
  
Deze mutatie is het saldo van diverse ontwikkelingen in de bouwramingen. 14,6
  
Stand 2e suppletore begroting 20053 690,5

Beleidsartikel 25: Modernisering AWBZ

Algemene doelstelling:

De doelstelling van de modernisering van de AWBZ is het vergroten van de keuzemogelijkheden en zeggenschap van de verzekerden en het leveren van een flexibel en doelmatig zorgaanbod op maat.

Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Verplichtingen171 408176 873– 1 821175 052
     
Uitgaven171 408176 873– 1 821175 052
     
Programma-uitgaven170 808176 271– 1 668174 603
Vraaggestuurd systeem/zorg op maat (AWBZ)170 808176 271– 1 668174 603
     
Apparaatsuitgaven600602– 153449
     
Ontvangsten002 0462 046
 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 2005176 873176 863
   
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet– 1 821 
   
Vraaggestuurd systeem/zorg op maat (AWBZ)  
Hogere uitgaven voor de ontwikkeling en implementatie van de Algemene zorgregistratie (AZR) door de zorgverzekeraars. 2 700
Minder uitgaven voor de indicatiestelling die nodig is voor het krijgen van AWBZ-zorg. – 6 200
   
Technische mutaties op dit artikel 1 689
   
Stand 2e suppletore begroting 2005175 052175 052
 Ontvangsten
Stand 1e suppletore begroting 20050
  
Meerontvangsten als gevolg van niet-geraamde ontvangsten voor de indicatiestelling2 046
  
Stand 2e suppletore begroting 20052 046

Premie-uitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1 miljoen)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Premie-uitgaven1 359,71 158,6213,71 372,3
     
Ontvangsten0,00,00,00,0
Stand 1e suppletore begroting 20051 158,6
  
Vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. 7,5
  
De afrekening van juni heeft voor 2004 op diverse AWBZ-sectoren die onder het convenant vallen negatieve volumemutaties opgeleverd, omdat er minder was gerealiseerd dan dat er aan productieafspraken was gemaakt. Deze mutaties zijn als ruimte bijgeboekt op artikel 25.212,2
  
Deze mutatie betreft de overboeking vanuit de groeiruimte AWBZ naar begroting (artikel 27) ten behoeve van kwaliteit in verpleeghuizen. – 6,0
  
Stand 2e suppletore begroting 20051 372,3

Beleidsartikel 26: Gehandicapten en hulpmiddelenbeleid

Algemene doelstelling:

Stelselmatig bevorderen dat mensen met een handicap volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving.

Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Verplichtingen17 32315 129– 3 32011 809
     
Uitgaven17 36516 127– 3 45112 676
     
Programma-uitgaven14 44513 338– 3 4269 912
Stimuleren aanbod zorgvoorzieningen5 6185 191– 2 0583 133
Versterken van de rechtspositie5 5185 995– 1 0804 915
Opheffen gescheiden leefsituatie00600600
Kwaliteitstoetsing en -verbetering3 3092 152– 8881 264
     
Apparaatsuitgaven2 9202 789– 252 764
     
Ontvangsten1821821 0171 199
 VerplichtingenUitgaven
Stand 1e suppletore begroting 200515 12916 127
   
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet– 3 320 
   
Stimuleren aanbod zorgvoorzieningen  
Onderuitputting als gevolg van niet ingevulde voornemens op het gebied van landelijk uitvoerend werk. – 700
   
Versterken van de rechtspositie  
Overheveling naar artikel 21. – 1 500
Aanpassing van de gerealiseerde uitgaven en ontvangsten van de Tegemoetkoming onderhoudskosten thuiswonende gehandicapte kinderen (TOG). 869
Lagere raming van de Sociale Verzekeringsbank voor de uitgaven van de indicatiestellingen op basis van de TOG-regeling. – 500
   
Kwaliteitstoetsing en -verbetering  
Onderuitputting als gevolg van het niet doorgaan van een voorgenomen benchmark onder de instellingen in de gehandicaptenzorg. – 500
   
Technische mutaties op dit artikel – 1 120
   
Stand 2e suppletore begroting 200511 80912 676
 Ontvangsten
Stand 1e suppletore begroting 2005182
  
Tegemoetkoming onderhoudskosten thuiswonende gehandicapte kinderen (TOG). Zie toelichting aan de uitgavenzijde. 869
  
Technische mutaties op dit artikel148
  
Stand 2e suppletore begroting 20051 199

Premie-uitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1 miljoen)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Premie-uitgaven5 832,25 982,677,46 060,0
     
Ontvangsten233,3233,331,6264,9
Stand 1e suppletore begroting 20055 982,6
  
Vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. 61,0
  
Aan de hand van de in juni van het CTG gekregen cijfers over de gerealiseerde productie 2004 voor de sector gehandicaptenzorg blijkt dat er voor een bedrag van € 13,8 miljoen minder aan productie is gerealiseerd dan dat er voor 2004 was afgesproken. Deze negatieve volumemutatie voor de sector gehandicaptenzorg wordt vanwege het afgesloten convenant in de AWBZ in positieve zin toegevoegd aan de groeiruimte AWBZ. – 13,8
  
Uit de afrekening over 2004 van de bovenbudgettaire vergoedingen (specifiek aangepaste hulpmiddelen en tandheelkundige hulp voor bewoners van AWBZ instellingen) blijkt een structurele tegenvaller van € 5,1 miljoen. 5,1
  
Uit de herziene afrekening in juni blijkt een lagere structurele tegenvaller bij de hulpmiddelen dan waar eerder bij 1e Suppletore Wet van was uitgegaan. – 5,0
Deze mutatie betreft de overheveling van de middelen t.b.v. de eerste verstrekking van het uitwendige deel van het BAHA (Bone Anchored Hearing Aid) van artikel 26 naar artikel 22. – 0,8
  
Deze mutatie is het saldo van diverse ontwikkelingen in de bouwramingen.30,9
  
Stand 2e suppletore begroting 20056 060,0

Beleidsartikel 27: Verzorging, verpleging en ouderen

Algemene doelstelling:

Een tijdige en adequate verpleging, verzorging en dienstverlening kunnen bieden aan mensen die daaraan een objectief vastgestelde behoefte hebben en samenhang aanbrengen in het ouderenbeleid.

Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Verplichtingen20 49576 182– 45 16631 016
     
Uitgaven21 28777 088– 45 23631 852
     
Programma-uitgaven18 07973 964– 45 31228 652
Tijdigheid en toegankelijkheid4 7691 4194001 819
Passendheid en keuzevrijheid1 64655 639– 48 5117 128
Samenwerking mantel- en professionele zorg5 0625 062355 097
Coördinatie en communicatie ouderenbeleid713592– 283309
Kwaliteit5 08910 6522 93713 589
Doelmatigheid800600110710
     
Apparaatsuitgaven3 2083 124763 200
     
Ontvangsten00731731
 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 200576 18277 088
   
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet– 45 166 
   
Passendheid en keuzevrijheid  
Extra middelen om in het kader van de WMO de Regionale Patiënt-Consument Platforms een impuls te geven. 600
Minder uitgaven voor de WMO. Dit wordt grotendeels veroorzaakt doordat de doorlooptijden van de proeftuinen en de pilots langer lopen dan geraamd. – 4 335
Overboeking naar het Gemeentefonds in verband met de invoering van de WMO. – 45 000
   
Kwaliteit  
Overheveling naar artikel 21. – 1 400
Overheveling naar artikel 21. – 613
Overheveling naar verschillende operationele doelstellingen binnen artikel 27 ten behoeve van de financiering van de uitvoering van de cliëntentoetsen door de stichting cliënt en kwaliteit. – 950
Overheveling vanuit de premiemiddelen (artikel 25) ten behoeve van de kwaliteit in verpleeghuizen. Er wordt getracht om een groot deel van de verpleeghuizen te laten voldoen aan de kwaliteitseisen zoals geformuleerd door de IGZ en de cliënten. Men doet dit door het samenstellen van consulententeams, het opstellen van zorgplannen, het opzetten van een landelijk plan dementie, het benoemen van een gezant die verpleeghuizen gaat bezoeken en het doen van een onderzoek naar de kwaliteit van de verpleeghuizen. 6 000
   
Technische mutaties op dit artikel 462
   
Stand 2e suppletore begroting 200531 01631 852
 Ontvangsten
Stand 1e suppletore begroting 20050
  
Incidentele niet geraamde ontvangsten als gevolg van verrekeningen van voorgaande jaren en de wet op het bejaardenoorden (WBO). 731
  
Stand 2e suppletore begroting 2005731

Premie-uitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1 miljoen)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Premie-uitgaven11 239,911 284,5– 4,711 279,8
     
Ontvangsten1 408,31 408,34,31 412,6
Stand 1e suppletore begroting 200511 284,5
  
Vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. 104,5
  
Uit de afrekening over 2004 van de bovenbudgettaire vergoedingen (specifiek aangepaste hulpmiddelen en tandheelkundige hulp voor bewoners van AWBZ instellingen) blijkt een structurele tegenvaller van € 7,5 miljoen. 7,5
  
Aan de hand van de in juni van het CTG gekregen cijfers over de gerealiseerde productie 2004 voor de sectoren verpleeghuizen, verzorgingshuizen en thuiszorg blijkt dat er voor een bedrag van € 171,6 miljoen minder aan productie is gerealiseerd dan dat er voor 2004 was afgesproken. Deze negatieve volumemutatie voor de sector verpleging en verzorging wordt vanwege het afgesloten convenant in de AWBZ in positieve zin toegevoegd aan de groeiruimte AWBZ. – 171,6
  
Deze mutatie is het saldo van diverse ontwikkelingen in de bouwramingen. 54,9
  
Stand 2e suppletore begroting 200511 279,8

Beleidsartikel 28: Wet voorzieningen gehandicapten

Algemene doelstelling:

Het zelfstandig functioneren van gehandicapten en ouderen bevorderen door voorzieningen te bieden op het gebied van wonen en vervoer.

Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Verplichtingen81 35789 357– 15 08274 275
     
Uitgaven81 35789 357– 15 08274 275
     
Programma-uitgaven81 00889 008– 15 09073 918
Maatschappelijke participatie ouderen en gehandicapten81 00889 008– 15 09073 918
     
Apparaatsuitgaven3493498357
     
Ontvangsten00355355
 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 200589 35789 357
   
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet– 15 082 
   
Maatschappelijke participatie ouderen en gehandicapten  
Minder uitgaven op het budget voor bovenregionaal vervoer. – 6 000
Overboeking naar V&W in verband met alternatieve benutting van de middelen uit het amendement Dijksma & Van der Ham (Valys-regeling). – 10 000
Overheveling van artikel 99 in verband met de toedeling van de prijsbijstelling voor het bovenregionaal vervoer en sociaal vervoer. 967
   
Technische mutaties op dit artikel – 49
   
Stand 2e suppletore begroting 200574 27574 275

Beleidsartikel 29: Arbeidsmarktbeleid

Algemene doelstelling:

Een beheerste ontwikkeling van de arbeidskosten, een innovatief functionerende arbeidsmarkt mede gericht op een optimale allocatie, en de implementatie van het algemene arbeidsmarkt- en werkgelegenheidsbeleid.

Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Verplichtingen70 52670 379– 27 62142 758
     
Uitgaven64 08563 938– 29 08534 853
     
Programma-uitgaven60 90260 966– 29 10231 864
Terugdringen personeelstekorten30 74630 895– 2 40128 494
Regulier maken gesubsidieerde banen30 15630 071– 26 7013 370
     
Apparaatsuitgaven3 1832 972172 989
     
Ontvangsten28286391
 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 200570 37963 938
   
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet– 27 621 
   
Terugdringen personeelstekorten  
Er is onderuitputting op de projectsubsidie voor «PRIK» (verhoging arbeidsproductiviteit in de zorg), omdat in het eerste jaar de nadruk heeft gelegen op analyse en onderzoek (relatief goedkoop) en minder nog op ontwikkelen, opsporen en verspreiden (relatief duur). – 2 500
   
Regulier maken gesubsidieerde banen  
Overheveling naar artikel 24. – 1 000
Vanwege een beperkte benutting van de subsidieregeling voor het omzetten van gesubsidieerde banen in reguliere banen in 2005 wordt dit bedrag incidenteel afgeboekt. – 26 000
   
Technische mutaties op dit artikel 415
   
Stand 2e suppletore begroting 200542 75834 853

Beleidsartikel 30: Opleidingen, informatie-, kwaliteits- en patiëntenbeleid

Algemene doelstelling:

Optimale zorg met behulp van informatie-, communicatie- en technologiebeleid, capaciteit van beroepsbeoefenaren, patiëntenbeleid en ethiek.

Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Verplichtingen200 685230 456– 12 502217 954
     
Uitgaven225 024277 562– 13 658263 904
     
Programma-uitgaven221 049269 195– 13 793255 402
Ethisch verantwoord handelen12 82813 1402 20815 348
Evenwicht in de marktposities40 29543 01357643 589
Vernieuwingen in de zorg8 97841 107– 1 55939 548
Regulering van de zorg1 60016 070– 15 459611
Modernisering beroepenstructuur155 765154 342– 4 228150 114
Informatie over het zorgaanbod1 5641 5044 6886 192
Minder regels en administratieve lasten1919– 190
     
Apparaatsuitgaven3 9758 3671358 502
     
Ontvangsten1 0837 3834 64012 023
 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 2005230 456277 562
   
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet– 12 502 
   
Ethisch verantwoord handelen  
Overheveling naar artikel 21. – 750
Eenmalige hogere rijksbijdrage voor de financiering van abortusklinieken om de raming en bevoorschotting in enig jaar goed op elkaar aan te laten sluiten. Nu is er telkens sprake van nabetaling oude jaren ten laste van het budget voor het kasjaar waarin de betaling geschiedt. 3 000
Evenwicht in marktposities  
Overheveling van artikel 31 in verband met het project klant centraal. 1 000
Overheveling naar artikel 21. – 550
   
Vernieuwingen in de zorg  
Overheveling naar artikel 21. – 500
Overboeking naar BZK in verband met een afgesproken bijdrage voor de implementatie van het Burger Service Nummer (BSN). – 1 000
Minder uitgaven dan geraamd bij de uitgifte van UZI-passen (Unieke Zorgverleners Identificatie). – 2 100
Aanpassing van de uitgaven- en de ontvangstenraming in verband met ICES-KIS 3. De bijdrage voor de vier projecten op het terrein van VWS én het daarvoor door VWS bij het FES te declareren bedragen zijn hoger dan geraamd. 2 440
   
Regulering van de zorg  
Overboeking naar de premiemiddelen (artikel 31) in verband met de herstructurering van zelfstandige bestuursorganen (zbo’s). – 7 000
   
Modernisering beroepenstructuur  
Overboeking van het ministerie van OCW om de instroom in de opleidingen tot physician assistant en advanced nurse practitioner tijdelijk (per 1 september 2005 en 1 september 2006) met 75 plaatsen uit te breiden. 525
Minder uitgaven dan geraamd voor onder meer het (beleidstrajecten)budget huisartsen, vluchtelingartsen, uitbreiding takenpakket capaciteitsorgaan en herregistratie wet BIG. – 5 750
   
Informatie over het zorgaanbod  
Overheveling van artikel 22 van het budget voor het Nederlands Instituut voor Onderzoek in de Gezondheidszorg (NIVEL). 3 393
Minder uitgaven dan geraamd voor het project administratieve lasten rond Bouw. Daarnaast is er onderuitputting op het voornemen maatschappelijke verantwoording. – 850
   
Technische mutaties op dit artikel – 5 516
   
Stand 2e suppletore begroting 2005217 954263 904
 Ontvangsten
Stand 1e suppletore begroting 20057 383
  
Extra ontvangsten als gevolg van het verlagen van subsidievaststellingen in vergelijking met eerdere subsidieverleningen worden toegevoegd aan de generale middelen. 2 200
  
Aanpassing van de uitgaven- en de ontvangstenraming in verband met ICES-KIS 3. 2 440
  
Stand 2e suppletore begroting 200512 023

Beleidsartikel 31: Zorgverzekeringen

Algemene doelstelling:

Iedere ingezetene van Nederland heeft een zorgverzekering tegen een redelijke prijs, die zo wordt uitgevoerd dat de verzekerde de zorg krijgt die nodig is en de kosten beheersbaar zijn.

Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Verplichtingen19 15019 18860019 788
     
Uitgaven19 15019 33360019 933
     
Programma-uitgaven19 15019 33360019 933
Stelselherziening19 15019 33360019 933
     
Apparaatsuitgaven0000
     
Ontvangsten0000
 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 200519 18819 333
   
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet600 
   
Stelselherziening  
Overheveling van artikel 22 in verband met de overheveling van de curatieve geestelijke gezondheidszorg naar de zorgverzekeringswet. 2 067
Minder uitgaven dan geraamd als gevolg van de gefaseerde invoering van het project overheveling curatieve GGZ. – 800
Overheveling naar artikel 30. – 1 000
   
Technische mutaties op dit artikel 333
   
Stand 2e suppletore begroting 200519 78819 933

Premie-uitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1 miljoen)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Premie-uitgaven1 258,31 304,521,71 326,2
     
Ontvangsten13,013,00,013,0
Stand 1e suppletore begroting 20051 304,5
  
Vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. 15,1
  
De middelen die in het kader van de stelselwijziging op de begroting in 2005 (artikel 30) beschikbaar zijn gesteld voor de herstructurering van de zorgzbo’s worden via de premie ingezet en daartoe overgeboekt naar dit beleidsartikel. 7,0
  
Het kabinet heeft in de begrotingsvoorbereiding 2005 besloten tot een efficiencykorting op de zbo’s. Met deze boeking wordt het aandeel van de zorgzbo’s verwerkt. – 0,4
  
Stand 2e suppletore begroting 20051 326,2

Beleidsartikel 32: Rijksbijdragen Volksgezondheid

Algemene doelstelling:

Het medebekostigen van sociale ziektekostenverzekeringen uit de schatkist met als doel de premiedruk van deze verzekeringen binnen maatschappelijk aanvaardbare grenzen te houden.

Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Verplichtingen8 198 0998 194 330– 8 0798 186 251
     
Uitgaven8 198 0998 194 330– 8 0798 186 251
     
Programma-uitgaven8 198 0998 194 330– 8 0798 186 251
Dekking uitgaven AWBZ5 303 0005 292 300– 39 0005 253 300
Dekking uitgaven ziektekostenverzekering2 895 0992 902 03030 9212 932 951
     
Apparaatsuitgaven0000
     
Ontvangsten0000
 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 20058 194 3308 194 330
   
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet– 8 079 
   
Dekking uitgaven AWBZ  
Overboeking naar de generale middelen in verband met de aanpassing van de bijdrage in de kosten van kortingen. – 39 000
   
Loon- en prijsbijstelling rijksbijdrage volksgezondheid.  30 921
   
Stand 2e suppletore begroting 20058 186 2518 186 251

Beleidsartikel 33: Jeugdbeleid

Algemene doelstelling:

De positie van jongeren in de samenleving versterken, kansen vergroten en uitval tegengaan.

Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Verplichtingen877 895898 58333 833932 416
     
Uitgaven869 113894 91825 693920 611
     
Programma-uitgaven866 889892 68925 083917 772
Adequaat stelsel van jeugdzorg831 869854 81924 679879 498
Internaten voor kinderen binnenschippers22 94322 92661323 539
Participatie en toegankelijkheid3 1903 112– 2802 832
Lokaal sociaal beleid6 5169 461529 513
Onderzoek en informatievoorziening2 3712 371192 390
     
Apparaatsuitgaven2 2242 2296102 839
     
Ontvangsten7 5308 2221 0199 241
 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 2005898 583894 918
   
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet33 833 
   
Adequaat stelsel van jeugdzorg  
Verhoging van uitgaven en ontvangsten in verband met de verkoop van panden in Den Haag en Delft. De ontvangsten worden toegevoegd aan de doeluitkering van het Stadsgewest Haaglanden. 1 019
Overboeking van Justitie in verband met Justitiële Jeugd Inrichtingen (JJI) voor civielgerechtelijk geplaatste jeugdigen. 11 500
Als gevolg van een aantal recente incidenten zijn de criteria voor uithuisplaatsingen verscherpt. Hierdoor hebben provincies en stadsregio’s te maken met een stijging van het aantal kinderbeschermingsmaatregelen en een groter beroep op de jeugdzorg. Het kabinet heeft met ingang van 2006 structureel nog meer middelen beschikbaar gesteld voor de extra kosten van jeugdzorg die door VWS worden gefinancierd. 5 000
Hogere uitgaven in verband met de jaarlijkse indexering van de pleegvergoeding. 760
   
Personeel en materieel  
Overboeking van Justitie in verband met Justitiële Jeugd Inrichtingen (JJI). 500
   
Technische mutaties op dit artikel 6 914
   
Stand 2e suppletore begroting 2005932 416920 611
 Ontvangsten
Stand 1e suppletore begroting 20058 222
  
Verhoging van uitgaven en ontvangsten in verband met de verkoop van panden in Den Haag en Delft. De ontvangsten worden toegevoegd aan de doeluitkering van het Stadsgewest Haaglanden. 1 019
  
Stand 2e suppletore begroting 20059 241

Beleidsartikel 34: Lokaal Beleid

Algemene doelstelling:

Sociaal beleid heeft tot doel versterking van de leefsituatie in Nederland.

Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Verplichtingen40 51038 521– 2 29236 229
     
Uitgaven41 41540 321– 2 62437 697
     
Programma-uitgaven39 21938 165– 2 29635 869
Toegankelijke informatie en verbetering kwaliteit14 02913 922– 21313 709
Zelfredzaamheid van burgers4744740474
Maatschappelijke participatie en leefbaarheid20 94922 009– 1 71420 295
Afbouw/overdracht van taken3 7671 760– 3691 391
     
Apparaatsuitgaven2 1962 156– 3281 828
     
Ontvangsten0000
 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 200538 52140 321
   
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet– 2 292 
   
Toegankelijke informatie en verbetering kwaliteit  
Hogere uitgaven dan geraamd op de programma’s «branchebreed certificatieprogramma», «masteropleiding sociale interventie», competentiebank» en «excelleren in welzijn». 882
Lagere uitgaven in verband met een vertraging van het project Welzijn Informatie Landelijk en Lokaal (WILL). – 1 100
   
Maatschappelijke participatie en leefbaarheid  
Lagere uitgaven dan geraamd op het vrijwilligersbeleid vanwege de vertraging van de beleidsnota 2005–2007. – 1 200
Minder uitgaven dan geraamd in verband met het niet van de grond komen van het project sociale infrastructuur landelijk gebied dat in samenwerking met LNV uitgevoerd zou worden. – 500
   
Technische mutaties op dit artikel – 706
   
Stand 2e suppletore begroting 200536 22937 697

Beleidsartikel 35: Sportbeleid

Algemene doelstelling:

Met inachtneming van de intrinsieke waarde van de sport, de maatschappelijke waarde ervan optimaal benutten en negatieve aspecten tegengaan.

Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Verplichtingen58 59148 58228 15176 733
     
Uitgaven73 06766 98648167 467
     
Programma-uitgaven70 52664 50043864 938
Topsport20 63320 4591 69122 150
Breedtesport40 39339 541– 1 29638 245
Meedoen door sport9 5004 500434 543
     
Apparaatsuitgaven2 5412 486432 529
     
Ontvangsten3131471502
 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 200548 58266 986
   
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet28 151 
   
Topsport  
Hogere uitgaven voor de stipendiumregeling voor topsporters in verband met lagere renteopbrengsten, het achterwege blijven van indexering in de afgelopen jaren en een naheffing van de belastingdienst. 1 600
Breedtesport  
Lagere uitgaven in het kader van de Breedtesportimpuls. – 1 600
   
Technische mutaties op dit artikel 481
   
Stand 2e suppletore begroting 200576 73367 467

Beleidsartikel 36: Oorlogsgetroffenen en herinnering WO II

Algemene doelstelling:

Het bieden van (im)materiële ondersteuning aan personen die in het bijzonder zijn getroffen door de gebeurtenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog en de Bersiap-periode in Nederlands-Indië alsmede het verschaffen van genoegdoening aan leden van onderscheiden gemeenschappen vervolgingsslachtoffers. Daarnaast de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog instandhouden om daaruit lering te trekken en het versterken van de internationale samenwerking op dit terrein.

Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Verplichtingen386 865413 524– 2 078411 446
     
Uitgaven389 473416 132– 2 436413 696
     
Programma-uitgaven388 406414 973– 2 457412 516
Wetten, regelingen en rechtsherstel WO II382 703408 770– 2 091406 679
Infrastructuur herinnering WO II5 7036 203– 3665 837
     
Apparaatsuitgaven1 0671 159211 180
     
Ontvangsten0000
 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 2005413 524416 132
   
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet– 2 078 
   
Wetten, regelingen en rechtsherstel WO II  
Lager uitgaven in verband met een daling van de productie bij de Pensioen- en uitkeringsraad. – 2 000
   
Technische mutaties op dit artikel – 436
   
Stand 2e suppletore begroting 2005411 446413 696

Beleidsartikel 37: Inspecties

Algemene doelstelling:

Toezien op de gezondheidszorg en de staat van de volksgezondheid.

Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Verplichtingen42 27442 9872 72045 707
     
Uitgaven42 27442 9872 72045 707
     
Programma-uitgaven0000
     
Apparaatsuitgaven42 27442 9872 72045 707
     
Ontvangsten47047098568
 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 200542 98742 987
   
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet2 720 
   
Inspectie Gezondheidszorg  
Hogere uitgaven in verband huisvesting Inspectie voor de Gezondheidszorg. 1 970
   
Technische mutaties op dit artikel 750
   
Stand 2e suppletore begroting 200545 70745 707

Beleidsartikel 38: Tegemoetkomingen in zorgkosten

Algemene doelstelling:

Het bieden van een tegemoetkoming in de kosten van zorg.

Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Verplichtingen89 20084 627215 022299 649
     
Uitgaven89 20084 627215 022299 649
     
Programma-uitgaven88 30083 800215 000298 800
Tegemoetkoming buitengewone uitgaven88 30083 800083 800
Zorgtoeslag00215 000215 000
     
Apparaatsuitgaven90082722849
     
Ontvangsten0000
 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 200584 62784 627
   
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet215 022 
   
Zorgtoeslag  
Met deze mutatie worden de uitgaven voor de zorgtoeslag in de begroting verwerkt. 215 000
Technische mutaties op dit artikel 22
   
Stand 2e suppletore begroting 2005299 649299 649

Niet-beleidsartikel 98: Algemeen

In dit niet-beleidsartikel worden de uitgaven beschreven die niet specifiek aan een van de beleidsdoelstellingen uit de voorgaande beleidsartikelen zijn toe te rekenen. Het gaat hierbij om ministeriebrede programma- en apparaatsuitgaven.

Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Verplichtingen143 798165 31722 791188 108
     
Uitgaven143 965166 01722 791188 808
     
Programma-uitgaven3 2633 438– 3393 099
Internationale samenwerking3 2633 438– 3393 099
     
Apparaatsuitgaven140 702162 57923 130185 709
     
Ontvangsten2 5822 5461 1373 683
 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 2005165 317166 017
   
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet22 791 
   
Apparaatsuitgaven  
Afkoop huisvestingscontracten RIVM en NVI. Door de lopende contracten in 2005 af te kopen, gaan de structurele huisvestingslasten van RIVM en NVI omlaag. Dit vertaalt zich in een verlaging van de tarieven van RIVM en NVI vanaf 2007. 11 100
Extra beveiligingsmaatregelen bij het RIVM en het NVI. In het kader van de Bescherming Vitale Infrastructuren zijn RIVM en NVI gehuisvest op het Anthonie van Leeuwenhoek Terrein te Bilthoven, beide aangemerkt als vitaal object. 3 435
De RIVM-exploitatie laat naar de meest actuele inzichten voor 2005 een sluitend beeld zien. Het eigen vermogen blijft daardoor nihil. Als buffer voor financiële risico’s wordt het eigen vermogen eenmalig vergroot. 3 500
Uit de jaarrekening 2004 van het RIVM resteert een vordering op VWS. Die vordering wordt betaald voor zover er in 2005 uitgaven uit hoofde van voorzieningen bij het RIVM tegenover staan. 2 388
Overheveling van beleidsartikel 21, omdat de middelen voor zogenaamd strategisch vaccinonderzoek door het Nederlands Vaccin Instituut (NVI) in de ontwerpbegroting 2005 ten onrechte op dat artikel waren geraamd. 2 231
De door het NVI verschuldigde vennootschapsbelasting voor de opbrengst uit de overname van NVI valt lager uit dan bij eerste suppletore wet is geraamd. – 716
Een deel van de prijsbijstellingstranche 2005 wordt ingezet voor P&M-problematiek. 3 300
Overheveling naar artikel 99. – 1 400
De uitgaven in verband met de regeling ziektekostenvoorziening rijkspersoneel vallen hoger uit. 791
De uitgaven aan het project aanbesteding printers en kopiers vallen in 2005 lager uit. – 1 200
Lagere uitgaven dan geraamd in verband met de vrijval van VWS-brede bestemde P&M middelen, waarvan grotendeels middelen bestemd voor P-direct. – 1 105
Lagere uitgaven in verband met het minder dan verwacht gebruik maken van de budgetten voor informatievoorziening. – 1 300
   
Technische mutaties op dit artikel 1 767
   
Stand 2e suppletore begroting 2005188 108188 808

Niet-beleidsartikel 99: Nominaal en Onvoorzien

Dit is een technisch, administratief artikel.

Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Verplichtingen– 7 758– 24 119– 16 447– 40 566
     
Uitgaven821 8845402 424
Loonbijstelling8215 381– 12 9112 424
Prijsbijstelling8 6249 760– 9 7600
Onvoorzien16– 406– 4060
Taakstelling– 8 604– 22 851– 22 8510
     
Ontvangsten0000
 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 2005– 24 1191 884
   
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet– 16 447 
   
Loonbijstelling  
Toedeling loonbijstelling. – 12 911
   
Prijsbijstelling  
Overheveling naar artikel 98. – 3 300
Toedeling van de prijsbijstelling aan verschillende artikelen. – 10 896
Overheveling naar artikel 28. Toedeling van de prijsbijstelling voor het bovenregionaal vervoer en sociaal vervoer. – 967
Met deze mutatie worden alle taakstellingen overgeheveld naar de operationele doelstelling «Taakstellingen». 6 099
Het restant van de prijsbijstelling wordt ingezet ter dekking van de algehele budgettaire begrotingsproblematiek. – 1 832
   
Taakstellingen  
Overheveling van de operationele doelstelling «Prijsbijstelling». – 6 099
Door middel van deze mutatie worden nog openstaande taakstellingen gedekt. 2 030
Overheveling van artikel 29. 26 000
Overheveling van de taakstelling adviesraden naar artikel 98. 1 646
Technische mutaties op dit artikel 770
   
Stand 2e suppletore begroting 2005– 40 5662 424

Premie-uitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1 miljoen)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Premie-uitgaven620,0325,3– 448,1– 122,8
     
Ontvangsten1 692,31 539,7– 79,71 460,0
Stand 1e suppletore begroting 2005325,3
  
Uitdeling van loon- en prijsontwikkeling aan de beleidsartikelen. – 431,8
  
Naar aanleiding van de uitspraak van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB), dat de (incidentele) extra korting voor de periode 1 juli 2003 tot en met 31 december 2003 in strijd is geweest met wet dan wel enig geschreven of ongeschreven algemeen beginsel van behoorlijk bestuur, heeft het CTG/ZAio besloten de incidentele korting van 0,8% (€ 125 miljoen) over half 2003 terug te draaien. De huidige verwachting is dat ongeveer de helft (€ 60 miljoen) tot financiering in 2005 zal komen.60,0
  
Verdeling van de extra € 25 miljoen uit de begroting 2005 voor zittend ziekenvervoer (€ 13 miljoen, artikel 22) en zelfzorggeneesmiddelen (€ 12 miljoen, artikel 23). – 25,0
  
Het amendement Buijs over het buiten de no-claimregeling houden van huisartsenzorg leidt naast een financieringsverschuiving van € 50 miljoen tot een gedragseffect van € 20 miljoen. De dekking omvat onder andere het niet doorgaan van een voorgenomen intensivering van € 50 miljoen. – 30,0
  
De raming van de benodigde loon- en prijsbijstelling in de jaren vanaf 2006 wordt aangepast op basis van de Macro-Economische Verkenning 2006 (MEV) van het Centraal Planbureau. 107,6
  
Deze mutatie is het saldo van diverse ontwikkelingen in de bouwramingen. – 129,1
  
Technische mutatie0,2
  
Stand 2e suppletore begroting 2005– 122,8

XNoot
1

In de artikelsgewijze toelichting worden de mutaties per artikel exclusief de ontwikkelingen in de financieringsachterstanden gemeld.

Naar boven