30 391 XIV
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (XIV) voor het jaar 2005 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 12 december 2005

De vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.

Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.

De voorzitter van de commissie,

Schreijer-Pierik

Waarnemend-griffier van de commissie,

Van Leiden

1

Hoe groot is de eindejaarsmarge van de LNV-begroting 2005? Zijn er al bedragen in deze suppletore wet vrijgevallen die ten gunste komen van de eindejaarsmarge? Zo ja, waar en hoeveel?

De eindejaarsmarge bedraagt maximaal 1% van het begrotingstotaal, dus ca. € 20 mln. Bedragen die zijn vrijgevallen als gevolg van vertragingen zijn ingezet voor versnellingen en tegenvallers elders op de begroting. Uitgaande van deze mutaties, die in de 2e suppletore begroting 2005 zijn opgenomen, is bij Najaarsnota geen sprake van een tekort, noch een overschot op de LNV-begroting 2005.

2

Wat is de verklaring voor het feit dat de oorspronkelijke begroting van baten en lasten voor 2005, die is opgesteld in het najaar van 2004, voor vier van de vijf agentschappen nog geen euro gemuteerd is in 2005?

Volgens de Rijksbegrotingsvoorschriften hoeven wijzigingen in de begroting van baten en lasten van agentschappen niet tussentijds te worden opgenomen in de 1e en 2e suppletore begrotingen. Wijzigingen ten opzichte van de begroting 2005 zullen in de Slotwet worden verwerkt. De uitzondering die is gemaakt voor de VWA is dat door consolidatie de Voedsel- en Warenautoriteit als één organisatie kan worden verantwoord over 2005.

3

Hoeveel komt er op termijn tekort voor verwerving EHS, gezien de overhevelingen die plaats hebben gevonden in 2005 en voorgaande jaren vanuit verwerving naar andere budgetartikelen? Klopt de raming van het Nationaal Groenfonds in het rapport «investeren in natuur 2006–2008»?

De budgetverschuivingen leiden niet tot een tekort voor verwerving EHS. De meerjarig beschikbare budgetten op de LNV-begroting en de aanloopleningen aan Particuliere Natuur beherende organisaties zijn, uitgaande van gelijk blijvende grondprijzen, toereikend.

De raming van de Stichting Nationaal Groenfonds gaat echter uit van een grotere hoeveelheid nog te verwerven hectares, omdat zij de premisse hanteren dat de omslag niet volledig gerealiseerd kan worden en dat voor die hectares teruggegrepen moet worden op het instrument verwerving. Ik ga daar niet vanuit, maar wijs er wel op dat de omslag in 2007 geëvalueerd wordt. Mocht de omslag aanleiding geven tot heroverweging van het vigerende beleid dan zullen de consequenties daarvan in beeld gebracht worden.

4

Wanneer wordt er een voorschot aan de mechanische kokkelvisserij uitbetaald?

In een brief van 5 december jl. heb ik de betrokken bedrijven een voorschot van 20% van de netto schadevergoeding aangeboden. Indien de bedrijven akkoord gaan met dit voorschot wordt het in december overgemaakt.

5

Er moet ruim 9,2 miljoen euro worden terugbetaald aan Brussel als «apurement». Dit zijn onterecht uitgekeerde landbouwsubsidies. Welke subsidies betreft dit? Worden deze ook verhaald op de ontvangers? Zo neen, waarom niet?

Er is geen sprake van onterecht uitgekeerde landbouwsubsidies. De door de Commissie opgelegde correctie betreft met name betaling van achterstandsrente in verband met te late afdracht van eigen middelen. Verder zijn correcties opgelegd vanwege overschrijding van betalingstermijnen, en niet juiste uitvoering van de ooipremieregeling.

6

Hoe is het mogelijk dat de kosten van de commissie die over de nadeelcompensatie voor de kokkelvisserij heeft geadviseerd, 9 ton euro bedragen?

De commissie heeft voor haar advies gebruik gemaakt van externe adviseurs voor de noodzakelijk deskundigheid en specialistische kennis. De kosten van de commissie betreffen de inhuur van deze adviseurs en de honoraria voor de leden van de commissie.

7

Kunt u een uitsplitsing geven van de 70 miljoen euro extra aan importheffingen?

Een uitsplitsing is thans, gezien de korte beantwoordingstermijn, niet mogelijk. Het grootste deel van de extra importheffingen betreffen naar verwachting extra douanerechten. In het jaarverslag LNV 2005 zal ik een uitsplitsing maken van de totaal gerealiseerde importheffingen naar heffingen productschappen, douanerechten en suikerheffingen.

8

Hoe verhouden deze extra inkomsten uit importheffingen zich tot eerdere jaren?

Jaarlijks wordt een raming gemaakt van de verwachte importheffingen. De werkelijke vraag naar importproducten kan, afhankelijk van de marktomstandigheden, sterk afwijken van de raming. In afgelopen jaren zijn derhalve fluctuaties opgetreden in importheffingen: in 2003 € 345 mln., in 2004 € 439 mln. en in 2005 € 345 mln. (raming).

9

Hoe groot is het totale bedrag aan importheffingen? Hoeveel hiervan moet aan de EU worden afgedragen?

Het totaal aan importheffingen dat op de LNV-begroting 2005 wordt geraamd, inclusief de ophoging van dit bedrag bij 2e suppletore begroting 2005 bedraagt € 345 mln. Van dit bedrag wordt € 259 mln. (75%) afgedragen aan de EU.

10

Hoe kan het dat er EU-ontvangsten voor verwerving waren geraamd, terwijl verwerving in het kader van het POP voor 2005 niet was opgenomen?

Na het indienen van de begroting 2005, is besloten om verwerving in 2005 niet onder het POP te brengen.

11

Blijven de 21,5 miljoen euro, die vanwege planologische en technische problemen minder worden uitgegeven voor inrichting, wel beschikbaar voor dit doel middels een kasschuif? Zo ja, hoe gaat het gat bij aankoop duurzaam worden gedicht?

De bij Najaarsnota overgehevelde middelen van inrichting EHS naar verwerving EHS zullen in latere jaren volledig toegevoegd worden aan het inrichtingsbudget droge EHS.

12

Welke planologische en technische problemen leiden ertoe dat in 2005 21,5 miljoen euro minder uitgegeven wordt aan de inrichting van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS)? Wordt het bedrag dat in 2005 onbenut blijft in latere jaren volledig toegevoegd aan het budget voor inrichting droge EHS?

Vanaf 2005 was er een versnelling voorzien in de uitvoering van de inrichting van de Ecologische Hoofdstructuur. De versnelling verloopt helaas minder snel dan voorzien door planologische en technische problemen. Deels zijn onvoldoende uitvoeringsplannen beschikbaar. Ook vergunningverlening verloopt nogal eens minder snel dan gepland. Een derde oorzaak is dat een aantal projecten waarbij de Europese aanbestedingsprocedures worden gevolgd veel tijd vragen in de voorbereiding. De niet bestede middelen worden de komende jaren weer toegevoegd aan het beschikbare budget zodat de opgelopen achterstand wordt ingelopen.

13

Kunt u nader verklaren waar het bedrag van 1,4 miljoen euro voor de Hollandse Waterlinie aan wordt besteed?

Dit is het budget dat wordt besteed aan de uitvoeringkosten van het bureau Hollandse Waterlinie.

14

Kunt u aangeven waarom er aankoopmogelijkheden ontbreken voor de inrichting natte EHS?

De aankoopmogelijkheden voor natte natuur zijn, meer nog dan bij de droge EHS, afhankelijk van aanbod op de markt. Anders dan bij droge EHS is het zoekgebied voor aan te kopen hectares veel beperkter. In feite moeten hectares op de plek zelf verworven worden.

15

Waarom is er een vertraging in de uitfinanciering van de Regeling Structuurverbetering Glastuinbouw?

De lange realiseringsperiode van de Regeling Structuurverbetering Glastuinbouw, in combinatie met de ervaring dat aanvragen pas op het laatste moment worden ingediend leidt ertoe dat een groot aantal betalingen op de Regeling Structuurverbetering Glastuinbouw doorschuiven naar 2006 en 2007, de jaren na indiening van de aanvragen.

16

Op welke punten en om welke reden heeft de Europese Commissie correcties aangebracht op de uitkering van Europese landbouwsubsidies? Gaat de betaling van dit apurement ten laste van de LNV-begroting of komt dit rechtstreeks voor rekening van de algemene middelen?

De door de Commissie opgelegde correctie betreft met name betaling van achterstandsrente in verband met te late afdracht van eigen middelen. Verder zijn correcties opgelegd vanwege overschrijding van betalingstermijnen, en niet juiste uitvoering van de ooipremieregeling. Betaling apurement komt ten laste van de LNV-begroting. Op grond van bestaande afspraken met de Minister van Financiën wordt deze apurement deels gecompenseerd uit de algemene middelen.

17

Kunt u de correcties door de EC op de uitkering van EU-landbouwsubsidies nader toelichten?

De door de Commissie opgelegde correctie betreft met name betaling van achterstandsrente in verband met te late afdracht van eigen middelen.

Verder zijn correcties opgelegd vanwege overschrijding van betalingstermijnen, en niet juiste uitvoering van de ooipremieregeling. Zie ook het antwoord op vraag 16.

18

Hoeveel minder keurmeesters stappen er over naar de nieuwe private keuringsinstantie KDS?

Er zijn 141 keurmeesters minder overgestapt naar de nieuwe private keuringsinstantie KDS dan waar oorspronkelijk rekening mee was gehouden. Dit komt, doordat uiteindelijk meer mensen gebruik hebben gemaakt van FPU+ of een andere betrekking hebben gevonden.

19

Kan worden gespecificeerd hoe het bedrag is opgebouwd dat nodig is voor het opleiden van keuringsassistenten bij de KDS?

De extra transitiekosten in 2005 hebben grotendeels betrekking op de opleidingskosten van de keuringsassistenten. Daarnaast zijn er nog extra transitiekosten gemaakt. Dit betreffen o.a. begeleidingskosten en kosten voor leegstand van huisvesting. In totaal bedragen deze kosten gezamenlijk € 5,7 mln. Deze worden opgevangen door lagere transitie uitgaven in 2006 en 2007.

20

Welke inspanningen zijn er gedaan om de keurmeesters te bewegen over te stappen?

LNV heeft in samenspraak met de vakbonden bijzondere arbeidsvoorwaarden vastgesteld bij de overdracht van de post mortem roodvleeskeuring. In totaal zijn drie voorlichtings- en informatieavonden georganiseerd waarin alle facetten van de overgang uitvoerig zijn behandeld en toegelicht. Alle keurmeesters waren hiervoor uitgenodigd. Daarnaast heeft LNV aan alle keurmeesters een brief gestuurd over «het maken van de overstap naar KDS».

21

Klopt het dat de roodvleessector zelf bijdraagt aan een verschuiving van de keuring van de VWA naar de KDS?

De roodvleessector draagt voor een deel bij aan de transitiekosten. Deze bijdrage is bij Voorjaarsnota/1e suppletore begroting 2005 in de LNV-begroting verwerkt.

22

Hoe wordt geborgd dat het aantal keurmeesters bij de VWA daadwerkelijk zal dalen?

De VWA voert geen keuringswerkzaamheden meer uit voor de roodvleessector en heeft derhalve geen keurmeesters meer in dienst voor deze sector. Het aantal keurmeesters bij de VWA is al feitelijk gedaald. De keuringen worden nu volledig uitgevoerd door de KDS.

23

Hoe wordt voorkomen dat de roodvleessector kosten van keurmeesters twee keer moet betalen?

De VWA brengt middels retributies alleen feitelijk gemaakte kosten in rekening bij de roodvleessector. Omdat de VWA geen keurmeesters meer in dienst heeft, worden hiervoor ook geen kosten gemaakt. Dubbele betalingen zijn dus niet aan de orde.


XNoot
1

Samenstelling:

Leden: Van der Vlies (SGP), Ondervoorzitter, Vos (GL), Buijs (CDA), Van Beek (VVD), Schreijer-Pierik (CDA), Voorzitter, Atsma (CDA), Oplaat (VVD), Mosterd (CDA), Waalkens (PvdA), Snijder-Hazelhoff (VVD), Verbeet (PvdA), Van den Brink (LPF), Vergeer (SP), Tichelaar (PvdA), Ormel (CDA), Duyvendak (GL), Koopmans (CDA), Eerdmans (LPF), Van der Ham (D66), Van Velzen (SP), Koomen (CDA), Boelhouwer (PvdA), Douma (PvdA), Dubbelboer (PvdA), Kruijsen (PvdA), Lenards (VVD) en Vacature (VVD).

Plv. leden: Slob (CU), Vendrik (GL), Spies (CDA), Dezentjé Hamming-Bluemink (VVD), Voorzitter, Mastwijk (CDA), Ten Hoopen (CDA), Hofstra (VVD), Vacature (CDA), Samsom (PvdA), De Krom (VVD), Duivesteijn (PvdA), Herben (LPF), Vacature (SP), Van Heteren (PvdA), Van Lith (CDA), Van Gent (GL), Van Bochove (CDA), Van As (LPF), Van der Laan (D66), Gerkens (SP), Jager (CDA), Timmer (PvdA), Depla (PvdA), Fierens (PvdA), Verdaas (PvdA), Örgü (VVD) en Veenendaal (VVD).

Naar boven