30 391 X
Wijziging van de begrotingsstaten van het ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2005 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Defensie.

De in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Defensie,

H. G. J. Kamp

B. BEGROTINGSTOELICHTING

I. De departementale begroting

1. Leeswijzer

Algemeen

De verwerking in de begroting 2006 van de nieuwe organisatie heeft eveneens gevolgen voor de uitvoering van de begroting 2005. De in de begroting 2006 verwerkte taakstellingen, maatregelen en herschikkingen op het gebied van exploitatie en investeringen hebben voor een belangrijk deel ook invloed op de uitvoering van 2005. De herschikking van budgetten voor exploitatie en investeringen is gebaseerd op de uitwerking van de migratieplannen en de hieruit voortvloeiende realisatie in het kader van «nieuw evenwicht». Met deze mutaties wordt het voorziene evenwicht tussen personeel en de daarbij behorende budgetten ook voor het jaar 2005 al voor een deel bereikt.

Budgettair kader

Uit de hiervoor vermelde samenvattende begrotingsstaat blijkt dat ten opzichte van de eerste suppletore begroting 2005 een bedrag van € 28,865 miljoen aan de begroting voor 2005 wordt onttrokken en dat het begrotingsbedrag voor de ontvangsten 2005 met een bedrag van € 34,410 miljoen wordt verhoogd. Met de mutaties uit de eerste suppletore wet 2005 leidt dit tot een uitgavenbudget van € 7 772,332 miljoen voor Defensie en een ontvangstbudget van € 430,984 miljoen. Het bedrag voor de in 2005 aan te gane verplichtingen wordt verhoogd met € 5,719 miljoen tot € 7 646,668 miljoen.

Samenvatting belangrijkste begrotingswijzigingen

Een belangrijke mutatie van – € 60,138 miljoen betreft de verlaging van de raming voor militaire pensioenen en uitkeringen. Aanleiding hiertoe is het ontmoedigingsbeleid van het kabinet om de instroom in VUT- en prepensioenregelingen vanaf 1 januari 2006 te beperken. De bestaande fiscale faciliteit wordt hiermee beëindigd. De begrote uitgaven voor het militair prepensioen, voor zover niet-relevant, komen hierdoor te vervallen. Daarnaast vindt een afdracht door de baten-lastendiensten aan het moeder-departement plaats van € 30,581 miljoen. Deze afdracht is conform de vermogensregeling voor dergelijke diensten, waarin vastgelegd is dat het meerdere van het eigen vermogen dat uitkomt boven de 5% van de gemiddelde omzet over de afgelopen drie jaar, aan het moederdepartement moet worden uitgekeerd.

Toelichtingen

Bij de defensieonderdelen worden de nieuwe mutaties naar aard en oorzaak opgenomen in de tabel met autonome en beleidsmatige mutaties. Naast de beleids-matige mutaties die conform de regelgeving zijn toegelicht, zullen ook omvangrijke autonome mutaties worden toegelicht.

Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties

Om inzicht te krijgen in de aan de diverse crisisbeheersingsoperaties ten grondslag liggende afspraken over taken en de voor die taken ingezette middelen wordt verwezen naar de regelmatig geactualiseerde web-site van het ministerie van Defensie, www.mindef.nl, indexpagina «operaties».

Baten-lastendiensten

Bij de diensten die een baten-lastenstelsel voeren, worden geen wijzigingen voorzien die aanleiding geven tot het opstellen van een tweede suppletore begroting.

2. Het beleid

Algemeen

Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de begrotingen van de uitgaven en de ontvangsten van het ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2005, met € 28,865 miljoen te verlagen, respectievelijk € 34,410 miljoen te verhogen.

De mutaties die tot deze bijstellingen leiden worden in de Najaarsnota 2005 (Kamerstukken II, 2005–2006, ......., nr. 1) opgenomen.

De cijfermatige aansluiting van de uitgaven- en ontvangstenniveaus is als volgt te specificeren:

Uitgaven

Stand begroting in de Voorjaarsnota 2005 € 7 801,197 miljoen

1. Totaal mutaties na Voorjaarsnota opgenomen in de Miljoenennota 2005 €  – 59,063 miljoen

2. Nadere wijzigingsvoorstellen 2005 € 30,198 miljoen

Niveau begroting Defensie (X) in de Najaarsnota 2005 € 7 772,332 miljoen

Ontvangsten

Stand begroting in de Voorjaarsnota 2005 € 396,574 miljoen

1. Totaal mutaties na Voorjaarsnota opgenomen in de Miljoenennota 2005 nihil

2. Nadere wijzigingsvoorstellen 2005 € 34,410 miljoen

Niveau begroting Defensie (X) in de Najaarsnota 2005 € 430,984 miljoen

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

De mutaties in deze suppletore begroting blijken uit de hierna opgenomen tabel en leiden tot de stand van deze tweede suppletore begroting. Het betreft hier vooral autonome mutaties.

Overzicht uitgaven

In onderstaand overzicht zijn de mutaties op de uitgaven voor de onderscheiden (beleids)artikelen gespecificeerd (x € 1 miljoen):

OmschrijvingKMKLKluKMarUCBOCivielISOKGeh.Nom.Alg. Totaal
Ontwerpbegroting 2005 (incl. NVW)1 007,71 793,11 106,1345,2195,035,1211,41 389,81,4127,31 461,07 673,1
Wijzigingen in samenhang met de Voorjaarsnota 2005– 30,3– 62,5– 18,22,427,8– 8,911,036,90,3196,226,7128,1
Niveau Voorjaarsnota tevens eerste suppletoor 2005977,41 730,61 087,9347,6222,826,2222,41 426,71,7323,51 434,37 801,2
1. Militair prepensioen          – 60,1– 60,1
2. Overhevelingen van/naar andere departementen         0,50,61,1
3. Overhevelingen tussen defensieonderdelen in verband met nieuw evenwicht49,838,7– 131,36,3 – 0,2– 5,572,9 – 57,727,00,0
4. Uitdeling prijsbijstelling2,76,24,81,1   7,40,0– 23,81,60,0
5. Overhevelingen tussen defensieonderdelen0,2– 0,41,10,2   – 1,4  0,30,0
Stand Miljoenennota 20061 030,11 775,2962,5355,2222,826,0217,01 505,51,8242,41 403,77 742,1
Nadere wijzigingen:            
A. Autonome wijzigingen:            
6. Overhevelingen tussen defensieonderdelen0,3         – 0,30,0
7. Overhevelingen van/naar andere departementen   – 0,7 0,0   0,10,2– 0,4
8. Herschikking ivm onderrealisatie begrotingssterkte BBT-personeel– 6,6– 13,1– 1,60,1   0,5 20,40,20,0
9. Bijstelling wachtgelden12,420,48,91,0   1,3 – 48,84,90,0
10. Afdracht baten- en lastendiensten aan het moederdepartement         30,6 30,6
B. Beleidsmatige mutaties:         0,0  
11. Herschikking investeringen tussen defensieonderdelen– 12,0 65,0   – 53,0    0,0
Afrondingsverschillen           0,1
Stand tweede suppletore begroting 2005            
Najaarsnota 20051 024,21 782,51 034,8355,6222,826,0164,01 507,31,8244,81 408,67 772,3

Toelichting:

1. Militair prepensioen

De niet-relevante begrote uitgaven voor militair prepensioen komt te vervallen als gevolg van het voornemen van het Kabinet om de instroom in VUT- en prepensioenregelingen vanaf 1 januari 2006 te ontmoedigen. Dit leidt tot een vrijval van € 60,138 miljoen.

2 en 7. Overhevelingen van/naar andere departementen

Enkele overhevelingen leiden per saldo geleid tot een verhoging van het defensiebudget met € 0,692 miljoen. In de eerste plaats vindt er een budgettoevoeging plaats ter grootte van € 1,179 miljoen in verband met een bijdrage (€ 0,600 miljoen) van het ministerie van Financiën voor de bestrijding van terrorisme, de terugboeking WW-afroming (€ 0,474 miljoen) en de rentecompensatie in verband met de conversielening van de basten- lastendienst Paresto (€ 0,104 miljoen). In de tweede plaats wordt € 0,716 miljoen overgeheveld naar het ministerie van Justitie voor de door het Tolk- en Vertaalcentrum (TVCN) uitgevoerde activiteiten. Met Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vindt verrekening plaats voor de bijdrage (€ 0,036 miljoen) in de uitgaven voor het Rijkstraineeprogramma en in het onderzoek dat door RAND Europe wordt uitgevoerd. Hiertegenover staat dat Defensie van laatstgenoemd ministerie een bijdrage (€ 0,215 miljoen) ontvangt ter ondersteuning van de Netcentric proeftuin en voor de projectgroep Veiligheid en Technologie. Daarnaast heeft Defensie het contract met de Radiomedischedienst overgenomen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat waarvoor fondsen (€ 0,050 miljoen) beschikbaar zijn gesteld.

3. Overhevelingen tussen defensieonderdelen in verband met nieuw evenwicht

Naar aanleiding van de nieuwe organisatie zijn de budgetten voor exploitatie en investeringen op het verwachte uitgavenniveau voor 2005 gebracht. Tevens heeft er een herschikking plaatsgevonden tussen programma- en apparaatsuitgaven. De herschikking van personele uitgaven is gebaseerd op de uitwerking van de migratieplannen en de hieruit voortvloeiende realisatie in het kader van «nieuw evenwicht». Met deze mutaties wordt het voorziene evenwicht tussen personeel en de daarbij behorende budgetten bereikt.

4. Uitdeling prijsbijstelling 2005

Met deze mutatie wordt het prijsniveau op dat van het jaar 2005 gebracht. Het bij Voorjaarsnota op het artikel «Prijsbijstelling» gestalde bedrag om het budget op het prijsniveau 2005 te brengen is nu uitgedeeld aan de daarvoor in aanmerking komende begrotingsartikelen.

5 en 6. Overhevelingen tussen defensieonderdelen

Deze mutatie betreft een tweetal overhevelingen. Uit het budget voor milieu-uitgaven bij de Bestuursstaf wordt, in verband met de ontwikkeling van de warmtebuffer op het Nieuwe haventerrein van de Koninklijke marine, een bedrag van € 0,338 miljoen naar het betrokken onderdeel overgeboekt. Voorts vindt er nadere verdeling tussen defensieonderdelen plaats van de uitgaven ten behoeve van de Nederlandse Inkoop Centrale.

8. Herschikking in verband met onderrealisatie begrotingssterkte BBT-personeel

Op het totale budget voor bezoldiging en sociale lasten Beroeps personeel Bepaalde Tijd (BBT) doet zich een onderrealisatie voor van € 20,412 miljoen. De daadwerkelijke bezetting van de personeelscategorie BBT is achter gebleven bij de planning, doordat de instroom van nieuw verworven BBT’ers pas in de tweede helft van dit jaar op gang is gekomen. Deze vrijval komt in mindering op de bezoldigingsbudgetten en wordt geparkeerd op het artikel Nominaal en Onvoorzien.

9. Bijstelling wachtgelden

Op het artikel Nominaal en Onvoorzien staat een budget van € 58,745 miljoen gereserveerd voor wachtgelduitgaven in relatie tot het sociaal beleidskader. De daadwerkelijke uitgaven worden (separaat inzichtelijk) verantwoord op de begrotingsartikelen van de defensieonderdelen en gecompenseerd uit deze centrale reservering. Op basis van de opgaven van de defensieonderdelen is thans een bedrag uitgedeeld van € 48,789 miljoen. Het resterende bedrag van € 9,956 miljoen blijft gereserveerd ten behoeve van de uitvoering van het SBK.

10. Afdracht baten- lastendiensten aan het moederdepartement

Volgens de vermogensregeling voor diensten die een baten-lastenstelsel voeren dient, wanneer het eigen vermogen uitkomt boven de 5% van de gemiddelde omzet over de afgelopen drie jaren, het meerdere te worden uitgekeerd aan het moederdepartement. Deze uitkering is vastgesteld op een bedrag van € 30,581 miljoen: de Defensie Telematica Organisatie (DTO) € 28,288 miljoen en de Dienst Gebouwen, Werken en Terreinen € 2,293 miljoen.

11. Herschikking investeringen tussen defensieonderdelen

Het budget voor het artikel Koninklijke luchtmacht wordt met € 65 miljoen verhoogd om daarmee een SDD-betaling van € 71 miljoen te kunnen accommoderen. Compensatie vindt plaats doordat diverse EVDB-projecten, om uiteenlopende redenen zijn vertraagd waardoor op het artikel Internationale Samenwerking een bedrag van € 53,0 miljoen hiervoor vrijvalt. Daarnaast blijft de realisatie van verschillende infrastructuurprojecten achter zodat bij de Koninklijke marine en de Koninklijke luchtmacht de bedragen van respectievelijk € 12 en € 6 miljoen vrijvallen.

Overzicht ontvangsten

In onderstaand overzicht zijn de mutaties op de ontvangsten voor het onderscheiden artikel gespecificeerd (x € 1 miljoen):

OmschrijvingKMKLKluKMarUCBOCivielISOKGeh.Nom. Alg. Totaal
Ontwerpbegroting 2005 (incl. NVW)36,934,737,08,01,41,131,745,60,00,0201,3397,6
Wijzigingen in samenhang met de Voorjaarsnota 2005          – 1,1– 1,1
Niveau Voorjaarsnota tevens eerste suppletoor 200536,934,737,08,01,41,131,745,60,0 0,0 200,2396,6
1. Bijstelling ontvangsten            
Stand Miljoenennota 200636,934,737,08,01,41,131,745,60,00,0200,2396,6
Nadere wijzigingen            
2. Afdracht baten- lastendiensten aan het moederdepartement          30,630,6
3. Dividenduitkering door verkoop aandelen Euro-metaal          0,60,6
4. Ontvangst in verband met conversielening Paresto          3,23,2
Stand tweede suppletore begroting 2005 Najaarsnota 200536,934,737,08,01,41,131,745,60,00,0234,6431,0

Toelichting

De hogere ontvangsten worden veroorzaakt door de al eerder genoemde, door de baten-lastendiensten gedane afdracht aan het moederdepartement, de dividenduitkering van de verkoop van de aandelen Euro-metaal en de ontvangst in verband met de conversielening van de baten-lastendienst Paresto.

2.2 De beleidsartikelen

Beleidsartikel 01. Koninklijke marine

De financiële middelen die de Koninklijke marine met de tweede suppletore begroting 2005 ter beschikking staan, zijn als volgt te specificeren:

Budgettaire gevolgen van het beleid van beleidsartikel 01 Koninklijke marine

(Bedragen x € 1000)Stand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3)
Verplichtingen821 220821 973112 341934 314
Uitgaven    
Programmauitgaven    
Commandant der Zeemacht in Nederland320 683321 44313 730335 173
Commandant der Zeemacht in het Caribisch Gebied56 08056 080– 1 85354 227
Commandant van het Korps Mariniers 122 019122 7460122 746
Subsidies1051050105
Investeringen306 604256 38931 869288 258
Totaal programmauitgaven805 491756 76343 746800 509
paraatsuitgaven    
Admiraliteit177 101195 530– 9 354186 176
Wachtgelden en inactiviteitswedden 14 53514 53512 37626 911
Bijdragen aan baten-lastendiensten10 59810 598010 598
Totaal apparaatsuitgaven202 234220 6633 022223 685
Totale uitgaven1 007 725977 42646 7681 024 194
Ontvangsten36 90836 908036 908

De budgetmutaties die leiden tot de stand van de tweede suppletore begroting 2005 zijn in onderstaande tabel weergegeven:

(Bedragen x € 1000)Programma-uitgavenApparaats-uitgavenInvesteringenTotaal
Autonome mutaties    
Wachtgelden en inactiviteitswedden012 376012 376
Herschikking in verband met onderrealisatie begrotingssterkte BBT-personeel– 6 63300– 6 633
Overige mutaties3 06118603 247
Subtotaal autonome mutaties– 3 57212 56208 990
Beleidsmatige mutaties    
Overhevelingen tussen defensieonderdelen in verband met nieuw evenwicht15 449– 9 54043 86949 778
Herschikking investeringen tussen defensieonderdelen00– 12 000– 12 000
Overige mutaties0000
Subtotaal beleidsmatige mutaties15 449– 9 54031 86937 778
Totaal11 8773 02231 86946 768

Toelichting mutaties uitgaven

Wachtgelden en in activiteitswedden

Op het artikel Nominaal en Onvoorzien staan gelden gereserveerd voor wachtgelduitgaven in relatie tot het sociaal beleidskader. De daadwerkelijke uitgaven worden (separaat inzichtelijk) verantwoord op de begrotingsartikelen van de defensieonderdelen en gecompenseerd uit de centrale reservering. Op basis van de opgaven (in- en uitstroom) van de Koninklijke marine is een bedrag uitgedeeld van € 12,376 miljoen.

Herschikking in verband met onderrealisatie begrotingssterkte BBT-personeel

Op het budget voor bezoldiging en sociale lasten Beroepspersoneel Bepaalde Tijd (BBT) doet zich een onderrealisatie voor van € 6,633 miljoen. De daadwerkelijke bezetting van de personeelscategorie BBT is achtergebleven bij de planning, doordat de instroom van nieuw verworven BBT’ers pas in de tweede helft van dit jaar op gang is gekomen. Deze vrijval komt in mindering op de bezoldigingsbudgetten en is geparkeerd op het artikel Nominaal en Onvoorzien.

Overige mutaties

Uit het budget voor milieu-uitgaven bij de Bestuursstaf wordt in verband met de ontwikkeling van de warmtebuffer op het Nieuwe haventerrein een bedrag van € 0,338 miljoen naar de Koninklijke marine overgeboekt. Voorts vindt er ten gunste van de Koninklijke marine een nadere verdeling (€ 0,186 miljoen) plaats van de uitgaven ten behoeve van de Nederlandse Inkoop Centrale. Daarnaast zijn de uitgaven (prijsbijstelling € 2,723 miljoen) voor materiële exploitatie op het prijsniveau 2005 gebracht.

Overhevelingen tussen defensieonderdelen in verband met nieuw evenwicht

Naar aanleiding van de nieuwe organisatie zijn de budgetten voor exploitatie en investeringen op het verwachte uitgavenniveau voor 2005 gebracht. Tevens heeft er een nadere herschikking plaatsgevonden van de investeringsbudgetten en tussen de programma- en apparaatsuitgaven. De herschikking van personele uitgaven is gebaseerd op de uitwerking van de migratieplannen en de hieruit voortvloeiende realisatie in het kader van «nieuw evenwicht». Met deze mutatie wordt het voorziene evenwicht tussen personeel en de daarbij behorende budgetten bereikt.

Herschikking investeringen tussen defensieonderdelen

Bij de investeringen wordt minder uitgegeven omdat diverse kleinere infrastructurele projecten vertraagd zijn. Dit bedrag van de minderuitgaven ad € 12,0 miljoen wordt aangewend voor een SDD-betaling op het artikel Koninklijke luchtmacht.

Beleidsartikel 02. Koninklijke landmacht

Algemeen

De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de tweede suppletore begroting 2005 van het beleidsartikel Koninklijke landmacht zijn als volgt te specificeren:

Budgettaire gevolgen van het beleid van beleidsartikel 02 Koninklijke landmacht

(Bedragen x € 1000)Stand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3)
Verplichtingen1 619 2011 617 48012 6241 630 104
Uitgaven    
Programmauitgaven    
Operationeel Commando937 638917 685– 5 056912 629
Subsidies en bijdragen7 5637 56307 563
Investeringen500 048479 959– 7 097472 862
Totaal programmauitgaven1 445 2491 405 207– 12 1531 393 054
Apparaatsuitgaven    
Landmachtstaf138 513116 83145 965162 796
Overige eenheden BLS131 389130 6390130 639
Wachtgelden en inactiviteitswedden42 36642 36620 36262 728
Bijdragen aan baten-lastendiensten35 56035 560– 2 29533 265
Totaal apparaatsuitgaven347 828325 39664 032389 428
Totale uitgaven1 793 0771 730 60351 8791 782 482
Ontvangsten34 72134 721034 721

De budgetmutaties die leiden tot de stand van de tweede suppletore begroting 2005 zijn in onderstaande tabel weergegeven.

(Bedragen x € 1000)Programma-uitgavenApparaats-uitgavenInvesteringenTotaal
Autonome mutaties    
Wachtgelden en inactiviteitswedden020 362020 362
Herschikking in verband met onderrealisatie begrotingssterkte BBT-personeel– 13 057  – 13 057
Overige mutaties6 183– 35205 831
Subtotaal autonome mutaties– 6 87420 010013 136
Beleidsmatige mutaties    
Overhevelingen tussen defensieonderdelen in verband met nieuw evenwicht1 81844 022– 7 09738 743
Overige mutaties0000
Subtotaal beleidsmatige mutaties1 81844 022– 7 09738 743
Totaal– 5 05664 032– 7 09751 879

Toelichting mutaties uitgaven

Wachtgelden en in activiteitswedden

Op het artikel Nominaal en Onvoorzien staan gelden gereserveerd voor wachtgelduitgaven in relatie tot het sociaal beleidskader. De daadwerkelijke uitgaven worden (separaat inzichtelijk) verantwoord op de begrotingsartikelen van de defensieonderdelen en gecompenseerd uit de centrale reservering. Op basis van de opgaven (in- en uitstroom) van de Koninklijke landmacht is een bedrag uitgedeeld van € 20,362 miljoen.

Herschikking in verband met onderrealisatie begrotingssterkte BBT-personeel

Op het budget voor bezoldiging en sociale lasten Beroepspersoneel Bepaalde Tijd (BBT) doet zich een onderrealisatie voor van € 13,057 miljoen. De daadwerkelijke bezetting van de personeelscategorie BBT is achtergebleven bij de planning, doordat de instroom van nieuw verworven BBT’ers pas in de tweede helft van dit jaar op gang is gekomen. Deze vrijval komt in mindering op de bezoldigingsbudgetten en wordt geparkeerd op het artikel Nominaal en Onvoorzien.

Overige mutaties

Deze mutatie betreft met name een overheveling van € 0,363 miljoen naar de Koninklijke luchtmacht in verband met verleende diensten en een bijstelling in de uitgaven (– € 2,295 miljoen) aan de baten- en lastendiensten. Daarnaast zijn de uitgaven (€ 6,183 miljoen) voor materiële exploitatie op het prijsniveau 2005 gebracht.

Overhevelingen tussen defensieonderdelen in verband met nieuw evenwicht

Naar aanleiding van de nieuwe organisatie zijn de budgetten voor exploitatie en investeringen op het verwachte uitgavenniveau voor 2005 gebracht. Tevens heeft er een nadere herschikking plaatsgevonden van de investeringsbudgetten en tussen de programma- en apparaatsuitgaven. De herschikking van personele uitgaven is gebaseerd op de uitwerking van de migratieplannen en de hieruit voortvloeiende realisatie in het kader van «nieuw evenwicht». Met deze mutatie wordt het voorziene evenwicht tussen personeel en de daarbij behorende budgetten bereikt. Daarnaast is er een correctie opgenomen met betrekking tot de eerder berekende tarieven voor werkplekdiensten.

Beleidsartikel 03. Koninklijke luchtmacht

Algemeen

De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de tweede suppletore begroting 2005 van het beleidsartikel Koninklijke luchtmacht zijn als volgt te specificeren:

Budgettaire gevolgen van het beleid van beleidsartikel Koninklijke luchtmacht

(Bedragen x € 1000)Stand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3)
Verplichtingen1 143 6541 142 754– 62 9281 079 826
Uitgaven    
Programmauitgaven    
Tactische Luchtmacht452 569457 27926 047483 326
Investeringen294 584279 1272 300281 427
Totaal programmauitgaven747 153736 40628 347764 753
Apparaatsuitgaven    
Staf Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten338 302330 814– 90 301240 513
Wachtgelden en inactiviteitswedden12 12212 1228 87821 000
Bijdragen aan baten-lastendiensten8 5488 54808 548
Totaal apparaatsuitgaven358 972351 484– 81 423270 061
Totale uitgaven1 106 1251 087 890– 53 0761 034 814
Ontvangsten36 99736 997036 997

De mutaties die leiden tot de stand van de tweede suppletore begroting 2005 zijn in onderstaande tabel weergegeven:

(Bedragen x € 1000)Programma-uitgavenApparaats-uitgavenInvesteringenTotaal
Autonome mutaties    
Wachtgelden en inactiviteitswedden08 87808 878
Herschikking in verband met onderrealisatie begrotingssterkte BBT-personeel– 1 588  1 588
Overige mutaties4 7901 15005 940
Subtotaal autonome mutaties3 20210 028013 230
Beleidsmatige mutaties    
Overhevelingen tussen defensieonderdelen in verband met nieuw evenwicht22 845– 91 451– 62 700– 131 306
Herschikking investeringen tussen defensieonderdelen 065 00065 000
Overige mutaties0000
Subtotaal beleidsmatige mutaties22 845– 91 4512 300– 66 306
Totaal26 047– 81 4232 300– 53 076

Toelichting mutaties uitgaven

Wachtgelden en in activiteitswedden

Op het artikel Nominaal en Onvoorzien staan gelden gereserveerd voor wachtgelduitgaven in relatie tot het sociaal beleidskader. De daadwerkelijke uitgaven worden (separaat inzichtelijk) verantwoord op de begrotingsartikelen van de defensieonderdelen en gecompenseerd uit de centrale reservering. Op basis van de opgaven (in- en uitstroom) van de Koninklijke luchtmacht is een bedrag uitgedeeld van € 8,878 miljoen.

Herschikking in verband met onderrealisatie begrotingssterkte BBT-personeel

Op het budget voor bezoldiging en sociale lasten Beroepspersoneel Bepaalde Tijd (BBT) doet zich een onderrealisatie voor van € 1,588 miljoen. De daadwerkelijke bezetting van de personeelscategorie BBT is achtergebleven bij de planning, doordat de instroom van nieuw verworven BBT’ers pas in de tweede helft van dit jaar op gang is gekomen. Deze vrijval komt in mindering op de bezoldigingsbudgetten en wordt geparkeerd op het artikel Nominaal en Onvoorzien.

Overige mutaties

Deze mutatie betreft een tweetal overhevelingen voor een bedrag van € 1,106 miljoen uit het budget van de Koninklijke landmacht naar de Koninklijke luchtmacht in verband met dienstverlening en een nadere verdeling tussen de defensieonderdelen van de kosten van het contract met de Nederlandse Inkoop Centrale. Daarnaast zijn de uitgaven voor de materiële exploitatie op het prijsniveau 2005 gebracht (€ 4,790 miljoen).

Overhevelingen tussen defensieonderdelen in verband met nieuw evenwicht

Naar aanleiding van de nieuwe organisatie zijn de budgetten voor exploitatie en investeringen op het verwachte uitgavenniveau voor 2005 gebracht. Tevens heeft er een nadere herschikking plaatsgevonden tussen programma- en apparaatsuitgaven. Deze herschikking van personele uitgaven is gebaseerd op de uitwerking van de migratieplannen en de hieruit voortvloeiende realisatie in het kader van «nieuw evenwicht». Met deze mutatie wordt het voorziene evenwicht tussen personeel en de daarbij behorende budgetten bereikt.

Herschikking investeringen tussen defensieonderdelen

Binnen de investeringen van Defensie doet zich een onderrealisatie voor op infrastructuur. Het budget voor het artikel Koninklijke luchtmacht wordt met € 65 miljoen verhoogd om daarmee een SDD-betaling van € 71 miljoen te kunnen accommoderen. Compensatie vindt plaats doordat diverse EVDB-projecten, om uiteenlopende redenen zijn vertraagd waardoor op het artikel Internationale Samenwerking een bedrag van € 53,0 miljoen hiervoor vrijvalt. Daarnaast blijft de realisatie van verschillende infrastructuur-projecten achter zodat bij de Koninklijke marine en de Koninklijke luchtmacht de bedragen van respectievelijk € 12 en € 6 miljoen vrijvallen.

Beleidsartikel 04. Koninklijke marechaussee

Algemeen

De financiële middelen die de Koninklijke marechaussee met de tweede suppletore begroting 2005 ter beschikking staan, zijn als volgt te specificeren:

Budgettaire gevolgen van het beleid van beleidsartikel 04 Koninklijke marechaussee

(Bedragen x € 1000)Stand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3)
Verplichtingen356 180358 911– 6 459352 452
Uitgaven    
Programmauitgaven    
Operationele taakvelden249 338258 4965 999264 495
Investeringen43 10036 13663336 769
Totaal programmauitgaven292 438294 6326 632301 264
Apparaatsuitgaven    
Staven Koninklijke Marechaussee50 40250 62747751 104
Wachtgelden en Inactiviteitswedden7837831 3172 100
Bijdragen aan baten-lastendiensten1 5561 556– 4131 143
Totaal apparaatsuitgaven52 74152 9661 38154 347
Totale uitgaven345 179347 5988 013355 611
Ontvangsten8 0008 00008 000

De budgetmutaties die leiden tot de stand van de tweede suppletore begroting 2005 zijn in onderstaande tabel weergegeven:

(Bedragen x € 1000)Programma-uitgavenApparaats-uitgavenInvesteringenTotaal
Autonome mutaties    
Wachtgelden en inactiviteitswedden01 31701 317
Overige mutaties– 808591633416
Subtotaal autonome mutaties– 8081 9086331 733
Beleidsmatige mutaties    
Overhevelingen tussen defensieonderdelen in verband met nieuw evenwicht6 807– 52706 280
Overige mutaties0000
Subtotaal beleidsmatige mutaties6 807– 52706 280
Totaal5 9991 3816338 013

Toelichting mutaties uitgaven

Wachtgelden en in activiteitswedden

Op het artikel Nominaal en Onvoorzien staan gelden gereserveerd voor wachtgelduitgaven in relatie tot het sociaal beleidskader. De daadwerkelijke uitgaven worden (separaat inzichtelijk) verantwoord op de begrotingsartikelen van de defensieonderdelen en gecompenseerd uit de centrale reservering. Op basis van de opgaven (in- en uitstroom) van de Koninklijke marechaussee is een bedrag uitgedeeld van € 1,317 miljoen.

Overige mutaties

De mutaties betreffen een nadere verdeling van de uitgaven ten behoeve van de Nederlands Inkoop Centrale (€ 0,180 miljoen) en een overheveling van € 0,716 miljoen naar het ministerie van Justitie voor verrichte tolk- en vertaaldiensten. Daarnaast zijn de uitgaven voor de materiële exploitatie op het prijsniveau 2005 gebracht (€ 1,100 miljoen). Tenslotte zijn op grond van de uit te voeren taken, de budgetten ten behoeve van de operationele taakvelden, investeringen en de personele (bezoldiging) exploitatie in enige mate aangepast naar het verwachte uitgavenniveau.

Overhevelingen tussen defensieonderdelen in verband met nieuw evenwicht

Naar aanleiding van de nieuwe organisatie zijn de budgetten voor exploitatie en investeringen op het verwachte uitgavenniveau voor 2005 gebracht. De belangrijkste mutatie betreft de noodzakelijke exploitatiekosten in het kader van versterking van de inzet in internationaal verband waarvoor een bedrag van € 5,4 miljoen is overgeheveld vanuit het artikel Internationale Samenwerking (EVDB) naar het beleidsartikel Koninklijke marechaussee.

Beleidsartikel 09. Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties

Algemeen

De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de tweede suppletore begroting 2005 van het beleidsartikel Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties zijn als volgt te specificeren.

Budgettaire gevolgen van het beleid van beleidsartikel 09 Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties

(Bedragen x € 1000)Stand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3)
Verplichtingen195 000222 8000222 800
Uitgaven    
VN-contributies49 50066 000– 14 70051 300
Navo PSO/EU-operatie2 9005 000– 1 0004 000
Afdracht premie/koopsom uitgezonden Militairen 4 4006005 000
SFOR/EUFOR38 00026 0002 00028 000
ISAF Afghanistan Apaches/F -162 50019 800– 1 60018 200
ISAF PRT Afghanistan11 00012 0002 00014 000
Enduring Freedom020 300– 4 30016 000
Stabilisatiemacht Irak (SFIR)34 00030 0008 00038 000
EUPM2 0002 000– 4001 600
NTM-I stage 1 1 100– 450650
SRF  30 00030 000
CTF 150  1 0001 000
Overige operaties5 9003 70003 700
Restant voorziening crisisbeheersingsoperaties49 20032 500– 21 15011 350
Totale uitgaven195 000222 8000222 800
Ontvangsten1 4071 407 1 407

De mutaties die leiden tot de stand van de tweede suppletore begroting zijn onderstaand weergegeven.

(Bedragen x € 1000)

Autonome mutaties 
VN-contributies– 14 700
Sub-totaal autonome mutaties– 14 700
Beleidsmatige mutaties 
Operatie Afghanistan (ISAF/PRT/F-16/OEF)– 3 900
Operatie SFIR8 000
Operatie CTF 1501 000
Operatie SRF30 000
Voorziening crisisbeheersingsoperaties– 21 150
Overige operaties750
Totaal beleidsmatige mutaties0

Toelichting mutaties uitgaven

VN-contributies (Verenigde Naties)

Op basis van de voorliggende VN-resoluties zal naar verwachting de Nederlandse bijdrage aan de door de VN-geleide operaties dit jaar niet hoger uitkomen dan € 51,3 miljoen. Omdat de VN een ander boekjaar hanteert dan Nederland is het inzicht in de ontwikkeling van de uitgaven pas halverwege het jaar bekend geworden.

Afghanistan (ISAF/PRT/F-16/OEF)

De inzetperiode van het Provincial Reconstruction Team (PRT) in de Afghaanse provincie Baghlan is verlengd tot 1 oktober 2006. Door deze verlenging nemen de uitgaven in het laatste kwartaal toe met € 2 miljoen. Dit bedrag wordt volledig gecompenseerd door de neerwaarts bijgestelde uitgaven voor de inzet van het F-16 detachement (– € 1,6 miljoen, onder andere door lagere personele en materiële exploitatie) en Enduring Freedom (– € 4,3 miljoen, onder andere door lagere uitgaven voor legering en materiële voorbereiding).

SFIR

Het terugtransport van het materieel en personeel is duurder uitgevallen dan op basis van de ontplooiing was geraamd. Door tussentijdse versterkingen is het personeelsvolume met 400 toegenomen, waardoor meer vluchten nodig waren. Daarnaast is er sprake van gestegen prijzen voor inhuur van transport (zowel lucht- als zeetransport) en voorbrandstof en hogere kosten voor het herstel en reparatie van teruggekeerd materieel.

SRF

Additionele uitgaven voor de inzet van het mariniersbataljon dat onderdeel uitmaakt van de Strategic Reserve Force (SRF) van de Navo voor de ondersteuning van de verkiezingen voor parlement en provincieraden die op 18 september hebben plaatsgevonden zijn initieel geraamd op € 32,0 miljoen. Dit jaar zal naar verwachting € 30,0 miljoen worden gerealiseerd. In de kamerbrief werd nog uitgegaan van € 28,0 miljoen. De stijging van uitgaven wordt veroorzaakt door het grotere aantal vluchten (22 meer dan gepland) en de hogere tarieven voor inhuur van luchttransport. Er zijn voor deployment meer vluchten noodzakelijk geweest omdat de eerste serie vluchten niet met een volledige belading gevlogen kon worden en daarnaast het totale aanbod vracht hoger was dan initieel gepland.

CTF 150

De Koninklijke marine levert drie schepen ten behoeve van het maritieme deel van de operatie Enduring Freedom/CTF150 in de periode medio december 2005 tot eind april 2006 in de wateren rond het Arabisch schiereiland. Nederland zal in genoemde periode tevens het commando over een maritieme taakgroep op zich nemen. De additionele uitgaven ten laste van de HGIS voor de bijdrage aan de operatie Enduring Freedom (CTF 150) worden geraamd op € 5,5 tot 7,5 miljoen. Naar verwachting zal van dit bedrag € 1 miljoen ten laste komen van begrotingsjaar 2005 en de overige voorziene uitgaven ten laste van het begrotingsjaar 2006.

Voorziening crisisbeheersingsoperaties

De voorziening voor crisisbeheersingsoperaties wordt aangewend voor de nieuw geautoriseerde operaties. De meevallers en tegenvallers op de lopende operaties vloeien weer terug naar de voorziening. Naar verwachting wordt op dit artikel dan ook in totaal een bedrag van € 222,8 miljoen gerealiseerd.

Beleidsartikel 10. Civiele Taken

Algemeen

De financiële middelen die ten tijde van de eerste suppletore begroting 2005 ter beschikking staan ten behoeve van de civiele taken, zijn als volgt te specificeren:

Budgettaire gevolgen van het beleid van beleidsartikel 10 Civiele taken

(Bedragen x € 1000)Stand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3)
Verplichtingen35 23435 234– 17935 055
Uitgaven    
Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba 21 57112 779012 779
Kustwacht Nederland 5 4145 414– 4954 919
Explosievenopruiming 8 0928 0013168 317
Hulp aan civiele overheden 0000
Totale uitgaven35 07726 194– 17926 015
Ontvangsten1 0721 07201 072

Toelichting mutaties uitgaven

De verwachting is dat de raming voor de uitvoering van de taken die vallen onder de Kustwacht Nederland lager uitvalt. Daarnaast heeft Defensie het contract met de Radiomedischedienst overgenomen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat waarvoor fondsen (€ 0,050 miljoen) beschikbaar zijn gesteld.

Op grond van het aantal ruimingen van explosieven wordt verwacht dat de uitgaven voor 2005 iets hoger uitvallen.

Beleidsartikel 11. Internationale Samenwerking

Algemeen

De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de tweede suppletore begroting 2005 van het beleidsartikel Internationale samenwerking zijn als volgt te specificeren:

Budgettaire gevolgen van het beleid van beleidsartikel 11 Internationale samenwerking

(Bedragen x € 1000)Stand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3)
Verplichtingen210 714210 714– 58 400152 314
Uitgaven    
Bijdrage aan de Navo99 85299 852099 852
EVDB87 90098 355– 58 40039 955
Attaches22 10922 109022 109
Overige internationale samenwerking1 5652 06502 065
Totale uitgaven211 426222 381– 58 400163 981
Ontvangsten31 71531 715031 715
(Bedragen x € 1000)Totaal
Beleidsmatige mutaties 
Diverse EVDB-projecten– 58 400
Totaal beleidsmatige mutaties– 58 400
Totaal– 58 400

Toelichting mutaties uitgaven

EVDB

Diverse projecten in het kader van het Europese Veiligheids- en Defensiebeleid worden voor een deel later opgestart en van de lopende projecten is een deel vertraagd. Zo bevinden een aantal kleinere projecten in het kader van Nucleaire, Biologische en Chemische oorlogsvoering zich nog in de ontwikkelings- dan wel in de beproevingsfase (€ 16 miljoen). Van de lopende projecten schuift met name het systeem TITAAN verder in de tijd door (€ 17,0 miljoen) omdat van een aantal, voor dit jaar geplande deelprojecten, de verwervings-procedure, als gevolg van veranderende inzichten, nog gaande is (onder andere de verwerving van straalzenders en beveiliging tunnelbox). De uitgangspunten voor de ontwikkelingsfase van het project Unmanned Reconnaissance Aerial Vehicle zijn nog niet geheel vastgesteld, waardoor de aanvang van de feasilibityfase doorschuift naar 2006 (€ 4 miljoen). Van de overige lopende projecten verschuift € 16 miljoen, waaronder het LPD II (€ 5 miljoen) naar 2006. Van de mutatie van € 58,4 miljoen wordt een bedrag van € 53,0 miljoen overgeheveld naar het defensieonderdeel Koninklijke luchtmacht, voor een SDD-betaling. Daarnaast zijn de noodzakelijke exploitatiekosten in het kader van versterking van de inzet in internationaal verband voor een bedrag van € 5,4 miljoen overgeheveld naar het beleidsartikel Koninklijke marechaussee.

2.3 De niet-beleidsartikelen

Niet-beleidsartikel 60. Ondersteuning krijgsmacht

Algemeen

De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de tweede suppletore begroting 2005 van het niet-beleidsartikel Ondersteuning krijgsmacht zijn als volgt te specificeren:

Budgettaire gevolgen van het niet-beleidsartikel 60 Ondersteuning krijgsmacht

(Bedragen x € 1000)Stand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3)
Verplichtingen1 404 6761 458 49495 6521 554 146
Uitgaven    
Ondersteuning Koninklijke marine285 089288 1093 137291 246
Ondersteuning Koninklijke landmacht556 043540 104548540 652
Ondersteuning Koninklijke luchtmacht217 591214 346– 9 004205 342
Ondersteuning Koninklijke marechaussee32 66731 9232 62334 546
Ondersteuning Commando Dienstencentra292 305346 12382 752428 875
Bijdragen aan baten-lastendiensten6 1166 1165326 648
Totale uitgaven1 389 8111 426 72180 5881 507 309
Ontvangsten45 55645 556045 556

De mutaties die leiden tot de stand van de tweede suppletore begroting 2005 zijn in onderstaande tabel weergegeven:

(Bedragen x € 1000)Programma-uitgavenApparaats-uitgavenInvesteringenTotaal
Autonome mutaties    
Wachtgelden en inactiviteitswedden01 30601 306
Overige mutaties2 5294 76507 294
Subtotaal autonome mutaties2 5296 07108 600
Beleidsmatige mutaties    
Overhevelingen tussen defensieonderdelen in verband met nieuw evenwicht63 6288 360071 988
Overige mutaties0000
Subtotaal beleidsmatige mutaties63 6288 360071 988
Totaal66 15714 431080 588

Toelichting mutaties uitgaven

Wachtgelden en in activiteitswedden

Op het artikel Nominaal en Onvoorzien staan gelden gereserveerd voor wachtgelduitgaven in relatie tot het sociaal beleidskader. De daadwerkelijke uitgaven worden (separaat inzichtelijk) verantwoord op de begrotingsartikelen van de defensieonderdelen en gecompenseerd uit de centrale reservering. Op basis van de opgaven (in- en uitstroom) van dit defensieonderdeel is een bedrag uitgedeeld van € 1,306 miljoen.

Overige mutaties

Deze mutatie betreft een nadere verdeling van de uitgaven ten behoeve van de Nederlandse Inkoop Centrale (– € 1,448 miljoen) en de interim-huisvesting voor de DGW&T/RD West (€ 0,900 miljoen). Daarnaast zijn de uitgaven voor materiële exploitatie op het prijsniveau 2005 gebracht (€ 7,268 miljoen). Voorts zijn op grond van de uit te voeren taken de budgetten (€ 0,574 miljoen) met name voor de personele (bezoldiging) exploitatie aangepast.

Overhevelingen tussen defensieonderdelen in verband met nieuw evenwicht

Naar aanleiding van de nieuwe organisatie zijn de budgetten voor exploitatie en investeringen op het verwachte uitgavenniveau voor 2005 gebracht. Tevens heeft er een nadere herschikking plaatsgevonden tussen programma- en apparaatsuitgaven. De herschikking van personele uitgaven is gebaseerd op de uitwerking van de migratieplannen en de hieruit voortvloeiende realisatie in het kader van «nieuw evenwicht». Met deze mutatie wordt het voorziene evenwicht tussen personeel en de daarbij behorende budgetten bereikt.

De uitwerking van de migratieplannen heeft in het bijzonder betrekking op het Commando Dienstencentra waar de uitgaven voor bezoldiging en de overige personele exploitatie sterk toenemen door een toename van het personeelsbestand in verband met de uit te voeren taken.

Niet-beleidsartikel 70. Geheime uitgaven

Algemeen

De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de eerste suppletore begroting 2005 van het niet-beleidsartikel Geheime uitgaven zijn als volgt te specificeren:

Budgettaire gevolgen van het niet-beleidsartikel 70 Geheime uitgaven

(Bedragen x € 1000)Stand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3)
Verplichtingen1 4071 742181 760
Uitgaven    
Programmauitgaven    
     
Geheime uitgaven1 4071 742181 760
Totale uitgaven1 4071 742181 760

Toelichting mutaties uitgaven

Deze mutatie, leidend tot de stand van de tweede suppletore begroting 2005, betreft de uitdeling van de prijsbijstelling.

Niet-beleidsartikel 80. Nominaal en onvoorzien

Algemeen

De verplichtingen en uitgaven op dit niet-beleidsartikel worden, ten opzichte van de eerste suppletore begroting 2005, verlaagd met € 78,756 miljoen. Dit is als volgt per artikel-onderdeel gespecificeerd:

Budgettaire gevolgen van het niet-beleidsartikel 80 Nominaal en onvoorzien

(Bedragen x € 1000)Stand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3)
Verplichtingen127 264323 513– 78 756244 757
Uitgaven    
Loonbijstelling70 637176 144– 90 58885 556
Prijsbijstelling10 54688 62460 621149 245
Onvoorzien0000
Taakstelling Strategisch Akkoord en    
Hoofdlijnenakkoord46 08158 745– 48 7899 956
Totale uitgaven127 264323 513– 78 756244 757

Toelichting mutaties uitgaven

Loonbijstelling

In de mutatie is begrepen de uitdeling van de uitgekeerde loonbijstelling 2005 (– € 34,929 miljoen) en een herfasering van middelen rekeninghoudend met het geraamd financieel beslag.

Prijsbijstelling

Op dit artikelonderdeel worden diverse mutaties verwerkt. Een belangrijk aandeel in de mutatie van € 60,621 miljoen is het gevolg van de verwerking van de taakstellingen en herschikkingen, die met name betrekking hebben op de uitvoering van de ingezette weg om te komen tot een «nieuw evenwicht» (+ € 33,054 miljoen). Daarnaast doet zich op het totale budget voor bezoldiging en sociale lasten BBT-personeel een onderrealisatie voor van € 20,412 miljoen. De daadwerkelijke bezetting van de personeelscategorie BBT is achter gebleven bij de planning doordat de instroom van nieuw verworven BBT’ers pas in de tweede helft van dit jaar op gang is gekomen. Deze vrijval wordt op dit artikelonderdeel gestald.

Volgens de vermogensregeling voor diensten die een baten-lastenstelsel voeren dient, wanneer het eigen vermogen uitkomt boven 5% van de gemiddelde omzet over de afgelopen drie jaren, het meerdere te worden uitgekeerd aan het moederdepartement. Deze uitkering van € 30,581 miljoen is op dit artikelonderdeel geboekt. Ook is op dit artikelonderdeel de aan de artikelen uitgedeelde prijsbijstelling (– € 23,786 miljoen) verwerkt.

Taakstelling Strategisch Akkoord en Hoofdlijnenakkoord

Op het artikel Nominaal en Onvoorzien staan gelden gereserveerd voor wachtgelduitgaven in relatie tot het sociaal beleidskader (€ 58,745 miljoen). De daadwerkelijke uitgaven worden (separaat inzichtelijk) verantwoord op de begrotingsartikelen van de defensieonderdelen en gecompenseerd uit deze centrale reservering. Op basis van de opgaven van de defensieonderdelen is een bedrag uitgedeeld van € 48,789 miljoen. Het resterende bedrag van € 9,956 miljoen blijft gereserveerd op dit artikelonderdeel ten behoeve van de uitvoering van het SBK.

Niet-beleidsartikel 90. Algemeen

Algemeen

De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de tweede suppletore begroting 2005 van het niet-beleidsartikel Algemeen zijn als volgt te specificeren:

Budgettaire gevolgen van het niet-beleidsartikel 90 Algemeen

(Bedragen x € 1000)Stand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3)
Verplichtingen1 470 3211 447 334– 8 1941 439 140
Uitgaven    
Kerndepartement incl. wachtgelden97 669101 99133 746135 737
Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst55 74355 1992 89258 091
Bijdragen aan baten-lastendiensten18618619205
Totaal Apparaatsuitgaven153 598157 37636 657194 033
Programmauitgaven    
Investeringen27 48625 9032 00427 907
Departementsbrede uitgaven    
– Milieu-uitgaven18 99410 004– 3389 666
– Pensioen en uitkeringen1 111 8061 086 059– 67 1771 018 882
– Wetenschappelijk onderzoek62 47662 27288163 153
– Ziektekostenvoorziening34 11932 9142 20635 120
– Subsidies en bijdragen10 43910 4944710 541
– Overige uitgaven42 14849 307049 307
Totaal programmauitgaven1 307 4681 276 953– 62 3771 214 576
Totale uitgaven1 461 0661 434 329– 25 7201 408 609
Ontvangsten201 257200 19834 410234 608

De mutaties die leiden tot de stand van de tweede suppletore begroting 2005 zijn in onderstaande tabel weergegeven:

(Bedragen x € 1000)Programma-uitgavenApparaats-uitgavenInveste-ringenSubsidiesTotaal
Autonome mutaties     
Wachtgelden en inactiviteitswedden 4 900  4 900
Overige mutaties4952 002  2 497
Sub-totaal autonome mutaties4956 902007 397
Beleidsmatige mutaties     
Overhevelingen tussen defensieonderdelen in verband met nieuw evenwicht– 4 73829 7552 004 27 021
Militair prepensioen– 60 138   – 60 138
Overige mutaties000  
Sub-totaal beleidsmatige mutaties– 64 87629 7552 0040– 33 117
Totaal– 64 38136 6572 0040– 25 720

Toelichting mutaties uitgaven

Wachtgelden en in activiteitswedden

Op het artikel Nominaal en Onvoorzien staan gelden gereserveerd voor wachtgelduitgaven in relatie tot het sociaal beleidskader. De daadwerkelijke uitgaven worden (separaat inzichtelijk) verantwoord op de begrotingsartikelen van de defensieonderdelen en gecompenseerd uit de centrale reservering. Op basis van de opgaven (in- en uitstroom) van de Bestuursstaf is een bedrag uitgedeeld van € 4,9 miljoen.

Overige mutaties

Deze mutatie betreft met name een aantal overhevelingen. In de eerste plaats betreft het een nadere verdeling van de uitgaven ten behoeve van de Nederlandse Inkoop Centrale (+ € 0,339 miljoen) en wordt uit het budget voor milieugelden, in verband met de ontwikkeling van de warmtebuffer op het Nieuwe haventerrein, € 0,338 miljoen overgeboekt naar de Koninklijke marine. Voorts wordt door het ministerie van Financiën € 0,600 miljoen bijgedragen voor terrorismebestrijding. Met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vindt verrekening plaats voor de bijdrage in de uitgaven voor het Rijkstraineeprogramma en in het onderzoek dat door RAND Europe wordt uitgevoerd. Hiertegenover staat dat defensie een bijdrage ontvangt (van BZK) ter ondersteuning van de Netcentric proeftuin en voor de projectgroep Veiligheid en Technologie. In totaal is hier per saldo een bedrag mee gemoeid van € 0,179 miljoen. Daarnaast zijn de uitgaven (+ € 0,668 miljoen) voor materiële exploitatie op het prijsniveau 2005 gebracht. Tevens zijn op grond van de uit te voeren taken, de budgetten ten behoeve van de personele (bezoldiging) en materiele exploitatie in enige mate (+ € 1,049 miljoen) aangepast.

Overhevelingen tussen defensieonderdelen in verband met nieuw evenwicht

Naar aanleiding van de nieuwe organisatie zijn de budgetten voor exploitatie en investeringen op het verwachte uitgavenniveau voor 2005 gebracht. Tevens heeft er een nadere herschikking plaatsgevonden tussen programma- en apparaatsuitgaven. De herschikking van personele uitgaven is gebaseerd op de uitwerking van de migratieplannen en de hieruit voortvloeiende realisatie in het kader van «nieuw evenwicht». Met deze mutatie wordt het voorziene evenwicht tussen personeel en de daarbij behorende budgetten bereikt.

Militair prepensioen

De niet-relevante begrote uitgaven voor militair prepensioen komt te vervallen als gevolg van het voornemen van het Kabinet om de instroom in VUT- en prepensioenregelingen vanaf 1 januari 2006 te ontmoedigen. Dit leidt tot een vrijval van € 60,138 miljoen.

Ontvangsten

De ontvangsten worden bijgesteld door de afwikkeling van de verkoop van de aandelen Euro-metaal en de hieruit voortvloeiende dividenduitkering (€ 0,640 miljoen) die ten gunste van Defensie wordt geboekt. Daarnaast dragen de baten-lastendiensten DGW&T (€ 2,293 miljoen) en DTO (€ 28,288 miljoen) de in 2004 gerealiseerde bedrijfswinsten, die de toegestane grens overschrijden, af. Tenslotte worden de ontvangsten verhoogd met (de niet-relevante) € 3,189 miljoen in verband met de conversielening van de baten- lastendienst Paresto.

Naar boven