Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2005-2006 | 30391-VI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2005-2006 | 30391-VI nr. 2 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in: a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Justitie,
J. P. H. Donner
De Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie,
M. C. F. Verdonk
1. | Inleiding |
2. | Het beleid |
2.1 | Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties |
2.2 | De beleidsartikelen |
11 Nederlandse rechtsorde | |
12 Rechtspleging en rechtsbijstand | |
13 Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding | |
14 Jeugd | |
15 Vreemdelingen | |
16 Integratie | |
17 Internationale rechtsorde | |
2.3 | De niet-beleidsartikelen |
Niet-beleidsartikel 91.1 Algemeen | |
Niet-beleidsartikel 92.1 Nominaal en onvoorzien | |
Niet-beleidsartikel 93.1 Geheime uitgaven |
Dit is de 2e suppletore begroting 2005 van het ministerie van Justitie. Deze suppletore begroting hangt samen met de Najaarsnota 2005.
In hoofdstuk 2 zijn allereerst de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel opgenomen (paragraaf 2.1). Vervolgens is per (niet-)beleidsartikel de tabel budgettaire gevolgen van beleid opgenomen (paragraaf 2.2 en 2.3). Hierin staan per beleidsartikel kolomsgewijs de vastgestelde begroting 2005, de stand 1e suppletore begroting 2005 en de mutaties 2e suppletore begroting 2005 en de stand 2e suppletore begroting 2005.
Bij de beleidsartikelen en de niet-beleidsartikelen worden alle uitgaven- en ontvangstenmutaties groter dan € 5,0 miljoen en alle overige politiek relevante mutaties toegelicht.
In de 1e suppletore begroting is voor het jaar 2005 een nog in te vullen ramingsbijstelling van circa € 20,7 miljoen ingeboekt op het niet-beleidsartikel 91.1 «Algemeen». Deze ramingsbijstelling is ingeboekt na overleg met het ministerie van Financiën. Zij is gebaseerd op de onderuitputting van Justitie van de afgelopen jaren. Als 2005 wordt afgesloten met een onderuitputting, zal bij Slotwet het bedrag van circa € 20,7 miljoen worden meegenomen bij de bepaling van het uiteindelijke financiële resultaat van Justitie over het jaar 2005.
Justitie doet in 2005 een incidenteel versnelde storting van € 5,2 miljoen in de egalisatierekening van de Raad voor de rechtspraak (operationele doelstelling 12.1 «Raad voor de rechtspraak – gerechten»), gedekt uit de meevaller griffierechten. Deze storting door Justitie is conform de bekostigingsafspraak in het kader van de baten-lastenvorming van de Raad voor de rechtspraak. Vastgelegd is dat het Rijk incidenteel een storting van € 21,9 miljoen in de egalisatierekening van de Rvdr zal doen. De egalisatierekening is bedoeld om fluctuaties in de meer- en minderproductie van de Raad en de gerechten op te vangen.
In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de beleidsartikelen (2.2) en de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2005 (Najaarsnota) bedragen x 1 000
Beleidsartikel | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2005 | 5 359 124 | |
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 5 568 563 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1) Asiel: Meevaller rechtsbijstand | 12 | – 10 300 |
2) TBS-plaatsen | 13 | 24 200 |
3) Tegenvaller gerechtskosten | 13 | 22 000 |
4) Justitiële Jeugdinrichtingen | 14 | – 11 500 |
5) Asiel: Technische mutatie terugkeer | 15 | 46 796 |
6) Asiel: Tegenvaller bezetting COA | 15 | 22 050 |
Overige mutaties | – 18 666 | |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 5 643 143 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
1) Asiel: Meevaller rechtsbijstand
De meevaller van € 10,3 miljoen op operationele doelstelling 12.2 «Raden voor Rechtsbijstand» op het gebied van asielzaken wordt veroorzaakt door een dalende instroom. In de begroting voor het jaar 2005 is uitgegaan van een instroom van 14 000 asielzoekers. De instroom zal vermoedelijk uitkomen op circa 10 000 à 10 500 asielzoekers.
In de 1e suppletore begroting is aangegeven dat nog dit jaar 400 extra celplaatsen voor detentie van meerderjarigen zouden worden gerealiseerd. Vanwege de urgentie van de problematiek van de TBS-passanten is echter besloten de hiervoor beschikbare middelen in te zetten voor capaciteitsuitbreidingen in de sector TBS. Hiermee worden in 2005 gemiddeld 45 extra TBS-plaatsen gerealiseerd, oplopend tot structureel 120 extra plaatsen vanaf 2007. In de ontwerp-Justitiebegroting 2006 is deze besluitvorming overeenkomstig verwerkt. Naar verwachting zal met deze extra capaciteitsuitbreiding, op basis van de huidige stand van zaken de passantenproblematiek per ultimo 2005 worden opgelost. Dit gebeurt onder andere door op diverse locaties van het Gevangeniswezen capaciteit te herbestemmen tot TBS-plaatsen. Dit leidt tot een herschikking van € 24,2 miljoen binnen operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties».
Het budget voor de gerechtskosten in strafzaken zal, op basis van extrapolatie van de realisatie tot en met oktober, naar verwachting met € 22,0 miljoen op operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging» worden overschreden, mede door de extra inspanningen op het gebied van terrorismebestrijding. De druk op de gerechtskosten wordt bepaald door zowel volume- als prijsontwikkelingen, terwijl ook de aard van de zaken een rol speelt. In dit verband speelt een rol dat steeds meer de nadruk op zwaardere zaken wordt gelegd. Mede als gevolg hiervan en het feit dat de (mobiele) telecommunicatiemarkt zich sterk heeft ontwikkeld en gediversificeerd, wordt vaker en intensiever beroep gedaan op de telecomproviders om te voorzien in concrete informatieverzoeken. Wel dient vermeld te worden dat bij de genoemde tegenvaller van € 22 miljoen de nodige voorzichtigheid betracht dient te worden. Op dit moment zijn er signalen dat de telecomproviders (massaal) een beroep doen op de uitzonderingsclausule waarbij zij onderbouwd en voorzien van een accountantsverklaring de in hun ogen werkelijke kosten in rekening kunnen brengen danwel de rekeningen niet indienen in afwachting van een uitspraak over de geldigheid van de tapregeling. Indien dit laatste het geval is, zal de tegenvaller zich wellicht in het geheel niet voordoen. Bij Slotwet zal hierover duidelijkheid bestaan.
4) Justitiële Jeugdinrichtingen
In het kader van de besluitvorming over de overdracht van capaciteit voor de optimalisering van het zorgaanbod voor jeugdigen met ernstige gedragsproblemen is in 2005 € 12,0 miljoen overgeboekt van operationele doelstelling 14.2 «Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd» naar het Ministerie van VWS. Genoemd bedrag betreft de middelen voor capaciteitsuitbreidingen (153 plaatsen) die binnen de sector Justitiële Jeugdinrichtingen nog niet waren belegd.
VWS zal met de overgeboekte middelen voor de bovengenoemde doelgroep een alternatief behandelaanbod ontwikkelen. Voorts zal de Wet op de jeugdzorg worden aangepast zodat gesloten crisisopvang en behandeling ook binnen dit wettelijke kader mogelijk worden.
5) Asiel: Technische mutatie terugkeer
Van operationele doelstelling 15.1 «Verblijfsrechten vreemdelingen» wordt een reeks van circa € 46,8 miljoen structureel overgeheveld naar 15.3 «Terugkeer vreemdelingen». Het betreft hier een technische mutatie die wordt veroorzaakt door het budgetteren volgens kostprijsmodel. De totale kosten voor de IND blijven weliswaar gelijk, maar de toedeling van de verschillende kostensoorten naar de eindproducten levert een ander bedrag op dan in de begroting 2004 op artikel 15 was opgenomen.
6) Asiel: Tegenvaller bezetting COA
Als gevolg van de hogere bezetting van de centrale opvang bij het COA zal op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» sprake zijn van een tegenvaller van circa € 22,0 miljoen. De voorziene gemiddelde bezetting zal in 2005 uitkomen op circa 36 800 bezette plaatsen terwijl 35 259 bezette plaatsen waren geraamd. De oorzaken zijn gelegen in een lagere instroom van tussen de circa 800 en 900 personen en een lagere uitstroom van circa 2 000 personen.
Overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties 2005 (Najaarsnota) bedragen x € 1 000
Beleidsartikel | Ontvangsten | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2005 | 1 001 017 | |
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 1 070 093 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1) Tegenvallende ontvangsten boeten en transacties | 13 | – 40 000 |
2) Afrekening COA 2004 | 15 | 31 000 |
3) ODA-ontvangsten | 15 | – 25 497 |
Overige mutaties | 26 364 | |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 1 061 960 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
1) Tegenvallende ontvangsten boeten en transacties
Op het ontvangstenartikel 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» doet zich een tegenvaller voor van € 40,0 miljoen, met name als gevolg van een lager aantal WAHV-sancties dan geraamd.
Het COA heeft in 2004 een positief bedrijfsresultaat behaald. Naar aanleiding van de vaststelling van de subsidie aan het COA over het jaar 2004 zal daarom in 2005 op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» een bedrag van € 31,0 miljoen worden terugontvangen van het COA.
De totale kosten van de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit ontwikkelingslanden worden volgens internationale afspraken toegerekend aan ODA. Door een lagere instroom en een gemiddeld korter verblijf worden minder kosten voor eerstejaars asiel toegerekend aan het ODA-budget. Hierdoor wordt het ontvangstenniveau op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» met circa € 25,5 miljoen verlaagd.
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 9 852 | 11 159 | 2 850 | 14 009 |
Apparaat-uitgaven | 9 852 | 11 159 | 2 850 | 14 009 |
11.1 (Nationale) wetgeving | 5 428 | 5 312 | 789 | 6 101 |
11.1.1 Directie Wetgeving | 5 428 | 5 312 | 789 | 6 101 |
11.2 Wetgevingskwaliteitsbeleid | 4 424 | 5 847 | 2 061 | 7 908 |
11.2.1 Directie Wetgeving | 4 424 | 5 847 | 2 061 | 7 908 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 330 | 330 |
12 RECHTSPLEGING EN RECHTSBIJSTAND
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 206 168 | 1 225 631 | 34 237 | 1 259 868 |
Programma-uitgaven | 1 206 168 | 1 225 631 | 34 237 | 1 259 868 |
12.1 Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging | 806 784 | 805 467 | 27 301 | 832 768 |
12.1.1 Raad voor de rechtspraak – gerechten | 761 351 | 760 702 | 19 118 | 779 820 |
12.1.2 Hoge Raad | 24 668 | 24 665 | 1 841 | 26 506 |
12.1.3 Overige diensten | 20 765 | 20 100 | 6 342 | 26 442 |
12.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel | 399 384 | 420 164 | 6 936 | 427 100 |
12.2.1 Raden voor rechtsbijstand | 375 354 | 375 294 | – 3 474 | 371 820 |
12.2.2 Overig | 24 030 | 44 870 | 10 410 | 55 280 |
Ontvangsten | 176 368 | 230 821 | 10 737 | 241 558 |
Waarvan Griffie-ontvangsten | 152 273 | 162 273 | 5 200 | 167 473 |
Toelichting op beleidsartikel 12
Aanvulling Eigen Vermogen Raad voor de rechtspraak
Deze storting betreft een toevoeging van € 7,5 miljoen door het ministerie van Justitie aan het Eigen Vermogen van de Rvdr uit de onderuitputting 2004 van de Rechtspraak. (zie ook onderdeel passiva in bijlage 2 Openingsbalans Rvdr per 1 januari 2005 van de 1e suppletore begroting 2005)
Asiel: Meevaller rechtsbijstand
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel» met een omvang van € 10,3 miljoen toegelicht.
In het Besluit financiering rechtspraak 2005 is opgenomen dat het Rijk vanaf 2006 incidenteel een bedrag stort van € 21,9 miljoen in de egalisatierekening van de Rvdr om verrekening van productie verschillen mogelijk te maken. Om het budgettaire probleem wat hierdoor ontstaat nu al kleiner te maken heeft Justitie bij Najaarsnota voorgesteld om € 5,2 miljoen van de storting incidenteel versneld ten laste van 2005 plaats te laten vinden. Als gevolg van in 2005 gerealiseerde meerproductie worden meerontvangsten geraamd op de griffierechten van € 5,2 miljoen. Conform Miljoenennota 2004 geldt voor de meerontvangsten uit griffierechten een uitzondering op de taakstelling niet-belastingontvangsten. Omdat het hier om aan de rechtspraak gerelateerde ontvangsten gaat wordt de meevaller aangewend voor een incidenteel versnelde storting in de egalisatierekening van de Rvdr. Justitie zet hierdoor een eerste stap in deze toegezegde storting.
Zie toelichting onder uitgaven.
13 RECHTSHANDHAVING EN CRIMINALITEITSBESTRIJDING
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 944 616 | 1 995 006 | 62 046 | 2 057 052 |
Programma-uitgaven | 1 944 616 | 1 995 006 | 62 046 | 2 057 052 |
13.1 Preventieve maatregelen | 12 753 | 8 523 | 3 396 | 11 919 |
13.1.1 Dienst Justis | 227 | 227 | 58 | 285 |
13.1.2 Overig | 12 526 | 8 296 | 3 338 | 11 634 |
13.2 Opsporing en forensisch onderszoek | 67 159 | 60 773 | 6 065 | 66 838 |
13.2.1 NFI | 39 563 | 41 108 | 1 665 | 42 773 |
13.2.2 Overig | 27 596 | 19 665 | 4 400 | 24 065 |
13.3 Handhaving en vervolging | 497 192 | 504 361 | 37 907 | 542 268 |
13.3.1 Rechtshandhaving | 12 936 | 9 053 | 1 034 | 10 087 |
13.3.2 Openbaar Ministerie | 484 256 | 495 308 | 36 873 | 532 181 |
13.4 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties | 1 343 917 | 1 378 504 | 11 780 | 1 390 284 |
13.4.1 DJI-gevangeniswezen-regulier | 1 040 039 | 1 059 036 | – 12 944 | 1 046 092 |
13.4.2 DJI-TBS | 79 171 | 86 293 | 17 109 | 103 402 |
13.4.3 3 Reclasseringsorganisaties | 114 888 | 110 356 | 6 112 | 116 468 |
13.4.4 SRN – taakstraffen | 34 928 | 36 808 | 442 | 37 250 |
13.4.5 CJIB | 71 388 | 80 501 | 1 765 | 82 266 |
13.4.6 Overig | 3 503 | 5 510 | – 704 | 4 806 |
13.5 Slachtofferzorg | 23 595 | 27 494 | 662 | 28 156 |
13.5.1 Slachtofferhulp Nederland (SHN) | 11 536 | 11 369 | 620 | 11 989 |
13.5.2 Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) | 12 059 | 16 125 | 42 | 16 167 |
13.6 Terrorismebestrijding | 0 | 15 351 | 2 236 | 17 587 |
13.6.1 NCTb | 0 | 13 851 | 2 236 | 16 087 |
13.6.2 IND | 0 | 1 500 | 0 | 1 500 |
Ontvangsten | 679 976 | 694 409 | – 31 712 | 662 697 |
Waarvan Boeten & Transacties | 663 175 | 676 342 | – 40 000 | 636 342 |
Waarvan Pluk ze | 10 039 | 11 039 | 0 | 11 039 |
Toelichting op beleidsartikel 13
Binnen de rijksbijdrage aan DJI wordt een bedrag van € 16 miljoen in 2005 bestemd voor het project «Aanpak achterstand lopende vonnissen». Met deze middelen wordt in 2006 de capaciteit van het Gevangeniswezen tijdelijk uitgebreid met 300 celplaatsen. Deze plaatsen worden ingezet ten behoeve van het wegwerken van de achterstand, die in de afgelopen jaren is ontstaan in het tenuitvoerleggen van korte vrijheidsstraffen.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties»wordt deze mutatie op operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging» met een omvang van € 22,0 miljoen toegelicht.
Desaldering kinderopvang en UWV
In het kader van kinderopvang en UWV worden op operationele doelstelling 13.3 «Openbaar Ministerie» uitgaven gedaan. Tegenover deze uitgaven staan even grote ontvangsten. Via een desaldering wordt het uitgavenkader met circa € 11,2 miljoen verhoogd.
Overheveling TBS-uitbreidingsmiddelen naar AFBZ
In verband met de uitbreidingen van de capaciteit in de sector TBS wordt de AWBZ-component in de beschikbare uitbreidingsmiddelen voor een bedrag van circa € 6,7 miljoen overgeheveld van operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» naar het Ministerie van VWS voor het Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten (AFBZ).
Tegenvallende ontvangsten Boeten & Transacties
n paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» met een omvang van € 40,0 miljoen toegelicht.
Tegenvallende ontvangsten Dienst Justis
Als gevolg van de vorming van het agentschap Justis, met ingang van 1 januari 2005, heeft op de begroting van Justitie een herschikking van budgetten plaatsgevonden. Aan de ontvangstenzijde van de Justitiebegroting is hierdoor een restpost ontstaan «te ontvangen van Dienst Justis». Omdat een eventueel positief resultaat van een agentschap echter pas in het jaar daarna kan worden bestemd, doen zich dit jaar uit dien hoofde geen ontvangsten voor. Om die reden wordt de raming op operationele doelstelling 13.1 «Preventieve maatregelen» in 2005 met € 6,0 miljoen neerwaarts bijgesteld.
Desaldering kinderopvang en UWV
Zie toelichting onder uitgaven.
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 733 233 | 723 624 | – 7 562 | 716 062 |
Programma-uitgaven | 733 233 | 723 624 | – 7 562 | 716 062 |
14.1 Uitvoering jeugdbescherming | 307 797 | 292 753 | – 8 371 | 284 382 |
14.1.1 RvdK – civiele maatregelen | 104 221 | 111 396 | 5 009 | 116 405 |
14.1.2 Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) | 12 991 | 9 142 | – 3 595 | 5 547 |
14.1.3 Bureau’s jeugdzorg – (gezins)voogdij | 157 501 | 149 104 | 1 147 | 150 251 |
14.1.4 Overig | 33 084 | 23 111 | – 10 932 | 12 179 |
14.2 Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd | 362 573 | 369 246 | – 4 449 | 364 797 |
14.2.1 DJI – jeugd | 300 659 | 300 925 | – 7 041 | 293 884 |
14.2.2 RvdK – strafzaken | 17 012 | 19 597 | 2 123 | 21 720 |
14.2.3 HALT | 12 032 | 11 914 | 126 | 12 040 |
14.2.4 Bureau’s jeugdzorg – jeugdreclassering | 32 870 | 36 810 | 343 | 37 153 |
14.3 Voogdij ama’s | 62 863 | 61 625 | 5 258 | 66 883 |
14.3.1 NIDOS – opvang | 49 235 | 47 997 | 5 115 | 53 112 |
14.3.2 NIDOS – voogdij | 13 628 | 13 628 | 143 | 13 771 |
Ontvangsten | 12 683 | 12 683 | – 5 720 | 6 963 |
Toelichting op beleidsartikel 14
Wetsvertraging modaliteiten ouderbijdrage
Door vertraging in het wetstraject uitbreiding modaliteiten ouderbijdragen civiel en invoering ouderbijdrage straf zal de taakstelling voor 2005 niet worden gerealiseerd. Hierdoor ontstaat een tegenvaller van € 7,6 miljoen op operationele doelstelling 14.1 «Uitvoering Jeugdbescherming».
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 015 521 | 1 079 770 | 26 631 | 1 109 401 |
Programma-uitgaven | 1 015 521 | 1 079 770 | 29 631 | 1 109 401 |
15.1 Verblijfsrechten vreemdelingen | 235 362 | 237 314 | – 44 077 | 193 237 |
15.1.1 IND | 235 362 | 237 314 | – 44 077 | 193 237 |
15.2 Opvang gedurende beoordeling verblijf | 539 860 | 604 491 | 21 239 | 625 730 |
15.2.1 COA en overige opvanginstellingen | 531 463 | 585 549 | 22 113 | 607 662 |
15.2.2 Overige instellingen | 8 397 | 18 942 | – 874 | 18 068 |
15.3 Terugkeer vreemdelingen | 240 299 | 237 965 | 52 469 | 290 434 |
15.3.1 DJI vreemdelingenbewaring | 138 288 | 137 154 | 1 577 | 138 731 |
15.3.2 DJI – uitzetcentra | 54 777 | 54 462 | 888 | 55 350 |
15.3.3 IND | 40 347 | 39 533 | 47 491 | 87 024 |
15.3.4 Overig | 6 887 | 6 816 | 2 513 | 9 329 |
Ontvangsten | 122 317 | 115 317 | 5 500 | 120 820 |
Toelichting op beleidsartikel 15
Asiel: Technische mutatie terugkeer
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze overheveling van operationele doelstelling 15.1 «Verblijfsrechten vreemdelingen» op operationele doelstelling 15.3 «Terugkeer vreemdelingen» met een omvang van € 46,8 miljoen toegelicht.
Asiel: Tegenvaller bezetting COA
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» met een omvang van € 22,0 miljoen toegelicht.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» met een omvang van € 31,0 miljoen toegelicht.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» met een omvang van circa € 25,5 miljoen toegelicht.
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 238 272 | 253 329 | 1 915 | 255 244 |
Programma-uitgaven | 238 725 | 253 329 | 1 915 | 255 244 |
16.1 Inburgering etnische minderheden | 200 657 | 204 223 | 1 684 | 205 907 |
16.1.1 Gemeenten | 200 657 | 204 223 | 1 684 | 205 907 |
16.2 Gelijke toegankelijkheid voorzieningen | 38 068 | 49 106 | 231 | 49 337 |
16.2.1 Sociale Verzekeringsbank (SVB) | 23 008 | 30 000 | – 11 | 29 989 |
16.2.2 Overig | 15 060 | 19 106 | 242 | 19 348 |
Ontvangsten | 454 | 537 | 1 357 | 1 894 |
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 809 | 1 787 | 14 | 1 801 |
Apparaat-uitgaven | 1 809 | 1 787 | 14 | 1 801 |
17.1 Internationale regelgeving | 1 809 | 1 787 | 14 | 1 801 |
17.1.1 Directie Wetgeving | 1 809 | 1 787 | 14 | 1 801 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 209 789 | 194 358 | 11 939 | 206 297 |
Programma-uitgaven | 40 182 | 28 288 | – 7 168 | 21 120 |
91.1 Algemeen | 40 182 | 28 288 | – 7 168 | 21 120 |
91.1.1 Effectieve besturing van het Justitie apparaat | 40 182 | 28 288 | – 7 168 | 21 120 |
Apparaat-uitgaven | 170 404 | 166 751 | 19 107 | 185 858 |
91.1 Algemeen | 170 404 | 166 751 | 19 107 | 185 858 |
91.1.1 Effectieve besturing van het Justitie apparaat | 170 404 | 166 751 | 19 107 | 185 858 |
Ontvangsten | 9 219 | 16 326 | 11 372 | 27 698 |
Toelichting niet-beleidsartikel 91
Eénmalige bijdrage Justitie aan heroïnebehandelplaatsen
Door middel van deze mutatie wordt uitvoering gegeven aan amendement TK 29 800 VI, nr 92. Het betreft hier een eenmalige overheveling van het niet-beleidsartikel 91.1 «Algemeen» van € 6,0 miljoen naar de begroting van het ministerie van VWS.
Agentschapstatus GBO en Dienst Justis
In verband met de agentschapsstatus van de GBO en Justis brengt Justitie (moederdepartement) met ingang van 1 januari 2005 facilitaire diensten (bijvoorbeeld huisvesting, ICT) in rekening bij het GBO en Dienst Justis. (Het GBO zal vanaf 2006 de status van een baten-lastendienst verkrijgen maar werkt in 2005 reeds volgens de methode van baten-lastendiensten). Het uitgavenkader en het ontvangstenkader op het niet-beleidsartikel 91.1 «Algemeen» worden in dit verband met € 5,6 miljoen verhoogd.
Per 1 juli 2004 is het ministerie van Justitie eigen risicodrager geworden voor de Wet op de arbeidsongeschiktheidverzekering (WAO). Dit houdt enerzijds in dat er minder premie voor de WAO betaald moet worden. Anderzijds betekent het dat de huidige WAO-uitkeringen door het ministerie van Justitie betaald worden. Dit levert op het niet-beleidsartikel 91.1 «Algemeen» een Justitiebrede besparing op van € 6,5 miljoen.
Agentschapstatus GBO en Dienst Justis
Zie toelichting onder uitgaven.
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | – 3 350 | 81 254 | – 60 490 | 20 764 |
Apparaat-uitgaven | – 3 350 | 81 254 | – 60 490 | 20 764 |
92.1 Nominaal en onvoorzien | – 3 350 | 81 254 | – 60 490 | 20 764 |
92.1.1 Nominaal en onvoorzien | – 3 350 | 81 254 | – 60 490 | 20 764 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op niet-beleidsartikel 92
Dit betreft de verdeling van de eindejaarsuitkering 2004 en 2005 en de Bijzondere Toeslag Ziektekosten Rijksambtenaren (BTZR)-uitkering 2004. Dit wordt gefinancierd uit het arbeidsvoorwaardenbudget Rijk/BZK. De loonbijstelling van € 16,1 miljoen wordt naar de verschillende Justitie-onderdelen doorverdeeld.
De eindejaarsmarge 2004 (circa € 35,4 miljoen) is verwerkt bij de niet-beleidsdoelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien». Deze middelen zijn bij Vermoedelijke Uitkomsten 2005 verdeeld over de Justitie-onderdelen die voor eindejaarsmarge in aanmerking komen.
Dit betreft de doorverdeling van de taakstelling «Professioneel Inkopen en Aanbesteden» over de verschillende Justitie-onderdelen. Deze inkooptaakstelling bedraagt € 11,7 miljoen in 2005.
Compensatie negatieve arbeidsvoorwaardenruimte 2005
De werkgeverslasten stijgen, onder meer als gevolg van de stijging van de pensioenlasten. Daarom is besloten compensatie te verlenen aan sectoren die geconfronteerd worden met een negatieve arbeidsvoorwaardenruimte. De bij Voorjaarsnota 2005 vastgestelde eenmalige compensatie negatieve arbeidsvoorwaardenruimte van € 30,3 miljoen wordt thans over de Justitie-onderdelen doorverdeeld.
Verdeling prijsbijstelling tranche 2005
De bij Voorjaarsnota 2005 vastgestelde prijsbijstelling van € 21,5 miljoen wordt thans over de Justitie-onderdelen doorverdeeld.
Loonbijstelling overloop interim
In verband met de invoering van de Zorgverzekeringswet per 1 januari 2006 wordt de BTZR (vergoeding ziektekosten voor Rijksambtenaren) afgeschaft. De BTZR wordt met een vertraging van drie maanden uitbetaald. Echter, door technische onmogelijkheden kunnen de laatste drie maanden van de BTZR niet uitbetaald worden in 2006. Betaling vindt daarom plaats in 2005. Hiertoe wordt aan de Justitiebegroting circa € 18,9 miljoen toegevoegd voor de sector Rijk en circa € 1,9 miljoen voor de sector Rechterlijke Macht. In afwachting van doorverdeling over de Justitieonderdelen staat dit budget op de niet-beleidsdoelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien».
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 964 | 1 964 | 0 | 1 964 |
Programma-uitgaven | 1 964 | 1 964 | 0 | 1 964 |
93.1 Geheim | 1 964 | 1 964 | 0 | 1 964 |
93.1.1 Geheime uitgaven | 1 964 | 1 964 | 0 | 1 964 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30391-VI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.