30 391 IXB
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2005 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 12 december 2005

De vaste commissie voor Financiën1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.

Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.

De voorzitter van de commissie,

Tichelaar

De griffier van de commissie,

Berck

30 391 IXB Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2005 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

1

Kan een overzicht gegeven worden van alle meevallers, tegenvallers en technische bijstellingen (loonstijgingen e.d.) die per saldo leiden tot een uitgaventegenvaller van € 145 mln. in 2005 bij de Belastingdienst?

Hieronder is een overzicht opgenomen van de mee- en tegenvallers op de begroting 2005 van de Belastingdienst. Daarnaast zijn de meeruitgaven en technische bijstellingen apart weergegeven.

Mee- en tegenvallers (x mln euro’s)

Meevallers  
Meevaller personeel– 7,5 
Totaal meevallers – 7,5
   
Tegenvallers  
Belastingtelefoon13,0 
Belastingtelefoon Toeslagen40,0 
BD bescheiden Toeslagen8,0 
Huisvesting Toeslagen12,0 
SUB13,0 
Automatiseringsprojecten Belastingdienst17,0 
Totaal tegenvallers 103,0
Meeruitgaven  
Achterstallig onderhoud huisvesting12,0 
Overheidsbrede uitgaven (o.a. DiGiD en BSN)7,95 
Totaal meeruitgaven 19,95
Technische bijstellingen  
Loon en prijsbijstelling33,6 
Overboekingen– 4,5 
Totaal technische bijstellingen 29,1
Totaal 144,6

Op de reguliere uitgaven (personeel en materieel) van de Belastingdienst ontstaat een meevaller van bijna 8 mln. Vooral dankzij het FPU arrangement loopt de Belastingdienst ten opzichte van de ombuigingstaakstellingen licht voor op schema. Daarentegen ontstaan tegenvallers bij vooral de Belastingtelefoon, het project Toeslagen, het project SUB en bij enkele automatiseringsprojecten die de Belastingdienst uitvoert ter verbetering van de bedrijfsvoering. Ook uitgaven voor achterstallig onderhoud bij de huisvesting zijn hoger uitgevallen Ten slotte voert de Belastingdienst nieuwe overheidsbrede taken uit als DIGID (overheidsauthenticatievoorziening) en levert een bijdrage aan overheidsbrede projecten als het burger servicenummer.

De technische bijstellingen betreffen de reguliere compensatie voor gestegen lonen en prijzen en een overboeking naar VROM voor de dekking van salarisuitgaven van personeel dat in het kader van de huurtoeslag later naar de Belastingdienst overkomt dan gepland.

2

Mag uit de tabel garantieverplichtingen van artikel 2 afgeleid worden dat de AFM in 2005 € 29,5 mln. aan kosten zal maken, waar € 10 mln. aan ontvangsten tegenover staan uit hoofde van doorberekende kosten? Hoe zal de verhouding tussen door te berekenen en niet door te berekenen kosten zich naar verwachting in de toekomst ontwikkelen? Is de tegenvaller van € 5,5 mln. bij de AFM in de Najaarsnota 2005 eenmalig?

Het in de tabel opgenomen bedrag van € 29,5 mln. heeft betrekking op de kosten die de AFM ter voorbereiding op nieuwe toezichttaken heeft gemaakt. Voor het kunnen doorberekenen van deze kosten aan derden is een wettelijke grondslag nodig. In principe wordt hierin voorzien door de wet waarin de nieuwe toezichttaak is vastgelegd. Tot het moment van inwerkingtreding van die wet boekt de AFM de gemaakte, maar nog niet doorberekende kosten, als nog te innen bedrag op de balans. Vervolgens wordt dat bedrag gespreid over een termijn van veelal vijf jaar in rekening gebracht bij marktpartijen. Tot dat tijdstip zou de AFM in onzekerheid verkeren omtrent het daadwerkelijke kunnen innen van deze gelden. Via een overheidsgarantie wordt deze onzekerheid weggenomen. De AFM kan op deze garantie terugvallen zodra is vastgesteld dat het om wetstechnische redenen niet mogelijk is om reeds gemaakte (voorbereidings)kosten te verhalen op derden. Vooralsnog zijn er geen aanwijzingen die erop zouden kunnen duiden dat het ooit zover komt. Ik ga er dan ook vanuit dat alle niet doorberekende kosten op termijn worden doorberekend. De ophoging van het garantiebedrag met € 5,5 mln. is derhalve niet als een (financiële) tegenvaller aan te merken.

De programma-ontvangsten van € 10 mln. in de tabel op bladzijde 12 hebben geen betrekking op de AFM. Het betreft de premies voor de terrorismepool voor de dekking van terrorismeschaden. Met ingang van 1 januari 2005 is de door de Staat geboden herverzekeringsdekking teruggebracht van € 200 mln. tot € 100 mln. De daarvoor in rekening te brengen premie bedraagt € 4 mln., zoals in de begrotingsstaat is opgenomen onder de overige programma-ontvangsten . Per abuis wordt in de tabel op blz. 12 nog melding gemaakt van een ontvangst van € 10 mln.

3

Wat is de verklaring voor het feit dat voor 2005 aanvankelijk in de begroting een bedrag van te ontvangen dividenden staatsdeelneming werd geraamd van € 298 mln., terwijl nu voor 2005 een verwachting van € 455 mln. in de begroting is opgenomen?

Het verschil in de geraamde dividendinkomsten wordt vrijwel geheel veroorzaakt door het dividend dat de Staat zal ontvangen als gevolg van de overname van het transportbedrijf Gasunie (dit dividend bedraagt ca. € 155 mln. in 2005).


XNoot
1

Samenstelling:

Leden: Van der Vlies (SGP), Crone (PvdA), Bakker (D66), Hofstra (VVD), De Haan (CDA), Bussemaker (PvdA), Vendrik (GL), Halsema (GL), Kant (SP), Blok (VVD), Ten Hoopen (CDA), ondervoorzitter, Smits (PvdA), De Pater-van der Meer (CDA), Van As (LPF), Tichelaar (PvdA), vVoorzitter, Koopmans (CDA), Van Vroonhoven-Kok (CDA), Varela (LPF), De Nerée tot Babberich (CDA), Koomen (CDA), Fierens (PvdA), Aptroot (VVD), Smeets (PvdA), Heemskerk (PvdA), Dezentjé Hamming-Bluemink (VVD), Van Egerschot (VVD), Irrgang (SP).

Plv. leden: Rouvoet (CU), Koenders (PvdA), Dittrich (D66), Balemans (VVD), Kortenhorst (CDA), Vacature (PvdA), Duyvendak (GL), van Gent (GL), Vacature (algemeen), De Krom (VVD), Atsma (CDA), Dijsselbloem (PvdA), Omtzigt (CDA), Eerdmans (LPF), Noorman-den Uyl (PvdA), Mosterd (CDA), De Vries (CDA), Hermans (LPF), Mastwijk (CDA), Rambocus (CDA), Stuurman (PvdA), Luchtenveld (VVD), Blom (PvdA), Douma (PvdA), De Vries (VVD), Van Beek (VVD), Gerkens (SP).

Naar boven