30 391 IXB
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2005 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Financiën (IXB).

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Financiën,

G. Zalm

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

Deze 2e suppletore begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de 1e suppletore begroting 2005. De begroting bestaat uit 7 beleidsartikelen1 en 2 niet-beleidsartikelen. Hiermee wordt het werkterrein van het Ministerie van Financiën afgedekt, met uitzondering van het beheer van de staatsschuld en het kasbeleid, zoals opgenomen in de begroting IX-A.

In paragraaf 2.1 zijn overzichten opgenomen van de belangrijkste suppletore uitgaven- en ontvangstenmutaties (mutatie met een beleidsmatig karakter en overige mutaties groter dan € 10 mln.).

Paragraaf 2.2 bevat per beleidsartikel een overzicht van budgettaire gevolgen van beleid. In deze suppletore begroting worden per artikel, voorzover dit van toepassing is, de garantieverplichtingen en de daarbij behorende uitgaven en ontvangsten in een aparte tabel gepresenteerd.

In het overzicht van budgettaire gevolgen van beleid is bij de beleidsartikelen 1 t/m 5 en 7 door middel van de regel «waarvan juridisch verplicht» informatie over de budgetflexibiliteit van programma-uitgaven opgenomen.2 Het nog niet juridisch verplichte deel van de geraamde programma-uitgaven (peildatum 1 oktober 2005) vormt een indicatie voor de mate van budgetflexibiliteit, dat wil zeggen de budgetruimte die budgettair-technisch beschikbaar is. Voor deapparaatsuitgaven geldt dat de verplichtingen gelijk worden gesteld aan de kasuitgaven.

Na het cijfermatige overzicht wordt een toelichting gegeven op de cijfers in de kolom «mutaties 2e suppletore begroting» van dit overzicht. Deze zijn zowel beleidsmatig als financieel-technisch, bijvoorbeeld overboekingen en ramingsbijstellingen, van aard. Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften behoeven deze laatste mutaties niet te worden toegelicht. Ter vergroting van de informatiewaarde is er echter voor gekozen een korte toelichting bij alle programmamutaties te geven. Mutaties in de apparaatsuitgaven worden, voor zover deze betrekking hebben op overhevelingen binnen de begroting of op overheveling tussen Financiën en andere departementen, niet nader toegelicht.

2. Het beleid

2.1. Belangrijkste suppletore mutaties

De belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties zijn in onderstaande tabellen samengevat.

Onder de tabellen is een korte toelichting opgenomen, voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar de toelichting bij het betreffende beleidsartikel. Voor een nadere toelichting op de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Miljoenennota 2006 en de Najaarsnota 2005.

Tabel: overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties (x € 1000)

 UitgavenArtikel
Stand ontwerp-begroting 20053 898 486 
Stand ontwerp-begroting 2005 (incl. Nota van wijziging)3 978 780 
Stand 1e suppletore begroting 200513 917 717 
Belangrijkste suppletore mutaties:   
   
1) Apparaat Belastingdienst144 5811
2) Verwerving vermogenstitels156 3113
3) Betalingen aan multilaterale ontwikkelingsfondsen90 3534
4) Exportkredietverzekering, schade-uitkeringen– 87 0005
5) Anticiperende aankopen– 10 5007
6) Overige uitgaven (saldo)– 19 311 
Stand 2e suppletore begroting 200514 192 151 

Toelichting

1. Hogere apparaatsuitgaven Belastingdienst: diverse redenen, onder meer grote projecten en Belastingtelefoon.

2. De bruto-aankoopprijs van het transportbedrijf Gasunie is uiteindelijk € 156 mln. hoger dan eerder voorzien.

3. In verband met een dreigende onderuitputting van het HGIS-ODA budget is besloten en deel van de betalingen voor 2006 aan diverse multilaterale ontwikkelingsfondsen reeds in 2005 te voldoen.

4. Op basis van de actuele situatie van de verzekeringsportefeuille en de verwachte korte termijnontwikkelingen zijn de schattingen (EKV) neerwaarts bijgesteld.

5. Er worden minder aanvragen voor de leenfaciliteit anticiperende aankopen verwacht dan geraamd.

Tabel: overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties (x € 1000)

 OntvangstenArtikel
Stand ontwerp-begroting 200597 622 264 
Stand ontwerp-begroting 2005 (incl. Nota van wijziging)97 630 264 
Stand 1e suppletore begroting 2005104 177 849 
   
Belangrijkste suppletore mutaties:   
   
1) Belastingontvangsten na afdracht3 355 0001
2) Winstafdracht DNB175 0002
3) Ontvangsten dividend56 4543
4) Opbrengst vermogenstitels915 8203
5) Terugstorting agio21 0603
6) Afdracht Staatsloterij– 14 8043
7) Exportkredietverzekering, provenuen150 0005
8) Verkoop onroerende zaken67 9487
9) Overige programma-ontvangsten vastgoed33 9127
9) Overige ontvangsten (saldo)16 026 
Stand 2e suppletore begroting 2005108 954 265 

Toelichting

1. Voor een nadere toelichting op de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Miljoenennota 2006 en de Najaarsnota 2005.

2. De hogere winstafdracht DNB hangt voornamelijk samen met de gedaalde rente en met een aandelenherwaardering. Tevens heeft DNB een bate gerealiseerd in verband met buiten omloop gestelde bankbiljetten die niet zijn teruggekomen.

3. Realisatie dividendontvangsten van een aantal ondernemingen, onder meer KPN, TenneT, Schiphol en SDU.

4. Betreft opbrengst uit de verkoop van aandelen TNT, KLM en Eurometaal.

5. De realisatie van teruggestort agio is € 21 mln. hoger.

6. De afdracht Staatsloterij blijft onder meer achter door een lagere verkoop van loten en toenemende concurrentie.

7. In de Club van Parijs zijn afspraken gemaakt over de vervroegde aflossing van een aantal landen; dit leidt tot een hogere ontvangst van schaderestituties (provenuen).

8. Betreft onder meer hogere ontvangsten in het kader van de taakstelling verkoop agrarische gronden en de verkoop van het Zeeburgereiland.

9. Bij vastgoed is sprake van een vervroegde aflossing van een grote afkoopsom.

2.2 De beleidsartikelen

Artikel 1 Belastingen

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 1 Belastingen Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Het optimaal vorm en uitvoering geven aan de fiscale politiek van het kabinetStand ontwerpbegroting(1)1Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3)
Verplichtingen3 357 7563 318 112141 0603 459 172
     
Uitgaven3 357 7553 318 111141 0603 459 171
     
Programma-uitgaven828 805770 065– 3 521766 544
Waarvan juridisch verplicht   766 544
     
Doelst. 3 Bevorderen dat belastingplichtigen hun belastingverplichtingen nakomen    
Doelst. 4 Bijdrage leveren aan de bescherming van de samenleving tegen ongewenste goederen en diensten    
Programma73 80585 065– 3 52181 544
     
Doelst. 5 Doelmatige bedrijfsvoering    
Heffings- en invorderingsrente755 000685 000 685 000
     
Apparaatsuitgaven2 528 9502 548 046144 5812 692 627
     
Ontvangsten95 814 244100 809 5273 362 200104 171 727
     
Programma-ontvangsten95 791 323100 777 3233 355 000104 132 323
Algemene doelstelling    
Belastingontvangsten94 571 00099 597 0003 355 000102 952 000
     
Doelst. 3 Bevorderen dat belastingplichtigen hun belastingverplichtingen nakomen    
Doelst. 4 Bijdrage leveren aan de bescherming van de samenleving tegen ongewenste goederen en diensten    
Programma255 323290 323 290 323
     
Doelst. 5 Doelmatige bedrijfsvoering    
Heffings- en invorderingsrente965 000890 000 890 000
     
Apparaatsontvangsten22 92132 2047 20039 404

1 De cijfers in de kolom «stand ontwerpbegroting» zijn inclusief de mutaties in verband met de Nota van wijziging (motie-Verhagen c.s.) en komen overeen met de cijfers van de wet van 3 februari 2005, Stb. 86.

In verband met de geringe omvang van de raming voor garantieverplichtingen van dit artikel is geen aparte tabel budgettaire gevolgen voor garantieverplichtingen opgenomen. De gegevens over de garantieverplichtingen betreffende faillissementscuratoren procesrisico’s zijn verwerkt in bovenstaande tabel. De raming in ontwerp-begroting, 1e en 2e suppletore begroting voor garantieverplichtingen bedraagt € 120 000. De uitgaven- en ontvangstenraming zijn 0.

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Doelstelling 4 Bijdrage leveren aan de bescherming van de samenleving

Programma uitgaven

Overige programma-uitgaven (– 3 521)

De raming van het beroep van belastingplichtigen op restitutie van proceskosten wordt als gevolg van geactualiseerde inzichten naar beneden bijgesteld.

Apparaatsuitgaven

Apparaat Belastingdienst en fiscaal beleid en wetgeving (+ 144 581)

Waarvan: Grote projecten en Belastingtelefoon, personeel en materieel (+ 115 450)

De stijging van de uitgaven kent verschillende oorzaken. Ten eerste is het beroep op de Belastingtelefoon toegenomen en is tegelijkertijd de bereikbaarheid verbeterd (+ € 13 mln.). Dit vertaalt zich in hogere gesprekskosten en het inzetten van meer medewerkers. Ten tweede zijn de uitgaven voor Toeslagen hoger dan geraamd. Voor een deel wordt dit veroorzaakt door extra maatregelen, zowel in techniek als in menskracht, om ook voor Toeslagen een goede telefonische bereikbaarheid te garanderen (+ € 40 mln.). Voor een ander deel heeft wordt dit veroorzaakt doordat uitgaven voor bescheiden (+ € 8 mln.) en investeringen in nieuwe huisvesting (+ € 12 mln.) voor Toeslagen hoger uitvallen dan voorzien. Een derde oorzaak betreft het project SUB. Hiervoor zijn de automatiseringsuitgaven en overige projectkosten – mede door extra eisen en wensen – hoger uitgevallen dan geraamd (+ € 13 mln.). Ten vierde zijn op het terrein van de automatisering (projecten die de Belastingdienst uitvoert ter verbetering van de bedrijfsvoering) de uitgaven hoger dan voorzien (+ € 17 mln.). Ten slotte zijn uitgaven voor het inlopen van achterstallig onderhoud bij de huisvesting hoger uitgevallen (+ € 12 mln.).

Waarvan: Loon- en prijsbijstelling en overige mutaties apparaat Belastingdienst en fiscaal beleid en wetgeving (+ 33 631)

Deze mutatie betreft het saldo van uitdeling van loon- en prijsbijstelling (+ € 44,5 mln.) en overboekingen in verband met alternatieve inzet van personeel en middelen van en naar andere departementen (– € 10,0 mln.). Voor een uitsplitsing wordt verwezen naar de tabel opbouw uitgaven in de verdiepingsbijlage in de ontwerpbegroting 2006.

Waarvan: Overboekingen (– 4 500)

In het kader van de uitvoering van de huurtoeslag komen in 2005 medewerkers over van VROM naar de Belastingdienst. Deze overboeking heeft betrekking op die salarisuitgaven die nog ten laste van VROM komen (– € 5,8 mln.). De Belastingdienst zal bovendien vanaf 2006 de verhuurdersheffing uitvoeren ten behoeve van VROM, wat al in 2005 uitgaven met zich meebrengt (+ € 1,3 mln.).

Ontvangsten

Algemene doelstelling: Het zo optimaal mogelijk vorm en uitvoering geven aan de fiscale politiek van de regering

Belastingontvangsten

De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting (beleidsartikel 1, tabel budgettaire gevolgen van beleid) is als volgt:

Tabel: aansluiting met begrotingstoelichting, beleidsartikel 1 (x € 1 mln.)

 Stand ontw.begr. Stand 1e suppl.begr. Mutaties 2e suppl.begr. Stand 2e suppl.begr.
Totaal Belastingontvangsten109 106114 320+ 3 507117 827
Afdracht Gemeente- en Provinciefonds12 68112 9815213 033
Afdracht BTW-Compensatiefonds1 7421 7421001 842
Belastingenontvangsten IXB94 68399 5973 355102 952

Voor de toelichting op de mutaties van de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Miljoenennota 2006 en Najaarsnota 2005. Voor een toelichting op de afdracht Gemeente- en Provinciefonds en de afdracht BTW-compensatiefonds wordt verwezen naar de 2e suppletore begroting van de betreffende fondsen. Verschillen hebben betrekking op afrondingen.

Apparaatsontvangsten

Apparaatsontvangsten Belastingdienst (+ 7 200)

De mutatie betreft de tegenhanger van de bijstelling (desaldering) in de apparaatsuitgaven (loopt mee in de totale mutatie van – € 10 mln. als vermeld onder de deelmutatie van + 33 631 onder de apparaatsuitgaven) voor de inzet van de Belastingdienst op het gebied van internationale bijstand (+ € 9 mln.), inzet van personeel en middelen voor derden (+ € 2,4 mln.) en voor het wegvallen van uitvoeringskosten en ouderbijdragen als gevolg van de gewijzigde Wet Kinderopvang (– € 4,2 mln.).

Artikel 2 Financiële Markten

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 2 Financiële Markten A. Garantieverplichtingen Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Het zorgdragen voor wet- en regelgeving en beleid ter bevordering van goed functionerende en internationaal concurrerende financiële markten en integroteit van het financiële stelselStand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3)
Verplichtingen024 0005 50029 500
Voorbereidingskosten AFM024 0005 50029 500
     
Uitgaven00 0
Programma-uitgaven00 0
Waarvan juridisch verplicht    
     
Ontvangsten10 00010 000 10 000
Programma-ontvangsten10 00010 000 10 000

Toelichting

Verplichtingen

Doelstelling 1 Goed functionerende financiële markten

Voorbereidingskosten AFM (+ 5 500)

Door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) worden kosten gemaakt die zij niet in alle gevallen direct kan doorberekenen aan onder toezicht staande instellingen. Deze kosten worden geactiveerd op de balans van de AFM en worden, met uitzondering van de (voorbereidings)kosten van het prospectustoezicht, na de inwerkingstelling van de nieuwe toezichttaak geleidelijk doorberekend aan onder toezicht gestelden. Ingeval de nieuwe toezichttaak niet in werking treedt, ontbreekt de wettelijke basis voor kostendoorberekening. Om hierin te voorzien geeft Financiën een overheidsgarantie af. Thans wordt voorzien dat de nog niet doorberekende kosten ultimo dit jaar per saldo met € 5,5 mln. zullen zijn opgelopen tot € 29,5 mln.

B. overige verplichtingen Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Het zorgdragen voor wet- en regelgeving en beleid ter bevordering van goed functionerende en internationaal concurrerende financiële markten en integroteit van het financiële stelselStand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3)
Verplichtingen49 62548 472– 18448 288
Programma-uitgaven43 92341 423 41 423
Apparaatsuitgaven5 7027 049– 1846 865
     
Uitgaven49 62548 472– 18448 288
Programma-uitgaven43 92341 423 41 423
Waarvan juridisch verplicht   38 937
     
Doelst. 1 Goed functionerende financiële markten    
Bijdrage toezicht AFM14 30016 900 16 900
Bijdrage toezicht PVK op verzekeraars4 6002 300 2 300
Bijdrage toezicht PVK op pensioenfondsen4 0002 000 2 000
Maatschappelijk overleg betalingsverkeer200200 200
Rechtspraak Financiële Markten1 0001 000 1 000
     
Doelst. 2 Integriteit van het financiële stelsel    
Caribbean Financial Action Taskforce3232 32
     
Doelst. 3 Goed functionerend muntwezen    
Muntcirculatie14 79113 991 13 991
Retouren guldenmunten5 0005 000 5 000
     
Apparaatsuitgaven5 7027 049– 1846 865
     
Ontvangsten588 551431 696175 000606 696
Programma-ontvangsten588 551431 696175 000606 696
     
Doelst. 1 Goed functionerende financiële markten    
Winstuitkering DNB563 033399 033175 000574 033
Overige programma-ontvangsten3224 467 4 467
     
Doelst. 3 Goed functionerend muntwezen   0
Ontvangsten muntwezen5 1848 184 8 184
Toename euromunten in circulatie20 01220 012 20 012

Toelichting

Ontvangsten

Doelstelling 1 Goed functionerende financiële markten

Winstuitkering De Nederlandsche Bank (DNB) (+ 175 000)

De hogere winst hangt voornamelijk samen met de gedaalde rente en met een aandelenherwaardering. Tevens heeft DNB een bate gerealiseerd in verband met buiten omloop gestelde bankbiljetten die niet zijn teruggekomen.

Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector A. Garantieverplichtingen Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Het realiseren van optimaal financieel resultaat bij het beheren, aangaan en afstoten van staatsdeelnemingen; het wegnemen van knelpunten voor ondernemingsfinanciering en bredere toepassing vann pps bij de totstandkoming van overheidsinvesteringenStand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3)
Verplichtingen79 41179 411 79 411
Regeling BF79 41179 411 79 411
     
Uitgaven12 58310 583 10 583
Programma-uitgaven12 58310 583 10 583
Waarvan juridisch verplicht   10 266
     
Doelst. 2 Verhelpen knelpunten in ondernemingsfinanciering    
Regeling BF12 12910 129 10 129
PPM454454 454
     
Ontvangsten9 5299 529 9 529
Programma-ontvangsten9 5299 529 9 529
Doelst. 2 Verhelpen knelpunten in ondernemingsfinanciering    
BF/PPM9 5299 529 9 529

B. Overige verplichtingen Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Het realiseren van optimaal financieel resultaat bij het beheren, aangaan en afstoten van staatsdeelnemingen; het wegnemen van knelpunten voor ondernemingsfinanciering en bredere toepassing vann pps bij de totstandkoming van overheidsinvesteringenStand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3)
Verplichtingen5 9769 919 437160 10210 079 539
Apparaatsuitgaven5 9765 9373 6419 578
Programma-uitgaven09 913 500156 46110 069 961
     
Uitgaven5 9769 919 437160 10210 079 539
Programma-uitgaven09 913 500156 46110 069 961
Waarvan juridisch verplicht   10 068 756
     
Doelst. 1 Aangaan, beheren en afstoten Staatsdeelnemingen    
Verwerven vermogenstitels 9 911 000156 31110 067 311
Overig    
PPS/Zuidas 2 500 2 500
Uitvoeringskosten tijdelijke regeling subsidie tankstations  150150
     
Apparaatsuitgaven5 9765 9373 6419 578
Waarvan: Personeel en materieel3 2763 237– 233 214
Waarvan: Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen2 7002 7003 6646 364
     
Ontvangsten665 9032 152 746977 6503 130 396
Programma-ontvangsten665 9032 152 746976 9003 129 646
     
Doelst. 1 Aangaan, beheren en afstoten Staatsdeelnemingen    
Dividend staatsdeelnemingen297 651398 17056 454454 624
Opbrengst vermogenstitels 1 429 000915 8202 344 820
Rente en aflossing div. leningen104 042104 042 104 042
Afdrachten Holland Casino111 630111 630– 1 630110 000
Afdrachten Staatsloterij135 48092 804– 14 80478 000
Terugstorting agio17 10017 10021 06038 160
     
Overig    
Tijdelijke regeling subsidie tankstations  750750

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Doelstelling 1 Aangaan, beheren en afstoten Staatsdeelnemingen

Verwerven vermogenstitels (+ 156 311)

De bruto-aankoopprijs van het transportbedrijf Gasunie bedroeg ruim € 156 mln. meer dan was voorzien bij de 1e suppletore begroting. Zoals toegezegd (Kamerstukken II 2004/05, 28 109, nr. 7) worden de mutaties als gevolg van de definitieve transactiewaarde per 1 juli 2005 in deze begrotingswijziging verwerkt.

Apparaatsuitgaven

Uitvoeringskosten Staatsdeelnemingen (+ 3 664)

In verband met verkochte Staatsdeelnemingen zijn extra verkoopkosten gemaakt van € 3,7 mln.

Ontvangsten

Doelstelling 1 Aangaan, beheren en afstoten Staatsdeelnemingen

Dividend Staatsdeelnemingen (+ 56 454)

Door de hogere ontvangst van dividenden en bijgestelde verwachtingen wordt de raming per saldo met € 56 mln. verhoogd. Onder andere van KPN (+ € 26 mln.), TenneT (+ € 20 mln.) en Schiphol (+ € 10 mln.) is een hoger dividend ontvangen.

Opbrengst vermogenstitels (+ 915 820)

De mutatie heeft betrekking op de verkoop van aandelen TNT (€ 0,9 mld.), KLM (€ 12 mln.) en Eurometaal (€ 4 mln.).

Afdrachten Holland Casino (– 1 630)

Verwacht wordt dat de afdrachten van Holland Casino zullen achterblijven bij hetgeen eerder was geraamd.

Afdrachten Staatsloterij (– 14 804)

Verwacht wordt dat de afdrachten van de Staatsloterij zullen achterblijven. Er worden minder staatsloten verkocht en er is een toenemende concurrentie van de Goede Doelen Loterijen.

Terugstorting agio (+ 21 060)

De terugstorting agio is € 21 mln. hoger dan geraamd.

Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 4 Internationale financiële betrekkingen A. Garantieverplichtingen Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Een financieel-economisch gezond en welvarend Europa en een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkelingStand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3)
Verplichtingen113 445113 44528 116141 561
Multilaterale ontw.banken en -fondsen, EIB: overeenkomsten Lomè en Cotonou en DNB: kredietfaciliteiten BIS113 445113 44528 116141 561
     
Uitgaven00 0
Programma-uitgaven    
     
Ontvangsten00 0
Programma-ontvangsten    

Toelichting

Alle mutaties hebben betrekking op de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS).

Verplichtingen

Multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen (+ 28 116)

De verplichtingenmutatie houdt verband met een inschrijving op aandelen van de Afrikaanse Ontwikkelingsbank (AfDB). De AfDB biedt regelmatig aandelen, waar leden afstand van hebben gedaan, aan voor heruitgifte. Ramingstechnisch is rekening gehouden met een maximale toewijzing van 2 422 aandelen, dit leidt tot een toename van het aandeel in de Bank van 0,758% naar 0,869%. De inschrijving is enerzijds een signaal van vertrouwen richting de nieuwe president Kaberuka, anderzijds brengt het de participatie van Nederland in de AfDB meer in lijn met het economische gewicht van Nederland in de wereld.

De hierboven vermelde verplichtingenmutatie betreft de garantieverplichting (voor het deel dat niet tot betaling komt) van € 28 116 000. Daarnaast is er sprake van een betalingsverplichting van € 2 547 000. Voor betalingsverplichting en uitgaven worden verwezen naar onderstaande tabel en toelichting.

B. Overige verplichtingen Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Een financieel-economisch gezond en welvarend Europa en een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkelingStand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3)
Verplichtingen517 789574 9892 598577 587
Multilaterale ontw.banken en -fondsen515 202572 4482 547574 995
Apparaatsuitgaven2 5872 541512 592
     
Uitgaven181 818180 65890 404271 062
Programma-uitgaven179 231178 11790 353268 470
Waarvan juridisch verplicht   268 470
     
Doelst. 2 bevorderen van een evenwichtige financieel-economische ontwikkeling    
Multilaterale ontw.banken en -fondsen179 231178 11790 353268 470
     
Apparaatsuitgaven2 5872 541512 592
     
Ontvangsten1 2051 205 1 205
Doelst. 2 bevorderen van een evenwichtige financieel-economische ontwikkeling    
Programma-ontvangsten1 2051 205 1 205

Verplichtingen

Multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen (+ 2 547)

De verplichtingenmutatie heeft betrekking op de betalingsverplichting van de AfDB die tot betalingen over een periode van 8 jaar leidt, de eerste betaling is in 2005. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de toelichting bij de garantieverplichting en de uitgaven.

Uitgaven

Doelstelling 2 Bevorderen van een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkeling

Multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen (+ 90 353)

• In verband met een dreigende onderuitputting van het HGIS-ODA budget voor 2005 is op verzoek van Buitenlandse Zaken besloten een deel van de betalingen voor 2006 aan de Internationale Ontwikkelings Associatie (IDA), het Aziatische Ontwikkelingsfonds (AsDF) en het Afrikaanse Ontwikkelingsfonds (AfDF) reeds in 2005 te voldoen (+ 89 933)

• De inschrijving op extra aandelen van de Afrikaanse Ontwikkelingsbank (AfDB) leidt tot een eerste betaling in 2005 (+ 420). Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de toelichting bij de garantie- en de betalingsverplichting.

Artikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties A. Garantieverplichtingen Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Bijdragen aan een goed functionerende en complete markt voor verzekering van risico’s verbonden aan export en investeringen in het buitenland.Stand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3)
Verplichtingen11 936 05611 936 056 11 936 056
Exportkredietverzekering (EKV)11 332 27611 332 276 11 332 276
Regeling Herverzekering Investeringen (RHI)453 780453 780 453 780
MIGA150 000150 000 150 000
     
Uitgaven129 008124 008– 85 00039 008
Programma-uitgaven129 008124 008– 85 00039 008
Waarvan juridisch verplicht   37 828
     
Doelst. 1 Doelmatige inzet herverzekeringsfaciliteiten    
Schade-uitkering EKV129 008124 008– 87 00037 008
Schade-uitkering TRhi002 0002 000
Schade-uitkering MIGA00 0
     
Ontvangsten173 815384 361150 500534 861
Programma-ontvangsten173 815384 361150 500534 861
     
Doelst. 1 Doelmatige inzet herverzekeringsfaciliteiten    
Premies EKV39 03439 034 39 034
Premies TRhi4541 0005001 500
Doelst. 2 Kostendekkendheid    
Schaderestituties EKV134 327344 327150 000494 327

Toelichting

Uitgaven

Doelstelling 1 Doelmatige inzet herverzekeringsfaciliteiten

Schade-uitkering exportkredietverzekering (– 87 000)

De raming van de schade-uitkeringen is gebaseerd op verwachtingen omtrent de verzekeringsportefeuille. Op basis van de actuele situatie en verwachte korte termijnontwikkelingen zijn de schattingen neerwaarts bijgesteld.

Schade-uitkering Tijdelijke Regeling herverzekering investeringen (TRhi) (+ 2 000)

In tegenstelling tot de verwachting is er dit jaar een schade ontstaan bij de TRhi.

Ontvangsten

Doelstelling 1 Doelmatige inzet herverzekeringsfaciliteiten

Premies TRhi (+ 500)

Naar verwachting wordt een groter bedrag aan premies TRhi ontvangen dan was begroot.

Schaderestituties exportkredietverzekering (+ 150 000)

In de Club van Parijs zijn afspraken gemaakt over de vervroegde aflossing van een aantal landen. Deze vervroegde aflossingen leiden tot een positieve bijstelling van de provenuontvangsten in 2005.

B. Overige verplichtingen Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Bijdragen aan een goed functionerende en complete markt voor verzekering van risico’s verbonden aan export en investeringen in het buitenland.Stand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3)
Verplichtingen13 98013 9802414 004
Apparaatsuitgaven13 98013 9802414 004
Waarvan: personeel en materieel1 1991 199241 223
Waarvan: Kostenvergoeding Atradius DSB12 78112 781 12 781
     
Uitgaven13 98013 9802414 004
Apparaatsuitgaven13 98013 9802414 004
Waarvan: personeel en materieel1 1991 199241 223
Waarvan: Kostenvergoeding Atradius DSB12 78112 781 12 781

Artikel 7 Beheer materiële activa

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 7 Beheer materiële activa Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Het doelmatig verwerven, beheren en vervreemden van roerende en onroerende zaken van het Rijk en het bevorderen van een optimale allocatie van onroerende zaken benodigd voor het RijkStand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3)
Verplichtingen103 868107 468– 3 753103 715
     
Uitgaven103 868107 468– 3 753103 715
Programma-uitgaven66 25868 758– 1 78866 970
Waarvan juridisch verplicht   48 307
     
Doelst. 1 Bewaring/vervreemding Roerend    
Beheerskosten1 5641 564 1 564
     
Doelst. 2 Beheer/verkoop Onroerend    
Onderhoud en beheerskosten5 8918 3913 69112 082
Zakelijke lasten43 80343 8034 50448 307
     
Doelst. 3 Optimaal handelen in vastgoed    
Anticiperende aankopen15 00015 000– 10 5004 500
     
Overige programma-uitgaven  517517
     
Apparaatsuitgaven37 61038 710– 1 96536 745
     
Ontvangsten366 697378 865109 048487 913
Programma-ontvangsten361 666373 834109 849483 683
     
Doelst. 1 Bewaring/vervreemding Roerend    
Verkoop roerende zaken1 8131 813– 2191 594
     
Doelst. 2 Beheer/verkoop Onroerend    
Verkoop onroerende zaken248 407263 40767 948331 355
Beheerontvangsten83 94383 9438 00691 949
Overige programma-ontvangsten26 97124 67133 91258 583
     
Doelst. 3 Optimaal handelen in vastgoed    
Anticiperende aankopen5320202202
     
Apparaatsontvangsten5 0315 031– 8014 230

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Doelstelling 2 Beheer/verkoop onroerend

Onderhoud en beheerskosten (+ 3 691)

Als gevolg van de agrarische taakstelling en de daarmee verbonden uitvoeringskosten wordt het budget voor onderhouds- en beheerskosten eenmalig verhoogd. Aangezien op de post apparaatsuitgaven (zie hierna) al ruimte gereserveerd was voor deze toename van uitvoeringskosten, wordt er apparaatbudget overgeheveld naar onderhoud en beheerskosten.

Zakelijke lasten (+ 4 504)

Dit jaar zijn de nieuwe WOZ-waarden vastgesteld, dit leidt tot ca € 4 mln. hogere uitgaven.

Doelstelling 3 Optimaal handelen in vastgoed

Anticiperende aankopen (– 10 500)

Er wordt in 2005 nog maar een beperkt aantal aanvragen voor de leenfaciliteit verwacht (€ 4,5 mln.), waardoor € 10,5 mln. vrijvalt.

Overige programma-uitgaven (+ 517)

De mutatie betreft de verrekening met andere departementen in verband met verkopen uit eerdere jaren (+ 315) en de vervroegde aflossing van een lening betreffende anticiperende aankopen (+ 202).

Apparaatsuitgaven (– 1 965)

De mutatie heeft o.a. betrekking op:

• Vrijval in de post huren RGD omdat realisatie van een nieuwe opslagplaats voor de regio Amsterdam in 2005 niet doorgaat (– 521).

• Overheveling budget naar Onderhoud en beheerskosten in verband met uitvoering van de agrarische taakstelling (– 2 100).

Ontvangsten

Doelstelling 1 Bewaring/verkoop onroerend

Verkoop roerende zaken (– 219)

Dit betreft opbrengsten van overtollige roerende zaken. De aanlevering van andere departementen is minder dan geraamd, voor de ontvangsten op deze post is Domeinen daarvan afhankelijk.

Doelstelling 2 Beheer/verkoop Onroerend

Verkoop onroerende zaken (+ 67 948)

De mutatie wordt als volgt gespecificeerd:

• Verwacht wordt dat in het kader van de taakstelling verkoop agrarische gronden in 2005 voor € 47 mln. meer zal worden verkocht dan oorspronkelijk geraamd (groter dan verwachte animo). Het is niet mogelijk om de ontvangst van de verkoopopbrengst te vertragen, onder meer om redenen van rechtsgelijkheid. De meeropbrengst in 2005 leidt tot een in omvang gelijke tegenvaller in het jaar 2006 (+ 47 000).

• Er is door de verkoop van het Zeeburgereiland een grote meevaller ontstaan (+ 18 628).

• Hogere ontvangsten Middelenafspraak Buitenlandse Zaken in verband met verkoop ambassadegebouwen (+ 2 320).

Beheersontvangsten (+ 8 006)

De mutatie wordt als volgt gespecificeerd:

• De (erf-)pachtopbrengsten nemen minder snel af dan geraamd (+ 4 006).

• Verhuuropbrengsten uit zandopslagplaatsen zijn hoger uitgevallen (+ 4 000).

Doelstelling 3 Optimaal handelen in vastgoed

Anticiperende aankopen (+ 202)

Vervroegde aflossing van een lening door Domeinen.

Overige programma-ontvangsten (+ 33 912)

De mutatie wordt als volgt gespecificeerd:

• Vervroegde aflossing van een grote koopsom (+ 28 000).

• Hogere ontvangsten agrarische verrekenbedingen (+ 5 912).

Apparaatsontvangsten (-801)

De opgelden Roerende Zaken dalen omdat departementen minder roerende zaken aanleverden dan verwacht.

Artikel 8 Financieel-economisch beleid van de overheid

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 8 Financieel-economisch beleid van de overheid Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Het vormgeven en uitvoeren van het financieel-economische beleid van de overheid, het bevorderen van de doelmatigheid en doeltreffendheid van de overheidsuitgaven en het waarborgen van de rechtmatigheidStand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3)
Verplichtingen26 91327 88582828 713
Apparaatsuitgaven26 91327 88582828 713
     
Uitgaven26 91327 88582828 713
Apparaatsuitgaven26 91327 88582828 713
     
Ontvangsten2 6132 6131 3183 931
Apparaatsontvangsten2 6132 6131 3183 931

2.3 Niet-beleidsartikelen

Artikel 9 Algemeen

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting 2005 naar de stand 2e suppletore begroting 2005 – artikel 9 Algemeen Bedragen x € 1 000

AlgemeenStand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3)
Verplichtingen92 646128 694– 8 508120 186
     
Uitgaven92 646128 694– 8 508120 186
Totaal apparaatsuitgaven92 646128 279– 10 508117 771
     
Apparaatsuitgaven86 597119 179– 9 870109 309
Uitvoeringskosten omslagstelsel Rijkswagenpark6 0495 600 5 600
Bijdrage aan tsunamislachtoffers03 500– 6382 862
Departementsbrede programma-uitgaven04152 0002 415
Tegoeden WOII04152 0002 415
     
Ontvangsten7 7077 3077008 007
Apparaatsontvangsten1 6581 7077002 407
Omslagstelsel Rijkswagenpark6 0495 600 5 600

Toelichting

Apparaatsuitgaven (– 9 870)

De mutatie wordt voornamelijk verklaard door het Project Eigentijds Werken (renovatie van het ministerie en tijdelijke verhuizing van Korte Voorhout naar het Prinsenhof in het Beatrixkwartier). Door de iets later dan geraamde oplevering van het Prinsenhof zal de eerste gebruiksvergoeding van € 4,3 mln. voor het zogenaamde inbouwpakket (installaties, wanden e.d.) in 2006 worden voldaan. Daarnaast blijkt dat € 2,7 mln. voor de huur van de tijdelijke huisvesting wordt doorgeschoven naar latere jaren.

Ten slotte wordt in verband met de verhuizing de uitvoering van ICT-projecten bevroren (– € 2 mln).

Tegoeden WOII (+ 2 000)

In 2005 zijn definitieve financiële afspraken gemaakt over de afwikkeling van het project Tegoeden WOII. Voor de werkzaamheden met betrekking tot de afwikkeling is met het bestuur van de Stichting Afwikkeling Maror-gelden Overheid (SAMO) een eenmalige subsidie overeengekomen en verstrekt. Het overige deel van de financiële afspraken betreft de ondersteuning van de monitoring van projecten voor de joodse gemeenschap in Nederland t/m 2013. Hogere uitgaven dan voorzien, vooral door eerder genoemde eenmalige subsidie, leiden tot een overschrijding in 2005.

Bijdrage aan de tsunamislachtoffers (– 638)

Uiteindelijk is door het ministerie van Financiën voor de slachtoffers van de zeebeving ruim € 2,8 mln. gestort op giro 555, € 0,6 mln. minder dan de eerder bij 1e suppletore begroting geraamde € 3,5 mln.

Artikel 10 Onvoorzien

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting 2005 naar de stand 1e suppletore begroting 2005 – artikel 10 Nominaal en onvoorzien Bedragen x € 1 000

Nominaal en onvoorzienStand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3)
Verplichtingen4 60838 421– 20 53917 882
     
Uitgaven4 60838 421– 20 53917 882
Onvoorzien4 6084 662– 4 468194
Loonbijstelling019 931– 2 24317 688
Prijsbijstelling013 828– 13 8280
     
Ontvangsten00 0

Toelichting

Bij 1e suppletore begroting en Vermoedelijke Uitkomsten (loonbijstelling) is de loon- en prijsbijstelling uit de aanvullende post aan de IXB-begroting toegedeeld. In deze 2e suppletore begroting is de loon- en prijsbijstelling overgeboekt naar de loon- en prijsgevoelige artikelen volgens onderstaand overzicht.

Voorts is een mutatie verwerkt betreffende een incidentele loonbijstelling in verband met de overloop van de interimvergoeding BTZR (+ 17 688). Dit bedrag is nog niet verdeeld.

Ca. € 4,5 mln. wordt ingezet ter dekking van specifieke problematiek elders op IXB.

Verdeling loon- en prijsbijstelling, voor zowel verplichtingen als uitgaven bedragen x € 1000

Art.nr.OmschrijvingLoonbijstellingPrijs bijstelling
1.1Apparaat DG Fiscale Zaken26619
1.2Apparaat Belastingdienst & DG Belastingdienst33 54910 726
 Totaal artikel 1 Belastingen33 81510 745
    
2.1Apparaat Financiële Markten10610
3.1Apparaat Financieringen5410
4.1Apparaat Buitenl. Fin.Betrekkingen456
5.1Apparaat Exportkredietverzekering204
7.1Apparaat Domeinen & Vastgoed498172
7.26/7.27Onderhoud-/beheerskosten en zakelijke lasten 595
8.1Apparaat DG Rijksbegroting & Alg.Fin.Ec.Politiek43183
9.1Apparaat Centr.directies en algemeen604646
10.20Nominaal en onvoorzien 1 557
 Totaal van de verdeling35 57313 828
 (Nog) niet verdeeld17 6880

XNoot
1

Art. 6 Staatsloterij is vervallen, het beleid is nl. met ingang van 2005 ondergebracht bij het ministerie van Justitie; het beheer van de Staatsdeelneming SENS wordt verantwoord op art. 3 van de begroting IXB.

XNoot
2

Voor de overige artikelen is geen tabel opgenomen: artikel 6 is vervallen (zie voetnoot 1), artikel 8 betreft apparaatsuitgaven en de artikelen 9 en 10 zijn niet-beleidsartikelen.

Naar boven