30 391 IV
Wijziging van de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2005 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 12 december 2005

De vaste commissie voor Nederlands-Antilliaanse en Arubaanse Zaken1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen.

De door de regering gegeven antwoorden zijn hierbij afgedrukt.

De voorzitter van de commissie,

Van Beek

De griffier voor dit verslag,

De Gier

1

Wat is de huidige stand van zaken bij de AMFO en is er nog sprake van onrechtmatige handelingen binnen deze instelling?

De informatievoorziening door de AMFO is onvoldoende en onvoldoende betrouwbaar gebleken. De directie heeft ontslag genomen. De Raad van Toezicht heeft toezichtstaken opgerekt naar bestuurstaken, hetgeen vanuit haar verantwoordelijkheden ongewenst is.

Op 25 november is daarom in mijn opdracht gestart met de uitvoering van een operationele audit. Deze audit, met een korte doorlooptijd, beoogt meer inzicht te geven in de financiële, procesmatige, beleidsinhoudelijke en organisatorische stand van zaken bij de AMFO. Op korte termijn zal AMFO de lopende financiële administratie uitbesteden aan een externe deskundige.

Omwille van het voortzetten van de ondersteuning van het NGO-veld op de korte termijn, zal ik samen met de AMFO op zeer korte termijn een bewindvoerder aanstellen. De definitieve opdracht van de bewindvoerder wordt mede gebaseerd op de (eerste) bevindingen van de operationele audit.

2

Leidt het feit dat de gereserveerde middelen voor de schuldsanering van Aruba wederom overgeheveld worden naar 2006, wegens een gebrek aan begrotingsevenwicht, niet tot een vicieuze cirkel, waarin het Arubaanse begrotingsevenwicht niet bereikt wordt mede door een te hoge schuld?

Nee, dat is niet het geval. Met Aruba is de afspraak gemaakt dat schuldsanering plaatsvindt wanneer Aruba een begrotingsevenwicht bereikt, zodat Aruba wordt gestimuleerd voldoende maatregelen te treffen gericht op het gezond maken van de begrotingen. Indien Nederland toch de middelen voor schuldsanering beschikbaar zou stellen zonder dat er begrotingsevenwicht is gerealiseerd, zou deze stimulans wegvallen.

De reden dat de overheidsschuld van Aruba is de laatste jaren sterk toegenomen is dat de overheid consequent meer geld uitgeeft dan er binnenkomt. Dit resulteert in financieringstekorten. De tekorten leiden tot hogere rente-uitgaven waardoor het financieringstekort en daarmee ook de overheidsschuld verder toeneemt.

Het Internationaal Monetair Fonds en de Centrale Bank van Aruba hebben meerdere malen aangegeven, dat het absoluut noodzakelijk is dat de overheid bezuinigingsmaatregelen neemt gericht op het bereiken van begrotingsevenwicht. Tot op heden heeft de Arubaanse regering deze maatregelen niet getroffen. In dit licht bezien ben ik dan ook niet bereid de gereserveerde middelen in te zetten voor de sanering van de Arubaanse schulden

3

Welke voorstellen zijn er gedaan of zullen er gedaan worden om de eventuele vicieuze cirkel van het gebrek aan begrotingsevenwicht in Aruba op te lossen en worden deze ook besproken tijdens het zogenaamde politieke overleg?

De voorstellen die de Arubaanse regering gaat doen om de openbare financiën gezond te maken zijn vooralsnog onduidelijk. De financiële problemen in de Arubaanse Ziektekosten Verzekering wil men aanpakken met een verhoging van premie en de introductie van een eigen bijdrage. Wat betreft de reductie van de grootste lasten (consumptieve uitgaven, met name de personeelslasten) zijn mij vooralsnog geen voorstellen bekend. De Arubaanse regering rekent op hogere inkomsten als gevolg van de verwachte groei van de Arubaanse economie.

Het recent aangetreden kabinet Oduber IV heeft het gezond maken van de Arubaanse overheidsfinanciën tot prioriteit uitgeroepen. Tijdens het politiek overleg dat in 2006 zal plaatsvinden over de aanwending van de gereserveerde middelen voor schuldsanering, zal daarom nadrukkelijk worden gesproken over de aanpak van het gezond maken van de Arubaanse overheidsfinanciën.

4

Wat zijn de oorzaken van de vertraging in de uitvoering van het Plan Veiligheid Nederlandse Antillen?

Met het opstellen van een plan van aanpak voor het Plan Veiligheid Nederlandse Antillen is, wegens de complexiteit van de problematiek bij de Nederlands-Antilliaanse rechtshandhaving, meer tijd gemoeid geweest dan aanvankelijk werd voorzien. Ook vergt de uitzending van Nederlandse rechercheurs naar de Nederlandse Antillen meer voorbereidingstijd dan bij aanvang van het project was gepland

5

Leveren de verminderde uitgaven in de uitbreiding van de detentiecapaciteit en de werving en selectie van politieagenten, direct gevaar op voor de veiligheid en is er nu een tekort aan detentiecapaciteit en politieagenten?

Op dit moment is er een tekort aan gekwalificeerd politiepersoneel en aan detentiecapaciteit op de Nederlandse Antillen. Uitvoering van het PVNA beoogt te voorzien in verbetering van deze situatie. De uitgaven worden niet verminderd maar verschoven naar 2006. Ter bevordering van de veiligheid in de Nederlandse Antillen is een voortvarende uitvoering van het PVNA van groot belang, in de ministeriële stuurgroep wordt dit nauwlettend gevolgd. Overigens heeft de inzet van de marechaussees en ondersteuning van het RST al geleid tot zichtbare vermindering van de criminaliteit.

6

Onder welke voorwaarden zijn de middelen die zijn overgebleven door de problemen bij de FDA beschikbaar voor Aruba en blijven ze alleen beschikbaar binnen het fonds?

Zie het antwoord op vraag 7 waarin de beantwoording van deze vraag is meegenomen.

7

Wat waren de problemen bij de implementatie bij de start van het FDA en zijn ze verholpen?

Dit waren problemen van juridisch/technische aard. Hierdoor bleek het fonds in 2000 onrechtmatig te zijn opgericht. In 2002 is de gemaakte fout hersteld en kon de beheersovereenkomst tussen Nederland, Aruba en het FDA worden gesloten. Door de opgelopen vertraging in de start van het fonds lopen de bestedingen nog steeds iets achter ten opzichte van het overeengekomen stortingsschema. De middelen blijven beschikbaar voor het fonds. De voorwaarden voor de besteding van de middelen zijn vastgelegd in bovengenoemde beheersovereenkomst.


XNoot
1

Samenstelling:

Leden: De Vries (PvdA), Dittrich (D66), Vos (GL), Rouvoet (CU), Buijs (CDA), van Beek (VVD), voorzitter, van Gent (GL), van Bommel (SP), Luchtenveld (VVD), de Pater-van der Meer (CDA), van As (LPF), Rambocus (CDA), van Bochove (CDA), Herben (LPF), Wolfsen (PvdA), Sterk (CDA), Van Fessem (CDA), Tjon-A-Ten (PvdA), Blom (PvdA), Leerdam, MFA (PvdA), ondervoorzitter, Van Miltenburg (VVD), Visser (VVD), Van Hijum (CDA), Van Egerschot (VVD), Vacature (CDA), Vacature (PvdA), Vacature (PvdA).

Plv. leden: Arib (PvdA), Van der Laan (D66), Halsema (GL), Van der Staaij (SGP), Van Haersma Buma (CDA), Schippers (VVD), Vendrik (GL), Van Velzen (SP), Van Baalen (VVD), Çörüz (CDA), Varela (LPF), Jager (CDA), Ormel (CDA), Van den Brink (LPF), Timmermans (PvdA), Joldersma (CDA), Van Oerle-van der Horst (CDA), Kalsbeek (PvdA), Straub (PvdA), Van Heemst (PvdA), Hirsi Ali (VVD), Szabó (VVD), Vacature (SP), Örgü (VVD), Van Vroonhoven-Kok (CDA), Van Dijken (PvdA), Koenders (PvdA).

Naar boven