Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2005-2006 | 30391-IIB nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2005-2006 | 30391-IIB nr. 2 |
A. | ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET VOORSTEL |
B. | DE BEGROTINGSTOELICHTING |
1. | Leeswijzer |
2. | Beleid |
2.1 | Overzicht van de totale uitgaven- en ontvangstenmutaties |
2.2 | De artikelen |
1. Eerste Kamer | |
2. Algemene Rekenkamer | |
3. De Nationale ombudsman | |
4. De Kanselarij der Nederlandse Orden | |
5. Het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen | |
6. Het kabinet van de Gouverneur van Aruba | |
10. Nominaal en onvoorzien |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 en 2 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
B. DE BEGROTINGSTOELICHTING BIJ DE RAAD VAN STATE, DE ALGEMENE REKENKAMER, DE NATIONALE OMBUDSMAN, DE KANSELARIJ DER NEDERLANDSE ORDEN, HET KABINET VAN DE GOUVERNEUR VAN DE NEDERLANDSE ANTILLEN EN HET KABINET VAN DE GOUVERNEUR VAN ARUBA (IIB)
De begroting van de hoge colleges van staat is met ingang van de begroting 2004 gesplitst in deel IIA en deel IIB. Deel IIA bevat het onderdeel Staten-Generaal en deel IIB bevat de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba. De splitsing is tot stand gekomen naar aanleiding van het verzoek van de Staten-Generaal om de bijzondere positie van de Staten-Generaal zichtbaar te maken in de begroting. De tweede wijziging van de Comptabiliteitswet 2001, waarin de splitsing is geformaliseerd, is in voorbereiding.
Deze tweede suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting van de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba voor 2005.
In paragraaf 2.1 wordt het totaal aan mutaties in een tabel gepresenteerd. In paragraaf 2.2 is steeds per beleidsartikel een tabel met de mutaties opgenomen. De stand van de tweede suppletore begroting (stand Najaarsnota) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de eerste suppletore begroting (stand Voorjaarsnota).
2.1 Overzicht van de totale uitgaven- en ontvangstenmutaties
In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen/uitgaven en de ontvangsten van de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba (IIB) voor het jaar 2005 te wijzigen:
Totaal overzicht IIB (bedragen in € 1 000)
Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 90 387 | 93 608 | – 1 414 | 92 194 |
Uitgaven | 90 387 | 93 608 | – 1 652 | 91 956 |
Ontvangsten | 3 018 | 3 276 | – 38 | 3 238 |
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
1: Raad van State | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 48 723 | 49 779 | – 1 906 | 47 873 |
Uitgaven | 48 723 | 49 779 | – 1 906 | 47 873 |
1. advisering | 6 978 | 7 081 | 53 | 7 134 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006 | 152 | |||
b personele uitgaven i.v.m. vacatures | – 140 | |||
c overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR | 41 | |||
2 bestuursrechtspraak | 41 745 | 42 698 | – 1 959 | 40 739 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006 | 797 | |||
b personele uitgaven i.v.m. vacatures | – 790 | |||
c materiële uitgaven | – 385 | |||
d HBV-zaken | – 773 | |||
e correctie op desaldering project Antillen | – 150 | |||
f overboeking aan RGD i.v.m. project huisvesting | – 940 | |||
g overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR | 282 | |||
Ontvangsten | 1 721 | 1 889 | – 38 | 1 851 |
a correctie griffierechten | 200 | |||
b correctie op desaldering project Antillen | – 150 | |||
c bijstelling ontvangst project Antillen | – 88 |
1.1.b en 1.2.b Personele uitgaven i.v.m. vacatures. Deze onderuitputtingen worden veroorzaakt door langer openstaande vacatures.
1.1.cen 1.2.g Overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR.Als gevolg van de invoering van het nieuwe ziektekostenregeling per 1 januari 2006 wordt de tegemoetkoming over de laatste maanden 2005 versneld uitbetaald.
1.2.c Materiële uitgaven. De onderuitputting op de materiële uitgaven betreft een aantal projecten. De projecten mediation (vrijwel afgerond) en workflowmanagement zijn goedkoper uitgevallen.
1.2.d HBV-zaken. De kosten in verband met de afdoening van asielzaken en reguliere zaken in de kamer Hoger Beroep Vreemdelingen zijn lager dan geraamd. Het verschil tussen raming en (verwachte) realisatie wordt nog geanalyseerd, maar nu al staat vast dat de lagere kosten ten dele wordt veroorzaakt door een aantal openstaande vacatures.
1.2.e en ontvangst1.b Correctie op desaldering project Antillen. In de eerste suppletore begroting 2005 heeft een desaldering (een verhoging van het uitgavenkader met een daartegenover staande verhoging van het ontvangstenkader) plaatsgevonden in verband met het samenwerkingsproject met het Gemeenschappelijk Hof van Antillen. Tijdens de begrotingsuitvoering in 2005 is echter gebleken dat een deel van de uitgaven (m.n. ICT-kosten door gebruikmaking van elektronische dossiers) die naar aanleiding van het samenwerkingsproject met het Gemeenschappelijk Hof van Antillen gemaakt worden ook aan het reguliere werk van de Raad ten goede komen. Om deze reden wordt de desaldering verlaagd met € 0,15 mln.
1.2.f Overboeking aan RGD i.v.m. project huisvesting.De uitgavenraming die voor de nieuwbouw van de Raad is vastgesteld, bestaat uit twee onderdelen: uitgaven die rechtstreeks voor rekening van de Raad zullen komen en uitgaven van de Raad van State die via de RGD verrekend zullen worden. Deze overboeking betreft overheveling van budget van de Raad naar de RGD. Dit budget is bedoeld voor uitgaven aan bouwkosten waarvoor de verplichtingen door de RGD aangegaan zullen worden.
ont-vangst1.a Correctie griffierechten. Deze verhoging van de verwachte ontvangsten uit griffierecht betreft een correctie op de verlaging van de griffierechtontvangsten (ad € 0,432 mln) bij de eerste suppletore begroting 2005. De tegenvaller die toen was berekend, is per abuis dubbel meegeteld. Deze correctie heeft overigens geen meerjarige doorwerking.
ont-vangst1.c Bijstelling ontvangst project Antillen. De financiële afwikkeling van het samenwerkingsproject met het Gemeenschappelijk Hof van Antillen vindt plaats op declaratiebasis. In de eerste suppletore begroting 2005 is de ontvangstenraming van de Raad van State hiermee opgehoogd met € 0,2 mln. Deze ophoging blijkt te hoog te zijn geweest voor het deel van ICT-kosten en wordt derhalve met € 0,088 mln naar beneden bijgesteld tot € 0,112 mln.
Artikel 2. Algemene Rekenkamer
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
2: Algemene Rekenkamer | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 26 180 | 26 527 | 465 | 26 992 |
Uitgaven | 26 180 | 26 527 | 465 | 26 992 |
1 recht- en doelmatigheidsbevordering bij het Rijk en verbonden organisaties en institutionele programma’s | 26 180 | 26 527 | 465 | 26 992 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006 | 512 | |||
b vertraging externe projecten | – 270 | |||
c overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR | 223 | |||
Ontvangsten | 1 217 | 1 217 | 0 | 1 217 |
2.1.b Vertraging externe projecten. Enkele extern gefinancierde projecten zijn vertraagd en daarmee ook de uitgaven voor die projecten. Deze projecten lopen door in 2006.
2.1.c. Overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR. Als gevolg van de invoering van het nieuwe ziektekostenregeling per 1 januari 2006 wordt de tegemoetkoming over de laatste maanden 2005 versneld uitbetaald.
Artikel 3. De Nationale ombudsman
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
3: De Nationale ombudsman | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 8 423 | 8 935 | 1 006 | 9 941 |
Uitgaven | 8 423 | 8 935 | 1 006 | 9 941 |
1. reguliere klachten | 7 510 | 8 022 | 190 | 8 212 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006 | 137 | |||
b overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR | 53 | |||
2. klachten van lagere overheden | 0 | 0 | 806 | 806 |
a klachtenbehandeling (overboeking) | 806 | |||
3. onderzoek | 54 | 54 | 0 | 54 |
4. communicatie | 708 | 708 | 8 | 716 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006 | 6 | |||
b overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR | 2 | |||
5. internationale contacten | 151 | 151 | 2 | 153 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006 | 1 | |||
b overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR | 1 | |||
Ontvangsten | 39 | 101 | 0 | 101 |
3.2.a Klachtenbehandeling (overboeking). De Nationale ombudsman behandelt – tegen een kostendekkende vergoeding – klachten over aangesloten lagere overheden. De kosten gerelateerd aan het behandelen van klachten van/over provincies, waterschappen en gemeenten over de (verreken)periode september 2004 t/m augustus 2005 bedroegen € 0,806 mln. Het betreft een overboeking van het ministerie BZK aan de Nationale ombudsman, omdat de doorberekening van de kosten via het ministerie BZK verloopt.
3.1.b,3.4.b en 3.5.b Overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR.Als gevolg van de invoering van het nieuwe ziektekostenregeling per 1 januari 2006 wordt de tegemoetkoming over de laatste maanden 2005 versneld uitbetaald.
Artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
4: Kanselarij der Nederlandse Orden | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3 031 | 3 154 | 341 | 3 495 |
Uitgaven | 3 031 | 3 154 | 103 | 3 257 |
1. apparaat | 1 610 | 1 733 | 85 | 1 818 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006 | 31 | |||
b bezwaar- en beroepsprocedures ontslagzaken | 40 | |||
c overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR | 14 | |||
2. decoraties | 1 416 | 1 416 | 18 | 1 434 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006 | 18 | |||
3. riddertoelagen | 5 | 5 | 0 | 5 |
Ontvangsten | 29 | 29 | 0 | 29 |
4.1.b Beroepsprocedures ontslagzaken. De kosten voor twee lopende beroepsprocedures vanwege ontslagzaken kunnen niet binnen het huidige begrotingskader van de Kanselarij der Nederlandse Orden worden opgevangen.
4.1.c Overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR. Als gevolg van de invoering van het nieuwe ziektekostenregeling per 1 januari 2006 wordt de tegemoetkoming over de laatste maanden 2005 versneld uitbetaald.
Artikel 5. Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
5: Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 482 | 2 547 | 56 | 2 603 |
Uitgaven | 2 482 | 2 547 | 56 | 2 603 |
1. apparaat | 2 482 | 2 547 | 56 | 2 603 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006 | 40 | |||
b overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR | 16 | |||
Ontvangsten | 0 | 40 | 0 | 40 |
5.1.b Overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR. Als gevolg van de invoering van het nieuwe ziektekostenregeling per 1 januari 2006 wordt de tegemoetkoming over de laatste maanden 2005 versneld uitbetaald.
Artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
6: Kabinet van de Gouverneur van Aruba | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 513 | 1 525 | – 235 | 1 290 |
Uitgaven | 1 513 | 1 525 | – 235 | 1 290 |
1. apparaat | 1 513 | 1 525 | – 235 | 1 290 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006 | 26 | |||
b vertraging verbouwing kantoor | – 270 | |||
c overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR | 9 | |||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.1.b Vertraging verbouwing kantoor. De begroting was bij OW2005 opgehoogd met € 270 000 voor de verbouwing van het kantoor van Kabinet van de Gouverneur van Aruba (Kabga). Deze verbouwing/renovatie kan pas starten als de Nederlandse vertegenwoordiging, die in hetzelfde pand gehuisvest is, verhuisd is naar hun nieuwe kantoor. De nieuwbouw voor de Nederlandse vertegenwoordiging is naar verwachting echter pas in het voorjaar 2007 gereed.
6.1.c Overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR. Als gevolg van de invoering van het nieuwe ziektekostenregeling per 1 januari 2006 wordt de tegemoetkoming over de laatste maanden 2005 versneld uitbetaald.
Artikel 10. Nominaal en onvoorzien
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
10: Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 35 | 1 141 | – 1 141 | 0 |
Uitgaven | 35 | 1 141 | – 1 141 | 0 |
1 loonbijstelling | 192 | 864 | – 864 | 0 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006 | – 864 | |||
b overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR | 641 | |||
c overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR | – 641 | |||
2. prijsbijstelling | 0 | 277 | – 277 | 0 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006 | – 277 | |||
3. onvoorzien | – 165 | 0 | 0 | 0 |
4. waarde-overdracht en waarde-overname | 8 | 0 | 0 | 0 |
5. taakstellingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 12 | 0 | 0 | 0 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30391-IIB-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.