nr. 4
VERSLAG
Vastgesteld 31 januari 2006
De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel,
heeft de eer als volgt verslag uit te brengen van haar bevindingen.
Onder het voorbehoud dat de regering de gestelde vragen tijdig en genoegzaam
zal hebben beantwoord, acht de commissie de openbare beraadslaging over dit
wetsvoorstel voldoende voorbereid.
Het herindelingsproces; draagvlak, vrijwilligheid en perspectief
De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van
het voorliggende wetsvoorstel. Zij beseffen dat het voorstel deel uit maakt
van een grotere heroriëntatie op werkwijze en functioneren van de gemeenten
in de regio Rijnstreek. Reeds enige jaren wordt er gesproken over vrijwillige
herindeling die ertoe leidt dat er bestuurskrachtige gemeenten ontstaan die
de opgaven voor het gebied en zijn inwoners voor een lange periode goed zullen
kunnen behartigen.
De structuur van het gebied getuigt van een stevige interne samenhang
van de nieuwe gemeente. Er is door de gemeenten veel gedaan om draagvlak te
creëren met als sluitstuk een schriftelijke enquête die in december
2004 is uitgevoerd. De resultaten van de enquête maken duidelijk dat
ongeveer evenveel inwoners de fusie positief beoordelen als negatief. Er zijn
in totaal zeven reacties ontvangen, voornamelijk uit Ter Aar. Gezien de positieve
opstelling van de drie gemeenteraden en gedeputeerde staten én het
beperkte aantal inspraakreacties kan, naar de mening van deze leden, desondanks
gesteld worden dat er draagvlak voor deze fusie bestaat. Bovendien staan de
buurgemeenten positief tegenover deze herindeling die mede wordt bezien vanuit
de mogelijkheden tot versterking van bestuurskracht en de regionale samenwerking.
Naar de mening van deze leden is het ook van belang dat er na de herindeling
een gemeente ontstaat die klaar is voor de opgaven die haar de komende jaren
te wachten staan én die een financieel gezond meerjarenperspectief
kent. Op basis van onderzoek is de provincie tot het oordeel gekomen dat de
financiële positie van de huidige gemeenten redelijk is en dat de nieuwe
gemeente levensvatbaar is. Deze conclusie wordt gedeeld door de minister van
BZK. Hoewel de huidige gemeente Nieuwkoop nog een artikel-12-gemeente
is, zal ze «schoon» worden opgeleverd aan de nieuw te vormen gemeente.
In dit kader vragen de leden van de CDA-fractie op welke wijze de schone
oplevering van Nieuwkoop zal leiden tot extra lastenverzwaring voor de burgers
van de nieuwe gemeente. In hoeverre speelt de slappe-bodemproblematiek hier
nog een rol?
De leden van de PvdA-fractie hebben met belangstelling kennis genomen
van het wetsvoorstel samenvoeging van de gemeenten Liemeer, Ter Aar en Nieuwkoop.
Deze leden hebben eveneens kennis genomen van het draagvlak in de gemeenteraden
en onder de betrokken inwoners. Door de gemeenteraden is een grote inspanning
geleverd de inwoners te informeren en te betrekken bij de herindeling. Deze
leden zijn tevreden over de vrijwillige basis waarop dit wetsvoorstel tot
stand is gekomen. Zij onderschrijven de conclusie van de regering dat met
deze herindeling de bestuurskracht van de nieuw te vormen gemeente zal worden
vergroot.
Voorts zijn zij verheugd dat met de voorgestelde samenvoeging er een einde
komt aan de moeilijke financiële positie van de gemeente Nieuwkoop.
De leden van de VVD-fractie hebben met belangstelling en instemming kennis
genomen van dit wetsvoorstel. Tijdens de hoorzitting is hen nog eens duidelijk
gebleken dat dit voorstel de steun heeft van alle drie de gemeenteraden, de
gemeentebesturen en de bevolking. Zij zien daarom geen aanleiding om nadere
opmerkingen te maken en vragen te stellen.
De leden van de SGP-fractie hebben met belangstelling kennis genomen van
het voorliggende wetsvoorstel. Zij stellen vast dat de voorgenomen samenvoeging
wordt gedragen door het lokale bestuur. Ten aanzien van het draagvlak onder
de bevolking stellen zij vast dat bij de schriftelijke raadpleging van de
kiesgerechtigde inwoners van de drie gemeenten iets meer mensen zich negatief
dan positief over de voorgenomen samenvoeging hebben uitgelaten. Zij kunnen
dat moeilijk zien als een vruchtbare voedingsbodem voor een herindeling. Hoe
beoordeelt de regering de uitkomst van dit onderzoek? Welke rol heeft deze
uitkomst gespeelt bij de totstandkoming van het onderhavige wetsvoorstel,
zo vragen zij.
Voorts merken zij op dat een belangrijk zorgpunt voor de nieuwe gemeente
Nieuwkoop wordt gevormd door de slappe bodemproblematiek. Zij vragen in hoeverre
hierin door middel van een uitkering via het Gemeentefonds wordt voorzien.
Is dat voldoende om de problematiek van deze gemeente het hoofd te kunnen
bieden?
In de memorie van toelichting wordt gesteld dat met de voorgenomen samenvoeging
meer evenwicht komt in de bestuurlijke verhoudingen in de regio. De aan het
woord zijnde leden vragen daarom welke ontwikkelingen er op bestuurlijk vlak
in de regio zijn te voorzien. Zijn er mogelijk nieuwe herindelingen te verwachten?
De voorzitter van de commissie,
Noorman-den Uyl
Adjunct-griffier van de commissie,
Hendrickx
XNoot
1Samenstelling:
Leden: Kalsbeek (PvdA), Van Heemst (PvdA), Noorman-den Uyl (PvdA), voorzitter,
Vos (GL), Van Beek (VVD), ondervoorzitter, Van der Staaij (SGP), Luchtenveld
(VVD), Wilders (Groep Wilders), De Pater-van der Meer (CDA), Duyvendak (GL),
Spies (CDA), Eerdmans (LPF), Sterk (CDA), Van der Ham (D66), Algra (CDA),
Haverkamp (CDA), Van Fessem (CDA), Smilde (CDA), Straub (PvdA), Nawijn (Groep
Nawijn), Boelhouwer (PvdA), Dubbelboer (PvdA), Van Schijndel (VVD), Irrgang
(SP), Meijer (PvdA), Vacature (algemeen), Vacature (SP).
Plv. leden: De Vries (PvdA), Dijsselbloem (PvdA), Fierens (PvdA), Halsema
(GL), Weekers (VVD), Slob (CU), Hirsi Ali (VVD), Szabó (VVD), Rambocus
(CDA), Van Gent (GL), Çörüz (CDA), Van As (LPF), Van Haersma
Buma (CDA), Koşer Kaya (D66), Eski (CDA), Knops (CDA), Van Bochove
(CDA), Van Hijum (CDA), Hamer (PvdA), Hermans (LPF), Leerdam, MFA (PvdA),
Wolfsen (PvdA), Van der Sande (VVD), Kant (SP), Balemans (VVD), Vacature (PvdA),
De Wit (SP).