nr. 5
NOTA NAAR AANLEIDING VAN HET VERSLAG
1. Inleiding
Het wetsvoorstel tot samenvoeging van de gemeenten Binnenmaas en ’s-Gravendeel
heeft geleid tot een aantal bevindingen en vragen van de vaste kamercommissie
voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De leden van de fracties van
het CDA, de PvdA en de SGP hadden met belangstelling kennis genomen van het
wetsvoorstel. De leden van de VVD-fractie hadden met belangstelling en instemming
kennis genomen van het voorstel. Graag ga ik in op de bevindingen en gestelde
vragen.
2. Het herindelingsproces, draagvlak, vrijwilligheid
en perspectief
De fractieleden van de VVD, de PvdA en het CDA waren positief over het
draagvlak onder zowel de bevolking als onder de betrokken gemeentebesturen.
Ook de leden van de SGP-fractie stelden met betrekking tot het draagvlak vast
dat dit voorstel vanuit de gemeenten zelf is geïnitieerd. Zij vroegen
om een onderbouwing van het in de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel
veronderstelde draagvlak bij de gemeenteraden en onder de bevolking.
Ter beantwoording van deze vraag is het goed nog eens het verloop van
het proces kort samen te vatten.
Op 5 maart 2001 heeft de gemeenteraad van ’s-Gravendeel unaniem
geconcludeerd dat de schaal van de gemeente te klein is geworden om als zelfstandige
gemeente te blijven voortbestaan en dat schaalvergroting dus onvermijdelijk
is. Deze conclusie trok de gemeenteraad na een dialoog met de bevolking en
de daarbinnen te onderscheiden doelgroepen. In opdracht van de gemeente Binnenmaas
zijn er in april en mei 2001 drie bewonersavonden georganiseerd waarbij circa
150 bewoners van Binnenmaas hun mening over de voorgenomen samenvoeging met ’s-Gravendeel
hebben laten horen. Het totaalbeeld uit deze bewonersvergaderingen was dat
de inwoners van Binnenmaas niet afwijzend staan tegenover een fusie met de
gemeente ’s-Gravendeel. Naast deze bewonersavonden is tevens een telefonische
enquête gehouden waarbij de uitkomsten eveneens positief waren: meer
dan de helft van de geënquêteerden vond dit een goed
of een zeer goed plan. Mede naar aanleiding van deze bevindingen hebben de
gemeenteraden van Binnenmaas en van ’s-Gravendeel het ontwerp-advies
tot samenvoeging van Binnenmaas–’s-Gravendeel op 10 juli
2001 vastgesteld. Als bekend, is het voorstel tot samenvoeging van Binnenmaas
en ’s-Gravendeel vervolgens aangehouden om te onderzoeken of de voorgestelde
fusie verbreed kon worden naar de gehele Hoeksche Waard. Toen bleek dat hier
onvoldoende draagvlak voor was, hebben de Hoeksche Waard-gemeenten gekozen
voor een intensieve niet-vrijblijvende samenwerking als alternatief: de territoriale
bestuurscommissie Hoeksche Waard. In juni 2005 is besloten om de herindelingsprocedure
voor de hele Hoeksche Waard te beëindigen waarop de gemeentebesturen
van Binnenmaas en’s-Gravendeel hebben aangegeven nog steeds te willen
fuseren, mede gezien het feit dat er geen essentiële wijzigingen zijn
in de omstandigheden die hebben geleid tot de raadsbesluiten in 2001.
De leden van de PvdA-fractie waren op de hoogte van de inspanningen die
gedaan zijn om draagvlak te creëren voor een Arhi-procedure in de gehele
Hoeksche Waard. Deze inspanningen hebben niet geresulteerd in dit beoogde
resultaat maar in het oprichten van de territoriale bestuurscommissie Hoeksche
Waard en de vrijwillige samenvoeging van Binnenmaas en ’s-Gravendeel.
De leden van de PvdA-fractie zagen derhalve met belangstelling de evaluatie
van de bestuurskracht van de afzonderlijke gemeenten in de Hoeksche Waard
tegemoet. Zij vroegen in dit verband of ook niet-vrijwillige herindeling onderdeel
zal uitmaken van deze evaluatie.
Dit laatste is inderdaad het geval, de provincie Zuid-Holland heeft mij
laten weten dat de intergemeentelijke samenwerking van de Hoeksche Waardgemeenten
en de bestuurskracht van alle Hoeksche Waardgemeenten geëvalueerd zullen
worden in 2007.
De leden van de fractie van de SGP ontvingen voorts graag meer inzicht
in de plaats van de nieuw te vormen gemeente in de regio. Zij vroegen derhalve
wat het bestuurlijke perspectief voor de regio is, nu de beoogde herindeling
van de Hoeksche Waard geen doorgang vindt en welke positie de nieuwe gemeente
Binnenmaas daarbij op langere termijn zal innemen.
Als gezegd werken de Hoeksche Waardgemeenten per 1 oktober 2005 samen
in de territoriale bestuurscommissie Hoeksche Waard die ressorteert onder
de gemeenschappelijke regeling Zuid-Holland Zuid. De nieuwe gemeente Binnenmaas
zal qua inwonertal de grootste gemeente zijn in de Hoeksche Waard met ruim
28 000 inwoners. De Hoeksche Waardgemeenten zullen na de samenvoeging
van de gemeenten Binnenmaas en ’s Gravendeel hun samenwerking in de
bestuurscommissie Hoeksche Waard op dezelfde voet voortzetten.
3. De financiële positie van de nieuwe gemeente
De leden van de CDA-fractie vroegen zich af of deze herindeling zal leiden
tot een extra lastenverzwaring voor de burgers van de nieuwe gemeente.
De herindeling hoeft niet te leiden tot extra gezamenlijke lokale lasten
voor de burgers van de twee fuserende gemeenten. De herindeling zal wel tot
een harmonisatie leiden van de verschillende tarieven van de lokale lasten
van de fuserende gemeenten. Naar verwachting zullen de tarieven in de gemeente
met de laagste tarieven stijgen, en omgekeerd. De tarieven van de lokale heffingen
worden vastgesteld door de nieuwe gemeenteraad waarbij ik vertrouw op de zorgvuldigheid
van de nieuwe gemeenteraad.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
J. W. Remkes