30 300 IXB
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2006

nr. 27
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 27 februari 2006

Hierbij doe ik u toekomen de managementsamenvatting van het Instrumentenoverzicht Rijk (IOR).

Het IOR is beschikbaar op www.rijksbegroting.nl/IOR. Bij deze brief treft u een samenvatting van het IOR aan, waarin een selectie van overzichten wordt gepresenteerd.

Enkele jaren geleden is het Subsidieoverzicht Rijk (SOR) (rn0000032) aan de Kamer aangeboden. Dit overzicht omvatte alleen subsidies en overdrachten. Op verzoek van de Kamer omvat dit Instrumentenoverzicht Rijk een breed overzicht van en inzicht in álle financiële instrumenten van het Rijk.

Dankzij de inspanningen van departementen kon aan het verzoek van de Kamer, om eens in de vier jaar een dergelijk instrumentenoverzicht te produceren, worden voldaan.

De Minister van Financiën,

G. Zalm

1. INLEIDING

In 2003 heeft de werkgroep «Zicht op subsidies» bestaande subsidieregelingen geïnventariseerd en een beoordelingskader ontwikkeld. Deze werkgroep werd ingesteld naar aanleiding van een motie (zie bijlage) van Tweede Kamerlid Van As (LPF) ingediend bij de Algemene Financiële Beschouwingen over de Begroting 2003. Over het rapport van deze werkgroep «Zicht op subsidies» (2003, 29 200, nr. 47) heeft een algemeen overleg (AO) plaatsgevonden. In dit AO heeft het Kabinet toegezegd eens per 4 jaar een subsidieoverzicht te presenteren en aan de Tweede Kamer te zenden. Dit rapport geeft invulling aan deze toezegging. De komende jaren zal – zoals afgesproken – een blijvende inspanning worden geleverd aan het complementeren van het overzicht.

De Tweede Kamer heeft gevraagd om een breed overzicht van en inzicht in subsidieregelingen. Met het IOR wordt aan dit verzoek gehoor gegeven. De titel van het overzicht is gewijzigd in Instrumentenoverzicht Rijksoverheid (IOR). Uitgangspunt van het IOR is namelijk dat het overzicht inzicht geeft in álle geldstromen die het Rijk verlaten. Daarmee is het bereik van het overzicht dus breder dan louter subsidies, zoals bij het Subsidieoverzicht Rijk (SOR) wel het geval was. In het SOR bestond het risico op arbitraire definities waardoor veel uitgaven buiten het overzicht vallen. Voor de afbakening van de begrippen is in het IOR aangesloten bij het Europees Stelsel van nationale Rekeningen (ESR). Hopelijk zorgen het weergeven van alle instrumenten en het aansluiten bij de ESR-codering voor voldoende waarborgen voor een meer objectief karakter en het vermijden van kritiek op arbitraire keuzes.

2. INVENTARISATIE VAN DEPARTEMENTALE INSTRUMENTEN

2.1 Reikwijdte van het Instrumentenoverzicht Rijk (IOR)

Het ministerie van Financiën heeft bij de totstandkoming van het Instrumentenoverzicht Rijk (IOR) een coördinerende rol vervuld en heeft gezorgd voor de totstandkoming van het totaaloverzicht en rapportage aan de Tweede Kamer. Het IOR is gebaseerd op informatie van de departementen. Het IOR is een samenvoeging, samenvatting en hergroepering van de overzichten zoals deze door departementen zijn aangeleverd. Meer gedetailleerdere informatie over bepaalde uitgaven kan worden verstrekt door het betreffende vakdepartement.

Het totale overzicht is te vinden op de rijksbegrotingssite (www.rijksbegroting.nl/IOR). Op internet is meer uitgebreide informatie te vinden over de verschillende uitgaven, zoals namen van regelingen, doelstellingen, operationele doelstellingen, doelgroepen, functionele classificatie, wie uitvoert en horizonbepalingen.

De meerwaarde van het IOR ten opzichte van eerder aangeboden overzichten ligt in het bieden van een volledig inzicht in instrumenten en het budgettaire beslag. Voor inzicht in de meerjarige ontwikkelingen daarin wordt verwezen naar de departementale begrotingen. De discussies over de bijdragen van instrumenten aan het bereiken van doelstellingen (de effecten van het beleid) vindt plaats in debatten over beleidsnota’s en begrotingen in de Tweede Kamer. In dit Instrumentenoverzicht Rijk worden de instrumenten niet beoordeeld op hun doelmatigheid en doeltreffendheid. Ook de doelstellingen waarvoor de verschillende instrumenten worden ingezet blijven hier buiten beschouwing.

De beoordeling van instrumenten vindt plaats binnen reguliere processen op departementen, bijvoorbeeld in beleidsevaluaties en beleidsdoorlichtingen. Met de Regeling Prestatiegegevens en Evaluatieonderzoeken (RPE) geeft Financiën richting aan beleidsdoorlichtingen en evaluatie-onderzoeken.

De RPE biedt een handvat bij het periodiek evalueren van instrumenten. Begin 2006 is een nieuwe, herziene RPE vastgesteld. Een beleidsdoorlichting is een periodiek evaluatieonderzoek naar het gevoerde beleid gericht op het bereiken van een algemene of operationele doelstelling. Daarbij moet ook expliciet aandacht worden geschonken aan de probleemanalyse, de actualiteit van de doelstelling en de argumentatie voor de rol van de rijksoverheid (waarom moet de rijksoverheid dit oplossen en niet de markt of een andere overheid). De uitkomsten van beleidsdoorlichtingen worden aan de Kamer gestuurd.

2.2 Uitgangspunten

Bij de samenstelling van het IOR zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:

1. Het IOR is een overzicht van alle uitgaande geldstromen van departementen;

2. Alleen eerste geldstromen zijn in het overzicht opgenomen;

3. De instrumenten zijn gecategoriseerd volgens het Europees Stelsel van rekeningen (ESR) en ingedeeld naar bijbehorende ESR-codes;

4. Voor bepaalde specifieke geldstromen is aanvullende informatie geleverd, dit betreffen de subsidies, sociale uitkeringen en overdrachten (in het vervolg subsidies en overdrachten genoemd).

Deze uitgangspunten vormen tevens de aanzet tot afbakening van dit overzicht en worden daarom hieronder kort toegelicht.

Ad 1. Het IOR is een overzicht van alle uitgaande geldstromen

De som van de bedragen van de in het IOR verklaarde geldstromen telt op tot de bedragen per begrotingsartikel, naar stand ontwerpbegroting 2006. Het is daarmee een eenjarig overzicht waarin zowel de progamma-uitgaven als de apparaatsuitgaven worden verklaard. Er wordt niet aangegeven of de geldstroom valt onder programma-uitgaven of onder apparaatuitgaven. De keuze om aan te sluiten bij de bedragen in de ontwerpbegroting 2006 vergroot de praktische werkbaarheid, maakt het overzicht zuiverder en vergemakkelijkt de controle. Soms zullen doelen worden bereikt door een subsidie en soms door de inzet van ambtenaren. Deze middelen en inzet worden gelijkwaardig in dit overzicht meegenomen.

Met het Rijk wordt in het IOR de Rijksoverheid in enge zin bedoeld. Het betreft dus niet uitgaven van overige publiekrechtelijke lichamen. Onder rijksuitgaven vallen ook de begrotingsgefinancierde delen uit de sectoren SZA en Zorg en uitgaven gefinancierd met onder andere Europese middelen/cofinanciering. De premiegefinancierde uitgaven lopen niet mee. De bedragen per begroting corresponderen met de bedragen per begroting in bijlage 2 van de Miljoenennota. De totaalsom in dit IOR komt niet overeen met de totaalsom in de Miljoenennota. Dit komt doordat een aantal onderdelen niet is meegenomen, dit betreffen: Aanvullende Posten, BTW-compensatiefonds en Consolidatie.

Ad 2. Alleen eerste geldstromen zijn in het overzicht opgenomen

Het overzicht betreft alleen directe uitgaven, dus de gelden die vanuit de departementen naar «buiten» gaan. Zo wordt bijvoorbeeld een bijdrage in de apparaatskosten van het zelfstandig bestuursorgaan de Informatie Beheer Groep (IBG) als uitgave van het ministerie van OCW opgenomen. De uitgaven die het IBG vervolgens doet blijven buiten beschouwing. Hiermee worden dubbeltellingen voorkomen. Het totaal van de in het IOR verklaarde geldstromen telt voor elk departement dus op tot het totaal van de uitgaven in de ontwerpbegroting(en).

Ad 3. Categorisering volgens ESR 1995

Er is gekozen om gebruik te maken van het Europees Stelsel van Rekeningen (ESR)1 voor het categoriseren van de instrumenten. Ook voor berekeningen en afbakeningen van het EMU-tekort worden ESR-coderingen gehanteerd. Voordeel van het werken met ESR-codes is dat departementen al werken met ESR-codes. Door departementen aangeleverde ESR gecodeerde informatie wordt periodiek gestuurd aan het CBS. Daarnaast zijn de ESR-definities een extern gegeven en niet door een van de partijen te beïnvloeden. Het ESR is goed uitgeschreven waardoor minder kans bestaat op onduidelijkheden. In bijlage 3 is een overzicht opgenomen van verschillende ESR-codes met een omschrijving van de inhoud. Deze is tevens vinden op www.minfin.nl/hafir.

Ad 4. Aanvullende informatie voor bepaalde geldstromen

Het IOR is een dekkend overzicht van vrijwel alle geldstromen. Nadere toelichting in het totaaloverzicht vindt alleen plaats bij geldstromen die het karakter hebben van een sociale uitkering, sociale overdracht in natura of een overige inkomensoverdracht2 (te herkennen aan ESR-codes 31, 41, 42 en 43, en in het verdere overzicht subsidies en overdrachten genoemd). Dit sluit zo goed als mogelijk aan bij de doelstelling om inzicht te geven in de geldstromen die het karakter hebben van een subsidie. Op deze manier wordt – naast het verstrekken van een gedegen inzicht in subsidies – invulling gegeven aan de door de Tweede Kamer gewenste verbreding.

2.3 Aanpak inventarisatie en rapportage

Met departementen is afgesproken om bij rapportage geen onderscheid te maken tussen subsidies en overdrachten enerzijds en andere instrumenten anderzijds. Alle instrumenten worden dus in één overzicht gepresenteerd. Echter, waar dit meerwaarde oplevert, wordt aanvullend een extra overzicht verstrekt van alleen die instrumenten die subsidies of inkomensoverdrachten betreffen. Deze instrumenten komen grotendeels overeen met de instrumenten zoals gepresenteerd in het voormalige SOR.

3. OVERZICHT VAN DEPARTEMENTALE INSTRUMENTEN

3.1 Totale uitgaven

TABEL 1 UITGAANDE GELDSTROMEN (NAAR STAND ONTWERPBEGROTING 2006), BEDRAGEN X € MILJARD
Aantal uitgaven/instrumenten983
Totaal uitgaande geldstromen149,4
• Waarvan subsidies en overdrachten86.9
• Waarvan overig62,5

Het totale IOR omvat alle uitgaande geldstromen van het Rijk binnen één jaar (stand ontwerp-begroting 2006).3 Het betreft een bedrag van 149,4 miljard euro, verdeeld over 983 instrumenten. Het aantal uitgaven/instrumenten in dit instrumentenoverzicht is groter dan het aantal instrumenten in de ontwerpbegrotingen 2006. Dit komt doordat instrumenten in het IOR zijn opgesplitst naar de aard van de ontvangers en naar begrotingsartikelen. Dit zorgt ervoor dat bepaalde instrumenten meerdere keren in verschillende delen voorkomen.

Indien de totale uitgaven worden gesplitst in subsidies en overdrachten (ESR-codes 31, 41–43) enerzijds en andere instrumenten/uitgaande geldstromen (overige ESR-codes) anderzijds, dan blijkt dat subsidies en overdrachten het grootste deel van de 149,4 miljard euro vormen. De verhouding is 86,9 miljard euro voor subsidies en overdrachten (dit is 58 procent) en 62,5 miljard euro (= 42%) voor overige geldstromen.

kst-30300-IXB-27-1.gif

Toelichting categorie overig

De categorie overig omvat het gehele palet aan uitgaven dat een andere ESR-code heeft dan 31, 41, 42 en 43. In bijlage 3 wordt een overzicht gegeven van de betekenis van alle ESR-codes. Binnen «overig» vallen rentebetalingen á 10,7 miljard euro, waarvan 9,6 miljard euro rente op de staatsschuld betreft. De beloning van werknemers (10,2 miljard euro) en de aankoop van goederen en diensten (7,0 miljard euro) zijn ook grote posten binnen de categorie overig. Een scala aan interne verrichtingen sommeert tot 18,8 miljard euro. Ook investeringen (4,7 miljoen euro) en kapitaaloverdrachten en het verstrekken van leningen (8,6 miljoen euro) vallen onder de categorie overig. De uitgaven aan onderhoud van grond-, water- en wegenbouwkundige werken bedragen samen 1,4 miljard en aan duurzame militaire goederen wordt bijna een miljard euro uitgegeven.

kst-30300-IXB-27-2.gif

Kleine verschillen in het totaal worden veroorzaakt door afrondingsverschillen en een aantal kleine posten. Aan het eind van paragraaf 3.3 wordt kort aangegeven welke concrete, grote uitgaven in de categorie overig vallen.

3.2 Uitgaven per begroting

In onderstaand overzicht is weergegeven 1) welke begroting het betreft 2) de omvang van de uitgaven van de begroting 3) hoeveel instrumenten/uitgaven dit betreft, 4) hoeveel wordt uitgegeven aan subsidies en overdrachten en 5) om hoeveel instrumenten/uitgaven dit gaat. Tot slot wordt 6) aangegeven welk aandeel de tien grootste subsidies en overdrachten hebben in de totale uitgaven van de betreffende begroting. In dit overzicht wordt de volgorde van begrotingen bepaald door de omvang van de uitgaven.

TABEL 2 UITGAVEN PER BEGROTING (STAND ONTWERPBEGROTING 2006, BEDRAGEN X € MILJOEN)
1. Begroting2. Uitgaven (x € milj.)3. Aantal instrumenten/uitgaven4. Uitgaven aan subs. en overdrachten5. Aantal Subsidies en overdrachten6. Aandeel 10 grootste sub-sidies in %
OCW27 875,313625 585,910382
SZW24 367,38415 419,83662
Nationale Schuld (Transactiebasis)13 186,11100
Gemeentefonds13 032,4213 029,21100
VWS12 658,112412 031,18364
BuZa11 173,6517 154,83463
Defensie7 768,752238,6223
VenW7 099,1931 661,16523
Infrastructuurfonds6 352,523284,334
BZK5 477,4443 804,91669
Justitie5 411,0421 942,31535
Financiën3 884,1350,531
VROM3 416,5612 325,32267
FES2 482,4100
LNV2 135,31291 222,08247
EZ1 631,0571 062,42460
Provinciefonds1 052,511 052,51100
Koninkrijksrelaties173,01180,7447
Hoge Colleges van Staat113,3800
Staten-Generaal89,7100,211
AZ44,3600
Diergezondheidsfonds6,8100
Huis der Koningin5,7100
Totaal149 435,9983868 95,8515 

Voorbeeld

VROM heeft een begroting van 3,4 miljard euro verdeeld over in totaal 61 instrumenten/uitgaven. Van die 3,4 miljard betreft 2,3 miljard euro een subsidie of overdracht. Die 239 miljoen wordt gevormd door 22 instrumenten/uitgaven. Met andere woorden VROM heeft 22 verschillende uitgaven aan subsidies en overdrachten. De tien grootste subsidies en overdrachten van VROM vormen 67 procent van de totale uitgaven van VROM.

Toelichting: Aandeel 10 grootste subsidies in totale uitgaven

Om ook een beter beeld te krijgen wat de omvang en het beslag van de verschillende subsidieregelingen is, wordt in deze kolom aangegeven wat opgeteld het aandeel van de tien grootste subsidies en overdrachten is in de totale uitgaven van de betreffende begroting. Uit het overzicht blijkt dat sommige begrotingen minder dan 10 subsidies en overdrachten omvatten, in deze gevallen is het totaal van alle subsidies en overdrachten genomen.

3.2 Grootste subsidies en inkomensoverdrachten

Hieronder worden de 25 grootste subsidies en overdrachten van het Rijk gepresenteerd.

TABEL3  25 GROOTSTE SUBSIDIES EN OVERDRACHTEN (ESR CODES 31, 41, 42 EN 43)
Korte omschrijving inhoud/doelInstrument/naam regelingBedrag (x € milj.)Begroting
1. Uitkeringen aan gemeentenFinanciële Verhoudingswet13 029,2Gemeentefonds
2. Primair onderwijsWet op Primair Onderwijs, WEC7 736,7OCW
3. Voortgezet onderwijsWet op Voortgezet Onderwijs + bekostigingsbesluit5 197,9OCW
4. Bijdrage in financiering AWBZRijksbijdrage en Bijdrage in kosten van kortingen (BIKK)4 741,1VWS
5. BijstandWet werk en bijstand – inkomensdeel4 338,4SZW
6. EU – samenwerkingEigen middelen EU (bijdrage Nederland) – excl. af te dragen invoerrechten4 064,0BuZa
7. Regionale PolitiekorpsenBesluit financiën regionale politie korpsen3 271,8BZK
8. KinderbijslagAlgemene kinderbijslagwet3 262,5SZW
9. Wetenschappelijk onderwijsProgramma-uitgaven/Reguliere bekostiging instandhouding/toerusting stelsel WO. 2 683,7OCW
10. ZorgtoeslagWet op Zorgtoeslag2 601,7VWS
11. Sociale werkvoorzieningWet Sociale Werkvoorziening2 210,6SZW
12. Beroepsonderwijs en volwasseneneducatieInstandhouding stelsel/toerusting beroepsonderwijs2 179,0OCW
13. HuursubsidieHuursubsidiewet en huurtoeslagen1 907,0VROM
15. Arbeidsongeschiktheids-voorziening jongeren Wet op de arbeidsongeschiktheidsvoorziening Jonggehandicapten (Wajong)1 713,7SZW
16. Hoger BeroepsonderwijsToerusting van instellingen1 711,9OCW
17. ReïntegratieFlexibel reïntegratiebudget WWB1 629,3SZW
18. Verkeer- en vervoerprojectenBrede doeluitkering (aan provincies en kaderwetgebieden)1 469,4VenW
24. Bereiken MDG’s/menselijke ontplooiing en sociale ontwikkelingSamenwerking met VN en andere organisaties725,7BuZa
25. bijdragen aan NAVO, OVSE e.d. Humanitaire hulp en goed bestuurVeiligheid en stabiliteit Nederland en bondgenoten – humanitaire hulpverlening, Matra, goed bestuur – programma’s.650,2BuZa
Totaal70 276,4 

Voorbeeld

Op plaats 8 in de top 25 staat een uitgave ten behoeve van de Kinderbijslag die wordt gedaan op grond van de Algemene kinderbijslagwet. Hiermee is een bedrag van 3 262,5 miljoen euro gemoeid, die op de begroting van het SZW staat.

Totaalplaatje

De 25 grootste subsidies en overdrachten bedragen samen 70,3 miljard euro. De totale uitgaven aan subsidies en overdrachten bedragen 86,9 miljard euro. De 25 grootste subsidies en overdrachten beslaan 80,9 procent van de totale uitgaven aan subsidies en overdrachten en 47,1 procent van de totale uitgaven van het Rijk (149,4 miljard euro).

Kleinste uitgaven/instrumenten

Naast deze omvangrijke instrumenten omvat het IOR ook een groot aantal relatief kleine subsidies en overdrachten. Te denken valt aan de financiering van een Leerstoel Rederijkunde (VenW, 3 duizend euro), een subsidie ten behoeve van de Stichting Jason (BuZa, 8 duizend euro) en een subsidie aan de Stichting Homoseksualiteit en Krijgsmacht (Defensie, 10 duizend euro).

Grote uitgaven buiten subsidies en overdrachten

Naast bovenstaande gepresenteerde subsidies en overdrachten zijn er andere uitgaven/instrumenten. In de categorie overige uitgaven (alle uitgaven exclusief subsidies en overdrachten) zijn de grootste uitgaven rentebetalingen (Nationale Schuld, 9,6 miljard), overdrachten aan lagere overheden (diverse), Rijksbijdragen aan de Sociale Fondsen (SZW, 5,5 miljard euro) en de bijdrage aan het Infrastructuurfonds (VenW, 4,7 miljard euro).

3.4 Uitgaven uitgesplitst naar beleidsthema’s

De subsidies en inkomensoverdrachten (ESR-codes 31, 41, 42 en 43) zijn te groeperen naar het beleidsthema waar ze onder vallen. In onderstaande tabel is deze uitsplitsing naar beleidsthema, oftewel functionele classificatie, gemaakt.

Tabel 4 Uitgaven aan subsidies en overdrachten uitgesplitst per beleidsthema
BeleidsthemaBedrag x € milj.% van totaalBelangrijkste/grootste regelingen
Onderwijs24 011,827,7Alle vormen onderwijs: primair (WPO), voortgezet (WVO), BVE, HBO en WO
Zorg10 263,111,8Zorgverzekering (AWBZ etc.), Zorgtoeslag, Rijksbijdrage <18 zorgverz. (AWBZ)
Sociale Zekerheid10 210,411,7Bijstand (WWB), Kinderbijslag (AKW), Arbeidsongeschikth.voorz. jongeren (WAJONG)
Arbeidsmarktbeleid5 274,26,1Sociale Werkvoorziening (WSW), Reïntegratie (WWB) Kinderopvang
Defensie en buitenlandbeleid5 001,45,8Eigen middelen EU, Nationale en bondsch. veiligheid (divers), Bijdragen aan NAVO
Externe en verkeersveiligheid3 459,74,0Regionale politie (Besluit fin. reg. Politie) (2X) Prestatie bekostiging en innovatie reg. politie Brandweer (BDU rampenbestrijding)
Wonen2 503,32,9Huursubsidiewet – inkomensbeleid, Huisvesting asielzoekers (Wet COA), Nieuwbouw + verbetering (Besluit Woningbonden)
Ontwikkelingssamenwerking2 367,82,7Samenwerking met VN en andere organisaties MSP, VPO, PSO, VMP e.d. (versterking civil society) Diverse milieu- en waterprogramma’s – MDG-doelen
Infrastructuur (vervoer en verkeer)1 873,42,2Verkeer en vervoerbijdrage aan provincie (BDU), Wet en Besluit Infrafonds – bijdrage Prorail voor onderhoud spoor Idem- bijdrage Prorail voor railverkeersleiding
Cultuur1 407,11,6Bekostiging publieke omroep (Mediawet) Bijdragen aan cultuurinstellingen (Wet op specifiek Cultuurbeleid) (2X)
Welzijn en sport1 329,31,5Voorzieningen jeugdhulpverlening (Wet Jeugdzorg) Financiering welzijninstellingen (Welzijnswet) Meedoen door sport (Welzijnswet)
Fundamenteel wetenschappelijk onderzoek1021,41,2Bijdrage int. onderzoek (WHW/Kaderwet exploit.) Bijdrage TNO-onderzoek (TNO-wet) Regeling subsidie stichting DLO,
Rechtsbijstand en reclassering882,71,0Bekostiging Juridisch loket (Wet op Rechtsbijstand) Bekostiging Reclasseringsorganisaties Sociale advocatuur (Wet op Rechtsbijstand)
Innovatie518,50,6Bijdragen aan instituten ter versterking kennisbasis Technologische samenwerking (IS-regeling), Verb. kennistoegang MKB (Bijdrage aan Syntens)
Milieu en energiebeleid486,30,6Subsidies bodemsanering (Wet bodembescherming) Stimulering energiebesparing (pr. energie-efficiency) Kosten aanhouden olievoorraad (Cofa-heffing)
Landbouw, Natuur395,70,5Natuurbeheer op landbouwgronden (Progr. Beh.) Natuurbeheer (Beheer door Staatsbosbeheer) Diverse onderzoeksprojecten
Criminaliteitspreventie332,20,4Jeugdbescherming, voogdij, reclassering (Wet op Jeugdzorg)
Emancipatie en integratiebeleid261,00,3Inburgeringstrajecten (Wet Justitiesubsidies) Dienstverl. + terugkeer asielzoekers („ „) Emancipatiesubsidies
Technologiebeleid en kennisinfrastructuur81,30,1Wetenschappelijk onderzoek Waterloopkundig Lab. Delft (GTI’s), Besluit subsidies investeringen kennisinfrastructuur
Overige15 209,117,5Uitkeringen aan gemeente (Fin. Verh. Wet) Uitkeringen aan provincies (Fin. Verh. Wet) Politieacademie (Wet LSOP)
Totaal86 895,8100 

Voorbeeld

Aan arbeidsmarktbeleid wordt 5 274,2 miljoen euro uitgegeven. Dit is 11,7 procent van de totale uitgaven aan subsidies en overdrachten. De grootste uitgaven binnen dit beleidsthema worden gedaan aan Sociale Werkvoorziening (WSW), Reïntegratie (WWB) en Kinderopvang.

Verklaring overig

Bovenstaande thema’s zijn functionele classificaties. Alle uitgaven die niet binnen één van de thema’s/functionele classificaties geplaatst kunnen worden zijn benoemd als «overig». Onder «overig» vallen ook de algemene uitkeringen aan gemeenten en provincies in het kader van de Financiële Verhoudingenwet. Deze bedragen vullen samen met ruim 14 miljard euro bijna de gehele categorie «overig».

Departementsoverstijgende thema’s

In de tweede kolom is het geraamde totaalbedrag per thema weergegeven. De totaalbedragen komen in belangrijke mate overeen met de uitgaven die op de begrotingen staan. Grootste verschillen ontstaan daar waar andere departementen ook uitgaven doen aan een bepaald ander thema, de zogenaamde «departementsoverstijgende thema’s». Dit is een belangrijke meerwaarde van een indeling naar beleidsthema. Een goed voorbeeld zijn de uitgaven van LNV aan landbouwonderwijs, die nu niet vallen onder landbouw, maar onder onderwijs.

BIJLAGE 1

SOR, ZOS, IOR; EEN HISTORISCH PERSPECTIEF

Naar aanleiding van een motie van het Kamerlid Van As is in 2003 een interdepartementale werkgroep in het leven geroepen die het rapport «Zicht op subsidies» heeft voortgebracht. Het doel van deze werkgroep was tweeledig: als eerste het maken van een inventarisatie van de toenmalige departementale subsidies en ten tweede het opstellen van een beoordelingskader voor subsidies.

In het najaar van 2003 heeft de minister van Financiën in een debat over het rapport Zicht op Subsidies met de Kamer afgesproken dat eens in de vier jaar (voorafgaand aan het jaar van een kabinetsformatie) een breed overzicht van en inzicht in subsidies zal worden opgesteld. Voorliggend rapport is daarvan een eerste resultaat.

Voor de opstelling van Zicht op subsidies heeft het Subsidieoverzicht Rijksoverheid (SOR 2003) als vertrekpunt gediend. Dit overzicht gaf inzicht in de subsidies die via de begroting van een departement liepen, kort toegelicht naar doelstelling, doelgroep, looptijd van de regeling, beschikbare budget, etc. Voor dit overzicht werd de subsidiedefinitie uit de Miljoenennota 1988 gehanteerd. Omdat door hantering van deze definitie bepaalde subsidies buiten het SOR vielen, is in Zicht op subsidies gekozen voor een zo breed mogelijke interpretatie van het subsidiebegrip. Er zijn immers meerdere definities van het subsidiebegrip en door ook te kijken naar de «grensgevallen» en naar subsidies die om zuivere definitieredenen buiten het SOR omliepen, was het totaalbedrag dat in Zicht op subsidies is gepresenteerd hoger. In het SOR 2003 was het totaalbedrag aan departementale subsidies 17,5 miljard euro. In Zicht op subsidies is nog een additionele 4,7 miljard euro in beeld gebracht. Hierdoor was het totaalbedrag dat in 2003 aan subsidies werd gepresenteerd ruim 22 miljard euro.

In voorliggend overzicht is invulling gegeven aan de wens van de Kamer om een breed overzicht van en inzicht in subsidies te verschaffen. Hiervoor is aangesloten bij een internationale definitie van subsidies. Tegelijkertijd is afgesproken dat het overzicht moet optellen tot het totaalbedrag van een departementale begroting. Er wordt hiervoor gebruik gemaakt van de coderingen uit het ESR ’95. Departementen hebben al hun begrotingsartikelen gelabeld volgens deze internationale codes waardoor het geheel van hun begrotingen nu als instrumenten in beeld is gebracht. Indien een uitgave een subsidie betreft is aanvullende relevante informatie opgenomen. In de huidige methodiek zal een uitgave die conform het ESR niet als subsidie wordt beschouwd, dan in een andere ESR-categorie moeten worden opgenomen zodat deze niet buiten beeld valt. Zodoende kan een meer objectief beeld worden verstrekt.

Ter volledigheid wordt de motie Van As hieronder weergegeven.

Motie Van As (28 600, nr. 51)

De Kamer gehoord de beraadslaging van mening, dat een solide financieel beleid, waarbij ook ruimte dient te zijn voor nieuw beleid, door het kabinet geboden is;

van mening dat de huidige Interdepartementale Beleidsonderzoeken (IBO’s) meer zijn gericht op verbetering van de doelmatigheid van het beleid c.q. de beleidsuitvoering; van mening dat een bredere aanpak gewenst is, teneinde meer financiële ruimte te creëren voor extra aflossing van o.a. de staatsschuld en/of nieuw beleid;

verzoekt de regering, om alle rijkstaken eens tegen het licht te houden door middel van een op te starten «zoeklichtactie», welke als continu proces tot doel heeft om alle rijkstaken qua taakstelling, omvang en kosten door te lichten en bijzondere aandacht te besteden aan alle subsidieregelingen;

verzoekt de regering, hiervoor een stuurgroep in te stellen onder leiding van de minister van Financiën en bij voorjaarsnota 2003 met een plan van aanpak te komen,

en gaat over tot de orde van de dag.

Vervolgens heeft het kabinet op de volgende wijze invulling gegeven aan deze motie (brief IRF 2002/993M):

«Kern van de interdepartementale beleidsonderzoeken (IBO’s) is dat rijkstaken tegen het licht worden gehouden. Het is een continu proces dat jaarlijks de overheidstaken doorlicht op mogelijkheden om de doelmatigheid te verhogen en aldus een bijdrage levert aan het creëren van meer financiële ruimte. In reactie op de motie van het lid Van As zal het kabinet op zeer korte termijn een interdepartementale werkgroep in het leven roepen die ter voorbereiding op een nieuwe formatie onderzoek zal doen. Deze werkgroep zal gericht zijn op het inventariseren van bestaande subsidieregelingen alsmede op het opstellen van een beoordelingskader waarin verschillende invalshoeken worden neergelegd van waaruit subsidies beoordeeld kunnen worden.»

BIJLAGE 2

OVERZICHT PER BEGROTINGSHOOFDSTUK

In onderstaande overzichten worden per begroting (stand ontwerpbegroting 2006) alle subsidies en overdrachten gepresenteerd die meer dan 5 miljoen euro bedragen. Het aantal weergegeven uitgaven verschilt per begroting. In totaliteit zijn 255 uitgaven groter dan 5 miljoen euro. Enkele begrotingen hebben ofwel geen subsidies en overdrachten, ofwel geen subsidies en overdrachten die meer bedragen dan 5 miljoen euro. Deze begrotingen komen in dat geval niet in dit overzicht voor.

IV KONINKRIJKSRELATIES

BEDRAG X € MILJ.NAAM REGELING/KORTE OMSCHRIJVING
42,0Samenwerkingsprogramma’sGelden aan Antillen voor projecten, USONA
14,1Protocol PVNAAanpak geweldscriminaliteit Antillen
13,0Protocol AMFOBijdragen aan NGO’s op de Antillen
11,5Samenwerkingsprogramma’s/Gelden aan Aruba voor projecten

V BUITENLANDSE ZAKEN

BEDRAG X € MILJ/NAAM REGELINGKORTE OMSCHRIJVING
4 064,0Vierde eigen middel EU e.d. Bijdragen aan EU
725,7FTI- catalytic fund, samenwerking met VN-organsaties etc.Realiseren Millenium Development Goals
650,2Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid, regionale stabiliteit en crisisbeheersing, effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuurBijdragen aan NAVO,WEU, OVSE, IAEA,OPCW
597,8Subsidie MFP, Subsidie VPO, Subsidie PSO,Subsidie VMP, SNV-programmaVersterking maatschappelijk middenveld in buitenland
340,3Diverse programma’s op gebied milieu, water en stedelijke ontwikkelingWaarborgen duurzame leefomgeving in internationale context- MFG 7 bereiken
295,7Ondernemingsklimaat in ontwikkelingslandenOndernemersklimaat (PUM, PSOM, ORET/MILIEV, IFI’s IFC). Verhoging kwaliteit bedrijfsleven
139,4MacrosteunFinanciële Steun aan overheden in OS-landen
90,91. Internationale onderwijsprogramma NFP en NPT; 2. Programma internationale instituten1. Beursverlening professioneel middenkader resp. versterking tertiair onderwijs; 2. Samenwerking tussen ontwikkelingslanden op het gebied van (hoger onderwijs-)projecten
64,1Verenigde Naties; Internationaal Strafhof, ILOBevorderen internationale rechtsorde
41,6NIORentesubsidies op OS-leningen; Apparaatskosten NIO
29,8Diverse regelingen Internationale culturele betrekkingenInternationaal cultuurbeleid
19,8DeskundigenprogrammaBeschikbaar stellen van deskundigen voor OS voor bevorderen van gezonde technische, bedrijfseconomische en infrastructurele ontwikkeling
15,3DraagvlakVersterkt internationaal profiel en grotere kennis van en waardering voor NL in het buitenland en het buitenlandbeleid in het eigen land
13,6Overige programma’sVersterken van institutionele en technische capaciteit in sectoren en thema’s van OS door subsidieverlening aan NGO’s
11,8Matra voor Europese samenwerkingOndersteuning transformatie Midden en Oost-Europa,
8,8HGIS-cultuurVersterkt internationaal profiel
8,0Raad voor Europabijdragen aan EU voorkomende uit verdragen en versterking aan de EU, Benelux en Raad van Europa
6,91. Carnegiestichting; 2. MensenrechtenInstandhouding en verbetering Vredespaleis en bibliotheek; 2. Bescherming van de rechten van de mens
5,2OESOOrganisatie voor economische samenwerking en ontwikkeling
5,1Programma ondersteuning buitenlandse beleidOndersteuning prioriteiten buitenlands beleid

VI JUSTITIE

BEDRAG X € MILJ.NAAM REGELINGKORTE OMSCHRIJVING
418,4Wet COAHuisvesting Asielzoekers
329,7Wet op de JeugdzorgJeugdbescherming, voogdij, jeugdreclassering
245,2Wet op de RechtsbijstandJuridisch loket
231,8Wet JustitiesubsidiesInburgeringtrajecten
202,3Wet op de ReclasseringReclassering en hulp en steun verdachten/delinquenten
163,3Wet op de RechtsbijstandSociale advocatuur
154,6Beginselenwet ter beschikkingstellingBehandeling TBS’ers
117,3Subsidiebesluit Justitiële inrichtingenOpvang en behandeling van jeugdigen
28,5RemigratiewetOndersteuning van remigratie door bekostiging
17,2Wet SGMMogelijk maken om schade te verhalen op dader
16,0Wet JustitiesubsidiesDienstverlening asielzoekers + faciliteren terugkeer
14,0Wet JustitiesubsidiesToenadering minderheden en autochtonen (via FORUM, LOM)

VII BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

BEDRAG X € MILJ.NAAM REGELING/KORTE OMSCHRIJVING
3 271,8Besluit financiën regionale politie korpsenBekostigingregionale politiekorpsen
199,0Wet LSOPPolitieacademie
97,2Besluit Brede Doeluitkering Sociaal, Integratie en VeiligheidStimuleren GSB-steden m.b.t. sociale maatregelen
70,4Besluit financien regionale politie korpsen en algemeen subsidiebesluit BZK/Prestatiebekostiging, Bolkensteingelden en Innovatiesubsidies
62,5Besluit doeluitkering bestrijding van rampen en zware ongevallen (BDUR)/Reguliere bijdrage aan brandweer
40,8Uitvoeringsregeling met SAIP/Overzeese pensioens- en uitkeringsregeling
30,9Bijdragebesluit kosten ruiming explosieven Tweede Wereldoorlog 1999 (BKRE)Ruiming explosieven uit WO2
15,0Wet subsidiëring politieke partijen (laatstelijk gewijzigd op 26 juli 2005, STb 373/374)Bijdrage aan politieke partijen
6,7Brandweerwet artikel 18 + Instellingswet ZBO NIBRABijdrage aan Nederlands Instituut voor Brandweer en Rampen- bestrijding

VIII ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

BEDRAG X € MIL.NAAM REGELINGKORTE OMSCHRIJVING
7 736,7Wet op Primair Onderwijs/WEC/Primair onderwijs
5 197,9Wet op het Voortgezet Onderwijs + bekostingsbesluit VO/ Voortgezet onderwijs
2 683,7Programma-uitgaven Wetenschappelijk onderwijs
2 179,0Instandhouding stelsel Toerusting beroepsonderwijs en volwasseneneducatie
1 711,9Toerusting van instellingen voor het verzorgen van hoger onderwijs en onderzoekToerusting Hoger onderwijs
1 105,7Wet Studiefinanciering 2000Studiefinanciering
790,9Mediawet Bekostiging publieke omroep
578,6WHW, kaderwet exploitaties/projectsubsidiesBekostiging onderzoeksinstellingen
508,7Academische ziekenhuizen Toerusting academische ziekenhuizen
359,1Wet Studiefinanciering 2000/Reisvoorziening studenten
353,7Wet op het specifiek Cultuurbeleid etc. Bijdrage aan cultuurinstellingen
292,7Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkostenTegemoetkoming in schoolkosten
245,0Meedoen in de samenleving/bekostiging leer/werkplicht
193,7TNO-wetRijksbijdrage aan TNO
164,7Programma arbeidsmarkt en personeelsbeleid Diverse projecten en pilots personeelsbeleid
150,0Aanvullende subsidie praktijkgerichte leeromgeving FES geld voor aansluiting voortgezet en beroepsonderwijs
99,9Landelijk organen Faciliteren landelijke organen onderwijs
83,1Wet op het specifiek Cultuurbeleid etc.Bijdrage aan cultuurinstellingen
81,0Meer innnovatie en rendement door samenwerking tussen instellingen/Belemmeringen wegnemen en innovatie stimuleren
74,6Internationale verdragen, MoU’s Bijdrage aan internationale onderzoeksinstellingen
74,5Meer aandacht voor een variëteit leerloopbanen, verhoging rendementTerugdringen voortijdig schoolverlaten, leven lang leren
71,0Besluit rijkssubsidie grootschalige projecten/Gelden via BRIM en Bureau Belvedère voor monumentenzorg
66,5Vernieuwing onderwijsprogramma’s en doorontwikkelingMaatwerk vmbo bewerkstelligen
65,9Wet verzelfstandiging InformatiseringsbankApparaatskosten IBG
47,1Besluit RVC’s, regionaal zorgbudget en praktijkscholen met deklaratiebekostigingLeerlingzorg
46,9Ziektekostenvoorziening onderwijs- en onderzoekspersoneelBijdrage aan ziektekostenvoorziening
41,2Faciliteitenregeling culturele minderhedenReguliere bekostiging scholen = extra bijdrage voor culturele minderheiden
38,4Lectoren en kenniskringenKenniskringen HBO
30,9Wet op het specifiek Cultuurbeleid etc. Doeluitkeringen provincies en gemeenten voor cultuut  
26,8Meer innnovatie en rendement door samenwerking tussen instellingenSamenwerking tussen onderwijsinstellingen
25,6Aanvulling schoolbudget Voortgezet OnderwijsVerbeterde beleidsvoering en vernieuwingen VO
25 353Wet SLOAInnovaties ict, lerarenbeleid, competenties, waarden en normen
25 352Wet SLOAIdem: maar andere ESR code
25,3Regeling stimulering Bèta/techniekStimulering Beta en techniekvakken
24,1De instellingen zijn breed toegankelijkbijdragen aan bemiddelings- en adviseringsinstanties (CWI, decanen, reïntegratiebedrijven, e.d.)
21,3Het bevorderen van integratie van ICT in het onderwijsBijdrage aan Stichting Kennisnet en ICT
19,3ReboundvoorzieningTijdelijke opvang van «onhoudbare» leerlingen
17,4Wet verzelfstandiging InformatiseringsbankApparaatskosten IBG
16,2Wet specifiek Cultuurbeleid, Regeling versterking cultuureducatie PO etc.Bewaren archeologische waarden in de bodem
14,0Overige programmakosten/IB-groep/Organisatie staatsexamens VO en invoering/onderhoud van het onderwijsnummer
13,3Lerarenbeleid Voortgezet Onderwijstegemoetkoming oplossing knelpunten personeelsvoorziening VO
11,3Aantrekkelijk onderwijsinhoud die aansluit op de arbeidsmarktExamens mbo
9,9Onderzoekersmasters in het wetenschappelijk onderwijsNieuw promotiestelsel onderwijsmasters om talenten aan te trekken
9,7Apparaatskosten UWVBijdrage t.b.v. apparaatskosten UWV
9,6Projecten OnderwijskwaliteitOndersteunende projecten vmbo, 2e fase, basisvorming en examens
9,3Zorgopleidingen in het hoger onderwijsZorgopleidingen in het hoger onderwijs
8,1AWB en Wet overige OCW-subsidiesBevorderen mobiliteit
8,1Apparaatskosten IBGPersonele en materiele kosten IBG
7,8Innovatie en versterking kennisinfrastructuurInstandhouding ICT-infrastrutuur op scholen
7,5Innovatievoorziening/-planOndersteuning innovatieve projecten
7,2Wet verzelfstandiging InformatiseringsbankApparaatskosten IBG
6,0Jonge universiteitenWegwerken achterstand onderzoeksbekostiging Erasmus universiteit, Universiteit van Maastricht/Universiteit van Tilburg
5,81e opvang asielzoekersTegemoetkoming aan gemeenten voor eerste opvang schoolgaande asielzoekers
5,7Meer eigen verantwoordelijkheid van de deelnemersMBO versterking loopbaanoriëntatie.

X DEFENSIE

BEDRAG X € MILJNAAM REGELINGKORTE OMSCHRIJVING
95,2Bijdragen aan de NAVOBijdragen aan de NAVO
63,4Wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling/bijdrage door Defensie
60,0VN-contributiesContributie Verenigde Naties
7,4Subsidie aan de Stichting Militair-historisch MuseumStichting Militair-historisch Museum

XI VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER

BEDRAG X € MILJNAAM REGELINGKORTE OMSCHRIJVING
1 907,0Huursubsidiewet en de huurtoeslag uit de Aanpassingswet algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (AWIR)Huursubsidie – inkomensondersteuning.
149,1Besluit woninggebonden subsidies 1992–1994bijdrage via budgethouders (o.a. gemeenten) aan Sociale en particuliere verhuurders
112,6Wet bodem bescherming (WBB)/Bodemsaneringen
44,0CDM (clean development mechanism)CO2-reductieprogramma’s buitenland
28,3Wet Geluidshinder (Wgh)Saneren geluidshinder door bijdragen aan andere overheden, RWS en railbeheerder
18,1Diverse niet meer vigerende regelingen op het gebied van betaalbare woonkeuze koop- en huursectorO.a. premiekoop, waarvan betalingen tot 2018 nog doorlopen + (hiernaast nog 6,2 miljoen euro op ander beleidsartikel)
14,9Burger en Milieu (geen specifieke regeling)Projecten m.b.t. burgerparticipatie en burgerplatforms
11,2Sanering asbestwegenSanering asbestwegen
7,3Subsidie Aanpak Milieudrukvermindering afvalstoffenBijdrage aan lokale overheden t.b.v. stimulering afvalstoffenvermindering
6,9Tijdelijke subsidieregeling CO2-reductie gebouwde omgeving 2006 (nog niet gepubliceerd, pas na goedkeuring door EC en MINFIN). Reductie CO2 
5,9Beëindigde regeling t.b.v. int. milieubeleidInternationaal milieubeleid

XII VERKEER EN WATERSTAAT

BEDRAG X € MILJNAAM REGELINGKORTE OMSCHRIJVING
1 469,4Bijdrage aan Brede DoeluitkeringBijdrage aan provincies en kaderwetgebieden t.b.v. verkeer- en vervoerprojecten
71,3Afkoop oude kapitaallasten railinfrastructuurResterende kapitaallasten oude metrolijnen afkopen middels een 13-jarige annuïteit.
22,6Exploitatie- en investeringssubsidie Nederlands Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium (LR) Stb. 1995, 105Ondersteuning fundamenteel onderzoek op het gebied van luchtvaart i.v.m. versterking van concurrentiepositie van de zelfontwikkelde lucht- en ruimtevaartindustrie.
11,7GTI’sSubsidie t.b.v. de functie van technologisch kenniscentrum
9,1Convenant Bodemsanering NS-percelen tussen VenW/VROM/NSLandelijke aanpak/reiniging bodemverontreiniging in NS-percelen.
8,3Eumetsat verdragObservaties van het klimaat en het constateren van klimaatveranderingen
7,9Overeenkomst tot wijziging van de overeenkomst inzake de uitplaatsing van de uitvoering van de vorderingen en herkeuringen aan het CBRBevorderen verkeersveiligheid
5,4Besluit subsidies investeringen kennisinfrastructuurKennisontwikkeling waterbeheer
5,0Regeling personenvervoer van deur tot deur en op maatVerbetering dienstverlening personenvervoer

XIII ECONOMISCHE ZAKEN

BEDRAG X € MILJNAAM REGELINGKORTE OMSCHRIJVING
306,1Bijdragen aan instituten en regelingen, gericht op het versterken van de gezamenlijke kennisbasis van bedrijven en kennisinstellingen. Versterking van de kennisbasis van bedrijven en kennisinstellingen door selectieve bijdragen aan kansrijke initiatieven
169,0Bijdrage aan het CBSBijdrage aan CBS t.b.v. statistisch onderzoek.
111,8Programma’s energie-efficiency, EINP, programma’s duurzame energie, CO2-reductieplan, Joint Implementation en bijdrage aan het Energiecentrum Nederland. Programma’s en bijdragen gericht op stimulering energiebesparing, het inzetten van duurzame energie en de reductie van broeikasgassen.
105,8IS-regelingBevorderen technologische samenwerking bedrijven en kennisinstellingen.
78,2COVA (Centraal Orgaan Voorraadvorming Aardolieproducten) -heffing en bijdrage aan diverse instituten. Betalingen aan de Stichting COVA t.b.v. aanhouding voorraad t.b.v. voorzieningszekerheid.
61,6Bijdrage aan Syntens, SKO, SKB en InnovatievouchersVerbeteren toegang tot kennis voor het MKB
32,8PSOM (Programma’s Samenwerking met Opkomende Markten) en bijdragen aan diverse organisaties. PSOM’s t.b.v. de samenwerking met opkomende markten en uitgaven aan lidmaatschap van internationale organisaties.
30,2Suppletie-instrument, bijdrage NBTC, overig toerisme en bijdrage ROM’sInstrumenten ter ondersteuning van gebiedsgerichte kansen met nationaal belang.
29,5Compensatie Demkolec en stadsverwarmingsprojecten.Compensatie verschil tussen begrote boekwaarde en lagere veilingopbrengst van verkochte (2001) experimentele kolenvergassingscentrale Demkolec en tegemoetkoming in kosten overeenkomsten m.b.t. stadsverwarming,
19,6Bijdrage scheepsbouwindustrie, codemaregeling en bijdragen ontwikkeling JSFTijdelijke regeling ondersteuning en ordersteun scheepsbouw en stimulering technische vernieuwing in het bedrijfsleven door gerichte overheidsvraag naar innovatieve producten en diensten
13,5Bijdrage aan agentschap Octrooicentrum NederlandBijdrage aan Octrooicentrum.
11,6Actieplan ondernemen, bijdragen aan instituten en bevorderen ondernemenOndersteuning ondernemers
10,9Subsidieregeling Kennisexploitatie en bijdrage TechnoPartnerTechnostarters ondersteunen met expertise, betere benutting wetenschappelijke kennis.
7,7Besluit Subsidies KennisinfrastructuurHoogwaardige netwerken in de kennisinfrastructuur
5,7Bijdrage aan OPTA en internationale organisatiesToezicht op telecompartijen door OPTA.

XIV LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT

BEDRAG X MILJNAAM REGELINGKORTE OMSCHRIJVING
428,2Bekostiging HAO, MBO en VMBOGroen onderwijs
137,4Regeling subsidie Stichting DLOBijdrage aan beleidsondersteunend onderzoek DLO
137,0Bekostiging Wageningen UniversiteitBekostiging Wageningen Universiteit
113,7Programma BeheerBijdrage aan terreinbeheerders voor instandhouden en ontwikkelen natuur
57,1Beheer door SBBBos/natuurbeheer door staatsbosbeheer
36,6Regeling Subsidie Stichting DLOStelsel groen onderzoek
29,8Diverse onderzoeksprojectenOnderzoek m.b.t. voedselkwaliteit en diergezondheid
20,6Natuurbeschermingswet 1998 en flora- en faunawetafronden van het vaststellen van de instandhoudingsdoelstellingen, begrenzingen en aanwijzingsbesluiten uitvaardigen
20,6Beheer door SBBBos/natuurbeheer t.b.v. recreanten
19,7Diverse OCW-volgende regelingenSubsidiëren van onderwijsvernieuwing conform OCW
18,7Subsidieregeling Gebiedsgericht Beleid Uitvoeringscontract 2001–2004Reconstructie zandgebieden in Zuid- en Oost-Nederland
17,3Subsidiëren van onderzoekinstellingenSubsidies aan onderzoeksinstellingen t.b.v. LNV-beleid
16,0DestructieOverheidsbijdrage in de destructietarieven kadavers
14,7Bekostiging IPC’SKennis en faciliteiten delen tussen groene kennisinstellingen, bedrijfsleven, maatschappelijke, organisaties, LNV en overige departementen
12,5Regeling PraktijklerenSubsidiëren van praktijkleren via vraagsturing
10,1Subsidiëren van voorlichtingsprojectenSubsidiëring praktijkleren via vraagsturing. Onderwijs in groene instellingen vernieuwen i.r.t. beroepspraktijk
9,3Regeling effectgerichte maatregelen in bossen en natuurterreinenHerstellen ecosystemen in bos- en natuurterreinen door aanvullende beheersmaatregelen
9,3Kennisontwikkeling en verspreiding MestKennisvergroting nieuw mestbeleid
6,7Bijdrage FAOWettelijke bijdrage Food and Agriculture Organisation
6,4Gegevensvoorziening en evaluatiesNatuurbeleid: volgen ontwikkelingen, evaluatie, monitoring
5,7Regeling tegemoetkoming faunaschadeschadevergoedingregeling bedrijfsmatige land- bouwschade door beschermde inheemse diersoorten
5,5Regeling subsidie nationale en grensoverschrijdende parkenSubsidiëring jaarplannen nationale parken
5,5Omschakeling en voorzetting biologische landbouw10% biologisch areaal bereiken
5,5Subsidiëren van TransforumSubsidiëren van Transforum
5,4Subsidiëren van organisaties binnen de ondersteuningsstructuur«Groene» kennis delen verschillende partijen

XV SOCIALE ZEKERHEID EN WERKGELEGENHEID

BEDRAG X € MILJNAAM REGELINGKORTE OMSCHRIJVING
4 338,4Wet Werk en Bijstand – inkomensdeel (WWB)Bijstand – aanvulling tot inkomen op minimuniveau
3 262,4Algemene Kinderbijslagwet (AKW)Kinderbijslag
2 210,6Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw)Bevorderen van arbeidsparticipatie van mensen met beperking
1 713,7Wet op de arbeidsongeschiktheidsvoorziening Jonggehandicapten (Wajong). Aanvulling tot inkomen op minimumniveau aan jonggehandicapten
1 629,3Flexibel reïntegratiebudget WWBOndersteuning bij arbeidsinschakeling
919,8KinderopvangKinderopvangtoeslag
327,8ToeslagenwetAanvulling tot inkomen op minimumniveau aan zieke, arbeidsongeschikte en werkloze werknemers
320,5Uitvoeringskosten CWI en BKWIBijdrage rijk aan CWI en BKWI
214,3IOAWInkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte werkloze Werknemers
66,6Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen (BBZ)Bijstand aan zelfstandigen
44,1Wet Werk en Inkomen Kunstenaars (WWIK)Beroepsmatige kunstenaars helpen een renderende beroepspraktijk op te bouwen
42,9IOAZInkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen
35,8Stimuleringsregeling ID-banenDoorstroming voormalige ID-werkers naar reguliere arbeid.
34,8REA WajongReïntegratie van jonggehandicapten.
33,7TOGTegemoetkoming in de Onderhoudskosten van Thuiswonende gehandicapte kinderen
31,8HandhavingInvoering bestuurlijke boeten WAV en maatregelen ID-fraude en illegale tewerkstelling e.d.
21,6ArboconvenantenVoorkomen uitval arbeid door arboconvenanten
21,4Agenda voor de ToekomstReïntegratievoorzieningen
20,0Subsidies arbeidsomstandighedenArbeidsveiligheid (VAV), arbeidsomstandigheden Stoffen (VASt), arbeidsmiddelen (SPA), Regeling Arbo-investeringen (FARBO) e.a.
19,9Tijdelijke Regeling Inkomensgevolgen herbeoordeelde arbeidsongeschikten (TRI). Tijdelijke tegemoetkoming aan bepaalde arbeidsongeschikten, die herbeoordeeld zijn
19,8Stimulering arbeidsparticipatieWegnemen belemmerende factoren particpatie
16,3RWI/SVWWApparaatskosten RWI en het stimuleren van vacaturevervulling door werklozen
14,8HandhavingBestrijding fraude door Inlichtingen Bureau
9,9Emancipatie subsidiesBevordering gelijke kansen mannen en vrouwen
9,0OverigFinanciële voorziening voor het verrichten van nabetalingen en het Digitaal VerantwoordingsSysteem
7,9Regeling Schoonmaak Particulieren (RSP)Bijdrage aan schoonmaakwerkgevers
6,8Subsidies reïntegratie en beleidsuitgaven ESFESF en EQUAL-activiteiten
6,0SubsidiesDiverse subsidies van algemene aard
5,8Tijdelijke wet Beperking Inkomensgevolgen Arbeidsongeschiktheidscriteria (BIA).Inkomen op minimumniveau van oudere herkeurde arbeidsongeschikten en deze te motiveren
5,1Scholing HvS/PraktijkscholingAfwikkeling van de subsidie aan ROC’s en de liquidatie van de stichting Centrum Vakopleiding

XVI VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

BEDRAG X € MILJNAAM REGELINGKORTE OMSCHRIJVING
4 741,1Algemene Wet bijzondere Ziektekosten (AWBZ)Rijksbijdrage en bijdrage en kosten van kortingen (BIKK)
2 601,7Wet op de zorgtoeslagZorgtoeslag, tegemoetkomen in de kosten van zorg
1 863,9ZorgverzekeringswetRijksbijdrage om de uitgaven aan een zorgverzekering voor personen jonger dan 18 jaar te beperken
889,2Rijkssubsidieregeling jeugdzorgVoorzieningen jeugdhulpverlening, gelden t.b.v. provincies en landelijke zorginstellingen
231,2Subsidieregeling welzijnsbeleidMaatschappelijke en vrouwenopvang, gelden t.b.v. gemeenten
196,6Wet uitkeringen vervolgingsslachtoffers 40–45Hulpverlening aan oorlogsgetroffenen via Pensioen- en Uitkeringsraad
187,4Tijdelijke regeling specifieke uitkering jeugdgezondheidszorgGelden aan gemeenten voor toegankelijkheid zorg en kwaliteit preventieve zorg
161,6Subsidieregeling welzijnsbeleidVraaggestuurd systeem/zorg op maat (AWBZ)
157,6Subsidieregeling VolksgezondheidModernisering beroepenstructuur
88,8Tijdelijk Besluit Tegemoetkoming Buitengewone UitgavenTegemoetkoming buitengewone uitgaven via Belastingdienst
80,3Wet buitengewoon pensioen 1940–1945Hulpverlening aan oorlogsgetroffenen
70,3Zvw, Wet toelating zorginstellingen. Wet marktordening gezondheidszorgRegulering van de zorg
69,7Wet uitkeringen burger-oorlogsslachtoffers 1940–1945Hulpverlening aan oorlogsgetroffenen
58,3Regeling sociaal vervoer AWBZ-instellingenMaatschappelijke participatie ouderen en gehandicapten
39,5Wet op de Pensioen- en UitkeringsraadHulpverlening aan oorlogsgetroffenen
38,3Tijdelijke regeling delegatie subsidiebevoegdheid aan PGO en OGZEvenwicht marktposities, Stichting Fonds PGO en Stichting Stimuleringsfonds Openbare Gezondheidszorg
32,5Subsidieregeling VolksgezondheidVernieuwingen in de zorg
31,6Besluit rijksvergoeding Wvg-woonvoorzieningenMaatschappelijke participatie ouderen en gehandicapten
27,7Subsidieregeling welzijnsbeleidMeedoen door sport ,bijdrage aan instellingen
25,7Subsidieregeling welzijnsbeleidSport aan de top
24,8Subsidieregeling welzijnsbeleidOntwikkeling van jeugdigen
24,5Subsidieregeling VolksgezondheidRegulier maken gesubsidieerde banen
21,3Rijkssubsidieregeling jeugdzorgKwaliteit jeugdzorg
18,6Tijdelijke stimuleringsregeling buurt, onderwijs en sportMeedoen door sport, bijdrage aan gemeenten
18,0Subsidieregeling VolksgezondheidToegankelijkheid en kwaliteit preventieve zorg
17,1Subsidieregeling VolksgezondheidBestrijden van infectieziekten
16,9Subsidieregeling welzijnsbeleidOntwikkeling van jeugdigen , bijdrage aan instellingen
15,5Subsidieregeling welzijnsbeleidMaatschappelijke participatie en leefbaarheid
14,3Subsidieregeling VolksgezondheidTweedelijns zorg
13,7Subsidieregeling VolksgezondheidToegankelijkheid en kwaliteit preventieve zorg
13,6Subsidieregeling welzijnsbeleidTransparantie en kwaliteit maatschappelijke zorg
12,2Subsidieregeling welzijnsbeleidVerslavingszorg
11,1Stimuleringsregeling breedtesportMeedoen door sport, bijdrage aan provincies en G25 gemeenten
10,5AWBZ, Zvw, Besluit zorgverzekering Regeling zorgverzekeringEthisch verantwoord handelen
10,3Subsidieregeling VolksgezondheidConsumenten- en productveiligheid
9,6Subsidieregeling Nederlands Kanker InstituutTweedelijns zorg, bijdrage aan Nederlands Kanker Instituut
9,2Subsidieregeling VolksgezondheidEerstelijns zorg, bijdrage aan instellingen
8,8Subsidieregeling Nationaal ICT Instituut in de ZorgBijdrage aan Nationaal ICT Instituut in de Zorg t.b.v. vernieuwingen in de zorg.
8,1Subsidieregeling VolksgezondheidTweedelijns zorg
8,1Subsidieregeling VolksgezondheidMedische technologie en transplantaten
8,0Subsidieregeling VolksgezondheidGedragsgerichte gezondheidsbevordering
7,9Subsidieregeling welzijnsbeleidPassendheid en keuzevrijheidouderenzorg
7,5Subsidieregeling VolksgezondheidGeneesmiddelen
7,4Subsidieregeling welzijnsbeleidInfrastructuur herinnering WO II
7,3Subsidieregeling welzijnsbeleidGezond door sport
6,7Subsidieregeling VolksgezondheidEvenwicht in de marktposities
6,7Wet buitengewoon pensioen zeelieden-oorlogsslachtoffersHulpverlening aan oorlogsgetroffenen via Pensioen- en Uitkeringsraad
6,4Subsidieregeling VolksgezondheidSpoedeisende medische hulpverlening
6,3Subsidieregeling welzijnsbeleidKwaliteit ouderenzorg
6,2Subsidieregeling welzijnsbeleidMaatschappelijke participatie en leefbaarheid
6,2Subsidieregeling welzijnsbeleidVoorkomen drugsgebruik
5,9Subsidieregeling VolksgezondheidCoördinatie/nazorg bij crises en rampen
5,7Algemene oorlogsongevallenregelingHulpverlening aan oorlogsgetroffenen via Stichting Administratie Indonesische Pensioenen
5,7Subsidieregeling VolksgezondheidTerugdringen personeelstekorten
5,1Subsidieregeling welzijnsbeleidNormen en waarden door sport

50 GEMEENTEFONDS

BEDRAG X € MILJNAAM REGELINGKORTE OMSCHRIJVING
13 029,2Financiële VerhoudingswetAlgemene uitkeringen aan gemeenten uit het Gemeentefonds

51 PROVINCIEFONDS

BEDRAG X € MILJNAAM REGELINGKORTE OMSCHRIJVING
1 052,5Financiële VerhoudingswetAlgemene uitkeringen aan provincies uit het Provinciefonds

55 INFRASTRUCTUURFONDS

BEDRAG X € MILJNAAM REGELINGKORTE OMSCHRIJVING
206 000Wet en Besluit InfrastructuurfondsBijdrage ProRail: Beheer en onderhoud spoorweginfra
75 970Wet en Besluit InfrastructuurfondsBijdrage ProRail: Railverkeersleiding.

BIJLAGE 3

CLASSIFICATIESCHEMA – BETEKENIS ESR-CODES

A Niet-financiële transacties (groep 1 tot en met 6)
  
Groep 1 Output, intermediair verbruik, afschrijvingen en beloning van werknemers
uitgaven
beloning van werknemers
 11 beloning van werknemers
intermediair verbruik
 12 overige goederen en diensten
 13 duurzame militaire goederen
 14 onderhoud grondwerken, water- en wegenbouwkundige werken
afschrijvingen
 15 afschrijvingen
ontvangsten
output
 16 verkopen van goederen en diensten
 17 investeringen eigen beheer
  
Groep 2 Inkomen uit vermogen
uitgaven
 21 rente
 22 winstuitkeringen
 24 inkomen uit grond en minerale reserves
ontvangsten
 26 rente
 27 winstuitkeringen
 29 inkomen uit grond en minerale reserves
  
Groep 3 Primaire inkomensoverdrachten
uitgaven
 31 subsidies (producenten)
 32 belastingen op productie en invoer
ontvangsten
 36 belastingen op productie en invoer
 37 belastingen op inkomen, vermogen, enz.
 38 subsidies (producenten)
  
Groep 4 Secundaire inkomensoverdrachten
uitgaven
sociale uitkeringen en overdrachten
 41 sociale uitkeringen (exclusief sociale overdrachten in natura)
 42 sociale overdrachten in natura
overige inkomensoverdrachten
 43 overige inkomensoverdrachten
ontvangsten
 46 sociale premies
 47 overige inkomensoverdrachten
  
Groep 5 Investeringen en afschrijvingen
uitgaven
investeringen in vaste activa (bruto)
 51 investeringen in grondwerken, water- en wegenbouwkundige werken
 52 overige nieuwe investeringsgoederen
 53 aankopen gebruikte investeringsgoederen
voorraden
 54 voorraadvorming (toevoegingen)
kostbaarheden
 55 aankopen van kostbaarheden
ontvangsten
 56 verkopen gebruikte investeringsgoederen
 57 voorraadvorming (intering)
 58 verkopen van kostbaarheden
 59 afschrijvingen
  
Groep 6 Kapitaaloverdrachten en aan- en verkopen van niet-geproduceerde niet-financiële activa
uitgaven
kapitaaloverdrachten
 62 investeringsbijdragen
 63 overige kapitaaloverdrachten
aankopen niet-geproduceerde niet-financiële activa
 61 aankopen grond
 64 niet-geproduceerde overige activa
ontvangsten
 67 vermogensheffingen
kapitaaloverdrachten
 68 investeringsbijdragen
 69 overige kapitaaloverdrachten
verkopen niet-geproduceerde niet-financiële activa
 66 verkopen grond
 64 niet-geproduceerde overige activa
  
B Financiële transacties (groep 7 tot en met 9)
  
I. Financiële transacties op lange termijn
  
Groep 7 Mutaties in financiële activa met een lange looptijd (opneming/aflossing bruto te registreren)
 71 aankoop van langlopende effecten
 72 verstrekking van langlopende leningen
 73 aankoop van aandelen en overige deelnemingen
 74 verstrekking van handelskredieten op lange termijn
 76 verkoop van langlopende effecten
 77 aflossing van langlopende leningen
 78 verkoop van aandelen en overige deelnemingen
 79 aflossing van handelskredieten op lange termijn
  
Groep 8 Mutaties in financiële passiva met een lange looptijd (opneming/aflossing bruto te registreren)
 81 aflossing van langlopende effecten;
 82 aflossing van opgenomen langlopende leningen
 83 verkoop van aandelen en overige deelnemingen
 86 opbrengst uitgifte van langlopende effecten
 87 opbrengst opneming langlopende leningen
 88 aankoop van aandelen en overige deelnemingen
  
II. Financiële transacties op korte termijn
  
Groep 9 Mutaties in financiële activa (mutaties netto te registreren)
mutaties in vorderingen
 91 chartaal geld en (girale) deposito’s
 92 effecten op korte termijn
 93 kortlopende leningen
 94 handelskredieten op korte termijn en transitorische posten
mutaties in schulden 
 96 chartaal geld (rijk)
 97 effecten op korte termijn
 98 kortlopende leningen
 99 handelskredieten op korte termijn en transitorische posten
  
Groep 0 Transacties die niet of niet onmiddellijk over de hoofdgroepen 1 tot en met 9 worden verdeeld
uitgaven
 01 Niet verdeeld
 03 Interne verrichtingen
ontvangsten
 06 Niet verdeeld
 08 Interne verrichtingen

XNoot
1

Zie Handleiding Europees systeem van nationale en regionale rekeningen 1995 (ESR 1995); bijlage R6 uit HAFIR.

XNoot
2

Deze nadere toelichting bestaat uit het vermelden van de naam van de regeling, de doelstelling en de operationele doelstelling, de doelgroep, de functionele classificatie, wie de regeling uitvoert en de horizonbepaling.

XNoot
3

Excl. begrotingshoofdstukken Aanvullende Posten, BTW-compensatiefonds en Consolidatie. Hierdoor wijken totalen enigszins van de totalen in de MN 2006.

Naar boven