30 300 C
Vaststelling van de begrotingsstaat van het provinciefonds voor het jaar 2006

nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 31 oktober 2005

De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties1 belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst vragen met de daarop gegeven antwoorden.

De voorzitter van de commissie,

Noorman-den Uyl

Adjunct-griffier van de commissie,

Hendrickx

1

Hoe zal de evaluatie van de implementatie van het kabinetsstandpunt Brinkman vorm krijgen? Hoe zullen de fondsbeheerders de verdeelsystematiek van de fondsen aanpassen?

De Tweede Kamer zal via voortgangsrapportages worden geïnformeerd over de implementatie van het kabinetsstandpunt. De eerste daarvan is nog voor het jaar 2005 voorzien. Daarna volgen jaarlijkse rapportages in het voorjaar via het Overzicht Specifieke Uitkeringen. Zoals gebruikelijk zullen de aanpassingen in het verdeelstelsel in de betreffende meicirculaires worden opgenomen en voordien tijdig aan de Kamer worden voorgelegd.

2

Waarom zijn de kerngegevens, ter vervanging van het Financiëel Overzicht Provincies, opgenomen in de begroting? Waarom worden die gegevens pas vanaf 2007 weer aangegeven?

De kerngegevens ter vervanging van het Financieel Overzicht Provincies zijn in de begroting van het provinciefonds opgenomen vanuit een afspraak die vorig jaar tijdens een bestuurlijk overleg is gemaakt met VNG/IPO. De kerngegevens bevatten de uitkomsten van berekeningen met betrekking tot de financiële ruimte van provincies voor de jaren 2006 tot en met 2009. De kerngegevens zullen met een frequentie van tenminste één keer per jaar worden aangepast, met het oog op bestuurlijk overleg van het Rijk met het IPO. Zodoende zullen de kerncijfers in de memorie van toelichting van de begroting 2007 worden opgenomen. Afhankelijk van de behoefte van Rijk en IPO kunnen ook voor het reguliere voorjaarsoverleg de kerncijfers worden opgesteld.

3

Waarom wordt als accres voor 2006 in tabel 2.1.2 op € 20,813 mlj. genoemd en in tabel 2.2.4.2 € 33,332 mlj.? Waardoor is dat verschil te verklaren?

Het accres voor 2006 in tabel 2.1.2 is het accres bij voorjaarsnota 2005. Het accres voor 2006 in tabel 2.2.4.2 is het accres bij miljoenennota 2006. Ten onrechte staat bij tabel 2.2.4.2 en de begeleidende tekst het woord voorjaarsnota 2005. Dit had moeten zijn miljoenennota 2006.

4

Kan per provincie een overzicht worden gegeven van de bestuurlijke afspraken met het Rijk over de accenten in de financiële bestedingsrichting?

Op dit moment zijn er geen specifieke afspraken tussen het Rijk en de provincies over de accenten in de financiële bestedingsrichting.

5

Kan per provincie een overzicht worden gegeven van de lasten voor burgers en bedrijven?

Hierbij treft u een overzicht aan van de lasten voor burgers en bedrijven (opcenten motorvoertuigenbelasting) per provincie over het jaar 2004 (Bron: Directoraat-Generaal Belastingdienst, team bedrijfsvoering, Ministerie van Financiën).

Groningen€ 32 572 379 
Fryslân€ 33 053 863 
Drenthe€ 30 817 548  
Overijssel€ 69 828 499 
Gelderland€ 133 543 091  
Utrecht€ 80 048 500 
Noord-Holland€ 113 425 771 
Zuid-Holland€ 203 457 995  
Zeeland€ 24 427 780 
Noord-Brabant€ 168 676 353 
Limburg€ 67 703 359 
Flevoland€ 23 946 381 
Totaal€ 981 501 520 

6

Hoeveel bedragen de financiële reserves per provincie? Worden deze reserves betrokken bij het EMU-tekort?

Het EMU-tekort wordt berekend op basis van de Europese voorschriften van het ESR. De toevoegingen aan en onttrekkingen uit de reserves maken daar geen onderdeel van uit. Het betreft zogenoemde financiële transacties die buiten de scope van het EMU-saldo vallen. Ingeval de reserves worden aangewend voor transacties die meetellen in de berekening van het EMU-saldo (bijvoorbeeld ter financiering van consumptieve of investeringstransacties) dan wordt het EMU-saldo belast. Aangetekend zij dat onder het baten-lastenstelsel de investeringsuitgaven over meerdere jaren worden uitgespreid. In het EMU-saldo vindt een dergelijk verbijzondering over de jaren niet plaats. Een voorbeeld is de verkoop van een deelneming in een groenbedrijf ad. € 250 miljoen door een provincie in het jaar 2005, waarna ook in 2005 voor € 100 miljoen geïnvesteerd wordt in kabels. Voor het EMU-saldo worden de totale inkomsten (€ 250 miljoen) aangemerkt als een financiële transactie, niet-relevant voor het EMU-saldo, terwijl de uitgaven (€ 100 miljoen) wel meetellen. Bij het baten/lastenstelsel wordt in het exploitatiesaldo over 2005 de boekwinst op de deelneming (verkoopprijs -/- boekwaarde) en de afschrijving op de kabels (bijv. € 100 miljoen gedeeld door 10 jaren = € 10 miljoen) zichtbaar.

Het overzicht van de reserves per provincie is op 24 mei 2005 aan u toegezonden middels het rapport De Provinciale financiën 2005, Een interprovinciale vergelijking, (zie Kamerstukken II 2004/2005, 29 800 C, nr. 7). Volledigheidshalve vermeld ik de daarin opgenomen relevante gegevens inzake de stand en verloop reserves en voorzieningen op basis van de begroting 2005.

stand en verloop reserves en voorzieningen(op basis van begroting 2005)(bedragen x € 1 000)
 algemene reservebestemmingsreservesvoorzieningen
provinciesstand 1/1stand 31/12stand 1/1stand 31/12stand 1/1stand 31/12
Drenthe32 05930 97933 44036 57526 08120 808
Flevoland7 8388 00839 68444 97515 33614 517
Friesland16 45415 66296 46277 64955 10356 275
Gelderland32 16833 025148 872138 12058 74329 153
Groningen22 76122 76147 93936 47861 85948 734
Limburg53 94930 00098 357102 79296 55097 630
Noord-Brabant68 07539 466176 572167 633141 719144 730
Noord-Holland148 396132 513549 816458 21073 51967 396
Overijssel20 20510 581135 894129 26471 47256 681
Utrecht22 93220 911494 606481 69063 84255 774
Zeeland7 1557 04234 28733 65869 31560 541
Zuid-Holland31 15231 346228 538214 323133 835123 144
Totaal463 144382 2942 084 4671 921 367867 374775 383

XNoot
1

Samenstelling: Leden: Kalsbeek (PvdA), van Heemst (PvdA), Noorman-den Uyl (PvdA), Voorzitter, Vos (GL), Van Beek (VVD), Ondervoorzitter, Van der Staaij (SGP), Luchtenveld (VVD), Wilders (Groep Wilders), De Pater-van der Meer (CDA), Duyvendak (GL), Spies (CDA), Eerdmans (LPF), Sterk (CDA), Van der Ham (D66), Haverkamp (CDA), Van Fessem (CDA), Smilde (CDA), Straub (PvdA), Nawijn (Groep Nawijn), Boelhouwer (PvdA), Dubbelboer (PvdA), Van Hijum (CDA), Van Schijndel (VVD), Irrgang (SP), Vacature (algemeen), Vacature (algemeen) en Vacature (SP).

Plv. leden: De Vries (PvdA), Dijsselbloem (PvdA), Fierens (PvdA), Halsema (GL), Weekers (VVD), Slob (CU), Hirsi Ali (VVD), Szabó (VVD), Rambocus (CDA), Van Gent (GL), Çörüz (CDA), Van As (LPF), Van Haersma Buma (CDA), Koser Kaya (D66), Knops (CDA), Van Bochove (CDA), Algra (CDA), Hamer (PvdA), Hermans (LPF), Leerdam, MFA (PvdA), Wolfsen (PvdA), Eski (CDA), Van der Sande (VVD), Kant (SP), Balemans (VVD), Vacature (PvdA) en De Wit (SP).

Naar boven