30 300 A
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2006

nr. 67
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 9 augustus 2006

Hierbij treft u de rapportage aan over het eerste half jaar van Groot Onderhoud 2006. Aanleiding is de motie ingediend door het kamerlid Van Hijum c.s. (TK, nr 30 300 A 26; begrotingsbehandeling Verkeer en Waterstaat op 7 december 2005). Tijdens het Algemeen Overleg met de Tweede Kamer op 31 mei jl. heb ik u mondeling kunnen informeren over een aantal onderwerpen met betrekking tot het onderwerp Groot Onderhoud.

Deze rapportage is een vervolg op de voortgangsrapportage van 23 mei 2006 (Kamerstuk 30 300 A, nr. 61) en belicht de periode tot en met 30 juni. Hoofdconclusie is dat de totale filezwaarte als gevolg van wegwerkzaamheden in deze periode circa 1% extra is ten opzichte van het gemiddelde percentage in 2005 (5%).

Ik ga in deze rapportage achtereenvolgens in op de volgende onderwerpen:

• Filezwaarte door werkzaamheden;

• Planning werkzaamheden;

• Flankerende maatregelen;

• Beleving door weggebruikers;

• Communicatie.

Filezwaarte door wegwerkzaamheden

In genoemde motie wordt de minister verzocht de extra fileoverlast als gevolg van Groot Onderhoud, zijnde 5% van de totale filezwaarte, te beperken tot niet meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2005.

Uit een analyse van de gegevens van de ontwikkeling van files blijkt dat ondanks een aanzienlijke toename van het aantal projecten de filezwaarte1 door wegwerkzaamheden in het eerste half jaar van 2006 bijna 6 procent was. Dat is circa 1% boven het gemiddelde percentage in 2005. Dit cijfer is gebaseerd op de registratie van het Verkeerscentrum Nederland (VCNL) en analyses en onderzoeken door de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) van Rijkswaterstaat. Daarbij zijn inbegrepen alle wegwerkzaamheden in het kader van MIT, ZSM (plus- en spitsstroken) en Variabel Onderhoud.

De wegwerkzaamheden uit het project Groot Onderhoud hebben dus in het eerste half jaar 2006 nauwelijks tot extra filevorming geleid.

In de zomerperiode worden meer werkzaamheden uitgevoerd waardoor een stijging van de filedruk verwacht mag worden. Bij de derde voortgangsrapportage, die ik u naar verwachting eind oktober toezend, wordt u geïnformeerd over de opgetreden filegroei door werkzaamheden begin juli, waaronder ondermeer de problemen die optraden rond de A27 in Utrecht. In mijn vorige rapportage liet ik u weten dat ik vooralsnog verwacht dat de filezwaarte als gevolg van werkzaamheden in 2006 onder de 10% blijft van de totale filezwaarte (de verdubbeling die ik met u heb afgesproken als maximum). Gezien bovengenoemd percentage van minder dan 1% in het eerste half jaar blijf ik ervan uitgaan dat ik aan deze verwachting kan voldoen. Uiteraard blijf ik er alles aan doen om de overlast te beperken.

Planning werkzaamheden

In het eerste half jaar zijn de meeste projecten die in de planning staan voor 2006 in uitvoering gekomen. In bijgevoegd kaartje1 vindt u een overzicht van de projecten die in voorbereiding, uitvoering en afgerond zijn met peildatum 30 juni 2006.

Afgelopen half jaar zijn de volgende MIT-projecten afgerond:

• A2 verbreding en aanpassing waterkering Diefdijk tussen Everdingen en Deil,

• A4 de verbreding op het deeltraject tussen Hoogmade en het ringvaart aquaduct,

• A58/A50 reconstructie kruising nabij Eindhoven, en

• N58 in Zeeland tussen Roofack en Schoondijke.

Verder zijn deze ZSM-projecten opgeleverd:

• A1 spitsstrook op Zuidbaan tussen Beekbergen en Deventer,

• A6 afrit 4 en 5 bij Almere,

• A20 tussen Ommoord en Terbregseplein, en

• A50 spitsstrook op traject Arnhem – Apeldoorn.

Daarnaast zijn op de volgende trajecten grootschalige onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd:

• A10 Oost (Zeeburgertunnel en -brug),

• A10 West (Coentunnel),

• A4 (Zoeterwoude Dorp–Zoeterwoude Rijndijk),

• A20 (Moordrecht–Nieuwerkerk a/d Ijssel),

• A12 (Utrecht–De Meern richting Gouda),

• A44 (Wassenaar–Rijnsburg, richting A’dam,

• A67 (Noorderbrug bij Venlo),

• A17 (Roosendaal–Noordhoek),

• A27 (Hooipolder–Geertruidenberg, incl. Keizersveerbrug),

• A28 (Rijnsweerd–Zeist richting Utrecht),

• N57 (weg over de Oosterscheldekering).

Rijkswaterstaat heeft afgelopen half jaar tevens de winterschade aan het wegdek hersteld.

De planning voor de werkzaamheden in de tweede helft van 2006 geeft een piek in de hinder te zien tijdens de zomervakantie en in de maanden oktober en november. Enkele grote projecten die in het derde kwartaal worden uitgevoerd zijn:

• de A2 (traject Den Bosch–Eindhoven),

• A4/A10 (rondom Amsterdam),

• A6 (knooppunt Emmeloord),

• A13 (Rotterdam–Delft),

• A16 (ring Rotterdam),

• A27 (van Gorinchem tot Utrecht, incl. Hagesteinse brug),

• A29 (Heijenoordtunnel), en

• A58 (Roosendaal–Bergen op Zoom).

Voor 2007 is de planning van de projecten met de meeste verkeershinder inmiddels opgesteld. Kleinere werkzaamheden in 2007 zullen hieromheen gepland worden.

Om de planning op het hoofdwegennet af te stemmen met werkzaamheden, omleidingsroutes en maatregelen op het onderliggende wegennet voert Rijkswaterstaat in alle regio’s overleg met collega-netwerkbeheerders en andere belanghebbenden.

Flankerende maatregelen

Tijdens het Algemeen Overleg op 28 juni jl. heb ik uitgebreid met u van gedachten gewisseld over het initiatiefvoorstel Gratis OV van kamerlid Dijksma (PvdA). De meningen liepen uiteen. Wel was duidelijk dat de inzet van extra openbaar vervoer tegen gereduceerd tarief in het kader van Groot Onderhoud breed ondersteund wordt.

Zoals eerder gemeld, is in Zeeland met succes in samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen gratis openbaar vervoer ter beschikking gesteld tijdens wegafsluitingen op de A58 van Bergen op Zoom naar Vlissingen.

Na evaluatie heeft Rijkswaterstaat ten behoeve van de inzet van spoorvervoer tijdens weekendwerk een kadercontract met de Nederlandse Spoorwegen opgesteld. Het contract omvat een soort wegwerkpasje dat voor € 2,– per retour alternatief treinvervoer aanbiedt op trajecten waar in het weekend aan de weg wordt gewerkt.

Voor de inzet van treinen op werkdagen is telkens maatwerk nodig, omdat dit meestal ook gedurende langere tijd speelt en afhankelijk is van de herkomst en bestemming van de werknemers. Afhankelijk van deze analyse kan gedacht worden aan langere treinen, aanpassing dienstregeling, speciale kaartjes, combikaartjes trein/tram/bus etc. Werkgevers worden aangesproken om hieraan mee te doen en ook financieel bij te dragen. Op trajecten waar geen trein verbinding is en alternatieven zeer gewenst zijn, worden de mogelijkheden per bus verkend en ingezet.

Voor de tweede helft van 2006 wordt/is een aantal OV pas initiatieven voorbereid; o.a. bij de werkzaamheden op de A2 (Den Bosch–Eindhoven), A4/A10 (ring Amsterdam), A13 (Rotterdam–Delft), A27 (Gorkum–Utrecht), A28(Assen–Groningen), A29 (Heijenoordtunnel), N35 (Almelo–Zwolle) en de N50 (Kampen–Zwolle).

Beleving door weggebruikers

Zoals met u besproken, let ik nadrukkelijk op de beleving van weggebruikers. Eind juni heeft, evenals aan het eind van het eerste kwartaal in 2006 een belevingsonderzoek onder automobilisten en vrachtwagenchauffeurs plaatsgevonden. Het beeld is op de meeste punten ongeveer gelijk gebleven. Een meerderheid van de weggebruikers (60%) was (zeer) tevreden over de maatregelen die Rijkswaterstaat getroffen heeft om de hinder door wegwerkzaamheden te beperken. Tweederde van de respondenten geeft aan (zeer) tevreden te zijn over de informatie over werkzaamheden vooraf aan de werkzaamheden. Drie kwart van de respondenten is (zeer) tevreden over informatie over werkzaamheden ter plaatse.

Vergeleken met de vorige meting geven meer respondenten aan meer last te ervaren. Deze groep is met 15% gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal. 68% is van mening dat evenveel of minder last van werkzaamheden wordt ondervonden.

Het aantal meldingen bij de informatielijn 0800-8002 over wegwerkzaamheden laat een stijgende lijn zien van ongeveer 100 per week in februari naar circa 400 per week in juni. De meldingen over werkzaamheden variëren van vragen tot klachten en suggesties voor verbeteringen.

Ik ben blij dat de meerderheid van de weggebruikers nog steeds tevreden is over de aanpak van Rijkswaterstaat. De stijging van het aantal mensen dat last ondervindt en het toenemend aantal meldingen bij 0800–8002 is logisch want er is meer werk in uitvoering gekomen in het tweede kwartaal. Deze stijging geeft de noodzaak aan om extra maatregelen te treffen, zoals hierboven beschreven, om hinder voor weggebruikers te beperken.

Communicatie

Het landelijk ronde tafeloverleg met beheerders van infrastructurele netwerken (gemeenten, provincie en Prorail), landelijke vervoersorganisaties en vertegenwoordigers uit de bouw wordt voortgezet. Met Bouwend Nederland voert Verkeer en Waterstaat regelmatig overleg. Doel van dit overleg is om de stakeholders goed te informeren, hun ideeën mee te nemen en samen te zoeken naar oplossingen voor goede en veilige doorstroming bij werkzaamheden.

Ook met andere partners (bijvoorbeeld ANWB en Prorail) vinden bilaterale overleggen plaats, gericht op samenwerking en uitwisseling van gegevens en ervaringen. Met Prorail heeft afstemming van de planning 2007 plaatsgevonden, om te voorkomen dat op parallelle routes spoor en weg gelijktijdig afgesloten zijn door werkzaamheden.

Eind april 2006 is de publiekscampagne geïntensiveerd. Beoogd wordt de weggebruiker bewust te maken van de noodzaak om zich te verdiepen in mogelijke werkzaamheden, alvorens op weg te gaan. De slogan «Kijk op van AnaarBeter en ga goed voorbereid op reis» ondersteunt de verschillende communicatie uitingen.

De informatie die voor de weggebruiker beschikbaar is over werkzaamheden is te vinden op de website www.VanAnaarBeter.nl en via het landelijke informatienummer 0800-8002. Maandelijks wordt de top-10 advertentie geplaatst in de landelijke dagbladen, waarin de 10 belangrijkste werkzaamheden van de maand zijn opgenomen. In juni en juli werd voorafgaand aan de vakantie-uittochten de zomeradvertentie gepubliceerd in zowel landelijke als regionale dagbladen, waarin naast de top-10 werken in de zomermaanden ook de belangrijkste evenementen in de zomer zijn opgenomen. Voorts wordt meer informatie geleverd bij werken in uitvoering, door middel van borden en tekstkarren.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K. M. H. Peijs


XNoot
1

Filezwaarte wordt uitgedrukt in de eenheid kilometer minuten, dat wil zeggen de sommatie van het aantal minuten dat er file van een bepaalde lengte staat. Een file van 5 kilometer gedurende één uur betekent een filezwaarte van 60 minuten maal 5 kilometer is 300 kilometerminuten.

XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven