30 300 A
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2006

nr. 14
AMENDEMENT VAN HET LID GERKENS

Ontvangen 23 november 2005

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

De begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:

I

In artikel 13 Spoorwegen worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met € 5 000 (x € 1 000).

II

In artikel 13 Spoorwegen worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 5 000 (x € 1 000).

Toelichting

Dit amendement strekt ertoe om de gebruiksheffing voor het goederenvervoer in 2006 niet zo sterk te laten stijgen. Door een plotselinge stijging (tussen 70 en 275% afhankelijk van het treingewicht) van deze gebruiksvergoeding zal meer goederenvervoer over de weg gaan of voor Nederlandse zeehavens verloren gaan. In het Infrastructuurfonds erkent de regering dit, maar neemt zij hier onvoldoende maatregelen tegen. Er is nog steeds onvoldoende rekening gehouden met vraaguitval zoals door het rapport van Policy Research Corporation wordt bevestigd in hun rapport dat met brief 29 984 nr. 15 op 25 oktober 2005 naar de Tweede Kamer is toegestuurd. Hierdoor zal het nog moeilijker worden om de Betuweroute rendabel te krijgen.

De gemiste inkomsten moeten door ProRail zelf worden gecompenseerd door een efficiencyslag van ondermeer de «apparaat- en overige kosten». In de begroting gaan deze kosten met ongeveer 19 miljoen euro omhoog, van ruim 199 miljoen naar ruim 218 miljoen euro (zie punt 4.1 op pagina 61 van het MIT/SNIP-projectenboek).

Door dit amendement kunnen de tarieven voor het railgoederenvervoer verhoogd worden van € 0,86 naar € 0,97 per treinkilometer, in lijn met de bestaande AMvB Gebruikersvergoeding.

Gerkens

Naar boven