30 254
Wijziging van de Wet luchtvaart in verband met de toekenning van de bevoegdheid tot het verlenen van vrijstelling en ontheffing aan de minister van Verkeer en Waterstaat, intrekking van de Wet procedures vijfde baan Schiphol en herstel van enkele bepalingen

nr. 4
VERSLAG

Vastgesteld 31 oktober 2005

De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat1, belast met het voorbereidend onderzoek, brengt als volgt verslag uit van haar bevindingen omtrent dit wetsvoorstel. Onder het voorbehoud dat de regering de in dit verslag opgenomen vragen en opmerkingen afdoende beantwoordt, acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.

Algemeen

De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het onderhavige wetsvoorstel. Met name het feit dat door deze wijziging van de Wet luchtvaart de administratieve lasten voor het bedrijfsleven met 88 procent afnemen, kan de goedkeuring van deze leden wegdragen. Zij vragen zich echter wel af waarom het niet mogelijk is gebleken om ook voor zweefvliegclubs een daling van de administratieve lasten te realiseren.

In de memorie van toelichting wordt aangegeven dat het thans voorliggende wetsvoorstel onder andere betrekking heeft op het verlenen van vrijstellingen en ontheffingen voor bijvoorbeeld ambulance- en reddingsvluchten. De leden van de CDA-fractie willen de garantie van de regering dat de nu voorliggende wijziging het in de toekomst niet onmogelijk maakt om ambulance- en reddingsvluchten uit te voeren, ook wanneer deze beneden de minimum vlieghoogte vliegen, boven gebieden met een aaneengesloten bebouwing of daarbuiten, en buiten de daglichtperiode. Deze voorwaarde is mede ingegeven door het feit, dat bij een vorige wijziging van de Wet luchtvaart een onbedoeld effect van de wijziging was dat «het verlenen van vrijstelling of toestemming» was komen te vervallen. De leden van de CDA-fractie willen uitsluiten dat als gevolg van de nu voorliggende wijziging er geen ambulance- en reddingsvluchten meer mogelijk zouden zijn.

De leden van de CDA-fractie constateren dat het aantal Quick Response vluchten, waarbij jachtvliegtuigen een burgertoestel onderscheppen, toeneemt. Graag ontvangen zij een antwoord van de regering of het onderhavige wetsvoorstel er ook in voorziet, dat er buiten de daglichtperiode mag worden gevlogen als gevolg van de veranderende veiligheidssituatie en niet alleen, zoals nu, in verband met ambulance- en reddingsvluchten.

Binnen zowel de militaire als de civiele luchtvaart zijn er ontwikkelingen met betrekking tot het gebruik van «Unmanned Aerial Vehicles». De leden van de CDA-fractie vragen de regering om aan te geven of het thans voorliggende wetsvoorstel erin voorziet dat het voor de Inspectie Verkeer en Waterstaat mogelijk is om, indien nodig, een ontheffing of vrijstelling te verlenen om deze «Unmanned Aerial Vehicles» te gebruiken. Wanneer deze mogelijkheid op dit moment nog niet bestaat, is de regering dan voornemens het wetsvoorstel dan wel de ministeriele regeling op een zodanige manier aan te passen dat het in de toekomst wel mogelijk wordt om de vrijstelling te verruimen tot het gebruik van «Unmanned Aerial Vehicules».

De voorzitter van de commissie,

Atsma

De griffier van de commissie,

Roovers


XNoot
1

Samenstelling:

Leden: Duivesteijn (PvdA), Dijksma (PvdA), Hofstra (VVD), ondervoorzitter, Atsma (CDA), voorzitter, Van Gent (GL), Timmermans (PvdA), Van Bommel (SP), Van der Staaij (SGP), Depla (PvdA), Van As (LPF), Mastwijk (CDA), Duyvendak (GL), Koopmans (CDA), Gerkens (SP), Van Lith (CDA), Van der Ham (D66), Haverkamp (CDA), Boelhouwer (PvdA), De Krom (VVD), Verdaas (PvdA), Hermans (LPF), Dezentjé Hamming-Bluemink (VVD), Van Hijum (CDA), Roefs (PvdA), Van der Sande (VVD), Lenards (VVD) en Knops (CDA).

Plv. leden: Heemskerk (PvdA), Samsom (PvdA), Snijder-Hazelhoff (VVD), Hessels (CDA), Vos (GL), Smeets (PvdA), Vacature (algemeen), Slob (CU), Waalkens (PvdA), Herben (LPF), Van Winsen (CDA), Halsema (GL), Jager (CDA), Vergeer (SP), Van Haersma Buma (CDA), Bakker (D66), De Pater-van der Meer (CDA), Van Dam (PvdA), Van Beek (VVD), Dubbelboer (PvdA), Van den Brink (LPF), Luchtenveld (VVD), Buijs (CDA), Van Dijken (PvdA), Szabó (VVD), Aptroot (VVD) en Ten Hoopen (CDA).

Naar boven