Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 juni 2014
Uw Commissie verzocht mij om een reactie op bovengenoemd artikel in AD, waarbij u
tevens vroeg om een reactie op twee specifieke volgende vragen:
-
1) Herkent u het beeld dat het financieel slecht gaat met de Nederlandse sportbonden?
Deelt u ook de achterliggende oorzaken die in het artikel genoemd worden?
-
2) Welke duidelijkheid kunt u geven over de bijdrage voor de sport uit de desbetreffende
loterijen?
NOC*NSF
Kansspelafdrachten zijn van levensbelang voor de sport in Nederland. Lottoinkomsten
voor de sport bedroegen in de periode 2010 t/m 2013 ca. € 50 mln. per jaar. Na jaren
van groei in de afdrachten van Lotto-inkomsten voor de sport via NOC*NSF is vanaf
2012 sprake van een daling uit deze inkomstenbron. Op het hoogtepunt bedroeg de afdracht
van Lotto € 53,1 mln. (2011). In 2012 daalde dit bedrag naar € 48,6 mln. en deze trend
zette zich voort in 2013 (€ 44,3 mln.). De vereniging NOC*NSF voert de Sportagenda
2012–2016 uit, waaraan een Bestedingsplan van € 52 mln. is gekoppeld. Om de uitvoering
van de Sportagenda te borgen heeft NOC*NSF in 2013 gelden onttrokken aan een Bestemmingsreserve
Lotto. Als gevolg hiervan is de Bestemmingsreserve Lotto eind 2013 door de door haar
gewenste ondergrens van 1 jaar gezakt.
Gezien de verwachting rond omzetprognoses van Lotto is NOC*NSF nu genoodzaakt het
Bestedingsplan 2014 en verder te verlagen. Deze reductie heeft gevolgen voor haar
eigen organisatie en de door NOC*NSF gefinancierde sportbonden. In 2014 leidde dit
tot een generieke korting van 5%, voor 2015 wordt aanvullende korting voorzien van
8%, waardoor de totale korting vanaf 2014 13% bedraagt.
Ontwikkeling bij Sportbonden
Mede naar aanleiding van een aantal externe ontwikkelingen (kansspelwetgeving, recessie)
en interne ontwikkelingen (sterk groeiende en sterk krimpende sportbonden, veranderende
sportconsument, bestaansrecht ledenorganisaties) heeft NOC*NSF in 2013 het initiatief
genomen om binnen de vereniging na te denken over de toekomst van de (georganiseerde)
sport. In een aantal smalle en brede bijeenkomsten met bondsdirecteuren en besturen
van bonden is van gedachten gewisseld over een aantal (mogelijke) scenario’s en oplossingen
voor de lange en middellange termijn voor sportbonden en NOC*NSF.
Momenteel verbreedt NOC*NSF dit transitietraject. Uitkomst van het traject zijn een
aantal (mogelijke) vergezichten voor de sport in Nederland, die als fundament voor
de Sportagenda 2017–2020 en het toekomstig beleid (sportinhoudelijk, financieel en
organisatorisch) van de sportbonden en NOC*NSF kunnen dienen. Aanvullend aan dit traject
gaan NOC*NSF en sportbonden ook aan de slag om voor de korte termijn 2015–2017 quick
wins te vinden om effectiever en efficiënter te werken.
Op ambtelijk niveau overleg ik hierover met de sportkoepel. Over de uitkomsten van
dit traject bij NOC*NSF wil ik u desgevraagd informeren.
Inkomsten Lotto
Zoals aangegeven hangt de afname van middelen voor de sport samen met de lagere afdrachten
vanuit de Lotto. Mede in het licht van de voorgenomen wijzigingen op de kansspelmarkt
onderzoeken de Lotto en haar beneficianten mogelijkheden om de afdrachten op een wenselijk
niveau te brengen. In het licht van het voorgenomen wetsvoorstel Kansspelen op Afstand
dat het kabinet voornemens is in te dienen overleggen wij over de mogelijke gevolgen
hiervan met onder andere NOC*NSF. Over de uitkomst hiervan zal ik u later informeren.
De Minister van Volksgezondheid,Welzijn en Sport, E.I. Schippers