30 234 Toekomstig sportbeleid

Nr. 100 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 30 juni 2014

Uw Commissie verzocht mij om een reactie op bovengenoemd artikel in AD, waarbij u tevens vroeg om een reactie op twee specifieke volgende vragen:

  • 1) Herkent u het beeld dat het financieel slecht gaat met de Nederlandse sportbonden? Deelt u ook de achterliggende oorzaken die in het artikel genoemd worden?

  • 2) Welke duidelijkheid kunt u geven over de bijdrage voor de sport uit de desbetreffende loterijen?

NOC*NSF

Kansspelafdrachten zijn van levensbelang voor de sport in Nederland. Lottoinkomsten voor de sport bedroegen in de periode 2010 t/m 2013 ca. € 50 mln. per jaar. Na jaren van groei in de afdrachten van Lotto-inkomsten voor de sport via NOC*NSF is vanaf 2012 sprake van een daling uit deze inkomstenbron. Op het hoogtepunt bedroeg de afdracht van Lotto € 53,1 mln. (2011). In 2012 daalde dit bedrag naar € 48,6 mln. en deze trend zette zich voort in 2013 (€ 44,3 mln.). De vereniging NOC*NSF voert de Sportagenda 2012–2016 uit, waaraan een Bestedingsplan van € 52 mln. is gekoppeld. Om de uitvoering van de Sportagenda te borgen heeft NOC*NSF in 2013 gelden onttrokken aan een Bestemmingsreserve Lotto. Als gevolg hiervan is de Bestemmingsreserve Lotto eind 2013 door de door haar gewenste ondergrens van 1 jaar gezakt.

Gezien de verwachting rond omzetprognoses van Lotto is NOC*NSF nu genoodzaakt het Bestedingsplan 2014 en verder te verlagen. Deze reductie heeft gevolgen voor haar eigen organisatie en de door NOC*NSF gefinancierde sportbonden. In 2014 leidde dit tot een generieke korting van 5%, voor 2015 wordt aanvullende korting voorzien van 8%, waardoor de totale korting vanaf 2014 13% bedraagt.

Ontwikkeling bij Sportbonden

Mede naar aanleiding van een aantal externe ontwikkelingen (kansspelwetgeving, recessie) en interne ontwikkelingen (sterk groeiende en sterk krimpende sportbonden, veranderende sportconsument, bestaansrecht ledenorganisaties) heeft NOC*NSF in 2013 het initiatief genomen om binnen de vereniging na te denken over de toekomst van de (georganiseerde) sport. In een aantal smalle en brede bijeenkomsten met bondsdirecteuren en besturen van bonden is van gedachten gewisseld over een aantal (mogelijke) scenario’s en oplossingen voor de lange en middellange termijn voor sportbonden en NOC*NSF.

Momenteel verbreedt NOC*NSF dit transitietraject. Uitkomst van het traject zijn een aantal (mogelijke) vergezichten voor de sport in Nederland, die als fundament voor de Sportagenda 2017–2020 en het toekomstig beleid (sportinhoudelijk, financieel en organisatorisch) van de sportbonden en NOC*NSF kunnen dienen. Aanvullend aan dit traject gaan NOC*NSF en sportbonden ook aan de slag om voor de korte termijn 2015–2017 quick wins te vinden om effectiever en efficiënter te werken.

Op ambtelijk niveau overleg ik hierover met de sportkoepel. Over de uitkomsten van dit traject bij NOC*NSF wil ik u desgevraagd informeren.

Inkomsten Lotto

Zoals aangegeven hangt de afname van middelen voor de sport samen met de lagere afdrachten vanuit de Lotto. Mede in het licht van de voorgenomen wijzigingen op de kansspelmarkt onderzoeken de Lotto en haar beneficianten mogelijkheden om de afdrachten op een wenselijk niveau te brengen. In het licht van het voorgenomen wetsvoorstel Kansspelen op Afstand dat het kabinet voornemens is in te dienen overleggen wij over de mogelijke gevolgen hiervan met onder andere NOC*NSF. Over de uitkomst hiervan zal ik u later informeren.

De Minister van Volksgezondheid,Welzijn en Sport, E.I. Schippers

Naar boven