30 224
Verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Bondsrepubliek Duitsland betreffende de aansluiting tussen de Nederlandse autosnelweg A 74 en de Duitse autosnelweg A 61; Bonn, 13 april 2005

A
nr. 1
BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitters van de Eerste en van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 31 augustus 2005

Ter griffie van de Eerste en van de Tweede Kamer der Staten-Generaal ontvangen op 2 september 2005.

De wens dat het verdrag aan de uitdrukkelijke goedkeuring van de Staten-Generaal wordt onderworpen kan door of namens één van de Kamers of door ten minste vijftien leden van de Eerste Kamer dan wel dertig leden van de Tweede Kamer te kennen worden gegeven uiterlijk op 2 oktober 2005.

Overeenkomstig het bepaalde in artikel 2, eerste lid, en artikel 5, eerste lid, van de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen, de Raad van State gehoord, heb ik de eer u hierbij ter stilzwijgende goedkeuring over te leggen het op 13 april 2005 te Bonn totstandgekomen verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Bondsrepubliek Duitsland betreffende de aansluiting tussen de Nederlandse autosnelweg A 74 en de Duitse autosnelweg A 61 (Trb. 2005, 166).

Een toelichtende nota bij het verdrag treft u eveneens hierbij aan.

De goedkeuring wordt alleen voor Nederland gevraagd.

De Minister van Buitenlandse Zaken,

B. R. Bot

TOELICHTENDE NOTA

1. Doelstelling van het verdrag

Met het onderhavige verdrag beogen Nederland en Duitsland de voor de aanleg van de grensoverschrijdende nieuwe infrastructurele verbinding tussen de Nederlandse autosnelweg A 74 en de Duitse autosnelweg A 61 noodzakelijke afspraken vast te leggen.

2. Voorgeschiedenis van het verdrag

In samenhang met de Europese eenwording en de verdergaande economische vervlechting in de grensregio's is zowel aan Duitse als aan Nederlandse zijde de wens geuit de wederzijdse wegennetten beter met elkaar te verbinden. In een bijzondere werkgroep van de Conférence Européenne des Ministres des Transports (CEMT) is de aansluiting van de Duitse autosnelweg A 61 met het Nederlandse wegennet besproken.

Eerder, in 1999, heeft de Minister van Verkeer en Waterstaat een overeenkomst gesloten met de provincie Limburg over de financiering en de fasering van de aanleg van de A 74, die een aansluitende autosnelweg is tussen de A 73 Zuid en de Duitse autosnelweg A 61.

Omdat er sprake is van grensoverschrijdende infrastructuur zijn op verzoek van de Bondsrepubliek Duitsland enkele afspraken in een verdrag vastgelegd.

3. Hoofdlijnen van het verdrag

De afspraken hebben met name betrekking op de grenscoördinaten (artikel 2), planning, beheer en onderhoud (artikel 3) almede de verdeling van kosten (artikel 4).

Een specifieke afspraak ten behoeve van de aansluiting tussen de Duitse autosnelweg A 61 en de Nederlandse autosnelweg A 74 is gemaakt ten aanzien van een tegemoetkoming in de kosten die de Bondsrepubliek Duitsland dient te maken in verband met het omleggen van de huidige A 61 om een aansluiting op de A 74 te realiseren. Nederland zal aan Duitsland hiervoor een eenmalig bedrag van 5 miljoen euro betalen. Dit bedrag wordt betaald uit het taakstellend budget dat beschikbaar is voor de realisering van de A 74.

De als bijlage gevoegde kaart vormt een integrerend onderdeel van het verdrag en is aan te merken als zijnde van uitvoerende aard. Verdragen tot wijziging van deze bijlage behoeven op grond van artikel 7, onderdeel f, van de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen geen parlementaire goedkeuring, tenzij de Staten-Generaal zich thans het recht tot goedkeuring terzake voorbehouden.

4. Koninkrijkspositie

Het verdrag zal uit zijn aard, wat het Koninkrijk betreft, alleen voor Nederland gelden.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K. M. H. Peijs

De Minister van Buitenlandse Zaken,

B. R. Bot

Naar boven