A
nr. 1
BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN
Aan de Voorzitters van de Eerste en van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 31 augustus 2005
Ter griffie van de Eerste en van de Tweede Kamer der Staten-Generaal ontvangen
op 2 september 2005.
De wens dat het verdrag aan de uitdrukkelijke goedkeuring van de Staten-Generaal
wordt onderworpen kan door of namens één van de Kamers of door
ten minste vijftien leden van de Eerste Kamer dan wel dertig leden van de
Tweede Kamer te kennen worden gegeven uiterlijk op 2 oktober 2005.
Overeenkomstig het bepaalde in artikel 2, eerste lid, en artikel 5, eerste
lid, van de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen, de Raad van State
gehoord, heb ik de eer u hierbij ter stilzwijgende goedkeuring over te leggen
het op 13 april 2005 te Bonn totstandgekomen verdrag tussen het Koninkrijk
der Nederlanden en de Bondsrepubliek Duitsland betreffende de aansluiting
tussen de Nederlandse autosnelweg A 74 en de Duitse autosnelweg A 61
(Trb. 2005, 166).
Een toelichtende nota bij het verdrag treft u eveneens hierbij aan.
De goedkeuring wordt alleen voor Nederland gevraagd.
De Minister van Buitenlandse Zaken,
B. R. Bot
TOELICHTENDE NOTA
1. Doelstelling van het verdrag
Met het onderhavige verdrag beogen Nederland en Duitsland de voor de aanleg
van de grensoverschrijdende nieuwe infrastructurele verbinding tussen de Nederlandse
autosnelweg A 74 en de Duitse autosnelweg A 61 noodzakelijke afspraken
vast te leggen.
2. Voorgeschiedenis van het verdrag
In samenhang met de Europese eenwording en de verdergaande economische
vervlechting in de grensregio's is zowel aan Duitse als aan Nederlandse zijde
de wens geuit de wederzijdse wegennetten beter met elkaar te verbinden. In
een bijzondere werkgroep van de Conférence Européenne des Ministres
des Transports (CEMT) is de aansluiting van de Duitse autosnelweg A 61
met het Nederlandse wegennet besproken.
Eerder, in 1999, heeft de Minister van Verkeer en Waterstaat een overeenkomst
gesloten met de provincie Limburg over de financiering en de fasering van
de aanleg van de A 74, die een aansluitende autosnelweg is tussen de
A 73 Zuid en de Duitse autosnelweg A 61.
Omdat er sprake is van grensoverschrijdende infrastructuur zijn op verzoek
van de Bondsrepubliek Duitsland enkele afspraken in een verdrag vastgelegd.
3. Hoofdlijnen van het verdrag
De afspraken hebben met name betrekking op de grenscoördinaten (artikel
2), planning, beheer en onderhoud (artikel 3) almede de verdeling van kosten
(artikel 4).
Een specifieke afspraak ten behoeve van de aansluiting tussen de Duitse
autosnelweg A 61 en de Nederlandse autosnelweg A 74 is gemaakt ten
aanzien van een tegemoetkoming in de kosten die de Bondsrepubliek Duitsland
dient te maken in verband met het omleggen van de huidige A 61 om een
aansluiting op de A 74 te realiseren. Nederland zal aan Duitsland hiervoor
een eenmalig bedrag van 5 miljoen euro betalen. Dit bedrag wordt betaald
uit het taakstellend budget dat beschikbaar is voor de realisering van de
A 74.
De als bijlage gevoegde kaart vormt een integrerend onderdeel van het
verdrag en is aan te merken als zijnde van uitvoerende aard. Verdragen tot
wijziging van deze bijlage behoeven op grond van artikel 7, onderdeel f, van
de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen geen parlementaire goedkeuring,
tenzij de Staten-Generaal zich thans het recht tot goedkeuring terzake voorbehouden.
4. Koninkrijkspositie
Het verdrag zal uit zijn aard, wat het Koninkrijk betreft, alleen voor
Nederland gelden.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K. M. H. Peijs
De Minister van Buitenlandse Zaken,
B. R. Bot