A
nr. 1
BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN
Aan de Voorzitters van de Eerste en van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 augustus 2005
Ter griffie van de Eerste en van de Tweede Kamer der Staten-Generaal ontvangen
op 30 augustus 2005.
De wens dat het verdrag aan de uitdrukkelijke goedkeuring van de Staten-Generaal
wordt onderworpen kan door of namens één van de Kamers of door
ten minste vijftien leden van de Eerste Kamer dan wel dertig leden van de
Tweede Kamer te kennen worden gegeven uiterlijk op 29 september 2005.
Overeenkomstig het bepaalde in artikel 2, eerste lid, en artikel 5, eerste
lid, van de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen, de Raad van State
gehoord, heb ik de eer u hierbij ter stilzwijgende goedkeuring over te leggen
het op 13 april 2005 te Bonn totstandgekomen verdrag tussen het Koninkrijk
der Nederlanden en de Bondsrepubliek Duitsland betreffende de aansluiting
van de Nederlandse regionale weg N 297n en de Duitse rijksweg B 56n (Trb.
2005, 164)1.
Een toelichtende nota bij het verdrag treft u eveneens hierbij aan.
De goedkeuring wordt alleen voor Nederland gevraagd.
De Minister van Buitenlandse Zaken,
B. R. Bot
TOELICHTENDE NOTA
1. Doelstellingen van de verdrag
Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt, omdat het
zonder meer instemmend luidt (artikel 25a, vijfde lid jo vierde lid, onder
b, van de Wet op de Raad van State).Met het onderhavige verdrag beogen Nederland
en Duitsland de voor de aanleg van de grensoverschrijdende nieuwe infrastructurele
verbinding tussen de Nederlandse regionale weg N 297n en de Duitse rijksweg
B 56n noodzakelijke afspraken vast te leggen.
2. Voorgeschiedenis van het verdrag
In samenhang met de Europese eenwording en verdergaande economische vervlechting
in de grensregio's is zowel aan Duitse als aan Nederlandse zijde de wens geuit
de wederzijdse wegennetten beter met elkaar te verbinden. In 2002 werden hiertoe
tussen Nederland en Duitsland de eerste afspraken gemaakt in het op 25 februari
2002 te Venlo met de Bondsrepubliek Duitsland gesloten Verdrag tot wijziging
van het Grensverdrag (Trb. 2002, 90).
De N 297n wordt in de omgeving van Sittard en Nieuwstadt (gemeente Echt-Susteren)
aangepast en verder uitgebouwd tot aan de Duitse grens bij het Duitse Millen
(gemeente Selfkant). De Duitse overheid zal vanaf de Duitse grens de B 56n
aanleggen die doorgetrokken wordt tot aan de Bundes-Autobahn 46. Hiermee wordt
een goede verbinding tussen de grote bedrijventerreinen in de regio (DSM,
NedCar, Sittard-Noord en Holtum-Noord) en het Duitse Ruhrgebied gecreëerd.
Deze verbinding is nodig wil het bedrijfsleven zich verder kunnen ontwikkelen.
Op het grensoverschrijdingspunt dient een brug te worden gebouwd, die voor
een deel op Duits en voor een deel op Nederlands grondgebied zal komen te
liggen.
De aanpassing en uitbouw van de N 297n en de N 296 maakt samen
met de verbeteringen aan de A 2 deel uit van het Bottleneck Infra-pakket
(verder te noemen: BNI-pakket). Naast de hiervoor genoemde reden voor het
project beoogt dit project ook de doorstroming van het wegverkeer en de bereikbaarheid
van de regio te verbeteren. Het BNI-pakket maakt deel uit van de «Operatie
Bottleneck». Deze naam is gekozen omdat in het smalste deel van Limburg
vanuit diverse invalshoeken projecten gecoördineerd worden uitgevoerd.
In het kader van deze operatie wordt ook een bedrijventerrein in de omgeving
van de autofabriek NedCar ontwikkeld en vindt een herinrichting van natuur
en landschap plaats.
Op 11 juni 2001 heeft de Minister van Verkeer en Waterstaat een bestuursovereenkomst
gesloten met de Provincie Limburg ter realisering van de infrastructurele
werken van de «Operatie Bottleneck». In juni 2002 is een overeenkomst
tussen de Staat der Nederlanden en de Provincie gesloten waarin is geregeld
de aanbesteding, het ontwerp en de bouw van het BNI-pakket als uitwerking
van de op 11 juni 2001 gesloten bestuursovereenkomst ter realisering
van de infrastructurele werken van de «Operatie Bottleneck». Afgesproken
is dat de Provincie Limburg het Bottleneck Infra-pakket uitvoert.
Omdat er sprake is van grensoverschrijdende infrastructuur is op verzoek
van de Bondsrepubliek Duitsland een aantal afspraken in een verdrag vastgelegd.
3. Hoofdlijnen van het verdrag
De afspraken hebben met name betrekking op de grenscoördinaten (artikel
1), planning (artikel 3), beheer en onderhoud (artikel 6) alsmede de verdeling
van kosten (artikel 7). Omdat de aansluiting tussen de Nederlandse N 297n
en de Duitse B 56n een grensoverschrijdende brug betreft (een brug over de
Roode Beek in de omgeving van Selfkant /Echt-Susteren), worden
hierover specifieke afspraken gemaakt (artikel 12). Met name op het gebied
van de kosten is de afspraak gemaakt dat de Verdragsluitende Staten voor de
grensbrug ieder de helft hiervan zullen betalen omdat de landsgrens daar ter
plekke in het midden van de Roode Beek loopt. De Bondsrepubliek Duitsland
zal daarbij zorgdragen voor de bouw.
De verplichtingen die voor Nederland voortvloeien uit het verdrag voor
de aansluiting tussen de Duitse rijksweg B 56n en de Nederlandse regionale
weg N 297n hebben betrekking op een provinciale weg. Met de provincie
Limburg zijn aparte afspraken gemaakt, waarmee de provincie de verplichtingen
(inclusief financiële verplichtingen) van de Staat overneemt.
De als bijlage gevoegde kaart vormt een integrerend onderdeel van het
verdrag en is aan te merken als zijnde van uitvoerende aard. Verdragen tot
wijziging van deze bijlage behoeven op grond van artikel 7, onderdeel f, van
de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen geen parlementaire goedkeuring,
tenzij de Staten-Generaal zich thans het recht tot goedkeuring terzake voorbehouden.
4. Koninkrijkspositie
Het verdrag zal uit zijn aard, wat het Koninkrijk betreft, alleen voor
Nederland gelden.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K. M. H. Peijs
De Minister van Buitenlandse Zaken,
B. R. Bot